Letecký provoz v Praze se kvůli údržbě hlavní dráhy přesune nad město

Přistání na hlavní dráze pražského letiště. Pramen: Letiště PrahaPřistání na hlavní dráze pražského letiště. Pramen: Letiště Praha

Přesouvání provozu má skončit až s vybudováním nové paralelní ranveje, stavba se ale řadu let odkládá a je v nedohlednu.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Kdyby někdo chtěl snad řešit hluk na Prahou, tak se zopakuju. Jsem přímo pod přibližovacím koridorem a hluk letadel nevadí. Vadí hluk motorových vozidel se zničenými tlumiči výfuku, kterých je čím dál více s tím, jak přibývá primitivů, kteří někde „vydělali“ na vůz a zničení výfuku. Letadlo jen hučí, hlasitost se zvyšuje a ztlumuje postupně, nevadí. Trabanty hrčí, za nimi je často hluk jak při ohňostroji a vzniká náhle. Náhled také končí. Policie v této zemi byla zrušena asi někdy v 90. letech. Pokud se v ulicích či na silnicích objeví někdo s nápisem Policie, tak jen čumí a nechá… Číst vice »

Ivan_pha

Naprostý souhlas, bydlel jsem v Řepích v koridoru a nebyl to žádný problém.
jediné letadlo, i kterém jsem opravdu věděl bylo B747-400 Korean, ale ty už jsou pryč…

DavidS

Kéž by už tu druhou dráhu konečně postavili

František

Jeden hloupý dotaz. Proč byla zrušena dráha 4/22? Nešla by prodloužit a opravit?

Pavel

Nešla. Silnice z jedné strany, silnice z druhé strany. Navíc nepoužitelná pro vzlety.

Vůbec, k čemu by byla?

Lukáš F.

Můžete prosím rozvést, proč by dráha 04/22 byla nepoužitelná pro vzlety?

K čemu by byla? V případě výluky 06/24 by na ni letadla, kterým stačí její délka, mohla přistávat a nelétat přitom přes Prahu. Alternativně by se z RWY 22 mohlo startovat při současném provozu na RWY 24 (akorát že přímo nad Hostivice, což by se asi obyvatelům nelíbilo).

Y.K.

Teoreticky použitelná by byla, ale podívejte se na mapu. V Hostivici by jim Airbusy a Boeingy shazovaly tašky ze střechy. Takže „nelétat přes Prahu“ je zde poněkud drzé, tak jsem přeci jen vzdálenosti od dráhy přijatelnější. Dále se dráhy kříží (s 12/30), takže současné využití téměř nepřipadá v úvahu. Délka je velmi krátká, pohých 1800 m (polovina délky kratší dráhy 12/30), což je použitelné se značnými omezeními. Pro více naložená a dálková letadla či za horšího počasí by to bylo nepoužitelné. Také neměla patřičné přístrojové vybavení (a teď už je mnoho let zrušená). Nemá paralení pojížděčku ani rychlé výjezdy, na… Číst vice »

Marek Vácha

Mezitím londýnský Stansted, který odbaví dvojnásobný počet cestujících ve srovnání s PRG, opraví svoji jedinou dráhu během nočních uzávěr a na provoz to prakticky žádný dopad nemá. Tyto uzávěry hlavní dráhy a související lety přes město jsou podle mě jen způsobem, jak donutit politiky, aby podpořili stavbu, která ve skutečnosti není potřeba a na které si určitě něčí kamarádi hodně namastí kapsy.
https://simpleflying.com/london-stansted-runway-resurfacing/

Pavel

Jeee… uz je to tady 🙂 bylo jen otázkou času, kdy přijde někdo, kdo přijde se Stanstedem .)

Vít

Ještě chybí Gatwick, to je taková klasika. Někdo řekne „paralelní dráha v Praze“ a očividně je asi zákonná povinnost na to odpovědět „Ale Gatwick… Ale Stansted…“

Pavel

Ale k věci – ne rozhodně to není nějaký „nátlak“. Jen je prostě bezpečnější, levnější a provozně jednodušší (když už tu druhou dráhu máš) udělat revizi v klidu a naráz.

Apex

Tak hlavně je třeba (mimo jiné) vzít v úvahu, že STN má asfaltovou dráhu, takže obnova obrusné vrstvy je v tomto případě jednodušší než u dráhy betonové… Navíc celá akce je plánovaná na 5 měsíců…na rozdíl od 14 dnů v PRG. Jinak, v noci se bude dělat jen 1. fáze (11 týdnů, kdy se bude dělat 5 dní v týdnu, každý den vždy jen 100 m dráhy), 2. pak bude znamenat zkrácení dráhy a s tím související provozní omezení. Navíc vždy dva dny v týdnu bude provoz bez omezení.

Petr

Kdyby se chtělo, tak se dá údržba dráhy dělat i v noci. Nicméně Ruzyně má tuto druhou dráhu, takže proč ji nepoužít a nedělat údržbu ve dne. Na Ruzyni je po covidu stále malý provoz. Zhruba jedno letadlo za 12 minut. V současné době nemá paralelní dráha smysl a do budoucna kdo ví. EU bude tlačit na ekologickou dopravu – železnici. Je jen otázkou času než se i u letecké dopravy začnou aplikovat emisní pokuty a poplatky, které omezí počet lidí, kteří letadly cestují. Drahá letenka versus levný spací vůz by mohl část lidí přilálat do vlaků. Pokud bude VRT,… Číst vice »

Jeffer

To chcem vidieť taký vlak do Portugalska napríklad. Alebo Orient express do Istanbulu. O zámorských destináciách radšej ani nepíšem.

Petr

Nikdo neříká, že do vzdálenejších destinací by se nemělo létat. Nyní se létá například do Košic, Varšavy, Budapešti, Milána, Benátek, Mnichova, Vídně, Frankfurtu a dalších destinací, na kterých by vlak mohl být alespoň pro část cestujících zajímavý.

Pavel

S vyjimkou Vídně neni v současnosti vlak do žádné z těch destinací smysluplný.

jkjk

TOP 5 destinací na Ruzyni bylo minulý rok Londýn, Paříž, Amsterdam, Miláno, Frankfurt. To jsou vše vzdálenosti, které by nejrychlejší čínský rychlovlak dal za 3 až 4 hodiny (kdyby bylo po čem jezdit).

Apex

Letecká doprava již dnes, jako jediná forma veřejné dopravy, podléhá ETS a emisní povolenky tak již platí zcela běžně… Nehledě na to, že levný spací vůz, aby byl o tolik zajímavější, než případná úspora času, bude reálný jen v případě dotací.

Pavel

Praha pro další smysluplný rozvoj další dráhu potřebuje. Bez další dráhy se nikam neposune.

V létě ve špičkových časech už není skoro žasný prostor pro přidání dalších vzletů a přistáni.

Mimochodem, letectvi, narozdíl třeba od vlaků, už emisni povolenky (a řadu dalších ekopoplatků) platí.

Y.K.

Já opravdu nemám nic proti cestování vlakem, sám jím jezdím, ale Evropa není zase tak dobře vlakem dostupná. To že se dá dojet mezi klíčovými velkými městy v západní Evropě po VRT ještě nezahrnuje celou Evropu. A delší lety už jaksi nemají náhradu vůbec (kromě plachetnice).

cbv

12.4. samozrejme

cbv

Všem krásný Mezinárodní den letectví a kosmonautiky ! 12.1.1961

Pako

12. 4. – vloudil se tam překlik, ale rozumíme, že je to dnes