Lanovka na Ještěd by měla mít v budoucnu více bezpečnostních prvků

Nehoda lanovky na Ještěd. Pramen: Hasiči Správy železnicNehoda lanovky na Ještěd. Pramen: Hasiči Správy železnic

Zaměstnancům lanovky během zastavení provozu nabídnou České dráhy jinou práci.

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

Zatím „NIKDO“ neví, zda přetržené lano je PŘÍČINA nehodové události – nebo její NÁSLEDEK …
Bez objasnění této „maličkosti“ je všechno jen pouhá spekulace.

Y.K.

Následek? To snad ani ne, ne? Co by se muselo stát za nehodu, aby to až druhotně přetrhlo tažné lano?

Gapa Karel

Třeba COVID-19. Ničí lidi, ničí lana. Promiňte mi, prosím sarkazmus, ale já už bych se v závěru vyšetřovací zprávy ničemu nedivil. Ano, každý názor může být spekulativní. „A velký bude světa soud, jaký to s ním bylo“.

dolf

Nejsem specialista na lanovky, ale na zabezpečovací zařízení na železnici obecně. V r. 2003 jsem byl ve skupině těch co zabránili privatizaci lanovky. Dnes po prohlídkách zab.zař. na vlečkách a zařízeních soukromých dopravců jsem přesvědčen, že jsme tehdy udělali dobře. Filozofie bezpečností byla dříve založena na předimenzování parametrů materiálů, v našem případě, pokud vypočtené tažné síly v laně měly hodnotu např 5000 kN tak se navrhovala pevnost lana 10x vyšší a předpokládalo se, že i při opotřebení za 3 roky jeho pevnost klesne max na polovinu, takže polovina byla ještě bezpečnostní rezerva. Vývoj tecniky jde velice rychle dopředu a jsou… Číst vice »

ABC

V r. 2003 jsem byl ve skupině těch co zabránili privatizaci lanovky

Operace byla úspěšná, ale pacient zemřel

Y.K.

Jó, večky a lokálky, to vždy bývala pýcha zabzař. Ehm.
Jen nějak nechápu, jak zabránění privatizace mělo zabránit nehodě co se stala.

Jan

Díky zabránění privatizace zůstal v lanovce historicky cenný systém ručního spuštění brzdy zatím co soukromník by to asi drze automatizoval. Doufám, že generální drotár zo Slovenska nebude čekat na vynález modernější brzdy a nechá tam použít něco co už dávno vynalezli jiní. Třeba Švýcaři.

Miroslav Zikmund

Když nejsou odborníci na MD (terminologií zákona osoby odborně způsobilé) > na MD spíše působí osoby (odporně) nezpůsobilé, tak celkem logicky nemohou být ani na DU. Kdysi byla pracovní pozice na MD (bez ohledu na změny názvu) vrcholem pracovní kariéry začínající na „štrece“ (nejen na železnici, ale třeba i na silnici, vodě, letectví (za kniplem)), dnes je to úředničina podle „zákona o státní službě“. Nikoli o odbornosti – např. na odboru drah zkouška výpravčího a minimálně 5 let praxe …. Platové podmínky na DU nejsou takové, jako u těch, co mají být pod kontrolou (dopravce, provozovatel dráhy). Takže místo toho,… Číst vice »

Šejdr

„A ta představa je jednoduchá, musíme doplnit další bezpečnostní prvky do lanovky, aby byla vnímaná veřejností, že je bezpečnější…“
No nevím, podle mě by se nové zabezpečení mělo doplnit kvůli bezpečnosti, ne kvůli PR. Ale možná tomu nerozumím, neb nejsem manager.

Miroslav Zikmund

Svým způsobem má pravdu. I mobilní plošina pro vozíčkáře má bezpečnostní pojistku jako mají výtahy … laik předpokládá, že něco podobného má i ta lanovka ….

Cyklista

Jiné, které neprovozují ČD ji mají. ČD nemohou zrušit pracovní místo – průvodčího. Aby to bylo opodstatněné, je nutné aby tahal za záchrannou brzdu.

