Legendární Čmelák prošel v Kunovicích renovací, získal původní barvy

Čmelák Z-37 po renovaci. Foto: Letecké muzeum KunoviceČmelák Z-37 po renovaci. Foto: Letecké muzeum Kunovice

Restaurovaný letoun bude prvním strojem v kunovickém muzeu, který nemá českou registraci.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Antonín

A JÁ JSEM MU DAL ŽLUTÝ NÁSTŘIK V ROCE 1984.

Axel

V Kunovících (LET) nebo v Otrokovicích (Moravan)?

Miroslav

Nakládali jsme do něho ledek a to letadlo odvádělo bezvadnou práci

Antonín

A za komančů se nakládalí lidé,kteří prchali na Západ,a bylo vymalováno…

Joe

Krásný nový kousek pro kunovické muzeum, to dederonské livery je takové atraktivnější. Ještě by to chtělo sehnat originální německé rozmetadlo M72.
Nedá mi to a lehce si rýpnu do té poslední věty „Nejznámější je jeho využití jako práškovacího letadla.“
Aby nebylo, když za tímto účelem byl sestrojen 🙂 Vedlejší činnosti typu vlekání, vyhlídkové lety či geoprůzkum přišly až poté, co se jich zemědělské podniky začaly zbavovat a některé kusy takto začaly nový život u soukromých provozovatelů.

Axel

No, v Kunovicích od 2017 vystavují taky TurboČmeláka v netradiční verzi = s vojeskou kamufáží jako připomínka vojenského ozbrojeného Čmeláka (podřídlové závěsníky s raketami, trupový závěsník atd.)
https://www.muzeum-kunovice.cz/zlin-z-37tm-turbo-military/

Článek z roku 2017 o ozbrojeném Z-37T z Východního Německa je taky na Technetu: „Bomby a rakety místo prášku. Soudruzi z NDR chtěli bojového turbočmeláka“

Sojer

Přiletí Štefan? 😅

Broněk

Servus chlapci, ako si tu žijetě?

Axel

Práškovací Štefan, asi už nepřiletí. Ale pro hašení požárů ze vzduchu třebas jo.

https://www.lidovky.cz/domov/legendarni-cmelaci-bojuji-o-zivot-asi-marne.A100127_000006_ln_noviny_sko

Koneckonců polský práškovací PZL-18/PZL-24 (hrbatý a proto Dromedár/Super Dromedár) byl v závěru výroby vyráběn zejména jako hasící (a možná by se vyráběl i dál, ale PZL Mielec se stal součástí Lockheed Martin, který civilní produkci spíše utlumoval viz téměř absolutní konec civilních vrtulníků v rámci LM, takže už asi neudržuje distribuční/servisní síť pro civilní letadélka/vrtulníčky)

Axel

Těch 7 tisíc letových hodin nalétal s původním motorem AVIA (průběžně generálkovaným)?

Protože do vylepšené verze Čmeláku se dával turbo Walter M601Z s životností prý 4,5 letových hodin
https://www.walterjinonice.cz/historie-motoru-walter-m601
Ovšem na druhé straně, je možné že asi M601Z přesluhují, neboť při loňské aktualizace certifikace M601 si výrobce přál vyškrnout akrobatickou variantu M601T, které prý už neexistují, ale zemědělská varianta M601Z bylo ponecháno v certifikaci.

Rudolf Tuček

Nevím proč do toho motáte čmeláka s M601 když je to úplně jiné letadlo s úplně jinými parametry.

Axel

Neboť neznám životnost původního typu hvězdicového motoru AVIA M-462 RF.

Pro srovnání – Čmelák s tímto hvězdicovým motorem z 1976 (OK-HYA) v 2011 mělo toto letadlo nalétáno 1,7 tisíce LH a doba mezi generálními opravami motoru byla 750 LH, ale bohužel celková životnost není uvedena.

Silně pochybuji, že by turbovrtulový motor M601Z jako náhrada za hvězdicový M-462 měla nižší životnost.

A proto bych si klidně tipnul, že v tomto Čmeláku v kunovickému muzeu může být už třebas druhý či třetí hvězdicový motor jako náhrada za původní (originální) M-462.

Joe

Protože musí kafrat do všeho a všude i když o tom ví úplný prd a ještě ani v uvedeném zdroji neumí číst. Životnost M601Z byla 4500 hodin celkově, přičemž každých 1500 hodin provozu musel podstoupit GO.

Axel

„Životnost M601Z byla 4500 hodin celkově“… Račte zvážit očního ranhojiče…. vždyť jsem těch 4,5 tisíce LH napsal (včetně indicie, že některé M601Z slouží víc než 4,5 tisíce LH).

To oč jde, jestli v Kunovicích v muzejním Čmelákovi je původní motor či kolikátý motor?

Honza D.

Jste se v předchozím příspěvku trochu uťal:
„Protože do vylepšené verze Čmeláku se dával turbo Walter M601Z s životností prý 4,5 letových hodin…“

Axel

Ano, máte pravdu. Myslel jsem 4,5 TISÍCE letových hodin. Díky Vám za opravu.

Y.K.

Já teda nevím, ale životnost draku a životnost motoru (nebo třeba vrtule) jsou snad nesouvisející věci, ne?

Axel

Je to zajímavá oblast.

Neboť spousta starších letadel (General Aviation) s pístovými motory neléta, přestože drak ještě ani zdaleka nemá dočerpánu dobovou životnost. Je z toho dost slušný byznys pro menší firmy, kdy vyměňují za lepší motory, většinou turbovrtulové motory (spotřeba, dostupost paliva na konkrétních letištích atd.)

Většinou se remotorizace týká dvoumotoráků. Typicky těch cca 7 až 8 typů dvoumotorových Cessna, než skončili s dvoumotoráky v 80. letech (a nyní se vrací, ale SkyCourier už patří do větší kategorie Commuter)

Plus King Airy atd.