Kutné Hoře se nelíbí plány na proměnu spěšných vlaků do Prahy, podle kraje není jiné řešení
Testování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná doprava
Jízdní doby se prodlouží o 6–10 minut, dojde ke zkrácení intervalu a nasazení nových vlaků.
Pokud město Kutná Hora kritizuje špatné spojení s Prahou a potřebu lepšího spojení argumentuje turistickou návštěvností 1 milion osob za rok, tak se mi pro srovnání vybavuje Český Krumlov (2 miliony návštěvníků v roce 2019, teď to bude asi trochu míň), a jízdní řád trati 194, který bude s asi 12 páry vlaků denně ve srovnání se spojením PH-KH působit asi jako velmi chudý příbuzný.
O cestovní rychlosti a vozidlech se raději ani nerozepisuji.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/komentar-a-pak-ze-to-nejde-cesky-krumlov-ve-vsi-slusnosti-vyrazil-z-turistu-14-milionu-81152
Ježe tím vlakem ti turisti do Kutné Hory opravdu jezdí.
O víkendu jsou rychlíky narvané i zahraničními turisty, přesto že to z hlavního nádraží je do centra KH sakra daleko.
Do Krumlova většina turistů jede předraženými zájezdy, nebo Regio Jet busem.
Otázkou je, co je příčina vs. co je důsledek (ne)četnosti a (ne)rychlosti vlakového spojení.
Ne, opravdu s Sp Vrchlice žádní turisti nejezdí 😀
Ano jezdí především R Vysočina…
Ale na tom otázka nestojí.
Turisté s ní nejezdí, protože R41 nejezdí v časy, kdy by ji turisté využili. Navíc R41 Vrchlice také nejezdí o víkendu.
Do te KH se obcas turisti dopravuji masochisticky autobusem 381 z Haju.
Nevim, kde ci co jim radi takovou cestu.
Že by Gogole vyhledávač veřejné dopravy, který v ČR téměř nikdo nepoužívá a asi ani u nás moc dobře nefunguje?
PID měl už dávno svoje spoje v opendatech, o nich google ví.
ČD a ministerstvu se moc nechtělo, rádi nutí k použití vlastního idosu. A je fakt že algoritmu gmaps se nechce pohybovat proti směru, když je člověk na Jižním Městě, tak by pro něj cesta na hlavák byla směrrm od Kutné Hory.
Jsou věci co gogole prostě neumí.
Mapy – pro turistiku je mapa bez vrtevnic a tutických tras je k smíchu.
Bez vrtevnic by se to nemělo jmenovat snad ani mapa, ale jakési schéma.
Jízdní řády v ČR, nikdy by mne nenapadlo použít gogole…..
No jo, když si před roky vydupali, že ty vlaky nebudou zastavovat v Úvalech a Klánovicích (dvou nejvytíženějších místech na trase toho vlaku), aby jim ty vlaky nejezdily plný, tak to by se jim vůbec nelíbilo, kdyby se jim do „jejich“ vlaku hrnuli lidi třeba z Velimi apod. Jako ten navrhovaný koncept je nesmyslný pro lidi, co potřebují dojíždět z Úval a Klánovic do Kolína, případně z něj někam dál (a jinam než do Kutné Hory), jelikož mnohdy je to rychlejší než s přestupem na Libni, kde ani nejde o přípoje. To je tak těžký v Brodě nebo Poříčanech zadního… Číst vice »
My, ze stanice Poříčany, toto ocenujeme a podporujeme. Konečně Borecký na něco přišel a má to smysl😀 Denně to ušetří 2×20 minut, a to se vyplatí
Hlavně myslet na sebe. Jen tak dál!
Nechápu, proč odsuzujete Pepu z depa za to, že oceňuje zkrácení jízdní doby z Prahy do Poříčan.
Na podobném principu, kdy vlak zastavuje pouze v metropoli, poté projíždí stanice/zastávky až do významnějšího nácestného města v polovině trasy a odtud jede dál do cílové stanice, jako zastávkový, se v zahraničí běžně organizuje návoz lidí do/ z práce.
Příkladem mohou být vlaky ÖBB – REX 4, 41 na tratích 800, 810, kdy ca. polovina vlaků mezi Vídní a Tullnem stanice projíždí a dále z Tullnu do Gmündu NÖ , nebo do Kremsu/ D., pokračují jako zastávkový vlak.
https://www.oebb.at/de/dam/jcr:38e525c1-f758-446e-aba1-e42cf448296a/810_24.pdf
Neřeším pásmový provoz, jen se mi nelíbí, když se někdo vyjadřuje jako sobec.
Pan Pepa z depa ve svém příspěvku ocenil efekt, kterého se mu dostane po zavedení presentovaného modelu obsluhy uvedené linky – úspora 40 minut denně pobytu ve vlaku; v tom nevidím nic sobeckého.
Asi bude nutné dát na misky vah „Poříčany“ a „Kutnou Horu“ proti sobě a uvidí se, na kterou stranu se to převáží, zda bude více spokojených, nebo nespokojených.
Hlavně o záměru není veřejnost informována prakticky vůbec, takže si to asi panáčkové udělají podle sebe.
Šel by udělat kompromis, kdy R41 oproti současnému stavu zastaví navíc v Poříčanech, ale už nikde jinde. S novými jednotkami by pak k časové ztrátě nedošlo.
Vidím rozpor v argumentaci Kutné Hory. Na jedné straně argumentuje, že je to turistický atraktivní město, aby následně dodali, že cestující se místo rychlého spojení dočkají výletních vlaků s řadou zastávek.
Já naopak vidím velký přínos ve zvýšení frekvence spojení, což řadě cestujících umožní, i přes delší jízdní dobu, se dostat do cíle dříve, protože nebudou muset čekat dlouho na vlak.
Vy na vlak s hodinovým intervalem čekáte? Ano, umožní to větší variabilitu programu, nebude nutné plánovat na celé hodiny, zato bude jistota o 10 minut delší hůře využitelné doby (zvláště, pokud bude ‚na stojáka‘ – ale jo, jde si třeba dojít na záchod…).
A kde vidíte zvýšení frekvence spojů? Pro Kutnou Horu naopak přímých spojení oproti dnešku ubude.
Běžný by bylo, kdyby Sp vlaky nezastavovaly tak jak teď a v Poříčanech by předjížděli s přestupem Os S1 Kolín-Pha M.n. Řešení středočeského kraje má: + lepší spojení vesnic s Prahou + ušetří se jednotky zkrácením linky S1 — zhorší se spojení velkých měst s Prahou (Kolín, KH). Zajímavé to bude i s ohledem na kapacitu trate a sestavou JŘ. Může se stát, že pro kutnohorské, bude lepší přestoupit v Kolíně, nebo že pro Os S1 není už místo. Myslím, že dokud není návrh JŘ 2025, nemáme se tu nad čím bavit. Ale zatím mi to přijde jako že se… Číst vice »
Můžete mi říct, jakým způsobem se sakra zhorší spojení Kolína s Prahou, když dochází ke zkrácení jízdních dob? Tak rovnou napište, že jste ten koncept nepochopil.
