Legalizace aut bez řidiče. Ministerstvo dokončilo změnu zákonů, míří do Sněmovny
Testování autonomního řízení na německé dálnici. Foto: Audi
Ministerstvo od novely čeká větší bezpečnost na silnicích.
Ministerstvo od novely čeká větší bezpečnost na silnicích.
Ještě bude zajímavá jedna věc, o které nevím jestli mluví ten zákon, ale zatím ji nikdo nezmínil v diskuzi – autonomní vozidlo, ve které není vůbec žádný člověk. Nejde ani tak o nějaké škody a nehody, ale bude to reálně dost velký počet jízd (ať už taxi pro zákazníka, nebo když si svoje auto odněkud zavolám, nebo bude postupně přivážet děti ze školy domů a pak na kroužky a zase zpět, nebo si někam pojede samo – na nabíječku, do servisu nebo tak) A otázka je, co to udělá s dopravní infrastruktorou, když se takto celkový počet jízd (s lidmi… Číst vice »
Správná poznámka. K nenáviděným autům s jedním člověkem – řidičem přibudou v provozu i auta úplně prázdná. Taky mi nepřipadá, že by si to hlasatelé světlých autonomních zítřků uvědomovali.
A musí to být vlastní auto? Taxiky mají cosi pod 50 km prázdný, při ukončení v centru často hned po výstupu zákazníka nastupuje jinej.
Podle mne auta bez řidiče naopak budou znamenat zmenšení celkového počtu jízd IAD. Protože dneska je spousta cest IAD jenom kvůli tomu, abyste někam dopravil auto, protože ho tam později budete potřebovat. Tyhle cesty odpadnou, protože až auto budete potřebovat, přivoláte si ho a přijede to nejbližší. Např. pokud se chystáte po práci na velký nákup nebo večer do divadla (a po skončení divadla už by vám MHD nejela), musíte dnes jet už ráno do práce autem. Až budou samořiditelná auta, pojedete ráno do práce MHD, do supermarketu nebo divadla také MHD a pak si jen přivoláte samořiditelné auto na… Číst vice »
Pry zvyseni bezpecnosti. Povidali, ze mu hrali, dohlizet na automatizovanej system je vyrazne narocnejsi cinnost, nez sam ridit.
AKorát že ten automatizovanej systém je i bez dohledu bezpečnější, než lidský řidič.
Aha už vidím, jak se jako poškozený domáhám práv na nějaké společnosti z USA či Číny… A pojišťovny z toho budou taky u vytržení…
V USA můžeš, přímo v Číně moc ne.
Právě že nebudeš – budeš se domáhat u osoby uvnitř vozu, která předala řízení autonomnímu systému (tak je to tam napsané).
právě že bude. „Ridič“ sice nově bude osoba, která předá řízení, ale sama neřídí, ale v okamžiku kdy ho předá jde odpovědnost za výrobcem a ne za řidičem. Viz druhý odstavec článku.
Máš pravdu, špatně jsem četl.
Bude to zajímavé.
Na(ne)štěstí nejsme žádná technoligická špička světa ani Evropy, takže než se podobný problém dostane k nám, už bude nejspíš řešený mnoha jinými spory a soudy po evropě, tak budeme +- vědět co čekat.
Jediný co se stane, že v rámci nějakýho poplatku od dodavatele tě služby se bude odvádět pojištění do nějakýho fondu na krytí škod. Waymo má docela dobrý statistiky nehod… No a pak třeba budete mít i nižší vlastní pojistku, pokud bude řídit AI, který se dokáže učit z deseti tisíc dalších podobných události a třeba i simulací, reakční čas má výrazně lepší.
Vozidel řízených umělou inteligencí, která nejsou schopná vyhodnotit dopravní značky a pravidla silničního provozu je na českých silnicích více než dost. Přinášení komfortu pro řidiče už dávno překročilo racionální meze. Rozumím, že rozdíl mezi reklamou (užijte si dynamickou jízdu) a realitou (kolony, stres, neustálé soustředění, únava, nehody, agresivita ostatních řidičů, nemožnost zaparkovat) je obrazem lidské naivity. Když nechtějí řidiči řídit ať jedou VHD nebo taxíkem. Lidská civilizace absolutně neumí efektivně zacházet s technologiemi a používá je bohužel zcela absurdním způsobem. Autonomní osobní auta jsou vyhozené peníze a plýtvání lidskými vědeckými zdroji kvůli posedlosti auty a snaze zbavit se zodpovědnosti za… Číst vice »
Jak je velká pravděpodobnost že autonomní vozidlo zrání nebo zabije?
