Kupony na pražskou MHD jde nově koupit v automatech v metru

Jízdenkové automaty na Letišti Václava Havla. Foto: RopidJízdenkové automaty na Letišti Václava Havla. Foto: Ropid

Automatů je přes 300, transakce zabere kolem 10 sekund.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
218

Kdyby tohle přišlo někdy v roce 2005 nebo 2010, bylo by to super. Ale dneska, když má/může mít skoro každý aplikaci (a kdo ne,tak mu asi stejně víc vyhovuje okynko s člověkem), je to trochu s křížkem po funuse (aneb někdo konečně dotáhl křičející a vzpouzející se DPP do století Ovocného netopýra..)

Tomáš z MB

Podle čeho soudíte, že takový člověk dává přednost okénku?
Mně prostě displej mobilu přijde nezřetelný a systémy aplikací se mi při revmatickém postižení rukou špatně ovládají (prostě se mi špatně „cvaká“ dotykový displej – někdy to funguje, někdy ne a když pak kvůli dvojímu kliku či naopak žádnému vše spadne …).
Ale mohlo to být dříve a i na okolí Prahy.

Jiří Kocurek

Počkat, tu Lítačku opravdu není možné nahrát/spárovat s RFID na platební kartě?
https://pidlitacka.cz/cs/litacka-card

Na zaostalém venkově je možné zaregistrovat nosič online a na něj to koupi, asi tu nemáme ten správný cit pro postupy uřední v lépe civilizovaném světě

Jan

Když si vzpomenu na každoměsíční nekonečné fronty u okénka na I.P. Pavlova před zavedením plovoucích kuponů, jó to byly časy…

Jiří Kocurek

… jojo, už ani ty fronty nejsou co bývaly. Šel jsem kupit roční, přede mnou nikdo a když jsem měl vyřízeno, tak někdo další vešel dovnitř.

MaT

Tak my když jsme asi na ty dva roky měli možnost si pořídit roční kupón s příspěvkem z FKSP, tak nás zaměstnavatel z nějakého důvodu nutil pořizovat si ty kupóny jen na období „zaokrouhlená“ na celá čtvrtletí. Proč, to jsem nepochopil, jestli neflexibilita na straně zaměstnavatele či na straně DPP… Jo a pořídit takto kupón do aplikace taky nešlo, jen na fyzickou kartu Lítačka, byť pak ten kupón šel do aplikace přenést… Jsem si tak představoval, jak od zaměstnavatele jde někam na Bojiště excelová tabulka a častěji než 4× do roka se to zainteresovaným osobám nechtělo dělat… Ale naštěstí to… Číst vice »

LK

Achjo, proč zase omezení na Prahu? Jednou máme tu integrovanou dopravu, tak by mělo být možné koupit si kupon na všechna pásma. Stejně jako by mělo být možné si v automatu v tramvaji nebo autobuse koupit sedmipásmovou jízdenku se kterou rovnou pojedu třeba na Kladno.

praktik

Možná proto, že tyto automaty toho víc nezvládnou a „lepší“ k dispozici DPP (zatím) nemá, případně nemá tolik, aby tu situaci bylo možné vyřešit systémově jednotně a nebyl v tom chaos.
Instalovat do všech vozidel rozměrné a drahé automaty, u nichž by stejně byla většina toho, co všechno by uměly, využitá jen minimálně, je nesmysl – kdo by to měl zaplatit? Navíc by tam velké bedny zbytečně překážely.

Ondra L.

Myslim, ze vas predpoklad o automatech je prilis komplikovane vysvetleni. Bude to spis tim, ze se na tom praha a stredocesky kraj jednoduse nedomluvili.

watslaw

Kvůli více možnostem není potřeba větší automat. A snad i v Plzni, nebo kde, mají stejný typ, a typů jízdenek to umí více.

