Letem Českem: Ojedinělý železniční rozchod mezi ojedinělými tratěmi
Železniční muzeum Frýdlantských okresních drah. Foto: Vlastimil Kučera
Nadšenci chtějí vrátit provoz na úzkokolejku z Frýdlantu do Heřmanic, pracují na její postupné obnově.
Mimo jiné, mohli mít 2 km kolejí z rušené vlečky + 3 výhybky, za zcela odpisovou cenu, jen si zajistit odvoz. Měli vše predjednane u ředitele, jen se ozvat.Myslíte že aspoň odepsali, že děkuji ale není zajem? Nula nic….bohužel….
A to jak dopadl přejezd ve Frýdlantě, který ještě do rekonstrukce s úzkou počítal, raději nekomentovat….
Co je ti to do toho!?
No nemyslím si že se toho někdy dočkáme. Neb co jsem slyšel tak pár lidí ze spolku odešlo, protože vedení spolku nemělo vůli nějako se posunout dál. Pořád to byli v hospodě jen a jen plky. Pokud jsou moje informace dobré tak měli jednu dieslovou lokomotivu kterou někde koupily na východě Ukrajina nebo Rumunsko pak ji prodali tu lokomotivu koupila nakonec úzká v Žitave. Takže asi tak kdyby tam ten zápal byl. vypadalo by to trochu jinak. Dají se získat dotace a tak. Stačilo se už dávno dohodnou s městy a na jejich pozemních trať opravit nebo znovu vybudovat. Ale… Číst vice »
Lokomotivu koupili v říši a mají ji, neroznášejte plky. Chybí jim ale průraznost v jednáních.
Starejte se raději o své projekty a nestarejte se o nás, obzvlášť když máte očividně špatné informace… A jentak mimochodem, s čím se nám můžete pochlubit Vy? 😃
Je to obrovská škoda. Nicméně osobně pochybuji o tom, že to někdo zprovozní.
Nejde o to, že by se to nedalo opravit, lidi se určitě na opravu tratě přihlásí,
ale něco mě vrtá hlavou. Kdo a co by z toho zprovoznění měl, kdo by to financoval a z čeho a hlevně, kdo by vyřešil pozemky vedoucí pod touto tratí. To je víc neznámých najednou.
Tady by byl asi největší problém ty pozemky !
Jinak osobně bych se klidně na opravu trati angažoval, přiložím ruku k dílu
a určitě nebudu sám, ale je tady více ale…………
S pozemky by problém být nemusel. Většinu jich vlastní spolek obcí – MAS Frýdlantsko, který loni získal po asi dvaceti letech marného snažení od vlastníka (tuším od Dobré správy) totálně zdevastované nádraží Heřmanice u Fr., kde na cz území trať končila. Pravda Dětřichov vlastní soukromé subjekty vč. pozemků býv. kolejiště. Něco málo z pozemků patří obci. U Kunratic je budova soukromá, prostor trati vlastní MAS nebo obec. V prostoru někdejší zastávky Frýdlant má dva pozemky strojírna Rasl. Okolo depa je to ČD, stejně jako prostor obnoveného kolejiště u nádraží Frýdlant. Obnova celé trati mi, ale moc smyslu nedává ať už… Číst vice »
Pokud vím z různých medii, problém by byl zejména v katastru Heřmanic, neboť tam je tlak, aby těleso bývalé úzkokolejky bylo přeměněno na cyklostezku. Také je škoda, že při nedávné opravě přejezdu ve Frýdlantu nebyly zpět položeny úzké koleje vedle normálně rozchodných na Černousy a Nové Město pod Smrkem. Opakované uzavření přejezdu se silncí I. třídy bude složité. Ale za námahu to stoji. Ikdyž snahy a pokusy o obnovu Heřmaničky před časem byly, ale jsk skončily, víme…
Jenže ve svazku obcí tahá za provázky herr Stříbrný z Heřmanic a ten léta prosazuje cyklostezku. Přitom chudému Frýdlantdsku by pomohla úzkokolejka, zejména, kdyby se našlo řešení přetrasování kolem Turówa a spojilo se to opět s Žitavou. Jenže to už je hodně velký sen. Cyklostezek je všude mraky, navíc kousek vedle vede klidná silnice, takže téměř paralelní cykostezka s nevhodným trasováním je nesmysl, ale to některým těžko vysvětlovat. Stejně jako že by byl z heřmanického nádraží parádní penzion, kdyby tam jezdily vlaky nebo že by se lépe získaly eurodotace na úzkokolejku přes 3 státy EU než jen (promiňte) do zapadlých… Číst vice »
Opravuji se a musím s Vámi souhlasit. Popídil jsem se a pochopil, že koleje do Heřmanic opravdu nebudou. MAS (resp. její čtyři dotčení členové) skutečně chce cyklostezku a jde poměrně mohutně za dotacemi na ní. Vzniknout by měla na tělese trati v katastrech Kunratice – Dětřichov – Heřmanice. Psáno slovy od továrny Rasl (nástup/výstup na cyko) až do Heřmanic, kde bude končit/začínat. Dokonce s charakterem, že může posloužit jako příjezd vozidlům IZS např. při povodni, kdy v obci odplavaly mosty. Koleje „budou strpěny“ max. na katastru Frýdlantu. Bohužel je málo pravděpodobné, že dojedou alespoň do bývalé první zastávky. Dva z… Číst vice »
Vše děláme jen sobě pro radost….. Naše věc… 😄
Jednou jsem tam byl na výletě (mám to z ruky), ale už je to taky nějaký ten rok… Zatímco nádražní budova v Dětřichově slouží jako privátní obytný dům někoho zjevně kolejnicí praštěného (leží tam dokonce několik desítek metrů kolejí naznačujících někdejší úvrať), obří nádraží v Heřmanicích bylo komplet zarostlé hustou vegetací (převážně dřeviny), a holé kamenné obvodové zdi obří pohraniční výpravní budovy vyplněné zřícenými stropy hrozily úrazem každému, kdo mezi ně vstoupil. Zajímalo by mě, jaký je stav teď a jaké konkrétní plány mají ti, kdy usilují a částečnou obnovu dráhy.