A navíc, když R zastavující v Kolíně budou zastavovat i nadále.
Máte pravdu, že nechápu, jak může být zastavují vlak rychlejší než nezastavující. (Porovnání 2024/návrh R41 2025). Ale bez urážky na podobné anomálie jsem si už zvykl a neměli by být brány vážně.
Na to můžu říct, že tam je někde chyba. Natažená doba 2024, nebo špatně spočítaná 2025. Nemyslíte? Dokud nebudu mít návrh JŘ 2025, není se nad čím bavit.
Možná tam bude i jistá souvislost s nízkopodlažním nástupem, 4 vs 12 hnacími nápravami, o pár desítek kW vyšším výkonem, modernější regulací výkonu a vyšší maximální rychlostí.
Původní koncept je nereálný. Proto v článku pan radní přiznal, že dojde o prodloužení jízdní doby o 6-10 minut oproti dnešku.
Otázka je, co myslíte „původním“ konceptem. To, co SČK představil teď, tak ano, protože jaksi při návrhu úplně vyignorovali existenci vlaků dálkové dopravy (ty tam jsou v relativně podobných trasách pořád, to se nedá na kapacitu tratě svést). Z hlediska ještě původního návrhu, kde se jezdilo do Čáslavi a pásmovalo se v Pečkách místo v Poříčanech (to bylo představeno při oznámení o koupi panterů), tam toto nebylo. Je potřeba ptát se, proč a na základě čí odpovědnosti byl koncept změněn.
Ano, to co představil teď. Zcela původní koncept znamenal pro Kutnou Horu zlepšení, ne zhoršení. Odkaz na něj zde: https://vhd.kutnahora.cz/wp-content/uploads/2024/03/R41-jizdni-rady-dle-dodatku.pdf
Hlavně jestli se pan radní svými nápady pochlubil v Úvalech. Dojíždějící do Kolína budou koukat.
No, sama myšlenka pásmového jízdního řádu je zcela v pořádku a logická, všichni tři dojíždějící relace Rostoklaty – Kolín si holt přestoupí. Tady jde jenom o to, že oproti předchozímu konceptu (který byl taky pásmový) dochází ke zhoršení kvality trad přidáním Poříčan a přesunutí pásmové stanice tam z Peček, které jsou daleko významnější. V původním návrhu byl navíc uzel i v Českém Brodě, což je při vší úctě k Poříčanům skutečně lokální centrum s autobusy ze všech stran. No ale je tam méně výhybek, tak to asi musí být v Poříčanech i za cenu pomalejší trasy a bez ohledu na… Číst vice »
Ještě doplním, že podle nových informací bude mít R41 ještě delší jízdní dobu. Ve srovnání s R9/R18/R19 dojede do Kolína a KH o 20 minut později.
Jestli se to podaří prosadit, tak R41 brzy z KH zcela zruší a z Kolína možná někdo pojede ze zastávky do Prahy.
Za mne rozdělit jednotky a jednu poslat jako pásmovou a druhou jako spěšnou. A spokojeni budou všichni.
Chtít spatlat rychlejší spojení Kutné Hory (a Čáslavi) s Prahou do pásmového režimu osobních vlaků relace Kolín – Praha je docela sprosťárna a nedivím se, že se tomu Kutná Hora snaží bránit: navíc nedostatečná kapacita rychlíků mezi Prahou a Kutnou Horou (které navíc mezi Kolínem a KH, resp. asi až Čáslaví, zastupují o Os vlaky a slouží i pro místní frekvenci!) je zejména v turistické sezóně dost ostudná. Takže pokud možno „nebrat“. I kdyby stačila kapacita trati v úseku Poříčany – Kolín, v Kolíně ovšem pro příjemnější řešení chybí „Hlízovská spojka“, takže pro častější spojení Kutné Hory s Prahou samostatnými… Číst vice »
A ještě dodatek: hlavně by to rychlé spojení KH mělo fungovat aspoň v turisticko-výletnické sezóně a aspoň jen mírně omezeně i o víkendech, kdy je návštěvnické frekvence do KH a zpět logicky největší a zbytečně příliš zatěžuje rychlíky.
Tak jen deset minut navíc je pro Kutnou Horu opravdu zanedbatelný čas, když už tak se jede dost dlouho.
Přesně tak, Kutná Hora má už teď tragické spojení s Prahou (zbokresů už má horší asi jen Rakovník), tak proč to ještě nezhoršit. A to nemyslím jen vlak, ono i dostat se busem/autem z KH do Prahy je porod.
Tak OK, beru zpět, místo 53 minut 103, spěšňákem(Beru do Libně, protože tam se dostanete i přes osobáky). Nicméně furt to není tragedie. 10 minut už není tolik, když cesta trvá hodinu, na rozdíl, pokud cesta trvá půl hodiny. Tohle byla v podstatě moje myšlenka a myslel jsem, že ty cesty tím spěšňákem jsou výrazněji pomalejší už teď oproti rychlíku. Zas jako Kutná Hora získá solidní spojení zřejmě i mimo časy, kdy dnes ten spěšňák jezdí. Takže reálně to bude spíš zlepšení. Byť Boreckého nemám rád, protože je to pitomec, tak tady s ním asi musím souhlasit, byť třeba ten… Číst vice »
Spojů z/do Kutné Hory ubude, tedy to bude zhoršení i v tomto ohledu.
no a co čekat od Boreckého bude se pak plati víc za jízdné…
Když tu pročítám diskusi, nemohu se ubránit rýpavému komentu:
Víte proč je dobré vlastnit auto? přesně kvůli tomu, že politik se blbě vyspí, překope spoje a běžný ovčan nemá šanci to ovlivnit. Totální zvěrstvo a nechuťárna je potom číst, že Čáslav není obsloužena vůli tomu, že tam je politik z jiné strany a kluci se prostě nekamarádí. veřejná doprava má být služba pro lidi, což už dávno bohužel není a pokud si chce člověk zachovat právo na svobodný pohyb, do kterého nepromlouvá poblitika, je zde stále aktuální potřeba vlastnit vlastní vozidlo. ….těším se na palce dolů
„veřejná doprava má být služba pro lidi“… Ovšem každý člověk má jiné potřeby, a tudíž nelze říct, že veřejná doprava v nějakém uspořádání je službou zcela vyhovující pro každého člověka. Mimochodem právo na svobodný pohyb není realizováno tak, že vám někdo musí zajistit veřejnou dopravu.
Souhlasím s Vámi. Veřejná doprava má být v první řadě o základní dopravní obslužnosti = cesta do práce, z práce a k lékaři. Množí se nám tu však takový nešvar, že někteří jedinci mají tendenci idealizovat si veřejnou dopravu a vytvářed na základě tohoto svého názoru představu, že je třeba nahrazovat individuální dopravu, což je za mě „právo na svobodné přemisťovaní“ dopravou veřejnou, která jak píšete není k tomu, aby realizovala svobodný pohyb.
