KŽC Doprava přišla o „kredenc“, shořel na Pražském semmeringu
Požár motorového vozu 831 na Pražském Semmeringu. Foto: @hasicipraha
O jeden ze svých historických motorových vozů přišla v sobotu společnost KŽC doprava. Na trase Pražského motoráčku dnes před výhybnou
Kredenc nebo Lodak? Podle cisla to vypada na remotorizovanou verzi 831…
Kde není poctivý mechanik starých motorů a čas na údržbu, tam je zaděláno na mnohem větší riziko. Pokud se někde najde zastrčený zapomenutý Kredenc, Měl by se jeho revitaizace chopit někdo kvalifikovaný.
Revitalizace ? Také jsem si kdysi myslel , že když se KŽC ujme nějakého starého historického vozidla , dá jej do pořádku. Než jsem vlez do jejich Kokořínského motoráčku a vykoukl na mne mnohem opotřebovanější a zdevastovanější interiér než jak si jej pamatuji v době pravidelného nasazení v provozu v době ČD… Dle mého názoru na vozidlech udělají pouze jenom opravdu ty nejnutnější úpravy. Nalakují to zvenku a když to nejede tak vymění nějaký díl , aby to jelo. Toť vše. Nějaká generální oprava , rozebrání motoru , výměna opotřebovaných částí …to dle mého názoru nehrozí… Jak mám rád historii… Číst vice »
Kredenců shořela asi třetina ze všech vyrobených kusů, je to opravdu vina mechaniků?
Za 400 táců někdo vyrobí repliku nebo to dokáže opravit?
Jo, ale do stavu před požárem.
Byl rozpálen na kovošrot…..
Ještě že, takovej šrot snad z padesátých let nemá ve 21. století už snad tady co dělat. Když to vidím, připadám si jako kdybych spadl někam do hlubokého komunismu.
A přesto se jím v podobě nostalgického výletního vlaku mnoho lidí rádo sveze, navíc pro děti (zejména ty menší) je to zajímavý zážitek, který jim do podvědomí dostává sdělení, že železnice je zajímavý způsob dopravy a umí být i „přátelská“, protože jinak znají téměř výhradně jen auta – a rodičům to umožňuje zvolit pro děti zajímavý program, aby nezlobily doma. A speciálně trasa po „semmeringu“ je pro tyto potřeby „jako dělaná“, protože je zajímavá svými výhledy na Prahu, které žádná silnice nenabízí a ani nabídnout nemůže, a nejen na obou koncích poměrně krátké cestovní doby (pro děti ještě rozumně únosné)… Číst vice »
Tak teď nevím, jel jste po tom (pražském) semmeringu někdy? Co se týče výhledů asi nejpřeceňovanější trať u nás. Ale pro malé děti určitě fajn, ty ocení už jen ten vlak, a jsou schopny se zeptat ‚to je letadlo?‘
Tak kdyby to byla nostalgická jízda…nepravidelná , příležitostná…proč ne ? Jenže on se z toho stal velký byznys. To , že tím takřka nikdo necestuje…viz Podtrosecký rychlík , kterým jsem jel 3 x a nikdy nenapočítal více než 12 cestujících , nevadí….Hlavně , když to ochotná veřejná správa zacáluje. Kladu si otázku proč jdou politici tak firmě KŽC na ruku ? A to nejde zdaleka jenom o tyto jízdy , ale třeba i podezřelé bez výběrového řízení provozování linky Mas.n.-Čakovice.. Dále… když člověk cestuje třeba parním vlakem ze Žitavy do Oybinu, jede vlakem , jehož vozidla jsou sice stará, ale… Číst vice »
Napsat v jedné větě jeden název německého města česky a druhý ne, to je opravdu jazyková šílenost…
Nesměšujte „Podtrosecký rychlík“ s „Pražským motoráčkem“, byť je provozuje stejný dopravce: ty „Langustovy“ vlastně „dálkové“ vlaky rozhodně nemohou mít dlouhodobě stálou velkou frekvenci, protože svým charakterem vyhovují prakticky jen malému počtu zájemců, přičemž naprostá většina z nich jich využije jen jednou na nějaký celodenní výlet, ale krátkou projížďku pražským „semmeringem“ s dětmi lze podnikat mnohem častěji a třeba i „operativně“ – a i když už jsem tím vlakem dlouho nejel, jsem přesvědčen, že prázdný rozhodně nejezdí ani po těch několika rocích jeho fungování. Ke stavu jednotlivých „Langustových“ vozidel se raději vyjadřovat nechci, protože jej podrobně neznám, ale velké iluze si… Číst vice »
Je to přece historické vozidlo…
To je trabant taky a dotace na něj nedostanu.
A vozíte jím snad pravidelně veřejnost podle nějakého předem zveřejněného jízdního řádu?
Vždyť je to historické vozidlo, které jezdí pouze na nostalgických vlacích. Nevím, proč by to mělo vadit, kdo nechce, nemusí s tím jezdit. Kolem trati Pražského Semmeringu je dostatek spojů MHD, které jezdí mnohem častěji a rychleji, tak nevím v čem je problém.
V tom, že ty „nostalgické“ jízdy platíme, i když jimi skoro nikdo nejezdí. Když je bude KŽC provozovat na komerční riziko a lidi jim to zaplatí, neřekneme proti tomu ani popel.
Každý platíme ze svých daní spoustu věcí, některé využíváme, některé ne. Každý nevyužívá všechno. Zajímavé je, že u jiných věcí, které se platí z veřejných peněz, nikdo neřekne ani slovo, zatímco do nostalgických vláčků se opře každý?
A že tím skoro nikdo nejezdí? Pražský motoráček mezi nevytížené spoje rozhodně nepatří, osobně jsem s tím jel už mnohokrát a vždy bylo plno. Už jen kvůli tomu byl jeho provoz rozšířen na celoroční.
tím vlakem občas jedu a tvrzení „nikdo s tím nejezdí“ teda moji zkušenost úplně nevystihuje…
Taky bych řekl že tyhle víkendové spoje jsou většinou využívané dost. Většinou není ani kam si sednout…
Obávám se, že jste spadl úplně někam jinam.
Zajímavé je, že každý píše jinou lokalitu požáru. Na stránkách požáry.cz píší o Košířích, na IDnes o Jinonicích zde o Stodůlkách… Tak kde tedy hořelo?
Údajně v tom zářezu pod výhybnou Stodůlky =v lese na trati nad zastávkou Praha-Cibulka: je to pro automobily nepřístupný terén, a tak než se tam hasiči dostali, bylo už na všechno pozdě. Ale mám to jen „z druhé ruky“ = říkal mi to známý večer při návštěvě „Muzejní noci“ ve „Výtopně Zlíchov“.
Škoda motoráku, nezasloužil si takovou smrt – a nelze to rozhodně ani přát ani „Langustovi“, ať je, jaký je …
Tato slova podepisuji, také nikomu nic zlého nepřeji, jen jsem toho názoru, že každá závada má svou příčinu a tu je třeba poznat a eliminovat. Stejně jako systémovou závadu současného finančního systému.
Tam,kde píšeme my.
Tak jsem si to právě zjistil na katastrální mapě. A pravdu mají ti, kteří psali že to bylo v Košířích…
Katastrálně ano.
Takovej velkej krám a má to cenu ojetého Superbu. 400 papíru je fakt asi cena šrotu.
Taky nechapu vetu „Škoda je odhadem 400 tisíc korun, vůz ale bude už dál nepoužitelný“. Co ma ta veta vyjadrovat? Ze se da koupit stejny vuz za 400 tisic?
Účetní hodnota a skutečná hodnota bývají někdy zcela jiné.
A nebo taky čytřiceti ojetých Fabií HTP, což je hromada větší, ikdyž stejně těžká. S autem to nejde srovnávat, už vůbec ne historický motorák s 5letou ojetinou.
No já nevím, v tomhle případě bych se teda asi hádal co je větší ojetina.
Taky mne to zarazilo. Apropos..tento motorák měl hodnotu stejnou před požárem i po požáru. Požár mohl nakonec tu hodnotu ještě zvýšit. Shořelo všechno , co nebylo železem a sběrna by to nevykoupila…
Když jsem v TV viděl, na jakém spádu „žhavá trubka“ stála, vzpomněl jsem si na historku jednoho bývalého fíry z Břeclavi. Tomu podobným způsobem někdy na přelomu 60. a 70. let vzplála za jízdy mezi žst. Valtice a zastávkou Valtice-město kterási M262.0 na postrku os. vlaku ze Znojma do Břeclavi. Na zastávce Vatice-město motorák vzhledem k časové tísni zabrzdil pouze vzduchem, rychle vyhnal cestující, opustil stroj a odvěsil ho, aby vlakový motor mohl odtáhnout zbytek soupravy kousek za nástupiště mimo dosah plamenů. Jakmile oheň pohltil hořlavé části vzduchových potrubí, opustil vzduch brzdové válce, hořící motor opustil zastávku a vydal se… Číst vice »
To vypadá uvěřitelně, ta doba byla fakt tak blbá 🙁
Kdyby blafla regionova, je mi to celkem jedno, ale tohle už je technická památka . Údajně nejdéle měl domovské depo v Klatovech, tak počítám, že sloužil hlavně na šumavských lokálkách. Dožil se 61let.
