Kupka: Celá D11 až na hranici s Polskem by mohla být hotová v roce 2027

Stav rychlostní silnice S3 v Polsku na konci června 2022. Foto: GDDKiAStav rychlostní silnice S3 v Polsku na konci června 2022. Foto: GDDKiA

Poláci dostavují poslední část své rychlostní silnice S3, v úseku u české hranice už mají položený asfalt.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Polákům můžeme jejich tempo výstavby dálnic jen bezmocně závidět. Zrovna dnes jsem projel celé Polsko napříč od severu na jih od moře v Miedzyzdrojích až k hranici v Královci/Lubawce za necelých 6 hodin, a to jsem ještě na ostrově Wolin popojížděl po „staré“ silnici v místech, kde se buduje nová dálnice až do Świnoujście, čtyřicítkou. Jejich S3 je naprosto dokonalá, a pro nás hotové sci.fi. Velkoryse řešené křižovatky a nájezdy/sjezdy, bezchybně fungující soustava informačních světelných tabulí, perfektně vybavená a čistá! odpočívadla i benzínky, množství nadchodů pro zvěř…a žádné uzavírky, vyjeté koleje nebo omezení! Navíc není pro osobní auta zpoplatněná. Pohled… Číst vice »

Los Vendelínos

Já mám zase trošku jiné zkušenosti. Na nově budovanou dálnici najedu u Bolkowa a až po hraniční přechod Olzyna – Forst ( trasa do Německa u Cottbusu ) je jedna jediná odpočívka. Na cestě jsou občas příčné nerovnosti návěštěné snížením rychlosti, několik mostů je pouze pro jeden směr, čemuž předchází snížení rychlosti a převedení do jednoho pruhu a na samotném bývalém hraničním přechodu jsou výtluky, při kterých hrozí poškození vozu. Tím nechci psát, že dálnice je špatná, přijde mi to jako jakákoliv u nás nebo v Německu. Pozitivum je, že ani na tomhle úseku se neplatí mýtné…

Jakub

Ona to totiž není dálnice ale 4proudá silnice

Los Vendelínos

No pokud značení A 4 je pro čtyřproudou silnici… A pokud na čtyřproudé silnici jsou jenom mimoúrovňové křižovatky a pokud tato “ čtyřproudá silnice “ má střední dělící pás….. Tak to pak ano…

Zdeněk

Ale vy píšete z větší části o zcela jiné dálnici, než já. Já se zmiňuji o S3, kterou jste vy musel projet jen od Bolkowa k Legnici, kde jste odbočil k Olszyně a do Německa. Jenže S3 vede až téměř k moři, je vlastně zároveň i mezinárodní trasou E65. A to je pořádný rozdíl. Pokud tudy někdy pojedete, jistě mi dáte za pravdu.

Los Vendelínos

To nerozporuji, že popisuji jinou dálnici. Jenom jsem popsal skutečnost, že ne všechno je v Polsku tak dokonalé jak popisujete. Dálnice, tedy její část, kterou popisuji je A 4 a je to mezinárodní trasa východ – západ s označením E 40. Je to srovnatelné. Tahle vede z Kyjeva do Berlína. …

FRX

Ono by to samo o sobě nevadilo. Na Norimberk se sase několik let od nás jestilo po dálnici. A v Bavorsku jsre jeli po okreskách přez Ursulapoppenricht.
Ale bída je že po třiceti letech je lepší naši zemi objet než projet. Po silnici i železnici.
Taky se nedá proplout. Leda přeletět….

Otansiho

Poláci to dělají dobře, dohání svůj velký potenciál. My raději stavíme rozhledny a tím ho ztrácíme.

Jakub

D11 se začala stavět v 1978 a i kdyby se stihla dostavět v 2028 tak to je na zápis do Guinessovy knihy jako nejpomalejší výstavba dálnice,cca 3.1km/rok 😀😀😀

Jarda

není pomalejší d1?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pokud bereme rok zahájení 1938, tak ano.

