Leo Expressu chybí na Orlickoústecku vlaky kvůli cizímu zavinění, čeká na díly

Trať z Ústí nad Orlicí do Mlýnického dvora je elektrifikována po Lichkov, Leo Express zde nasazuje dieselové jednotky Alstom Lint. Foto: Leo ExpressTrať z Ústí nad Orlicí do Mlýnického dvora je elektrifikována po Lichkov, Leo Express zde nasazuje dieselové jednotky Alstom Lint. Foto: Leo Express

Jednu soupravu poškodilo auto, druhou neznámý pachatel, který na trať naházel kameny.

Zpět na článek
124 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

No co,tak potom je tady-Dromedár-expres !

VS

Vážený pane Sůro,

opravte si, prosím podtitulek ze znění „Jednu soupravu poškodilo auto, druhý neznámý pachatel, který na trať naházel kameny.“ na znění „Jednu soupravu poškodilo auto, druhou neznámý pachatel, který na trať naházel kameny.“

Přeji hezký den.

zdenek

Další náklad a neefektivita liberalizace. Zbytečné zálohy nebo nefunkční zálohy.

xyz

Platí pouze v případě nevhodně vybraného provozního souboru (pozn. objektivně uznávám, že tento soubor je relativně malý).

Mimochodem, takové ČD, a.s., mají při vlastnictví 7 Pendolin jakou turnusovou potřebu těchto vozidel? 🙂

Hodně štěstí

Jenže pendolina vyjma z Prahy na Cheb jezdí na komerční riziko dopravce a většinou výpadek ČD nahradí Raijetem nebo klasickou soupravou.

Vrabec na střeše

6 a mimochodem kdy jel naposledy autobus místo pendolina?

xyz

Autobus nejel nikdy. Nicméně v některých případech jela náhradní souprava, která nestíhala jízdní doby (zejména směrem na Cheb v době, kdy tam Pendolino ještě mívalo kratší jízdní doby, počítané pro naklápěcí soupravy).

Vrabec na střeše

Na Ostravu jel místo Penda i hliník a zpátky do Prahy to dal za +5 minut. Nicméně pastikar má asi dobré smlouvy, když se mu kvůli dlouhodobému odstavení vyplatí provozovat nad místo pronájmu náhradních souprav.

xyz

I když uznávám, že náhrada vlaku busem je dost nešťastná; na druhou stranu mě zaujalo, že stav, kdy vozidel je o 1 méně než činí celková turnusová potřeba, vyžaduje náhradu tak nízkého počtu vlakových spojů autobusem (viz přiložený VJŘ).

dan Žatecký

Dopravce má mít dostatek vozidel v záloze, aby zvládl pokrýt nasazení 100% objednávky. LE má zatím jen megalomanské plány na expanzi, ale nezvládá ani základní obslužnost.

xyz

Jen tak pro zajímavost – při turnusové potřebě 4 vozidel byste považoval za „dostatek vozidel v záloze“ jaký počet?

A pro srovnání – při turnusové potřebě 1 vozidlo (osoblažská trať a spoje ČD) byste považoval za „dostatek vozidel v záloze“ jaký počet hnacích vozidel?

Děkuji za odpověď.

zdenek

No to je právě ten nesmysl. Pro unitárního dopravce stačí méně náhradních vozidel na větší oblast a může je stěhovat. U liberalizace budou zbytečně rezervy. Nebo nebudou.. a

xyz

Žádný unitární dopravce u nás neexistuje.

Azor

A to je dobře a nebo ne?
Už Svatopluk věděl že v ve spojení je síla.Výsledek popsal „předřečník“

xyz

Je to dobře. Unitární dopravce (tzn. spojený se správcem infrastruktury, to vše bez existence dalších dopravců) by byl velmi neefektivní záležitostí – ostatně viz svého času ČD, s.o.

Znovu opakuji – jestli eventuálně je v něčem problém, tak fakt v té velikosti provozního souboru.

Leinad

Stěhování, tedy mít dohromady menší % záloh/potřebě tak úplně nefunguje.
Tak zároveň rozstřelí na přejezdech víc souprav.

