Léta nepoužívaná mezinárodní spojka Hodonín – Holíč ožívá nákladní dopravou
Vlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan Kužílek
Pravidelná osobní doprava zde skončila už v roce 2004, od té doby se zde vlaky objevovaly jen sporadicky.
Včera na noční jsem si všiml na TPV vlaku vedeného 2x 742 od Holiče do Hodonína. Projely okolo 18:00
„Spojka Hodonín – Holíč je zřejmě jediná nepoužívaná elektrifikovaná trať v tuzemsku.“
Přinejmenším ještě Tršnice – Františkovy Lázně.
A taky Františkovy Lázně – Vojtanov
Nevíte někdo jaká čísla mají ty lokomotivy na fotce? Díky.
obrázek jde zvětšit nebo si ho otevřít:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2018/06/IDSC.jpg
první (na obrákzu vlevo) je 242 288-9 , druhá (ta v pravo na obrázku) tam číslo nemá z této strany uvedeno. Je tam jenom 3000V/1500V.
Oba 242 Plechace.
IDS by mělo mít Plecháče právě jen tyhle dva a jsou to 242 288-9 a 045 193-7.
Ta trat mela byt samozrejme davno zrusena, udrzovat trate desetileti s tim, ze jednou se mozna nahodou budou na chvilku hodit je extremne neefektivni a take to samozrejme zbytecne omezuje cele okoli.
Čím to „samozřejmě zbytečně omezuje celé okolí“ ?
Je vidět, že pojem „civilní obrana“ vám neříká vůbec nic.
…to je ale „hlava“….
A představte si, že tam byly dokonce napojení vlečkami na podniky a to by se mohlo opět zprovoznit. Škoda, že?
Pro pána asi ne, ten je možná i rád, že nákladní doprava přešla většinou na silnice (které rozhodně nešetří).
Kvízová otázka: Jakpak je to se seznáním strojvedoucích na úsek Hodonín – Holíč (- Kúty)? Je to sice mimořádná situace, i s tou ale předpisy přeci nějak počítají.
Jednoduše, návěstidla a návěsti jsou „všude“ stejná, když si nevím rady, zastavím a zeptám se …. předpisově by tam měl být pilot …
Jako řidič na silnici taky neřešíte „seznámí“, dopravní značky jsou všude stejné ….
To jako vážně????
V Německu můžeš jet po jakékoliv trati bez seznání, pokud je vybavena minimálně vlakovým zabezpečovačem PZB a máš jízdní řád v monitoru Ebuly či tabletu. Maximálně však rychlostí 100km/h.
Ano to je v Německu a tady nepředstavitelná věc.Přitom tam dřív platilo seznání v Německu na 6 měsíců a tady je to 13 měsíců.
Strojvedoucí ČD Cargo zde například poznání nemají….
Minimálně jeden mít musí kvůli měřícím vlakům.
To jste na omylu…nemá ani jeden.
Tak vlaky zastavíme a pošleme tam bloudit řidiče nákladních automobilů. 🙂
V této oblasti je dopravní značení zmatené už nyní… 😀
Tak jasně, cokoliv, jen když si můžete kopnout do silnice.
Nimochodem bez silnice by tam bylo násobně víc mrtvých, protože by se nedostali do nemocnice a zraněním by podlehli.
Bez silnice by tam žilo mnohem méně lidí.
Tak seznají, co je za problém? Jednou ve dne, jednou v noci a hurá na trať.
Teď by možná stálo ještě za úvahu vyřešit to co omezuje hmotnost na jedno vozidlo. Snad se jedná o jeden ze dvou mostů, ale to snad potvrdí, nebo vyvrátí, případně upřesní o který ze dvou jde, někdo jiný. Přece jenom se situace na železnici zase o kousek posunula a plánují se velké rekonstrukční akce a možnost odklonit část dopravy po jiné trati by se mohla hodit, bohužel se ale asi již nestihne opravit tuto, byť podle SŽ má být v D4, než dojde k velkým výlukám mezi Moravou a Slovenskem na hlavní trati. Ale možná by se ještě stihlo případně… Číst vice »
Ty technické omezující podmínky jsou tak značné, že reálně to vidíme na přetahy prázdných souprav žehličkou. Ale aspoň něco.
