Kvůli vlně bouřek kolaboval provoz na železnici, zastavený provoz zůstává na čtyřech úsecích
Vlak ČD Cargo uvíznul na 4. koridoru. Foto: Správa železnic
Provoz na trati z Prahy do Českých Budějovic zůstane přerušen do zítřka.
Do toho ještě v Po Valašské Meziříčí nešel od zhruba 3 rána do 8:30 intranet, tudíž i celý ISOŘ byl mimo provoz.
Vůbec bych se nedivil, kdyby v budoucnu před příchodem obdobné bouře „dobrá správa“ kompletně zastavila provoz a zdůvodnila to bezpečností cestujících. Ono je to totiž mnohem jednodušší než zajistit vykácení stromů v blízkosti aspoň hlavních elektrifikovaných tratí. Dokud kvůli pádu stromů na trať neumře několik cestujících, tak se nic nestane.
Jo kéž by to bylo tak snadné jak tady píšete. Ono část z toho je na cizích pozemcích, takže nejdřív musíte vyzvat vlastníka aby zjednal nápravu, a až po jeho nečinnosti tam můžete vlézt a pokácet to (snad vyjma případů, kdy by strom ohrožoval provoz, ale to zas pak musíte prokázat), nebo naopak vím o situaci, kdy sice s vlastníkem komunikace byla, ale dovolil pokácet jen část stromů, které ve finále provoz ohrožovaly nejméně, ale ty vzrostlejší ne.
Každý strom, který může padnout do tratě, ohrožuje provoz. Neříkám, že tam má být pustina, ale co kdyby se povolená výška (daná i typem vegetace) odstupňovala tak, aby stromy při vyvrácení nezasáhly do tratě? Tak se udrží příroda i železnice.
To jsem taky navrhoval, aby byla výška odstupňovaná podle vzdálenosti od kolejí, ale to jsem se dozvěděl, jak toho chci docílit.
Pilou 😉
Problém je, že vichr může ulomit vršek a odnést ho (ne)pěkně daleko. Proti všemu se to zabezpečit nedá. Na poušti je zase problém s vátým pískem.
Něco jiného jsou stromy padajíci kvůli vyhnilým kořenům či přetížené sněhem. To se dá řešit.
Představujete si to jak hurvínek válku. Úplně přesně jak ministerští úřednici. Taky si myslí, že všemu rozumí, mají ve všem přednost a musí být za každlu cenu po jejich.
Podle lesního zákona (netýká se zahrady) je vlastník lesa tyto zásahy povinen strpět.
Kolem vedení ZVN, VVN i VN jsou průseky, naprosto bez problémů. Ale u drážního trakčního vedení VN je problém ty stromy vykácet.
Tak buď to někdo dělá dráze naschvál anebo se nechce, což ,jak známo, je horší, než když to nejde.
https://www.spravazeleznic.cz/kariera/volna-mista/nabidka-pracovnich-prilezitosti
Tady je šance jak něco změnit, můžete si vybrat z pracovních pozic kam chcete nastoupit a ten špatný stav zlepšit.
Pozici generální ředitele, který stav reálně může změnit, tam nevidím:-)
Ale notak, vždyť přece všechno řídí ministr. Dráha rozhodně není od vyvíjení vlastní iniciativy. Dráha všechno jenom udržuje a ministr musí říct jak se to bude dělat. Proto by měl být ministr z drážního prostředí, aby věděl jak se to vždycky dělalo.
Generální ředitel této organizace stromy kolem tratí určitě nekácí.
Pokud se v diskuzi tvrdí (nemyslím tím tebe), že zákon to umožňuje, tak není tedy problém vzít i místo na údržbě, nafasovat motorovou pilu a vyrazit ven čistit prostor kolem tratí.
Jen mě překvapuje, že není stejné pozdvižení v diskuzi u vykolejeného motoráku v Rakousku, kde pravděpodobnou příčinou byl taky strom.
SprŽel není neziskovka, kde člověk dělá charitu. Je to normální firma.
Pokud budu chtít v této firmě něco změnit, tak nastoupím na místo generálního ředitele a rozhodně ne na údžbu.
Vámi doporučovaný postup koresponduje s přístupem užitečného idiota. Podnikání není charita.
Tak to vám držím palce. Pozice GŘ je pro vás připravená a určitě se na ni hodíte 🙂
To už je na nich, jestli budou chtít pomoci:-)))))
To je furt dokola.