V tom výčtu jste docela zapomněl na cestu od lékaře.
Což je cesta, která je v časové ose zcela nahodilá – nikdy člověk neví, v jaký přesný čas vyjde z budovy polikliniky/nemocnice po návštěvě lékaře. Dokonce ani když je objednaný.
Přesně takový dogmatický výklad účelu veřejné dopravy a obskurní úřednické definice základní dopravní obslužnosti jsou cestou k totálnímu úpadku veřejné hromadné dopravy (ze kterého se zrovna pomalu vyhráváme). Přitom by na to paradoxně nejvíce doplatili ti zastánci osekání VHD, protože by najednou na silnicích byl osobních aut dvojnásobek a jejich řidiči by nebyli z nejzdatnějších, třeba by došlo i na nějaké drakoničtější omezování rychlosti a celoplošné automatické bonzování jaké je třeba v Holandsku.
Ale hlavně – začátky/konce pracovních dob, ale (viz výše) konce návštěv lékaře, jsou v časovém i místopisném rámci tak rozličné, že i na „cesty do/z práce, k/od lékařů či od/ze školy“ by pasoval 1h takt, resp. ve špičce i častější.
Přinejmenším některé potřeby jsou stejné – návaznosti, čas, pohodlí. Přesto se na ně často reálně „dlabe“ – a proto chápu i lidi, kteří si raději nechají to auto – zvláště po několika žel mrzkých zkušenostech. (Ale hlavně, že je levná „Lítačka“.)
“Ovšem každý člověk má jiné potřeby, a tudíž nelze říct, že veřejná doprava v nějakém uspořádání je službou zcela vyhovující pro každého člověka” —- coz je ale v dost zasadnejsim protikladu s tim, ze se eko-orioentovanejsi cast snazi verejnou dopravu takto prezentovat a argumentovat tim v diskusich o restrikcich ci rovnou zakazech aut apod. pravo pohybu sice neni o tom, ze by nekdo mel zajistovat verejnou dopravu, ale neni ani o tom, ze se zakazou auta, MHD se oseka na dva spoje rano a dva spoje vecer a vyklad bude ten, ze “mate pravo pohybu =. to prece znamena, ze… Číst vice »
Totální zvěrstvo je vytvářet si názory na základě toho, že jeden anonym napíše něco do diskuze.
A takhle si tady žijeme … někdo něco plácne a může to být sebevětší výmysl, ale stejně tomu někdo uvěří…
> zachovat právo na svobodný pohyb, do kterého nepromlouvá poblitika, je zde stále aktuální potřeba vlastnit vlastní vozidlo
vtipné, napsat to u jednoho z politicky nejzregulovanějších způsobů pohybu
(a to píšu jako aktivní řidič)
Jenže s tou Čáslavi to nemá s politikou nic společného, spíš jsou problémy s nedostatkem souprav způsobeného nedostatečnou propustností trati a tím prodloužení jízdních dob a tím nestíháním obratů, okořeněno komplikací s technickým řešením styku soustav v Kutné Hoře. Ano, mě taky vadí, že to do Čáslavi nevychází, a byl bych rád, aby to do Čáslavi jelo, ale neberu jako relevantní zdroj informací to, že někdo plácne v diskusi „to je kvůli tomu, že je starosta z té a té strany“, to je v tomto případě absolutně mimo.
Považoval bych za logické, vést v prokladu s R9 pásmové zrychlenky Praha – Kolín a dále spěšně Kutná Hora – Čáslav a dále již zastávkově do H. Brodu.
Jenže tohle je asi „zazděné“ tím, že jiné Pantery byly pořízeny pro Středočeský kraj a jiné nechal koupit Kraj Vysočina.
IMHO by šlo o jeden z mála smysluplných konceptů Os vlaků na t-230 tak, aby našly slušné vytížení – prostě jedoucí vcelku rychle do Prahy, zejména pro KH a Čáslav tvořící téměř přesný (a u GJm jen mírně nepřesný) proklad s R.
Ta zaříznutá Čáslav… nebude to tím, že tam bude jezdit Jančura a tudíž mu nechtějí brát příjem z jízdného?
Že by přístup ve stylu Ústeckého kraje? To snad ne.
Jel jsem s RJ z Ústí do Kolína … a dost. Možná ještě vyzkouším ten Sirius a pak i ty soupravy z Polska, ale dokud nedá na své komerční vlaky něco lepšího, tak má u mě smůlu.
RJ z Ústí do Kolína není „komerční“ vlak. Jezdí tam na objednávku.
Já vím, že RJ na lince Kolín – Ústí nad Labem není komerční.
Já to myslel tak, že mi prostě stačila jízda na této trase k tomu, abych se vyhnul i jejich komerčním vlakům – alespoň do té doby, dokud budou jezdit s tím, s čím jezdí teď.
A při vší úctě, obávám se, že linku Kolín – Ústí nad Labem nezachrání.ani Sirius.
Podle mě je to celé nedorozumění. „Sp vlak směr Kolín“ je pojmenování pro hned dva různé produkty:
a) Proklad intervalu R9 na polovinu pro Čáslav, KH s případným doplňkovým využitím pro obsluhu pár nejdůležitějších míst, kde nestaví dálkovka
b) Pásmový provoz Os mezi Prahou a Kolínem
Aktuálně se řeší (b), ale kdosi buď omylem nebo ve snaze o změnu mluví o (a).
Nikoli. Současná R41 Vrchlice zanikne a nahradí ji tento „produkt“: https://www.facebook.com/vhdkutnahora/posts/pfbid022Srs3DGznRrXVqWFtSXvWJr1RJKjXxCq9PGLV3SGvk9H7BrthBm648jR2njNwQk2l
Mám pocit, že je v ní i pár magorů.
Je to dobře vymyšlené, jen by to mělo jezdit během dopoledne a o víkendech. Jinak je to klasické vyřvávání, chci víc, chci vše. Budou mít nové pantery, celkově na tom Kutná Hora nebude hůř.
Nebude hůře? Redukce z 10 spojů na 5?
KH má stále spojení jednou za hodinu rychlíkem, což je s ohledem na stav koridoru skvělý luxus. Hodinu má například Roudnice či Lovosice. A proti tomu jsou tu davy lidí z úseku Kolín – ČB, kteří ušetří významný čas. Otázkou je, zdá pásmovat až v Brodě či ne.
Roudnice je poloviční oproti Kutné Hoře a nemá milion turistů ročně. Navíc má i rychlé autobusové spojení. Lovosice nemají ani polovinu obyvatel KH, jsou menší než Čáslav. To srovnání je zcela mimo.
Zklamání Kutné Hory (ale i Čáslavi) chápu. Tyhle spěšné vlaky jim měly výrazně zlepšit spojení a nakonec Čáslavi nezlepší nic, Kutné Hoře také ne (nikde nezaznělo, kolik jich tam vlastně nakonec zajede, ale i pokud víc než dnes, tak naopak s delší jízdní dobou). Cestovní doba z Kolína se u Sp vlaků také prodlouží, i když bude nasazeno zjevně dynamičtější a rychlejší vozidlo než dnes. Je to hodně velký kompromis a další zlepšení je asi v nedohlednu, dokud nebude VRT, která by koridoru odlehčila.
