Leo Express chce z Polska do Prahy jezdit s Impulsy
Na českých kolejích by se mohla už od příštího jízdního řádu objevit nová elektrická jednotka. Společnost Leo Express se dohodla
Na českých kolejích by se mohla už od příštího jízdního řádu objevit nová elektrická jednotka. Společnost Leo Express se dohodla na spolupráci s polským dopravcem Koleje Dolnośląskie, podle které by mohly přímé spoje Vratislav – Praha obsluhovat elektrické jednotky Newag Impuls.
Deníku Zdopravy.cz to řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. Podmínkou nasazení až do Prahy je povolení k provozu v Česku, firma dosud podle vyjádření Drážního úřadu o schválení nezažádala. Dosud jezdí pouze do Lichkova jako pohraniční stanice. „Impulsy by v cílovém stavu jezdily až do/z Prahy. Dopravcem na území České republiky bude Leo Express Tenders,“ uvedl Sedlařík.
Impulsy by měly jezdit na vlacích 1291(odjezd 5.56 z Prahy v sobotu a v neděli), 1295 (22.28 z Prahy v neděli) a 1294 (příjezd 21:54 do Prahy v pátek, sobotu a neděli).
Z návrhu jízdního řádu vyplynulo, že Leo Express má nově jezdit v závazku Pardubického kraje z Lichkova. Vzbudil tím částečně kritiku, že zbytečně zaplní koridor dalším vlakem. Firma ale odmítá, že by šlo ve skutečnosti o vlak navíc, protože jede ve skutečnosti v podobném časovém úseku jako nynější spěšný vlak Orlice, který ale končí v Kolíně a ne až Praze. V podobný čas jedoucí spoj do Prahy ze Starého Města u Uherského Hradiště firma posunula o hodinu později právě do času nového spoje do Prahy.
Podle Sedlaříka nebude Pardubický kraj za spojení mezi Prahou a Pardubicemi doplácet, naopak díky tomu firma vydělá zhruba 800 tisíc korun, o které se sníží ztráta dalších linek objednaných krajem u Leo Express. „Tím, že spoje jsou v závazku, pomáhají financovat ostatní vlaky v rámci smlouvy. Zařazením do závazku tedy nevznikají Pardubickému kraji žádné dodatečné náklady, ale naopak finanční úspora. Dalším důvodem je plánované nasazení jednotek Newag Impuls dopravce Koleje Dolnoslaskie, které byly pořízeny z evropských fondů. Smí být tedy provozovány pouze v závazku veřejné služby,“ vysvětlil Sedlařík. Přímé vlaky mají podpořit cestovní ruch v oblasti Letohradska a dojížďku z regionu do Prahy.
O nasazení jednotek Newag Impuls jednaly i České dráhy a Pardubický kraj pro přímé spojení Pardubic a Vratislavi, k dohodě ale nakonec nedošlo.
Leo Express zatím počítá s jedním párem vlaků do Vratislavi, v průběhu roku chce přidat ještě druhý.
Jízdní řád vlaků v závazku Pardubického kraje do Prahy
1. pár: Wroclaw 6:06 – Praha 10:28 (v 6,7); Praha 18:08 – Wroclaw 22:40 (v 5,6,7)
2. pár: Praha 6:00 – Wroclaw 11:00 (6,7); Wroclaw 16:50 – Praha 21:40 (5,6,7).
V pracovní dny:
Lichkov 6:00 – Pardubice 7:27 – Praha 8:28.
Praha 18:08 – Pardubice 19:05 – Letohrad 20:00
Zastavení: v PL téměř všechny zastávky;
v ČR: Praha hl.n., Libeň, Kolín, Přelouč, Pardubice, Pardubičky, Choceň, Brandýs, Ústí + vybrané zastávky na trati 024.