Kupka v podcastu: Výluka na koridoru Lipník – Drahotuše je urgentní
Vlak Českých drah na Jezernickém viaduktu v úseku Lipník nad Bečrvou - Drahotuše. Foto: České dráhy
Dopravci odhadují, že 30 % cestujících odejde na silnici, a ztráty tak mohou dosáhnout až 1,2 miliardy. Výluka podle nich není nutná.
No já nevím, ale neřekli to hlavní, že na úseku 5 km bude mezistaniční úsek rozdělen na dvě části a uprostřed bude výhybna, se dvěmi kolejovými spojkami, výhybna Jezernice, myslím, a prý se zvýší propustnost. Spojky budou v oblouků, takže nekonečné problémy se srdcovkami a neskutečně vyhozených peněz na obnovu všech čtyř výhybek! Prostě SŽDC/SŽ je bezedná studna neschopných peněz chtivých lajdaku, co nemají znalosti o železnici! Podotýkám, že větší šílenost a utopené miliardy jsem nezažil. Nehledě na to, že tempo kterým se pracuje na železnici, ať už za ČD, SŽDC nebo SŽ je ostudným. Co tam chtějí dělat tři… Číst vice »
Ty tři roky jsou ostuda všech ostud. Posledně jim ty tři roky trval komplet úsek Přerov mimo – Hranice včetně – od podzimu 1999 do podzimu 2002. Opravdu parta neschopnejch a všehoschopnejch, kterou zajímá jen zisk.
Urgentního na tom nevidím nic. Ale dobře. Koleje už mají svoje odsloužené. Tak je vyměňme. Během pár měsíců je hotovo – od Prosenic až po Hranice. Nic dalšího není třeba dělat. Leda by snad konečně udělali dlouho slibovanou třetí kolej, a pak už by nebylo potřeba děsit se každé větší výluky.
1. koridor u Blanska stál rok a půl (nebo jak dlouho to bylo). Neprojelo tady vůbec nic. Nerozumím tedy v tomto případě až takovým nářkům na jednokolejný provoz. Chápu, že těm, kdo cestoval mezi Prahou a Brnem, tak ten to mohl objet přes Vysočinu, ale i v tomto případě trvala cestovní doba o půl hodiny déle, což bude asi méně, než v případě zpoždění vzniklých touto jednokolejkou. A ti ostatní (za Kolínem dál) měli smůlu a i u dálkových vlaků museli přesedat na autobusy. Což tady takové omezení vůbec není…
Abych řekl pravdu, nechápu ty mínusy. Netvrdím, že je skvělé, že bude koridor omezený (že bych se škodolibě smál, když tam nejezdím), ale jen konstatuji, že různé omezení i na koridorech jsou běžná a i v rozsáhlejším měřítku (viz Blansko). Může mi tedy prosím někdo sdělit, v čem konkrétně je toto omezení horší, než ostatní omezení, která byla celkem bez nějakých extrémních protestů cestujících, dopravců i místních odborníků akceptována?
Jednoduše je to mnohem vytíženější koridor a není žádná objizdna trasa.
Jako že to je vytíženější úsek, než třeba u Ústí nad Orlicí? Nebo že by u Blanska nic nejezdilo? A že to nejde objet? Jak jsem napsal na začátku – mezi Prahou a Brnem to objet šlo, ale za cenu většího zpoždění, než kterého se dosáhne jednokolejným provozem na této trati. Maximálně bych pochopil nákladní dopravce, ale odliv cestujících? To by podle mě měl být mnohem větší právě mezi Prahou a Brnem…
Ještě bych pochopil, kdyby to bylo někde přímo u Ostravy, kde je velký počet příměstských cestujících, že se jim nebude chtít kodrcat autobusy při výluce, ale tady? Opět, podle mě toto bylo horší, když byla úplně zavřená trať Blansko – Brno, kde je ten počet dojíždějících za prací mnohonásobně vyšší…
Přesně, trať přes Blansko se dá objet přes Vysočinu, ale přes Drahotuše vede bohužel jediná kapacitní drátovaná trať, když se čeká 60let a soudruzi všech režimů nebyli schopni udělat na drát na celé Vláře, kudy se náklady dřív běžně vozily, nebo chybějící drát Kojetín-Hulín-VM-OK. Při povodních v 90.letech jezdily po Vláře odklony košických R.
Tak znovu, pokud jedete do Brna přes Vysočinu, je to o 30 minut delší. Zpoždění u Lipníka lze očekávat 10-20 minut. V tomto tedy prohrává Blansko, i když se dá objet
Nicméně pro nákladní dopravu nastává velmi významné dlouhodobé omezení… Na rozdíl od dopravy osobní, nákladní doprava nejde přesadit do autobusů…
Však podle toho to vypadalo.
A ne jen rok, ale reálně 2 roky a 3 měsíce, protože rozhodujícím prvkem pro odklony byly modernizace okolo Brandýsa (která částečně snese srovnání právě do té reko Lipník – Drahotuše).
Ano … A nikdo proti tomu tak usilovně nebojoval. Tady bude docházet k nepříjemným zpožděním, ale pořád to není tak špatně, jako když bylo uzavřené Blansko.
Po dálnici
Chvíli bude veselo pak si to sedne, lidí si zvyknou. Nic víc nic míň. Život jde dál.
Pokud se to generálně nezrekonstruuje, tak nikudy.
Zkuste ještě jednou přečíst a pomaleji.
Koridor modernizovaný počátkem 21. století…
Jsem zvědav, kolik takových „urgentních oprav“ se v různých částech českých koridorů v dalších letech najde. Ostatně ta modernizace probíhala u většiny koridorů v obdobných letech.
Tam se kopalo už okolo roku 1998, hotovo bylo 2002. Tehdy ale jezdila polovina vlaků, navzdory všem plačkám o likvidaci železnice.
