Lanovka na Petřín bude mít nové vozy, projde velkou rekonstrukcí
Petřínská lanovka. Autor: DPP
Praha odhaduje náklady na opravu a nové vozy na 210 milionů korun.
Praha odhaduje náklady na opravu a nové vozy na 210 milionů korun.
Lanovka na Petřin k Praze patří. Podobně neodmyslitelně patří k Liberci lanovka na Ještěd, ale tam by bylo zapotřebí prodloužení tramvaje, asi kilometr, k dolní stanici lanovky.
Jeden ze současných vozů lanovky by byl pěkným zpestřením Muzea MHD ve Střešovicích. Asi ho ale nebude snadné do expozice nainstalovat (např. vůz zubačky z hory Pilatus má v Dopravním domě v Lucernu speciální kolej s patřičným sklonem).
Jestli si správně pamatuji, tak nová budova, která se bude ve Střešovicích stavět pro autobusy bude dvoupatrová a uzpůsobená tak, aby se tam právě jeden vůz lanovky mohl umístit. Psalo se to myslím tady na zdopravy.cz v nějakém článku o budoucnosti muzea ve Střešovicích.
Můj zážitek z roku 2018, kdy jsem tam byl naposled:
Mnohem horší než to vozidlo (kde se člověk ty dvě minuty hlavně kochá výhledem ven) jsou dvě konečné lanovky – ošklivý, zaplivaný architektonický skanzen pozdních 80./raných 90. let – takové smutné doby pro architekturu východního bloku.
Já by jsem měl jednu kacířskou myšlenku. Proč tam neudělat visutou kabinovou lanovku. Podle mě je jednodušší zabezpečit pár sloupů než celou trať. Taky si myslím, že kapacita se taky navýšila. Jezdím do Prahy velmi málo, ale čekat půl hodiny, než se dostanu dovnitř je moc.
pamatkáři?
Svět není vždy jen o tom, co je jednodušší 😉
Vizionáři visutých lanovek mají v Praze mnohem lepší místa k seberealizaci.
No právě všechno se jen repasuje opravuje a pořád udržuje ve stavu muzea všichni kolem nadávky že se jezdí pořád ve stejným a když se přijde stim že se udělá něco novýho tak je to zase špatně. To nechápu. Myslím si a to je můj názor že by se to mňelo zmodernizovat a přebudovat i stim zázemím bezbariérový přístup dát dohromady celou trať. Zabezpečit svahy hlavně mýt pořádnej stavební dozor aby se to nemuselo zase za pět let znova komplet přeďelávat. Hlavně je potřeba aby to mňelo stálou údržbu a ne to vždycky nechat dojít až do stavu že už… Číst vice »
Petřínský svah ujíždí a ujíždět bude, je to v podstatě suť plná vody. Samozřejmě jsou tam odvodňovací stoly, jsou tam kotvy, ale úplně se ten pohyb ještě dlouho nezastaví. Leda snad kdyby se celý svah rozryl, zčásti odtěžil, z půlky zalil betonem, ale tím by celá atmosféra Petřína zmizela a mohly by se tam rovnou postavit paneláky.
Už je na čase vozy s příšerným vzhledem, připomínajícím motoráky 810, drncavým podvozkem, bez topení i klimatizace nahradit něčím odpovídajícím dnešní době. Zastávku Nebozízek zcela přebudovat, zejména odstranit šílená schodiště. Zastavovat tam pouze ve směru nahoru.
To jakože na těch pár minut potřebuju topení / klimu?
… a kafe
WC
Někdy se přijeďte do Prahy svézt a sednout si na promrzlé tvrdé sedačky bez jakéhokoli polstrování. Proto počítám vyhřívání sedaček i jako absolutně minimální základ.
Takže se kvůli neustále se posouvajícímu svahu musí každých 30-40 let dělat velká rekonstrukce celého tělesa dráhy. Celkem luxus takovou dráhu provozovat.
