Lepší internet ve vlacích. České dráhy začaly s výměnou technologie wifi u 200 vozů

Railjet. Pramen: České dráhyRailjet. Pramen: České dráhy

Wifi ve vlaku bude komunikovat vždy se stanicí toho operátora, který v místě jízdy nabídne nejlepší signál.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RedFox

Budou dodělávat WiFi také do vozů B249, B209, A149 atd…?? Protože ty jsou v provozu mnohem více, než všechny ostatní!!! Tedy podle každoročního chvástání už asi 10 let nejezdí, ale potichounku jich jezdí na všech EC, IC, Ex atd….. stále více…… Tak co by…je předsi ta krize v opravárenství (už asi 2 roky)

Michal Bartoníček

Poslední dobou je to opravdu na nic.
Dnes ráno jsem jel do Prahy českým RailJetem, wi-fi fungovala, pracoval jsem, prohlížel jsem z disku v Praze textové i výkresové soubory, prohlížel jsem PDF.
Teď odpoledne jedu zpátky rakouským RailJetem a kvalitativně je to o 50 % horší. Často vypadává, na pražský disk se nedostanu skoro vůbec. Tak nevím, nedělá to ta tma? 😀

samo.paulini

Teším sa, som fakt zvedavý na úsek Kúty – Bratislava. Ak ho to zlepší bude fajn môcť konečne vo vlakoch pracovat bez obmedzení.

Clovek

Moc nerozumím proč se u nekomerčních spojů dotuje WiFi. Kdo chce internet, ať si ho plati. Nebo jinak, kdo si ho neplatí? WiFi ve vlaku dávala smysl v roce 2010, kdy za 500 korun měsíčně měl člověk 200MB.

Gajda

Dává smysl i dnes – bohužel vlak je specifickej v pronikání sigálu dovnitř a je spousta míst, kde je třeba uvnitř vlaku jen 2G a nebo vůbec nic. Situace se zlepšila až u InterJetů, kde je pokovení okna ve stylu spiderman a tak je tam dost míst k pronikání signálu ke každému místu. A spousta lidí jede tím vlakem, že si sklopí stolek, položí notebook a může něco dělat. Ti mají v drtivé případě neomezená data, ale přes výše popsané problémy jim budou k ničemu. Ne všude to jde tak hezky jako z Prahy do Pardubic.

Danny

Souhlas, já když jedu někam dál vlakem (např. do Berlína nebo Vídně), také používám wifi, abych byl online a nemusel každé 2 minuty hrát hru ulov si své 5G (případně alespoň 4G). Rozhodně to není o mém tarifu, který jinak preferuji, protože je to bezpečnější.

Dos22

Datové tarify šly s cenou dolů, a pokud člověk nekývne na katalogovou nabídku a trochu vyjednává (a to ti operátoři ty slevy nabízejí skoro sami), tak se dá ještě víc ušetřit. Takže než na obnovu WiFi, bych se spíš zaměřil na zesílení signálu ve vozech, a samozřejmě na operátory, aby poskytly signál i v notoricky známých úsecích (typicky Bezpráví, atd…). A nebýt tak odkázáný na WiFi ve vlaku, která nemusí fungovat, nebo bude pomalá (třeba z důvodu množství připojených uživatelů, nebo se z nějakého důvodu na ní nepřipojím se svým zařízením (třeba Rakouské Railjety – s notebookem jsem se vždy… Číst vice »

MaT

Ano, data má sice dneska kde kdo, ale ty vlaky jsou opravdu trochu specifické… Ono se řekne zlepšit signál, ale jak? Nějaké větší konstrukční změny těžko, to nikdo nezaplatí. A i výměna oken za nějaká co nejsou pokovená úplně, ale je na nich nějaká ta děrovaná fólie, může být docela dost nákladná, to je dost možné, že ten 5G modem s anténou na střeše a router/wifi AP ve voze mohou vyjít levněji…

Dos22

A co takto tedy dosazovat „obyčejný“ GSM Repeater?
Nemusí se ani dělat konstrukční změny, ani měnit okna, jen místo 5G modemu a routeru se dosadí anténa a GSM Repeater.

Dos22

Jo, ale na druhou stranu k čemu je mi WiFi, když se mi k němu z nějakého důvodu nepřipojí zařízení, či je pomalé z důvodu většího množství připojených zařízení + větší datové Zátěže.

