Dopravci Železnice

Leo Express jedná s Pardubickým krajem o převzetí dvou tratí. Chce jezdit i do Vratislavi

Jednotka LINT v barvách Leo Expressu. Pramen: Leo Express
Jednotka LINT v barvách Leo Expressu. Pramen: Leo Express

Společnost Leo Express je blíže prvnímu kontraktu s kraji na provoz regionálních vlaků. Radní Pardubického kraje pověřili náměstka pro dopravu Michala Kortyše, aby dál jednal se soukromým dopravcem o provozu na tratích 024 a 025 i o zavedení přímých vlaků z Pardubic do polské Vratislavi. 

 Pardubický kraj to oznámil v tiskové zprávě.  „Tento krok má pomoci především zkvalitnění dopravy pro cestující v regionu a lepšímu spojení se sousedním Polskem. Radní dále uložili náměstku Kortyšovi, aby jednal s Českými drahami o předložení finančního modelu na zajištění dopravy na území celého kraje,“ uvedl kraj v tiskové zprávě. 

Vzhledem k tomu, že chceme být maximálně otevření, tak jsme jednali se všemi dopravci, kteří o provoz na našich tratích projevili zájem. Společnost LeoExpress nás kontaktovala s nabídkou na provozování regionální železniční dopravy na dvou tratích z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Lichkov, Králíky až do Mlýnického Dvora a z Dolní Lipky do Hanušovic,“ uvedl radní pro oblast dopravy Michal Kortyš. 

Podle něj chtějí vstupem dalšího dopravce na tyto tratě, které dosud obsluhují České dráhy, přispět ke zkvalitnění služeb. „Čeká nás však ještě řada jednání, abychom si vyjasnili nejen sankční mechanismus, ale také spolupráci s tarifem IREDO, či způsob prodeje jízdních dokladů. V rámci předběžných konzultací již však byla řada těchto otázek zodpovězena,“ dodal Kortyš.

Leo Express Pardubickému kraji nabízí motorové vozy Alstom Lint, které má převzít v prosinci. Měl by tak rok na to je nechat v Česku schválit.

Ve hře je ale ještě další linka z Prahy do polské Vratislavi, kde z Pardubic dosud neexistuje přímé spojení. O jeho návratu se mluví, zatím ale nedošlo k žádné dohodě. Leo Express v únoru oznámil, že chce do Vratislavi začít jezdit. LeoExpress je v úzkém kontaktu s polským dopravcem Koleje Dolnośląskie, s kterým by provozoval linku do Vratislavy společně.

Nasazoval by na něj své jednotky Stadler Flirt, které jsou aktuálně jedinými elektrickými jednotkami schválenými zároveň pro provoz v České republice i v Polsku. „Jsme velmi mile překvapeni, jak rychle dokáže dopravce reagovat na požadavky zákazníka. Řádově během několika dnů jsme obdrželi nejen návrh jízdního řádu, informaci o opravárenství a možném druhu nasazených moderních vozidel, ale také finanční model, který se nám jeví z hlediska splnění jako velmi reálný. Nabídka zároveň obsahuje i možnost zajištění navazující autobusové dopravy v turisticky exponované oblasti, nebo také provoz nostalgických jízd v letním období až do Hanušovic. Dalším přínosem je snaha umožnit veřejnosti porovnávat služby zajištěné jednotlivými dopravci,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Pardubickému kraji končí smlouva s Českými drahami v prosinci příštího roku. 

91 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Asi takhle. Je mi jedno, kdo tam bude jezdit, ale dle současného stavu a tarifu po přestoupení v Ústí mám na zbytek cesty do cílové stanice 4 koruny. Pokud tohle nevyřeší, je to jen další bouda na cestující do míst, kam nejezdí cenově privilegované spoje (jezdí se tam normálně za tarifní jízdné i když 90% trasy odjedete na koridoru, tolik k těm kriklounum, jak drahy vydělávají na nových slevách, které jsou mimochodem nekoncepční) a IDS není I ale jen DS? protože v základní variantě je stejně nepřestupní a v každém prostředku si musíte koupit novou jízdenku.

  • A to se mi nelíbí, že by do těch turistických regionů se měly kopovat další jízdenky. Už tak tam dělá bordel rozdělení krajů Olomoucký, Pardubický. Viz spojení do Dolní Moravy.
    PS: po těch klikatých ublinkaných 3 kách nikdo jezdit busem rád nebude.

  • Otázka, proč by měl někdo jezdit na elektrifikované trati s diselem. Pane Netolický..

  • Jaký potenciál má trať z Hanušovic do Letohradu? Zajímají mě Vaše názory. Představte si, že je Jeseník spojen dráty se Sumperkem, zvládne Olomouc za hodinu a půl.

    • Jak souvisí potenciál tratě do Letohradu s jízdní dobou Jeseník – Olomouc?

  • Takze motorakem pod draty ? Pritom na 024 probehla velka rekonstrukce a trat byla nedavno elektrifikovana. A najednou to nikomu nevadi ?

    • 1) Elektrizace se dělala primárně kvůli nákladní dopravě.

      2) A to mají cestující z Králík každý den přestupovat jenom kvůli tomu, že někdo natáhl do Lichkova drát a dál už ne?

  • Ať si v ČR jezdí třeba 500 dopravců ale přál bych si koupit jízdenku z bodu A do bodu B a ne řešit u koho a kolik nakupovat jízdenek.
    viz Švýcarsko: Veřejná osobní doprava ve Švýcarsku integruje 250 různých poskytovatelů přepravních služeb do jednoho svazu. Profituje z regulace, pro cestujícího je nesmírně pohodlná, protože nabízí přímou dopravu na jeden jízdní doklad.

    Populárními jízdními doklady jsou předplatní jízdenky, a to buď v plné výši 100 %, nebo 50 %, platí na 23 500 km sítě veřejné dopravy a pokrývají kromě několika málo turistických linek prakticky celou síť. Přímá doprava je definovaná jako integrovaný tarif pro různé konkurenční podnikatelské subjekty a linky. Žádný cestující se nemusí zajímat o jízdní řád, rozhodující je šířka taktu mezi spoji na jednotlivých linkách. Vlakové spoje mají v taktovém jízdním řádu intervaly 10, 15, 30 nebo 45 min. a autobusy 30 nebo 60 min.

    Tarif je jednotný pro přímou jízdenku, je jedno, kolik dopravních prostředků a jakých druhů dopravy bude využito. Cena jízdného není součtem za jednotlivé úseky, se zvyšující se přepravní vzdáleností klesá, cestující tak obdrží slevu ve výši 8 až 25 %. Tarifní systém je na spodním cenovém prahu, což podporuje poptávku a zvyšuje se tak počet přepravených cestujících.

    • Liberalizace bez pravidel, kterou zde mnozi tak nadsene obdivuji, znamena to, ze v nejblizsich cca 50 letech si muzeme o svycarskem systemu leda tak nechat zdat.

      • Me spis prijde, ze si to kazdej kraj musi vyzkouset na vlastni kuzi. Neni to zvlastni, ze tam, co uz se se soukromnikem spalili, tak se o dalsim nemluvi ? 😉

        • Já nepochopím že když to jde v krajích (různé PID,DUK,IREDO atd.) proč to nejde celorepublikově.

          • Protože „se nechce“ – asi by to pro někoho vlivného bylo méně výhodné …

            • A kdyz se nechce, je to horsi, nez kdyz se nemuze…
              Ono to nakonec nejspis bude, ale problem je v tom, ze by to znamenalo znacnou investici predevsim pro soukromniky… a tak se hleda cesta, jak naklady nechat statu, aby to zatahl danovy poplatnik a pro soukromniky to pak bude jen nastoupeni do jedouciho vlaku.

              • „a pro soukromniky to pak bude jen nastoupeni do jedouciho vlaku“
                Jak to ostatně „priváti“ už od samého počátku předvádějí s celým svým podnikáním …

  • „Leo Express Pardubickému kraji nabízí motorové vozy Alstom Lint, které má převzít v prosinci. Měl by tak rok na to je nechat v Česku schválit“.

    Jednotky Coradia Lint jsou v ČR schváleny.Jezdí na vlacích v okolí Chebu a Aše.

    • Ne tyto, které LE přiveze. I firma sama uvádí, že musí projít schválením.