Jenže bohužel se neudělalo komplet všechno. A taky zdaleka nejezdilo tolik vlaků.
I tak si z tehdejška pamatuji jízdu rychlíkem z Brna do Ostravy, který v tom úseku zastavoval všude – coby náhrada za Os vlaky, které by se na tu jednokolejku nevešly.
Nicméně zajímalo by mě tedy, v kolika dalších úsecích v rámci ČR se „neudělalo komplet všechno“.
Ano, taky pamatuju, Bohumíňáky z Brna to vymetaly.
Při představě, že z obou stran jednokolejného úseku stojí vlaky, čekají až jiný projede a ten tam zastavuje… Ne, raději NAD.
Nejen ty, rychlíky na/přes Vsetín (Fatra, Bečva, Vsacan, Matalík, víc si jich nepamatuju) to vymetaly taky
Neudělalo komplet všechno? Co se v tomto úseku neudělalo komplet všechno?
Jojo. Z toho bolí u srdce….😱 Mám kousek od baráku stavbu Havířov Havířov Střed. Samozřejmě že se vše dělá nové žádné překvapení. Ale v tomto úseku před 2 roky proběhla modernizace trakčního vedení. A ty dva roky staré patky a na nich stožáry se nyní dělají znovu o metr vedle. Nové patky se nahrazují novějšími. Přivezli i nové sloupy ty stejné samozřejmě. Fotky jsem před časem dával na k report net. Větší fotodokumentaci tam ještě do sekce tratí 320 dodám a zároveň to pošlu na MD ČR jak se tady pracuje a dělá… V rámci oprav na 321 kompletně modernizovali… Číst vice »
To je koloběh života, nezapomněl by připomenout filozof…
Zajistit adekvátní objízdnou trasu si pan ze SVODu představuje, ale nic neavrhnul, kudy by se mohlo jezdit. Že by to nešlo?
Odklad až bude hotová VRT, tedy o nejméně 3 roky, nemám v rukou podrobné materiály, ale vím, že tam několik pomalých jízd už bylo, na starých násypech. Ty opravdu nejsou z 90. let za Havla, ty pamatují Masaryka.
Adekvátní objízdnou trasou je VRT Moravská brána. A do té doby flikovat a udržovat ve sjízdném chátrání…
Tato trať opravdu nemá odklonovou alternativu.
Je to jedna z možností, ale vydrží to? Můžem si přát aby ta VRT už byla, kéž by, ale není 🙁
Vydrží, protože vydržela trať mezi Chocní a Ústí nad Orlicí, která je navíc náročná svými směrovými poměry a vyžadovala časté výměny kolejnic v obloucích. Krom toho tam silně přesluhovalo trakční vedení a po výměně izolátorů to tam také vydrželo. Tak proč by to nevydržela trať Lipník – Drahotuše.
Jo, ale … který rok tam nebyla výluka 🙁
Jsou dvě, tři možnosti a žádná není dobrá.
Ty výluky tam byly především kvůli výměně kolejnic a ty tam budou i po rekonstrukci. Směrové poměry tam jsou stejné před i po rekonstrukci.
No vydržela. Jenže VRT tam reálně bude stát za 20 let. Opravdu je možné tuto rekonstrukci tak dlouho odkládat?
Jestli by nestačilo, aby se počkalo na dokončení rekonstrukce uzlu Žilina a trati směr Mosty u Jablunkova. Takto by alespoň vznikla reálně použitelná odklonová trasa pro nákladní dopravu. Kolik let je potřeba počkat?!? Pět let?!? Že by to trať Drahotuše – Lipník nevydržela?!?
V Žilině necelé dva roky a tam odhadem ještě tři.
Ale má odklonovou trasu, Bohumín – Žilina – Trenčín – Bratislava a hurá do Rakouska.
Když se kvůli Elbtalu vyplatí dopravců jezdit přes Pasov do Rakouska a ještě je to rychlejší, místo trasy přes nás, tak to půjde i v tomto případě.
Přes rozkopanou Žilinu, kde se snad momentálně nedá ani jezdit spojkou kolem depa a přes výluku Mosty-Čadca?
Ta Žilina nebude tou dobo už hotová?
Spojkou kolem depa se dávno jezdí.
Ani náhodou.
Od Mostů u Jablunkova do Čadce jedna kolej. Osobní nejezdí jen R Kysučan a Ostravan. Víc nákladů se nevejde…
Bude i nic kolejný provoz vždy na pár dní kdy se bude přepojovat. Na mapách cz najdete změnu trasy a tam uvidíte i to křižování/přepojování…
Když bůh dá tak na stavbu Čadca státní hranice naváže stavba Čadca Krásno nad Kysucou…
Pak když nás bůh vyslyší. Tak výměna ocelových mostů v Brodně…
Uzel Žilina nás ještě nějaký ten rok dva bude trápit…
Jinak mám teda kacířskou myšlenku: Že by EŽ nepotřebovali vyloučit kolej pro betonáž patek, ale dělalo by se to za provozu ze silnice, v místě prací pomalá 50 km/h.
Z jaké silnice? Většina úseku je na vysokém náspu.
Existuje věc jménem kráčivý bagr, ten se tam dá přivést po silnici, na násyp už si vyleze. Viděl jsem ho při práci, vyleze dakolo horší terén než je ten násep.
Pak také existuje čerpadlo na beton, které na ten násyp nahoru dosáhne zcela zaručeně. A betonmix může přijet po silnici a k čerpadlu krajem pole, na nemálo místech tam vede polňačka vedle trati. Musí být sucho.