14% evidovaných nehod autonomních vozidel je se zraněním https://www.avcrashes.net/stats Otázka zabití je věc především rychlosti bez ohledu na to jestli auto řídí člověk nebo stroj. Opět slepě důvěřujete reklamě. Vám nikdy nevytuhnul mobil nebo počítač, nedošlo místo na disku, nepřehřál se procesor, přehltila RAM, neobjevila se programatorská chyba nebo jste nenarazil na webovou službu, která byla přetížená(nefunkční), např. externím DDos útokem? Je to slepá ulička. Vidíte, kdo se podílí na přípravě legislativy? Lobbistické skupiny automotive připravují/ovlivňují legislativu. Myslíte, že si tam nastaví sankce/tresty, které je dovedou k adekvátní zodpovědnosti za svůj produkt? To není o nějakém přiblbém eshopu, ale o… Číst vice »
Bohužel velmi vysoká. Ať výběrem srazim jednoho na silnici nebo nabourám do auta se čtyřmi lidmi. Nebo provedu nečekaný manévr a ostatní řidiči řešte …. 🤔
Nižší, než u aut řízených člověkem. A bude dál klesat.
Mohu se zeptat, co přesně jsou ty „racionální meze komfortu“ a ve kterém roce „dávno“ byly přesně překročeny?
I tu VHD musí řídit buď člověk nebo stroj. To samé platí pro nákladní dopravu. Když potřebujete párkrát za rok odvézt od vlaku pět kilometrů do své vesnice, nemusí tam kvůli tomu jezdit celý rok autobusová linka s lidským řidičem, ale prostě si na těch pár cest objednáte robotické taxi.
Autonomní auta nejsou snaha zbavit se odpovědnosti za oběti dopravních nehod, ale výrazně snížit počet obětí dopravních nehod.
Jak to bude s možností telefonovat, resp. postihováním telefonováním za jízdy? Jak orgán pozná, zda mám zapnutého autopilota nebo s telefonem v ruce nebudu moct jet ani s autopilotem?
Auta s autonomnim rizenim vyssiho stupne jsou zpravidla z tohodle stoleti a maji BT a skoro vsude i bezdratovy Android Auto/Car Play …
Tvé otázky jsou přímo zodpovězené v tom návrhu zákona (který je v odkazu)
Ano, v režimu autopilota budeš moct telefonovat a vozidlo musí mít možnost zobrazit orgánu kdy přesně bylo v režimu autopilota (technické řešení JAK to to vozidlo udělá tam není – to bude zřejmě součást homologace).
V Německu jezdí v několika městech autobusy bez řidiče. Jak to řeší legislativa tam?
Máte na mysli vozítka EasyMile. Jezdí rychlostí max 20km/h na předem daném úseku a dost možná většinu trasy i ve specifickém koridoru, který provozuje veřejný sektor s předem danou zodpovědností za škody. Těžko říct jestli se to ujme.
https://easymile.com/success-stories/monheim
No rozhodně mi příjde výhodnější bikesharing než toto.
… is still being accompanied by a so called „Safety Operator“. The operator on board is still necessary by German law. ….
Zajímalo by mne, zda proběhla nějaká odborná oponentura, nebo to připravily čistě zájmové skupiny pro své obchody, a budou to posuzovat už jen odborně nezpůsobilí poslanci. Překvapuje mne, že toto nejprve neprosazují na kolejích, kde je alespoň pevně dán průběh jízdní dráhy (ovšem, nedá se zase brzdit úplně na dohled, to je pravda). Jsem zvědav, kdo nově ponese odpovědnost za případné nehody – aby to nebylo stylem „musíme přinést oběti pokroku“. Mělo by to být aspoň spolehlivé.
Nejdříve si to přečtěte. Odpovědnost nese výrobce autopilota.
Na kolejich nejde ani automaticky sprahlo … uricte tam budou i placku pro boudicku pro brzdare.
Autonomní metro je už docela běžná věc, právě stavěná linka metra D v Praze má být autonomní.
Překvapuje mě, že to František X netuší.
Docela běžná věc to tedy není. Pořád je to menšinové řešení a dlouho ještě bude. A navíc autonomní metro je mnohonásobně jednodušší na řízení než provoz na silnici – to je úplně jinej level.
Mně to nepřekvapuje.
Podívejte se na to pohledem nadnárodní korporace.