  • Líbí se mi jak tady řešite dotace slevy a búch ví co ještě. Dokud nebude společná jízdenka tak se nedá vůbec nic řešit. Kdo bude přestupovat na jiný vlak a platit další jízdenku. Kdy už konečně přestane kouskování těch trati na toho dopravce a na jiného dopravce. Byli jsme na dovolené a vůbec jsme nejezdily cizími dopravci protože se to nevyplatí. Když už někam jedu a končí ČD jdu radši na bus než kupovat další jízdenku. Jsem zásadně proti pokud nebude společná jízdenka. Až bude ať tam jezdí třeba 10 dopravců.

    • Ten autobus byl zdarma?
      Předpokládám, že většina cestujících tam pojede na nějaké krajské jízdné, případně na ty úžasné slevy a tam už to bude tuplem jedno.

    • A kdypak se dočkáme toho, že nastoupim v bodu A do busu a koupím si jízdenku s dvěma přestupy do bodu B? U busu vám to nevadí?

  • Je na čase aby kraje pomalu začali plánovat výběrová řízení na provoz osobních pokladen v menších stanicích.

    • V menších stanicích to buď vyřeší smlouvou s SŽDC, nebo se udělá prodej ve vlaku, příp. elektronicky.

      • Tady konkrétně půjde o Letohrad a Jablonné. Ani v jednom případě nebude výpravčí jízdenky prodávat. V Letohradě na to nemá čas a v Jablonném jaksi už pár let není.
        Jablonné – pokud tam nebudou jezdit ČD, tak pokladnu zavřou. A tipuju, že se pak zavře i čekárna. Leda by si to pronajmul Leoš… A nemyslím si, že provoz pokladny má zakalkulovánu v cenové nabídce.
        Letohrad – pokud tam část vlaků bude provozovat ČD a část Leoš, tak nevidím, důvod, proč by náklady na provoz pokladny měl nést jen jeden z dopravců.
        Dle mého názoru, by se měla samospráva začít na toto připravovat. S příchodem liberalizace to prostě budou muset řešit. V zájmu žádného dopravce není provozovat pokladnu, která zisk beztak negeneruje. Co z toho, že část cestujících pojede načerno, protože průvodčí nestihne všem prodat jízdenku. Od kraje dostane zaplaceno tak jako tak. A já bych šel ještě dál. Proč bych měl vůbec platit průvodčí a kontrolovat jízdenky. Kraj to zatáhne, nebo ne? 🙂

        • Pokladny v uvedených stanicích jsou součástí krajem požadovaného rozsahu služeb. Jejich zrušení se nemusíte obávat. 🙂

          • O pokladny bych se snad ani neobaval, ale co ostatni, z principu ztratove sluzby ? Tim myslim treba WC a cekarny, kde je potreba zajistovat nejen otvirani a uklid, ale i udrzbu a v zime vytapeni…

  • Zajímavé, takže už kraj chceme rozdrobit? Vždyť původně, chtěli oslovit na celý kraj jednoho dopravce, že by přišli nato, že jiný dopravce to není schopen pokrýt tak už drobí?
    Jinak samozřejmě je to špatně, hlavně proto, že není jednotný tarif, pak to je i podrážení nohou dopravci vlastněného státem a pak nato doplatí i nádražáci pro cestu do práce a výkon služby, jelikož režijka už bude k ničemu, chtělo by to menší stávku aby na kraji viděli, co může přinést omezení režijky.

    • Špatně je hlavně to, že vůbec existuje dopravce vlastněný státem, když státem objednané dopravní služby jsou schopni zajistit soukromé firmy (a zcela logicky za nižší cenu než ten státní…).

      • Naopak, to je správné, státem vlastněný dopravce je ve většině států a je to to nejlepší, není jediný důvod proč krmit soukromníka státními penězi a lépe s nim lze pracovat a doprava je jedna z důležitých oblastí ve státu a proto musí být státní a navíc je to služba ne byznys. Jaké jízdné by asi tak regiojet či leo express měl, nebýt státního dopravce. Vidíme to krásně na Vánoce apod.. hlavně u Leo Expressu, kdy ceny násobně rostli a naopak ČD byly konstantní

        • To, že je něco ve většině států, nemusí nutně znamenat, že je to správné a nejlepší. Co se týče jízdného, motáte hrušky s jabkama. Já píšu o tom, že jsou soukromníci schopni zajistit státem objednané služby a vy argumetujete cenami u dopravy provozované na komerční riziko. OMG!

