Automobilový průmysl Automobily Cestovní ruch

Letem Českem: Evoluce motoristy. Z bývalého lihovaru je muzeum veteránů Tatry

Veterán Tatra Klub v Bystřici nad Pernštejnem. Foto: Vlastimil Kučera
Veterán Tatra Klub v Bystřici nad Pernštejnem. Foto: Vlastimil Kučera

Pokračujeme v letním seriálu Letem Českem, ve kterém Vlastimil Kučera představuje tuzemská dopravní muzea. Dnešní díl vás zavede do Bystřice nad Pernštejnem mezi vozy značky Tatra. 

Zní to jako paradox. Ve staré budově lihovaru je teď muzeum Veterán Tatra Klub. Budova vyzařuje zvláštní energií starých časů. Je to jiný svět. Atmosféra, která pohltí. A je úplně jedno, před kolika lety jste přestali být dětmi.

Proč zrovna Tatra?“ ptám se. „Můj táta měl Tatrovku,“ odpovídá jednoduše zakladatel muzea František Prosecký. A že se vášeň v rodině pro tuto značku dědí, dokazuje i vnuk majitele – Matěj. Ten už vystřídal svoji babičku na sedadle spolujezdce při veteránských jízdách. „Má přesně spočítáno, za jak dlouho usedne za volant,“ směje se majitel a děda v jedné osobě.

V muzeu teď rezonuje magické datum 8. 8. 2020. Rodina Proseckých totiž nespravuje jen muzeum, ale pořádá i každoroční Memoriál Františka Proseckého seniora. Sraz veteránů. Jen pár metrů od muzea – na náměstí v Bystřici nad Pernštejnem.

Pokud tento termín nestihnete, navštivte v jiný den alespoň již zmiňované muzeum. Stojí to rozhodně za to.

A víte co? Začneme trochu jinak: Toto muzeum je totiž taková historie Evoluce člověka – motoristy. Na začátku je sbírka kovových šlapacích autíček. (Schválně se zeptejte Františka Proseckého, jak je sháněl.) Přejděte k jízdním kolům, mopedům a motorkám. A pak  už tu jsou vozy Tatra z meziválečného období, poválečného období, řada „613“.

A řada nákladních vozů? Jistěže nemůže chybět. To celé dokreslí podpisy na fotografiích novodobých tatrováckých závodníků – Monsieur Dakar – Karla Lopraise a jednoho z jeho následovníků – Tomáše Tomečka. Oba byli účastníky na Memoriálu Fr. Proseckého seniora.

A víte, co byla „Studentská Expedice Lambaréne“?  Ano, i zde najdete jeden z artefaktů.

Ale zpět k naší Evoluci člověka – motoristy, se kterou se dostaneme na bývalou základní vojenskou službu. Vojenská část Depozitu je mimo hlavní budovu. A v ní především Tatra 128 a oblíbená Tatra 805. Zvlášť úsměvná a originální jsou dobová hesla z minulého režimu. Prvomájová mávátka zase můžete zahlédnout v jednom vozu v části věnované tehdejší Veřejné Bezpečnosti.

Jenže, Evoluce je jedna věc. A ta druhá, jak říká s vážnou tváří František Prosecký, každé auto má duši. A svůj vlastní příběh. Stačí najít prvorepublikovou Tatru 57, která v několika exemplářích byla dodána do Číny. A vedle ní stojící sestra, která se podílela na květnových bojích o Český rozhlas.

A až budete odcházet, určitě budete míjet hornický vozík. A vám dojde, že teprve nyní je Evoluce člověka – motoristy naprosto u konce. Nacházíte se totiž v kraji bývalé těžby uranové rudy. Takže – od dětských šlapacích autíček až po dospělost.

Informace pro návštěvníky:
Auto můžete nechat na centrálním neplaceném parkovišti (do muzea je to asi 400 metrů), nebo na placeném stání přímo na náměstí v Bystřici nad Pernštejnem (asi 200 metrů).
Na náměstí se pak postavte čelem ke kostelu. Poté se mírně otočte doprava – uvidíte bílý komín s měděným koncem (věž pro sušení hadic hasičů) a o menší kousek vpravo cihlový komín – depozit Veterán Tatra Klubu.

Adresa:
Veterán Tatra Klub
Na Vyhlídce 126
Bystřice nad Pernštejnem

 

Vlastimil Kučera

Odebírat
Upozornit na
guest
3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Ten Brouk tam, německá kopie 🙂

František

Dobrý den, ve vojenském koutku není Tatra 111 ale vzácnější Tatra 128

JiříS

K té poslední fotografii. Dědeček prezidenta Havla stavební podnikatel Vácslav Havel zemřel 6. září 1921 (Wikipedia). Takže mi přijde nemožné, aby vlastnil aerodynamickou tatru, podle mého odhadu dokonce Tatraplan. Pravděpodobným vlastníkem byl otec prezidenta Havla, podnikatel Václav Maria Havel (1897-1979).