Ano, sloužil zejména vlacích Klatovy – Železná Ruda a Klatovy – Horažďovice předměstí. A jezdil poměrně dlouho, odvezen byl někdy cca 2008/2009, ještě si jej pamatuju. Poslední cesta z klatovského depa vedla přes Domažlice ještě s nějakými Btx a ještě jednou 831kou. Byl jeden ze tří posledních v Klatovech, další z nich byla dnes luženská 043-5.
Jirko, určitě ještě v r. 2010, co vzpomínám… 😉
Jinak v Klatovech měly vozy přezdívku Loďák, 831.043-5 Raketa.
Ano, Raketa byla moje nejoblíbenější <3
Ano, byl u nás v Klatovech a jezdi až do úplného odstavení 831. 🙂 Velká škoda!!! 🙁
tak to mělo být v muzeu ta vaše památka
Tam jsou naštěstí jiné kusy – ale kromě statických muzejních předmětů přece mohou existovat i provozovaná historická vozidla určená právě pro nostalgický provoz: mnoho muzeí, a nejen těch zaměřených na dopravní obory, tak ostatně logicky postupuje, aby mohla předvádět i historické muzejní předměty v chodu – a v případě dopravních oborů a historických vozidel to logicky znamená nejen možnost vidět je v jízdě zvenčí, ale i možnost se jimi svézt.
To jistě. Nicméně by měla alespoň být v nějakém solidním stavu. Svézt se historickým vozidlem , které bylo nedávno rekonstruováno je zážitek. Svézt se krámem , který nikdo neudržuje a který má 60 let starý interiér , který vypadá strašně , to není o zážitku ,ale o frustraci. Že to někdo provozuje a že to financujeme z daní úplně všichni.
Naštěstí to hořelo dost pomalu, takže všichni stihli vystoupit a nikomu se nic nestalo…
Tak jsem se zastavil na zastávce praha-stodůlky….vlak přetáhly do stanice a tam bude stát až do pondělí s lokomotivou,aby to měli zabrzdeny. Vlak bude v pondělí rozebrán na kusy a odvezen na náklaďáku. Vůbec nevím jak se tam nějakej jeřáb po silnicích dostane…
Buď ulicí Upolínovou nebo ulicí Nad Hliníkem. Třetí možnost je kolejový jeřáb.
Docela úzké… Ale nějak to musí zvládnout…
Když to jde do šrotu, tak lze předpokládat, že to autogenem rozřežou na tak velké (malé) kusy, aby se to dalo nabrat autojeřábem AD 20 nebo něčím podobným, levným. A Tatra tam projede.
740 se vratila jeste vecer do Malesic. Motorak tam asi zustal? Predpokladam, ze neni schopny prepravy.
Zajímavé…. Dicr říkalo že tam 740 zůstane s motorakem napojeny,aby byl zabrzdeny
Asi to proti ujetí někdo kvalifikovaně zajistil nějak jinak.
Škoda ho. R.I.P.
Říkalo se jim taky „žhavá trubka“. Shořelo jich hned několik, rám vozidla se horkem prohnul, někdy se zhroutil až na koleje. Ocel netřeba roztavit, aby ztratila pevnost, stačí nějakých 400 °C
http://www.prototypy.cz/zobrobr.php?filename=830163b.jpg
Někde jsem četl, že přívod nafty je veden nešťastně okolo vejfuku. Takže když netěsní/nebo se urve přívod paliva, tak je na žhavé trubky zaděláno.
Škoda motoráku…
A tohle řešení o pár desetiletí později okopíroval výrobce Citybusů. Budiž i jim země lehká…
Tak to ani na Venuši nemá ocel moc potenciál, když průměrná teplota je tam kolem 450 °C.
Existují žáruvzdroné ocele. Ty jsou ale patřičně drahé.
Velmi smutná zpráva.
Všechno jednou zanikne, i vesmír 😉
Což moc veselé nebude, ikdyž už tady nebudem.
Taky by se mi víc líbilo, kdyby lidstvo přišlo na to, jak tu být co nejdéle a kupř. zabránit, aby Země byla neobyvatelnou, až Slunce začne víc pálit. Chtělo by ji to odsunout. Ale možná se půjde přesunout na Mars, tam se také zvedne teplota.