          • To není na OMG, to je prostě naprosté nepochopení toho o čem se mluví. Nehledě na to že státní dopravce je prostě díra na peníze a za stejnou sumu by bylo mnohdy možné objednat skoro dvojnásobek výkonů

        • Státem vlastněný národní dopravce je ve všech vyspělých státech reliktem minulosti, kdy nebylo jiného způsobu, jak zajistit funkční masovou přepravu osob. Dnes, kdy je otevřený přístup k infrastruktuře na jedné straně i k vozidlovému parku na druhé, není důvod držet státního molocha, ve kterém se utápí miliardy ze státního rozpočtu, které pak chybí jinde. Navíc se v ČR jasně ukazuje, že kvalitní přepravu byl schopen zajistit až soukromý kapitál, nikoliv kostnaté ČD. Až po nástupu RJ na české koleje začal státní přepravce uvažovat o cestujícím jako o zákazníkovi a nikoli jako o substrátu. A režijky, to je teprve nadělení. Jakým právem je tato skupina (režijkáři) takto zvýhodňována oproti nám ostatním? Copak jiným lidem, kteří se také musí dodtat do práce někdo proplací jízdné? Některým asi ano, ale většina zaměstnanců si může nechat zajít chuť. A kdyby to končilo jenom u cest do práce, ono to jsou i všechny výlety, jízdy za kulturou, na nákupy atd. A nejen pro současné i bývalé zaměstance, ale i pro všechny jejich rodinné příslušníky. Takový stavební dělník u Skansky, pracovník montážního pásu v Siemensu, úředník na magistrátu, učitel na ZŠ, hasič, atd. Proč i tito nemají možnost jezdit vlakem zadarmo?

          • Zase děláte, jakoby před regiojetem tu jezdila jen samá Béčka a 810, přitom to pravda není.
            No ono na druhou stranu, když se část cestujících chová jako dobytek, tak se není čemu divit. A druhá věc je cena, když Češi chtějí jezdit skoro zadarmo, tak je jasné, že modernizace taky rychlá nebude, holt za málo peněz se hodně muziky neudělá.
            A správný hospodář nepotopí svou firmu, a to se v rámci liberalizace děje.
            A vaše závist režijek je fakt obdivuhodná, tento benefit má hluboké kořeny a je to benefit jako každý jiný. To můžete závidět číšníkům, že dostanou jidlo v práci. Pracovníkům telefonních operátorů, že mají velice výhodné tarify, apod..

            • copak si vzpomínám, tak ano a jak příšel RJ, tak aby lidi vůbec jezdili vlakem, tak si čd půjčila vlaky i lokotky na moravu od slováků. ČD nic za dvacet let neudělala aby lidi se nechovali jak dobytek, jen novátor železnice ihned si to pohlídal.

              • Boha jeho, aspoň nešiřte bludy. Já souhlasím s tím, že RJ dokopal ČD k urychlené obnově voz. parku, ale rozhodně to nebylo o tom, že by ČD neměly tou dobou už slušné vozy a půjčovaly si od slováků celé vlaky.

                • Ano půjčovali si, červená lokotka, červený vagony a aý potom, co RJ se rozjel do starýho města, jinak souběžně šohaj koženka a ty koženky nahradil půjčený červený vlak.

            • To ale není souměřitelné, jak vyjmenováváte různé benefity. Jestliže si nějaký zaměstnavatel může dovolit nabídnout svým zaměstnancům jídlo zdarma, služební auto, levný tarif, atd. je to jenom jeho věc a mě to nijak neomezuje, protože mu na to buďto vůbec nepřispívám nebo přispívám, ale v rámci dobrovolnosti (tím, že si koupím jejich výrobek, službu). To ale u režijek pro ČD a SŽDC neplatí. Zaprvé na to musím přispívat, i když nechci a to hned dvojmo: svou útratou paradoxně u jakéhokoliv kolejového dopravce a také svými daněmi. Zadruhé tito lidé svými často bezpředmětnými jízdami zabírají místo v dopravních prostředcích a omezují platící cestující záborem místa.

