Leo Express vybral název pro své spoje na Žitném ostrově

Jednotka Alstom Lint 41 pro provoz na Slovensku. Foto: Leo ExpressJednotka Alstom Lint 41 pro provoz na Slovensku. Foto: Leo Express

Nový obchodní název odkazuje k regionu i železničářské tradici.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcel Štancl

Nejvíc mi vadí, že to nejezdí z Komárna až do Komárom

fous55

Výstižnější by byl název „Dunajská želva“, ale na Slovensku by to musela být korytnačka a to by znělo fakt blbě.

Honza V.

Slovník nespisovné češtiny uvádí pro pomalou střelu i pomalý vlak výraz „camrák“. Ve fotbalové terminologii se o pomalých střelách říká, že mají téměř parametry přihrávky. Camrat se znamená chlubit se, vytahovat se, ale taky loudat se, koupat se, máčet se, camrat znamená bezobsažně žvanit, ale taky bryndat. Univerzální výraz pro cokoliv.

Rušňovodič Peter

Ak by som o tej súťaži vedel, navrhol by som Kukkonia expres 🙂

Karl vB.

Ten místopisný výraz jsem prvně v životě zaznamenal teprve tady a teď. Možná nejsem jediný a proto vám někteří neznalci dali minus. Původně jsem myslel, že by mohlo jít o nějaké recesitické označení, asi něco, jako „Údolí dutých hlav“, ale vyhledávač mně vyvedl z omylu a informoval mně, že: „KUKKONIA je jedno z historických označení pre Žitný ostrov. – Jedna verzia hovorí, že vzniklo v období Tatárov. Maďari sa pred Tatármi skryli v močiaroch a slatinách ostrova, až sa jeden odvážlivec šiel pozrieť, či už nepriateľ odišiel. Nečakane sa však pred ním zjavili Tatári na koňoch a on sa tak… Číst vice »

noerf

Když byl na této trati dopravce Regiojet, tak ŽSR uvažovalo o zdvojkolejnění úseku Bratislava – Dunajská Streda a elektrifikaci tratě. Je v tomto nějaký posun, nebo to skončilo v zapomnění.

ICE_Laco

Treba na to okolo 450 miliónov € a tie k dispozícii mať nebude ani súčasná a ani budúca vláda.

Okrem toho, vlaky už teraz majú garantované meškania, pretože v Bratislavskom uzle sú všade rýchlostné obmedzenia na 10km….

Rušňovodič Peter

Len nejaké dielčie úpravy napríklad zaspojkovanie žitnoostrovskej trate s tou petržalskou vytvorením odb. Ružinov, podobne ako v Prahe na úseku Vysočany – odb. Skály. Ďalej napríklad vytvorenie výhybne Okoč, zrušenie samovratov v Mederi a Zlatnej na Ostrove či pridanie odd. návestidiel AH v medzistaničných úsekoch medzi BA a Kvetoslavovom. S výnimkou krátkej pseudodvojkolajky v Ružinove teda ziadny ďalší dvojkolajný úsek. Aj tie mnou spomenuté „maličkosti“ s otaznym termínom realizácie.

David

Dunajská Strela neboli courák.

Twix

Musel jsem to přečíst 3x abych zjistil že to není Dunajská Streda, ale Strela. Tak doufám že toto marketingové označení nebude v komunikaci pro cestující moc využíváno – ať je co nejmíň těch co uvidí/uslyší Dunajská Streda a nastoupí do vlaku opačným směrem (nechci třeba podceňovat zdejší maďarsky mluvící cestující, ale ten název mi moc praktický nepřijde).

M19

Nebojte, Slováci své mateřštině rozumí dobře.

Leipaer

Na Žitném ostrově žijí lidé, jejichž mateřštinou je maďarština. Hranice kolem nich namaloval až jistý Eda z Kožlan…

M19

Ti tam žijí také, ovšem stále je to Slovensko a Slováků je tam stále víc než dost. Něco jsem se tam najezdil. Ovšem dvojjazyční tam jsou prakticky všichni.

Ketchup1970

Staré matere ale boli slovensky hovoriace – Sandor Petöfi – Mária Hrúzová .

Twix

Já své mateřštině také rozumím, o to tolik nejde – ale kdybych provozoval třeba linku Olomouc – Moravský Beroun, nevymyslím pro ni název Moravský Běhoun (což je i pitomost ale chci na tom ilustrovat že se to jedním písmenem liší od jména důležité stanice na trase kde i některé vlaky končí).