Karlos

Proč se musí začít investovat do bezpečnosti až když se něco stane… někdy je to souhra náhod, někdy pochybení, ale výsledek bohužel stejný. Pak už se jen všechno motá okolo slovíčka „kdyby“… 😕

Jiří Kocurek

Ne vždy se ví předem, že může nastat taková a taková chyba. Nicméně navízat zabezpečení na to, že člověk bude vždy pohotov a shopen zasáhnout je poněkud lehkomyslné. U lanovky především. U výtahu už to vyřešil pan Otis před snad 150 léty.

Y.K.

Proto existuje přísloví: „po bitvě je každý generál“. Teď všichni vědí, že něco bylo špatně, ale poněkud těžší je odhadnout, co bude špatně pozítří. 🙂

Jinými slovy, u dlouhodobě funkční rutinních činností nemusí být zřejmé, že tam je vážná vada, protože se dělá zdánlivě maximum (i třeba maximálně pečlivě). Zdánlivě proto, že se nedělají hloubkové analýzy, jestli procesy skutečně nemají vadu a jestli jsou nouzové scénáře realistické (tu třeba ta manuálně obsluhovaná brzda). Tu často odhalí až právě nehoda.

Gapa Karel

Ale co je špatně víme. Např. Zacvik na strojvůdce. Licenci od DU obdrží každý, kdo trochu ovládá fyziku. Doplňkovou kartičku od dopravce pak obdrží také každý, protože je třeba jezdit s vlaky! Odborná veřejnost to ví, ale jednoho dne se lano urve! Manažerské platy jsou odůvodněny vysokou mírou odpovědnosti, ale když k něčemu dojde (selhání systému) hledá se vždy viník v provozu. Jakou míru odpovědnosti má Havlíček Kolář, Bednarik, Mohr, Štěpán, Verner, Slezák, Kodým, Kothera, Čoček, Hanuš, Novák a další? Žádnou… Nábřeží L. Svody je obézní v počtu úředníků, kteří se pasují do role odborníků, v pátek po o (obědě)… Číst vice »

ABC

§3 Všichni jsou na obědě !

Bob

Z jakého důvodu vlastně chtějí tu 80 let starou lanovku opravovat? Proč ji rovnou nenahradí novou moderní lanovkou ve stejné trase? Je to jen o penězích, nebo je tam i jiný důvod?
Předpokládám souvislost s majitelem, ČD jsou mizerný hospodář.

ABC

Tak nemusí jí vykopat a stavět od základů, ne? Lana, podpěry, pohon…. Otázka je co půjde vylepšit na tý kabině co zbyla když stejně budou potřebovat druhou novou.

Karlos

Bob měl asi na mysli teleport 🙂

Leinad

Kabiny byly tři a střídaly se (když byla na kontrole/opravě jenom kabina, nebyl to důvod k výluce. Když budou dvě, bude se to muset synchronizovat s odstávkou z jiného důvodu)
Ale souhlasím, samotná kabina potřebuje něco co by při překročení rychlosti samo brzdilo bez zásahu průvodčího.

Kulík

Tak ono je běžné, že se technologie lanové dráhy (pohon, lanáče, podpěry, kabiny, napínání lan) po nějaké době vymění za nové včetně nových bezpečnostních prvků. Většinou lanovky bez konstrukčních změn v technologii slouží cca 30 až 50 let. Tudíž lanovka na Ještěd z roku 1975 má již na generační obměnu veškerých technologií nárok. Jen připomenu, že původní lanovka na Ještěd sloužila od roku 1933 do roku 1971 tedy pouhých 38 let.

Karl vB.

Třeba už preventivně počítají s tím, že nějaký fanatik navrhne její zpamátnění, lanovka je stará 80 let. 🙂

nowas

Není stará 80 let.

