Kvůli drahému tankování doprava zdarma. Pelhřimov zrušil do poloviny roku jízdenky v MHD

Autobus Isuzu NovoLife v Pelhřimově. Foto: Icom TransportAutobus Isuzu NovoLife v Pelhřimově. Foto: Icom Transport

Město věří, že jízdné zdarma přivede do veřejné dopravy nové cestující.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantík

Nějaká levná částka mi přijde lepší než úplně zadarmo, jednak to odradí „pochybné existence“ a druhak se to městu vrací přímo.

Lektor

Desetisicové město má MHD? Vždyť se tam dá dojít všude pěšky nebo na kole a když budu chtít něco odvézt stejně pojedu autem.

Beekee

Malé busy pro důchodce, menší děti… různě imobilní lidi?

Frantík

Kdo ví, jak často to jezdí…

Georg

nasel jsem jen starsi jizdni rady a jezdi to ve spicce po hodine, jizdni rady s vlnovkama…
takove „mhd“ zname z ceskych prdelakovu, na to bych snad nemel nervy ani jako duchodce.
vhodnejsi by asi bylo udelat tomu 30 nebo minutovy takt…

Frantík

To je spíš pravidelné taxi než „hromadná“ doprava.

PetrN

Jsou i lidi, co auto nemaji :).. Ale to asi autom*di, co jedou autem i do 500 m vzdaleneho supermarketu nepochopi, nu :-). Dale existuji duchodci, co se potrebuji dostat k lekari, na nakup, deti do skoly…
Gratuluji, vas komentar bude zarazen do ankety debilita roku tohoto webu 🙂

Kubrt

Ve městech typu Pelhřimova skutečně MHD má roli zejména v dopravě nemohoucích k lékaři. V Pelhřimově ovšem MHD k nemocnici nejezdí.

liposh

A co jsem slyšel, tak nejen k nemocnici, ale dokonce ani ke krematoriu tam nic nejezdí 😉 😀

Frantík

No asi je nejlepší nějak zohýbat příměstské spoje, s tím, že bude uznáván tarif MHD ve městě a zároveň město bude proplácet ty kilometry navíc ze „zohýbaných“ spojů.

Bar

Opravdu nejezdí ale zastávky MHD jsou v docházkové vzdálenosti cca 200-300 m. Ona je prakticky v centru max půl kilometru od náměstí

Lektor

Tak za prvé nelze srovnávat Prahu a jiná velká města s Pelhřimovem. Doby kdy důchodci neměli auta jsou dávno pryč, stačí se podívat k libovolnému obchodnímu centru. Nevím proč se drží mantra o důchodcich bez auta. A dnes se stejně do busu bojí. A prázdný bus taky produkuje emise. Vzhledem k počtu cestujících by to v pohodě nahradilo taxi.

Mufiklo

Myslim, že tuto anketu by tady vyhrálo plno jiných komentů

M19

Dojít pěšky se dá i po Praze, jen ten čas… Praha má jen 400 tisíc obyvatel, když MB má podle vás jen 10 tisíc? Nebo jste mluvil o jiném městě?

Bar

MHD v Pelhřimove jezdí převážně ze sídliště na severu města (v jeho blízkosti jsou i nákupní centra např Kaufland,Lidl) do průmyslové zóny, která je na jihu (za nádražím, jsou zde např kartáčovny ale i další firmy) a k tomu nějaké „vymetaky“ objíždějící okrajové části města ale jak je nebo není vytížená nevím.Z toho sídliště je to ke kartáčovnam odhadem tak 2,5 km

SaulGoodman

Je to samozřejmě jejich věc, ale drahé palivo by mělo samo o sobě sloužit jako přirozená podpora zájmu o MHD – pokud tomu tak není, tak nevím, nakolik může mít tato akce dlouhodobější efekt.

Pája

V Pelhřimově pochopili správně. Tuhle odvahu každý nemá. 👏👍

Jindra

Nesmysl. Nic není zadarmo, tím méně veřejná doprava. Peníze za nevybrané (poměrně nízké) jízdné jen vezmou jinde.

A až palivo zlevní a oni vrátí jízdné budete se divit, že jsou lidé zpátky v autech.

Tomas

Problem je v tom, ze nezapocitate neviditelne naklady automobilove dopravy, ktere to za tu dobu usetri. Znecisteni ovzdusi se po tu dobu snizi, coz jsou uspory ve zdravotnictvi.
MHD zdarma se napriklad v Ostrave pravidelne pouziva i v dobe smogovych situaci, tzn. velmi kratkodobe.

Kubrt

Dopad takovéto akce životní prostředí, potažmo zdraví obyvatel, je naprosto nevýznamný a nezjistitelný.
Od města je to gesto, ale jeho dopad na počet cestujících a pokles počtu jízd autem? Třeba časem zveřejní čísla o počtu cestujících v MHD, ale na silnici to nepozná.