MaT

Aha, čím víc typů jízdenek a kupónů, tím větší krabice? To je snad jen věc softwaru, ne? A možná to bude v 21. století trochu překvapivé, ale ona miniaturizace elektroniky pořád probíhá…

risa.informace

Proč karta Lítačka je určena jen a pouze pro Kupóny PID? Mám návrh na Kartu Lítačka aby se naní dávalo nahrávat i celý sortiment PID krátkodobé/dlouhodobé vše zapsané na Kartě. Ty automaty z metra by měli bejt nainstalovány všude kde jsou ty malé/čudlíkové automaty jak PRAHA tak i Středočeský kraj. Vůbec bych nebyl proti kdyby Karta Lítačka byla E-Peněženka s kreditem + nosičem Jízdného PID. Automaty z metra umí tisknout i daňový doklad/potvrzení popřípadě nechápacího revizora takže Karta jako Nosič celého sortimentu PID by byla na místě…. Vlastně takovéto automaty vlastní i ArrivaCZ ve Středočeském kraji i Praze by měla… Číst vice »

podiven

Je to zvláštní, ony dokonce ty automaty umí prodat i tištěné jízdenky na vnější (středočeská) pásma, lze za ně platit i kartou.

Juraj

Nechci to nijak znevažovat, nové automaty jsou jistě plus, nicméně pokud chce DPP dlouhodobě snižovat náklady, měl by se vážně zaměřit na eliminaci papírových jízdenek a protlačení „pípni a jeď“ v rámci PIDu.

Před pár lety Ropid argumentoval, že to nejde, protože není signál v metru. Toto už je vyřešeno. Check-in/check-out by zároveň dost řešil urychlení odbavení v regionálních busech.

Aileeen

Jak „pípni a jeď“ funguje u lidí, kteří nemají žádnou regionální kartu? Pro mé občasné cesty VHD třeba nemá smysl kupovat Lítačku nebo cokoli podobného. Registruje to nějak obyčejnou platební kartu, a pokud ano, jak se třeba při revizi prokážu?
Další věc, kterou by mohl DPP vyřešit, je platba za metro až prostoru nástupišť a ne s tím, že ztratím X minut z jízdenky ještě cestou na ně.

Jiný Petr

Souhlas – pro občasné cesty VHD nemá smysl pořizovat Lítačku či cokoli podobného. Navíc do každého kraje jinou „lítačku“. Nebo když někdo někam přicestuji jako dovolenkář – ne každý cizinec ovládá češtinu natolik, aby si dokázal zařídit Lítačku 🙂

Primářek

V Ostravě se lístek koupí pípnutím platební kartou o terminál při nástupu. Když do 10 minut pípnu znovu během výstupu tak se automaticky vybere kratší lístek. Pokud jezdím v daný den hodně, automaticky mě to překlopí na 24 hodinový lístek a víc již neplatím. Výsledná částka se v noci strhne z účtu.
Kontrola probíhá tak, že revizor si vyžádá pípnutí karty o čtečku (nebo snad už i mobil, teď si nejsem jist) a tam vidí potřebné informace.

Aileeen

Takže musím při nástupu i výstupu. Přijatelné. Předpokládám, že to funguje i na platby hodinkami.

kubisek

funguje to na platby čímkoliv, ale „transakce“ musí proběhnout stejným prostředkem.

Miri

Pokud se chystáte přestupovat, tak při nástupu do prvního vozidla a pak při nístupu do dalšího. Pokud se na (další) přestup nechystáte, pak i při výstupu.

Honza V.

Já bych s dovolením měl rád v ruce nějaký doklad o tom, že platba řádně proběhla a co jsem si vlastně koupil. Nehodlám spoléhat na to, co na mě krátce problikne na displeji.

Roman Soudný

Pro staromilce jako vy TfL prodává klasické jízdenky z automatu, samo sebou za vyšší cenu.

none

Vždyť si kup tu papírovou jízdenku. Nebo co řešíš? Chceš si jen kopnout? Tak smůla.

Juraj

Řada měst na tomto systému funguje už dlouhá léta a nějak se vámi popsaný problém nevyskytuje.

Tomáš z MB

Na podzim jsme měli v Ostravě kongres – naši staniční to opravdu nezaregistrovalo – nebo to aspoň nic nestrhlo. Ale naštěstí nikdo kontrolovat nepřišel.

Sova

To je fakt skvělá věc. Když pak dojde k nějakému problému a revizorovi ukáže bedýnka „error“, máte problém vy a nemáte v ruce vůbec nic, abyste mohli prokázat, že jste žádnou chybu neudělali.

Vyzkoušeno za vás, tohle doma nezkoušejte.

Šalina na Špilas

Stejně mohou být v „erroru“ i cvakače jízdenek.

