Léta nepoužívaná mezinárodní spojka Hodonín – Holíč ožívá nákladní dopravou

Vlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan KužílekVlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan Kužílek

Pravidelná osobní doprava zde skončila už v roce 2004, od té doby se zde vlaky objevovaly jen sporadicky.

Krátká mezinárodní trať Hodonín – Holíč je po letech znovu v provozu (a k užitku). Oznámilo to sdružení nákladní železničních dopravců ŽESNAD.CZ, které o otevření trati nákladním vlakům usilovalo společně se slovenskými kolegy (AROSRAIL.SK). Od dnešních 14:00 lze po trati jezdit dokonce elektricky.

Důvodem zprovoznění (s nutností dodržet řadu podmínek) je neprůjezdný 2. koridor, který ve čtvrtek na jižní Moravě zpustošilo tornádo. Podle Správy železnic bude koridor zprůjezdněn zřejmě v úterý, a to po jedné koleji s dieselovou trakcí.

Hlavním omezením na trati Hodonín – Holíč je podle nákladních dopravců nízká technická hmotnost na jedno hnací vozidlo na jedno HKV ve směru na Moravu. Trať je elektrifikovaná střídavou soustavou (25 kV, 50 Hz), nejvyšší traťová rychlost je 50 km/h. Normativ pro nákladní vlaky je 665 metrů.

Spojka Hodonín – Holíč je zřejmě jediná nepoužívaná elektrifikovaná trať v tuzemsku. Pravidelná osobní doprava zde skončila už v roce 2004, od té doby se zde vlaky objevovaly jen sporadicky. Vedle „šotovlaků“ šlo i o odklony dálkových vlaků kvůli výlukám. Výjimkou bylo léto 2019, kdy byl kvůli opravě hraničního mostu na silnici I/51 zaveden na trati na tři měsíce vlakový pendl. Ten zajišťovaly motoráky 810.

Trať byla elektrifikována koncem 80. let, od rozpadu federace ale ztrácela na významu.

Tagy trať Hodonín - Holíč Žesnad.cz
98 komentářů