egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Letecká izolace Číny začíná. British Airways ruší všechny linky do nejlidnatější země

Nový A350-1000 v barvách British Airways. Foto: BA
Nový A350-1000 v barvách British Airways. Foto: BA

(Aktualizováno 10:50) Britská letecká společnost British Airways dnes oznámila, že s okamžitou platností ruší kvůli epidemii koronaviru všechny přímé spoje s pevninskou Čínou. Učinila tak krátce poté, co britské ministerstvo zahraničí vyzvalo, aby Britové do země necestovali, pokud to není nezbytně nutné. Praha má s Čínou dvanáct spojení týdně, která provozují tři čínské aerolinky. Mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková dnes řekla, že od těchto společností nemá informace o případném rušení spojů kvůli koronaviru.

Na stránkách britských aerolinek nyní není možnost rezervovat přímé lety do pevninské Číny v lednu ani v únoru, upozornila agentura Reuters. V prohlášení, které aerolinky agentuře zaslaly, nicméně stojí, že opatření bude v platnosti do 31. ledna a další postup firma zatím prověřuje.

Do Pekingu či Šanghaje, kam British Airways dosud létaly denně z letiště Heathrow, si lze teď zakoupit letenky s přestupem v Hongkongu.

„Omlouváme se zákazníkům za nepříjemnosti, ale bezpečnost našich zákazníků a naší posádky je vždy prioritou,“ citovala z prohlášení British Airways agentura Reuters. Podle agentury AFP v prohlášení stojí, že krok společnost učinila „na základě doporučení ministerstva zahraničí“. Varování se týká pevninské Číny, nikoli Hongkongu a Macaa.

Nový koronavirus si v pevninské Číně k úterní půlnoci vyžádal životy 132 lidí, dalších 5974 osob se nakazilo.

Některé lety do pevninské Číny už v minulých dnech podle agentury Reuters zrušily také letecké společnosti United Airlines, Air Canada či Cathay Pacific. Například United Airlines krok zdůvodnily poklesem zájmu o letenky. Finská letecká společnost Finnair už v úterý zastavila přijímání rezervací na lety z Helsinek do Pekingu a Nankingu a to až do konce března. Všechny lety do Číny do odvolání zrušil také jihokorejský nízkonákladový dopravce Air Seoul.

Britské aerolinky Virgin Atlantic dnes uvedly, že budou do Šanghaje nadále létat podle plánu.

Německá letecká společnost Lufthansa na dotaz agentury DPA odpověděla, že „situaci velmi pozorně sleduje“. Její letadla na spojení s Čínou ale zatím přilétají a odlétají podle plánu. Aerolinky podle mluvčího nicméně zaznamenaly „lehkou zdrženlivost“ zákazníků při nákupu letenek na tyto spoje.

Také francouzské aerolinky Air France dnes na dotaz agentury AFP uvedly, že se jejich plán letů do Číny a zpět nijak nezměnil. Paříž má z evropských metropolí nejlepší spojení s Čínou. Air France nabízí každý týden na lince mezi Paříží a Pekingem deset letů a dalších třináct spojů na lince mezi Paříží a Šanghají. Lety do Wu-chanu, odkud se koronavirus začal šířit, francouzské aerolinky zrušily už 24. ledna.

Praha má s Čínou čtyři letecká spojení. Do Pekingu létá od roku 2015 Hainan Airlines, o rok později začal Sichuan Airlines létat do Čcheng-tu a v roce 2017 pak China Eastern Airlines spustily linku do Šanghaje, s mezipřistáním v Si-anu. Jde o 12 spojení týdně. Mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková dnes na dotaz ČTK řekla, že od těchto společností nemá informace o rušení spojů kvůli koronaviru. China Eastern Airlines a Hainan Airlines už dříve oznámily omezení některých spojů, důvod ale neuvedly.

Ve vztazích mezi Čínou a Českem v poslední době panuje napětí, jehož zdrojem jsou i vztahy Prahy s Čínou kvůli sesterským smlouvám s Pekingem, Šanghají a tchajwanskou metropolí Tchaj-pej.

Epidemie může mít velký vliv na byznys leteckých společností, podobně jako v roce 2003 epidemie SARS.