Zavírat 1 kolej na několik týdnů, protože se patkuje? Kdyby tam ty ežetí vlaky alespoň byly tři za sebou…
Grafy dosahu čerpadel najdete tady: https://www.transbeton.cz/produkty-a-sluzby/cerpani-betonu/mobilni-cerpadla-betonu
Nejkratší má 28 metrů, nejdelší 56 metrů a ty násypy nemají víc jak 10-12 metrů šikmo od paty.
Kráčivý bagr viz wiki, či jinde na internetu.
Pravě jste uhodil hřebík na hlavičku – kdyby tam bylo více EŽ vlaků ? Kdyby tam bylo více techniky ? Více pracovníků. Udělat se to zřejmě musí, ale manekýn není schopen zajistit, aby se to udělalo v technicky nejkratším čase, protože to jednoduše neumí – proč by se za svoje odměny snažil, když se může producírovat v televizi.
Na takhle důležité trati bych čekal práce od nevidím do nevidím (v létě 06:00-21:00), včetné víkendů, ikdyby se měly točit 3 směny.
Žádné hraní si na „všechno pracovním vlakem, protože silnice jsou zlé a podlé“.
3 roky? Když ještě není na VRT ani EIA?
To máte EIA minimálně 1 rok, následně můžete kreslit projekt tak 1-1,5 roku, následně získat povolení ať nežeru 2 roky, po získání povolení můžete začít vykupovat taky minimálně rok a půl při tom množství, pokud bude nutné někoho vyvlastnit tak to máte další rok a pak stavět což budou 4-5 let. Takže hotová VRT bude nejdříve za 10,5 roku a to počítám optimistické termíny.
Jojo, VRT nejdřív za 10 let, pujde-li vše hladce. Bohužel, kdyby se stavba Lipník -Drahotuše Bc odložila, tak by byl stav dopravní cesty pro dopravce s mnohem horšími následky.
Píšu NEJMÉNĚ 3 roky. EIA je ve stavu dopracování, hodnotitel požaduje např. „provést výpočty kubatur vytěžené zeminy a provést bilanci
využití zemin (vytěžené/využité)“ Divím se, že to chybí.
https://portal.cenia.cz/eiasea/download/RUlBX01aUDUxOV96amlzdG92YWNpRE9DXzExMTExNTAxOTU2NzUxMTQ0OTIucGRm/MZP519_zjistovaci.pdf
Moc nechápu proč se před tou výlukou nelekrifikuje a nezvýší kapacita tratě přes Bystřici pod Hostýnem. Kdyby se s polu s tím postavilo i toto: https://mapy.cz/s/mepubogeto tak by se po té trati daly vést rozumně odklony alespoň nákldadních vlaků.
Do té doby by hlavní koridor mohl vydržet…
Protože prosadit takovou stavbu přes MD a SFDI by bylo NS několik let s nejistým výsledkem.
A proto je lepší během roku zpracovat výluku s rozvratem dopravy v půlce Evropy, je to jednodušší…
Bacha, ta trať před BpH není v rovině, jsou tam „slušné“ sklony. Takže náklad brát buď nadvakrát nebo s postrkem. Nehledě na to, že kapacita jednokolejky je opravdu velmi omezená už jenom nutností křižování s běžným provozem.
Vzhledem ke spočteným ztrátám, kolik by stále v daném úseku nejdříve vybudovat třetí kolej?
Objektivně vzato měla být už dávno až do Bohumína a i když to už s výhledem na VRT nikdo budovat nebude, v tomto případě tam tak jako tak ztráta vniká, tak by bylo lepší nacpat ji do kolejí.
Stačí z Prosenic do Drahotuší.
Největší problém je, že všechny tyto výluky daleko více postihnou nákladní dopravu, jak tu osobní (zastavený provoz v noci, atd…). Ale na to není tak upozorňováno, větší pozornost poutají problémy, které to způsobí osobní dopravě.
Četl jsem zde různé příspěvky o odklonech, znalí a místní ví co to je za nesmysl vozit náklad odklonem. V ROV 2024 je uvedeno, že od 2.1 do 15.2. mají být noční výluky Polom-Suchdol, které zatím nezačali. V tomhle ROVu je kolonka „připomínky“. A v té kolonce, ČD vznáší dotaz, jestli je možné zjistit jízdu odklonem při této výluce. A odklonová trasa je: Blava-Žilina-Čadca. Takže i pro dopravce, který pobírá od MD úhradu prokazatelné ztráty, ani neuvažuje, že by jezdil s jedním nočním párem Val.Mez.-Ova. jako odklon. Tudíž jak tu psali kolegové, je problém dostat vůbec bečky do Osíčka.
Už několik dní jezdí odkloněný noční EN s 754 v čele z Hulina přes VM do Hranic a naopak.
Vím, ale uváděl jsem to jako příklad pro některé, kteří si pořád myslí, že odklonová trasa je přes Holešov. Už ani pro osobku to není zajímavé, když ČD zajímá odklon přes Slovensko v případě výluky Polom -Suchdol. Prostě objízdná trasa je až budoucí VRT.
Když jsem kdysi jezdil na VŠ do Pardubic , narazil jsem na spolucestujícího- jednoho starého pána , který vzpomínal na své totální nasazení za války v rajchu. Bylo zajímavé poslouchat za jak krátkou dobu byli Němci schopni zprovoznit vybombardované stanice či tratě.
Taky na 160km/h, za provozu a bez porušování práv zaměstnanců?
OK..nicméně si myslím, že i tak by to mělo jít zvládnout za kratší dobu, než za 3 roky…
Pokud na to da zadavatel 10 let, bude se stavet 10 let. Hodinu denne.
To zvladneme za války taky.
Ono až skonci výluka Lipník-Drahotuše, tak prijde na řadu výluka zase někde jinde. Zkrátka dostat se z Prahy do Ostravy nebo obráceně normálně bez omezení, bude hodně vzácné.
Tak ono to je 300km a to za rok neuděláte. Vzácné to bylo, je a bude
Jak bude? Jako ze to ted posledni roky slo?
