Leo Express tratí kvůli epidemii desítky milionů, chce kompenzace od státu

Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo ExpressJednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo Express

Dopravní společnost Leo Express dnes oznámila, že krize kolem koronaviru jí doposud přinesla ztrátu ve výši desítek milionů korun. Ta

122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepan

Ale vždyť je kapitalismus. Každej je zodpovědnej sám za sebe. Pokud chtějí aby se o ně staral stát, ať to odevzdají státu a nechají se u státu zaměstnat.

Tomáš

Leoš se ozve o každou možnou korunku. Je mu jedno jak na tom celá země je, že jsou daleko vážnější problémy. Chtěl bych vidět jeho ztráty ve stovkách milionů korun. Neskutečné lži. Tímhle dopravcem bych nikdy, už z principu nejel.Mimo to, těch firem a oborů, kterých se tohle dotkne je neskutečné množství, teď jde jen o to, kdo z velkých ze sebe před médií udělá většího chudáka.

ušatá

Proč by někdo měl dopravci hradit jeho komerční spoje? Je to jeho riziko. nebo snad ty spoje po něm někdo požadoval, vynucoval si je?

Martin

A chudák Leo zřejmě tratí jen od sám, že… Chování tohoto dopravce v současné vypjaté době mi připadá dost nemravné!

Řidič Eda

Teď je na Radiožurnálu rozhovor s právníkem, který říká že na odškodnění mají firmy (a další) nárok, ale že budou velice těžko prokazovat o jaký zisk (tržby) přišly a že firmy (a další) mají nárok na odškodnění jen které prokazatelně prokážou. A že budou asi dlouhotrvající soudní spory o náhradu v případě požadování náhrady zisku (tržeb).

Mirek111

No budiž, ovšem, v té době již bude Leo, již jen silně předlužená minulost….

Pečlivý pozorovatel

Ve zprávách jsem již několikrát viděl jak firmy které musely zavřít vaří jídlo pro hasiče policisty a zdravotníky a to zadarmo. Jaký rozdíl v přístupu ke kritické situaci kdy jde opravdu o životy v porovnání s Leoexpresem. Je mi z něho na z…..

xyz

Předpokládám ale, že dotyčný právník hovořil o firmách či živnostnících, kteří museli svoji provozovnu dočasně zavřít z nařízení vlády.

Nikoliv o těch subjektech, kterých se žádný vládní zákaz provozu netýká.

Mirek111

Tak to vypadá, že tu máme první Železniční K.O. v podání Leo….

GreenBitch

Děsí mě, že tohle je teprve začátek. Zatím nevíme, jak dlouho tohle období potrvá a kolik za něj bude konečný účet. Co však již víme nyní, je zástup organizací a jednotlivců, kteří chtějí s nataženou rukou po státu nějakou formu odškodnění nebo dotací. Ty samé společnosti vynakládají neuvěřitelné prostředky na daňovou optimalizaci, aby naopak státu odvedly co nejméně. Chápu, že stát jim svým rozhodnutím utnul dočasně podnikání, ovšem následky bez těchto opatření mohly být ještě horší. Když stát ustoupí a těmto organizacím vyhoví, tak nezůstane jen u těch již těch směšných 200 mld. Kč, ta suma bude daleko vyšší. Souhlasím… Číst vice »

xyz

„Ty samé společnosti vynakládají neuvěřitelné prostředky na daňovou optimalizaci, aby naopak státu odvedly co nejméně“ Spekulativní tvrzení, mimo jiné si protiřečící („vynaložit neuvěřitelné finanční prostředky na to, abych někomu odvedl menší objem finančních prostředků“). „Chápu, že stát jim svým rozhodnutím utnul dočasně podnikání“ Což ale není případ LeoEx – jeho vlaky mohou jezdit bez omezení nadále. „Když stát ustoupí a těmto organizacím vyhoví“ Kompenzaci pro provozovatele těch provozů, které musely zavřít (obchody s oblečením, obuví, kadeřnictví, masérské služby) považuji za logickou, stejně tak jako refundaci mezd zaměstnanců těchto provozů. I zde ale připomínám, že toto není případ žádného dopravce. „tak… Číst vice »

Liboslav

Jak to nyní udělali v Anglii. Zprivatizovali dopravu? Zpátky pěkně pod ochranné křídlo státu. A byl by pokoj ….

xyz

Nezprivatizovali ji. Dočasně ji převedli do režimu, který je např. u nás v krajské železniční dopravě (brutto smlouvy + objednávka dopravy ve veřejném zájmu).

robert

Nemám důvod ze svých daní hradit pochybný byznys nějakého vychytralého podnikatele, který svůj obor evidentně nezvládá. Ať jde raději vařit paštiky. To je jistější, protože jíst se bude vždycky.

JanSuchy

Byla již zveřejněna výroční zpráva Leo Express Global za rok 2018? Na or.justice.cz ji nevidím. Děkuji.