Kulík

Nowas má pravdu. Tato lanovka na Ještěd je již druhá v pořadí. Ta první dosloužila v roce 1971. Jinak chápu, že řada diskutujících kompletní změnu technologie lanové dráhy nebere na vědomí a tak se stále opakuje chyba v počtu let provozu lanovky.
Pravdu mají ti, co tvrdí, že kabinovou lanovkou se dostaneme na Ještěd 88 let. Musí k tomu dodat, že od roku 1975 je v původní trase v provozu nová lanová dráha.

Miroslav Zikmund

A v čem bude ta oprava spočívat vás nenapadlo ?
V instalaci nového zařízení mezi bodem A a B … jiná věc je, co se ze stávajícího zařízení dá využít …

Kulík

Tak za prvé lanovka není stará 80 let. Z té původní lanovky zbyla pouze budova dolní stanice. Tato lanovka je z roku 1975. Ta původní dosloužila po 38 letech provozu v roce 1971, kdy započala rekonstrukce budov a sneseny původní podpěry a bylo demontováno kompletní vybavení lanovky.
Rozdílů oproti původní lanovce je několik – tím nejpodstatnějším je rozdílný počet tažných lan. U původní lanovky byla použita dvě tažná i přítažná lana, zatímco současná lanovka používala jen jedno. Další rozdíl byl v počtu podpěr – původní lanovka měla podpěry dvě současná jen jednu.

Zdendik

Není mě jasné, proč nefungovala nebo jestli vůbec kabina měla automatickou nouzovou brzdu. Pokles tahu v tažném laně samočinně aktivuje brzdu u kladek na nosném laně. V okamžiku, kdy sebou kabina škubla, šel průvodčí na podlahu a šlo o vteřiny.

Pavel

Kabina neměla automatickou vozovou brzdu.

Romanero

Neměla..

rozinka

Taly se logicky nabízí otázka, kdo dovolil dopravci ČD něco tak nebezpečného vůbec provozovat.

Karl vB.

…nebo spíš: jak to, že regulátor nezakázal něco tak nebezpečného vůbec provozovat.

Miroslav Zikmund

Na základě čeho – je / byl požadavek nebo pro „dříve vyrobené“ je obecná výjimka ?

Romanero

Těžko říct, jestli někdo někdy vůbec simuloval, co se stane s kabinou při přetržení lana. Podle mě, kdyby tohle bylo známo samotným průvodčím, tak jezdí výhradně s rukou na rukojeti záchranné brzdy a nikdy jinak. Jestli mají v náplni práce za jízdy dělat cokoliv jiného, tak je to provozní non-sense, kdy sám provozovatel neví, jak se jeho stroj dokáže zachovat.

Qěcy

Simuloval. Je na to i video desítky let staré.

Qěcy

Simulace na skutečné lanovce bez cestujících.

Miroslav Zikmund

Simulaci cestujících udělají pytle brambor – jiná věc, jak simulovat přetržení lana a zatažení na ruční brzdu když tam nikdo nebude ….

Romanero

Myslím od Ještědem..

Anatol J.

Ano, simuloval, a dokonce v různých režimech, je toho plná diskuze o lanovkách a YouTube na asi dva kliky…..

Romanero

Ano, ale jaksi vidíte z dostupných videí, že co lanovka, to diametrálně jiné chování.
Ze zkoušek s lanovkou někde ve Švýcarsku nebo Rakousku není vůbec patrně, že by obsluha neměla být schopna lanovku zastavit pro přetržení lana.
Když se ale podíváte na reálný případ lanovky v Itálii, tak je to nebe a dudy.

Miroslav Zikmund

Lanovka je určené technické zařízení …
Právní předpis stanovící technické / bezpečností požadavky podobné zařízení nevyžadoval ….
S důvěrou se obraťte na instituci vydávající příslušné předpisy …
Patrně takovéto řešení není v rozporu s technicko-bezpečnostní legislativou EU …

Zdeněk
Tomáš

Díky za odkaz, konečně mám aspoň trochu představu, co se tam odehrálo.

Romanero

To se mi nezdá, to by vypadala ta kabina jinak a byla by doletěla mnohem dál..