Tech 300km lze rozdelit na 50 casti a kazdy rok dela jednu. A pak opet a opet.
Máte pravdu. Měl jsem na mysli roky budoucí 😊. Mluví se o rekonstrukci v useku Pardubice-Choceň. V dlouhých mezistaničních úsecích se jistě budou stavět i odbočky atd.
U 350 km dlouhé trati bych čekal, že cca 15-20 km bude neustále v údržbě nebo opravě. Ta stavba nevydrží věčně.
Vůbec se do toho nepouštět, dokud nebude postavena VRT Moravská brána. Pokud je to nutné, klidně snížit maximální rychlost na 100 km/h nebo klidně až na 80 km /h. Dále urychlit projekt na vybudování další nebo dalších traťových kolejí v tomto úseku. Navíc mě děsí, že se tato oberakce netýká konverze, která teprve bude následovat. Nebo ať kompletně zastaví osobní dopravu Hulín-VM a zavedou státní motorovou trakci pro nákladní dopravce.
Jasně a až by to šlo celé do Berouna, tak se tady bude všude psát, jak se SŽ vykašlala na údržbu a proč s tím nedělala něco daleko dřív.
Ale tady se nebavíme o údržbě, ale o rekonstrukci po 20 letech. Údržba má probíhat kontinuálně. A kdyby stavba VRT propukla zítra nebo pozítří (včera bylo pozdě) s pevně stanovenými a garantovanými termíny (big problém SŽ), určitě by šlo i se sníženou traťovou rychlostí vydržet na stávajícím stavu. Dobře, vyjmenujte mi tři největší závady na této trati, kvůli kterým to nepočká.
Reálný termín zahájení VRT je tak rok 2030. Pokud se zadávají politicky líbivé termíny, které ale ani nejdou splnit tak je rozdíl těžké.
Zkusil jste si někdy koordinovat stavby něčeho, kdy ano rok předem nevíte, kolik termínů vám různé úřady o měsíce až roky prošvihnou?
A co takhle to tedy zmenit? Nadavat je lepsi, nic to nestoji…
Vsichni vedi, ze urady tady stoji za houby, ale aby do toho nekdo riznul, to ne.
Co přesně chcete změnit? Na teh úřadech je brutální podstav a i díky tomu taky neuvěřitelná cirkulace lidí, takže ty co tam jsou to ani pořádně neumí a ještě jim vlády každý dva roky změní zákony. Takže co můžete dělat:
1. Zlepšit pracovní podmínky, platy apod., aby tam chtěl někdo schopný dělat – prakticky politicky neprůchodný, protože by to stálo peníze a úsilí
2. Snížit významně počet úředních výkonů aby na všechno nemusel být papír – to je taky politicky neprůchozí, protože by nebyla kontrola lidí.
Ano. Jenže tohle asi správa zekeznic změnit nesmí.
Tam je 100km/h. Hulín-VM nereálné už ted je problém dostat se s nákladem do osíčka.
A opačně? Jezdit to jednosměrně a protisměr tahat přes výluku?
leda v noci .
Regionovy a Šarýky nahradit autobusem.
A tady už to lidi z vlaků nevyzene? Nebo co stě Řím chtěl říct?
Zachráním nákladní dopravu
A četl jste ten článek? Více aktuálně řvou osobní dopravci, že to vyhání lidí z vlaků.
Ani moc ne – ledaže by se ta trať mezitím i stihla elektrizovat.
Plus i tak nepoužitelné pro jednosystémové lok.
Klidně. Za úplného zrušení osobní dopravy v protisměru.
Ne, že by to nemohlo pomoci. Nicméně na trati Hulín – ValMez je až příliš mnoho omezujících podmínek. Nezapomínejme, že mezi Přerovem a Hranicemi jezdí standardně více jak 100 nákladních vlaků denně. Ne každý váží 2000 tun a je dlouhý 650 metrů, ale i tak… 2 standardní loko 740 – 753 tam uvezou 1100 – 1200 tun. Normativ délky je 507 metrů, jenže ani dva takové vlaky tam nevykřižujete s výjimkou Kunovic a Třebětic, které jsou obě jak na potvoru u začátku a konce trati. Uprostřed nemáte šanci… Dále pak takové vlaky musíte pravděpodobně dělit, pak zase někde spojit nebo… Číst vice »
A ještě jsem zapomněl. Nápravová hmotnost 20 tun.
Myslím že největší problém by byl pulhodinovy interval osobky na jednokolejka ve špičkách
Však mé úvahy byly při naprostém vyloučení osobní dopravy. Jinak by to nemělo sebemenší smysl, je tam vyprodáno.
Dobře. A co tedy navrhujete? V roce 2025 nebo 6 Hulín-VM komplet zavřít, rekonstruovat na D4 a v několika stanicích umožnit délku pro křižování vlaků 700 m? Nebo si s vlakem v Olomouci nebo Přerově počkáte 4 hodiny, až na vás dojde řada na jednokolejném úseku Lipník-Drahotuše? Tohle není Plzeň-Furth, kde jsme byli ve sporu ani Veselí-Velenice. Rekonstrukce Prosenice-Hranice smrdí průserem.
Nedělat rekonstrukci, dokud nebude smyslupná objízdná trasa a prostě tento úsek zatím flikovat krátkodobými opravami.
Tento úsek prostě nemá objízdnou alternativu…
Druhou zcela nereálnou variantou je převedení veškeré osobní dopravy na D1.
A ty si jsi jistý, že to flikovani bude postačující?
Koukni se na Výtoň…
Nic tak strašného se tam nevyskytuje.
Výtoň? Nic strašného? Kapacita v zadku, dvacítka pomalá.