ČTK

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Pozoruhodné myšlenkové zkraty, když nikdo vlastně neví, kde se ten koronavirus vlastně vzal… Úmrtnost na něj je někde kolem jednoho procenta z evidovaných nakažených, kterých je ve skutečnosti mnohem více. Doporučuji pátrat po laboratořích, které umí již delší dobu tento virus, řekněme, kolonovat… Mimochodem, jaké jsou asi teplotní důsledky elektromagnetického umělého obalu (WiFi & spol) Země? Také chladíte své kompy se stále vyšší frekvencí procesorů a pamětí?

Tony

No, už i tyto spekulace byly. Wu-Han má jedinou laboratoř v Číně, která je oprávněná pracovat s prvky jako jsou koronaviry (SARS, MERS atd.) což jsou laboratoře třídy BSL4 (nejvyšší biosafety level). Na druhou stranu cením přístup Číny, která k nám začala rušit linky jako první 😀

náhodný kolemjdoucí

Rád bych vás požádal o zdroj vámi uvedených informací. Uvedete-li zde odkaz, můžete se tím ospravedlnit, avšak počítejte se smazáním vašeho příspěvku (jak se právě stalo kolegovi s aeronetem).
P.S.: Zásuvky vysílají elektromagnetické záření o nebezpečné frekvenci 50 Hz, prchejte do lesů!

Y.K.

Nééééééééééé. To bolí.

Captain777

u nas v Lufthansa letame dal do cele asie. Rano letim Indii

Captain777

rozodnuti prislo chvilku poté..

Juraj

Zaujal ma použitý stroj na evakuáciu: N705CK je 747-400 v „čistej“ cargo verzii. Kalitta pritom má aj -400BCF, čo sú bývalé aerolinkové stroje prestavané na cargo a čakal by som, že tam bude provizórne doplnenie sedadiel jednoduchšie a že bude napr. vhodnejšie aj na nástup a podobne. Ale nejaký dôvod to určite má.

Cestující LBC MHD

Jednodušší dekontaminace.

Přemek

I kontaminace.

Zabakovec

Uzavření spojů mělo proběhnout mnohem dříve, ale lepší než nic..

Karel Jezbera

Příspěvek smazán pro odkaz na server šířící nepravdivé zprávy.

náhodný kolemjdoucí

To snad nemyslíte vážně, uvádět jako relevantní zdroj aeronet.
Zde jsou oficiální informace ministerstva zdravotnictví:
https://www.mzcr.cz/dokumenty/informace-pro-obcany-v-souvislosti-s-aktualnim-vyskytem-cinskeho-koronaviru-2019_18415_1.html

Cestující LBC MHD

Nevěřil bych MZCR ale ani aeronetu.

Přemek

Zdravá skepse. Náročné na schopnosti si informace vyhledat.

Dushan

Už jen pro jejich zdrženlivý a demagogický blábol: „zákaz letů ničemu nepomohl“ nasvědčuje tomu, že stát neposkytuje k dané situaci relevantní informace.
„Proč Česká republika nezakáže lety z Číny? Reálně by takový zákaz letů ničemu nepomohl. Lidé se z Číny mohou do ČR dostat mnoha jinými navazujícími spoji.“

Janina

Na přímých linkách z Číny loni cestovalo v obou směrech 188.000 lidí (Číňanů, Čechů a dalších cizinců), ale ČR přitom ve stejném období navštívilo přes 600.000 Číňanů. Z toho vyplývá, že hypotetické jednostranné zrušení přímých letů z Prahy do Číny by snížilo riziko importu nových případů o méně než 1/6. Zákaz letů má smysl, pokud bude koordinovaný napříč Evropou a ideálně i s přestupními huby typu Dubaj.

Dushan

Pochopitelně se jedná o lety oběma směry, ovšem MZ tvrdí, že „takový zákaz letů ničemu nepomohl“.

Janina

Budu se opakovat. Pokud by ČR před pár dny zrušila přímé lety, ale zbytek Evropy ne, tak takové opatření má naprosto zanedbatelný dopad na šíření viru. Většina Číňanů stejně cestuje do Prahy s přestupem, a lidi ze zrušených přímých letů by se jen přesměrovali na přestupní lety nebo by z Vídně/Mnichova dojeli do ČR vlakem/busem/taxi. Jediné smysluplné řešení, pokud se k němu přistoupí, je koordinovaný zákaz v rámci celé EU, a navíc i zákaz lidí cestujících z Číny s přestupem v Dubaji/Rusku/Dauhá/Singapuru atd.