Tom

Já bych mu asi pomohl. Ne více, ne méně než ostatním. Jedná se o mimořádnou situaci. Také podnikám. Naštěstí budu zasažen málo. Předvídat se to nedalo.
Zvěrstvo jsou ty 75% pokřivené slevy. Kdyby nebyly nebo alespoň byly logicky nastavené a zastropovane, tak by LE možná už o nic nežádal, protože by tu už nebyl.

Miloš

Byl, jezdí na tratích Ústí nad Orlicí – Mlýnický dvůr na krajskou zakázku

xyz

„„Pokud se stát nebude touto situací zabývat, mohlo by to přinést problémy v dopravní obslužnosti, na pracovním trhu a v ekonomice obecně. Negativní dopady by mohly být vidět na snížení počtu spojů, komfortu a zvýšení cen jízdného“ Však to nemusí být na škodu: – Hlavní tah Praha – Ostrava už po úbytku počtu spojů nebude tak přetížený. – Konec s podbízivě nízkým jízdným (pozn. samozřejmě ruku v ruce by k tomu musel přijít konec podbízivých slev pro některé skupiny lidí). – V posledních měsících, možná i letech, byl pracovní trh tak přesycen, že byl nedostatek strojvedoucích, stewardů atd. To tímto… Číst vice »

BoH

Samozřejmě, desítky milionů pro Leoše, desítky milionů pro Bohouše, desítky milionů pro… no a stát může zavřít krám a při odchodu za sebou zhasnout. Proč nepoložit tu ekonomiku úplně (jen nevím, co Leoš bude s těmi penězi pak dělat, jakmile se ta ekonomika stejně zresetuje a všichni pojedeme od nuly).

Pečlivý pozorovatel

Což o to on by asi věděl co s nima. Flirty i Linty má liznuté nepatří mu vlastně nic a musí platit splátky. Za ty dvě čínské jednotky asi také musí platit a tak by se miliony od státu jistě hodily. No tatínek asi musí mít radost kam to synáček dovedl když to teď po převzetí firmy od něj vidí. Otázka spíše je zda ty miliony nebudou mnohem více třeba, až to skončí, někde jinde, někde kde opravdu pomohou tomu restartu ekonomiky. Každá koruna bude třeba a ty jeho černé tramvaje jsou pro naši ekonomiku rozhodně zbytné.

BoH

No já chtěl spíše poukázat na to, že pokud by stát měl sanovat virtuální zisky všech firem, tak rovnou může vyhlásit bankrot a novou měnu, protože na to prostě mít nikdy nebude (přestože jsme na tom byli ve srovnání se zbytkem Evropy poměrně dobře). Ten schodek byl nebyl v současné době odhadovaných 200 mld. Kč, ale klidně 10x tolik a to prostě stát neustojí. Tedy Leoš by sice prachy dostal, ale v tu chvíli by neměly žádnou hodnotu (původní měna končí), takže jakoby vlastně stejně nic nedostal.

Pečlivý pozorovatel

Ano tak to je stoprocentní pravda. Pod to se podepisují.

xyz

„Flirty i Linty má liznuté nepatří mu vlastně nic a musí platit splátky.“
A když je splácet nebude, tak ta vozidla propadnou vlastníkovi, takže se nic moc dalšího nestane.

„Každá koruna bude třeba a ty jeho černé tramvaje jsou pro naši ekonomiku rozhodně zbytné.“
Hlavně se mohou hodit na některou trasu v běžném závazku veřejné služby (ať už by je tam provozoval LeoEx nebo někdo jiný) coby náhrada starších souprav.

Ic540

Jojo. Moje řeč.
V závazku veřejné služby třeba na úseku Ostrava Žilina. Jednak by se nám hodilo kdyby R Fatra jezdil častěji a také přibylo pár zastávek po trase. Neboť jen Ostrava či Žilina to neuživí…
A tady by poměrně akční tramvaj od Lea mohla mít úspěch. Cestovní doba pod dvě hodiny….
Kapacitně by to asi mohlo taky stačit…
Samozřejmě do Zvolena není trolej. Tak jen jen R či takový Sp Ostrava Žilina…😀

MiKi

No kdyby se sedadla překopaly zpátky na příměstskou jednotku, nebyla by to na Ostravsku špatná náhrada za 460, no ne ?

Miloš

Já měl čest jednou jet 460 a na komfort si nemohu stěžovat.

Elb

Tohle je podnikání. Postavíš si to na státních slevách a státní infrastruktuře, kdy bys za tržních okolností ani nevyjel vytlačen nákladními vlaky, které převáží materiál asi v tisíckrát vyšších hodnotách, než se vybere za plného vytížení jednotky, která má velikost 2,5 moderních velkoprostorových dvojek a když se pár dní nejezdí, tak krachuješ a potřebuješ zase někoho dojit.

xyz

V jedné věci ale nemáte pravdu – LeoEx začal jezdit několik let PŘEDTÍM, než státní slevy začaly v oné podbízivé 75%ní verzi platit.

Anonym

…a do té doby byl ve ztrátě a půjčoval si za nehorázné úroky, ty 75% slevy ho doslova zachránily.

Guláš

Jezdí na komerční riziko, tak ať si trhne levou zadní.

medvěd

Tatínek mu dal peníze na rozjezd, kdepak asi jsou?