Domis

Bylo načase. WiFi v railjetech je v takovém stavu nefunkčnosti, že je prakticky nepoužitelná. Proti tomu ta ve vozech Bee, Bpee, Bdpee umožňuje snad i streamovat videa. Ten rozdíl je jak z jiného století.
Pokud jde o to, že „každý má přece data,“ tak jedno praktické srovnání útlumu: Na trati Brno-Třebová ve starém Béčku mám LTE asi v 90 % trasy (výjimka Adamov-Blansko), proti tomu v railjtetu asi v 5 % trasy (jen území Brna), zbytek trasy Edge nebo nic.

Leinad

Holt dopravce baví kupovat i generaci vozidel bez oken.

Michal

Bez urážky, ale koho ku*va zajímá zlepšení signálu, když stále jezdí hromada vlaků bez ní? – Psáno z žumpy bdmtee, která ví o Wi-Fi asi tolik, kolik já o kvantové mechanice.

XP3

Až bude objednavatel požadovat do vlaků Wi-Fi, bude Wi-Fi. Sám o sobě ji dopravce za své instalovat nebude.

Michal

Když ale není schopen nějakou službu nabízet všem, nemá to dělat zdarma.

platamond

A on to dělá zdarma – možná tak na Pendolinu mezi Prahou a Ostravou. Jinou dopravu na komerci téměř neprovozuje = náklad na wifi je oprávněný náklad do kompenzace.

Michal

Ano, dělá, jelikož má pouze dvě třídy, přitom vozový park odpovídá alespoň čtyřem.

Leinad

A co kdyby dopravce jenom požadoval okna?

Domis

Jenže ve vozech typu Bdmtee nebo B si narozdíl od railjetu můžete zapnout 4G data. Do railjetu (do salonu) za jízdy se 4G prakticky nedostane.

Michal

Problém je, že v ČR jsou jaksi mobilní data dost předražená. Sám mám roční balíček za 700, kdy mám 2GB na každý měsíc. Jenže, když musím týdně strávit několik hodin ve vlaku, který Wi-Fi nemá, tak je to naprosto nedostačující.

Dos22

Tak to by možná stalo za to zaktualizovat tu 5 let starou smlouvu, za 700,- dnes bez problému můžete dostat i neomezený tarif.
Máme 2 telefonní čísla. Jedno s 10 GB za 460,- (dobře se slevou, takže bez slevy nějakých 570,-), a druhé celý neomezený tarif za 695,- (dobře opět sleva, takže bez slevy nějakých 960,-), a ani jedno není nějaká neveřejná sleva, ale normální sleva za mnozstvi služeb, kterou může dostat kdokoliv, takže za drahý tarif si občané můžou z části sami. Stačí jen trochu vyjednávat. Operátoři většinou ty slevy nabízejí sami aktivně.

Michal

To není žádná stará smlouva. Tu mám u internetu na doma. Tohle je dodatečný balíček ryze pro mobilní data a s voláním nijak nesouvisí. Můžu si ho objednat kdykoliv, akorát normálně je dost drahý a na konci roku ho operátor vždy slevní na polovičku. Jeho hlavním problémem je, že se zbylé data „nepřeklápí“, takže další měsíc mám opět jenom 2 GB a po vyčerpání vůbec nefunguje, místo aby jel dál s omezenou rychlostí. Byl bych ochoten si připlatit, kdyby operátor nabízel tarif s omezenou rychlostí, ale neomezenými daty. A nevím o tom, že by T-mobile něco takového nabízel. Ale to… Číst vice »

Rosolozub

Z některých příspěvků mám pocit, že jejích autoři umí a musí pracovat pouze ve vlaku. Osobně jsem radši, pokud vlak dojede včas, je čistý, má slušný personál a funkční WC a dveře.
Ta WiFi je pouze bonus.

David

WiFi by byla bonus, pokud by kovová vrstva na oknech neměla žádný vliv na kvalitu mobilního signálu v těch vlacích…

Pavouk

Přesně tak.
Třeba u motoráků GW Train u nás na Šumavě sice WiFi funguje vždy, totéž ale nelze říct třeba o záchodech nebo o topení.
Už se vidím, jak se chumlám do bundy a kulicha, jak nevyčůraně a nedočkavě poposedávám, zato si rochňám blahem, že mohu využívat WiFi, brouzdaje v rukavicích po sítích.
Bohužel jsem ještě do svého mobilu nesehnal aplikaci čůrání a aplikací kamínka. Ale možná dopravce brzy umístí do vozů dostatek bažantů a placatic se slivovicí.