Jestli se spodek zhroutí, stačí třeba, že se zbahní, tak bude snížena traťová třída, pomalá třeba 30 a kapacita třeba až poloviční. Já hlavně nevím, co za vady spodku tam je a jaký rozsah.
Hoď se do klidu Qěcy… O nic takového tam nejde. To není Radotín – Beroun 🙂
Jenže ta smysluplná trasa VRT bude jen a pouze pro osobní dopravu. A cp když se v další desetiletce zvýší počty nákladních vlaků? A do toho se spustí odložená rekonstrukce. Proč tedy ne 3. kolej a odklonovou trasu okolo Hostýna? Zase mi obojí dává větší smysl než Veselí-Velenice a snad i Plzeň-Furth.
A kolik tam nakonec podle Vás těch kolejí má být? Deset? Výhledově to má být 2 x 2, to by mohlo pár desítek let vydržet. A pak se uvidí.
Škoda, že první světová válka přišla brzy po roce 1912. Už by to čtyřkolejné jinak bylo.
Chtělo by to přidat třetí kolej z Prosenic do Drahotuš. Po dostavění VRT by tam byly 4 koleje i během výluk.
Především bych to tak nedramatizoval a normálně stavbu provedl. Krom toho tam ta stavba od léta už stejně běží a poloprazne vlaky nevidím.
Mě úplně stačilo sprželí drama v údolí Orlice.
Drama bylo hlavně kvůli uchylnym stahovačkam, které tam nemusely být vůbec, jako na jiných odbočkách s pěti děleními.
Zatímco já vidím nemožnost nákladních vlaků ad-hoc.
To je ale legislativní věc. To, kdyby se chtělo, tak se vyřeší za měsíc.
Já bych až tolik „Neleštil“…
Tak se křižovat nebude. Osoba autobusama odklony pouze jedním směrem. A nemusíš nic dělit.
Otázka pro pamětníky: Při rekonstrukci v roce 2002 se také měnil svršek i spodek, nebo se upravil pouze svršek?
Komplet všechno včetně mostů.
Lež, polovina mostů se jen sanovala, druhá je nová, spodek se nedělal vůbec
Stáří mostů od Lipníku: 1964, 1873, 1983, 1873, 1842( polovina druha 1873), 1842( polovina druha 1873), 1972, 1960, 1971, 1873, 2000, 2000, 1947.
Asi nevíte, co vše patří do spodku. Mj. všechny tunely, mosty, trolejové vedení, zdi.
Ok to máte pravdu ale je to jen slovickareni
Urgentní to určitě není.
Před tím by tam začala SŽ zavádět hromadně snížené rychlosti.
1. Je otázkou za jak dlouho by to urgentní bylo.
2. Je otázkou zda nešlo udělat částečnou opravu co posune dukladnou rekonstrukci o 6 – 8 let.
3. Neslo by udělat mosty bokem a pak je v totální výluce na 2dny udělat nasunuti nového mostu? Dělá se to takto běžně v zahranici. Opravdu to nedokážou takto udělat v CR?
Skoda, že nemáme odpovedi na tyto otázky.
2. Takže vyluky teď a za 6 let znovu?
3. Třeba tam nasunout jezernicky viadukt
3. Jak chcete nasouvat kamenný most, který je historická památka a o který hlavně jde.
Takže to musí nejdřív přejít do stavu hromady pomalých jízd?
U nás asi jedině spadnout, aby lidi konečně uznali, že je potřeba to opravit…
Taky by se ale mohlo stát, že díky neudrzbe to někdo prohlásí za památku.
A kdyby to došlo do takového stavu, dopravci by řvali ještě víc. Nikdy se nejde zavděčit všem. Ta generálníbrekonstrukce úseku je opravdu potřeba. Tečkam
A proč je to v tak žalostném stavu v jakém popisují?
Špatné podloží a hlavně hodně těžkých nákladních vlaků v ne úplně 100% kondici, čímž trpí hlavně most.
Ale vedle historického mostu ze století 19. už vedle mohlo stát něco nového betonového pro století 21. To něco betonového se staví na nevýznamné trati přes Orlik a a pod Vyšehradem se teprve chystá. A zásadní trať 0.
Tak ono nejde o vyznamnost tratě ale o vyznamnost památky. Most přes Orlík v době povolování stavby nebyl památkou , kdyby jo tak stavba neprošla.
Protože se při té „výstavbě“ koridoru šetřilo. Takže znovu a snad už bez šetření.
Šetřilo se leda na materiálu, cena byla dobrá 🙂
Myslím si, že zde by bylo na místě udělat nějaké dieselové státní přetahy například z ValMezu do Hulína, aby nákladní dopravci mohli alespoň nějak jezdí, něco jako třeba byly státní postrky na Vysočině
Tam jsou velké kopce. Min. rok RJ jel na 2x s nočním vlakem a zavařili mašinu. (pro rýpaly byl to odklon)
Tak jestli jel ten odklon jenom s 1 mašinou tak se nedivím že mu chcípla, tahat 15 plně obsazených vozů (nebo kolik ten noční vlak má) přez takové kopce, tak se to dá čekat.
Starou mašinu ČKD. S jedním Herkulesem jsem vozil 1550 t z Furthu přes Kubici. Výroba obdobné mašinky běží v Allachu na plné obrátky, i pro půjčovny. Stát chce výlukovat, stát chce prudit, stát zaplatí, protože ten samý stát přeci bojuje za přesun nákladu ze silnice.
Já bych s tím během na plné obrátky trošku zbrzdil… Čistě dieselová verze už nemá moc smyslu a duální verze vhodná i pro 25 kV 50 Hz nejdříve v roce 2026.
verze 15kV je pro motorový provoz nevhodná?
A kdo si koupí o 50% dražší lokomotivu bez možnosti využití její druhé části?
Nekoupí, půjčí. Zaplatí SŽ jako státní motorovou odklonovou trakci.