Hostina skončila, podnikatelský plán se nedaří…………je třeba taky zaplatit………

Současná morová rána pohřbí spoustu soukromníků……….

pozorovatel

Správně: v sousloví „komerční riziko“ je přece podstatné to slovo riziko – nebo to jako „komerční“ podnikatel = obchodník nechápe?

Řidič Eda

od státu provozní dotaci 120 tisíc korun na každý kamion
To jako od začátku do teď nebo paušálně za celou dobu do konce koronavirozy? Nebo za jeden každý den?

Zabakovec

Zrovma Leoš o dobré ceny a konkurenční prostředí moc nepečuje…

Karel

Leoš není podnikatel ale podnikavec. Nabrat dopravní prostředky na leasing a nacpat se tam, kde je minimální konkurence dovede každý. K tomu nepotřebuje snad ani žádnou školu. Když to nejde na silnici, půjde to na železnici. Ale myslel na zadní vrátka? Co kdyby? Evidentně ne. V zájmu státu bych jeho hloupé stížnosti, které má pořád a jenom on, smetl ze stolu. Nebo může zkusit vozit paštiky. Vlaky už má.

Řidič Eda

Přiznejme mu alespoň to, ž o koronaviroze asi nevěděl, když si ten leasing zařizoval.
A pokud firmě opravdu hrozí krach, tak se o ní stát může postarat a to tak že firmu znárodní.

Luke

Co by jste chtěl znárodnit, když už Národní dopravce je.😝🤧😉😷

Vbb

Na trati do Ostravy je minimální konkurence? A kde je teda maximální?

PetrPetr

Prostě riziko podnikání. Ať si jako podobně jako ostatní lidé zkusí domluvit odklad splátek u banky. Takových dopravců zlikvidoval Jančura v autobusové dopravě hodně a peníze na státu nechtěli.

fensterglaser

Privatizace zisku, socializace ztrát. tak se tomu požadavku Leoše říká. Už jen za ty „triky“ se slevami měl skončit.

Grossák

Když budeme všichni všechno chtít, budeme muset všichni všechno zaplatit.

Filemon44

Jestli chápu myšlení LE správně,tak zisk je jejich,a o ztráty se postará stát,tedy my všichni.

Mandy

Vezměte to zase z druhé strany, vozí vzduch pouze dvěma soupravami. Ty zbylé 3 mezitím doladí, tzn.provede generálku všech WC, umyje jednotky ,přezuje nepřezuté , opraví vadné dveře a vůbec vše potřebné na co neměl dosud čas. Kapacitu údržby na to určitě má a doufám jako správný hospodář i peníze.A potom to zase bude ten Leoexpress tak jak jsme ho znali zpočátku.A to by bylo ale se cestující nenašli. :))

Lukáš

Ještě mít ty peníze na tu údržbu a náhradní součástky.

Avlaky

Taky polepy dodělat

Hezky česky

Stát svým liknavým jednáním připustil virus do země, nepřipravený na jeho šíření byl nucen činit drastická opatření zastavení ekonomiky a postihl tak tisíce firem a všechny občany. minmálně z toho, až se začne tisknout na inflaci, by měl každý něco dostat, jako to činí Německo. Kdyby dal stát schodek bilion korun a z toho rozděloval, tak bych to bral. Ok, neudělá nic, třetina země se sejde na pracáku, svinčík se bude uklízet leta a právní bitvy a arbitráže taky. Nikoho nezajímá, že stát řídí pitomci. Samozřejmě, že STBureš rozehrál partii, kdo má lobby něco dostane a já milostivě zvednu ten… Číst vice »

PetrPetr

Bude záležet na situaci v okolích zemích, jak budou kupovat auta. S tím žádná vláda nic neudělá. V tomto případě stát nijak nebrání v podnikání, takže nevidím důvod pro jakékoliv kompenzace.

Hezky česky

Nejde o kompenzace, jde o náhradu škody za liknavý přístup k řešení nákazy. Toť vše. V zemích jako je Japonsko, Jižní Korea, Taiwan a dalších prakticky k žádným omezením ekonomiky nedošlo, neboť reagovali včas a nemuseli si kupovat čas totální karanténou země, aby dostali šíření pod kontrolu a nasadili aktivní nástroje. Vždyť STBureš nekoupil za 2 měsíce od půlky ledna do půlky března jedinou roušku, respirátor, testy apod. Kdo chtěl něco dělat, bylo mu to zakázáno. Tady se není vůbec o čem bavit, stát poškodil naprosto všechny, neplatit za škody není možné. Ty vyhřeznou tak či onak a navíc jako… Číst vice »

Erik

Hezky česky a co udělali pro to v Německu, Itálii, Španělsku, apod?? . Nic, vůbec nic. A podle toho to taky vypadá. Chápu, že potřebujete sdělit svůj milionchvilkový názor. Ale vzhledem k situaci je to prasarna. Tady se aspoň něco dělá. V Německu ani roušky nosit nemohou, když je ani nemají. Taková Itálie se z té situace bude dostávat roky. Protože podělali co mohli. Zkuste myslet místo těch stbackých vlhkých snů.

