Legalizace aut bez řidiče. Ministerstvo dokončilo změnu zákonů, míří do Sněmovny
Ministerstvo od novely čeká větší bezpečnost na silnicích.
Ministerstvo dopravy dokončilo první novelizaci zákonů, kterou řeší možnost zavedení automatizovaných vozidel na českých silnicích. Nová legislativa se již objevila v připomínkovém řízení.
Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích a zákona o podmínkách provozu silničních vozidel řeší provoz autonomních (v legislativě označovaných jako automatizovaných) vozidel s řidičem bez jeho zásahu do řízení. Novela například převede zodpovědnost z řidiče na vozidlo s aktivním autonomním režimem, rozšíří definici řidiče nebo umožní řidiči jízdu bez kontaktu s pedály nebo volantem. Ve společné tiskové zprávě o tom informovalo ministerstvo dopravy, Sdružení automobilového průmyslu a Svaz dovozců automobilů.
„Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Podle legislativy bude za automatizované vozidlo považováno takové, které díky pokročilým systémům a funkcím dokáže za stanovených podmínek jezdit autonomně, tedy bez zásahů řidiče.
„Typickými situacemi pro tento autonomní režim je například popojíždění v nízké rychlosti v kolonách nebo dálniční provoz. V momentě, kdy je aktivován autonomní režim, vozidlo nevyžaduje řidičovu pozornost, tedy funguje dle tzv. konceptu ‚nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti‘. Tento režim představuje vyšší stupeň autonomie než částečná automatizace, kterou již řada vozidel na českém trhu nabízí, avšak při níž se řidič stále musí plně soustředit na řízení,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.
Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu, návrh přinese na české silnice nejen nejmodernější technologie, ale současně rozvine konkurenceschopnost českého autoprůmyslu.
Technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení jako jsou např. adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů. Zatímco tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají. Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení.
Zvýšení bezpečnosti
„Velice vítáme, že ministerstvo dopravy takto výrazně legislativně podpořilo nový technologický vývoj,“ doplňuje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.
Autonomie vozidel míří do zákona. Zodpovědnost bude mít i výrobce
Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo hlídá samo a na displeji vizuálně informuje řidiče, že je připraveno převzít kontrolu. Řidič se následně rozhodne, zda řízení vozidlu předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu, nebo zda bude pokračovat v řízení sám. Pokud se rozhodne řízení nepředat, aktivní bezpečnostní a asistenční systémy, kterými je vozidlo vybaveno, jako například hlídání mrtvých úhlů, zůstanou nadále v činnosti. „Hlavními přínosy automatizovaných vozidel a výhledově plně automatizovaných vozidel je zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti,“ doplňuje Tereza Čížková z Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.
Místo uhlí autonomní auta. BMW otevřelo u Sokolova testovací polygon
Vozidla, na která se tato právní úprava vztahuje, jsou schvalována podle celoevropsky platných homologačních předpisů. Aktuální novelizace upravuje především otázku odpovědnosti a povinností řidiče související s řízením vozidla v autonomním režimu.
Novela rozšiřuje definici řidiče. Stává se jí i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá.