Leo Express získal v Polsku nové povolení pro provoz vlaků Praha – Wrocław

Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Leo Express má podle podmínek licence provozovat čtyři páry vlaků denně, jejich rozsah nesmí redukovat.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rozpadlý Ikarus

Budou to jezdit lokotky s vagónkama nebo stávající vláčky?

Varburk

Deaselmašinky s elektrovagonky.

El Barto

Nekrmit trola

Vl.K.

Jímá mě dost skepse. O spojení mezi Prahou a Vratislaví se mluví na české i polské straně léta, ale „skutek utek“. České dráhy zavedení tohoto spoje neustále oddalují. Jednou z důvodu rekonstrukce trati Choceň – ÚO, podruhé je důvod přestavba Pardubic. S jakým odůvodněním přijdou ČD přístě? Realistická doba jízdy Praha – Ústí n.O. – Międzylesie – Wrocław, se zastavováním na čes. Straně Kolín – Pardubice – ÚO – Letohrad – Jablonné n.O. – Lichkov vyjde na 4½ hodiny. Bereme-li v úvahu rychlostní poměry úseku Międzylesie – Wrocław, čas průjezdu na něm při uvedeném zastavování kratší než 120-115 minut není… Číst vice »

Hans

Ten vlak zbytečně moc zastavuje, trať je z velké části pomalá a tak jízdní doba z Prahy nebo Pardubic do Wroclawi je šílená, nedá se to srovnat s autem.

Michal

Také jsme toto spojení zvažovali před 2 lety, když jsme tam chtěli zavítat a nechápali jsme, proč to na polském území jelo v režimu Os vlaku se zastávkou v každé horní dolní. Takže nakonec vyhrálo auto 🙁

Marcel Štancl

Je to nedotažené.

Vl.K.

Pravda, nedotažené to je – na odjezd v 7.00 z Prahy má LE časové okno, vyjde Ústí n.O. odjezd dál 8.32…a křižování kde? Lanšperk? Vyloučeno. Letohrad by vyšel na 9.00? Nebo Jablonné 8.50? Při odjezdu z ÚO 8.25-8.26 při zastavení jen v Letohradě – ale jak z Prahy do ÚO? Zdá se ,mi – jakkoliv v Polsku LE mají povolení – že to je plácnutí do vody. Neb další věc: Financování v Dolním Slezsku. Tam by LE musel nejspíše jezdit na vlastní riziko. V současné době je to směšné: z ÚO do Lichkova zastávkový vlak, z Lichkova Koleje Dolnośląskie zastávkové… Číst vice »

Řiditel

Dotažené je to více, než si myslíte.
Přesná poloha by měla být Ústí S:27 (ostrá vazba od R19) – Letohrad S:39-40 – Jablonné S:48-49 – Lichkov L:00-01 – Wroclaw L:00.
Křižování s regionálkou v Jablonném.
IC do Gdynie mají mít posunutý odjezd z Wroclawi na cca L:20.

Vl.K.

Zmíněná časová poloha ÚO-Lichkov je logická za předpokladu dokončení rekonstrukcí (zejména té Choceň – ÚO a bezproblémové průjezdnosti Pardubic), ale co Wrocław L:20? To sdělili Poláci někde JŘ Wrocław – Gdynia na příští roky? Totiž zatím (po několik let) mají JŘ S:45 plus minus, výjimkou je IC „Pomorzanin“ v 17.46 z Wrocławi (proto jejich JŘ nazývám „quasitaktový“). z dostavadních zkušeností z Polska pochybuju., že by změnili nějak podstatně časy příjezdy/odjezdy v uzlu Poznaň. – zatím jsou S.20..Odchylku na odjezdu z Wrocławi má v 10,56 IC „Heweliusz´ protože zastavuje pouze v Leszně, jinak všechny další do Gdyni mají z Wrocławi do… Číst vice »

Michal82

S čím to budou jezdit? Sirius je pro LEO definitevně ze hry? Ví někdo?

noerf

Můžou stáhnou jednotky Stadler z Ostravy a muze to být i spolupráce s polským dopravcem.

Elb

Jako že regionální jednotky upravené na dálkovinu říznuté s Polskými Elfy, tedy čistě regionálními jednotkami jezdící dálkovinu? No to asi těžko..

petr

Otázkou je, jestli nebudou vozit vzduch. Přeci jen do Wroclawi od nás jezdí nyní pár busů za den a evidentně to stačí.

Jiří Voseček

Když přes řeku nepostavíte most, tak počet lidí co se bude snažit přeplavat taky bude malý a přeci nemá smysl stavět most.