Uvidíme ve čtvrtek? A v podmínkách je i 240, je zakázán Vectron.
C3 není zas tak strašné omezení. Je to 20 tun na nápravu a s výjimkou Vectrona tam mohou všechny elektrické lokomotivy, protože i přes hmotnost 90 tun jsou v C2.
Jinak řečeno přechod Skalica – Sudoměřice … to asi „u Dunaje“ nebude spojeno s nadšeným hýkáním ….
Trasa je sice kratší, ale vmax 50, místy 30..
Kdyby se do toho už hrabalo, mohla by být na většině trati pravděpodobně o dost vyšší.
Já ještě pamatuji v celém úseku Kúty-Holíč-Sudoměřice-Veselí traťovou rychlost 80 km/h.
Kolik je tam nejmenší poloměr oblouku?
Pokud je to 150m nebo víc, tak to po rekonstrukci, při převýšení 130 mm může být 50 km/h.
Poloměr tam není skoro žádný, protože minimálně z Kútů až do Holíča je trať v přímé.
Vzhledem ke směrovým poměrům se na slovenské straně klidně může už zítra jezdit 160. Ale to by nesměly existovat ŽSR.
Ve čtvrtek jsme vylezli v Břeclavi z RJ a sedli celá rodina do osobního směr Otrokovice. Eště teď ten binec po nás uklízejí. To zas bude průser, až se to proflákne 😀
Lidem z jihu do smíchu není. S touhle větou nás dorazil kamarád, který nás léta zná. Nebylo to myšleno ve zlém. Omlouvám se
Zrovna řeším zítřejší cestu Zlín – Brno. Přes Přerov to v daný čas nevychází a s trasou přes Břeclav to vypadá zatím bledě.
R13 jezdí, jen je tam úsek NAD. O víkendu vyzkoušeno, že zpoždění je stabilně kolem 20 min s tím, že 10 min je schopen panter do cíle stáhnout.
Nicméně jsem slyšel, že v Břeclavi umí R13 NAD od Hodonína ujet, pokud NAD nabere nějaké vyšší zpoždění, takže bych na to moc nespoléhal.
Moc díky za info, pojedu rád oblíbenou trasou. O schopnosti Pantera na R13 stahovat zpoždění nepochybuju ☺
Takže …?! Asi ten Autobahn.
A přes Kyjov to také nevychází? Bohužel je to ale o hodinu, pokud se pamatuji, delší.
Tam nestihnu zavést nejmladšího do družiny. Ale nazpátek je to dobrý nápad. Díky
Holíč je podle nákladních dopravců nízká technická hmotnost na jedno hnací vozidlo na jedno HKV ve směru na Moravu.
Nebylo by lepší to trochu upravit, je to takové neohrabané.
No a zároveň jsme neohrabanost předvedl já. Nojo, karma :). Takže pro velký úspěch ještě jednou.
Nebylo by lepší to trochu upravit? Je to takové neohrabané.
Odkaz na mapu:
https://mapy.cz/s/dananacemu
Je zajímavé že na koridoru SŽ umí konat svoji zákonnou povinnost – pokud dojde k znesjízdnění trati, je její vlastník povinen učinit bezodkladně vše pro co nejrychlejší znovuzprovoznění. Ovšem v případě trati Lovosice – Úpořiny SŽ tuto svojí zákonnou povinnost ignoruje (ačkoli je na té trati celou dobu bez přerušení objednávána doprava) a nikoho to neštve.
„Důvodem zprovoznění (s nutností dodržet řadu podmínek) je neprůjezdný 2. koridor,…. doufám, že tato katastrofa jasně zdůrazňuje, jak užitečné je rekonstrukce trati 340. Pak by se vlak na elektriku snadno dostal do Moravského Písku i přes Kyjov.
A co by tam dělal? Nejvíc vlaků jezdí Rakousko-Polsko.
Pochopitelně, ale R z Olomouce do Brna a zpět, by tak dočasně jezdit mohly. Ale to by nesměla rekonstrukce stagnovat.
