Lávku přes pardubické nádraží otevřou se zpožděním, město nestihlo postavit přístup
Město nezvládlo ani postavit slibovaný parkovací dům, nemá hotový projekt.
Lávka je dokončená a vede od budovy nádraží přes koleje na jižní stranu města. Má také výstupy na jednotlivá nástupiště, je opatřená i výtahy, aby tam lidé měli bezbariérové přístupy. Lávka na druhé straně vyúsťuje v ulici K Vápence. Tam měl stát parkovací dům nebo aspoň být upravená plocha pro auta a chodce, hotového ještě není z městských investic nic.
„Nedodržel se slib, že na druhé straně bude parkovací objekt,“ řekl Svoboda. Hotová podle něj není ani parkovací plocha s přípravou na budoucí parkovací dům, rozkopaná je navíc celá navazující komunikace.
„Vinou vícero externích faktorů bohužel došlo ke zpožděním, ale stavba probíhá tak, že bude hotovo na podzim tohoto roku,“ řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO 2011). Parkovací dům chce město stavět, až přepracuje projekt, aby byl levnější, dodal Hrabal. Investici bude mít na starosti dopravní podnik.
Lávka byla v minulosti předmětem mnoha debat. Stavět ji mělo město, ale nakonec se domluvilo se SŽ, že investorem bude státní podnik a samospráva na ni přispěje. Lávka stála kolem 300 milionů korun, město dalo tři miliony korun, uvedl Svoboda.
Dalším svárlivým bodem je provoz lávky. Obě strany se na tom zatím nedomluvily. „To je téma, u kterého bohužel nedochází k definitivním smluvním vztahům s vedením města. Za mě je to opravdu smutná záležitost. Vázne to na komunikaci ze strany města,“ řekl Svoboda. Zatím to podle něj vypadá tak, že o lávku se bude starat SŽ a přeúčtuje to městu.
Podle Hrabala na smlouvě o údržbě lávky pracuje právní oddělení města, rada města ho pak květnu bude schvalovat, dodal. „V tomto postupujeme maximálně součinně,“ řekl náměstek.
Lávka vznikala v době, kdy SŽ dělalo velkou modernizaci železničního uzlu, která trvala od roku 2020 a stála kolem sedmi miliard korun. Zprovoznění celé investice plánuje podnik na konec května. Náklady navíc ještě stála nově vzniklá zastávka Pardubice město, která vyšla zhruba na 60 milionů korun. „Modernizace byla pojatá velkoryse, ale při tak velké dopravní frekvenci si to Pardubice zaslouží,“ řekl Svoboda.