Lanovka na Ještěd nebude památkou, návrh na ochranu neuspěl

Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhyLanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhy

Proti ochraně jsou České dráhy či České radiokomunikace.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dos22

Děkujeme ministerstvu za precedens, teď nic nebrání sejmout památkovou ochranu z Výtoňského mostu, tam se taky bijí na veřejné zájmy.

neznamyjarek

Jaký je uváděn rok zahájení provozu lanovky v návrhu na památkovou ochranu? Já jen, že tahle lanovka má roky stavby 1971-1975.

Martin

Za chvíli bude památkou každý životu nebezpečný nebo dokonce i vraždící ( jako v tomto případě) „novodobý“ bolševický krám.

neznamy jarek

Já myslím, že Transporta Chrudim to udělala dobře. Jen se podařilo odpojit bezpečnostní prvek a nějak s tím několik let žít.

Vencamašínka

Nechci zpochybňovat práci Tranporty, ale jako fatální pro nehodu se ukázalo použití jednoho tažného a přítažného lana i když původně tam byly dvě jak je u takovýchto systémů obyklé

Michal82

Spíše než památková ochrana by se mela řešit zodpovednost za nehodu a co dále s lanovkou. Protáhnutí k tramvaji je nejlepší řešení. Ale čas zase beží a nic. Prostě Česko.

kix

zatím bylo málo studií..prostě Liberec

Průvodce původní Aleš

Podle serveru ale ministerstvo v odůvodnění píše, že „vzalo při svém rozhodování především v úvahu dvou veřejných zájmů, a to zájmu na ochraně kulturního dědictví s veřejným zájmem bezpečné veřejné dopravy a zájmem na ochranu a zdraví obyvatel.“
Proč ministerstvo proboha stejně nepostupovalo v případě výtoňského mostu?

Jiří Kocurek

Však postupovalo rovnou šla příprava nového mostu. Jen až když vyšel vítěz arch. soutěže, tak do toho začaly spolky házet vidle takovým způsobem, jak kdyby někdo boural Svatého Víta. Na to se nabalili politici, utajit se to nedalo, ani se o to nikdo nepokoušel. Přičemž do vyhlášení vítěze spolky ani netušily, že nějaká soutěž běží, tak jim ten starý most ležel na srdci.

Průvodce původní Aleš

Nemáte pravdu nebo jste si pořádně nepřečetl co jsem napsal. Výtoňský most byl prohlášen památkou v roce 2004. Tedy v době, kdy končila jeho životnost a bylo jasné, že bude muset být nahrazen. V tomto případě ministerstvo toto nezohlednilo, na rozdíl od současného rozhodnutí ohledně lanovky na Ještěd.

none

Ale ne 🙁 Teď to půjde normálně opravit.

Jonáš

Pisoárová lanovka.

pragmatik

Já bych zachoval a památkově chránil to, co nebude potřebné a nebude ani překážet zcela nové lanovce trasované už co nejblíže od tramvajové smyčky v Horním Hanychově: dosavadní dolní stanice pro novou lanovku potřebná nebude, tak může klidně být památkově chráněná a sloužit jako muzeum původní lanovky i se staticky vystavenou jednou z dosavadních kabin. A jak praví staré známé pořekadlo, „vlk se nažere a koza zůstane celá“ – protože „pokrok nezastavíš“ a s obnovením dosavadní lanovky po více než dvouleté přestávce v provozu „i s chlupama“ už nikdo z kompetentních nebude chtít mít nic společného.

PvvS

A kdo to bude udržovat a platit ?

Martin

Co máte pořád s tím přesunem k tramvaji ? Neujdete při výletu na Ještěd 700 metrů od tramvaje k lanovce do mírného kopce ?

kix

neujdete to na Ještěd nebo co? A rovnou to můžete jít z centra. Já to šel několikrát a je to krásná procházka. Třeba o zpřístupnění méně mobilním spoluobčanům a zatraktivněné veřejné dopravy vám nic neříká? Prodloužení je super nápad a když už se tam nedotáhla před lety tramvaj, tak teď je skvělá příležitost to napravit, řekl bych ještě lepším způsobem.

Martin

Koukám, že jsem svým komentářem pí chnul do vosího hnízda s fyzická kondice Čechů je na tom hůře, než jsem myslel. Zatraktivnění dopravy na Ještěd mi nic neříká, spíše bych uvítal nějakou formu regulace počtu návštěvníků na vrcholu, ten není nafukovací a nevím kolik toho příroda tam ještě snese …

Dos22

250 metrů od dolní stanice lanovky máte zastávku autobusů, není potřeba tahat lanovku k tramvajím.

Honza V.

A pád lanovky by mohli ochránit jako nehmotné dědictví UNESCO. Spolu s těma kecama, jak to prý bylo spolehlivě jištěné.

Granja

Jen aby nakonec petenti, nebo jiní navrhovatelé, nepožadovali zřízení památníku v místě pádu kabiny, ke kterému by se každoročně konalo velké procesí.

M19

Vám by vadil památník?

Zlámalík

To můžou, procházka do kopce je zdravá.