Trať přes Holešov je takřka neprůjezdná, protože je totálně zahlcená osobní dopravou a s infrastrukturou se neudělalo skoro nic.
Nahradit autobusy.
Ano aby nemusely lidí z osobaku prerov hranice to autobusů, tak pošlu to autobusů na jiné trati, kde jezdí plnější logika jak svine
Je to logika přednosti nákladu 2000 t před regionovou v lepší případě obsazenou několika desítkami lidí.
Vozit náklady přes Holešov je nesmysl, který už vam tu napsalo několik lidí včetně Žesnadu tak to pořád neopakujte
Ale v případě nouze je pro některé dopravce i tohle záchrana. Stačí se podívat pár týdnů zpět, když byl zákaz adhoc vlaků přes Lipník, co všechno přes Bystřici jezdilo.
Zoufalá situace vyžaduje zoufalé činy.
Tak když už bych musel odklonem, tak bych to bral Staré Město u Uherského Hradiště – Kunovice – Uherský Brod – Horní Lideč a pak hned na Slovensko.
Jak to, že stejný úsek, dělaný před 20ti lety se zvládl za půl roku, a teď na to SŽ potřebuje 6x tolik času???!!!
Před 20 lety se rozhodně nepostavilo před 20 lety. Na tři roky je to prodloužené kvůli DOPRAVCŮM, aby byly co nejmenší dopady na provoz, protože když uděláte jednokolejku na 8 km tak tam neprojede prakticky nic.
Ale to byl standardní postup prakticky při jakékoliv opravě na všech koridorech.
Ale tady se jedná o nestandartní trať paragraf 1 Nikdy se to tak nedělalo bych rozhodně nepoužíval.
Co byl standardní postup? Stavět to tři roky za za dvacet pět let tvrdit, že to bylo půl roku?
Dělalo se to v době, když jsem tudy začínal jezdit pravidelně na VŠ, a za půl roku to tedy fakt nebylo.
Jestli si dobře pamatuji, trvalo to 2 roky.
U toho je nejlepší to, že harmonogram ukončení všech prací v tom úseku „není stanoven“, protože se mají jednotlivé stavby přerušovat aby se mohly rozjet jiné vedle (Polom-Suchdol, napojení VRT)…
Prostě na několik let bude jedna ze zásadních tratí jak v rámci ČR, tak evropského tranzitu bude v takovém nespolehlivém režimu.
Pindá SŽ dopravcům s čím a s kým mají jezdit? Jsou dopravci SŽ? Mají snad odborníky na koleje? Nechme posoudit odborníky co je potřeba. Dopravci zas rozumí svému.
Tak s čím mají dopravci jezdit, do toho SŽ pindá dost..to by jste se divil.
No právě, zrovna teď pindá SprŽel dopravcům tak moc, že po tři roky budou muset někteří železniční dopravci asi jezdit jen po silnicích..
Ano, SŽ má několik provozních nařízení, jak smí dopravci provozovat své lokomotivy, kolik musí mít funkčních trakčních motorů a kde třeba jednotlivé lokomotivy ani nesmí, viz. např. řada 189.
O dementním nařízení o odstavování vlaků až třeba po požadavek o zajišťování vlaku do kopce (asi je SŽ schopna překonat i fyziku).
Do kopce je to do kolika promile?
Naposledy 5 promile.
V předpise samozřejmě 2,5.
SŽ je státní organizace. A jako státní organizace, která není závislá na tom, kolik vybere od svých zákazníků (jako jakákoliv soukromá firma) peněz se ke svým zákazníkům chová naprosto brutálně a bezohledně. Vůbec nechápu, proč je pan Svoboda nejlépe placeným státním manažerem. Chtělo by to navázat hodnocení managementu na množství vybraných peněz od dopravců a stanovit další kvalitativní kritéria…
Je pravda, že v republice je spousta dalších úseku, které potřebují opravit. Jediné co SŽ udělala je z úseku Drahotuše – Lipník past na strojvedoucí. Hradlo Slavíč, Odbočka Jezernice A, Odbočka Jezernice B, hradlo Benátky, ychost 80 až 100, všude plno výhybek, katastrofa, paskvil co nemá obdoby.
No, bez těch odboček, by se jezdilo 8.5 km po jedné TK…to by tam moc vlaků neprojelo. Pokud víte jak to udělat lépe…nikdy nic není ideální…
Tak mohli se obtěžovat s provizorním řešením VZ…
Neblbni, bude přece ETCS.
V poslední době mi připadá, že se někdo na SŽ vyžívá ve vytrhávání kolejí a výhybek a vypínání kódování.
Jak moc urgentni to je nedokazu posoudit, ale jedno vim jiste: Do otevreni objizne VRT trasy, jak tvrdi dopravdi, to nevydrzi.
Ani kdyby se jezdilo 80 km/h?
Ani tak akdyby se jezdilo roky 80km/h tak první kdo řve jsou dopravci
Kteří? Ti nákladní?
80 km/h ? Správa železnic hovoří o několika po sobě jdoucích V = 50 km/h, když se to teď neopraví !
Ono by to určitě šlo rychleji. Stejně třeba výměny mostů (nejen vyšehradského, mokropesský před 120 lety vyměnili přes noc). Jenže to by to někdo musel zaplatit. A na rozdíl doby před 120 lety dráha už není páteří národního hospodářství která má absolutní prioritu a musí fungovat za každou cenu.
Mně se líbí jak se tohle nesmysly šíří,vyměnit most za noc a ještě si u toho svítilo petrolejkou. Most pod Vyšehradem stavěli dva roky, akorát vedle původního tak mohli jezdit a pakto „jen“ prepojili. Protože tam nebyla v okolí taková zastavba.
Takze to udelali rychle. A proc? Protoze CHTELI.