Jakub

Pokud bereme začátek výstavby v 1967 a dokončení výstavby zbývajících 10km u Přerova v 2025 tak to vychází na cca 6,3km/rok

Liposh

A D47? Tam až se za 10 let udělá obchvat Mikulova, bude to v průměru cca 500 metrů za rok. 😀

Radek

Patně myslíte D52 🙂

D47 je projekt dálnice na Ostravu, která byla po dokončení přejmenována na D1.

Vojta_7

D11 z Poděbrad k HK se stavěla za vlády ČSSD, z HK do Jaroměře za té minulé. Pan Kupka může slibovat co chce- zpoždění všech dálnic jde za nimi a je to stále dokola. V současnosti jim spadlo do klína nejvíc rozestavěných dálnic, což jim bohatě vystačí, ale otázkou je, co zbude rozestavěno a připraveno po nich. 0/0 km jako vždy?

Jakub

Ještě vám chybí doplnit kdo vládnul v letech 1990-2006 tedy v letech kdy se dálnice nepohla ani o píď?

Jiřik

V 90. letech se stavěla D5 a D8, koneckonců i ta D11…

Jakub

Stou D11 nemáte pravdu, když na podzim v 1990 otevřeli úsek až po 42km tak na dlouhých 14 let se nekoplo do země

Gawain

Rok 1990 jsou také 90.léta, nebo ne?

Ondřej

Ne, rok 1990 je fakticky vzato poslední rok osmdesátých let.

Radek Vičík

Anebo taky ne.

Radek Vičík

A nebo 😇

Roman

Ještě by na té fotce mohla být na našem území řepka a bylo by to úplně dokonalé. Bravo Polákům, že dálnici dotáhli přesně na hraniční čáru a nebudou tak čelit údělu Rakušáků, kteří s posledními úseky čekají na nás a pak jsou jistým panem „Nikdy neodstoupím“ osočováni, že budou s dálnicí na hranicích později než my.

mlokXCM

Vždyť ale budou na hranicích později než my. Řekl bych, že to, že nejsme dosud na hranicích s Rakouskem a s Polskem je především zásluhou vlád před Babišem.

Roman

Protože s posledními úseky čekají na nás, dálnice mají hotové do posledního sjezdu.

Tomariero

V případě linecké dálnice určitě ne po poslední sjezd, chybí jim tam ještě dva úseky s tím že jsou oproti nám tak 3-4 roky pozadu.

Martin Hodek

ANO, byli u moci 8 let, ale to, že nic není hotovo, není jejich chyba. ANO, bylo líp…

mlokXCM

Tak těžko si někdo dokáže postavit vše, že? Současný stav je takovou zejména vlády ve které byly VV.

XYYY

ANO snad blokuje pozemky, podává žaloby ?

Jiřik

Porovnejte, kolik toho bylo úředně připraveno k výstavbě a rozestavěno v roce 2013 a v roce 2021…

Sojer

Není to jen o tom, co je hotovo, ale take, co se podarilo rozestavet.

Sojer

Panem „Nikdy neodstoupím“ je ale ted Rakušan 😉

Jack

I’m so sorry but the only problem with poles are that they will open a new road which will be closed for 3 years (at least) till Czech Republic build their part. Don’t you think it’s nothing to approve of this polish failure? They spend a lot of money JUST ONLY to show they will be faster than someone else? Maybe instead of that, Poles should get connection with Czechs and build S3 road in the same time as you and end it in 2027? There’s nothing to congratulate that Poland build an unusable road for people’s money. Regards and… Číst vice »

Radek

Osobně to ze zkušenosti vidím tak na zahájení posledního úseku v roce 2027 a dokončení v roce 2030.
A opět mezinárodní ostuda v neschopnosti koordinovat výstavbu přeshraničních dálničních propojení se sousedními státy.
Rád bych se mýlil…

Jaaaa

Jak neschopnost? Polák staví bez ohledu na kohokoliv, potřebuje čerpat.

Radek

Neschopnost všech zainteresovaných naplánovat potřebnou výstavbu včas tak, aby se na obou stranách mohla stříhat páska současně a nekončila dálnice z jedné strany na hranici v polích.
Bohužel je to to pole opět na straně ČR – což je ostuda.
Teď už jde jen o to, jak dlouho to bude trvat, než to z naší strany kompletně napojíme.
A co Polák potřebuje čerpat? Dotace?