Ještě zesílit gravitaci Marsu, aby udržel atmosféru alespoň o tlaku, jaký je ve 3000 metrech nad mořem na Zemi. Střední rychlost molekul vzduchu musí být výrazně nižší než úniková rcyhlost v dané výšce, jinak dá vzduch planetě pápá.
Tak já to nepředpokládal bez skleníku, ale i tak pomůže skutečnost, že nebude nutné ho až tak extrémně vytápět z -60 na nějakých 22-25. A i skafandry a vozítka pro pohyb po planetě budou jednodušší, když nebudou muset řešit tak velký teplotní rozdíl. A usnadní se dolování vody a všeho dalšího. Stroje tlak a atmosféru zase tak nepotřebují, ale zamrzání oželí rády. Jinak ale nezbude, než si celou platu samozřejmě obestavět skleníkem. Oproti Venuši, která se v té době už bude tavit a Zemi, kde bude nehezkých třeba 150 stupňů, bude Mars to nejpříjemnější místo ve Sluneční soustavě (přesněji to… Číst vice »
To náhodou vůbec není jisté 🙂
Podle hypotézy „imaginárního času“ (což je asi poslední věc, na které pracoval Stephen Hawking před svojí smrtí) nemá čas začátek ani konec.
Tj. nikdy čas a prostor (= to, co nazýváme „Vesmír“) nikdy a nikde nekončí a nikdy a nikde nezačíná – přibližně stejně, jako funguje povrch koule (to co nazýváme „Velký třesk“ byl průchod času přes „pól“ kde se otočil jeho vektor podobně jako se otočí střelka kompasu)
Více viz jeho kniha „Stručná historie času“ 😉
Bylo jen otázkou času, kdy se něco takového u KŽC stane. Jejich údržba….. To snad nejde ani komentovat.
Klub žalostných cestovatelů.
Nakonec ty lokálky skončí na tom, že pro ně prostě nebude žádný šrot. Buď se rozpadne, zničí při nehodách, nebo, jako dneska, lehce zahoří…
Vy asi máte nějaký komplex, že do toho taháte provoz na lokálkách.
Ale tohle není lokálka. Lokálky jsou kontroverzní věc, ale turistický víkendový provoz na trati, která se bude udržovat tak jako tak a je na území milionové Prahy, určitě smysl má.
O tom jsem neřekl půl slova… ano, na této trati je v pořádku, že je muzeální provoz. Svoje zákazníky si najde. Nic to však nemění na předchozím sdělení, že na lokálkách potkáváme šrot, který prostě už dlouho nevydrží a rozpadne se. Takže budeme mít opravené lokálky, ale nic na ně. No a pak se zjistí, že ten mikrobus je přeci jen levnější. Jak na pořízení, tak na provoz.
Tak to už můžu souhlasit. Já to vztáhl k této konkrétní trati a divil jsem se. Myslím, že zde s hrazeným muzejním provozem většina Pražanů určitě žádný problém nemá. Jde i o jednu z nejhezčích tratí v Praze, takže kde jinde to taky provozovat? 810 a derivátů mi líto není, ale tohohle starého kousku celkem jo. Přispíval k atmosféře, tady zapadnul. Tady určitě nebude lepší to provozovat Stadlerem, ten se hodí leda k pravidelné dopravě a pravidelná doprava ve všední dny tu už moc smysl nedává. A cyklistu do Řep vyveze tramvaj (pravda, bere maximálně 2 kola na vůz, ale… Číst vice »
Dobrý den, nemáte náhodou bratra?
V diskusi o článek vedle váš jmenovec píše:
„Inu zdroje jsou, tak se rozhazují.“
„Tak si to ale plaťte ze svého, “
„Že se z veřejných rozpočtů občas zaplatí, co se platit nemá, není v žádném případě důvod, aby se těch nepatřičných věcí platilo ještě víc“
„Ono tam není dost vlaků v rámci ZDO? “
a tak podobně…
A jaká asi tam mohla být údržba u ČSD, když se to stávalo i jim?
To mělo remotorizaci ? to tam shořel novy CATr ?
Catr těžko, remotorizace byla v 80tých letech.
M262.0(830) původně měly vozy z výroby motor 12 V 170 DR, při remotorizaci dostávali upravený lodní motor 6 L 150 PV 3 a po tomto úkonu mezi roky 1981-1991 dostávaly novou řadu M262.1(831)
A proto si také od té doby vozí v některých krajích přezdívku Loďák
@Jan Sůra Shořel předpokládám před výhybnou, nikoli přes výhybnou…
Chlapče Ty jsi vážně detailista. Všechna čest