Jen tak

ano, takový zákaz letů by vskutku ničemu nepomohl.

asi ti to uniklo, ale ono se dokonce dá mezi lety přestupovat. a to dokonce mimo čínu. musel bys zakázat všechny lety kamkoli, zavřít hranice.

nesmíš tolik číst méda placené soudruhy z sssr.

Y.K.

A čemu by pomohl? Neslyšel jste o letech s přestupem? To že je někdo Číňan neznamená, že nutně letí s Čínskou aerolinkou.

Dushan

Nutnost přestupů mnohé od cesty odradí, to platí obecně i u jiných druhů dopravy. Kromě toho „Lufthansa, Swiss a Austrian ruší lety do Číny“, takže smysl zrušení letů má. Ale holt na Česku je vidět submisivnost, strach učinit vlastní rozhodnutí, čeká se až jak rozhodnou ostatní. Podobné to bylo se zákazem letadel Boeing MAX – Česko zakázalo až se zpožděním, tedy déle trvala riziková situace.

Y.K.

Lufthansa, Swiss a Austrian jsou jedna firma (skupina), není to stát (když srovnávate s ČR) jejich motivace bude především obchodní (zrušení zájezdů).

Maxy v Evropě uzemnila EASA.

Jen tak

se divim, ze se te nezeptali … bys jim urcite poradil.

Přemek

Pokud Aeronet zveřejnil sdělení, že jistá laboratoř v USA již delší čas pracuje s tímto kmenem koronaviru, tak si tím buďte jistí, že to může (a podle znalosti skutečných dějin i pravděpodobně) být onen neznámý zdroj viru. Že je spotřeba zdrojů na hlavu převyšující globální kapacitu, je holý fakt, jen se o něm nedovíte v běžných médiích.

Adam H

To je legitimní zdroj jako někoho znásilnit a říci že lásce neporučíš.

Y.K.

Aeronet? To opravdu není dobrý zdroj (spíše vyloženě lže).
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/wuchansky-koronavirus-2019-ncov-nakaza-cina_2001281313_sot

Jaroslav

Tím Aeronetem jste to zabil.

Cestující LBC MHD

Karle, myslel jsem, že na tohle fórum chodí lidi poněkud mentálně zdatnější než na novinky, ale koukám, že jsem se mýlil.

Karel Jezbera

Přečetli jste si ten článek z Aeronetu dále než k nadpisu? Jsou tam uvedeny 2 velmi seriozní zdroje a zejména ten druhý je alarmující. Pokud považujete ČT/ČRo a naši vládu za mantru, tak budiž. Myslíte, že budou říkat 100% pravdu? Ne, budou to zlehčovat, zhlehčovat (aby nezpůsobili paniku) a až se to opravdu rozjede, budou postupně přitahovat šrouby, ale to už bude pozdě.

náhodný kolemjdoucí

Zaprvé: dva serioznější zdroje uvedeny jsou (někde na začátku), ostatní informace neozdrojovány
Zadruhé: není zapotřebí vůbec číst nějaký článek aeronetu, aby si člověk byl 100% jistý, že je prolhaný jak moskevská Pravda

Aj Tak

Nepotrebuju si to precist, abych vedel, ze je to lez to zni tak nejak kadrovacky. Je to lez, protoze to nekdo rekl? Asi jako za komousu: Nemusim posluchat RFE-VoA, abych vedel, ze lzou – rikal to soudruh Jakes.

Y.K.

Fascinující, zastánce ruské propagandy se ohání praktikami Jakeše a komousi. Naštěstí jsme jinde a máme i jiné zdroje než stranicky schválené, dokonce můžeme číst i západní či dálněvýchodní tisk a informace srovnávat.

Cestující LBC MHD

Přečetl, četl jsem i tu studii, a to už někdy o víkendu, ještě než to překroutili na aeronetu. Doporučuji i vám si ji přečíst v originále. Pokud jde o to, jestli ten vir vypustili Američani, Číňani, Rusové nebo zběhlý izraelský agent, je už teď asi jedno, protože se to rozšířilo všude po světě.

