Leo Express chce jezdit vlakem přes Polsko až na Ukrajinu, žádá o povolení
Jednotka Stadler Flirt firmy Leo Express při prezentaci v Pardubickém kraji. Autor: Leo Express
Společnost Leo Express plánuje protáhnout svoji železniční linku z Prahy do Krakova dál až na Ukrajinu. Vyplývá to ze žádosti
Než jim to povolí, bude z Prahy létat Wizz nebo Ryan do Lvova/Kyjeva. Z Vídně/Vratislavy/Katovic/Krakova jsou ty ceny běžně výrazně pod cenou autobusu nebo ceny LE na kombinaci vlak/bus. I dnes už je lepší dojet Flixbusem do Vratislavy a tam vzít na Ukrajinu letadlo.
To ano, pokud tedy nepočítáte odbavená zavazadla, která často stojí více než pouhá letenka.
Krom toho se může hodit i cesta přes noc. A navíc posbíráte i nějakou nenulovou úsekovku.
To je blbost, letadlem je to vždy dražší, navíc je k dispozici méně termínů a je třeba rezervovat na delší dobu dopředu. Dále trvá déle odbavení, což je na hodinový let dost nepoměr a v neposlední řadě to máte samozřejmě bez zavazadla, s ním je to nejméně dvakrát dražší než jakákoli jiná varianta dopravy. Příklad: Leo Bohumín – Lvov pod 1100 Kč tam i zpět. Letadlem kratší úsek Wizz Katovice – Lvov nějakých 1200 Kč tam i zpět, pouze příruční zavazadlo. Z Wroclavi je to poměrně dražší (nějaké 3000) nehledě na to že se tam jede z čech poněkud déle.… Číst vice »
Bohužel s Vámi zcela nesouhlasím. Letenka z KTW-LVO stojí kolem 700Kč (zpáteční). Do katowic-lotnisko stojí jízdenka z Bohumína 25zl, takže 50zl zpáteční, cca 300kč. A do Bohumína z Prahy se dá dostat taky velmi levně. Suma 1500kč za zpáteční lvov.
A kdo dnes cestuje se zavazadlem? Do 10kg cabin baggage se s přehledem vlezete na týdenní dovolenku.
Časově 9-10 hodin, což je podstatně kratší – k 10-ti hodinám LE je nutno připočítat přestup hranic, což může být na půl dne.
Leťte letadlem, vyplatí se to.
Především si ovšem všichni zdejší debatéři bláhově představují, že „paštikář“ vymýšlí spojení určené zejména „výletníkům“ z ČR (turistům, atd), kterých je ovšem ve skutečnosti z celkové mezistátní frekvence v relaci UA – CZ a opačně jen malá část, protože většinu tvoří jednoznačně Ukrajinci pracující v Polsku a v dalších zemích (zejména v ČR) a jezdí domů obvykle minimálně 2x ročně – stačí se podívat na to „hafo“ autobusových linek provozovaných mezi ČR a různými oblastmi Ukrajiny (= nejen Zakarpatí, kam jezdí čeští turisté většinou, ale kam se přes Polsko jezdí dost obtížně) takže je podle mě docela logické, že „paštikářova“… Číst vice »
Podle mě to není v jádru špatná myšlenka, navíc v Polsku se postupně tratě opravují. Byť zrovna Flirtem… Na druhou stranu, low-cost cestujících právě v tomto směru by nemuselo být málo. Za předpokladu nějaké návaznosti dále bych to nezatracoval, uvidíme. Rozhodně je to daleko rozumnější a pro cestující přínosnější, než válčit s ČD a RJ o Ostravu.
Akorát tedy ten vlak co bude na hranicích ve 2 ráno je nějaký divný, to bych asi točil v tom Krakově (na ráno).
Na tom není nic divného. Když překročení hranice trvá 2-4 hodiny, tak je to příjezd akorát.
Já ten čas nezpochybňuju, ale přijde mi to jako vůbec nejhorší čas pro cestující na to, aby museli řešit hraniční odbavení.
Zrovna těmto cestujícím to bude nejspíš jedno – tam stojí autobusy v obou směrech ve dne v noci a lidi si prostě zvykli.
Já hlasuji pro linku do Ulan-Ude.
já ne. Snad evropa je přednější.
A já zase pro Issyk Kul. 😉
A spoj do Vladivostoku bude taky ?