Kde leží víc peněz k sebrání – v nahrazení stovek tisíc srojvůdců, nebo miliard řidičů aut?
Jednoduše – peníze, které se dají celkově vydělat nahrazením všech strojvůdců na světě jsou jen zlomeček toho, co se dá vydělat nahrazením všech řidičů, proto to dává větší smysl, i když je to výrazně obtížnější.
Stejné myšlenky. Sázím na „odborně nezpůsobilé poslance“.
Už jen z řeči mluvky Kupky je jasné, že to dopadne ve stylu „mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky“. Důvod? Implicitně předpokládají, že změna technologie automaticky znamená vyšší bezpečnost – i minulost nám ukázala, že to tak často není a teprve až verze 3.0 bývá jakžtakž použitelná. Tj. je na stejné úrovni jako předchozí technologie.
Jednou se budou lidé divit, jak jsme mohli denně riskovat život a zdraví tím, že jsme sami ovládali řítící se
vozidlo krajinou, čelně se míjeli s dalšími vozidly, vyhýbali se překážkám, zvěři, občas někdo umřel.
Myslíte bicykl, nebo lokomkotivu?
Stejně tak by se dnes všichni divili, jak jsme dříve mohli defekovat a močit přímo na ulicích nebo případně v domě, ale s odpadovou rourou přímo na ulici. Lidskké odpadky tam pak smrděly tak dlouho, než příšel první velký déšť.
Dnes nám na ulici defekují a močí jen psi – tomu se dnes v ČR ještě nikdo nediví. Ve vyspělejších zemích už i s tímto nečo začínají dělat.
Souvislost s řízením vozidla (vč. nemotorových) je jaká?
PS: V životě jsem poznal neskutečně zlou a zakořeněnou nenávist od někoho, kdo se nikdy nenaučil jezdit na kole, protože jsem uměl něco víc než on.
Auto bez řidiče se dá potkat už teď, je dobré být od něj co nejdál.
Řidiči už se řídí tou definicí „ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“ když čumí do mobilu, akorát je problém, že to jejich auto ještě není autonomní.
Ještě jste zapomněl na toho autobusáka, to se na vypnutém přejezdu nepřesvědčil, zda se neblíží vlak.
Zase tak krytický bych k řidičkám nebyl…
Pokud se nezmění paragrafy 4 písm. a) a 18 odst. 1 zákona o silničním provozu, pak stejně nehoda půjde za řidičem….
Přečtěte si ten návrh zákona; legislativně technicky je to uděláno jinak. Formulačně, pravda, uboze („řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem“, kristepane).
A co nějaký zabezpečovač, třeba ECCS (European Car Control System), který bude v kontinuálně v reálném čase do suta přenášet informace o dopravní situaci a polohu ostatních vozidel? Na dálnicích a rychlostních silnicích by pak bylo žádoucí cca od roku 2030 zavést výhradní provoz, tj. auta ECCS neosazená už na dálnice nebudou smět.
Tvorba, rozvoj a implementace C-ITS už běží minimálně 8 let. Část dálnic v síti Ten-T na území ČR je už vybavená a další instalace postupně probíhají.
Jenže on považuje ETCS jako snahu ublížit dráze a tak požaduje, aby se stejně ubližovalo řidičům na silnici.
Vzhledem k počtu a věku vozidel je nereálné mít nějaký unifikovaný zabezpečovač na silnici, aby fungovala komunikace stejným jazykem mezi všemi vozidly. Takže druhá možnost je, že každé vozidlo jede bezpečně a předvídatelně za sebe a monitoruje okolní provoz, aby se vyhlo potenciálním konfliktům. Tohle už je možné dnes a reálně to zabraňuje škodám na majetku i na životech už jen kvůli tomu, že lidský řidič nemá neomezenou schopnost soustředit se, sledovat prostor 360 stupňů kolem svého auta, ani neumí ragovat okamžitě.
To sice neumí, ale taky ho nejde hacknout.
Na hacknutí si někteří vystačí sami už dnes pouze s lehkou pomocí alkoholu nebo omamných látek.
A myslím že dobré auto by nešlo hacknout ani vzdáleně, pokud si samo o aktualizace neřekne.
Zkuste hacknout bankomat.
Ne, opravdu nemá kabel přímo do banky jen sám pro sebe.
Tady někdo nepochopil nadsázku, že?
Co ten fíra v Bohumíně? Taky se mu podařilo hacknout návěstidlo se stůj.
Ale jde
Proč? Na železnici jsou vozidla o řád starší.