              • Platit to budete tak jako tak, protože to buď zaměstnavatel nabídne jako benefit, nebo to bude muset zaměstnancům dát v penězích. Nebo máte pocit, že v dnešní době seženete na ulici lidi ochotné pracovat za holý plat, v nepravidelném provozu, jako je dráha? Mmch jak víte, že zrovna ty benefity u jiných firem se nerozpustí ve službách, výrobcích, které si zrovna u nich pořizujete?
                Nejsem zastáncem nějakého stávkování za režijky, ale bylo by dobré si přiznat, že každá mince má dvě strany.

                • Ale s tím, že ty benefity jiných firem se musí projevit v ceně jeich služeb/produktů je fakt a také o tom v příspěvku výše píši. Ale v drtivé většině případů mám na výběr tuto službu použít nebo nechat být. A kromě toho jejich benefity nedotuji ze svých daní, u režijek je tomu jinak.

                  • Ze svých daní dotujeme plno věcí, které nechceme. Třeba 75% (teď jsem si to vycucal z prstu) lidí z toho dotuje cesty vlakem těch zbývajících, kteří vlakem jezdí. Takže nějaké režijky bych do toho vůbec netahal.

                    • Hmm, já ale chci dotovat hromadnou dopravu, dokonce bych si přál více vlaků v regionech. Já jenom nechci dotovat režijky. A důvody jsem už zmínil.

              • Bezpředmětnými jízdami? Jasně z nudy si jezdíme po republice, neříkám, že se to asi nebude dít vůbec, ale ne tak často jak vy tvrdíte, to už častěji jezdí lidé autem, protože jsou líní dojít pěšky do obchodu, i to je bezpředmětná jízda.
                A zábor místa? To spíš jděte vysvětlovat těm, co si na sedačky kolem sebe rozloží tašky, protože úložný prostor nad sedačkou tam je pro srandu králíkům asi. O proti tomu je jedno místo, na kterém sedí nádražák, jedoucí do/z práce či pracovně, nic. A režijka taky není zadarmo.

                • To máte pravdu, ty plané jízdy se asi nedají spočítat, jenom se mi toho zdá být více, než vám. Už jenom z doslechu, co říkali mí známí, co pracovali u ČD, SŽDC. S taškama si celkem poradím, dokonce jako chlap pomáhám umístit zavazadla na rošty dětem, slečnám, slabším dámam i seniorům, pak se i nějaké místo uvolní. A režijky teda sice nejsou úplně zadarmo, ale chtěl bych mít roční IN100 za ty peníze, co vás stojí režijka.

                  • No kdyby režijka byla platná jako in100 tak by to byla paráda….zřejmě čerpáte informace od pana Kalouska a spol….dokonce někteří lidé tvrdí,že režijka má hodnotu přes 25000Kč….jsem zaměstnancem čd carga a z mého okolí využívá režijních výhod asi 5 zaměstnanců z třiceti…v podstatě jen ti co dojíždějí…proto nechápeme proč panáci z vrcholového managmentu OSŽ tolik trvají na režijních výhodách..pokud totiž čd cargo platí drahám plnou cenu tzv. INkarty100 tak by cargo vyšlo levněji kdyby každému zaměstnaci přispívalo na dopravu 1000kč měsíčně jako benefit…mzdy lidem zvednout v cargu nechtějí,aby se mohla sponzorovat osobní doprava v čd….nakonec by asi bylo lepší cargo zprivatizovat,aby firma co vydělává nemusela držet své zaměstnance jako finanční rukojmí pro svoji matku ČD a.s. ,která z cargo všemožným způsobem vysává peníze na svůj provoz…

          • Jen závidíte zaměstnancům drah jejich režijky, nic jiného v tom není. Je to benefit jako v každé jiné firmě cokoliv jiného. A že jsou dráhy vlastněné státem? Noa? Státní dopravce (firma) snad nemůže poskytovat zamcům benefity? Stejně tak mají režijky i dopravní podniky ve městech pro své zaměstnance, jen u drah to některým tak strašně vadí.

            • Ne, nezávidím. Stejně tak jako nezávidím jiné benefity, stejně tak nezávidím vysoké platy, každý má to, co si vyjedná. Nakonec já mám u svého zaměstnavatele také slušné benefity. Jenom mě štvou režijky. Protože to musím platit a ještě mě to omezuje.

              • To je pořád dokola, režijky, režijky. Peníze utíkají úplně jinde. Dá se debatovat o tom, jestli to musí být v rozsahu jakém to je, ale proti minulosti se za to platí už docela dost. Někomu se to vyplatí, někomu ne, tak si jí už ani nepořizuje.