Jiří Kocurek

To už lze rovnou napsat na seznam UNESCO vyhození pražských konšelů z okna na hnůj.

mgr.pavel

Já nějak nechápu, co tam kdo chce *nyní* vlastně chránit: sloupy lanovky? Koncové stanice? Nebo ty poničené kabinky co spadly na zem?

Památkově chránit dílo, co se rozbilo a nevíme co s ním, to je tedy „nápad“..

PvvS

No byla tuším petice za obnovu do původního stavu.

P_V

Což nejde, protože ten původní stav byl technicky vadný.

Granja

Tak ono by to šlo, ale byl by zákaz lanovku pro běžný provoz používat.

Jiří Kocurek

Chodí to, ale neseje to.
To je u secího stroje dost podstatná závada, ne?

Honza V.

Zbytky linecké koněspřežky jsou taky chráněné, i když jich moc není a nejsou funkční.

Jiří Kocurek

Ale taky nijak nepřekáží provozu na současné trati.

Průvodce původní Aleš

V USA máte památkově chráněné třeba koleje, které se už nikdy nebudou na nic používat. Dva příklady: – ve Washingtonské čtvrti Georgetown jsou v dlažbě zachované zbytky tramvajových kolejí se středním žlábkem, v němž byla napájecí kolejnice (vypadá to jako v San Franciscu na lanovkách, ale nebylo tam lano, nýbrž napájecí kolejnice). Před lety některé ulice rekonstruovali a do nové dlažby ty původní koleje vrátili (nebo je prostě obdláždili). – Na havajském ostrově Oahu jsou zbytky železničních kolejí po zrušené (po 2.svět.válce) železnici. Na části těch zbytků jezdí muzejní vlak, část je odřízlá. Ta odřízlá část vede podél hlavní silnice,… Číst vice »

Josef

Lanovku zmodernizovat, protáhnout až k tramvajové smyčce a hlavně umožnit propojení lanovky skipasem se skiareálem. Jen jako historická turistická atrakce by se to nikdy neuživilo, zejména když je ten Ještěd dostupný po silnici.

PvvS

Ještě že tak. Třebas se jednou dočkáme toho, že se nebude nadřazovat pochybná památková ochrana bezpečnosti.

Jiří Kocurek

Ono se to dá v mnoha případech skloubit, jak historie, tak požadavky na bezpečnost. Libušín na Pustevnách má automatický hasící systém a v barokních zámcích se svítí elektricky, taky prevence proti vyhoření.

mgr.pavel

Dá se to skloubit. Ale ne vždy anebo jen za velmi vysokou cenu a s omezeními. Viz most na Výtoni.

Tady je to ještě „horší“ než Výtoň. Tady jako by už jánevím jeden pilíř mostu byl odvalen povodní a dva roky se po mostě nijak nejezdilo.

Jiří Kocurek

… mostní pole leželo rozlámané ve Vltavě i s utopeným strojvedoucím a lokomotivou.

Samozřejmě že vždycky padne otázka „za jakou cenu?“. Tady už asi nic, původní kabinu – tu nerozbitou zachovat na zemi na památku a postavit nový systém, který nebude spoléhat na to, že někdo v šoku a v rozhoupané kabině přesně a neomylně nahmátne a zatáhne.

joachimstahl

Bezpečnosti??? Lanovka je stotisíckrát bezpečnější než šrotomobilová doprava. Kolik mrtvých vygenerovala za dobu svého provozu ještědská lanovka a kolik volantkládiči?

Jiří Kocurek

Řekll bych, že vhodnější je navšítvit psychologa, než se tou nenávistí užírat.

PvvS

Ale, ale zase jste bez prášků ? 🙂

Jan

Vítězství mírného pokroku v mezích zákona…

218

Další krok v rozvoji památkové péče: už nebudeme chránit jen památky, u kterých hrozí,že spadnou,ale rovnou i ty,které už spadly..

Frantisek

Jedna zdemolovaná kabina ze tří (?) dochovaných není celá dráha.

zyx

Je, protože nehodou, kdy došlo k demolici jedné z kabin, doslo k zjištění že lanovka byla papírově nefunkční I před nehodou – píši to zjednodušeně.

Jiří Kocurek

Policie to vyšetřuje jako trestný čin. A vzhledem k tomu, že obvinila zaměstnance ČD, tedy provozovatele, tak se dá odhadnout, že se to týká zanedbání/porušení povinností vzhledem k bezpečnosti provozu.

Památkově chránit lanovku, jejíž opětnovný provoz by byl trestným činem?
Památeční lanovka, ale jen ke koukání
Památeční most, ale jen ke koukání

Připomíná mi to vtip o rockerovi v pekle – na ženské nesahat, jsou to hologramy, to pivo je obarvená voda. Na pódiu Lemmy a začíná: „… tři, čtyři: U stááánkůůů…“

P_V

Tradici památečních mostů založili v Avignonu, už před 350 lety. 🙂

Pájin

Nýtovaných, s plánovanou životností 100 let?
Člověk se pořád učí…

Karel

Připomíná mi to vtip o obvinění za vlastnictví přístrojů -jen pro výrobu lihu a druhý na znásilňování. Drážní inspekce vyšetřuje a policie rozhoduje.

Rudolf Tuček

Kabiny byly tři ale závěsy s pojezdem byly dva a ten jeden byl zničen spolu s kabinou.