Dojde k redukci z 5 párů (10 spojů) na 2 a 3 vlaky v každém směru, navíc odpolední 4 spoje z Prahy budou nahrazeny méně zajímavými 2 spoji večerními.
Jako celkově z KH do Prahy?? To nějak nevychází, už teď mi jich iDos nachází asi 10 za dopoledne?
Na lince R41. Spoje, které jste našel, jsou na lince R9 (nedostatečný interval 60/120 minut).
Nelze sedět na dvou židlích. Ten Sp může buď být rychlé spojení Čáslavi, Kutné Hory a Kolína s Prahou a nebo sloužit pro spojení odlehlejších míst s Prahou, ale pak bude pro Čáslav a Horu pomalý. Přitom oboje je potřeba: jen hodinový takt i ve špičce je pro K. Horu málo, navíc to znamená nutnost tahat dlouhé a prázdné soupravy přes kopec u Žďáru. A vesnice mezi Poříčany a Kolínem taky nějaké rychlejší spojení s Prahou potřebují, navíc je tu (obdobně jako přes Vysočinu) problém s taháním nevytížených souprav, kdy dva ešusy jsou moc. 1) nechávat jezdit Vysočiny a Svitavy/Slovácké… Číst vice »
jak je uvedeno v článku na jízdné PID se dá jezdit i rychlíky, které Kolín, Kutnou Horu i Čáslav obsluhují, což znamená, že Sp
– ve stávající podobě duplikuje rychlíky!
– v navržené podobě jede sice do/z Prahy déle o 6 až 10 minut než nyní, ale zato nabízí častější spojení (ať již v Kolíně přímé či s přestupem, tak vždy poloviční než stávající Sp)
– nově bude umožňovat i přímé spojení mezi KH a obcemi mezi Kolínem a Poříčany – nemusí z vesnic každý dojíždět do práce jen do Prahy, ale může i do Kutné Hory!
Spojení s vesnicemi za Kolínem je pro KH nezajímavé, spádová oblast je Kolín. Do/z KH dojde na R41 k redukci spojů z 10 na 5. Rychlíky R9 jezdí po velkou část dne v intervalu 2 hodiny! Přestup v Kolíne není použitelný, když ve stejný čas jede R9. Navíc s tím přestupem oproti R9 bude jízdní doba o 20 minut delší.
R9 bude jezdit už brzy hodinovku skoro pořád.
Bude tak jezdit až za téměř 3 roky. A ve špičce KH stejně potřebuje interval 30 minut, v plánu je kutnohorský oblouk, kam by spěšňáky zajížděly.
Byl v plánu už někdy v roce 1908, dosud není ani hrábnuto a nebude.
Je třeba na hlavním pořádné parkoviště.
Většina jezdí rychlíky.
Ano, většina jezdí jen rychlíky z KH hl.n. nebo Kolína, protože spěšňáky jsou staré vraky a od prosince mají mít dalších 5-6 zastávek = zdržení.
Oblouk a prodloužení spěšňáků do města významně posune zájem cestujících.
A oblouk bude kdy? Když jsem tam jezdil na střední tak se o něm mluvilo jako o revoluci vlakového spojení KH s Kolínem a Prahou. Před 20 lety. Teď už se tam tak často nedostanu, ale loni stále nebyl. Ani jsem neviděl z okna vlaku stroje, které by ho stavěly.
Letos probíhají přípravné práce na dokumentaci.
Výborně. Přeji hodně štěstí, aby z toho nebyl další pan Godot, jako třeba modernizace tratí 120 nebo 171.
Jakože ten oblouk bude hotový dřív než za 3 roky?? Tomu asi nikdo nevěří!
Nic se stavět nebude, jen výkup pozemků ue v tomto státě atrakce na x let, pak obvyklá taškařice jako EIA, projekty, výběrka… Ve městě také není dostatečný prostor pro parkování.
ALE HLAVNĚ! nedávno proběhla obnova trati do města ve stávající stopě.
Tak už prosím některé o vytažení hlavy z nočníku.
Pokud má smysl někam plánovat ty spěšňáky, tak do Čáslavi, nikoliv do KH města.
Již došlo k částečnému výkupu/směně pozemků a probíhají práce na dokumentaci.
I v roce 1908 probíhaly práce na dokumentaci. A poté ještě několikrát.
Naposled si na to myslím vyráběl trafiku docent Binko.
– Neduplikuje, ale doplňuje na 30 min. takt.
– Spojení tak častější nebude, jen každé druhé bude delší.
– Jak již je tu napsáno, to není důležité.
Takže za hodinu by z KH vyjížděly do Prahy 3 vlaky, z toho 2 rychlé a 1 „vymetací“ hm? Docela dost, a jak se to na „úhlavním koridoru“ vejde??
Vymetak klidně až z Kolína.
Z Kolína do Poříčan by nebyla žádná změna. Dnes tam jede 2x os a 1x rychlý sp a to by se tady nezměnilo. Jediný rozdíl by byl, že jeden z os, ten, co by nejel těsně před rychlým sp, by pokračoval bez zastavení do Prahy, jak je to navržené
Navrhovaný systém znamená úsporu jedné trasy za hodinu v úseku Kolín – Poříčany. Totiž toho sp. Což bude asi největší motivace toho návrhu.
Kraj nový koncept dopravy začíná představovat v těchto dnech obcím. „Reakce jsou bez výjimky pozitivní. Dojde k výraznému zrychlení dopravy z okrajových částí linky…“
Tak ti Karle nevím… 😀
Viz https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-zmeni-koncept-dopravy-na-trati-praha-kolin-zavede-pasmovy-jizdni-rad-194851/
Bez ohledu na tohle, běží nějaké projekty na zkapacitnění téhle části koridoru si Prahy? O nedostatečné kapacitě se mluví hodně dlouho, ale další kolej furt nevidím. Prostě cokoliv, co by ten problém aspoň na nějakou dobu vyřešilo. Nebo se čeká jen na VRT?
B je správně. Vzor Vyškov, kam už 20 let nejezdí osobní vlaky.
Cožeto je https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S631600412.pdf todlnecto a odevzal už Metroprojetk tu dokumentaci ke stavebnímu povolení?
Jinak u Vyškova se nečeká na VRT, tam si SŽ řízla ostudu, když vybrala variantu, která nemá posouzení EIA aniž by se obtěžovala doplnit EIA sama od sebe. Neuvěřitelné, že obec na to přišla… a SŽ teď doplňovat EIA musí.
Taky už se mohla stavět paralelní trať VRT („celých“ 30km) ale protože jsme si řekli NE, my to raději přestavíme za provozu na semi-VRT (200kmh) tak tam holt několik let nebude jezdit VŮBEC NIC ani kolo (po kolejích)…
Ještě nedávno do Vyškova jeden pár osobáků v noci jezdil.