Jan Sůra

Odkazy na servery záměrně šířící lži zde nebudeme tolerovat.

Karel Jezbera

Tak teď se ukázala cenzura v pravém slova smyslu. Pro vás je Aeronet a priori fuj, tak ho raději vymažete. Co kdybyste nechal na čtenáři, ať si udělá obrázek sám? Neříkám, že vždy je tam všechno naprosto přesné, ale ve většině témat je to prvotřídně zdrojováno, což se o jakýchkoliv jiných novinách, včetně iDNES, iHNED nebo E15 říci nedá.

Jan Sůra

Všechno naprosto přesně vyzdrojované tak, aby byl svět plně manipulován dle obrazu Ruska.

Janina

Aeronet patří mezi nejznámější dezinformační stránky v ČR, je profláknutý již roky. Nechápu, jak kdokoliv, kromě placených trollů, může linkovat jejich stránky.

Jirka B.

Ne, ted se, bohuzel i zde, ukazala nevzdelanost, nekdy az blbost, nekterych nasich lehce zmanipulovatelnych spoluobcanu 🤔

Jan Sůra

Tady jsou většinou občané Česka, nikoliv Ruska. To jste si asi spletl stránky.

Y.K.

Pokud se zdrojování používá jako podepření manipulovaných údajů, tak to nefunguje. Jeden zdroj s nejasnými údaji odkazuje na podobný web jako Aeronet, druhý, který do textu nevnáší ŽÁDNÉ informace a nepotvrzuje žádná čísla, je tam jen jako obluzovačka na důvěřivé trubky. Nejsou v něm ani prý „šokující informace“, ale je pravda, že Angličtina a spousta doktorských dat může být pro leckoho šok. 🙂 A že ta originální studie je dost zajímavá, ale kdo by se s tím četl, když se raději věří „Vedoucímu Kolotoče“. Takže se na začátku zadušujeme zdrojem ze kterého nečerpáme a zbytek si vymyslíme, přimícháme agenty, Izrael… Číst vice »

Jen tak

Kolik putin platí?

Rajče

Odejdi z české kotliny směrem na východ a nevracej se. Můžeš tam žít v tom svém vysněném ráji.

náhodný kolemjdoucí

„Dostat se letecky do Číny může být brzy složité.“
To by snad až tolik nevadilo, zato dostat se letecky z Číny bude složité…

Aj Tak

Je to uplne nesmyslny opatreni. Je to jako zamykat a utesnovat dvere a nechat otevreny okna. Virus uz je davno v Evrope a jestli ho tu nastartuje sto lidi nebo tisic je uplne jedno aerolinky se zbytecne pripravujou o byznys.

Y.K.

Létat s poloprázdným letadlem není moc dobrý byznys…

Aj Tak

Letenky Cina Londyn by sly na dracku i za desetinasobek.

Dushan

Ne, je zcela nepopiratelné, že další nekontrolovaná migrace za současného stavu by riziko šíření nákazy zvýšila mnohonásobně. Druhý faktor pro omezení je přizpůsobení se poptávce a naopak úspory nákladů, protože už teď letecká přepravní nabídka výrazně převyšuje poptávku.

Aj Tak

To proste neni pravda. Kazdej nakazenej nakazi tri dalsi, takze jestli se zacne sirit od tisice nebo od 10 tisic jen odlozi start o par dni. Tahle nemoc proste evropu projede a skoli slabsi kusy, podobnym opatrenim navzdory.

eLKá

Ale přesně o to jde – koupit si čas, během kterého se můžeme připravit. A také zjistit, jaký je skutečný stav, neboť statistiky lidové Číny o nemoci jsou zpochybňovány i v Hongkongu.

Radek Janata

„Kazdej nakazenej nakazi tri dalsi“

V Asii. V Evropě není taková hustota obyvatel a to číslo bude nižší.

Cestující LBC MHD

Právě že naopak, není dobré pro byznys létat s (polo)prázdnými letadly.

Dushan

Tohle už mělo být učiněno dávno. V dnešní době možností online komunikace je minimum důvodů k fyzickému přesunu lidí. Drtivá většina cest je za účelem turistiky a zábavy a to při aktuální hrozbě virové pandemie jistě snese odklad.

Jen tak

Tak určitě. Uvědomuješ si vůbec, co za nesmysly plantáš?