Renata Placková

Noo, na trase Horažďovice – Klatovy funguje aspoň zatím skoro vždy skoro vše, včetně wifi v celém vlaku (od nástupu GW train v prosinci, vyzkoušeno na několika desítkách cest v různých časech). U jihočeských lokálek GWtrainu mám podobný dojem (tedy z menšího počtu jízd ve více letech, ale stejně). Zato třeba u Berounky jsem ještě nezažila, aby aspoň jedny dveře a/nebo WC nefungovalo a wifi je jen v jednom vagonu a spíše náhodně. Totéž Rožmberk Plzeň-Brno. Podobně „moravské“ rychlíky mimo směr Praha-Ostrava, tedy Praha-Luhačovice a nižší kvality na Brno. O obskurních rychlících Labe nebo Bouzov nemluvě 😀

Igor Mauricio

Pro mne osobně je jedna z nesporných výhod cestování vlakem to, že v něm můžu v klidu pracovat, k čemuž ale potřebuju alespoň nějaký signál internetu, a je jedno, jestli wifi nebo LTE nebo 4G nebo cokoliv jiného. Bohužel, ač se to v českých končinách rok od roku lepší, stále je „hluchých“ míst docela dost.

Nebo si snad myslíte, že wifi potřebuje každý jen proto, aby mohl celou cestu zírat do mobilu na krátký videa na jůtubu?

Osobně si myslím, že kvalitní internetové připojení by dnes mělo být samozřejmostí, obdobně jako třeba Vámi zmíněný úklid nebo slušný personál.

Jan

Wifi a hlavně zásuvka je pro mě hlavní důvod jet vlakem a klidně akceptovat dvakrát delší cestu oproti autu. Příklad: v pátek po práci chci někam jet na víkend. Pracuju do čtyř odpoledne. Cesta trvá vlakem 4h a autem 2h. Když pojedu autem, tak vyrazím až po práci, protože musím řídit a nemůžu u toho pracovat. Takže dorazím v šest večer. Když pojedu vlakem a budu u toho pravovat, tak můžu vyjet už v poledne. Ve čtyři odpoledne zaklapnu notebook a vystoupím z vlaku. Jsem v cíli o dvě hodiny dřív než autem, i když cesta paradoxně trvala dvakrát tak… Číst vice »

Michal Bartoníček

A já jsem rád, pokud wi-fi funguje. Každý týden jezdím mezi Brnem a Prahou a to je lehce přes 5 hodin cesty. Za tu dobu udělám spoustu práce. Kdyby se sem dostal signál zvenčí, tak je mi to i jedno. Ale signál na trati dost kolísá.

Vojta Svobodný

Jakoze na Wi-Fi jsem se v posledních letech ve vlaku takřka nikdy nedostal. Vždy se to připojí, ale internet nebezi. Takže jsem opravdu zvědav

Pardubicak

Problém je v tvým zařízení.
Včera ve Valašským Expresu do Prahy nejel internet (Connected without internet / Not secured), ale na zařízení kolegy šel.

Restart ani nic dalšího nepomohlo.
Obĕ připojení šla na stejnou wifi a nepomohlo zmĕnit ani IP ani MAC.

Vojta Svobodný

Nevim, pouzivam konstantne bud svuj telefon-iPhone 14 Pro Max a nebo pocitac MacBook Pro 14 2022…oboji zanovni stroje, doufal bych ze to pobezi…

Pardubicak

Oba dva tablety jsou stejná značka a nejspíš i stejná série. Jediný rozdíl je v tom, že ten tehdy nefungující tablet je aktualizovaný. Zkus resetovat nastavení sítĕ. Na Androidech je to položka továrního nastavení, kdy se do továrního nastavení vrátí jenom síťový služby. S nĕkterýma zařízeníma si to zařízení ve vlaku ale prostĕ nesedne. Navíc pokud se připojíš a nefunguje internet (vůbec nejdivnĕjší projev nekompatibility), tak se s tebou vlaková četa bavit nebude. Připojený jsi. Budeš rád, když to průvodčí aspoň bude umĕt vypnout zapnout. Pokud jsi ale připojený v českým voze na CDWiFi, tak tam je připojení bez internetu… Číst vice »

RadkaS

Snad už pak ta wifi bude fungovat spolehlivě

Berhof

Když už propagují zlepšení WiFi signálu, jak je to s instalací opakovačů do railjetů ČD? Přijde mi, že dostupnost signálu je stále stejně tragická, u Railjetů OBBmi přijde dostupnost signálu lehce lepší.