Pokud chcete znásobit řady odpůrců železnice, tak jen do toho!
Místo toho, aby se hledala nějaká jiná řešení, tak hned všechno kácet a likvidovat. Navíc v rezervacích je to nepřípustné.
Stromy mnohem víc ohrožují silnice. Ale tam se takové řečičky neobjevují. Všichni chápou, že takový požadavek je absurdní a riziko jsou ochotni nést. Přestože na rozdíl od železnice včera dva lidi skutečně zahynuli.
Ono je to jinak. Vyjma hasičů a záchranářů mají řídiči možnost zastavíit na vzdálenost, na kterou vidí. Rychlost jízdy upravuje řidič, jeho možnosti jsou proti strojvedoucímu nesrovnatelně lepší. Auto se může že vyhnout, drážní vozidlo ne. Jiné řešení než preventivně odstranit nebezpečné stromy z blízkosti dráhy není.
Aby se zacalo mluvit o kaceci stromu, muselo by vykolejit nejmin deset vlaku. Tydne.
S tim lesem kolem trati se neudela nic. Je to tak zanedbane, ze to neni mozne v realne dobe stihnout orezeat a uz vubec ne to pokacet v predepsane vzdalenosti. Nastesti cim rychlejsi trat, tim min stromu.
Ono by stačilo kácet to aspoň kolem koridorů a sázet tam maximálně nízké křoví. Zajímavé, že na dálném východě jsou tratě stavěné s vyhrazeným pásmem a často přístupovou cestou podél trati. https://www.dreamstime.com/high-speed-passenger-train-tracks-railway-station-ukraine-high-speed-passenger-train-tracks-motion-blur-effect-image161717247
Tohle je leckde i v ČR, ale není to všespásné, jiná rizika než stromy zůstanou.
Jo když bylo v návrhu zákona, že každý strom, který může dopadnout na trať je ohrožující provoz, tak to zase bylo špatně. Takže holt nezbývá než vyzvat vlastníka a čekat zda bude komunikovat, a pak to tedy případně pokácet, navíc na elektrifikovaných tratích to často musí dělat OTV a ty pracovníci mají na starost i jinou práci.
A musí to dělat OTV? Firem, které umí kácet stromy podél elektrického vedení, je víc.
Ale OTV to musí vypnout a zajistit, aby se mohlo kácet.
Musím uznat, dnes se SŽ zase předvedla v „úžasné“ komunikaci s cestujícím. Souprava na vlak 903 Bouzov, která přechází z vlaku 1753. Vlak 1753 měl zpoždění při odjezdu za stanicí Česká Třebová přes hodinu, samozřejmě SŽ vůbec nic nehlásila za včas (třeba aspoň 20 minut předem) a všechno ohlásí v čase původního odjezdu, samozřejmě zpoždění ohlášeno jen 40 minut a postupně se zvyšovalo na 55 minut. (Velice děkuji za tuto skvělou komunikaci, vědět o tom zpoždění vyšším než 50 minut, tak tolik nespěchám z domu a třeba si ještě na chvíli lehnu ať nemusím stát přes hodinu na nádraží). Následně… Číst vice »
A nebylo by lepší, kdyby SŽ takovým událostem předcházela? Třeba vykácet stromy v ochranném pásmu apod. 😉
Tak samozřejmě, ale stačilo by mi, když k takové události opravdu dojde, že se budou aspoň informovat cestující v dostatečném předstihu… Tohle co SŽ ukazuje, je dle mého na kompletní vyhazov za neplnění pracovních povinností…
Co to je dostatečný předstih ?
Dostatečný předstih je dle mého, od chvíli kdy vědí o zpoždění. To co předvedli ráno je opravdu vrchol arogance.
Stromy mají i ochrannou funkci, např. před zavátím sněhem.
blbost, to nejde
Pluh neznají?
Znají – třeba jeden na 1000 km tratí v příslušném obvodu …
Dobře. Na konci roku si tedy uděláme sčot zavátí sněhem x popadané stromy na TV a koleje. Co myslíte, čeho bude víc??
No bylo…bude řev, ale jakáž pomoc…
V ranních hodinách byl výpadek celého intranetu, tudíž i ISOŘe, který je zdroj informací pro GRAP i ostatní provozní aplikace. To je možná důvod chybějících informací.
tady je vidět fakt velká zranitelnost železnice.