Primářek

Když mu „ukáže bedýnka „error““ tak se stále můžete prokázat pípnutím o terminál. Navíc chyba „bedýnky“ se pozná. Funguje to už roky, zažil jsem různé výpadky a chyby, ale nikdy ne revizora, jenž by technický problém vydával za „máte problém vy“.

Roman Soudný

In dubio pro reo. Pokud revizorovi nebude fungovat bedýnka, nemůže tvrdit že nemáte zaplaceno.

none

Proboha…

Air Traveller

Pro lidi bez litacky funguje stejne jako s litackou. pipaj a jedou, a system sam urci, ktera jizdenka ci karta za danou dobu se aplikuje (napr. pomoci capu).

Idealni pro vsechny – jak pro ty, co cestuji nejcasteji, tak pro obcasne cestujici a cizince.

V new yorku fungovalo skvele. A jako bonus clovek prosel turniketem jeste rychleji, nez s papirovou metrocard.

M19

K tomu stačí Google a 10 vteřin.
https://www.pipniajed.cz/

Roman Soudný

Obyčejnou platební kartu to samozřejmě registruje a při kontrole pouze přiložíte ke čtečce revizora. Fungují dokonce i virtualizované karty v mobilu.

none

Nastoupíš, přiložíš mobil nebo kartu k takové bedničce a jedeš. Zatím jsem tak jel v Ostravě a Bratislavě.

Aileeen

Jojo, super, díky všem za odpovědi. 🙂 Aspoň se toho nebudu bát, až na ten systém někde narazím.

Juraj

Funguje to zcela normálně platební kartou. Jako bonus to řeší automatický capping jízdného, takže cestující nemusí vůbec řešit, jakou jízdenku potřebuje. Při kontrole člověk normálně předloží platební kartu/telefon/hodinky.

Úplně v klidu to už funguje v Ostravě, Brně, Bratislavě i Ústí nad Labem, žádná velká věda. Trochu primitivnější verzi má Žilina, ale pořád použitelné.

JohnCock

to by jsi asi nikdo nemohl nahrabat……jinak papírový předplatný kupón……to je unikát

praktik

Juraj:
Úplně eliminovat nějaké „fyzické“ (papírové, apod.) jízdenky zatím určitě nejde – stejně jako zatím nelze zrušit fyzickou peněžní hotovost. Ale podporovat ty „moderní“ metody placení jízdného rozhodně smysl má – třeba i jejich různým možným zvýhodňováním (přičemž na Čechy nejvíc působí cena, v tomto případě i s přihlédnutím k době platnosti jízdenky).

Samo

Ten argument s absenciou signalu v metre bol divny od zaciatku, pretoze signal v metre nie je ani v Londyne. ROPID sice argumentoval ze tam maju turnikety, lenze ten argument je cely neplatny, kedze a) aj tak sa robia kontroly listkov, b) su miesta kde sa do systemu da vojst bez turniketu (napr. cez DLR, alebo niektore stanice LU). Ten system je postaveny na uplne inej logike (v ramci denneho zuctovania sa overi ci predlozena karta mala nejaky listok). To ze ROPID pouzival takyto falosny argument ktory vobec nebol aplikovatelny je pre mna dokaz ze v skutocnosti len hladali vyhovorky… Číst vice »

Tomáš

Hlavně by se už nemělo nic stavět. Jsem zastáncem nerůstu a volím KSČM (minule jsem volil Piráty, ale ti mě zklamali že více neblokují stavbu výtoňského mostu). Pro mě jsou priority:

1. Nestavět dálnice
2. Nebourat ani nestavět nový Libeňský most
3. Železniční výtoňský most nechat ve stavu jaký je alespoň dalších 20 let. Pokud spadne, nevadí, nepotřebujeme ho. Máme Negrelliho viadukt a to stačí.

Už prosím žádné stavby. A pokud Vás můžu poprosit, myslete u voleb na to, které strany taktéž podporují nerůst jako my.

Honza

Ještě Vám v tom v tom výčtu nedělání omylem vypadnul bod 4 a to Nemnožit se.

Jiří Kocurek

Jenže to by musel poradit vlastním rodičům předem.