Jan

Jezdím railjetem Wien-Brno docela často. Občas červeným a občas modrým, podle toho, kdy potřebuju jet. Obecně lze říct, že wifi v červených railjetech funguje o něco líp než v modrých. Stejně tak je to v obou lepší na území Rakouska (s výjimkou okolí Stillfriedu), přestože všechno je to stejná hustě osídlená placka. Takže problém bude jak ve vybavení ve vozech tak v pokrytí signálem.

Dos22

Já mám opačnou zkušenost, v českém Railjetu (modrý), jsem se zatím připojil snad vždycky, v rakouským (červeným) jsem s tím na mobilu měl skoro vždy problém.

Michal Bartoníček

Já taky.

Václav

Ja uz jsem davno vzdal nadeji, ze budu moct ve vlaku pracovat bez omezeni – video/audio hovory, vzdalena plocha, ssh, atd. Mozna se toho jednou doziji. Na nejake courani na internetu mi staci muj mobil, ktery paradoxne funguje vetsinou lepe nez wifi ve vlaku.

Martas

Ssh vám snad nikdo na veřejné síti nemůže povolit.

P73

Protunelovat (přes povolený porty) se dá všechno. 🙂

Jan Novotný

S tím jsem ve vlaku snad nikdy problém neměl a ani nevidím důvod, proč by to měli plošně blokovat, pokud to nejsou úplní trotlové, nic „užitečného“ na té veřejné síti není…

MaT

No bohužel si myslím, že trotlové se o to starají u Arrivy. SSH tam sice jde, ale na SMTP se nedostanu. Ne přes port 25, tam chápu že to blokují, ale důvod blokovat porty 465 a 587, kde ta komunikace je šifrovaná a odesílání mailu je možné jen po autentizaci fakt nechápu. Bohužel člověk když se na to ptá, tak se dostane jen na nějaké kontaktní centrum, kde moc asi neví která bije, ale aby můj dotaz přeposlali někomu od nich, kdo tomu rozumí, to ne. Možná je to nějaký frikulín, co si řekne že Gmail přeci jde, dokonce Seznamácký… Číst vice »

Matfyzák

Mně se už podařilo narazit na vlakovou wifi (ZSSK), kde blokovali specificky SSH protokol, nezávisle na portech. Prostě pokud přes spojení prošlel SSH handshake, spojení bylo utnuté.

Jiří Kocurek

Oni to někdo uvidí uvnitř VPNky?

Pardubicak

Proč jako?

Leinad

Proč?

MaT

A proč ne? V čem je pro koho nebezpečné, že se pomocí SSH přihlásím na nějaký svůj server?

P73

k ssh ve vlaku – dopočuju mosh, běží to na UDP a valí to i na dost homeopatickým internetu

Mirek

Kde je ČTU s pokutami pro mobilní operátory, ti jsou ti hlavní, nejsou schopni se dohodnout ani s ČD a. s., ani s jiným dopravcem

Jirka

Kdyz neni signal v okoli trate, tak to lepsi nebude 🙁 Takovych hluchych mist je i na koridorech plno a operatori to neresi…

Mirek

Viz úsek Pardubice-Olomouc, i přes Wi-Fi T-mobile téměř nic

jouda

Těch míst, kde není 4G/5G ani vně vozu zase tolik není. To, že se nedostane dovnitř vozu je jiná věc. Ale pokrytí tratí je poměrně dobré, pro kvalitní HW s anténou několik metrů nad kolejemi by to neměl být problém.

PeDazOl

Operátor má území s trvale žijící populací vykryté, to že vlak vede zářezy a členitým terénem bez obydlí kam signál nedosáhne je problém SŽ, pokud chce signál k trati, nikoliv operátora. 🙂 Takže i po výměně budou ČD tam kde jsou většinou i dnes…bez signálu. 🙂

Jan

Jenže on je třeba problém i v railjetu mezi Brnem a Břeclaví. Tam fakt žádné zářezy nejsou. Je to hustě osídlená oblast kde je každých pár kilometrů nějaká vesnice. Že to nefunguje v okolí Blanska bych pochopil, jenže ono je to totálně nepoužitelné i v prakticky „ideální“ krajině.

Erik85

Opravdu si myslíte, že před takovou investicí neproběhlo nějaké měření? ČD a SŽ na tom spolupracují dlouhodobě.

PeDazOl

Jaký je výsledek takové “spolupráce”?

Jaaa

Je to problém operátora – má to v podmínkách licence.

PeDazOl

A proč to neřeší? .-)

troglj

Spíš nemá. Má definové pokrytí jen dálnic a silnic první třídy.

Jiří Kocurek

Členiý terén z Kojetína do Chropyně. Jakoby to stínila Morava i ten potok těsně u Chropyně.