DPP na to přece má.
luxus by to nebol keby to nalezite turistom zdrazili, kludne nech je to v ramci mesacneho a dlhsieho kuponu, ale turista co sem pride nech si pekne cvakne, urcite by nebol problem aby platili kludne 150Kc za jazdu miesto dnesnej sestiny ci aj nicoho ak maju kupeny 24-72h listok
Bohužel problém dvojích cen řeší zákon:
Cenové rozlišování založené na státní příslušnosti, pokud se jedná o občany členských států Evropské unie, je v rozporu s evropským právem.
Proto třeba i studentské a „důchodcovské“ snížené jízdné platí u nás nejen pro Čechy, ale i pro zahraniční. Stejně tak na Slovensku mohou se slevou cestovat naši a pod.
tak ale zvláštní tarif pro jednorázové jízdné by tam platit mohl, ne? samozřejmě by byl i pro našince bez lítačky.
Tak to by asi turisté z Budějovic, Zlína, nebo Boleslavi asi nebyli rádi a ti co mají lítačku (žijící v Praze) stejně chodí na procházky po svazích…
Tak by nebyli rádi, no a co. Stejně jako nejsou rádi že musí platit za parkování či vstupy do hvězdárny nebo bludiště.
No a nic. Tak si užijte modré zóny a lítačku za pár šupů.
jo, my k vám taky nechodíme 🙂
To je dobře, ty z druhého břehu Vltavy u nás v Řepích nechceme..
mozno by nebolo od veci naucit sa citat a pochopit pisany text
nikde nepisem nic o dvojitych cenach, hovorim aby bola lanovka zahrnuta v ramci mesacneho a rocneho kuponu, ale nie v kratsich a nikto nebrani aby si ho turista kupil alebo zaplatil tak ako kazdy iny prazan bez kuponu 150Kc za jednorazovu jazdu
V laznich Piestany tento problem vyresili slevou pro pojistence ceskych a slovenskych zdravotnich pojistoven.
Provádět rekonstrukci a modernizaci každých 30 let je snad normální, ikdyby svah neujížděl.
Já sem pro ať se to opravy a ať se dají i nový vozy proč ne. Ne že by tyhle vozy byli špatný vypadají i dost dobře na to že je výrobky v době kdy se u nás moc na dizaj moc nedalo a spíš se vyrábělo všechno pro to aby to bylo co nejvýc univerzální. To by sme taky mohly jezdit v metru pořád těma Ruskejma vozama a chrochtat si jak sou úžasný. Tak že hurá do toho.
Zrovna metrem bych se neoháněl když 81-71M jsou rekonstrukce těch ruských vozů
A pořád jezdí. Myslím že na A a C.
A B. Na C jezdí M1.
Ty píšeš jako maďar schválně nebo to jinak neumíš?
Maďar
Rekonstrukci to potřebuje. Jak tu někteří píší, jak se jim současné vozy líbí, tak mě teda přišly zajímavý ty původní Ringhofferovy, ale ty současné mi moc chybět nebudou. Ale zajímalo by mě, jak se poperou s dvěma věcmi: 1) Doufám, že zkrátí nutný obratový čas (tuším, že je dlouhý kvůli nabíjení baterie a možná kompresoru?), aby ty fronty trochu rychleji odsejpaly. Ideálně, kdyby to také nezastavovalo dvakrát (buď Nebozízek přemístit, nebo stavět jen jedním směrem). Myslím si, že by pak mohl být interval klidně tak 4 minuty místo současných 10. 2) Bezbariérové řešení bude fajn, ale zvědavej jak to vyřešej… Číst vice »
Kočárek se dá celkem v pohodě vynést i na nebezbariérovou plošinu, ostatně se tam vozej už dnes. Člověka s těžkým elektrickým vozíkem už tam ovšem vynesete těžko. Takže jedna bezbariérová plošina by byl velkej pokrok.
Když se dá dostat s kočárkem do kostela, tak nevidím důvod, proč by to nemohlo jít do lanovky…
Však to se neustále opravuje ne ? Však to bylo taky pár let co to bylo takovou dobu zavřené.. Někdo mi to vysvětlí ?
Vysvětlí vám to ten článek, když si ho pozorně přečtete. To už tak bývá, že ke konci životnosti stroje nebo stavby jsou potřebné dílčí opravy stále četnější…
Jsou nové vagony nutné? Nestačila by jejich modernizace, revitalizace?