Klondajk

Každý blbý mobil za pár tisíc má akcelerometr. Kdyby tam byl, mohl by po překročení rychlosti signalizovat Brzdi! Nicméně předpokládám, že kabiny jsou „hloupé“ krabice na lidi. Snad se to teď změní

Jiří Kocurek

Myslíte, že průvodčí není shchopen zaznamenat, že kabina nezvykle zrychluje?
Pokud bude indisponován, např. vlivem velkého přetížení, tak těch mobilů může řvát celé hejno. Brzdu to ale neaktivuje.

David

Ale dejte už pokoj s mobilama a tabletama. Tam musí být profesionální zabezpečovací zařízení, které za každých okolností správně vyhodnotí, že je potřeba kabinu zabrzdit. Ne, nějaké udělátko s mobilem, který zrovna ztratí signál a neudělá to nic.

původní Jakub P bez tečky

Nikdo příčetnej nechce aby to tam hlídal mobil. Požadavek je, aby aktivační systém nouzový brzdy měl mimo jiné akcelerometr a nespoléhal jen na páčku u stropu, která, jak se bohužel tragicky potvrdilo, nemusí být v případě nehody snadno dostupná . Ten mobil je v tom příspěvku podle mě jen jako doklad, že akcelerometr dnes není super drahá a nedostupná kosmická technologie, ale naprosto běžná věc. Jo, je jasný, že bude třeba použít kvalitní profesionální systém, kterej bude i ten akcelerometr, stejně jako další senzory, mít poněkud jinýho typu. Ale furt to není nic nemožnýho a nedostupnýho. To, že ho ta… Číst vice »

Klondajk

Dík, Jakube. Pochopil si správně, že jsem nemyslel, že průvodčí bude koukat na mobil.

Qěcy

Požadujete něco, či bylo před desítkami let vyřešeno zcela mechanický a velice spolehlivě. Najděte si to starobylé komentované video ze zkoušky automatické třecí brzdy. Brzda se spouštěla mechanicky, když napínací síla tažného či přítažného lana poklesla. Pákový převod vyhodil zádržku pružiny. Podobně jako ji má vyhodit táhlo ve stropě kabiny.

Miroslav Zikmund

„Zákon“ (obecně závazný technický předpis) toto řešení ovšem nevyžadoval … To je stejné jako ve Studénce – obecný řev, že se jezdilo bez pomalé (kvůli tomu most sice nespadl), ale žádný právní předpis – počínaje stavebním zákonem nebo stavebním povolením, ani zákonem o dráhách / dopravním řádem drah / …. omezení rychlosti na stavbě nevyžadoval. Bylo to na rozhodnutí zhotovitele …

watslaw

Akcelerometr potřebuje signál? To jsou mi novinky.

ABC

Tak po Perninku se nakonec k těm tabletům dospělo, ač tu byl každěj chytrej jak se na mobil, GPS a GSM nedá spoléhat a to ani jako nezávaznou pomůcku. PS: že adorovaný Radioblok je založen na GPS a GSM se nějak cudně pomíjelo.

Qěcy

Tablet je provizorku jako prase. SŽ už dávno měla mít zaveden jednodušší způsob zpravování o plánovaných mimořádnostech a dnes už dotaženy do displejů na stanovištích.

Gapa Karel

Tam mělo být! Provoz LD v roce 2021 bez automatické brzdy neměl být dovolen!

Miroslav Zikmund

Na základě čeho ….
Prosím odkaz na příslušný právní / technický předpis – tuzemský nebo v rámci EU …

Gapa Karel

Lanovka byla schválena podle dřívějších předpisů, ale také následně prošla rozsáhlou, rekonstrukci, která změnila její technický stav. Diky tomu měla být LD posuzována již podle současných platných norem. Žádné zabezpečovací zařízení na ni nebylo instalováno, jak uvádějí PR články. Jedná se pouze o regulační systém nového pohonu v elektronické podobě. Zabezpečovací system by uměl automaticky spustit čelistvou brzdu k nosnemu lanu. Stav, který tam byl odpovídal historickému provozu. Lanovka však není depo v Lužné. Musí to být bezpečný dopravní systém. To, co se stalo, promiňte mi, je průser nejvyššího kalibru v odvětví lanových drah u nás. Každá bagatelizace této nehody… Číst vice »

David

Na to nepotřebujete mobil, zabezpečit to lze i bez elektroniky. Podobný problém u výtahů vyřešil Otis už v roce 1853.