Alex

Má 25 procent. Je to v článku. Tak jak si kraj objednal, tak má…

Miroslav Zikmund

A tady je tajemství „nízké“ nabídkové ceny … Ta jedna záložní souprava je určena jako záloha v případě poruchy turnusového vozidla (například porucha WC) nebo při plánované údržbě vozidel po najetí stanoveného počtu kilometrů.
Ta záloha není primárně určena jako záloha při „násilném poškození“ vozidel „jiným subjektem“ …..

zdenek

Až na to že neliberalizovaná železnice takové rezervy nepotřebuje.

Jiří Kocurek

Předpokládám, že totéž jste prohlašoval, když ČD odřekly vlak. Že mají jenom megalomanské plány jak obslouží celou ČR a nezvládají ani lokálku.

Daniel Jablonecký

Pane Žatecký, vaše příspěvky opakovaně dokazují, že železnici vůbec nerozumíte, a to ani z pohledu běžného cestujícího.

medical examiner

Asi nějaká infekce od Jančury…

jal

Tak je to polehčující okolnost, že dopravce dolehly nepředvídané okolnosti?
Většinou se tu tvrdí, že to objednavatele nemá zajímat a má pokutovat.

Jiří Kocurek

Takže za nahlášenou bombu be vlaku budete tahat za vousy dopravce, že neměl u perónu náhradní soupravu?
To je taky trestný čin, který se nedá předvídat.

Leinad

Za nahlášenou bombu dát pokutu všem dopravcům (pokud je vlak s bombou zrovna ve stanici a policie na chvíli zastaví provoz úplně. Pokud je na trati a zůstane stát….)
Ti dopravci ať to řeší s tím kdo a) dál tam bombu b) ohlásil falešný poplach.

Miroslav Zikmund

Pokud tam jezdí BUS, tak to zrovna může kraj zadat výkony levnějšímu autobusovému dopravci nebo jinému drážnímu dopravci, který má dostatečnou provozní zálohu vozidel v případě jejich násilného poškození …

Daniel Jablonecký

Ano, to může. BUS je budoucnost mnoha lokálek této v zemi. Je to jen otázka času.

Leinad

Tak já jsem pro pokutu, NAD byla vinou dopravce. Akorát nevidím důvod mu nějak extra nadávat, tvrdit že jinému (s menší zálohou) by se to nestalo,…

Daniel Jablonecký

Co se tu tvrdí je jedna věc (a není to vůbec relevantní) a co je ve smlouvě je věc druhá.

Pája

To je asi daň za to, že máme v ČR na výběr. Národní celosíťový dopravce může v nouzi vytáhnout třeba z kopřiv kdeco (a jak je v určité chvíli člověk rád aspoň za koženku), ale pro zvýšení kultury cestování je dobrá soutěž a konkurence. Něco je řešitelné půjčovnou, někdy se holt nepodaří.

xyz

V Pardubickém kraji se provozovatelé regionálních vlaků NESOUTĚŽILI.

Mimochodem připomenu, že na trati do Osoblahy je na tom „národní celosíťový dopravce“ obecně taky dost bídně – záloha dlouhodobě nulová (resp. tou zálohou je autobus).

Miroslav Zikmund

Trať do Osoblahy má spíše turistický charakter ….

xyz

Tím hůře, když pro ty turisty přijede autobus namísto vlaku.

P. S. Pokud jsou tamní vlaky „spíše turistické“, pak by ale měly jezdit jen ve „spíše turistickém“ období.

Daniel Jablonecký

Pak předpokládám, že není v objednávce ZDO.

Gwann

tak osoblazku bych moc neporovnoval

Kdo,já

Opravte jestli se mýlím, ale na Osoblaze je 100% náhrada, toho času v kompletní rekonstrukci, má vyjet koncem roku.

xyz

Ano, zatím se mýlíte, co se týče stavu v posledních cca 7 (?) letech – po celou dobu to bylo bez zálohy.

zdenek

Co tady proboha vytahujete úzkokolejnou Osoblahu?

xyz

Jako příklad od národního dopravce ČD, a.s.

xyz

… pozn. v kontextu „od národního dopravce, kterému se dle některých zdejších názorů podobné věci nestávají + má vždy dostatečnou zálohu v podobě vlakových souprav/hnacích vozidel“.