XYYY

Naplánovat to můžete, ale vidle vám hodí nespokojený vlastník pozemku, pak žaloba „libovolného spolku“ z opačného konce republiky, když to překonáte, odvolá se neúspěšný soutěžící o zakázku a léta ubíhají …

Během té doby se zvýší ceny, byť jen přirozenou inflací a najednou nejsou peníze ….protože se musí šetřit …

V Polsku asi mají jiné právní postupy ….

Gwann

Ale ty zákony jakož i řešení střetu zájmu na MMR po dobu 12mesicu, kdy ho nakonec stejně potvrdí, to není přírodní danost ale důsledek kretenismu v řízení našeho statu

Asd

Co tak si z těch Poláků vzít příklad a dělat to jako oni?

Ondřej

Postavit lidem na zahradě nejdřív dálnici a až potom řešit jejich rozhořčení?

Ondřej

Ano, potřebuje čerpat dotace. Při vstupu do EU byla insfrastruktura ČR hodnocena lépe, než infrastruktura jiných okolních zemí, a proto nedosáhla na dotační programy na insfrastrukturu v takovém měřítku, jako Polsko. Není to samozřejmě jediná věc, která způsobuje rozdíly v tempu výstavby, ale je to dost podstatná záležitost, na kterou navazují další.

Také bych chtěl dodat, že rozhodně nejsme zemí nekvalitních silnic, jak si mnozí myslí.

Nyvlt

Tak jsme zvědavý Kupka kam to dotáhnete vy, když to ti před vámi zpackali jak jsem slyšel na ČT 🤣. Hodně zdaru.

Gwann

Tak horší než Havlíček to už být nemůže

Nyvlt

Zajíci se počítají až po honu 🤣

Novák

Tak jsme se zase zasmáli a budeme rádi, když bude dokončen před rokem 2050. Ještě se nezačal stavět ani dlouhé roky slibovaný krátký úsek D11/I33 (obchvat Jaroměře), který je kolaudačně spojení s D11 (HK-JŘ). Jeďte se podívat i jinde do PL – z Klodzka směr Opole – všude obchvaty i 4proudové a z Krakowa svižně staví dokonce i S7 směr Tatry-Zakopane, takže do Tater jednou plně po 4proudovkách (přes Polsko).

Jack

hahaha, the road from kłodzko to Wroclaw it’s the most dangerous road in PL and it’s a NATIONAL road, with a lot of pedestrian crossings, narrow parts, leaks and bends. S7 Tatry zakopane??? up to 7hours in rush time – just 100km. New tunnel will not solve a problem, many kilometers apart from zakopane WILL NEVER be a 4 lane road so heavy traffic jams will be always but in other parts 🙂 PS I’m from poland so it’s honest opinion, regards. I also think that people just see other countries what they do good but not what they do… Číst vice »

Novák

7 hodin 100 km odkud? Já to jel z Náchoda do Vysokých Tater přes (Klodzko/Krakow) za 6 hodin ve špičce! 😀 Zkuste si to jet přes Česko a Slovensko – to nedáte ani za 10 hodin.

Jirka

Místo tlachání běžte za panem Holubce a pokuste se zjistit, o co mu jde – je to jediný člověk, co blokuje celý úsek Jaroměř- Trutnov. Jednal s ním i ředitel RSD 3 týdny a nic. Třeba budete úspěšnější 🙂

Libor

…možná se u něho pan Kupka stavil při zpáteční cestě a už je to dohodnuté….

Daniel Bečvář

Ministr by si měl občas číst letáky staveb na webu ŘSD. Pro D11 Jaroměř – Trutnov tam mají uveden termín realizace 2025 – 2028. A to je tam ještě jasně napsáno, že je napadnuté ÚR, což znamená, že ani tento termín nemůže ŘSD zaručit, neboť musí počkat, až ve věci rozhodne odvolací orgán, který to řeší již přes půl roku. Holt se nám blíží volby. Sliby se slibují a blázni se radují.

Michael

Slibem nezarmoutíš..

Karl vB.