Další kolej zřejmě nikdo stavět nebude, protože to nákladově bude stejné jako VRT. Zase by se musely brutálně přestavět stanice, zase by byl kopec výluk, navíc problémy s pozemky a získáním prostoru pro další kolej.
Mimochodem nemusí být celá VRT, stačil byl ten středočeský úsek, aby odvedl dálkovou dopravu mimo koridor.
Další kolej je potřeba bez ohledu na VRT, po zprovoznění VRT ubyde na úseku do Kolína jen několik spojů za den, některé další vlaky se třeba zkrátí, počet cestujících možná klesne, ale počet spojů klesne zcela zanedbatelně. Ve stejnou chvíli je ve frontě řada dalších uvažovaných spojů, které čekají na kapacitu … takže intenzita provozu se nakonec nezmění vůbec. Proč pořád vytahujete „problémy s pozemky“? Na VRT snad pozemky potřeba nejsou? Pozemky pro další kolej z Poříčan na Kolín jsou ve většině délky již dnes v majetku dráhy (ty údržbové cesty/polňačky podél trati). Kromě okolí kolínské zastávky a krátké části… Číst vice »
Po zprovoznění VRT do Poříčan (nebo i celé, do Brna a dále) bude (pro někoho paradoxně) nejvyšší „přebytek“ kapacity (= kolejí) v úseku Český Brod – Poříčany. Celý úsek z Běchovic do Poříčan bude kapacitně vyhovovat lépe, než čím dál více přeplněný úsek z Poříčan do Kolína. Je s tím opravdu nutně potřeba něco dělat.
Při zprovoznění VRT Praha – Poříčany (Kolín) na ní logicky mají být odkloněny veškeré spoje nyní zajišťované EC/SC/RJ a R ( a to včetěn Hradečanů/Krakonošů od Prahy v Poříčanech z koridoru sjíždějící na Sadskou a Nymburk = těchto spojů osobní dopravy je určitě mazi Prahou a Kolínem dnes více než Os a Sp dohromady!
A fakt nevěřím, že někdo někdy objedná a hlavně zaplatí další spoje Os/Sp na tom koridoru mezi Prahou a Kolínem i jen v počtu poloviny stávajících EC/SC/RJ a R = ta kapacita ze 2/3 bude uvolněná pro nákladní dopravu a max. 1/3 využijí nové spoje Os/Sp!
Od kdy jezdí z Poříčan do Kolína rychlíky do Hradce? R samozřejmě nadále potřebují obsluhovat Přelouče, Čáslavi a jiné střední stanice, takže zůstanou. 2/3, cha cha cha!!!
Kapacita na této trati prostě není. A kde byste si asi tak další kolej představoval? Myslíte, že by byla z hlediska územnního projednatelná?
Určitě ano, místo na ní je hotové (jak už jsem psal kromě okolí kolínské zastávky, kde je to složitější).
Opravdu? Ukažte. A na stávajících je volná kapacita?
Čtvrtá kolej je neprůchodná. Čili další koleje musí být v nové stopě a to od úrovně Pardubic až na Hlavák v Praze. Jinak bude furt nejde špunt.
Hned čtvrtou kolej by pán chtěl, co by ne, i ta by se vešla. Když nepřidáte třetí kolej do Kolína, můžete klidně (po zprovoznění VRT) jednu vytrhat z Brodu do Poříčan. Tam bude méně vyžitá, než hypotetická třetí dál ke Kolínu.
Z Kutné Hory do Prahy jede naprostá většina cestujících rychlíkem, současné spěšně vlaky se stejně naplňují ve větší míře až od Kolína.
Ale pochopte, že politik (který tím vlakem stejně nejezdí), potřebuje demonstrovat svoji péči o občany. Budou volby a nikdo je nechce prohrát.
Díky za potvrzení.
Ano, protože spěšné vlaky jsou staré, nespolehlivé a jízdní řád je jako noty na buben. To se ale právě mělo změnit.
Ty Sp rozhodně převážně nejezdí starší vlaky než vlaky nasazované na rychlíky přes Kutnou Horu – InterPantery na nich jsou fakt výjimkou (resp. byly v předloňském roce, kdy tzv. vozebně byly propojeny s rychlíky Praha – Svitavy (Blansko), když v úseku Svitavy (Blansko) – Brno byla celý rok výluka, a ten typ vlaků je domovsky v Brně a zázemí na péči o ně taktéž.
Jel jste s tím někdy? Honeckery na R41 jsou fakt nepoužitelné. Na R9 jsou významně lepší modernizované i někdy klimatizované vozy s WiFi.
A ty honeckery tam mají zůstat i po změně která se tu probírá??
Ne, ty budou vyřazeny. Takže pokud zůstane stejný koncept, výrazně stoupne zájem cestujících z/do Kutné Hory a R41 Vrchlici. Pakliže ke změně konceptu dojde, ať z názvu R41 raději vyškrtnou slovo Vrchlice, což je říčka protékající pod centrem města.
Mně k těmhletem představám chybí přímá spojka z Dílen na Hlízov. Zajímalo by mne, proč při přestavbě Kolína nevznikla.
Jednoduché: „stačí“ a „úspora“.
Pokud vím, tak je pořád v plánu a začít by se mělo za pár let.
Můj kritický pohled na vedení Středočeského kraje je známý dlouhodobě, ale zrovna v tomto ohledu má kraj pravdu. Kutná Hora bude mít v budoucnu víc rychlíků každou hodinu, jakmile jejich provoz převezme RegioJet na základě nové smlouvy s MD. Ovšem s ohledem na problémy tohoto dopravce lze mít důvodné obavy, že se zlepší i kvalita vozového parku. Slibují se nové elektrické jednotky. Ale budou doopravdy?
Celkově je tu řada nezodpovězených otázek.
Ještě politický kontext. Starosta Kutné Hory je z ODS. Kdyby byl z nějaké „nesprávné“ strany, tak linka R41 končí v Kolíně a nebudou mít z toho v Kutné Hoře vůbec nic. Takhle budou mít aspoň „pomalý“ spěšňák.
OK, tak jste ze sebe právě něco udělal, protože většina spojů nové linky R41 dle návrhu má končit v Kolíně.
Linka R41 bude i tak končit skoro vždycky v Kolíně (KH bude mít jen 3 spoje ráno do Prahy a 2 večer z Prahy). K některých spojům bude přímý motorák z KH – města, cca polovina ale bude pro KH zcela nepoužitelná.
Zdravím Vás, jsem ten starosta, kterého zmiňujete. Trasu Kutná Hora – Praha jsem využíval den co den 10 let. Vím jaké tam jsou kapacitní problémy a proč se neujala Vrchlice. Vlaky R9 jsou často naprosto přeplněné. Ještě větší penalizace to je pro lidi s Lítačkou, kteří nemají místenku v ceně. Sp Vrchlice dojela na šílené podmínky, které ten vlak nabízel. Vydržet v něm hodinu i v mimo jiné období než léto bylo vysloveně utrpení. K oblouku jen krátce – o využití nepochybuji. Městské nádraží je v dochozí vzdálenosti většiny obyvatel města. Navíc jsme již před zahájením projekčních prací na dopravním… Číst vice »
Rychlíky Vysočina by podle mě neměly suplovat pražskou příměstskou dopravu.
