Letecké společnosti Letectví

Letecká premiéra: Boeing odtajnil, kdy poprvé ukáže nejdelší letadlo světa

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Boeing odpočítává poslední dny do představení nového stroje, který má posunout především dálkovou leteckou dopravu. Firma oficiálně oznámila, že nové letadlo 777X ve verzi 777-9 představí příští týden ve středu 13. března.

Výrobce to oznámil na svém twitterovém účtu. Jde o další mezník ve vývoji letadla, které má dopravcům přinést nižší náklady na provoz a být především náhradou za dosluhující boeingy 747.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a naopak během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů.

Na křídlech budou upevněny největší a nejsilnější motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelší osobním letadlem: celkem měří 76,7 metrů.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10.

Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla, nejvíce  Emirates a Qatar Airways. Prvním zákazníkem bude Lufthansa.

(V původní verzi bylo mylně uvedeno, že půjde i první testovací let. Za chybu se omlouváme).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Podle wikipedie je 777-9 dlouhé 76,7 m. An-225 je dlouhý 84 m, tedy o 7 m více. Kde se stala chyba, nebo snad Mrija není letadlo?

Boura83
Host
Boura83

“ Letadlo bude svoji délkou nejdelší osobním letadlem: celkem měří 76,7 metrů. “

Mrija je nákladní letadlo.

Y.K.
Host
Y.K.

V textu je uvedeno nejdelším osobním letadlem…

Jiří
Host
Jiří

A bude někde nějakej stream z toho představování???

Zetor
Host
Zetor

Přesně tak, 13ho je jen představení letadla, rozhodně ne první let… Ten tweet ja matoucí, „flight test plane“ je jen pojmenování toho letadla, protože jiný kus je jen pro statické zkoušky a létat nebude.

Nicky
Host
Nicky

Jak je to s parametry v porovnání s A350?

Jen tak
Host
Jen tak

Si to najdi na wikipedii…,

Petr M.
Host
Petr M.

Řekl bych, že A350 bývá srovnáván spíš s B787. B777 je podle mě ještě trochu vyšší třída.

Y.K.
Host
Y.K.

Co to znamená vyšší třída? Co určuje výšku třídy?

Jen tak
Host
Jen tak

Typickým „ukazatelem“ třídy v letecké dopravě je vzdálenost a pak kapacita 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

Ve skutečnosti ty dvě hodnoty jsou často proti sobě. Kapacita je zcela nesouvisející a závisí na dopravci jakými cestovními třídami letadlo a v jakém poměru vybaví. S tím souvisí i dolet. Čím více cestujících (Economy) tím menší dolet u toho samého typu a naopak (čím je třeba větší dolet, tím menší bude celková kapacita).

B777X je těžší, více uveze, ale má menší maximální dolet.

B777X-9 MTOW 351 t, užitečné zatížení 73 t, max dolet 13 940 km.
A350-1000 MTOW 316 t, užitečné zatížení 64 t, dolet 15 600 km.

Jen tak
Host
Jen tak

Tim doletem jsem nemyslel ani tak absolutní číslo … ale to, zda-li se jedná o short-haul, medium-haul nebo long-haul letadlo.

Y.K.
Host
Y.K.

Tak jo.
Já to hlavně původně myslel ironicky, protože „je to vyšší třída“ je taková ta formulka, kdy si strécové porovnávají pin… Fabie. 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

On je tam relativně velký přesah mezi těmito typy … pokud vezmeme největší A350 a nejmenší 777X, tak je A350 je větší … atd… 787 je z této trojice nicméně nejmenším letadlem, a A350 je spíše srovnávávana s 777X, než s dreamlinerem (v extremní konfiguraci dosahuje kapacity nejmenší A350 až největší 787).

Ondra
Host
Ondra

Toho 13. určitě nevzlétne. Bude jen představen.

Jen tak
Host
Jen tak

Vetsi kridlove plochy …. lepsi je rict “vetsi plochy kridel” 🙂 – je to trrosku vic cestina 🙂

Michal
Host
Michal

Úplně nejlepší je znát terminologii a použít výraz „nosná plocha“.

Martin V.
Host
Martin V.

Jo, ale ve skutečnosti u skládacích konců křídel nejde o zvětšení nosné plochy křídel (toho by se dalo snáze dosáhnout jejich větší hloubkou a přitom by se nezvětšilo rozpětí, které je limitující u gatu), nýbrž jde o větší štíhlost křídla a z toho vyplývající menší indukovaný odpor.

Více například zde: https://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2014/12/jak-to-je-asi-s-indukovanym-odporem/