Lanovka na Lomnický štít projde renovací, práce se dotknou i kabiny
Visutá lanovka Skalnaté pleso–Lomnický štít Zdroj: Petr Vilgus, CC BY 3.0 , via Wikimedia Commons

Generální oprava by se mohla naplno rozjet v roce 2025.
Kdysi na Lomničák vedla i turistická značka. Kde jsou ty časy…
V dnešní době nemožné, šplhání po řetězech není pro běžné turisty
Tam jsem jel naposledy asi před 35 lety ještě s dětskou režijkou a už i s doplatkem 😀
Současný lanová dráha z roku 1989 od švýcarské firmy Von Roll (kabina Gangloff).
Jeje. A tady neslysime kraviny jak u liberce, ze tento typ neni mozny? Vtipne. Vse najednou jde.
Hlavně nezapomenout zvýšit cenu, co tam po tom že za lanovky na podobně vysoké vrcholy v Alpách můžete zaplatit o polovinu míň.
Já tu současnou cenu za tento typ výletu ochotný dát nejsem, ale vzhledem k tomu, že tam rozhodně nejde přijít, koupit si lístek a jet, protože to bývá vyprodané na pár dní dopředu, to zřejmě předražené není. Poptávka – nabídka.
Cena odpovídá poptavce.
Ta návštěva Lomničáku stojí za to. Letos jsem tam chtěl vzít staré rodiče, ale lístek 78€, Kasprov vrch – Zakopané lanovka 79 zl. To je jeden z důvodů, proč poslední roky jezdíme do Polských Tater.
Ať si vezmou příklad z Dachsteinu. Lanovka do 2700 m.n.m. Pěkná a navíc – má na kabince nahoře pro 10 lidí plošinku. A za 6 minut jste nahoře převýšení cca 1000 m – supr zážitek – nutná rezervace dopředu. Dachstein Gletscherbahn – teď se opravuje do 5/2024 vršek.
Doufejme, že taková věc nikdy nenastane. Čím méně lidí nahoru pojede, tím lépe.
Stačí úplně, jak turistika zničila například Sněžku. Není důvod zničit všechno a všude.
Troufal bych si říct, že Sněžku rozhodně nezničila (?) turistika, nýbrž omezenost některých zcela neturistických lidí.
Měl byste po ruce nějakou přesnější definici turisty a neturisty?
Ale právě každá lanovka zpřístupní hory neturistickým lidem.
A není náhodou každý, kdo tam příjde, přijede, vyleze turista?…..
To tedy rozhodně není!
A propos: Turistika souvisí se slovem tura (nověji túra), což je „delší, namáhavý turistický pochod“ (viz třeba: https://www.pravopisne.cz/2010/03/tura-x-tura/ ), tedy rozhodně nikoli výlet spočívající v cestě automobilem k lanovce a zpět od ní kvůli výjezdu lanovkou na nějaký kopec a zpět.
Ne každej má čas a zdraví na to , aby se tam vyškrábal pěšky..
Ne každý musí přeci být na Lomnickém štítu. Když na to nemám čas nebo fyzičku nebo zdravotní stav, tak tam prostě nebudu a naprosto mi to nebude vadit. Proč by také mělo?
Podívám se tam, kde na to síly a čas mám a jsem si jist, že to tam také bude pěkné.
Dostat se na nějaký kopeček nepatří k základním lidským právům. Někdo se tam dostane, někdo se tam nedostane. To je v naprostém pořádku.
NA odfiltrování postačí kapacita a cena. Zbytek je na každým, kolik do toho investuje.
Na Lomničáku není co ničit, tam se pohybujete akorát po nerezových roštech se zábradlím…
Ono, to taky funguje jako omezovac poctu lidi na vrcholu. Ten taky neni nafukovaci.
Proto v Rakousku zavedli rezervaci a když si nezajistíš místo dolů máš smůlu. Víš, kdy jedeš nahoru a kdy dolů – jinak se nahoru nedostaneš !
Z pohledu návštěvníků to sice optimální řešení samozřejmě není, ale s ohledem na „kapacitu“ horských vrcholů i potřebu aspoň trochu chránit už tak výletníky přetíženou přírodu je to asi nejlepší, co lze zvolit (= návštěvníkům nadiktovat).
Zajímavé, že se tažné lano musí měnit po 6 letech. Čekal jsem, že vydrží déle.
Možná počasí tomu moc nesvědčí
Samozřejmě, že vydrží déle, ale nikdo nemá odvahu vyzkoušet, jak dlouho opravdu vydrží.
Zkušebna a na použitém kusu v porovnání s odřezkem, když bylo nové? Ale podepsat se pod tohle a ručit za to před soudem…
Ta rekonstrukce proběhla na konci osmdesátých let, jestli si správně pamatuju…