                • Nevím sice, co byste na rejžikách chtěl ještě osekat, tak aby to nevyvolalo velké negativní reakce, v horším případě i úbytek lidí z dráhy.

              • A režijky snad vyjednané nejsou? Jsou, akorát že již dlouhodobě, z historického hlediska k dráze prostě patří..

                Stejně tak platíte pokladní v Tescu stravenky a jiné benefity, jelikož tam děláte nákupy (myslím obecně, vy třeba přímo ne). Stejně tak platíte benefity lidem na úřadech, jelikož úřad je placený ze státního rozpočtu. Kde je rozdíl proti režijkám?!

              • Ta posledni veta mne zaujala…
                Jak konkretne Vas rezijky omezuji a kolik za ne platite ? Staci souhrnna rocni platba, detailni rozpis klidne vynechte.

          • Omyl, reliktem minulosti neni narodni dopravce. Kdysi tu totiz byly soukrome drahy, ale jeste pred valkou byly v naproste vetsine zestatneny a to pro znacnou nespolehlivost a take proto, ze soukromnik ve snaze o maximalni zisk hrube zanedbaval bezpecnost. Dnes se tedy zkousi jiny model… spravce infrastruktury zustane statni a na koleje bude poustet jen schvalena vozidla. Zda se to osvedci, nebo zda se ukaze, ze jsme se nedokazali dostatecne poucit z minulosti uvidime casem…

            • „Zda se to osvedci, nebo zda se ukaze, ze jsme se nedokazali dostatecne poucit z minulosti uvidime casem…“
              Období zestátňování i privatizace (státních) železnic bylo za dobu její existence už několik, ale skutečností zůstává, že jedině stát je schopen veřejnou dopravu aspoň nějak garantovat: když se „stoprocentně privátní“ dopravce rozhodne, že zítra nevyjede (ať už z jakýchkoli důvodů), tak zkrátka nevyjede a „stát“ mu v tom nedokáže zabránit ani v případě sebelepších smluv – a když přitom ten „privát“ formálně zkrachuje, přičemž předtím vyvedl maximum hodnot někam do ciziny, tak se s ním sice „stát“ může soudit a nechat mu obstavit zbytek majetku, ale zajištění náhrady za veřejnou dopravu stejně zbude na něm (= na „státu“) – a že to může být komplikované a problémové, to ukazují aktuálně příklady z autobusové dopravy, kdy „kraje“ vážně uvažují o zřízení vlastního krajského dopravce (a někde už v tomto směru i reálně konají): ani „stát“ se bez nějakého „státního“ dopravce ve skutečnosti neobejde, už jenom kvůli potřebě zajistit dopravu jako součást „civilní obrany“ při mimořádnostech (rozsáhlé přírodní pohromy, apod.), protože v takových situacích se „priváti“ budou starat především o sebe a své zájmy a celospolečenské potřeby budou z jejich pohledu až na druhém místě.

          • Klidně ať se režinka zruší. Ale ať se mi o to adekvátně zvýší plat. Dá měsíčně za dojíždění do Prahy 2500 – 3000 Kč, tak to si najdu práci doma . Už i dopravní podnik Praha kdysi uvažoval o tom, že svým zaměstnancům zruší jejich „Režinky“. Ale jak uvedl tehdejší ředitel DP, tak by museli nejméně o 3000 Kč zvýšit mzdy řidičů tramvají a autobusů. Jinak by jim utekli za jinou prací, kde by si vydělali více.

        • Dominiku,
          chtěl jsem Vám to vysvětlit, ale vidím že Dash9 a Pavel to zvládli za mne. ČD jsou jako jakákoliv jiná akciovka, jen s jedním akcionářem, kterým je stát, soustavně poskytují nejdražší služby a nejhorší poměr cena/kvalita, co se obyčejných linek týče.

          Svou předražeností ČD vytváří daňovým poplatníkům značné škody, pokud by nebyl vydržován tento dopravce, ale byl najat jiný s lepší cenou, bylo by možné se stejným objemem prostředků daňovým poplatníkům poskytnout vyšší počet spojů, eventuálně snížit cenu jízdného, to by mělo větší efekt než dotování ČD, zejména pokud je paradoxně tato nižší cena spojena i s vyšším standardem cestování.