Ne, tady je vidět, jak hloupé zákony máme a stále je problém zajistit dostatečné úpravy do bezpečné vzdálenosti od trati, aby k tomu nedocházelo. Bohužel ekologové do toho moc mluví.
Protože místo údržby je aplikována likvidace. Hlavně s tím mít co nejméně práce. To samé preventivně zastavit (zpomalit) provoz s nahlášenou bouří a po jejím ukončení vyslat na tratě údržbu, hrozný problém, zase by se musel někdo o něco starat, někoho zaměstnávat prací…
Výjimečně s vámi budu souhlasit, taky mi, z lajckeho hlediska, přijde, že ten počet najetí do stromů překvapivě popadaných po každé vichřici je trochu vysoký, jakoby SŽ i dopravci hráli ruletu, jestli to trefí nebo ne.
Příčina je v delší zábrzdné dráze.
Aby ČEPS pokácel nebezpečné stromy okolo drátů není takový problém. Problém je, když spržel nechce.
To víte, u pokácených stromů by se manekýn ukazovat nemohl – co kdyby v dalším životě byl třeba ekoterorista ?
Pokud by nějaké další životy existovaly, tak v jejich případě jedině ve formě nějakého stromu.
ČEZ / ČEPS mají ze zákona přidělené ochranné pásmo, i z hlediska výšky porostu pod vedením, takže výhodné pro „lesní školky vánočních stromků“.
Vedení 400 kV, 220 kV, 110 kV jsou na tak vysokých stožárech, že běžný porost nevadí, pod vedením je „výškový“ limit. Nejhůře je na tom vedení VN 22 kV a venkovní vedení 230 / 3 x 400 V.
A přesto je kolem 22 kV taky průsek a nikdo se nad tím nepozastavuje.
To vykládejte třeba v Krušných Horách kolem Perniku. Nebo v beskydských vískách…
Předně si ten zákon raději přečtetě.
To že Spržel nedokáže jednat není chyba zákona. Pravomoc mají stejnou jako silničáři nebo energetici.
Ekologové sice existují, ale bohužel je na to brán zřetel 😀
A v kterém zahraničí, např. Švýcarsku jsou zákony jiné ?
Ne, to je kvůli tomu, že je to z tiskové zprávy SŽ.
Na silnici jsou dva mrtví, na jejichž auto spadl strom…
to jo, ale provoz na silnici není na tolika místech zastaven… jede se dál, kyvadlově, objížďka….
To jistě, ale to je možné někde i na železnici. To je spíše rozsahem sítě, než že železnice je z principu zranitelná. Menší síť je pochopitelně méně redundovaná.
Což je problém stále se stupnující. Nikdo se nenamáhá při rušení tratí zjistit, jestli by nešly po úpravě využívat k odklonům. Potom nemusí přijít nutně vichřice, stačí skokan, přejezd a nebo jakýkoliv závada ve sjízdnosti. Silnice objíždění zná. I když tohle léto je jako objížďka i naše ulice 😠
K rušení hlavních tratí prozatím nedošlo a lokálky jsou k odklonu stejně nepoužitelné.
Lokálky jsou nepoužitelné k odklonům pouze kvůli vlastní zanedbanosti.
Pokud by péče o ně nějak vypadala, tak by aspoň ty Bmz a 750.7 unesly…
Takže např. v případě skokana v Uhříněvsi navrhujete odklonit S-Bahn na neelektrifikovanou jednokolejku přes Davli?
Ne, záloha pomocí lokálek by fakt nefungovala a proto se mimořádnosti nejefektivněji řeší pomocí NAD.
Nemyslím v současném stavu. Psal jsem po úpravě. Ne všechny, ale něco se dá po úpravě použít jako záloha.
Jasně, pojede se odklonem přes Chornici. Vlak se musí rozdělit na 2, aby se tam vůbec vešel.
Jóo, kdyby se nezrušial trať z Hostašovic do Nového Jičína, mohla sloučit pro odklony Brno – Ostrava. Počkat, tady něco nesedí.
Nemohla … v NJ nebyla šance propojit obě nádraží ….
Spíše si lze položit kacířskou otázku, proč při drátizaci trati Ostrava – Frenštát se neplánuje drátizace trati Frenštát – VM ve Zlínském kraji …., návazně na to vyřešit kolejiště „Veřovice“ a zadrátovat spojku …
Jak dlouho trvalo v Hulíně, než se manipulační kolej vedoucí z kroměřížského nástupiště zaúsťující do 1. koleje zdopravnila ???
