Nečekaný zájem o vlaky pro České dráhy. Ve hře o elektrické jednotky je šest výrobců

Vizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhyVizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhy

Celkem šest výrobců předložilo Českým drahám žádost o kvalifikaci do soutěže na dodávku nových elektrických jednotek pro regionální dopravu, čtyři

Celkem šest výrobců předložilo Českým drahám žádost o kvalifikaci do soutěže na dodávku nových elektrických jednotek pro regionální dopravu, čtyři se hlásí do soutěže na dieselové vlaky a tři do tendru na osobní vozy.

Po uzávěrce nabídek to na twitteru oznámil generální ředitel Českých drah. Nenaplnily se tak hrozby některých velkých výrobců, kteří vyhrožovali neúčastí v tendru kvůli diskriminačním podmínkám. Jména zájemců České dráhy neuvedly.

Jde zatím jen o první kolo soutěží, kdy se výrobci kvalifikují a teprve poté se budou podávat cenové nabídky. Tendry vypsané letos v létě jsou objemem největšími zakázkami Českých drah za poslední desetiletí. Možná. Kontrakt je totiž rámcový a České dráhy se v něm nechtějí zavázat k odběru jediného vlaku.

Právě to kritizovali někteří výrobci, Bombardier kvůli tomu napsal na vedení Českých drah dopis, v kterém podmínky kritizoval a označil je za šité na míru Škodě Transportation. Bombardier se nakonec do kvalifikace přihlásil. Důvodem mohou být i nedávná slova Kupce, podle kterých je možné, že ještě před podáváním cenových nabídek už bude jasné, že České dráhy díky novým smlouvám s kraji stanoví minimální počet odebraných vlaků a v požadavcích nezůstane možnost nulového odběru.

V soutěžích České dráhy shání celkem 60 elektrických jednotek pro regionální vlaky s kapacitou do 249 cestujících, 60 dieselových vlaků pro 120 cestujících. Předpokládaná hodnota obou zakázek je 15 miliard korun. Jde o největší soutěže v historii firmy. Všechny vlaky mají být nízkopodlažní a bezbariérové. V případě elektrických vlaků hledají České dráhy nízkopodlažní elektrické jednotky s kapacitou až 240 míst k sezení určené pro obě hlavní trakční soustavy v České republice (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC) a pro rychlost až 160 km/h. V provozu bude možné spojit až 3 jednotky do jednoho vlaku ovládaného jedním strojvedoucím s kapacitou cca 720 míst k sezení. Hodnota tohoto rámcového kontraktu se očekává ve výši cca 9,7 miliardy korun.

V případě dieselových jednotek hledají České dráhy nízkopodlažní stroje pro 120 lidí, které splňují aktuální emisní normy. V provozu bude možné spojit až 3 jednotky do jednoho vlaku ovládaného jedním strojvedoucím s kapacitou 360 míst k sezení. Podobně jako u elektrických jednotek bude podmínkou i vybavení zabezpečovačem ETCS. Maximální rychlost bude nejméně 120 kilometrů v hodině. Hodnota kontraktu je 5,1 miliardy korun.

Třetí soutěží se třemi zájemci je tendr na dodávku klasických osobních vagónů. Mají zvládnout rychlost až 200 kilometrů v hodině, hodnota zakázky na až 90 osobních vozů je 4,7 miliardy. Rovněž půjde o rámcovou smlouvu.

Tagy České dráhy DMU120 EMU 240 soutěž na dieselové jednotky soutěž na dodávku osobních vozů soutěž na elektrické jednotky
41 komentářů