Automobily

Letem Českem: Americký Hollywood v české Nové Bystřici

Veteran Muzeum v Nové Bystřici. Foto: Vlastimil Kučera
Veteran Muzeum v Nové Bystřici. Foto: Vlastimil Kučera
Všechna vozidla v muzeu veteránů jde nastartovat.

V dnešním díle putovního seriálu vás Vlastimil Kučera zavede opět až na jižní hranici České republiky. Tentokrát do zcela jedinečného automobilového muzea. V Nové Bystřici budete mít opravdu pocit, že jste se ocitli ve Spojených státech.

Je to i  díky filmové star: vozu Delorean, který se proslavil v trilogii Návrat do budoucnosti. V letech 1987 až 2004 ho obdivovali návštěvníci Technického muzea v Ženevě. Teď je tady. Má svoji vlastní místnost, otáčivé pódium, po stěnách zrcadla. Vůz má otevřená dveře, abyste si ho mohli lépe užít, i když se do něj posadit nemůžete. Na jeho výrobě spolupracovala firma Lotus, která ve své době patřila k významným inovátorům ve F1. Celý příběh slavného auta má navíc i zajímavou českou stopu.

V Nové Bystřici ale není natrvalo. A tak byste si tento exponát –⁠ jediný na světě –⁠ neměli nechat ujít.

Největší paradox ve sbírce amerických automobilů Muzea veteránů ale neuvidíte. „Když jsem tátovi ve svých sedmnácti letech řekl, že chci sbírat veterány, odpověděl: Proč ne? V prvním autobazaru stál starý Moskvič,“ říká majitel a kurátor v jedné osobě Pavel Janouš. Ten je momentálně pečlivě uschovaný v depozitu.

Muzeum ohromí nejen počtem amerických vozidel, jejich uspořádáním, ale i hudební kulisou. Stylový zvukový doprovod dá totiž prohlídce úplně jiný rozměr.

Celá expozice je rozdělena do historických etap amerického automobilismu, které jsou doplněny velkoformátovými fotografiemi. Kurátor výstavy si opravdu nechal záležet na každém detailu. „Všechna vozidla tu přitom mají jeden společný unikát: jdou bez problémů nastartovat,“ dodává Janouš.

V expozici věnované nejstaršímu období můžete obdivovat třeba vzácný a zcela funkční Ford T Speedster z roku 1912. V časové ose chybí pouze 40. léta – to se celý průmysl věnoval válečné výrobě.

Sympatické jsou podrobné popisky u každého auta. Nejen se základními daty, ale i příběhem vozidla či dané typové řady. A někdy i s celou historií výrobce. A že těch výrobců bylo! Ano, většina automobilek totiž už neexistuje.

Ještě k popiskám – u Cadillacu z roku 1958 zkuste třeba červené tlačítko. A nebo v oddělení „muscle cars“ to zelené. Zmáčknete a můžete se zaposlouchat do zvuku motoru. Až pak nastartujete vlastní vůz, uvědomíte si ten rozdíl.

A zatímco budete opakovaně mačkat, třeba vaše menší dítě přeběhne do dětského koutku, větší bude za volantem závodního simulátoru a manželka ve stylové kavárně už s nákupem triček s námětem muzea.

V lepším případě je všechny najdete v muzejním kině. Nejedná se sice o klasické americké autokino, ale určitá paralela tady přece jen je. Pokud nebudete sledovat dobové filmy přímo v kinosále, ale z otevřené chodby –⁠ tak vás ta samá americká vozidla doslova obklopí.

A až budete odcházet a z reproduktorů bude hrát další oblíbená skladba, tak to bude znamení, že se sem musíte vrátit. Třeba uvidíte i starého Moskviče, anebo rozšířenější expozici, která vás přivede přímo na americké bulváry.

Info pro návštěvníky

Veterán Muzeum v Nové Bystřici – ulice Vídeňská 136 – parkování v areálu bývalé továrny před muzeem

otevírací doba:
KVĚTEN a ŘÍJEN
sobota –⁠ neděle 10:00 – 17⁠:00
ČERVEN, ČERVENEC, SRPEN, ZÁŘÍ
pondělí –⁠ pátek 10:00 –⁠ 17:00
sobota –⁠ neděle 10:00 –⁠ 18:00

Vlastimil Kučera

Odebírat
Upozornit na
guest
10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Nebeský

Tak to je pecka. Aspoň vím, kam vyrazit příští víkend 😀

Pepa z Depa

Stanislave, jedná se o verzi Turbo, nikoliv kašírované verze na tvém odkazu.

Stanislav
Alexandr Mikulka

A všechny hrály v Return to the Future?

Aleš K.

S Turbem prý jo.

Ondra

Byl jsem tam před pár dny a užil jsem si to nejen já, ale i manželka a děti (nejen kavárnu a dětský koutek). Za návštěvu stojí už jen jejich WC 🙂

Od lesa

DeLorean je parádní, ale zároveň mizerné auto. Konstrukci má obloženou nerezovým plechem, proto jsou v originále všechny stříbrné (nebarvily se), ale je kvůli tomu moc těžký a motor na to slabý, takže jízda nic moc. Filmaři mu ale dali slávu, byť jich bylo vyrobeno jen 8,5 tisíce.

Aleš K.

Tak. Jako auto je to priserny vytvor. Ale jinak naprosta legenda a rad bych ho uvitel ve sve garazi 🙂

Jiří Kocurek

„Všechna vozidla tu přitom mají jeden společný unikát: jdou bez problémů nastartovat“
Tak v tom příapdě klobouk dolů! Tak to má být! … Stanley Steamer se tam asi nenajde, nebo ano?

frolik

Byli jsme tam minulý měsíc a jedním slovem: paráda! A to tam ještě nebyl Macek 😀