MAS Frýdlant získal budovu po dvaceti letech snažení s cílem zachránit a opravit. Výtopna půjde k zemi, ta se zachránit nedá. U nádraží je to otázka. Pršelo do něj moc dlouho. Snaha, ale je. Snad se najde vhodný dotační titul.
Friedland in Boehmen
Ono dle literatury se dá dohledat, že Frydlantská lokálka už byla stavěna s výhledem napojení na žitavskou úzkokolejku, což jí mohlo zajistit rentabilitu. Jinak devíti kilometrová drážka a ještě úzká a s úvratí, neměla moc šancí na přežití, což se v podstatě ihned po válce projevilo.
Bohužel špatně. Lokálka nebyla stavěna s výhledem na napojení. Byla napojena již od svého počátku na nejstarší z Žitavských úzkokolejných tratí.
Délka 9 km, rozhodně není určující faktor rentability. A kdyby Němce nenapadlo poslouchat rakouského malíře, mohlo se vesele s párou jezdit Frýdlant – Žitava dodnes.
Tak to jsi tu historii studoval špatně.
Jinak ten rozchod byl dán majiteli, abychom to upřesnili.
Nerozumím větě… Možná trochu rozšířit. Díky. O.
Každá dráha má nějaké parametry, které byly dány smyslem jejího budování a majitelé (investoři) rozhodovali jaké provedení zaplatí.
Má to jednu malou vadu na kráse. Pozemky pod heřmaničkou vlastní někdo, kdo s nimi má poněkud jiné plány. Je to smutné, ale je to tak. Muzeum pěkné, ale letitá absence průraznosti zástupců SFOD způsobila současný stav. I mne to mrzí, ale heřmanička nebude.
Dalo se čekat že cyklostezkoví teroristé udělají vše proti…
Tohle je opravdu mizerný text. Jsou na internetu různé stránky s tipy na výlet psanými tímto slohem, ale zde by mělo být něco lepšího. Je to takové plytké a třeba základní skutečnost, že se dalo dojet až do Žitavy ani není zmíněna.
Souhlas, jako by to psal někdo kdo jel náhodou kolem, navštívil muzeum, ale o vlacích toho zase moc neví, tak je to většinou citování výroků průvodce a nemá to hlavu a patu. Stojí tam normálněrozchodná lokomotiva? Jaká lokomotiva?
Do Žitavy se dalo dojet protože odtud sem byla ta trať dovedena a současné Žitavské úzkorozchodky vlastně využily zázemí a prvních 1,5 km této frýdlantské tratě.
Nevyužili. Do Čech se začalo jezdit později.
Ok, ale do Bogatynie (Reichenau) dříve a to byla tahle trať, co pak došla až do Frýdlantu.
Mně to třeba nevadí. Od tohohle webu čekám zpravodajství, ne tip na výlet. Přijde mi podstatnější, že neinformovali o ukončení trolejbusového provozu v Moskvě nebo o změně ve výpravě vlaků ČD (www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/ceske-drahy-zrusily-pistalky-u-pruvodcich-kvuli-rouskam-regiojet-piska-dal-1372914).
Samé zásadní zprávy:))Nemůžeme mít vše, od toho je konkurence.
No zrovna konec trolejbusů v Moskvě mi docela zásadní připadá. Prý kdysi největší trolejbusový provoz na světě, teď je nahrazují elektrobusy. Tam bych spíš očekával nástup parciálních trolejbusů. Ale chtělo by to článek od někoho, kdo trochu zná pozadí a dokáže vysvětlit souvislosti, ne nějakou převzatou zprávu ČTK.
Snad jste to nemyslel vážně, že tady p. Sura má psát, že modrá armáda „změnila“ výpravu. :DDD Opravdu užitečné. Sednu do vlaku a nějak mě nezajímá jestli si tam někdo po sobě píská.. 😀
Takže saský rozchod nebyl jen kvůli geografické blízkosti, ale byla to navazující síť?
Ano. V roce 1945 ještě šlo projet z Frýdlantu až do Žitavy. Pak přišel posun hranic, Polák začal otravovat na peáži, rozšířil důl a trať na následky neúdržby a i kvůli úvrati zanikla.
Super ! Konečně něco od nás !