Karl vB.

Škoda, že na koncových bodech, sloupu a na kabinkách nebyly instalovány kamery. Archivní záznam by možná napomohl objasnit příčiny.

Kubrt

Předposlední odstavec – první řádek. Tažné, nikoliv nosné.

zdenek

Lanovka jezdila 80 let po modernizaci 50? A nyní měla 3 roky staré lano? Něco se tedy muselo za tu dobu změnit. Otázka zda právě ne ta packa na lanovce na tažné lano. Nevypadá podle mě úplně původní. Nebo se změnilo nějak napnutí a jinak se to vlnilo.
To lano se nikdy nemělo přetrhnout. To je to podstatné. Nějaká brzda je až to druhé.
Ať to dají Rakušákům, ať to vyšetří. Ne těm našim..

zdenek

Nebo třeba u italů to práve načnuli tím spouštěním nouzové brzdy. Falešným.. A těmi rázy.. Uvidíme.

Tomáš

Proč jako? Vždyť ta brzda se přitlačí k nosnému lanu, které ale neprasklo…

Zlámalík

Já hlavně nechápu, jak může lanovka tohoto typu být provozovaná bez funkční samočinné brzdy. Kdo to schválil a ponechal v provozu?

zdenek

Tak ona funkční asi byla. Jen prostě podle italských záběrů je to taková centrifuga. Že bez automatické aktivace podle rychlosti nevím.. Na kolik je reálné tam někde u stropu lovit páčku.

Hans

Není to tak, že tah tažného lana deaktivuje brzdu?

Modré zábradlí

Považoval bych to za logické, ale tady nic takového pravděpodobně nebylo (jinak by to už dávno někdo zmínil).

zdenek

Podstatné je, že to lano prasknout nemělo.

Tadeáš

Jaderná elektrárna by provozem podle předpisů také neměla vyletět do povětří, přesto je tam miliarda bezpečnostních prvků a ještě často zálohovaných (redundance) za obrovské peníze a nikdo se nad tím nepozastavuje proč by to tak nemělo být.

zdenek

No jaderní elektrárna má milion bezpečnostních prvků. Ale ve fukušímě evidentně ve výsledku všechny na.. Buďo blbě umístněné. Nebo blbě navržené a nefunkční.

Jiří Kocurek

Vlaky by se srazit neměly. Němci mají PZB.

zdenek

Jako to, že se vlaky v česku srážejí mě jaksi vůbec nepřekvapuje.

Y.K.

Nemělo, nemělo, je to technika a ta může selhat. Uletí vám kolo na dálnici, vykolejí vlak, letadlu se roztrhne motor. Nemělo se stát, že nezafunguje bezpečnostní sytém, tedy sekundární pojistka, co jistí první systém.

Gapa Karel

Ano, prasknout nemělo! A tažné lano taky jen tak nepraskne, pokud není poškozené. Poškození nevznikne během sekundy, teda pokud ho neutne třeba nízko letící stíhačka. Únavu materiálu, porušení vláken odhalí pravidelná defektoskopie. Štěpení, což je již docela krize, pak pravidelná provozní prohlídka. Kde se stala chyba? Z této mimořádně události jde mráz po zádech.

Miroslav Zikmund

Asi nikde, když k nehodě došlo v řádu jednotek hodin před plánovanou revizní prohlídkou – ta se opakuje v daném časovém intervalu, tudíž termín je znám „desetiletí“ dopředu a na opakované termíny jsou sjednáni dodavatelé speciálních služeb. Provozní prohlídka plánované na každé pondělí ….