Taky památkáři netrvali na zachování mostu a pilířů. I dnes by to šlo postavit vedle, stačí zbourat pár domů v památkové zóně.
SŽ by měla být schopna detailně doložit rozsahy poruch a návrhy řešení včetně nutných termínů. Asi nikdo nechce další náhlé uzavření trati jak u Dalovic.
Tady je vidět jak moc dopředu se myslí.V Rakousku,což je srovnatelné s ČR se dávno jezdí 200.
Tato výluka a v minulosti zanedbaná údržba tratě ale nijak nesouvisí s maximální rychlostí..
Pokud myslíte, že teď má smysl při této rekonstrukci ještě zvyšovat max.rychlost, pak vězte, že 1) tím byste snížil propustnost tratě kde se mísí rychlíky, osobáky a nákladní vlaky jezdící jinými rychlostmi, 2) snad už brzo začne stavba VRT Moravská brána s Vmax 320.
A za 3) ty oblouky u Slavíče by to stejně v současné stopě bez přeložek nedovolily.
Jestli je to tak a po 20 letech se musí nová trať takto zásadně opravovat, můžeme se dočkat takových výluk na celém 1. koridoru.
Nemusíme. Záleží přece na tom, jak kvalitní byl projekt i stavba. A jak moc se ojíždí. Přičemž poruchy spodku by tedy neměly být zapříčiněny ojetím. Kromě trolejového drátu.
Nepřipadá mi, že sousední/navazující traťové úseky jednoho koridoru budou mít podstatně rozlišné zatížení/ojetí! Z před cca 20 – 30ti roky modernizovaných koridorů již prošly opětovnou rekonstrukcí se sanací traťového spodku úseky Blansko – Brno.Maloměřice či Praha-Úvaly – Počíčany – Pečky – Velim = jestili ji potřebuje další úsek nějakého koridoru, tak to opravňuje podezření, že minulé stavební práce – tzv. modernizace koridorů (s navyšováním traťové rychlosti) nebyly provedeny kvalitně – zejména na dostatečnou zátěž! Ovšem největší provozně dopravní problém je, že SŽ v úseku Lipník – Drahotuše, který posledními stavebními pracemi před pouhými 20ti roky byl modernizován na vyšší rychlost… Číst vice »
Ojetí by se ale nemělo týkat spodku kromě ojeteho trolejového drátu. Nejrychleji se ojede kolejnice, trolejový drát (což je žel. spodek) a teprve pak zbytek svršku.
Trolejový drát fakt není spodek…
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-177
§9
Pokud to dělaly firmy založené kde kým z jakéhokoliv oboru není se čemu divit…odborníci tč. nových firem na koridory byli v plenkách.
Je to 25 let, a celé nová opravdu nebyla, především se nesahlo do spodku, kvůli kterému ta stavba je dnes.
30%? Ti co dojíždějí do práce si pořídí auta, pokud je nemají. Studenti? Pokud si nesezenou mamataxi, tak je lepší změnit školu… Jo, možná se jim pak vrátí důchodci co mají dotovaný jízdný.
Úžasný. Přeprava nakladu si ty 3 roky taky hezky počká.
A objet to přes Kúty nejde, protože tam výlukují zase Slováci.
Ono by to Petržalkou nebo Rajkou šlo, ale ono se taky kope z Čadce nahoru…
Takže se kruh uzavírá. Není kudy.
Co se tam přesně dělá za Čadcou? Díky.
Tak hlavně až to někdy otevřou, vydrží to alespoň dalších 20 let. Pokud to tedy lze na tak dlouhou dobu opravit…
tři roky, … to je neuvěřitelný. Před 100 lety při rekonstrukci mostu v Krnsku ( MB-Neratovice) byl provoz na jednokolejce vyloučen pouhých šest týdnů. Stojí bez větších oprav dodnes. To bylo v době tažných koní , parních míchaček , olovnic , dřevěného lešení. Dnes v době kdy na práci jsou výkonné stroje , se životně důležitá tepna zařízne na tři roky- ještě že je tam dvoukolejka a rychlíky budou jezdit stále. Přijede 50 rozumbradu s noutbůkem , budou stále něco řešit a koordinovat 15 dělníků. Nakonec na tři měsíce zmizí ,ale trať se neotevře , ne ne. S velkou publicitou… Číst vice »
A ta kfnb se má opravovat také v délce přeložky Krnského mostu?? Že by se jako napojila v jedné noční výluce provizorní přeložka a v další stejné výluce zase napojila opravená trať? Tak se to udělalo pod Zlíchovem při stavbě Zlíchovského tunelu.
Fakt? Srovnávat opravdu nejvytíženějšího koridoru v zemi s jedním můstkem na nevýznamné trati?
v době kdy reko probihala to byla jedna z nejvýznamějších průmyslových center mocnářství ( liberecko ,lipsko) s Prahou. a můstek? vy jste popleta
Pořád to ve srovnání s koridorem není nic velkého.
A MB – Neratovice taky jezdí několik desítek vlaků těžkých přes 2500 tun rychlostí 80-100 km/hod?
Stačí se podívat na trať přes Vysočinu jak dopadla po 3 letech odklonů. A to je také 2 kolejka a byla na to stavěná.
Jak dopadla? Poničil se spodek, nebo jenom komunistický odfláknutý svršek?
v době o které píšu jezdily vlaky těžké 2500tun dvě loko vpředu , jedna vzadu – to dnes prý taky nejde- , . já rozporuji 20 let využívání stavby při současné ( asi špatné nebo odfláknuté) technologii a století bez nutnosti řešit zásadní opravy – a ani do budoucna jsem nezaznamenal výluku v řádech let tohoto mostu.