V NJ „se nechtělo“ celá desetiletí. Když se nechce, to je horší, než když člověk nemůže.
jasně, zastaví se provoz Ražice-Strakonice a odklon pojede přes VOlary, čeká tam hned několik diesel loko až přijde jejich čas…
Co jsou tohle za halucinace?
Halucinace?
Zjednodušeně –> nešly. Elektrizovanou trať neelektrizovanou nenahradíte, taktéž tam bývají zpravidla výrazně horší sklonové poměry.
Protože na silnici můžete kdekoliv přejet do prisměru. Místní komunikace teď vynechám. Navíc vás nikdo nebude tahat po soudech, když spadlou větev odtáhnete do příkopy. Ani když rozřežete spadlý strom.
Dobrovolní hasiči údajně nemohou zasahovat na železnici, ani na neelektrifikované, pokud nejde o život.
Tenhle předpis si dráha způsobila sama, tohle jim ČESMAD s Besipem nevnutili. Ani Tomáš Baťa, ani židé, ani živnostníci, ani reptiliáni. Nemají se na koho vymlouvat, jen sami na sebe.
Který předpis to hasičům zakazuje?
V principu železnice zranitelná je a bude, i kdyby zmizely všechny stromy v pásmu 50 m od trati, existuje spousta jiných faktorů, které ovlivňují provoz železnice. Když nespadne strom, může trať podemlít voda, naplaví se bahno, napadají kameny, přestane fungovat zab. zařízení, v zimě dojde k zavátí tratě, vznikne námraza na troleji atd. atp. Vše zmíněné způsobí ochromení provozu na dlouhé hodiny, jako např. aktuálně stále 20 vlaků s více než hodinovým zpožděním.
To ano, ale stále je to určité bezpečnostní opatření.
Co se týká zab. zař., tak bych vyzkoušel ty kabely zasypat do svršku (tedy pod pražci) – aby je nebylo tak snadné ukrást…
V principu máte pravdu. Jenže jakmile foukne nebo je bouřka u Zámostí, tak koridor stojí. Už několik let. A to není dobrá vizitka pro SŽ(DC)
Tahle bouře patří mezi ty silnější. Přesto by mně zajímalo, kolik peněz ročně stojí pády stromů do kolejiště. Jak opravy trakčního vedení a tratí, tak opravy drážních vozidel, náklady na NAD a další. Jen tak pro zajímavost.
Když už vozidla mají splňovat TSI a vozit tolik balastu, mohla by si vozit malé jaderné reaktory. Hned by bylo po problému s trolejí. 🙂 A odpadlo by vymýšlení baterií či cyklu s vodíkem…
Tohle jsem četl v jedné staré knížce z 50. let. Taky „projekt“ trati s rozchodem asi 4,5 metru.
Reaktor je to nejmenší, ale k tomu potřebujete mohutné stínění, parní generátor plus slušnou zásobu vody, chladící věž…
kde maj chladící věž v jaderný ponorce?
Ponorka má na chlazení oceán, stejně jako JE na pobřeží.
To jako že slanou vodu z moře nasává a pak ji vyplivuje pod tlakem do moře ? No takové výtlačné čerpadlo, které by nezachytil sonar „nepřítele“ bych rád viděl ….
Ano, zvuková a tepelná stopa jsou jedním z problémů jaderných ponorek.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_submarine#Technology
Ano, přesně tak. Jinak to ani nejde, někam se tepelný cyklus musí odchladit.
Ten odvod tepla probíhá malinko jinak, než nasáváním a vytlačováním mořské vody do útrob ponorky za pomocí čerpadla… Ostatně bylo by to dost nespolehlivé…
To ano, šlo jen o hrubý princip kam s teplem. 🙂
A v případě srážky jako u Velvět, to můžete na několik roků zavřít, než proběhne dekontaminace. Opravdu skvělý nápad, jak tu železnici zlikvidovat.
5285690 Kč
Přes 5 milionů…to není uplně málo…
To je nějak málo, jsou to desítky výjezdů traťovky ročně, desítky odřeknutých spojů, rozpadlých oběhů, přesčasů, kompenzací cestujícím atd…
V klidu, já pochopil ironii 😉
Ta přesnost 😀 Děkuji
Chybí halíře.