          • Moc nechápu to nadávání na ČD. Ano, jsou často dražší, než ostatní dopravci, ale proč? Mají velký vozový park. V případě potřeby posílit spoj (velká kulturní akce, fotbalový zápas…) mohou okamžitě přidat vagon. Což se u takových leotramvají říct nedá, u RJ je to také komplikované. Pokud ČD chcípne lokomotiva, mohou vyslat jinou, je-li zrovna depo s volnou lokomotivou poblíž. V případě nehody mají ČD nasmlouvanou náhradní autobusovou dopravu, která obvykle začíná do chvíle jezdit. Po odklizení poškozené soupravy mohou ihned nasadit další soupravu, neboť mají rezervy. Vlastní depa, mají zkušené údržbáře a opraváře, stejně tak strojvůdce.
            Když před rokem nabořila leotramvaj, byla rok odstavená a LE za ni neměl náhradu => museli zrušit pětinu spojů.

            A těm, co nadávají, že ČD dotují z daní, bych rád řekl, že nedotují. Jen jim kraje/MD platí za služby, které si u ČD objednali. Až si je objednají u RJ (jako bolševici u nás v Ústeckém), budeme platit soukromníkům.

            • V případě nehody mají ČD nasmlouvanou náhradní autobusovou dopravu, která obvykle začíná do chvíle jezdit

              To bych poslal do Zlatý mříže….

              • Jen zbytečně hloupě provokujete: záleží samozřejmě na tom, jak kde – někde na odlehlém venkově je to samozřejmě problém, ale třeba v Praze jako náhradní doprava při mimořádnostech v podstatě okamžitě funguje regulérní MHD, kterou lze (v podstatě okamžitě) využívat i s jízdenkami ČD = viz třeba dnešní problém v Praze-Holešovicích a informaci o náhradní MHD použitelné s jízdními doklady ČD.

        • ČD loni na Vánoce i letos na Velikonoce zdražily. Jen tak mimochodem.

          • To není pravda, TR10 zůstal stejný a v žádném okamžiku se nešlo nad něj, zvýšila se cena pouze u některých již zlevněných jízdenek, takže byla akorát menší sleva. U RJ a LE však s cenou chodívají podstatně výše, než kolik běžně stojí jejich nejdražší jízdné 😉

            • Pokud se u dospělých prodává vždy jen akční jízdenka na Praha – Ostrava a jiných relací a najednou není dostupná, je to zdražení nebo není? Jinak abychom si rozuměli: proti tomu, kdy ČD zdraží ve špičce, absolutně nic nemám, chovají se tržně.

              • Zdražení to rozhodně není – je to jen (přechodné) neposkytování „akční slevy“.

      • Soukromnik to realizuje za ucelem zisku… zcela logicky. Takze ne vzdy musi byt levnejsi, nez neco, co je statni. Vsimneme si napr., ze stavime nejdrazsi dalnice v sirokem okoli a to i pres to, ze stavebni firmy jsou vsechny soukrome. 😛

    • ano stávkujte si za dražší jízdné. Já Vás nepodpořím. A potom se nedivte, že hejtrmani si to řeknou napříč českem. Jezdite do práce jak ostatní nebo nějaký fabriky mají svozy zadarmo.

      • Levnější jízdné vždy výhra není, sice nevím, jaké bylo jízdné před GWTR kolem Prachatic, ale to co tam jezdí není extra výhra.
        No nevím, jak bude příjemné, když se nehne ani kolo, jelikož teď se bavím o SŽDC. Ano a vím o fabrice, kde jezdí svazový autobus, či přispívají na dopravu, jelikož ani režijka není zadarmo.

        • Tak přejdete k novýmu dopravci nebo někam, kde nebudete dojíždět, ušetříte peníze i čas.

          • Jenže SŽDC je hlavně správce infrastruktury, takže dopravce může být jaký chce, ale při stávce se stejně nehne.
            A i kdybych byl fíra, tak k nějakýmu soukromníkovi nepolezu, nejde o to jezdit, ale i pro koho.

      • Ano, maji… treba Foxcon. Ale mozna tim kompenzuje ty nizke mzdy…

  • To by mě zajímalo, co bude se spěšným vlakem Lichkov – Pardubice a víkendovým párem v téže relaci.