Zlepšená nabídka spojení vždy přinese zvýšený zájem cestujících. Tady jde celkem o zásadní zlepšení. Dovedu si představit zájem hlavně z polské strany o návštěvu Prahy či třeba Kutné Hory.

Adam Tejkl

Pokud přidají i návaznost na skibus na Dolní Moravu, tak si v tom vlaku nesednete. LE má vizi a chce zářez jako RJ s Chorvatskem. Zvýšený provoz je dále argumentem pro další investice a zrychlení trasy.

Ondřej

Podobně by na tom mohli být i zbytek sezony s koly, pokud by měli prostor upravený na 29″ enduro biky. V obou směrech, poláci k nám rádi jezdí na flow traily

Vl.K.

Ano, je to tak. Krom Vratislavi a polských měst početnou skupinu polských zájemců o jednodenní zájezdy do CR jsou hostí kladských lázeňských center, to jsou lidé i z velmi vzdálených míst Polska – pro ty jsou takové jednodenní zájezdy vítanou příležitpstí. Cíli jsou Praha, Moravský Kras, Vídeň (ano, návaznost na railjet v UO by měla smysl), e i Lutomyšl, nově i Dolní Morava, Kutná Hora také…A samozřejmě Adršoach, to ovšem je mimo spojení pres Lichkov-Międzylesie. Klientela lázeňská – to jsou lázně Lądek, Polanica, Dušníky, Kudowa, a i menší Długopole – což je třetí zastávka od Międzylesie. A nejen lázně, i… Číst vice »

MartinS.

Lázensští hosté z Polanice, Dušníků nebo Chudoby už teď na výlety do Česka, do Prahy nebo do Adršpachu jezdí. Sednou před hotelem do autobusu a v Praze jsou za 2-2,5 hodiny. Proč by se měli trmácet hodinu lokálkou do Kladska a potom 3 hodiny vlakem do Prahy?

MartinS.

Ale my už teď máme lávku (autobus), nikdo nemusí plavat. A kapacita lávky není úplně vyčerpaná, aby se musel stavět most.

Jiří Voseček

Přes lávku (autobus) se blbě chodí, nemá návaznost na cyklostezku v Ústí (koridor).

Jasně že dnes nějaká možnost je, ale je dost nahouby.

Mysel

Ten Vas priklad je presny opak reality.
Soucasna lavka funguje vyborne, zbytecny novy most ma zasadni funkcni nedostatky.

Vl.K.

Až bude dotažena D11 až na hranice, tak to bus z Prahy zvládne Vratislav za 3 až 3 a půl hodiny. Zatím ale by vlak byl s busem soumeřitelný, nehledě na výrazně lepší pohodlí jízdy. Pokud by ještě byla dobře řešena návaznost přípojů v ČR, a zvláště v Polsku, kde tato záležitost je achilovkou, tak by vzduch nevozil. Pokud přípoje nebudou vyřešeny, pak riziko, že bude vozit vzduch, opravdu hrozí.

Peeetr

Jinak nechápu proč takovouto trasu, kde by se to skutečně uplatnilo a podstatně zkrátilo časy, už nezabrali ČD s Pendolinem. Místo toho je jen používají jako svůj „nejluxusnější“ vlak, ale skoro bez naklápění a reálně užší, takže na skutečný luxus a velkou první třídu by mohli připravovat raději své nejnovější vozy.

Véčko

Nesmysl, nic víc.

Elb

S tím ježděním Pendolínem do Wroclavy ano, nicméně ona nevyužitost Pendolin je pravda. Když by to dokázalo klopit celou trasu Praha-Krumlov/Linec, nebo by tu v budoucnu existovala přímá a levnější spojení Drážďan s Mnichovem, kde by taky všude klopily, to by byla jiná muzika.

Ivan_pha

Je nějaká informace, čím to chtějí vyjezdit?

Bude to určitě min pro 5 jednotek.

Hoermalmeister

Ve smlouvě se píše Stadler Flirt série 480 001 – 480 005, což jsou všechny jednotky, které doposud vlastní. Na den provozu je na této lince potřeba minimálně 3 jednotky.

Ic540

Hm.
To by odpovídalo prosakujícím informacím o zajíždění Valašských Express do Prešova. Leo by své jednotky přesunul tedy na Wroclaw. Za mě ok…

prezessss

Zadna smlouva na toto neexistuje.

Odpadlik

Jaká bude jizdni doba? Zas něco přes 5 hodin?