Jo kdyby měli kluci ty podvozky,co se samo roztáhnou(ted nevím ten název),tak by klidně mohli zajíždět i do Lvova 🙂
…jsem to presne chtel napsat, ze kdyby nebyli zabari, tak tem Flirtum na hranicich vymeni podvozky a frcej dal, treba az na Ural 😀
aby vás leoš nepřekvapil čínskýma soupravama, teď jedná s polskem, jak bude jednat s ukrajinou to bude v dalším článku. na ukrajině je jaký napětí?
Jo. Je tam politicky nestabilní napětí. 🙂
Jinak 3Kv a 25Kv.
Talgo… Dost zajímavej systém, fuguje to u netrakčních souprav už pár desítek let.
https://www.youtube.com/watch?v=qwNl-g_91GE
ještě jedno videjko:
https://www.youtube.com/watch?v=9-ES5NcC6J8
Tak něco Poláci zkoušeli, označení systému změny rozchodu „SUW 2000“, ale dle článku https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lwowexpress-suw-2000-na-razie-nie-wroci-79284.html
Ukrajinci ale neopravovaly vozy (nedělali revize), a tak jim to nejezdí.
Pri disciplinovanosti vodicov polskych kamionov na ceskych zeleznicnych prejazdoch tym padom aj polskych mu tych 5 jednotiek vydrzi tak …
LE = sběratel povolení. LE fandím – s 5 vlakama mít takové ambice, to se musí ocenit.
Na někoho, kdo jezdí se svými soupravami na krev, je to docela odvážný plán.
Ony jsou celkem spolehlivé, spíše by me zajímalo jestli jim letos odjedou vlaky z CRRC a hl. jestli s nimi ještě letos vyjedou.
Ke Stadlerům mám důvěru, ale když vlak prodělá nehodu, tak je mu spolehlivost celkem na nic.
Tak to snad u každého vlaku, ne?
Nj, ale když nemáte náhradu…
Chce začít jezdit už letos od 11. prosince. ?????
Podivám-li se na stavby v uzlu Krakow a jinde, tak je to tvzení přinejmenším dosti odvážné.
Také patrně Leoš vyhrál ve sportce nebo ukecal nějakého debilního investora.
Nu což, nechme se překvapit.
Pokud vím, tak v posledních letech nebyly nikdy tratě 120 a 121 uzavřené úplně – čili technicky to nejspíš možné bude a jinak holt bude vozit různě vysoká zpoždění (což je ovšem v tamních krajinách běžná věc).
Není snad odjezdovka z Krakowa na východ jednokolejnej? Alespoň vloni byl.
Je to dobrý nápad, z Prahy to bude výhodné, ale z Moravy už moc ne, tam ta dálnice je prostě rychlejší
Jo a pak strávíš 6 hodin čekáním na hranici, takže… Rychlost není to, co se počítá, počítá se celková cestovní doba. A to platí u všech spojení.
Riskují, že jim jednotku na hranicích celní a pasová kontrola rozebere. 🙂
A nebylo by pro začátek lepší udělat přestup do ukrainské soupravy právě v Přemyšlu? Tj. lidi by se přesunuly mezi nástupištěma pěšky s báglama. Jestli se nemýlím, tak na tom ukrajinským nástupišti v Přemyšlu probíhají i celní a pasové odbavení (a nebo me opravte).
Kontrola probíhá ve vlaku. Občas se stane, že sto celé přitáhne a vlaky pak nabírají zpoždění
Stačila by Medyka, protože z nádraží to je pěšky na hranici asi 5 minut a na hranici čekáte asi 10 minut. Ačkoliv ukrajinští co jedou do EU to mají i na hodinu, pro ně je asi lepší hranici přejet vlakem.
Zajímavá myšlenka. Kdyby pokračoval z Košic přes Čiernou na Tisou, mohl by dojet až do Mukačeva. Ale chápu, ze potenciál Lvova je asi větší. Musí tam byt ale zajištěna nějaká navázna doprava, jinak cestující skončí někde na hranicích. Výhoda provedení pásové kontroli ve vlaku se tak jenom částečně využije.
Do Mukačeva nevede elektrifikace na normálním rozchodu. Nedávno zavedený rychlík Budapešť – Mukačevo jezdí v konečném úseku z maďarského Záhony do Mukačeva v řazení maďarský diesel + jeden vůz.
Ze slovenska tam dráty vedou.
Ale ne až do Mukačeva
Tak, to jsem to netušil. Tak teoretický by tam mohli prodloužit Slovakiu, aspoň nějaký ten vůz. Ale ekonomicky to asi nemá šanci…
Je zde elektrifikace z Chopu do Mukačeva na 1435 mm 3 kv. AС, takže můžete jet přímo do Prahy. V Maďarsku je proud 25 kilovoltů, takže vlak nemůže být elektrický proud.