Ptáte se z recese nebo jste ten článek pořádně nečetl?
tak že jsou na starém rámu asi většina lidí netušila a jinak 35 let se na železnici bere jako takové akorát zajeté vozidlo, ne?
Že ty rámy jsou 90 let starý je v tom článku taky…
To stáří rámů je myslím všeobecně známé, aspoň fanouškům.V tom roce 1985 se o tom dost psalo i mluvilo.Pamatuji se,jak jsme s kamarádem chodili sledovat a fotit zkušební jízdy.
tak pardón, my jsme v 1985 holt jenom cvičili na Strahově 🙂
Pardon, každý není takový veterán, jako vy. V roce 85 jsem byl ještě mlíčňák.
Tak se nechá skříň a udělá se nový rám 🙂
Proč chcete dělat kopii starého rámu, aby pasoval na starou skříň? Levněji vyjde současný sériový rám. I novou skříní z nerezu ušetříte hmotnost a tím energii.
to se nějaký (na tohhle vhodný) sériově vyrábějí?
Nepochopil jste smajlík?
Nepřijde mi, že se na podvozku z roku 1931 a skříni z roku 1985 má moc co neopravitelně pokazit. Obávám se, že očekávané snížení nákladů na údržbu po dodávce nových vozidel se vůbec nestane. Rovněž dizajn těch stávajících je poměrně zdařilý a brzy by se mohl stát „historickou atrakcí“. Co kdyby třeba v Prátru vyměnili ty staré dřevěné kabiny za nějaké krásné plastovoskleněné ?
V posledních letech bylo několik vážných závad na podvozku (únavové lomy). Pokaždé oprava v týdnech specializovanou firmou a prý to byla v podstatě sochařina (dovařit znova). A každým vařením ocel křehne…
Jste si jist, že jsou původní a není to replika 10 roků stará? Laik to nepozná a když se to udělá dobře, tak i odborník má problém.
A jak se to dělá? Pán vyrábí a restauruje povozy, doprava před 200 – 3000 léty:
https://www.youtube.com/watch?v=hcDdLKZsLGw
Je to sice v angličtině, ale zas je to výhodné pro trénink angličtiny.
Ten vzhled tak trochu alá lednička je na tom asi ten nejmenší problém. Je fakt, že moderní bude nejspíš „divný“ až příšerný a budou ho chápat pouze autoři a možná schvalující.
Ten podvozek a brzdící systém je i dle mne větší průser.
Designu vozů by se mohla věnovat například Anna Marešová, autorka T3 Coupé nebo blahé paměti návrhu nových tramvají pro Prahu. Ale například nové vozy lanovky v Grazu rozhodně nejsou ošklivé a nehrají si na přílišnou modernu.
Aby to nevypadalo jak pojízdný dildo. Ale myslím že design těchto vozidel obecně trpí konstrukcí. Ale třeba proti lanovce na Dianu mi toto přišlo hodně elegantní.
Nemůže být “vodící klapka” být krycí jméno agenta “vodící kladka”?
Pochybuju. Spíše vodicí kladka.
Obávám se, že rozdíl mezi „vodicí“ a „vodící“ chápe 1 člověk z 50. A to jsem možná ještě příliš velkým optimistou. 🙂
Jak fungoval ten „vodní pohon“?
Nějak takhle: https://youtu.be/VlXTO5CND-8
Vozy měly nádrž, do které se v horní stanici napustila voda, vůz se tím stal těžší a vytáhl druhý na kopec. V dolní stanici se voda vypouštěla. Zajímalo by mě, jestli za tímto účelem byl k horní stanici přiveden nějaký speciální vodovod (nebo vodovod podél trasy lanovky???), protože té vody muselo být hodně. Nicméně jako důvod ukončení provozu se uvádí „nedostatek vody“, takže vlastní vodovod s čerpáním vody podél tratě asi ne-e.
Co jsem dohledal, tak letenská pro 40 lidí měla nádrže na pět kubíků, petřínská měla kapacitu 50 lidí, takže asi i nádrže o něco větší. Vodu brali ze štoly za Nebozízkem, horní stanice byla těsně nad ním, ne až nahoře nad zdí jako u tý dnešní.