Každá železniční trať má smysl , jen někdy tvá než se najde
Smysl bude mít pokud tam provoz zůstane. A pokud by mělo být chvilkovým zachráncem některých takových tratí řádění přírodních živlů, s takovými následky, tak to ať už raději zůstanou na věky zavřené…
Pokud vím, tak se s touto tratí počítá jako s objízdnou při výluce trati Břeclav – Kůty, což byl hlavní důvod jejího zprovoznění. Katastrofa s tím nemá nic společného, jakkoliv se teď tato trať hodí. Ale důvod její záchrany to rozhodně nebyl.
Tak to víte špatně.
A jak je to teda správně? 🙂
Nepočítá, tudíž nezprovozněna záměrně, a katastrofa s tím má společného všechno.
Pokud vím, tak se s ní počítá jako s objízdnou trasou pro osobní vlaky (Metropolitany), nikoliv nákladn vlaky a proto byla zprovozněna pro potřeby osobních vlaků, nikoliv pro potřeby nákladních vlaků, které si budou muset najít jinou objízdnou trasu. Tak se to ke mě doneslo, ale nepopírám, že to nemusí být správná informace. Nicméně ČD prý s touto objížďkou skutečně počítají.
Zkuste si najít nakresný jízdní řád, nikoliv toho krátkého úseku Hod – Hol, ale dále na Kúty a najděte mi tam v pracovní dny prostor pro Metropolitany…a ještě zkuste vymyslet, co s nimi v Hodoníně….podle aktuálních informací budou EC prováženy LNT a R13 a os.vlaky zůstanou v NAD.
Ehm, nemyslel jsem současnou výluku, ale plánovanou výluku mezi Lanžhotem a Kúty. Předpokládám, že tam bude speciální grafikon, ve kterém se nějaké místo najde. A jelikož tam není povolen Vectron, tak předpokládám, že 380 také ne, takže se pravděpodobně bude v Hodoníně přepřahovat na něco, co povoleno je. Ostatně, v minulosti už takto EC jezdila, takže to není nic nového a zkušenosti s tím již jsou.
Pokud se nemýlím a slyšel jsem dobře, měli by nějaké vlaky (nákladní) díky výluce lanzhot – Kuty být odkloněny přes Rakousko.
?
Jo, takhle nějak funguje i matematika … vždycky se vymyslí a vystaví nějaká konstrukce, a pak se čeká pár desítek nebo stovek let, než někdo přijde na to, jak ji využít 🙂
Máte samozřejmě pravdu. Bohužel se v diskuzích na tomto webu stále pohybuje plno takových, kteří jsou skálopevně přesvědčeni o opaku.
A pak jsou tu lidi, kteří se snaží vidět reálnou využitelnost a potřebu. Podotýkám, že mě samotného dráha živí.
Nic proti, ale fakt nemá smysl udřžovat trať do zrušeného uhelného dolu. a už vůbec ne do bývalého Doupova, do městysu, který neexistuje, byl kompletně vystěhován.
Pokud tím budou jezdit turisti, tak to smysl jaksi má.
Poptávka se časem mění. Vlaky dneska už taky nevozí sůl.
Tenhle způsobe hledání smyslu trati zdá se mi poněkud nešťastným.
Třikrát hurá a sláva.
Rušiči by dávno zrušili.
Spíš nechápu, proč tu nefunguje pravidelná osobní přeshraniční doprava. Zřejmě něco podobného jako ve Střelenském průsmyku a na Vláře? Nezájem platit absurdní podmínky ŽSSK?
Na slovenskej strane chyba niekto ako IDS JMK, kto by mal zaujem o verejnu dopravu a s kym by sa dalo dohodnut. Slovenske ministerstvo dopravy je dlhodobo paralyzovane politikmi, takze nevie presadit ziadne zmysluplne zmeny, Trnavsky kraj neni schopny akokolvek pohnut ani s problemami blizsie krajskemu mestu, a potom su ludia, co si myslia, ze v 50tisicovej aglomeracii staci autobus raz za dve hodiny.
Pritom sociálne a rodinné väzby na oboch brehoch Moravy sú stále zrejmé. Rozhodne viac ako medzi Púchovom a Hornou Lidčou. Dokonca keď zomrela tetička na Záhorí , přišlo veľa áut s rakúskou značkou. A to boli sedemdesiate roky.
Spíš silná konkurence autobusů, které vás dovezou až do centra Holíče, zatímco vlak jen na jeho okraj. Bohužel v tomto úseku vlaky autobusům konkurovat nedokáží.