Hoermalmeister

Podle smlouvy přesně 4 hodiny, těžko říct, jak je to reálné

Vl.K.

Zkoušel jsem si představit spoj…s tím, že u Poláků nepůjde moc hýbat s „quazitaktovým“ ˇJŘ Wrocław – Gdynia, vycházejí 4 hod 30 minut, na ty 4 hodiny se už nedostaneme. Hodně tomu brání stav úseku Międzylesie – Wrocław, tam se při nejlepším dostaneme na 1hod55 minut, ÚO – Letohrad 13, Letohrad – Lichkov se zastavením v Jablonném n.O. 21, max.22 minut, Lichkov – Międzylesie 8 minut, s „klasickou“ vozbou 9 minut….Praha – ÚO pokud zastavení jen Libeň, Kolín, Pardubice 1hod.25 minut při nejlepším….To na první pohled četnější zastavování na polské straně vzhledem ke stavu trati příliš dobu projetí trasy Międzylesie… Číst vice »

Joe

A začali už si shánět dvousystémové jednotky nebo tím jak bude postupovat přepínání soustav, tak Leo jednoduše skončí?

Honza

Myslím, že v tomto případě to může docela jednoduše vyřešit matka „RENFE“ , která se netají plány expandovat a proto taky koupili Leo Ex.

petr

Na celé trase Praha – Lichkov – Wroclaw je 3kV tak jaké přepínání?

Leinad

Zatím. Spržel má ráda ostrovy

Vl.K.

Není, ty 3 kV mají v Polsku po celé zemi.

Elb

V Polsku se nic přepínat nebude, proto zřejmě začíná oťukávat tamní síť.

Johnny

Vlakové spojení Praha-Wroclaw je nyní skutečně tragické. 200 km vzdušnou čarou a nejrychlejší spojení je přes pět hodin…

PetrM

Já vidím nejrychlejší spojení zhruba 4h (autobusem) a to už není časově oproti autu tak hrozné.

Čtyři páry denně nikdy nenaplní a ani úsekovka to nevytrhne.

Elb

Úsekovka, to záleží. Jedna linka by se dala propojit s našimi rychlíky přes Hradec do Trutnova s Polskou z Walbrzych, měst co leží kousek od sebe. Ta druhá by mohla být naplněnější, když by měla přípoj v Ústí z Vídně, nejlíp Rakouským Railjetem, co jede z Budapešti, to by bylo mnohem smysluplnější zastavování než v Třebové. Ale to se samozřejmě bavíme o ČD na Wroclaw.

Martin

200km vzdusnou trasou, rekneme 300km po zemi to by mel dat za cca 1.5h… i kdyby 2h…

Jindra

Přesně tak. A pak je tu tolik divení, že hodinu trvající lety bývají pravidelně vyprodané.

Mysel

To diveni je prirozena vec. Tady se vyskytuje opravdu hodne lidi, pro ktere je samotna cesta jedinym (nebo aspon tim zdaleka nejdulezitejsim) cilem. A takovi lide maji obecne velmi zkreslene predstavy o tom, jaky druh dopravy normalni lide preferuji.

Elb

Normálním lidem to bude vnuceno EU, která vnitrostátní lety bude chtít regulovat a železniční a obecně přeshraniční spoje podporovat. Navíc taky poroste lidí s ekologickým cítěním, co vymění dvě hodiny času v rozdílu cesty za menší enviromentální stopu.

Mysel

Tak jiste, politik – idiot se muze pokouset lidem vnucovat kde co. Takovych darebaku je prehrsel.
Ale nic to nemeni na tom, ze preference cestujicich jsou diametralne odlisne od predstav valne vetsiny zdejsich diskutujicich.

Geralt

Docela drsné podmínky. Provoz na komerční riziko, čtyři páry denně po dobu pěti let a nemožnost z toho vycouvat, pokud by se linka ukázala ztrátová.

Peeetr

Vycouvat úplně můžou, jenom to nemůžou seškrtat na menší počet párů.

Leinad

Jo protože zrušit linku úplně je pro cestující výhodnější

Tuňák

Takže až za rok a půl. A co vlastně ty ČD/PKPIC EuroCity Praha – Gdynia, ty by měly vyjet už teď v prosinci 2023, nebo ne?

Dan

Ano, také mám za to, že EC Praha – Gdynia by podle dřívějších informací měly vyjet již letos. Dokáže to někdo potvrdit?

dopravák

Až prosinec 24

T448

Prosinec 2024, výběr dopravce na české straně je zatím otevřený.