Díky. Tady https://www.ceskatelevize.cz/porady/888147-za-svedky-minulosti/485213141540024-znovuzrozeni-stare-damy/ se píše, že petřínská měla nádrže na 5,5 kubíku, což odpovídá.
Věděl jsem, že Petřín je „mokrý“ a že se tam dříve i něco těžilo, ale nenapdlo mě, že by zdroj vody mohly být ta štola.
Čas 5:53
https://www.youtube.com/watch?v=Y11M_3tdE_w
Prostě nahoře byla velká restaurace, kde se podávala samá těžká jídla a zapíjela se velkým množstvím piva. No a pivo, to je vlastně skoro samá voda… :o)))
A takových 20 mužských, to je hned 15 kg tekutin…
A záchody ta hospoda měla pouze v dolní stanici, že? 🙂
Díky za vysvětlení všem
No tak zrovna lanovka je zlatý turistický důl. Jen by to chtělo bud zastávku Nebozízek zrušit nebo posunout níž do místa křižování vozů. Ušetřilo by se jedno zastavení….navíc na Nebozízku nastupují nebo vystupují jednotky cestujících.
Na znamení 🙂
a někteří zmatení turisti ještě k tomu omylem 🙂
No když jsem byl malý kluk a byl sníh, tak jsme na Nebozízku vystupovali se sáňky a hurá z kopce, abychom stihli za 15 minut zase lanovku ze spodu. Z Petřína se to jezdit nedalo, protože tam je zeď. Takže nějaké praktické využití ten Nebozízek měl ;).
Tohle se dělalo v zimě 2012 nebo kdy bylo hodně sněhu. Několik dní tam jezdili lidé se snowboardem a dalším vybavením. Praha je myslím jediné město na světě, které má lyžařskou lanovku integrovanou v MHD.
Tak to by nebylo od věci při rekonstrukci pamatovat na umělé zasněžování, ev. umělý povrch, ten by byl využitý celoročně. 😉
ja by som ju vynal z tarifu a spoplatnil uplne oddelene, az potom by to bola prava turisticka bana, ktorych je tam stale ako sraciek
nie je mozne aby tam siel turista zadarmo, ked si kupi napr. 24h listok a dotovali tu obyvatelia Prahy
alebo nech tam plati najmenej mesacny listok pre tych co tu byvaju, ale turista co sem pride tak ak ho to zaujima nech si cvakne kludne 150Kc, co je to 6 EUR a nie ako dnes to davat zadarmo ci prinajlepsom za sestinu
Turisty, kteří si koupí 24h nebo ideálně vícedenní lístky a nezůstanou jen na Královský cestě a v jejím nejbližším okolí, ale víc se rozptýlej po městě naopak chcem. Už za tu jednodenní nebo třídenní platěj v poměru o dost víc než my místní za měsíční nebo dokonce roční (což je podle mě OK množstevní sleva) a aby MHD byla lákavá i pro turisty je z pohledu města IMO dobře. Asi by mi přišlo přijatelný, kdyby jednotlivá jízda stála 50 místo 24, ale pokud by to bylo 150, kamarády na návštěvě v Praze bych od toho odrazoval a styděl bych se… Číst vice »
to je dobře
Není to tak dávno, co MUDr. Hřib fňukal, kterak Praha nebude mít kvůli sníženejm daním z příjmů prachy 😀 Asi už zapoměl.
Myslím, že nezapomněl. Že to na Prahu, stejně jako na ostatní obce a kraje v ČR nepříznivě dopadne, je skoro jistý. O důvod víc udržovat a rozvíjet infrastrukturu pro hromadnou dopravu, která ve výsledku vychází město velikosti Prahy daleko levněji než ta pro IAD…
A co tedy navrhujete? Lanovku zrušit a koleje prodat do sběru? Některé investice se prostě dělat musí jen pro zachování provozu.
200 míčů? Co je to v rozpočtu hlavního města?
Jestli někde Piráti příliš utrácejí, tak je to spíš ten Libeňák.
Za který ale zas tak moc nemůžou Piráti.