Adam

Osoblažka je silně specifická trať. Jediná u ČD a vozidla pro ni prostě neseženete. Porovnáváte neporovnatelné

Josef Král

To je špatné. Za autobusy by měli od kraje dostat slevu- Dalším řešením je dělit vlaky v Lichkově. Do Lichkova elektrické, dál na Štíty motorové. Nebo si půjčit vozidla z dep Letohrad nebo Česká Třebová, popř. nasadit klasické soupravy s lokomotivou. Řešní je celá řada.

medical examiner

Nebo to elektrifikovat i s tím cancourem…

Sandy

Problém je, že náhradní jednotky nejsou a nejsou ani náhradní díly. To je ale strategie vlastníka. Na prkotiny se u něj čeká i několik měsíců. Tím nechci říct, že jednotka po střetu s autem bude druhý den jezdit.

Miroslav Zikmund

Odpovědný dopravce si umí poradit. Zajímavé je, že motorové jednotky LEO jezdily ve Zlínském kraji na výkonech Arrivy když „jí teklo do bot“ …

Jan Mahdal

Nevíte o čem mluvíte. LET pronajímalo jednotky Arrivě, takže pokud byly z provozních důvodů neschopné, vyměnili je za jednotky pronajaté LE, které byly stejně aktuálně z důvodu NAD na trati, kde jezdí LE k dispozici.

Vendis

A pronajímat bude ještě dlouho

jva

To je dlouhodobá strategie všech dopravců… Jak dlouho stojí třeba 15T, ač jich má dopravce 250 a přesto je náhradní díl na skladě ekonomický zločin… Prostě nechat stát vozy za desítky milionů je lepší než mít na skladě díly za desítky tisíc, přičemž každá 3,14čovina se musí vysoutěžit.

Sandy

Jenom že v tomto případě se jedná o závazkovou (vysoutěženou) dopravu.

Gargy

To nemá záložní jednotky..ne ani si je nepujci.. levnější je poslat bus.

M19

To si ani neumíte přečíst ten článek, abyste věděl, že má? Aha, rychlejší je rovnou komentovat.

Gargy

Četl sem to.

Vašek

Takže jsi se právě přiznal, že buď jsi lhář, nebo že neumíš česky.

Miroslav Zikmund

A vy máte nulové znalosti v oblasti provozu a údržby drážních kolejových vozidel a děláte chytrého ….

Vašek

I kdyby, to by znamenalo, že se je v pořádku lhát? Ajznboňácký smysl pro morálku a čest 🙂

Gargy

Nazvat někoho lhářem…bez se bodnout.

Vasek

Tak nelži a nikdo té lhářem nazývat nebude.

Miroslav Zikmund

Má jednu záložní jednotku primárně určenou pro vystřídání vozidel při „plánované“ údržbě nebo tzv. neplánovaných opravách … nemá záložní jednotku pro případy tzv. násilného poškození spojeného s dlouhodobějším odstavením … s takovou provozní situací MUSÍ dopravce počítat …. Čili pro případy odstavení vozidel z důvodu násilného poškození zálohu nemá …

T448

A na tohle jste přišel jak?

Daniel Jablonecký

MZ rozumí přece všemu. Vyseděl si ty rozumy v kanceláři ve strukturách ČSD/ČD.

Vendis

Nejspíše to dobře zná a ví o čem mluví

Jan

Má, ale při akových malých výkonech je to problém. Mít 4, z toho jednu záložní je neefektivní a zároveň když vypadnou dvě tak zas má málo. V tomhle je výhoda velkého dopravce, který může ze stovek vlaků operativně poslat náhradu klidně z opačného konce republiky anebo vytáhne už nějaké staré kusy na vyřazení, když je nejhůř.

Jiří Kocurek

Z opačného konce republiky to moc operativní nebude. Taková Regionova až z Plzně bude „na značkách“ nejdřív za 10-12 hodin a povezou ji dva lidi – strojvedoucí (zna ten stroj) a pilot (zná trať). Přivěšená za rychlíkem vlát nebude.

Jo, mohl by to zajisti kraj, mít nasmlouvanou 1 větší a 1 menší „natopenou“ zálohu, které je k dispozici všem dopravcům. Ale to by byl řev jak když se upískne sudí.