Vojtěch

Porodnost až na posledních 6 let vytrvale a silné klesá. Oproti porodnost před rokem 1990 nám chybí min 1,5-2 miliony lidi . Neboli dost klesáme a doháním to migraci

Frantisek

Nerůst ovšem neznamená neudržovat a v případě potřeby nenahrazovat. Proti nerůstu není ani převod části stávající zátěže ze silnic na železnice (ovšem za současného nerůstu celkových objemů, tzn. nepřidávání silničních kapacit, ty je naopak možné při této snaze postupně ubírat).

Pérák zasahuje

Prosím vás, smažte si to. Váš pokus o zesměšňování je dost trapný, zvlášť když neznáte ani podstatu daného konceptu.

Tomáš

Koncept čeho? Nerůst? To je nejlepší filozofie a kdo si myslí opak, tak nemá právo volit.

Pavouk

Na co kdy komouši sáhli, to zničili. Jde jednoznačně o zločineckou organizaci. Nebojte, na to myslím často, zdaleka nejen u voleb.

Pérák zasahuje

Poprosil bych všechny diskutující, aby na pana Tomáše již dále nereagovali. Jde pouze o rádoby trollení.. Za mě tedy navíc svou mírou vtipnosti na úrovni ZŠ.

Michal M

Ta amnestie má teda dost hrozný long tail…

tomash

Není mi jasné, zda stačí mít Lítačku nahranou na platební kartě, abych mohl automat na nákup kupónu využít?

Air Traveller

Zeptam se na jednu vec, ktera mi vrtala hlavou (pouzivam litacku nahranou v mobilu v aplikaci) ..

Pokud kupon „nahraju“ na kartu, tak pak pruvodcimu ve vlaku/revizorovi v MHD ukazuju tu kartu, nebo jak to funguje pri prokazovani?

Díky

Radim

Myslíte platební kartu? Přiložíte ji k tomu jeho terminálu a terminál podle čísla pozná, jaký máte kupón. Funguje to stejně, jako když máte kartu lítačka. Tedy funguje… někdy to v příměstských busech nefunguje, ale to není váš problém…

Air Traveller

aha… díky 🙂

Matyáš

Při posledním neúspěšném pokusu o načtení informací z platební karty mě revizor, se slovy „No jo, to se nám u karet od ČSOB stává pořád“, nechal jít…

Takže mám nově kupon raději v telefonu, pro případ, že bych narazil na nějakého méně empatického revizora 🙂

Honza

Ono ty mobily taky nejsou žádný zázrak. Jednak načtení popkou trvá strašně dlouho a v autobusech pro změnu čtečka qr většinou nefunguje. Ve vlacích s tím ale nikdy není problém, až na tu prodlevu.

Samo

Tá dlhá doba načítania je problém aj v IDS JMK. Nerozumiem prečo sa išlo do online riešenia, čo je na veľa tratiach problém. Ideálne by bolo aby sa tie lístky synchronizovali v pravidelnom intervale (tak ako je to pri eticketoch ČD viazaných na In Kartu), a online overenie sa použilo len ak sa v DB nenájde platný CL (teda napr. si ho cestujúci zakúpil pár minút pred kontrolou a ešte nedošlo k synchronizácií).

none

To načítání záleží čím to načítají. Někde to načítají něčím velikosti mobilu a za deset sekund má projitý celý vlak 😀

Twix

Nesouhlasím s tím že v busech čtečka QR většinou nefunguje, primárně je problém v tom že kolikrát není poznat kde vlastně je. U busů DPP to je obvykle celkem snadné, jiní dopravci v příměstu mají často na tyči izolepou přilepený ručně psaný papírek „QR“, jako že to je někde dole. Pak tam mávám telefonem u kolen, dokud řidič neřekne ať už laskavě nastoupím. S tímto smart způsobem odbavení jsem pak za většího zdržovače, než ti co nejdřív čekají 15 minut na bus pár kroků od jízdenkového automatu, aby tam pak potmě řidiči odpočítávali těch svých 7 korun.

Samo

Mne z textu vyplýva že platobná karta ako nosič nie je týmto spôsobom použiteľná, čo je dosť divné riešenie, keďže pokiaľ dobre chápem, tak ani na Lítačku či In Kartu sa nič fyzicky nezapisuje.

Otázka je či ak si kúpim lístok týmto spôsobom napr. na In Kartu to viem potom v eshope preniesť na iný nosič (napr. platobnú kartu).