Do Mukačeva vede 1435mm ?
Ano.
Dokonce tam bylo zbudováno nástupiště. Dnes tam zajíždí rychlík z Budapešti.
Hlavně by mohl po nákladní trati jezdit do Užhorodu, to by mělo celkem smysl. Jinak o návaznou dopravu bych se na Ukrajině nebál, drožkaři si cestu k tomu najdou 🙂
Nemohl.
Proč?
Protože trať Maťovce – Užhorod, normálního rozchodu, není provozuschopná (částečně nejspíš už i rozebraná).
A hlavně podle nás „normální“ (jejich „evropský“)rozchod nevede až na osobní nádraží.
Dobrý den vespolek,
nevíte, prosím, jak to vypadalo s kolejovou sítí na Podkarpatské Rusi v údobí první republiky? Předpokládal bych, že byla-li tam nějaké železnice z doby Uherska, byla normálně-rozchodná; Meziválečná ČSR asi též stavěla s normálním rozchodem: Znamená to tedy, že kromě porůznu výše zmíněných několika tratí (nákladní do nákladního nádraží v Užhorodu, osobní bez elektřiny do Mukačeva) byly všechny ostatní trati po anexi SSSR přebudovány na širokorozchodné?
Děkuji předem za jakékoliv informace i odkazy na ně (hledal jsem, ale více méně jsem neuspěl).
Přeji hezký den.
Ano, původně za Uherska byly všechny tratě na území Podkarpatské Rusi budovány na normálním rozchodu. Většina tratí byla přerozchodována na široký rozchod v období druhé světové války kvůli vojenským přesunům – zbytek ihned po válce a po připojení k SSSR. Rozchod 1435mm ale byl pro strategické účely ponechám v trase Čop-Korolevo-Halmeu(RU), kdy byl možný tranzit z Rumunska do ČSSR skrze SSSR. Dále ještě byly zbudovány nákladní spojky do Užhorodu a Mukačeva. Spojení na rozchodu 1435mm do Rumunska by mělo fungovat dodnes.
Dobrý den, Davide,
děkuji za odpověď a rozšíření obzorů. 🙂
Přeji hezký víkend!
Ne „částečně“, končí hned na první stanici za hranicí a dál jen těleso.
V Užhorodu není dobudována potřebná infrastruktura pro cestující (nástupiště).
Návazná doprava jsou mmj. električky UZ (doslova za pár korun).
Tak, tak. V létě jsem jel Čop – Mukačevo za 16 hřiven (13 Kč). Jelo to sice hodinu (40 km), ale kdo by tam kam spěchal :–).
Je zde elektrifikace z Chopu do Mukačeva na 1435 mm 3 kv. AС, takže můžete jet přímo do Prahy. V Maďarsku je proud 25 kilovoltů, takže vlak nemůže být elektrický proud.
Takže ti jiní cestující, „co se lépe oblékají, neřeší jen cenu a s konkurencí by nejeli“ jak před lety tvrdil Paštika junior, jsou vlastně ukrajinští dělníci?🤔😆
A proč by si i dělník ze šroubárny nemohl přečíst Vergilia v originálu?
To klidně může, ale bude to spíš osoba podobná paní Columbové. Možná takový člověk existuje, ale nikdo ho nikdy neviděl.
Máte o zárobitčanech poněkud zkreslené představy. Kolikrát ty prachy navíc jako první kopnou do oblečení, parfému a drahého telefonu. On taky cenově vychází fakt dobře. Jede zhruba za třetinu až polovinu toho co pololegální svozové maršutky pro dělníky. (byť ty jsou operativní v místě nástupu a výstupu)
Z Ukrajiny nejsou jen dělníci 🙂
Přesně tak, z tama máme ve firmě kolegy programátory + 2 pobočky přímo tam.
A programátor chce jet nějakých 13 hodin vlakem do Lvova nebo 20 hodin do Kyjeva? 😀
Lze předpokládat, že nebude jezdit domů na víkend… A 13 hodin není zase taková doba – podívejte se, jaká je to vzdálenost, cesta + časový posun
a v leo může snad pracovat a relaxovat, koupí premium a může pěkně se vyspat.
Jistě, to se vyplatí, určitě se mu lépe soustředí v tramvaji hopsající po polských kolejích a spí v sedačce lépe než doma, nebo v lůžkovém voze😁
Také doktoři a spousta prodavaček.
piloti letadel.
Většina pilotů je totiž mizerně placená a nemůžou si dovolit letenku, nebo se bojí létat 😂