Alibaba

Ale za 12 hodin je furt rychlejší než ty náhradní díly z Německa…

Miroslav Zikmund

Jak jste přišel na to
– že tam musí být dva strojvedoucí; i kdyby tam jela souprava z Plzně, tak v Plzni mají strojvedoucí znalé traťových poměrů „na druhý konec republiky“ z důvodu přepravy vozidel do dílen;
v době ČSD se vozily motorové lokomotivy / vozy z „českých dep“ do ŽOS Zvolen bez pilota …
– že se bude souprava navážet z Plzně, když je k mání v České Třebové, Hradci Králové, Nymburce, případně Trutnova ….

Gargy

Jsou tu dopravci od kterých si může půjčit např. 810. RegioJet neměl mašiny a půjčil si od ČD 151ku.nebo Cargo teď osobně půjčovalo persinga.

Kamui

Což o to, nějakou 810 by mu možná ČD půjčili, jenže strojvedoucí musí mít papíry na každou řadu zvlášť, a ti jeho je na 810 na 99 % nemají.

Leinad

ČD už půjčili RegioJetu mašinu bez fíry, vezl to fíra exČD kterému ještě nepropadly papíry.

Miroslav Zikmund

Tak by si najali M včetně strojvedoucího ….

Jézeďák

Nemají v kopřivách osmsetdesítky. To by zas bylo řevu ! Ano, jsem příznivcem dřívějšího bordelu. Vždy se něco, alespoň trochu provozuschopnýho v depu našlo. Dnes nenajdete ani to depo. To platí i pro ČD. Všude se jede nadoraz a takhle to dopadá.

xyz

Jak ta NAD stíhá jízdní doby? Zrovna ty zrychlené vlaky jedoucí z Ústí n/Orl. až do Hanušovic jsou zrychlené proto, aby vázaly na přípoje jak v Ústí, tak v Hanušovicích.

Stíhá NAD uzel v Hanušovicích v S:00 h, nebo to dopadá tak, že Sp vlaky směr t-292 na ni musejí čekat (ba i případně ujedou)?

T448

Tak hlavně do Hanušovic je půlku září nepřetržitá výluka, takže to bude ten důvod, proč jezdí busy právě místo hanušovických vlaků.

xyz

Hm, až nyní jsem si z přiloženého VJŘ všiml, že ve směru jízdy z Hanušovic jsou přípoje bus-vlak v Dolní Lipce plánovitě rozvázány (pozn. počátkem září jsem tam jel, ale byl jsem účastníkem jen opačné situace – tzn. přestup vlak-bus, který v Dolní Lipce zajištěn je).

Jiří Kocurek

Tak snad toho magora najdou a předvedou k soudu. Jestli se čeká na díly, tak to nebyl štěrk sebraný mezi pražci a položený na koleje (klukovina), to by přinejhorším spravil soustruh.

Adam

Teď tam jezdí jeden pomalej a neustále přeplněnej Lint 27 a jeden zakrvácenej Lint 41 po sobotním střetu s osobou za Verměřovicemi. To je potěšení…

Leohrad

Leo prudič stále žije!!!

Matěj Nebesa

Žiji v Žamberku, a taky jsem slyšel, že někoho srazili. Pán to jistě nemyslel zle, jen si asi taky už neví stejně jako já co si myslet o těch krajských žvástech

Jiří Kocurek

Jak velkou zálohu by měl mít? To už jsou 3 jednotky navíc pro jedinou trať. Z toho 2 cizím zaviněním, sotva toho sraženého nabral při jízdě smykem dveřma napřed.

Miroslav Zikmund

To je problém dopravce … když nepředpokládá mimořádných událostí spojených s násilným poškozením HV, tak by měl mít smluvně zajištěno zapůjčení vozidel od jiného dopravce ….
Vzato do důsledku, může zrušit vlaky do Košic – tam není vázán objednávkou a jezdit jimi objednanou regionálku ….

Jablonný nad hov.nem

Jste nechutný, dávat kvalitu přepravy nad cizí neštěstím.