A jak to chcete udělat? Zakázat nástup do nich v Kolíně nebo v Kolíně nebudou vůbec stavět?
Ale vůbec ne. Jen je potřeba, aby se nerezignovalo na kvalitní regionální spoje Kutná Horra – Praha. Nelíbí se mi ta myšlenka, že rychlíky to přece poberou. To je krok zpět.
Jenže se nepíše o rychlících Vysočina, ale o spěšných vlacích Vrchlice.
Úplně se z toho vytratila Čáslav. Počítá se alespoň výhledově s prodloužením linky až tam?
Vzhledem k tomu, že v Čáslavi vládne na radnici koalice ČSSD a ANO, tak to za současných podmínek zřejmě není politicky průchodné, když kraji vládne STAN. Čáslav se uvidí podle toho, kdo bude sedět na kraji po volbách na podzim.
Tak to bude od prosince jezdit z Čáslavy, současná vláda dělá porušováním slibů všechno proto, aby její strany byli nevolitelný.
Obávám se, že cílem je bezhlavé prosazení zbytečného kutnohorského oblouku, aby se za cenu obrovských investic přidala druhá zastávka dál od největšího sídliště než je hlavák a úplně se odstřihla skoro stejně velká Čáslav. Takže není možné vést vlak do Čáslavi, protože na to by si lidi zvykli, jezdili by tím z obou měst a následné případné uhnutí do Kutné Hory by se jako nesmyslné obnažilo v plné kráse.
Delší soupravy a automatické spřáhlo. Pomohlo by to i kapacitě „přetíženého koridoru“, jenže by se pak mohlo zdát vedení VRT do Poříčan namísto Benešova (jenž od Prahy ani na Vysočinu rychlou trať pro dálkové vlaky nemá) zbytečné a zaflákání Polabí tolika dopravními stavbami nesmyslné…
Rychlíky nestačí?
Rychlíky jsou celkem na hraně, v Čáslavi na Vysočinu přistupuje celkem dost cestujících a v Kutné Hoře to samé. Nehledě na to, že i ten panter by tam dost zvýšil kvalitu cestování než současná šrotová Vysočina.
Omyl. Dvojdílný RegioPanter má kapacitu 147 míst (k sezení), trojdílný 241. Kdežto Vysočina v obvyklém* řazení (viz níže) 310. Což znamená, že byste potřeboval ty RegioPantery 2 – a ještě k tomu jeden trojdílný a jeden dvojdílný (poté byste měl dokonce i mnohem vyšší kapacitu; při nižší kapacitě by vám však kvalita cestování naopak klesla). * Obvyklé řazení Vysočiny: Aee**: 54 (ale stejnou kapacitu mají i vozy řady A, které jsou na Vysočině také hodně k vidění; a za sebe říkám, že právě vozy A140 jsou hlavním neštěstím Vysočiny; vozy 2. třídy bývají bez změny) BDs: 40 Bpee: 60 Bee:… Číst vice »
Porovnáváte hrušky s jablky? Když reagujeted na přspěvek o rychlících, tak co tu nesmyslně melete o RegioPanteru?
Na ryhlících jezdí InterPantery v pětivozové verzi, teoreticky můžou dva třívozové, ale toto spojení jsem v praxi osobě ještě nepotkal, a ve špičkách přes Pardubice jsou vypravovány soupravy InterPanterů 5 + 3!
Přečtěte si komentář, na který jsem reagoval. Pak vám ten můj bude dávat smysl.
Jako kdyby nestačilo na ty rychlíky nasadit něco lepšího a zejména o vyšší kapacitě. Jo, v části trasy by to jelo volnější, pokud by se to cestou nerozpojovalo.
Kutnohorský oblouk je stále reálný projekt? Kolik let už o něm ani pes neštěkl…
Ale i tak město tvrdí že přidání 3 zastávek do Sp linky (spolu s výrazným rozšířením provozu a nasazením moderních vozidel) tento projekt degraduje. Kdyby zůstala R41 tak jak je, byl by oblouk atraktivnější? Co mezitím město udělalo pro to, aby se ten oblouk nějak posunul k realizaci?
Má být přidáno 5-6 zastávek, nikoli 3. Město na oblouku pracuje společně s IDSK, probíhají přípravné práce na nový terminál:
https://kutnohorskelisty.cz/novinky-z-radnice/kutna-hora-bude-pokracovat-v-zameru-vystavby-dopravniho-terminalu-u-mestskeho-vlakoveho-nadrazi
To by mě zajímalo, kolik bude stát vybudování oblouku a jeho elektrifikace.. a kdo to celé zaplatí
„Jak podotkl starosta, České dráhy plánují od roku 2024 nasadit na linku SP Vrchlice jedny z nejmodernějších souprav, nízkopodlažní, s WIFI, s klimatizací. Pokud by se ve vzdálenější budoucnosti řešil i Kutnohorský oblouk, mohly by tyto vlaky zajíždět i na nádraží Kutná Hora město.“
Ano, PO postavení trasy na „město“ je vhodné se znovu zamyslet nad koncepcí vlaků tamtéž, ovšem do té doby než se minimálně kopne do země („ideový návrh“ je pořád jen cár papíru) se to musí brát jak to je, ne jak to možná někdy bude.
No, ono zrušení té úvratě by sice bylo hezké (Os vlakům do/ze Zruče nad Sázavou by se o púár minut zkrátil jízdní čas), ale já se obávám, že by jím stejně projely max. ty „RegioMyši“ (tewdy řada 810), RegioNovy a podobná (spíše velmi krátká) vozidla.
https://kutnohorskelisty.cz/novinky-z-radnice/kutna-hora-bude-pokracovat-v-zameru-vystavby-dopravniho-terminalu-u-mestskeho-vlakoveho-nadrazi
Takový oblouk už dnešní normy nedovolují nově postavit. Aby to dávalo smysl, tak to musí být sjízdné pro cokoli, co na možné budoucí lince Praha – KH město může jezdit (tedy velmi pravděpodobně panter nebo něco podobného).
S tím se počítá, že to bude právě pro pantery.
Pojízdné vrakoviště jednou za dvě hodiny nazvané rychlíkem je teda terno.
Tady zase někdo krade můj nick.
Tak se zaregistruj pod svým skutečným jménem. Není to nic složitého. 😉
Vozy s klimatizací, zásuvkami a wifi už jsou dnes považovány vraky?
Nechapu, ze dodnes nezelektrizovali ten cancour do města, popr.včetně noveho oblouku
Za peníze, které by museli daňoví poplatníci nasypat do toho oblouku, by mohla jezdit 100 let kutnohorská MHD ze všech sídlišť na hlavní nádraží zdarma. A pozlacenými trolejbusy.