Geralt

No tohle myslím, že dostanou ČD, protože o takovou linku žádný soukromník moc stát nebude. Je to přeshraniční s kooperací se zahraničním dopravcem (český dopravce pouze po čáru), takže se řeší věci jako vyrovnávky vozidel, tarif,… to není moc lukrativní pro soukromníky.

Gajda

Jednou to přijde, že na jedný straně bude dopravce velkej národní a na druhý menší soukromník. Jen se čeká na to, kdo bude první a kdy se tak stane.

T448

De facto už to tak je na Praha – Mnichov, kde je na německé straně dopravcem die Länderbahn.

Nokkonen

Takže odejde z trasy Praha, Ostrava > …?

Filip

To pochybuji..z toho společnost prakticky žije řekl bych i přes značnou konkurenci.

Lukáš Chytil

Časem budou muset, minimálně s jednotkami Flirt 480, bo konverze Prosenice – Hranice.

X 1

Ta je ještě daleko.
Mnohem blíže je konverze uzlu Žilina. Takže pokud Leo (Renfe) nebude do té doby disponovat vícesystémovými jednotkami, tak na lince do Prešova skončil.

Elb

Pokud by si nezajistili lokomotivu v Žilině, co by je protlačila přes nádraží..

Patrick

Otázka je, či by im takýto postup povolili ŽSR

Anonymní alkoholik

Tak v nějakém článku před časem (o výsledku hospodaření možná?) se objevilo, že Leo má v plánu si obstarat klasické soupravy a lokomotivy. A pokud opravdu rychle poteče do bot, tak Mukran a další německá odstavná nádraží jsou ještě celkem plná (cca 60 Bpmz, 55 Avmz, 25 Bvmsz, 15 Bpmbz, desítka ARkimbzů se zázemím pro stevardy, nespočet starých Bimzů,…). A z Renfe třeba taky něco kápne. 😀 Myslim, že nás překvapí, ať to bude jakkoliv. 😀

Elb

ČD kolik let naříkají že nemají vozy, RJ si na svoje komerční vlaky musí krást vozy z objednávaných linek. To jsou ty dvě stovky dobrých vozů nějaká novinka, nebo to jsou vraky, nebo proč po nich tedy ještě nikdo neskočil? O Německu jsem měl představy, že tam to s kapacitou vlaků taky moc dobře nedávají, stejně jakože pro velkou část tamní společnosti je cestování ICE nákladné a radši volí pomalejší, levnější spoje, tak moc dobře nechápu, to je vozů na několik desítek vlaků, navíc Bimz tam občas vidím jezdit i dnes, vozy jeden by řekl horší než ty před nimi… Číst vice »

Anonymní alkoholik

Možná z důvodu nutných investic na revitalizaci vozů? A pravděpodobně je nelze nasadit do provozu bez větších oprav? Třeba RegioJet si v roce 2021 4 vozy Bvmsz z Mukranu přitáhnul, a doteď nejezdí. A vozy Bmpz na R23, které jen dostaly polep, moc velkou spolehlivostí neoplývají. A o interiéru škoda mluvit, ty vyžilé potahy jsou echt kekel.

Elb

Potahy je to nejednoduší vyměnit. To že od roku 2021 stojí může souviset s tím, že teď opravny nemají kapacity kvůli zpožděným dílům a tak any nemusí brát nové zakázky..

Gajda

Lokomotivu půjčí a vagony second hand a jede se dál. Pokud se k tomu dobře postaví, nemusí to být ani špatně. Jen nesmí sklouznout k revitalizaci ve formě výměny podhlavníků a polepu do folie. Navíc má klientelu, která ho preferuje – jezdí za 25% a obětuje dortík za 10 výměnou za funkční zásuvky a klimu – takže i business plán je, o to by ve Vratislavy z drtivý části přišel. Takže bych se nebál, že dobrovolně podřízne svoji zlatonosnou slepici. Pokud ji nenahradí nějaká zajímavá smlouva s KD.

Petr799

Je super že se propojí Praha se 3 největším městem v Polsku, z Wrocławiem!:)

Vojtech

To je plánů pro 5 jednotek. Nebo už něco koupili či pronajali?

Jan

Když nebudou v jednokolejném úseku výluky, vypadá to lákavě. V opačném případě spíše logistické peklo…

Vl.K.

Jednokolejné úseky:
Ústí n.O. – Kłodzko Miasto (možnost míjení za Międzylesie,‘ jen Domaszków, Bystrzyca Kł. Przedmieście), Kamieniec Ząbk. – Strzelin. (míjení možné všude – Starców, Ziębice, Henryków, Biały Kościół)