    • Dle článku lze očekávat, že by je LE převzal a část z nich protáhl do Wroclawi.

      • No z článku a tiskové zprávy kraje právě moc jasné není, jestli tyto využívané spěšné vlaky přežijou. Ať už by je vozil LE či ČD, tak se musí nějak dostat souprava do/z Pardubic. Navíc u Sp z Lichkova do Pardubic jde pouze o nepárový vlak.

        Pokud se uvažuje o Flirtech do Vratislavy, tak to znamená jejich stažení z relací, kde jezdí dnes? Nebo už možná počítá na stávající relace s nasazením nových čínských vlaků? Nevím, ptám se.

  • Pardubick kraj mnl vyhlasit výběrko na vice tratí .Dát leošovi 024a 025ku to je napad.

  • Jaký výhody má pro kraj mít na každý trati jinýho dopravc absolutně nechápu, teda krom toho, že se veřejný peníze dostanou do správný kapsy. Mimo trať 025 netvrdil oní kraj že na ní nemá smysl provozovat osobní dopravu? Je vidět , že když se chce tak se peníze hned najdou ikdyž nevím kdo tam bude jezdit.

    • Martin M: Třebaže ten jiný(nebo ti jiní) dopravce/ci nabídne(nabídnou) NĚCO ZA CENU X nebo Z, zatímco jinak by tam jezdil předchozí dopravce S NĚČÍM JINÝM, za cenu Y.

      Příčemž cestující ve všech případech využijí jízdenek z tamního ids, kdyby chtěl někdo znovu vytáhnout „jakousi“ kartu „jakýhosi“ dopravce.

  • Je to o nerovnosti podmínek. Soukromník na rozdíl od ČD nemusí nákup vozidel soutěžit. Je to ovšem chyba ministerstva dopravy, , soutěžit vozidla měli všichni. dopravci.

    • Ve firmách, kde se musí soutěžit je nějaký pracovník, obvykle ekonom co se stará taky na odpisech techniky a když ví, že něco bude odepsaný a půjde to zrušit, tak s předstihem udělá výběrko na novou techniku. Tak vlastně přijde třeba autobus a už se ví kdy se bude žádat o nový.

    • Tak je to nevýhoda ČD, ale jak chcete zajistit to, aby si soukromník „soutěžil“ svá vozidla podle podmínek, za jakých je soutěží státní akciovka?

      • To asi nelze, ale pak ani nikdy nebude mozne zajistit rovne podminky pro souteze…

          • A změní to něco ve vztahu objednavatel dopravy x ČD ? Jasně že se dá asi vysoutěžit něco lepšího a možná i za jinou cenu, jenomže pořád je to o tom, že soukromník se bez toho soutěžení může obejít a koupit třeba Astry. Jestli je to ovšem do budoucna řešením, těžko říct. Lidé si tady tak nějak pořád představují vlaky jako na západě, ale za české ceny, což dost dobře nejde.

    • Proč?

      Pokud na to nechce eurodotaci, nebo státdotaci, tak může být každému ministru, úředníkovi a pohůnkovi co skládá lejstra, naprosto jedno jestli si dopravce nakupuje, pronajímá, nebo soutěží a i kdyby si koupil podvozek z hurvajse za cenu stovky railjetů, tak do toho nemá ministr co mluvit a už vůbec ne pokud s tím nabídne lepší služby než jiný dopravce co to soutěží.

    • Proč nerovnost podmínek? Nikdo přeci státu nenařizuje, aby vlastnil ČD, nebo snad jo?

  • Uvidíme kolik tratí nakonec za rok a půl soukromí přepravci získají. S tou poslední Burešovou dotací na studenty a seniory, to číslo bude vyšší než nižší. Podat lepší nabídku než od ČD asi není problém, spíše rozhodne politická vůle, kontakty a jiné věci. Ale pro politiky bude spíše lákadlem nabídnout občanu vyšší komfort, než dosavadní ježdění v obstarožních popelnicích..

  • tady je vidět, že u soukromníků sedí lidi, co chcou v dopravě pracovat a vědí, že bez práce nejsou koláče. Jsem zvědavéj jestli zástupci národního dopravce přijedou do otrokovic 26.9 na schůzku o změně trakčního napětí nebo, že by to už vzdali i na výběrko zlínského kraje?

Newsletter

Partneři


Výběr editora