Jakub

A teď by se hodila i jedna stará dobrá „levná“ 810.

medical examiner

Tam se naleje nafta, zkontroluje olej a baterie…a může se vyrazit…

Marana_CZE

Ne díky, ten autobus je furt pohodlnější jak ta 810 😄

Dominik

Jako vtip dobrý.

Tomáš Morávek

S „nenárodníma“ dopravcema je obecně problém, že mají přesný počet vozidel a zálohy buď nejsou vůbec nebo někde daleko od místa potřeby. Proto když je na výběr, tak spíše volím ČD, protože když je nějaká mimořádná událost, tak si obvykle poradí flexibilněji.

Vasek

Kdyby sis ty ajzbone přečetl článek, tak provoz zajišťují 4 jednotky a 5. maji jako zálohu, tedy záloha je 25% nad využití a to přímo v místě.

Unido

Záloha nemusí být jen o celém vozidle, ale třeba i o zásobě dílů u kterých je větší riziko zničení/poškození…

Miroslav Zikmund

To je provozní záloha pro plánovanou údržbu – jistě jako „odborník“ na provoz a údržbu kolejových vozidel víte o co jde – ale nikoli pro případy násilného poškození … s tím musí ODPOVĚDNÝ dopravce počítat ….

Vasek

Kvůli údržbě, která je třeba 1x za půl roku a dá se přesně naplánovat tam určitě bude stát přímo na trati připravena záloha. Jsi naprostý diletant.

Vendis

Ta údržba je konkrétně na těchto jednotkách neustále. Tak jako na komerci

Originální jméno

Kraj chtěl jednu záložní jednotku, to není problém leoexpresu

Miroslav Zikmund

Za málo peněz je málo muziky …. klasika – rozhoduje nabídková cena … kdyby kraj požadoval další zálohu pro případy násilného poškození, tak by nabídková cena byla vyšší než nabídka konkurence …

Daniel Jablonecký

To je „logika“! 😂

Samo

Záloh má dopravca toľko koľko objednávateľ požaduje.

Vašek

Aby nakonec nezjistili, že to tím autobusem jde také a lépe. Vím vím. Kapacita.

Hytlák

do Králíků..tady ve Východních čechách,dycky do Králík.

Ivan

Není důvod Leo Express normálně neskloňovat.

Gwann

inu, ovoce rozsekání objednávky na malé soubory…a nemůže za to fakt Leo. ani nebylo reálné po něm chtít víc záloh…prostě tohle je úskalí zvoleného konceptu.

PS: všechny řvouny bych chtěl upozornit taky na to, co tu probíhalo za furore proti dopravci, když cca 2 roky zpět neměly ČD dost schopných pavouků na Liberecku. Po střetech na přejezdech a při pravidelné právě probíhající údržbě. A nahradili to reginama. bude řvát i dnes?

Hodně štěstí

Jenže on Leo express Tenders vozidla de facto má, ale pronajímá je Arrivě na Zlínsku.

Pepa Vlastík

Od léta je má pronajaté přímo z půjčovny arriva bez prostředníka Leo expressu

Gwann

což je sice zajímavé ale k prdu

xyz

Jaké výkony byste do toho souboru přidal, aby nebyl malý?

Gwann

třeba pardubice – havl brod? svitavy – polička – skuteč? MuN-Moravská Třebová? nebo i bohužel motoráky provozované rameno MuN – Březová? motorových výkonů je v Pardubickém kraji fakt dost.

a čistě rozumově – zde vůbec neměly jezdit tyhle jednotky….ale třeba nějaká reko patra se syslem a 163.

xyz

Zjevně bylo přáním kraje odstranit nesmyslný přestup v Lichkově.

Mimochodem, při takto velkém provozním souboru je vysoce pravděpodobné, že by o něj neměl zájem nikdo jiný než ČD, a.s.

Pomíjím rozdílnou kapacitu souprav.

Poznámka pod čarou: až do HB by to mohlo jet jedině při souhlasu Kraje Vysočina, jinak by musel být natvrdo přestup v Hlinsku u všech spojů.

