Lanovka na Lomnický štít projde renovací, práce se dotknou i kabiny
Visutá lanovka Skalnaté pleso–Lomnický štít Zdroj: Petr Vilgus, CC BY 3.0 , via Wikimedia Commons
Generální oprava by se mohla naplno rozjet v roce 2025.
Kdysi na Lomničák vedla i turistická značka. Kde jsou ty časy…
V dnešní době nemožné, šplhání po řetězech není pro běžné turisty
Tam jsem jel naposledy asi před 35 lety ještě s dětskou režijkou a už i s doplatkem 😀
Současný lanová dráha z roku 1989 od švýcarské firmy Von Roll (kabina Gangloff).
Jeje. A tady neslysime kraviny jak u liberce, ze tento typ neni mozny? Vtipne. Vse najednou jde.
Hlavně nezapomenout zvýšit cenu, co tam po tom že za lanovky na podobně vysoké vrcholy v Alpách můžete zaplatit o polovinu míň.
Já tu současnou cenu za tento typ výletu ochotný dát nejsem, ale vzhledem k tomu, že tam rozhodně nejde přijít, koupit si lístek a jet, protože to bývá vyprodané na pár dní dopředu, to zřejmě předražené není. Poptávka – nabídka.
Cena odpovídá poptavce.
Ta návštěva Lomničáku stojí za to. Letos jsem tam chtěl vzít staré rodiče, ale lístek 78€, Kasprov vrch – Zakopané lanovka 79 zl. To je jeden z důvodů, proč poslední roky jezdíme do Polských Tater.
Ať si vezmou příklad z Dachsteinu. Lanovka do 2700 m.n.m. Pěkná a navíc – má na kabince nahoře pro 10 lidí plošinku. A za 6 minut jste nahoře převýšení cca 1000 m – supr zážitek – nutná rezervace dopředu. Dachstein Gletscherbahn – teď se opravuje do 5/2024 vršek.
Nevím, jestli je to technicky možné, ale stávající kapacita 15 osob na jízdu a max. 4 jízdy/hod. by chtěla dramaticky navýšit. Navzdory předraženým jízdenkám je v hlavní sezoně téměř nedostupná…
Ono, to taky funguje jako omezovac poctu lidi na vrcholu. Ten taky neni nafukovaci.
Proto v Rakousku zavedli rezervaci a když si nezajistíš místo dolů máš smůlu. Víš, kdy jedeš nahoru a kdy dolů – jinak se nahoru nedostaneš !
Z pohledu návštěvníků to sice optimální řešení samozřejmě není, ale s ohledem na „kapacitu“ horských vrcholů i potřebu aspoň trochu chránit už tak výletníky přetíženou přírodu je to asi nejlepší, co lze zvolit (= návštěvníkům nadiktovat).
Doufejme, že taková věc nikdy nenastane. Čím méně lidí nahoru pojede, tím lépe.
Stačí úplně, jak turistika zničila například Sněžku. Není důvod zničit všechno a všude.
Troufal bych si říct, že Sněžku rozhodně nezničila (?) turistika, nýbrž omezenost některých zcela neturistických lidí.
Měl byste po ruce nějakou přesnější definici turisty a neturisty?
Ale právě každá lanovka zpřístupní hory neturistickým lidem.
A není náhodou každý, kdo tam příjde, přijede, vyleze turista?…..
To tedy rozhodně není!
A propos: Turistika souvisí se slovem tura (nověji túra), což je „delší, namáhavý turistický pochod“ (viz třeba: https://www.pravopisne.cz/2010/03/tura-x-tura/ ), tedy rozhodně nikoli výlet spočívající v cestě automobilem k lanovce a zpět od ní kvůli výjezdu lanovkou na nějaký kopec a zpět.
Ne každej má čas a zdraví na to , aby se tam vyškrábal pěšky..
Ne každý musí přeci být na Lomnickém štítu. Když na to nemám čas nebo fyzičku nebo zdravotní stav, tak tam prostě nebudu a naprosto mi to nebude vadit. Proč by také mělo?
Podívám se tam, kde na to síly a čas mám a jsem si jist, že to tam také bude pěkné.
Dostat se na nějaký kopeček nepatří k základním lidským právům. Někdo se tam dostane, někdo se tam nedostane. To je v naprostém pořádku.
NA odfiltrování postačí kapacita a cena. Zbytek je na každým, kolik do toho investuje.
Na Lomničáku není co ničit, tam se pohybujete akorát po nerezových roštech se zábradlím…
Zajímavé, že se tažné lano musí měnit po 6 letech. Čekal jsem, že vydrží déle.
Možná počasí tomu moc nesvědčí
Samozřejmě, že vydrží déle, ale nikdo nemá odvahu vyzkoušet, jak dlouho opravdu vydrží.
Zkušebna a na použitém kusu v porovnání s odřezkem, když bylo nové? Ale podepsat se pod tohle a ručit za to před soudem…
Ta rekonstrukce proběhla na konci osmdesátých let, jestli si správně pamatuju…