Hezky česky

Podle toho, že se to rozšířilo do celé Evropy, tak impotentní jsou všichni. Od zavírání hranic tu je superimpotentní EU. Německo je lídr v opatřeních, připravovalo se od půlky ledna ve výrobě a nákupech prostředků, od půlky února se připravovalo na šíření nakažených. Ale samozřejmě to je daleko nejvyspělejší ekonomika Evropy svojí velikostí a vyspělostí. Jediný na kom to dnes vlastně stojí ten boj s nákazou v Evropě po všech stránkách, zdravotních a ekonomických, vědeckých. Systém jede už ve vysokých obrátkách, zdravotnitví je zásobené a připravené, vědecké instituce a instituce ve velkých německých firmách jedou taktéž, výroba a výzkum –… Číst vice »

Erik

Ano byli tak připraveni, že jim lidi umírají po desítkách až stovkách.
Člověče Švýcarsko samo přiznává, že je v koncích se silami. Je vidět, že jste úplně mimo realitu. Vy si můžete podat ruku s Merkelovou, která podělá co může. Vic to nemá cenu komentovat, zkuste to přestat hulit.

Hezky česky

Po desítkách denně ano, což je skvělý výsledek, když si vezmu, že to bude stát minimálně statisíce životů celosvětově, možná i přes milion. Švýcarsko pane pomáhá i Itálii se zdravotnictvím a za poslední dny mají razantní pokles nových případů, protože masivně testují, tak tu neopakujte tiskovky epidemiologa Bureše. Švýcaři jsou dnes premianty v Evropě potírání epidemie u sebe doma. Když nemáte informace, se těžko dá něco argumentovat.

Erik

Super, když lidi umírají po desítkách, to je úspěch. U nás naštěstí jich zemřelo jen 9 zatím. Ta opatření jsou naprosto správně. Pokud se vám to nelíbí, jeďte do těch států, které tady adorujete a přeji vám štěstí, aby jste nebyl mezi těmi desítkami.

Hezky česky

Když sečtu 4 podobné spolkové země přiléhající k ČR s podobným počtem obyvatel, tak mají 16 mrtvých dohromady. Srovnávat celou zemi 83 mil. lidí, která byla mnohem více zasažena italskou vlnou a blízkostí hranic k jižní Evropě s malou odstrčenou ČR, tak si to srovnáme rovnou s ještě více odstrčeným a menším Slovenskem, kde je mrtvých nula a párt set nakažených.
Fakt je ten, že krizový štáb si dělá rezervu až se testy rozjedou a budou aspon 10.000 denně, aby zjistila realitu i proto již mluví o posunutí nouzového stavu..

Erik

Problém je, že ti zemřelí u nás byli těžce nemocní a u nich to jen rychle ukončilo trápení. Podívejte se na Francouze, tam lidi nad 75 let už musí nechat zemřít. Prostě už na péči nemají právo. V Itálii už je to tak více než 10 dní. A Němci dopadnou podobně. Chápu, že Babiše nemáte rád, já také ne, ale vytahovat to v době kdy umírají lidé, je prostě nechutnost. Připadáte mi jako Gretička, když zjistila, že jaksi není středem pozornosti. Tak měla koronavirus, aspoň si to myslí. Jenže ne ona, ale ti co za ní stojí zjišťují, že ty… Číst vice »

Jan Sůra

Realitou je, že v Česku se to nešíří díky disciplinovanosti obyvatelstva. Ano, vyhlášení nouzového stavu je rozhodnutí, za kterého lze Babiše pochválit. Měsíc otálení a nezajištění dostatku pomůcek, vytrvalé lhaní typu roušky vezeme ale rozhodně ke chvále není. Je smutné, že mu to část obyvatel stále věří. Znovu se potvrdilo, že je to pouze chronický lhář obklopený naprosto nekompetentními lidmi.

Erik

A jak jsou připraveni Italové, Němci, Španělé, Francouzi? Stejně blbě jako my. Myslíte, že ty ochranné prostředky mají? Nemají. Ano my jsme si výrobu nechali přesunout do Číny i tuhle strategickou. Ale to není záležitost posledních let, ale minimálně 20 let. U nás sice roušky nebyli, ale lidé tu jsou kreativní a umějí za to vzít. Od Španělů tohle čekat nemůžete. Je třeba se na to dívat trošku s odstupem, že to byl váš bývalý chlebodárce. Co se týká EU, ta totálně zklamala. Je vidět, že neumí na situaci reagovat.