Co třeba zavést povinný přepřah tahače na hranicích?
Když se musí přepřahat lokomotiva, tak !!!! na silnici taky!
My lokomotivy na hranicich nepreprahame 🙂
A to jste vymyslel sám, nebo jste také četl ábíčko?
Ha ha. Vzhledem k tomu, že samořídící auta umí koexistovat s nezabezpečenýma lidskýma řidičema, totální blbost. Waze už taky existuje. Ale klidně to zaveďte v EU. Zbytek světa bude mít levné automatické EV, vy v Evropě můžete zkoumat regulace a jezdit na dvacet let starý benzíňák.
Proc jezdite autem kdyz vas to unavuje a nutite nejaky zabezpecovac jinym kteri o to nestoji? Poridte si robota ktery za vas bude delat vse a vy jen chodte vymesovat. To bude super zivot.
Super, už aby to tady bylo a po Praze jezdilo robotické taxi 😎
Bude zajímavé sledovat skutečné trasy. Už mě ani nepřekvapuje, co jsou schopní udělat živí taxikáři, když s nimi občas jedu. Ty různé spojky skrze obytné zóny, chvilková jízda opačným směrem a otočení se, místo aby museli absolvovat pomalé napojení z vedlejší doleva, soužití s infrastrukturou primárně pro MHD a specifika vyplývající z provozu tramvají. Ve chvíli kdy to dojede do cíle v dobrém čase, bude to pohodlné, cestující se bude cítit uvnitř bezpečně, bez nežádoucího sociálního kontaktu a bude fungovat tržní ekonomika a konkurence, má to potenciál rychle převzít hlavní roli v osobní dopravě. Otázka je, jak se s tímhle… Číst vice »
Hele asi takhle, posledně sem jel přes celou Prahu někdy před 7 o víkendu, takže sem očekával plynulou a příjemnou jízdu. Taxikář se ale rozhodl, že bude hrát takovou hru a ta spočívala v tom, že se za každou cenu musí vyhnout každému kanálu po cestě a aby toho nebylo málo, manévr udělat tak 10 metrů před kanálem…. A to jsme jeli v novém sedanu. Co taxikář, to originál, a to mě fakt nebaví a nejsem na to jako uživatel zvědavý. Takže ať už je to tady. A generování tras to bude určitě počítat velmi dobře, stejně tak budou mít… Číst vice »
Píší, že je to především do kolon a na dálnice. Takže dojezd po městě v dobrém čase asi nehrozí. Zvláště, pokud se bude hledět na tu minimalizaci lidských kontaktů (celé auto na jednoho) a trh (utrhni si co nejvíc, zde prostoru). 🙂
Autonomní taxi bude pravděpodobně pomalu a významně projíždět kolem obchodů, které si zaplatí nejvíc reklamního prostoru (fastfoody, hyperkrámy a tak).
tak když bude čekání ve frontě v mekáči na drive-in nezpoplatněné, tak to bude mít u opilců zaručeně úspěch.
Na jednu stranu to vítám, protože určité zabezpečení provozu a také to řeší problém nedostatku řidičů, agresivních řidičů taxi služby nebo těch, kterým funguje taxametr jako vteřinová ručička. Ale je pravda, že kór Praha vzhledem ke své struktuře, složitosti terénu, křivolakosti úzkých ulic, nekvalitě vozovek, smogu dopravních značek, množství MHD a chodců (díky bohu), ale i počasí (především mlhy nebo blátivej sníh v zimě) to nemá s nasazením autonomních (taxi) vozidel snadné.
Vše je jen o dostatečném množství zkušebních dat z reálného provozu, takže už aby se s tím začalo…
No, taky pak o zpracování těch dat, stabilitě systémů a dalším. Začít se zkoušením se pochopitelně může, pod dohledem.
Struktura ani složitost terénu fakt autonomním autům nevadí – to řeší navigace, a ty v Praze normálně fungují. Úzké ulice také nevadí – jednak v úzkých ulicích je v Praze malý podíl provozu, jednak autonomní auto „ví“ lépe než lidský řidič, kam se vejde a kam ne. Dopravní značky, MHD, chodci – v tom opět autonomní auto vede, protože nemá pozornost zaměřenou jenom jedním směrem, ale stejně bedlivě sleduje celý prostor 360 stupňů kolem sebe. V nepříznivém počasí může mít autonomní auto opět výhodu, protože může používat jiné senzory, než lidský zrak (třeba infračervené světlo, radar, ultrazvuk).