Jan Novotný

Když se prakticky nedá ani otevřít mail mezi Pardubicemi a Brnem, tak už je asi načase místo 4g routeru instalovat starlinky… nepotřebuji 100mb/s internet pro každého cestujícího, ale když na tom nejde ani hlasový hovor, tak nemůžu jezdit vlakem pracovně…

PeDazOl

Já si dovolím pana Krapince jen trochu parafrázovat: „Svým tvrzením o wifi ve vlacích jsme zákazníky podvedli už před delší dobou, proto jsme se rozhodli….“. 🙂

Mirek

To, že mobilní operátor se nebyl s nimi schopen dohodnout, tak to není problém ČD a. s. Nemluvě o tom, že TŽK měly 100% být pokryty v roce 2021

PeDazOl

Problém ČD je, že to nefunguje, s kým se nedohodli mě nazajímá.

Erik85

Co jste nepochopil na odpovědi od Mirka? A proč si ten signál nezajistil třeba RegioJet s Arrivou a Leošem?

PeDazOl

Protože používám ČD a jim platím, už to chápete? Já platím ČD a mě nezajímá na koho se ČD vymlouvá ačkoliv tvrdí, že je vše OK. Chápete?

PetrM

já já já! dup a basta!

PeDazOl

Máte místo mozku okurkový nálev? WiFi je služba kterou ČD deklaruje a garantuje a je součástí jízdného. Proč podvádí platící zákazníky tím, že je služba nekvalitní? Když natankujete na pumpě nekvalitní palivo, taky mi odpovíte já já já? Když se vám pokazí zakoupený výrobek taky mi odpovíte já já já? V čem je rozdíl? Máte to v hlavě v pořádku? Tady evidentně někdo kdo to dlouhodobě deklaruje, nenabízí to co má a vy mi napíšete infantilní já já já? Nechcete se probrat ze svých šotosnů?

Václav

Další hyperkapitalista… 😏
Platíte primárně za přepravu z A do B, ostatní omáčka kolem jsou spíš bonusy.

Red Fox

To není hyperkapitalismus….na základě této nabídky (WiFi, zásuvky, klimatizace, kvalita interiéru, rozmístění sedaček) se rozhoduji s kým jet a zda vůbec potřebuji veřejnou dopravu. Pokud to pak neodpovídá, je to podvod (proto také ČD dává kompenzace – které jsou mi ovšem k ničemu). Převoz z bodu A do bodu B „prasečákem“ bez garance čehokoliv, to jste asi stále v socialismu…… Také si vezmete starou rezavou pračku, místo té nové automatické a budete zticha….hlavně když pere? Kde žijete, člověče.

RedFox

Proč minus, Vy se snad rozhodujete z lásky k ČD? Já osobně díky „kvalitě“ vozového parku, neplnění řazení, přeplněnosti spojů, neplnění slibovaného komfortu (i WiFi) atd….do vlaku ve volném čase již nesednu.

noerf

No vzhledem k tomu, že wifi u ČD instaluje ČD Telematika, tak to bude zajímavé. Původní instalace probíhali tak, že díly dodával německá firma a nebyla k tomu moc dokumentace, takže to bylo pokus omyl a nesplňovalo to úplně očekávání, navíc to vyšlo na cca 200 000 Kč/vagon, zatímco konkurence to zvládala za poloviční částku.

Radim

Kdyby radši vyměnili okna za ty, které propouštějí signál a připojím se sám.

Petr David

Proč to píšete sem a neporadíte to přímo jim?

Jiří 24

A to budete platit ze svých fondů?

Kamui

To je takové nicneříkající. 5G modem není až tak podstatný, podstatné je jestli ve vozech budou AP s podporou WiFi 6 (802.11ax) nebo dokonce WiFi 7 (802.11be), které proti předchozím generacím mají podstatně lepší propustnost při velkém množství připojených klientů.

Martas

Wifi 7 ještě dost těžko.

Erik85

802.11ax s možností upgrade

Petr

Bohužel, na zive.cz psali vyjádření, kde se mluví o WiFi 5 (tedy 802.11 ac) s možností budoucího upgradu na WiFi 6. Tak snad se jedná alespoň ac wave2.

Lukáš F.

Na základě čeho soudíte, že úzké hrdlo je Wi-Fi a nikoliv připojení k síti operátora? Připojených klientů je sice hodně, ale není to tak, že všichni naráz soustavně stahují.

Jiří Kocurek

Pokud je venku za oknem jenom EDGE, tak může být ve vagoně cokoliv.