Hezky česky

V Německu žádné pomůcky nikdy nechyběly, tady se neřeší počty roušek ani rukavic. Německo stejně nedopadne neboť jeho kapacita zdravotnictví je x-násobně vyšší, kdyby dopadlo stejně, ano oslabení na to mohou zemřít, ani špičková péče neumí dnes pomoct všem. Naopak tady se postupuje systematicky přes 2 měsíce. Včera mělo Německo 57.000 testů – zvýšení bude postupně až na 70.000, každý den to skáče nahoru a s novými testy na 200.000 (pominu, že východní Německo je prakticky nepostižené, ten rozdíl ve zmapování nákazy a oddělování nakažených je prostě gigantický), peak v nakaženosti by mohl být příští týden, do 14 dní by… Číst vice »

Erik

Neskutečně lžete. Větší snůšku blbosti jsem nečetl. Němci dopadnou stejně, jako Španělé a Italové. Velebite jak je německé zdravotnictví super a proč tedy Merkelova volá Babišovi, aby nechal jezdit k nim české pedlery do zdravotních a sociálních služeb. Bez nic by se to totiž v příhraniční zhroutil. To je ta vaše připravenost. Je vidět, že vám jde pouze o kopání do současné vlády. Z mého pohledu je to odporné v této situaci. Jak říkám, jeďte do toho Německa a tam si to přečkejte. Modlete se, aby jste později nekoukal kytkám na kořeny. Problémy tu jsou a nemalé, ale oproti Němcům… Číst vice »

ušatá

To myslíte vážně nebo to má být ironie? Myslím, že z Německa si rozhodně nyní nelze brát příklad. Naopak náš stát se zachoval poměrně slušně na to, jaké zde byly názory – včetně těch v EU – jen se mělo postupovat razantněji a nebrat ohled na diletanty, sobce a podobné typy. Proč že nebyly zásoby třeba roušek, masek apod. by měl ii říci ti, kteří je nepořizovali a zásoby likvidovali. Pamatuji, že třeba vysoce odolné a kvalitní roušky byly v doprodejích ze skladů ještě před pár roky. Sám jsem pár tehdy koupil (byť prošlá lhůta, ale dnes se hodí –… Číst vice »

Hezky česky

Povrchní rozbor z PR tiskovek od nekompetentních lidí, to je váš zdroj? Kdejaký laik papouškuje co slyšel v TV. Mě zajímají čísla, podmínky před, podmínky nyní, výhledy a trend. ČR se vůbec nepřipravila, proto všechno zavřela a bude to tak měsíce. Srovnávat velmi zasažené země na přímém tahu s těmi, kde žádná vlna bussinesu z Itálie nebyla, vy jste si to tam navezli sami od turistů, ani to jste nebyli schopni zvládnout, proto taky patříte kousek za TOP20 ac, srovnat to s Polskem a Slovenskem, asi ne co? Přeci jen já to sleduji od půlky ledna, co to začalo ovlivňovat… Číst vice »

ušatá

Asi jste nějak zapomněl jaké převládaly názory od některých chytráků, typu, že jde o rýmičku, lehkou chřipku, že pár lidí zemře a nic se nestane, jízdy na lyžovačku za každou cenu apod. Za takové nálady a za takových názorů se těžko něco prosazuje, zvlášť když se do toho plete tzv. opozice, právníci na lidská práva, svobody apod. Pak také zapomínáte, že po roce 1989 se nějak vytratila role CO, výchova, informovanost a školení obyvatel pro takové situace , vytváření zásob všeho druhu, nátlak na rušení nemocnic, počtu lůžek, omezování počtu infekčních oddělení apod. A kdo myslíte, že toto všechno dělal… Číst vice »

Erik

Máte to (ušatá) neskutečně v hlavě srovnané. Nerozdil od Hezky česky.
Tam vládne chaos.

Jakub

Pokud chcete nadávat, tak nadavejte na ty kdo musely za každou cenu na lyže atd do zahraničí když to začalo v Evropě (to jsou převážně ti co to v drtivé většině roztahaly a nakazily kde koho), ale nadávat na stát/vládu je vždy jednodušší, dorazilo by to sem pravděpodobně i bez nich, ale bylo by daleko více času na přípravu, takže samí lidé svým pristupem, prostě pojedu a ostatní mě můžete… se hlavně zasadily o to co se děje teď…

Erik

No pokud tam odjeli po začátku šíření rozhodně s vámi souhlasím. Problém je i nedisciplinovanosti lidi na které je uvalena karanténa. Bohužel lidé to porušují. Je to asi minorita, ale to bohatě stačí. Za porušení karantény mají být tvrdé postihy. No a další má na hlavě asociace Cestovních kanceláří. Ti ještě na počátku března tvrdili, že vláda je poškozuje cestovky, když nabádá, aby lidi už do Itálie nejezdil. Docela bych je teď rád viděl. Jak se tváří.

ušatá

Správné by bylo, aby se ti, kteří měli podobné názory a jednání museli podílet na úhradě škod. A za porušování pravidel karantény konečně uplatnit výrazné postihy.

Bob

Nic jim nedávat, stát jim nenařídit omezovat spoje. Kdyby LE řídili schopnější manažeři, tak mají na rizika uzavřenou pojistku.
Když mi shoří nepojištěný barák, tak mi stát taky škodu neuhradí.

Pe.tr

S ohledem na komentář máš překlep ve jménu . Prostřední písmeno o řádek níže .
Jinak nemám pocit , že nějaká pojistka by kryla danou situaci .

MiKi

Tak to neznáte pojišťovací sektor.