A nebo by 500 let mohli všichni jezdit na hlavní nádraží zdarma na pozlacených elektrokoloběžkách. Jde ale i o to, o co by byl větší zájem a využívalo by se to. Nejspíš by byly mnohem atraktivnější přímé vlaky do města než přestup na trolejbusový autodrom.
Atraktivnější možná pro mě, když jedu do Hory na výlet; ale pro běžného Kutnohorce, co bydlí na Žižkově nebo na Šipší, už je to docela daleko – navíc na tom městském nádraží bude z principu vždycky menší nabídka spojů, než na hlavním.
Přesně tak, ale na mapě a papíře přeci vypadá přímé spojení na Vlasšský dvůr výborně a koho zajímá nějaká Čáslav? No a tak tady plánujeme dopravu.
Ano, pořád platí že město by mělo mít jasno v tom, co pomůže jeho obyvatelům i jeho návštěvníkům, a jak moc je co důležité a atraktivní. Pokud je to posílení MHD a nepotřebný oblouk, tak budiž, ale teď obloukem přímo argumentují. Myslel jsem že oblouk by třeba ospravedlnil vedle R41 i protažení S2 do Kutné Hory města, což by nadále vylepšilo spojení s Kolínem (kdysi tak něco jezdilo do Kutné Hory hlavního ale to moc smysl nemělo).
Na návrh toho oblouku si pamatuji z ČD pro Vás už někdy před 20 lety. Včetně koncepce, že by byly zavedeny Sp vlaky Praha – Český Brod – Pečky – Kolín zast. – Kolín – Kutná Hora hl. n. – Kutná Hora město.
A ejhle, dodnes nic. Přitom ani tam to nezdržují Děti Země ani další „spolky“.
P. S. Kutné Hoře se do určité míry s tímto stanoviskem nedivím; je dost velký rozdíl, mít ve špičce s hlavním městem spojení v intervalu 60min. vs. 30min.
…. až na to, že ten interval spěšňáků mezi KH a Prahu se má PRÁVĚ ZKRÁTIT z 60ti na 30 minut, tak je snad pro obyvatele KH výhodnější než dosavadní, i uza cenu KH kritizovaného nikoliv intervalu, ale prodloužení jízdní doby spěšňáků o 6 až 10 minut, ale tím, že pojedou o polovinu častěji, tak si cestující vybere ten vhodnější k době potřeby být v cíly či se z něj vracet, a tím reálně na cestě ušetří času více než je prodloužení jízdní doby přímého spoje!
No ale v návrhu nikdy nebyla 30minuta do Kutné Hory.
Oprava, v jednom směru jen 2 spoje. Pan radní píše, že počet spojů situaci zlepší. Avšak nikoli pro Kutnou Horu.
„Připomněl, že ve špičkách dojde ke zkrácení stávajícího hodinového intervalu spěšných vlaků na interval půl hodiny, čímž dojde k navýšení rozsahu segmentu zrychlených vlaků přibližně dvojnásobek.“
A mezi (Čáslaví) KH – Kolínem nejzdí Os Havl.Brod – Koín nově již obsluhované RegioPantery?
Nemohou tyto v Kolíně navazovat s Sp Kolín – Praha = je nesmysl v době jízdy těchto Os tam posílat jejich duplicitu v podobě Sp překrývajících/obsluhujících jen část trasy těch Os?
Z centra KH se dostat na hlavní nádraží, tam přestoupit na S20, následně v Kolíně na R41? Opravdu byste tím jezdil? Reálné prodloužení jízdní doby oproti R9 o 20 minut.
Ty pidiobce na trati 011 opravdu nemusí mít spojení každých 30/60 minut, když turisticky nejvýznamnější město v kraji má spojení 60/120 minut. Interval 60 minut pidiobcím musí stačit.
Co jsou to pidiobce? Obce zaintegrované v PIDu? Proč by neměly mít spojení každých 30 minut pokud generují dostatečný počet cestujících? A ten není u současné pomalé S1 zas až tak malý https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/02/Zmena-konceptu-trate-011.pptx. Jaký je počet cestujících z / do Kutné hory na lince R41? V tomhle dokumentu bohužel není, ale nemyslím si že překoná sumu cestujících z obcí, kde dojde ke zrychlení díky nové R41. Mimochodem ty obce mají půlhodinový interval s Prahou už tak 15 let. Proč by najednou měly mít hodinový, když jezdí víc lidí než před těmi 15 lety? A zmínku o turismu nechápu, současná R41… Číst vice »
Tak jasně, pidiobce nemusejí mít nic, a v Kolíně a KH to bude zastavovat dvakrát… to je taky docela nepoměr ne?
Vemte si Český Brod. Podle konceptu 80 párů přímých vlaků s Prahou. Kutná Hora jen 15 párů!
R41 není využívaná, protože na ní jezdí staré honeckery. V létě bez klimy, v zimě se v oddílové 1. třídě nedá ani regulovat topení a člověk musí snižovat teplotu otevřeným oknem.
Podle konceptu má být R41 Vrchlice zredukována na 2 spoje z Prahy denně!
Už dnes řada cestujících z KH raději jede autem do Kolína, kde přestoupí na vlak, který o to více generuje cestujících.
To není pravda. Podle návrhu má dojít dokonce k redukci počtu párů spojů do KH z 5 na 3.
Tak hlavně je otázka, když už máte nějaký vlak Praha – Kutná Hora, jestli dává větší smysl ho prodloužit na město, nebo do Čáslavi.
Já bych byl pro tu Čáslav (minimálně v pracovní dny)
A Kutnou Horu bych řešil MHD. Protože nádraží město je sice poblíž centra, ale furt to k němu má velká část obyvatel KH velmi daleko.
Přesně tak, hlavně jaksi není jediný důvod tahat za obrovské peníze novou přeložku na město, když z hlediska dveře -dveře jsem na hláváku z většiny míst dříve nebo stejně s využitím MHD než kdybych jel přes nádraží město a rychlík bude vždycky jezdit jen z hlavního.
mhd v Kutné hoře je jako p Colombová.
Od hlaváku do centra v pracovní dny každých 15 minut 😉
že v KH není asi jediná linka označená MHD neznamená, že tam její význam neplní regionální BUS linky PID – zejména 801 ( https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/2801/20231227/2801_linka.pdf ) a 803 ( https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/2803/20231210/2803_linka.pdf ).
A představte si, že takových měst je v PID více (s KH celkem 9 v 8 oblastech MHD) – viz TARIF PID https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/tarif_PID_2021-08-01_komplet.pdf (v souboru str.99 až 101) Příloha 5 – Místní tarify MHD platné v souběhu s Tarifem PID
Přesně tak. MHD zanikla integrací do PID. Aktuálně je to hlavně linka 801 a její prodloužená verze 803, které hrají roli MHD. Plus je tam řada linek jezdídích mimo KH (381, 481, 705, 805…), což je ale úplně jedno, protože tarif je stejný (klasický PID, plus speciální kutnohorský tarif).