Lysimachia

„Dunajská Strela“ si s „Dunaszerdahely“ splete málokdo. 😉 A Dunalövés zní případně taky jinak.

Ketchup1970

Löves není Lófasz

PvvS

Těžko budou dostávat lidi z autobusů, kam je nahnaly ZSSK ..

milan

A nebyla pohledem ta tarať za její obsluhy ZSSK náhodou rekonstruována? Nějak mi ten svršek pod tou jednotkou na fotce připadá nový! A stačil rychlý dotaz na Gogle, a našel jsem článek – Cestujúci na trati Bratislava – Komárno sa musia pripraviť na výluky aj mimoriadnu zmenu cestovného poriadku https://sita.sk/nasadoprava/cestujuci-na-trati-bratislava-komarno-sa-musia-pripravit-na-vyluky-aj-mimoriadnu-zmenu-cestovneho-poriadku/ !

Anonymní alkoholik

😀 To protože je nový, jenže to má háček. Na fotce tohoto článku jsou jednotky vyfocené ve české stanici Lichkov. A na fotce v článku na sita.sk je stanice Zvolen.

fous55

Každý nemusí poznat, kde to je focené. Ale každý si může všimnout, že to je jednotka bez smetáku pod trolejí, a vědět, že trať Bratislava – Komárno elektrifikovaná není.

Ech

Název se mi líbí. Odkazuje na sebevědomí, s jakým byly odprodány obě Slovenské strely, jako přespříliš moderní.

Namísto toho byly pro slovenského dopravce zakoupeny slabší (o polovinu pomalejší) parní lokomotivy, jejichž předností byla jejich vyladěnost. Sice výroba skončila 10 let před nákupem pro Slovenské železnice, nicméně slovenský dopravce o tyto loko starší konstrukce stál tak moc, že se obnovila výroba.

Na tratí středního Slovenska (Zvolen) se osvědčily tyto lokotky
https://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_378

Pája

Axeli, mohl byste si alespoň pořádně přečíst informace z Vašeho odkazů?

Ech

A co konkrétně rozporujete? Vždyť všechny informace sedí.

Slovenské strely byly příliš hitech a proto je z Bratislavy prodali. Tak v 1941 nakoupili zastaralý typ parní lokotky pro pár vagonků, který byl po letech provozu již vychytaný. Co na tom, že jezdil poloviční maximálkou atd než S. Strely.

Mě je sympatické, když někdo spolkne svoji pýchu a přizná že mu stačí primitivnější řešení, které dokáže zaplatit/servisovat.

Takže název (Dunajská) Strela pro zastávkový vlak slibující lepší komfort, než předchozí nabídka ŽSSK/OeBB – to se mi líbí jako vtipný marketing

ICE_Laco

Vzhľadom k pomalosti spojov je to „super“ názov. Kto sa chce z Komárna dostať rýchlo do Bratislavy, kúpi si lístok cez Nové Zámky a za 91 minút je v cieľovej stanici. Kto sa bude chcieť povoziť, pôjde Strelou a cesta bude trvať 125 minút. To je priemerná rýchlosť 50km/h.

Samozrejme rekonštrukcia trate je v nedohľadne, možno v najbližšom storočí…..

Kubrt

Mimozemšťan by z tohoto příspěvku lehce nabyl dojmu, že na té trati jsou jen ty dvě koncové stanice.

Jaaa

Jakože i osobáky budou strela? 😀

asdasdfsdfasd

Je to patrně střela do vlastí nohy.

M19

Proč?

Karl vB,

Recese je ve středoevropském regionu doma.
„Bavorský expres“ ČD je také pouhý spěšný vlak, jehož průměrná cestovní rychlost je závratných „až“ 65 kmh. 🙂
Pokud mluvčí Leo Expressu pan Sedlařík uvedl, že vybraný název jasně odkazuje k regionu, kterým vlaky projíždějí, tak by možná byl výstižnější jeho překlad „DUNA RAKÉTA“
Ten by odkazoval nejen k regionu, ale i k jeho historii.

T448

Ony ani ty zrychlené vlaky s pobytem 6 minut v Podunajských Biskupicích úplně „strela“ nebudou…