Radim

Nejvíce trpí služby, utlumuje se průmyslová výroba, drží se poskytovatelé základních potřeb. Vyjímečné situace vždycky ukáží, které činnosti a potřeby jsou zbytné a které naopak nezbytné. Největší problémy čekají činnosti, které jedou na dluh, či „z ruky do huby“, jsou mezi nimi dokonce i ty činnosti a Ti, kteří navenek vypadají v uvozovkách bohatě, ale mají nákladný provoz či život a bez vysokých příjmů se tzv. neobejdou. Mezi to nezbytné patří zemědělství a potravinářství, proto je nutné právě těmto oborům pomoci, zemědělství závisí téměř zcela na pracovnících z ciziny a nemá v této situaci téměř žádný personální potenciál, nepomůžou tedy… Číst vice »

Jaaa

Tahle marxistická teorie hospodářské základny a nadstavby je dávno překonaná.

Zbytné jsou ty výrobky a služby, které nikdo nechce kupovat. Nezbytné ty, které chce. Nic jiného.

Radim

Politiku do toho není třeba tahat, zkrátka jíst a v suchu a teple spát se musí, ostatní se chce a s. Marx s tím nemá co dělat. Pokud to chápete politicky, pojal jste to špatně.

milan

To nemá s marxákem vůbec nic společného. Nemůžu vyrábět kabelky z krokodýlí kůže jen proto, že je nějaká blondýna chce a přitom nemít co jíst. Hlavně když práceschopných může rapidně ubývat. Současná situace se brzy přiblíží z ekonomického pohledu skutečné krizi (není míněno jako poplašná zpráva) a je tedy nutno přizpůsobit priority. To je alespoň můj názor.

ušatá

Ve své podstatě se řada problémů vyřeší. Jen jako příklad-asi nemusíme mít cestovní kanceláře, marketingové pracovníky, poradce, teoretiky z neziskovek, ale lidi, kteří budou dělat to, co je potřeba – tedy např. zdravotní sestry, pracovníky v řemeslech, v zemědělství, potravinářství atd. Čili dle mého žádná nezaměstnanost nehrozí, protože těch míst v daných a potřebných oborech je víc než dost. jen ti lidičci se musí zase naučit pracovat a ne se zajímat jen o místa, kde s moc nenadřou a tečou jim velké peníze.

Jakub

Není to nahodou podnikatelské riziko? Co kdyby se u nich ve vlaku někdo nakazil a chtěl po nich odškodnění. Tak budou nadávat že stát měl činit opatření. Takže teď se ukáže kdo přežije.

Původní Pražák

Když se nakazím v tramvaji, tak můžu zažalovat DP? Přiznávám, že to mě doteď nenapadlo, díky za tip.

Martin

Doufám, že tuhle Leovyžírku corona smete.

Jerry

Souhlas ,nenutil ho nikdo aby jezdil.

Jan Kocourek

Zakazali mu jezdit? Nezakazali tak nemá narok.

Lukáš

Právě že zakázali, do Polska a na Slovensko.

Jan Kocourek

No to mu tedy v tom případě zakazalo i to Polsko a Slovensko proč nechce kompenzace i tam.?

Pozorovatel

Polsko asi ne zakazalo mezinarodnych vlaku.

Erik

Protože tam se mu vytlemí do ksichtu.

Petr

Rád bych slyšel od všech, co chtějí uplatnit ztrátu, jak jinak tuto epidemii chtějí řešit. Problém, je možná jinde – spousta lidí a firem existuje bez rezerv a když se něco stane (nemoc, ztráta zaměstnání, ztráta zakázky, epidemie, povodně, …), tak se diví. Jenže rezervy jsou z různých důvodů potřeba.

Y.K.

To se snadno řekne, ale hůře udělá. Podnikání je často něco jako hypotéka, máte nainvestováno a podnikání to umořuje, můžete si samozřejmě udělat pojistky na očekavatelné výchylky v cashflow, ale čím více firmou za měsíc proteče, tím je to těžší. Plánovat pandemii co přijde jednou za 100 let a ještě dnes nevíme co to vlastně způsobí je skoro nemožné. Asi skoro každý v životě prošel obdobím, kdy se musel tzv. prokousat, tak ty co to chytli v době epidemie to mají opravdu krušné.

Když už jsme u toho, ani stát nemá rezervy.

Jerry

Asi neznáte definici podnikání :na vlastní účet a odpovědnost vykonává.za stát nemá rezervy se ukazuje právě v této situaci.sklady státních hmotných rezerv jsou prázdné , tak na co odvádíme daně.

Mišin

Tohle je dost odvážné tvrdit (že, sklady státních hmotných rezerv jsou prázdné…)
https://www.sshr.cz/pro-verejnou-spravu/system-hopks/statni-hmotne-rezervy-shr/hmotne-rezervy-hr/
Není pochyb o tom, že v těch skladech něco je…
… Seznam položek hmotných rezerv, jejich minimální limity a orientační cílové stavy schvaluje vláda ČR. …

ušatá

Stačí si vybavit kolkem toho vyjádření řady politiků, které se vyskytly i v tisku či sdělovacích prostředcích, kde sami přiznali, že by bylo potřeba řadu zásob zvýšit, ale že je to drahé to udržovat. Takže asi to nebude tak jednoznačné a informací máme jako občané příliš málo.