Gwann

ten přestup byl dost na ****, vizitka SŽ že to nezadrátovali až do Králíků… prostě dvě blbá řešení, vybrali si jedno z nich. já bych volil opačně – s přestupem ale elektricky

s tím, že by měly zájem asi jen ČD je dost možná pravda – ale prostě by z toho nebyl pak takový problém, prostě větší soubor, více kusů záloh a asi menší riziko.

ono se prostě projevuje to, že ta naše slavná liberalizace železnice naráží na nedostatečnou kapitálovou vybavenost dopravců a nechuť bank to nějak víc financovat. a leasing je poměrně drahá sranda.

xyz

Tak zrovna např. Arriva by měla být kapitálově zajištěna ažaž.

Jiří Kocurek

Přestupovat po 10 minutách jízdy kdesi v lese, úplně všichni cestující.
Mám nápad: Pro úsporu prostředků by mohl přestupovat i průvodčí a strojvedoucí. Aby tam nemusela být vlaková četa navíc, jinde chybí lidi.

Gwann

mně ten přestup ani v nejmenším nerusil

Miroslav Zikmund

V jiném vlákně jistý pán zdůvodňuje „kritiku“ nezadrátování zbytku tratě 240 do Jihlavy slovy „ekonomicky“ by to nevyšlo …
Myslíte, že by na úrovni MD / Dlážděné 7 dnes „ekonomicky“ vyšlo zadrátování Králík.
Pokud má kraj zájem o zadrátování Králík, pak si to může u SŽ objednat a zaplatit. Pak ovšem nastane problém do s vlaky na zbytku trati …
Řešením je nasazení hybridních vozidel, podobně jako ve Francii. Tam mají hybridy – motor / 1,5 kV = nebo motor / 25 kV 50 Hz.

Gwann

tyhle saskarny s elektrifikaci kusů tratí…

mimochodem, ekonomický vyjde vše, jen se musí chtít…někdo určuje předpoklady a parametry a kouzliit se dá…

jinak jedna linka by byla kraliky-usti, druhá lichkov-hanusovice a třetí sukafon králíky- štíty.

ano, jsou tam přestupy…ale co s tím jiného…

Jiří Kocurek

A nahradili to regínama.

Takže je vlastně špatně, když nějaký dopravce nemá žádný starý šrot?

Gwann

ne, jen jsem zvědav, co leo schytá. tady se jezdí busy, ČD našly alespoň ty reginy – a i tak byl řev dost velký….

medical examiner

No…třeba RGJ jezdil nějaký ten čas s lok. ř. 140…
To by si Leoš*uk nemohl nějaký šrot alespoň půjčit?

Martin Liška

Nahradit jiným typem vlaku nebo nahradit autobusem je trochu rozdíl…

Hodně štěstí

A to je důsledek, že není síťový dopravce, který by nějaké vozidlo předislokoval. Ale i tak přece Leo express Tenders nikdo nebrání si nějaké vozidla pronajmout od jiného dopravce ne? Prostě kraj chtěl levně provozovat vlaky a teď provozuje autobusy.

Avlaky

Takže pokud naboři LE 10 jednotek tak si bude stále půjčovat další….

LE zálohu má …

Leinad

Který dopravce má zálohu 25% jednotek?

Hodně štěstí

Ale i ta je málo jak je vidět.

Výkolejka

Tak tech 25% sice zní fakt dobře ale ono jako mene než jedno vozidlo uz jaksi nejde mít 😁

Jan

To je zas výhoda vagonů oproti jednotkám, jde to kouskovat na menší části 🙂

Leinad

No a? 😀
Větší dopravce s menší procentuální zálohou, sejme zároveň auta na víc tratích.

Miroslav Zikmund

V roce 1978 bylo dodáno 27 lokomotiv řady E 499.2 při předpokládané TP 18 lokomotiv . … záloha 50 %, ale v praxi nestačila … pomineme-li brzký skon lok 2017, tak i bez „násilných“ poškození se problematicky pokrývala později zvýšená TP 19 lokomotiv … minimálně jedna lok byla denně na „vyšším“ stupni plánované údržby, někdy dvě, v ŽOS bývaly současně dvě lok, k tomu nějaká neplánovaná oprava, u Ex 541 nevycházel ostrý obrat na Ex 540, tudíž bylo nasazeno místo TP 19 byla skutečná 20 … pokud lok najela kilometry do ŽOS, tak se muselo čekat na termín, až se… Číst vice »

Roman Svačina

A spoj do Wroclawi?