Kupka o tom ve vsi slusnosti vi kulove. Kdyby SZ napsalo analyzu, ze se musi rekonstruovat Brno – Blansko tak pak ministr rekne: ano domnivam se, ze je to opravdu urgentni. Kupka je byvaly mluvka a vse dokaze okecat…
Taky mi přijde,ze zrovna tohle, nějaká výluka, není zrovna věc kterou by měl řešit ministr dopravy.
No, jenže velké věci, včetně modernizací a nových tratí nepřísluší Správě železnic, nýbrž CK MD.
Nevím ale oprava už opravené tratě mi nepřijde jako podstatná modernizace. To že to bude trvat tak dlouho je jiná věc.
I když ono ani Němci s tou rychlostí oprav nejsou nějak zázrační. Takovej Elbtal by mohl vyprávět. Tam se s tím se…už roky a konec v nedohlednu.
Co je opravená trať? Modernizace probihala v letech 1999-2001, takže je rozdíl 25 let, předtím proběhla někdy v letech 1977-1978 a predtim po válce 1950. Takže vidíte že tam komplexní opravy probíhají každých cca 25 let.
Tratě modernizované v 90.letech rozhodně nelze považovat za nové, ale naopak za dosluhujici, optimální životnost je 30 let.
Vždy se dělal jen svršek a bordel se sypal na svahy a zářezy. Pouze při tzv. „výstavbě“ koridoru se šlo do spodku a v rámci ušetření se udělal nekvalitně, aby si to teď všichni vyžrali.
Do spodku se nešlo ani při koridoru.
Jde o to, zda jde o modernizaci, nebo opravu. Formálně a nákladově. A taky o to, zda se to účelově nevykazuje jinak.
Máme zastupičskou demo, takže ministr nemusí být odborník. Těma se má obklopit a sám musí být schopný, poctivý a spravedlivý.
I kdybychom měli diktaturu proletariátu (nebo kohokoliv jiného) a ministr dopravy začínal jako výhybkář v Tanvaldu, tak těžko odborně pojme celou agendu svého ministerstva (což platí pro většinu ministerských postů). Ministr hlavně musí být všeobecně komunikačně zdatný a mít čuch na lidi kolem sebe. Čímž neříkám, že zrovna pan Kupka toto splňuje či nesplňuje, na tolik ho neznám.
Děkuji za tento popis obecného ministra. Strašně moc se setkávám (i zde) s tím, že minist má být odborník v daném oboru. Konečně někdo, kdo také tvrdí, že má být odborníkem v komunikaci a dalšími odbornými lidmi se obklopit.
Taky se mi „líbí“ ta představa některých lidí, že ministr by měl být odborník na své ministerstvo. Zvláště třeba u dopravy to znamená odborník na novostavby, modernizace, technologie, na vlaky, na dálnice, na koleje, na auta, na dopravu apod. Podle mě má být ministr (nejen) dopravy především zdatný manažer a člověk schopný jednat a mluvit a odborníky si kolem sebe vybrat.
Tak… to pravidelné volání po „odbornících“ je jen zástupný důvod pro vyjádření osobních animozit lidí ke konkrétním osobám, nebo spíš častěji k celé vládě, pokud není z té správné politické strany.
Ve skutečnosti, kdyby si tihle křiklouni přečetli vyjádření skutečných odborníků, v životě by vládu odborníků nechtěli, protože pak by se teprve nestíhali divit, co by nastalo (a zejména ve financích, sociální sféře nebo právě v dopravě).
Odborník má být natolik, aby aspoň trochu rozumněl o co se jedná a nemohli do dodavatelé a subdodavatelé řešených investic jednoduše ukecat. Konkrétní nezávislé odborníky si má najmout jako asistenty, ale tam je často problém střet zájmu, hlavně když jde o stranu zastupující podnikatele. Stejně tak ministr financí má mít aspoň základní ekonomické vzdělání a přehled problematiky, opravdu to nemá být jen vyjednavač kolik miliard se přesype odkud kam, aby se zacpaly aktuální problémy, ale měl by řešit svoji agendu systémově. Tedy dopravně řečeno má odvrátit krach veřejných financí a ne jen přibrzdit před nárazem do zdi, aby to vyšlo… Číst vice »
Vy znáte nějakého odborníka na všechny druhy dopravy naráz? A mohu ho vidět?
A co se týká ekonomického vzdělání, snad každý, kdo kdy prošel nějakou VŠ technického směru, měl alespoň základy ekonomie.
Takže vše splněno.
Ale ti pod ministrem chtějí být taky manažeři.. a ti další pod manažery chtějí být také manažeři… a kdo tedy bude ten odborník? 😀
I ti pod ministrem můžou být či spíše by měli být manažeři, dokonce i ti pod nima. Říká vám něco projektové řízení? A tam už ta specializace může být vyšší.
To taky musí ministr splňovat.
Zajímalo by nás jestli se tam ministr Kupka byl opravdu podívat a nestřílí jen tak na dálku od pasu
Co by tam jako viděl? Poruchy tělesa železničního spodku vážně nejdou zhodnotit procházkou podél tratě..
Stejně jako já obecně moc nevěřím argumentaci od #mynic státní organizace.
Je možné, že v tomto případě má SprŽel pravdu a ta oprava je fakt nutná. To fakt nevím. Ale obecně ty jejich pokrytecké výmluvy maskující jejich vlastní neschopnost mne vedou k závěru, že jim zkrátka apriori nevěřím.
Ledaže by měl virguli nebo siderické kyvadélko. Teď vážně: Informace mu samozřejmě musí podat odborníci ze SŽ, kteří za těmito informacemi, vzhledem k tomu drastickému omezení dopravy, musí stát pevně v kramflecích.
Jaktože že ne? tady takových odborníků jsou desítky. Mohl by je tu Svoboda verbovat.
Další, kdo by chtěl železnici zavřít…..
Já naopak doufám, že takovou věc neudělal.