Y.K.

Že jsou prázdné bych netvrdil. Že tam nebylo dost toho co zrovna bylo potřeba, to souhlasím, na druhou stranu, teď je každý chytrá horákyně, kdyby tam byly stamiliony roušek a respirátorů v době kdy část lidí ani nevěděla, že něco takového existuje, tak by si leckdo klepal na hlavu, že to je plýtvání penězi.

Aneb je hrozně jednoduché hodnotit minulost a strašně těžké předvídat budoucnost.

ušatá

A v tom je zásadní problém, zásadní otázka. Proč jsou sklady prázdné? Kdo to má na svědomí a proč? Ale to už je řadu let. My jsme se učili ještě v rámci CO a na vojně, že stát má např. zásoby potravin až na dva roky, dnes se mluví o dnech. Byly také záložní nemocnice, které byly udržovány zakonzervované – kde dnes jsou a zlikvidoval je někdo? Dnes by se třeba hodili pro ty lidi v karanténě.Takže v případě možných katastrof se to bude zvládat jak? Např. v tom Německu informovali občany o tom, že je vhodné mít doma určité… Číst vice »

jakub

Leoš ty peníze ze státu tahat umí, asi měl dobrého učitele, tátu paštikáře 😀

M H

Pokud padne doprava na komerční riziko, uvolní se akorát potenciální zaměstnanci po dopravu v závazku. Co z toho je důležité pro dopravní obslužnost? Jednoznačně doprava v závazku…a ta by měla být finančně pokrytá na základě smluv s objednateli. Takže dopravní obslužnost v potřebném rozsahu bude garantována i nadále…akorát holt nebude těch pár vláčků navíc. A nebo se jich ujme někdo jiný, kdo tuto situaci ustojí, případně nějaká úplně nová firma.

Haha

Platí pro brutto smlouvy.

Rumcajs

Tomu říkám komerční riziko – když se daří bohatnu, když se nedaří, stát to zatáhne.

Erik

Může si požádat o proplacení tu firmičku, co mu vyrábí v Číně ty soupravy. Konečně odtud se to svinstvo dotáhlo do Evropy že……… Asi bude lepší, když takový dopravce ani nebude existovat. Asi se nic nestane.

Pečlivý pozorovatel

U vlaku objednaných státem nebo kraji které jsou součástí ZDO jsou kompenzace samozřejmostí nebo by měly být. Dopravce jezdící na komerční riziko by neměl mít na nic nárok. Když to až po uši zadlužený a s doplatky za slevy šikovně manipulující Leoexpres neustoji a zkrachuje nás železniční trh to rozhodně neohrozí.

Miloš

Leo jezdí v závazku v pardubickém kraji takže zánik mu nehrozí

PatriK

Zrovna tento dopravce má u vlády vroubek, kvůli účelově předraženým jízdenkám, za které zneužíval po státu kompenzace. Měl by díky nim mít nahromaděné dostatečné rezervy pro překonání krize a nyní při jednání s ministrem to jistě bude zohledněno.

Jirka

A já čekal, že leo řekne, že ztráty se u něj pohybují už v miliárdách…

-TR-

Vůbec nic bych jim nedával, obzvlášť poté, co předvedli se zneužíváním slev 75 %.

K.S.

Jako stát musíte postupovat podle zákona, pokud podle něj nepostupujete, budete žalován a klidně může být příslušnému ministerstvu obstaven majetek, pokud po rozhodnutí soudu nebude platit. Zde nelze přihlížet k chování žalujícího v minulosti ani k osobním názorům. Něco je dáno zákonem, byť se jej vláda snaží obejít a pokud budou splněny náležitosti pro přiznání a vyplacení kompenzace, pak je nutno ji vyplatit, pokud tedy nechcete žít v banánistánu kde si stát může dělat co chce a člověk/firma držet hubu a krok.

-TR-

A vy myslíte, že je v souladu se zákonem sanovat ztráty Leo Expressu?

Sova

Pokud Leo Express prokáže, že určité ztráty vznikly kvůli opatřením státu v rámci výjimečného stavu tak na kompenzaci těchto ztrát zákon pamatuje a mají nárok. Můžeme na to nadávat, můžeme s tím nesouhlasit (já taky nejsem příznivcem), ale to je tak vše.

Vrabec na střeše

Pěkné až na to, že stát vlakovou dopravu nijak neomezil, pouze klesla poptávka.

Sova

Však jsem psal, „Pokud Leo Express prokáže“. Stačí jim dokázat, že omezení pohybu osob se jich přímo dotklo. Taky je otázka, kdy přerušili zahraniční linky. Pokud až s nařízením vlády o zákazu cestování z/do zahraničí tak opět můžou za mezinárodní linky nárokovat kompenzaci. Anebo ještě můžou mít štěstí a spadnou do nějaké škatulky, kam stát nasype peníze sám od sebe (ať už z ekonomických či politických důvodů) a pak to půjde i bez právníků…

Erik

Jenže to musí žádat také u Slováků a Poláků. Oni ho tam nepustí taky. Jenže na tohle nemá.

