Letecká premiéra: Boeing odtajnil, kdy poprvé ukáže nejdelší letadlo světa

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: BoeingBoeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Boeing odpočítává poslední dny do představení nového stroje, který má posunout především dálkovou leteckou dopravu. Firma oficiálně oznámila, že nové

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Podle wikipedie je 777-9 dlouhé 76,7 m. An-225 je dlouhý 84 m, tedy o 7 m více. Kde se stala chyba, nebo snad Mrija není letadlo?

Boura83

“ Letadlo bude svoji délkou nejdelší osobním letadlem: celkem měří 76,7 metrů. “

Mrija je nákladní letadlo.

Y.K.

V textu je uvedeno nejdelším osobním letadlem…

Jiří

A bude někde nějakej stream z toho představování???

Zetor

Přesně tak, 13ho je jen představení letadla, rozhodně ne první let… Ten tweet ja matoucí, „flight test plane“ je jen pojmenování toho letadla, protože jiný kus je jen pro statické zkoušky a létat nebude.

Nicky

Jak je to s parametry v porovnání s A350?

Jen tak

Si to najdi na wikipedii…,

Petr M.

Řekl bych, že A350 bývá srovnáván spíš s B787. B777 je podle mě ještě trochu vyšší třída.

Y.K.

Co to znamená vyšší třída? Co určuje výšku třídy?

Jen tak

Typickým „ukazatelem“ třídy v letecké dopravě je vzdálenost a pak kapacita 🙂

Y.K.

Ve skutečnosti ty dvě hodnoty jsou často proti sobě. Kapacita je zcela nesouvisející a závisí na dopravci jakými cestovními třídami letadlo a v jakém poměru vybaví. S tím souvisí i dolet. Čím více cestujících (Economy) tím menší dolet u toho samého typu a naopak (čím je třeba větší dolet, tím menší bude celková kapacita).

B777X je těžší, více uveze, ale má menší maximální dolet.

B777X-9 MTOW 351 t, užitečné zatížení 73 t, max dolet 13 940 km.
A350-1000 MTOW 316 t, užitečné zatížení 64 t, dolet 15 600 km.

Jen tak

Tim doletem jsem nemyslel ani tak absolutní číslo … ale to, zda-li se jedná o short-haul, medium-haul nebo long-haul letadlo.

Y.K.

Tak jo.
Já to hlavně původně myslel ironicky, protože „je to vyšší třída“ je taková ta formulka, kdy si strécové porovnávají pin… Fabie. 🙂

Jen tak

On je tam relativně velký přesah mezi těmito typy … pokud vezmeme největší A350 a nejmenší 777X, tak je A350 je větší … atd… 787 je z této trojice nicméně nejmenším letadlem, a A350 je spíše srovnávávana s 777X, než s dreamlinerem (v extremní konfiguraci dosahuje kapacity nejmenší A350 až největší 787).

Ondra

Toho 13. určitě nevzlétne. Bude jen představen.

Jen tak

Vetsi kridlove plochy …. lepsi je rict “vetsi plochy kridel” 🙂 – je to trrosku vic cestina 🙂

Michal

Úplně nejlepší je znát terminologii a použít výraz „nosná plocha“.

Martin V.

Jo, ale ve skutečnosti u skládacích konců křídel nejde o zvětšení nosné plochy křídel (toho by se dalo snáze dosáhnout jejich větší hloubkou a přitom by se nezvětšilo rozpětí, které je limitující u gatu), nýbrž jde o větší štíhlost křídla a z toho vyplývající menší indukovaný odpor.

Více například zde: https://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2014/12/jak-to-je-asi-s-indukovanym-odporem/