Gapa Karel

Ale jo, někde se chyba stát musela. Jenom je třeba pěkně nechat nehodu uležet v čase, jako utopence ve sklenici. Česká delikatesa. Jenom žádná Itálie! Myslím, že právě pan Zikmund na dráze něco pamatuje i ten vyhnívací systém, který se naučí časem každý úředník (systémový specialista), který si nechce ve svém kariérním životě dělat problémy.

Miroslav Zikmund

Vy už – na základě čeho víte – že příčinou události byl prasklé lano ?
Nemůže být prasklé lano následkem ?

adam.voj

Každé zařízení odpovídá tomu, kdy bylo schváleno a uvedeno do provozu. Auta, autobusy, tramvaje či náklaďáky z doby před lety také neodpovídají dnešním normám. Nedodělávají se jim airbagy a jiné dnešní vymoženosti, aby to odpovídalo dnešním normám a dnešním crashtestům (ačkoliv díky tomu na silnicích umírá řádově daleko více lidí, než tady poprvé v historii v jedné lanovce). Silnice či dálnice s roku XY se také ze dne na den nepředělávají do dnešních norem. Ano, souhlasím že na základě této události je vhodné bezpečnostní prvky na této a podobných lanovkách posílit, ale nikomu bych nevyčítal, že se tak nestalo předtím,… Číst vice »

Tonik

Nesrovnaval bych stará auta a lanovku. Absence automatické brzdy mohla znamenat až 35 mrtvých pokud by dolů jela plná kabina. Těžko pochopit, že nebyla dávno instalována.

Kamil Novotný

Tak Autobus RTO může mít také 40 mrtvých a stále může jezdit. Parní vlak bez vysílačky i stovky.

Puvodni Jakub P bez tecky

Mozna proto nejsou v pravidelnym kazdodennim provozu…

Jiří Kocurek

Jenom drobnost: Většina nehod na silnici je způsobena chybou řidiče, nikoliv technickou závadou. Od technických závad je STK.
A žebřiňák, narozdíl od lanovky, nevisí po zastavení ve vzduchu.

zdenek

To je těžko říct. Je možné, že na Mottarone „automatická“ brzda ten pád taky způsobila.

watslaw

cit:“Ano, souhlasím že na základě této události je vhodné bezpečnostní prvky na této a podobných lanovkách posílit, ale nikomu bych nevyčítal, že se tak nestalo předtím, protože si prostě nikdo zřejmě nedovedl ani v duchu představit, jak a proč by se to mohlo stát.“

Po nehodě v Itálii by si to snad představit mohl. A když se to má na podobných lanovkách posílit po nehodě na Ještědu, proč to nemělo platit už po nehodě v Itálii?

Hans

To nejste sám. Neznám žádné podrobnosti, ale aby byla aktivace záchranné brzdy závislá na bleskové reakci obsluhy mi příjde naprosto absurdní.

Qěcy

Sice jsem si pár dní po nehodě dle fotek myslel, že automatickou čelisťovou brzdu na nosné lano má, ale dle všech následných tvrzení má jen ruční ovládání této brzdy z kabiny. Což je při pádu cestujících i průvodčího na zem dost nepoužitelné.
Tudíž zřejmě bude hlavním vylepšením instalace automatické čelisťové brzdy nosného lana. Přitom je taková automatická brzda věc stará přes padesát let. Bohužel.

Halamus

U výtahů je to věc stasá přes 150 let, veřejně předvedeno v roce 1853.
https://en.wikipedia.org/wiki/Elisha_Otis#Lasting_success

dolf

Drážní uřad – tam je zakopaný pes, nevykonává funkci národního bezpečnostního úřadu, ani státní dozory.

Miroslav Zikmund

DU dělá to, co mu zákony schvalované Parlamentem dovolují …
Chybí zákon o odpovědnosti poslance za špatný zákon a škody takto vzniklé …. byť třeba jen v doživotním odejmutí práva být volen do jakékoli funkce, např. člena výboru spolku pro zametání ulic …