Lukáš

Zakázal přeshraniční provoz.

Vrabec na střeše

Přeshraniční provoz jako první zákázalo Slovensko a Polsko.

Pozorovatel

Polsko vubec ne zakazalo preshranicni provoz! Treba flixbus nadale premava z Berlina do Polska!

Pečlivý pozorovatel

Páni ministryně dnes řekla že nárok na kompenzace ušlého zisku firmy nemají. Tak asi právní nárok není.

Sova

No teď už ne, poté co přesunuli nařízení pod jiný zákon. Ale dosud to bylo dle zákona o krizovém řízení (č. 240/2000 Sb.) a v něm je paragraf 36, jehož první odstavec zní: „Stát je povinen nahradit škodu způsobenou právnickým a fyzickým osobám v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními a cvičeními (§ 39 odst. 4) prováděnými podle tohoto zákona. Této odpovědnosti se může stát zprostit jen tehdy, pokud se prokáže, že poškozený si způsobil škodu sám.“ Vyjádření ministryně do televize zákon nemění.

K.S.

Otázka je jestli to, psal jsem vedle, je vůbec takto možné přesunout. Až toto skončí, tak na stát půjde určitě celkem dost žalob a v potaz se budu brát i prohlášení ministrů a vlády a může být problém.

Sova

To už je na právnících a soudu. Osobně bych nerad, aby veřejná vyjádření ministrů/politiků měla vliv na výklad zákonů. Řešit nejasnosti ve výkladu zákonů může snad jen nejvyšší soud a ne člen vlády v televizi.

Sova

Omlouvám se za dlouhé vedení, už mi Váš příspěvek docvakul. No to bude celá další právní bitva o tom, ejstli to přesunout mohli nebo ne.

K.S.

Přesně. A bude to jedna z nejdůležitějších právních bitev našich dějin. A tam může hrát roli i neopatrná pusa některých ministrů, protože by z toho mohlo dojít k nabytí dojmu že se jednalo o krok účelový jak se vyhnout placení škod. Také bude zajímavý právní výklad kolem současného stavu, jestli náhodou jeho vyhlášení není nadřazeno ostatním zákonům a pravidla v něm obsažená se automaticky neaplikují dále jen z podstaty toho že je vyhlášený.

Modré zábradlí

Není směroplatný co řekne Máňa, ale co na to řekne soud.

Vlado

No já zastávám názor a je to čistě názor můj ,že dávno v banánistánu žijeme.Jednotlivé úřady ,vláda ,stát a různé kliky si zde dělají co chtějí a odůvodnění jejich činů je poněkud mírně řečeno nelogické.Ale k věci ,nejsem podnikatel ,jen pouhý nádražák ,mám jen blbou maturitu a licenci strojvedoucího,ale jedno nechápu, jezdil na komerční riziko ,pro mě to znamená seženu si personál ,vlakové náležitosti a třeba reklamou se snažím dostat lidi do vlaku a mít zisk ,povede se pohoda(nechápu jak nalákali lidi na regionální tramvaj do Ostravy a Prešova,žádný zázrak to není)Obchod šel a tento dopravce platil státu za dopravní… Číst vice »

K.S.

Tady jde ale o okamžitý a bezprecedentní (to se snad nestalo ani v roce 1918-1920) do podnikání kdy Vám stát s okamžitou platností něco nařizuje co budete, nebo nebudete dělat, navíc v nějakém zvláštním režimu a vy nemáte jak se tomu kroku bránit. Což neplatí v případě hospody, konkurence ani nové dálnice, kdy Vy máte možnost zkusit přetáhnout zákazníky zpátky, udělat si lepší reklamu atd. Zde toto nelze.

ušatá

Tady jde o to, co je prvotní. Zda nutnost omezit šíření nemocí, zachránit životy nebo se ohlížet na něčí soukromé zájmy, zisky, podnikání. Myslím, že je to jasné a logické. Pokud by byly zákony nastaveny proti tomu, je to špatně a měly by se změnit. Navíc je nutné si uvědomit. že toto budeme platit všichni, takže i nás by se někdo měl ptát.

K.S.

Problém je v celé situaci kdy jeden zákon tvrdí že je stát povinen uhradit škody, které vzniknou a vláda se z toho vykrucuje. Z toho budou sudy. Navíc pokud se to přežene tak vyvolá zásadní ekonomické problémy, které budou mít větší dopad, než by měl koronavirus. Už teď během týdnů udělali sekeru 160 miliard. Jak daleko jsme ochotni zajít? 200, 320, 500 miliard? Nejsem ekonom abych byl schopný spočítat kolik ta opatření napáchají škody. Navíc i kdyby se pod kompenzacemi stát prohnul, tak ta stejná suma se uhradí tak jako tak, akorát tady přímo z kapes firem a navíc do… Číst vice »

Roce deep

Ale kdepak, žádnému ministerstvu žádný majetek nemůže být zabaven, protože žádný nemá. Ministerstvo je ústřední orgán státní správy, který hospodaří s majetkem státu.

K.S.

Už tady minimálně jeden příklad zablokovaného účtu, dokonce jen pro pár korun, byl.