Tomas

Pokud tvrdite, ze je dopad nezjistitelny, tak prece nemuzete tvrdit, ze je nevyznamny. O samotnem pojmu nezjistitelny se da vest debata. To, ze casto neni zjistovany v ceskych podminkach neznamena, ze je nezjistitelny. Vychazite pouze z domnenky, nikoliv z faktu. Proste a jednoduse fabulujete na zaklade vaseho presvedceni. V zahranici pomerne podrobne vedecky venuji a sva opatreni se snazi i vedecko-empirickym zpusobem zkoumat. Pokud si vemu Ostravu. Jiz vice nez 7 let je v provozu portal kamery.ostrava.cz, ktery v realnem case poskytuje verejnosti udaje o mnozstvi dopravy napric mestem. Takze tvrdit, ze na silnici nic nepoznaji muzete snad opirat pouze… Číst vice »

Kubrt

Pokud máte nějaká data na téma MHD zdarma – stav životního prostředí – zdravotní stav obyvatelstva, sem s nimi. Vítána jsou zejména data z měst charakterem a rozsahem MHD srovnatelném s Pelhřimovem.
Trvám na tom, že v Pelhřimově nic nepoznají (ať už kamery mají, či ne), z více důvodů. K té Ostravě – máte nějaké výstupy o vlivu MHD zdarma na intenzitu IAD, stav ovzduší a zdravotní stav obyvatelstva?

Peter

Ok. Ostrava vie scitat dopravu. V nasom okresnom meste to nevieme. Pol roka MHD zadarmo by stalo mesto 18 mil Kc naviac na MHD. Postavili by ste sa ako primator a poslanec mesta pred obcanov a povedili by ste. Cestovanie zadarmo nas stalo za pol roka 18 mil. Kc a individualna doprava poklesla o 5% takze ubudlo denne o 500 jazd z centra. Aby sme vykrili vyzsie dotacie do MHD, tak idem zdvihnut dan z nehnutelnosti o 10%, prispevok na druzinu mesacne z 500 kc na 600 kc a ideme zdvihat dalsie polozky.

Tomas

Ano, rozumím Vám. Pokles IAD o 5% je ovšem velmi výrazný úspěch, který zvyšuje kvalitu života. K přesnému propočtu kolik by to stálo je ovšem nutné zahrnout i náklady na výběr jízdného (terminály, jízdenky, zpomalení odbavení). Představte si, že žiju ve městě, kde primátor už dlouhodobě prosadil odpady zdarma. Ročně nás to stojí cca 30-40. mil. To je teprve populismus. Opětovně vyhrává volby. Lidé v kontextu jako vy neuvažují. Finanční externality dané slevy nejsou schopní pobrat. Zatímco generování velkého množství odpadů, protože je to zdarma asi nikdo normální nemůže prosazovat u nás už je tomu tak cca 4 roky. Oproti… Číst vice »

Karl vB.

Pokud by byl dopad významný, tak bude i zjistitelný.
Mimochodem, letos na podzim budou volby do obecních zastupitelstev…

Georg

jiste, neco takovehoto je skutecne silna zbran v boji proti individualnimu automobilismu…

http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L355001_211212_315560.pdf

http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L355002_211212_315561.pdf

Frantík

Není to tak špatné, jak jsem si myslel, ale určitě se to dalo zpřehlednit…

Frantisek

Ona je ta MHD dražší než auto, že je na ni potřeba lákat zlevněním? Mimochodem, pokud tím podnítíte i dosud vůbec nevykonávané cesty, je přínos prostředí sporný, protože i autobus něco spotřebuje. Jestli jím jezdí průměrně od pěti lidí více, pak zase šetří i bez pobídek. Poptávku spíše naláká kvalitní spojení a jednoduchý tarif než nulové jízdné.

Tomas

Ano, máte pravdu. Nejsem slepým zastáncem MHD zdarma. Kvalita, komfort, spolehlivost jsou velmi důležíté ukazatele. Nezpochybňuju, že mají větší vliv než cena. MHD zdarma má samozřejmě také vedlejší pozitivní efekt a tou je rychlost odbavení. Lidé nebudou muset nastupovat pouze předními dveřmi přes řidiče, čímž dojde ke zrychlení. Ano, ve velkých městech je právě zpoplatnění řešeno kontrolami revizorů pro zachování plynulosti odbavení. Výběr a kontrola jízdného generuje určitou nezanedbatelnou réžií (terminály, jízdenky, provize z karetních operací, náklady na práci s velkým množstvím mincí apod). Principiálně tedy MHD zdarma mi nepříjde jako špatný nápad. Pro lepší obrázek by bylo fajn mít… Číst vice »

123

Jestli někoho od používání MHD dokázalo odradit celých 220 Kč za měsíc (!), tak je buď mentálně postižený, nebo zcela jednoduše kecá. Sorry jako. A tím, že mu těch 220 Kč měsíčně odpustíte ho do té MHD rozhodně nedostanete.

Jako gesto, proč ne, je to jejich rozpočet, ale praktický efekt bude roven nule.

Spíš si říkám … kdy že to budou obecní volby;-)))?

BTW … aby bylo jasno, je velmi dobře možné, že k nárůstu cestujících dojde, ale příčinou nebude tohle obecní PR, ale ta hausnumera na stojanech čerpacích stanic.

Peter

Pozrel som si MHD u nas v meste. Mesacny listok stoji 600 Kc. Pozeral som aj vysledky hospodarenia MHD za rok 2020. MHD najazdilo 2 mil. km. MHD mal trzby z cestovneho na urovni 1.4 mil. euro. Mesto im doplatilo este dalsich 2.9 mil. euro. Mesto malo v tom roku prijmi na urovni 44 mil. eur. Takze tak 1/10 vsetkych prijmov mesta by padla len na MHD ? Kde by zobralo tie peniaze, ktore by bolo treba vrazit do MHD. Neopravila by sa zatekajuca strecha na zakladnej skole ? Zdvyhli by poplatok v detskych druzinach ? Obmedzili by odpratavanie snehu… Číst vice »

Lektor

V Pelhřimovem pochopili, že cena jízdenek nezaplatí ani práci s jejich prodejem.

Georg

to urcite…