Pravda, osobně zažito v době, kdy pendlovala 810 namísto busů. Do Holíča dojelo tak kolem 30 možná i lehce víc lidí s tím, že většina dále pokračovala autmo domů. Centrum Holíča je opravdu docela daleko a přitom by stačilo jednoduše k vlakům zajíždět s přípojným busem..ovšem to by se muselo chtít..
Rušiči by zrušili zbytné lokálky, bez šance na jakýkoliv pohyb nákladních vlakú. Tuto trat by naopak dali do cajku, klidně i dvoukolejně a umožnili vlakúm od Bratislavy na Přerov jezdit tudy.
Svého času tam jezdily i rychlíky z Polska ….
Svého času bude jezdit MV z Prahy do Wroclawi, a to přes Trutnov (Praha – Trutnov jako přímé vozy připojené k R)
Protože tam = do Holíče jezdí bus v rámci IDSJMK, tudíž není třeba, aby tam jezdil vlak …. když byla silnice uzavřena, jezdila NVD = M 810, pochopitelně celkem prázdný, protože jezdil v divnou dobu, celkem bez přípojů … a jen několikrát denně.
Nejen IDS JMK, ale i lokální autobus Arriva Trnava Hodonín – Holíč a i nějaký ten dálkový autobus, takže ta obsluha je tam více než slušná.
Skutečně ty M810 během opravy mostu jezdily prázdné? Jestli je podle vás 40 cestujících po 9 hodině dopoledne „prázdno“ tak to by me zajímalo, jak vypadá plno. O tom posledním večerním se raději ani nezmiňuji, kolikrát měl problém se tam nacpat sám vlakvedoucí.
Nj, ony se totiž nedají prodloužit oběhy ze slovenského vnitrozemí, musí se jezdit sólo 810.
Totéž Holíč – Sudoměřice. IDS JMK evidentně nemá zájem. Asi si myslilové myslí, že turisti se budou kodrcat busem.
Očividně o tom víte prd a nebyl ste tam, ale řečí plnou zadnici..
No…já bych jí zrušil z toho důvodu, že je to kratičký výstřel, jehož polovina je ještě k tomu na Slovensku.
Tedy že na české straně obsluhuje vlastně pouze Hodonín, takže zrušením by žádná obec nepřišla o spojení.
Síťovost je vám evidentně neznámý pojem.
Problémem bude asi malá kapacita. Navíc soudruzi v osmdesátkách trať sice zadrátovali, ale na nové staniční zařízení už nezbyly peníze, takže tam dodnes straší výhybky na ruční pohon.
Pro nouzové použití to stačí, důležité je, že se dá nějak projet.
Jen dotaz – po trati Tršnice – Františkovy Lázně se jezdí? Řekl bych že ne (aspoň podle stavu (oreznutí) kolejí, co jsem viděl loni na podzim.
Pokud ne, pak je info o jediné nepoužívané elektrifikované trati nepřesné.
Jezdí, je elektricky sjízdná. Totéž do Vojtanova.
Ono toho bylo více. Tedy myslím nevyužívané trolejové vedení. Oldřichov – Louka – Most n.n. (dnes ale v úseku Oldřichov – Louka – (Litvínov) v provozu), Tršnice – FL – Vojtanov, Sokolov – Svatava (zde je TV od roku 2001 sneseno), Cheb – Skalka a ostatní asi najdou ještě něco…
Po trati Tršnice – FL něco nákladního občas projede.
Dlouhá léta prakticky nic v elektrice nejezdilo do Písku.
Jezdí dnes vůbec nějaké náklady po trati Nymburk – Poříčany? Nebo nebýt hradeckých rychlíků, tak by tam také TV bylo bez užitku?
Do Písku se občas aspoň na uhlí do teplárny ukázaly laminátky…
Občas jezdí.
ANO, 60103 a 60108
Po Sadské jezdí nějaký náklad skoro každý den. Minimálně skoro vždy, když mám směnu na stanici, tak si vždy v TPV všimnu vlaku přes Sadskou
Jak to, že ne?! Já s 2×230(240) wapky teplárna!
Žatec-západ, Chvatěruby.
Teoreticky je tam jeden pár nákladů PP.