Nějak mi uniká důvod toho pláče Kutné Hory. Vždyť tam mají rychlíky a za dva roky budou ty rychlíky jezdit celý den každou hodinu. Pro spojení Kutná Hora – Praha je to dostačující. Spěšňáky jsou určitý doplněk a budou sloužit pro cesty do vesnic.
Nějaké spoje by měli opravdu končit jen v Kolíně a to že spesnak bude od Poříčan zastavovat jako osobák mi přijde taky jako blbost
Tak zkuste pochopit, proč tak bude zastavovat….
zkuste si precist ten navrh te dvoupasmobe dopravy (a jeho oduvodneni) precist jednou, dvakrat …. a napotreti treba pochopite.
vzhledem ke směřování cest cestujících v této části tratě to smysl má , třeba v Klučově budou velmi nemile překvapeni , že do práce do Kolína to po 150 letech bude s přestupem . Já jen doufám , že zmizí to zevlování v Pečkách a Velimi zmizí. V současnosti tu totiž máme spoje , které se na 15km nevejdou do 15 minut. Pro zajímavost , i Em475 to uměly. A ještě jedno porovnání- když mě zrovna nevychovává nějaký autista tak třeba Pečky Kolín lze za 45min zvládnou na kole. Vlakem 18 min jizda , 10 min cesta na nádr 15… Číst vice »
Letos budou krajské volby, (dál: 25 – parlamentní, 26 – obecní),
takže to berte jen jako možnost ke zviditelněníse provinčních konšelů: „Haló občané/ voliči, MY bojujeme za vaše zájmy!“
Přesně tak. Hlavním smyslem téhle Sp-linky je zcivilizovat dopravu pro Pečky, Cerhenice, Velim (a svezou se s nimi i Tatce a Nová Ves), které jsou dohromady zajímavým zdrojem cestujících, ale dnes jsou nuceny cestovat pomalými zastávkovými osobáky, jejichž ekonomika krutě trpí tím, že musejí být dimenzovány na velké počty cestujících do Klánovic+Úval+Brodu, takže kolem Peček už jezdí jen slabě využité. Kutná Hora má linku R9, která se po letech konečně dočká zahuštění na hodinový takt a moderních vozidel. Ostatně prokládat linku R9, která staví jenom v Kolíně, linkou Sp vlaků, která z principu bude mít těch zastávek víc, nedává moc… Číst vice »
Vy si protiřečíte, když požadujete, aby rychlíky R9 vozily v celé trase Brno-Praha kapacitu pro cestující KH-Praha. To je prostě špatně, stejně jako u těch osobáků, které kritizujete.
Jenomže ty R9 na to budou přímo dělané – tak byla zadána soutěž a předpokládám, že je tak i podepsána smlouva.
On si rozhodně neprotiřečí – zatímco Vy zcela nechápete, že Os/Sp mezi velkým a malým městem (zde Prahou a KH) má jasnou vytíženost jen na jednom svém konci, zatímco R jedoucí mezi dvěma velkými městy (v případě Vysočiny mezi Prahou a Brnem) má logicky srovnatelnou vytíženost na obou svých koncích a nějaký převis kapacity ve středu své trasy (např. Kolín/KH – Žďár nad Sázavou/Tišnov – https://cd.cz/jizdni-rad/tratove-jizdni-rady/files/cz-k250-2024vyluka03.pdf )!
… jeďte celou trasu R Svitava – chcete nesmylsně tvrdit, že u Brna jsou podstatně méně vytížené než u Prahy?
Nesmysl – samozžejmě záleží na denní hodině / směru aktuálního hlavního proudu cestujících, ale celkově nejméně vytížený úsek bude mezi Pardubicemi a Českou Třebovou a vytížené Kolín – Praha a Svitavy – Brno!
I mezi Pardubicemi a Trebovou to bývá občas na stání. Rozhodně to není nějaký slabý úsek. Zato kolem Přibyslavi tam vlaky opravdu plné nejsou a ani od Žďáru na Brno to není zázrak.
Stát v uličce až do Brna zázrak opravdu není. To naprosto souhlasím.
Rychlíky z Vysočiny jsou pro Kutnou Horu zcela nevyhovující řešení. Pokud bude rychlík kapacitně dimenzován na obsazení cestujícími Vysočina – Praha, pak nebude vyhovovat náporu z Kutné Hory. A pokud bude dimenován i na Kutnou Horu, pak bude až do Brna zbytečně vozit vzduch.
Spíš jste měl napsat zcela vyhovující. Od toho totiž ten rychlík je – posbírat menší města. Jinak by vedle expresů vůbec nemusel existovat.
to nelze z jedné soupravy v kh udělat dvě? v době automatických spřáhel to nemůže trvat déle než výstup a nástup cestujících. arriva to v létě zvládá rucně v České lípě taky. Ke všeobecné spokojenosti. Tady to není mozné? Proč? Proč v Poříčanech není mozné spojit dva ešusy aby se nemusely vléci do kolína dva? nepochybuju že se nějaky nepřekonatelný důvod najde. .
V Poříčanech už se ale před 15–20 lety spojovalo. Bohužel velice často stylem “Vúúú-buch-tssss… Vúúú-buch-tssss… Vúúú-buch-tssss… Vážení cestující, z důvodu problémů se spojením jednotek bude pokračovat do Prahy pouze přední jednotka ve směru jízdy. Prosíme přestupte si. Omlouváme se za zpoždění, které bude činit na odjezdu z Poříčan asi 10–15 minut.”
A dodnes to nebylo zlepšeno? Pročpak? 🙂
Bylo, Poříčanech už Os nenabírají běžně 10–15 minut. O detaily jsem se nikdy nezajímal, cosi jsem zaslechl o problému se spojováním v oblouku.
Tak když se přes článek tady na zdopravy.cz proklikáte do zveřejněné smlouvy na R9, tak se v příloze 7a dočtete, že dopravce se zavázal např. v odpolední špičce v úseku Praha – Čáslav k minimální kapacitě 200 až 300 míst, zatímco v úseku za Čáslaví už jen 100 míst. Tak zní platná smlouva. Přesvědčte se sám.
A ten rychlík mezi dvěma velkými městy (Prahou a Brnem) s nemalými spádovými oblastmi není využíván mezi Brnem a Tišnovem/Žďárem nad Sázavou?
Nesmysl!
Rychlíky jsou právě vyhovujícím řešením pro přepravu mezi městy – zatímco Sp má právě správně řešit dopravu vzdálenějších spádových oblastí s centrálním městem místo kapacitnějších pomalých/zastávkových Os provozovaných jen v nejbližším okolí centrálního města, kde ty Sp většinu zastávek projedou.
Tak potom by se nabízelo změnu provést za dva roky.
Když se vlekla projektová příprava trati v 19. stol. tak ruský car vzal pravítko, obtáhl ho i s vlastním prstem a pak se tam 150 let jezdilo do oblouku. To byly časy…
🙂
Až na to, že je to jen taková vyprávěnka.Jako o Vašíčkovi Pašíčkovi.