Nezapomněl – něco se odloží (třeba lanovka), ovšem město si vezme na větší investice (jako metro D nebo vnitřní okruh) půjčku…
Vnitřní okruh nikdy nepostaví. Ten nový návrh je prostě neomarxistická sabotáž.
Lze odložit stavbu Bohnické lanovky. Zde není moc času na odkládání rekonstrukce a nákupu nových vozů. Při předpokládané životnosti současných vozů ještě 4 roky. Je třeba, aby nové vozy byly dodané a trať rekonstruovaná v roce 2025. Pokud se počítá s tím, že se ve výběrových řízeních někdo odvolá, něco se protáhne, tak spustit výběrová řízení letos je nejvyšší čas.
Zrovna ta lanovka, se svým vysokým podílem jednotlivých jízdenek vůči předplatnému, by v systému pražské MHD mohla vycházet i ekonomicky „zajímavě“.
Njn, když tam na turisty řve bába česky, že musí mít lístek, tak je to výnosný. Turista netuší, že mu stačilo ukázat ten 72h, co si už koupil.
Většina turistů bydlí v centru a pohybuje se pěšky, nebo si koupí za 24 korun jízdenku pro zastávku Pražský Hrad a pak jde z kopce dolů. Samozřejmě bába co řvě jen Česky je hrůza …
To maj recht, ještě by jim to mohla správně zpěvavě vyblekotat anglicky. 😀
A když by to byla baba przebytecna nadprůměrně inteligentní, tak i vyštěkat čínsky, aby to ti turisti měli ve své mateřštině…
Má si to někde najít. Já jsem procestoval spoustu zemí a nikde jsem neměl problém s tím, že bych nevěděl, jak a kde si potřebný lístek koupit. A to ani v Japonsku a Hongkongu, i přes jazykovou bariéru. A tam taky neplatil jeden lístek na vše, občas bylo nutné na něco koupit zvláštní. Prostě pokud turista potřebuje, aby ho někdo doslova vodil, pak má využít služeb cestovních kanceláří, které mu tento komfort dopřejí. Když se přesto vydá na vlastní pěst, pak musí počítat s tím, že holt se mu podobné situace budou stávat. A ne, není to specialita ČR.
Že je dobrý si to najít a být připraven je samozřejmě pravda. Ale někoho to holt nenapadne. Třeba když nikdy nebyl na místě, kde nějaká lanovka do MHD integrovaná je.
A pokud je personál na takovém místě na cestující nerudnej a neumí ani základ nějakého světového jazyka, není to dobře. Pokud je to ovšem pravda, Luďka S. je třeba brát s rezervou a osobně jsem na lanovce problém s nepříjemnou obsluhou nezažil.
To máte pravdu. I když si připravíte itinerář, velice často se stejně vydáte (i) někam jinam a pak je pravda, že by na místě měly být informace (alespoň psané) v několika jazycích, aby se člověk mohl zorientovat. Co se Luďka S. týče, vím, že je to profil založený z recese a paroduje stejnojmennou osobu, proslulou podobným myšlením. 😉 Myslím, že dělá záslužnou práci (spousta lidí bohužel to nastavení zrcadla potřebuje), byť je někdy na můj vkus aktivní až příliš… 😉
Já píšu jenom pravdu.
O tom, že vaše moudrost je nad naše chápání by mě ani nenapadlo pochybovat. Ale nečekal bych vás v prostředku MHD, proč vás řidič nevyvezl nahoru civilizovaně po silnici nebo chodníku autem?
To bylo za časů, kdy jsem ještě neměl řidiče…
Hmm, kolik takový soukromý řidič bere čistého?
Smutné časy, ještě, že je to už dávná minulost.
Zapomněl jste dodat, že tu „správnou pravdu“, Luďku! 😉
Tak třeba si to turista našel a pak je zmaten co a proč to na něj ta baba vlastně řve. Na nás taky spustila že lístek potřebujou i děti. I když mají řádně průkazku „Dítě 6 – 15 let“ a tedy jezdí za 0,- Kč.
Nepoškodili jste té bábě koště?
Nevím jak jinde, ale ve Vídni na hlavním nádraží automaty na lístky jsou.