Ale on je zkušený tiskový mluvčí a tak ve svém vyjádření použil nic neslibující podmiňovací způsob:
„…by mohla být hotová…“.
Neřekl, že bude hotová.

johny

Pokud bude u D11/S3 zpoždění 3-4 roky na české straně, tak to bude v zásadě podobné jaké bylo dřív zpoždění na polské straně u D1/A1. Velmi živě si pamatuji ty příšerné objížďky kolem Wodzislaw Slaski, které byly ještě poměrně dlouho po dokončení naší D1 cca před 10-12 lety. Sice máme u nás hodně co zlepšovat, ale namísto laciného sypání popelu na hlavu bychom se měli spíš zaměřit na to, aby se stavělo do budoucna koncepčně a promyšleně, jako to dělají naši severní sousedi. Klidně ať příprava trvá o rok déle, ale výsledek ať stojí za to. Aktuálně je to téměř… Číst vice »

Asd

Tak nějak. Mám za to, když tak mě opravte, že Poláci schvalují stavby po balících a pak staví mj. podle peněz.
Opravdu nechápu, proč se rovnou na všechny důležité stavby nepřipravují papíry. Proč se zbytečně čeká. Když tak mi to prosím někdo vysvětlete. Předem děkuji.

SaulGoodman

Tak ona ta různá povolení a vyjádření také mají časově omezenou platnost, i třeba u vyvlastnění je třeba pak do nějaké doby realizovat ten záměr. Samozřejmě nějaké projekční práce a tak lze dělat víc dopředu, byť i tam je riziko, že se třeba změní nějaké normy nebo tak něco. A samozřejmě teda i ta předrealizační fáze něco stojí. Takže ano, samozřejmě je dobré mít nějaký „zásobník projektů“ a třeba i dle aktuálních dotačních programů je stavět, ale musí to mít stejně nějaký časový plán, „papíry“ co budou někde ležet 20 let v šuplíku budou až dojde na realizaci k ničemu… Číst vice »

Asd

A kdo rozhoduje o tom kolik který papír má platnost? Ať se na mě nikdo nezlobí, ale tempo výstavby nejen dálnic je výsměch lidem.

XYYY

Zákon …

Asd

Když je očividně špatný, tak je třeba jej změnit.

Michael

Legislativní proces je u nás nezřídka v řádu jednoho volebního období. Pak přijde nová garnitura, která má na věc např. jiný pohled a návrhem novely vyjádří vůli se nezabývat…Koncepce 0. Práce pro lidi? Na ty se mužem vys, eeeh vykašlat.

Jiří Kocurek

Kpapcita projekčních kanceláří není neomezená a nezíská se za měsíc.

Asd

Tak proč se neobratime na ty zahraničí? Přece to že je v ČR málo projektantů nemůže tak zbrzdit výstavbu nejen dopravní infrastruktury.

JirkaTU

Třeba proto, že v zahraničí mají jiné normy a mluví jiným jazykem?

Asd

A to je dnes nějaký problém? Myslím že ne. Že toto jsou jen výmluvy a bránění si teplých místeček.

XYYY

To by jistě šlo, ale není vyloučeno, že to co zaplatí v tuzemsku v Kč by za totéž požadovali v € ….

Asd

Myslíte že např. Poláci by byli o moc dražší?

Frantisek

Železnice se rekonstruují nějak zvlášť promyšleně? No, možná leda tak s cílem nadále nebýt použitelnější než silnice, reálně. Bohužel.

Tom

Aspoň, že příští rok už snad u těch hranic bude z naší strany snesená ornice a bude vidět, že se něco buduje, aby to nebylo tak brutálně trapný. Ale stejně nám v tomhle Poláci dali na prdel strašně a doufám, že se to zmedializuje co nejvíc a s politickou kulturou to pohne, protože tady je vidět rozdíl legislativy v přímým přenosu.

J.K.

Tak aspoň že je ten zbytek dělený na dva větší úseky, a ne třeba na 7 malých…

Asd

Co tak si vzít nejen z Poláků příklad a pořádně šlápnout do pedálů? Aha to by chtělo změnu legislativy. Tak nic. Přeci kapři si nevypusti rybník.

Reaktor

Ono v současné době by se ty úseky nestavěly ani kdyby to povolení měli, protože aktuálně jaksi chybí peníze. A to se ty peníze SFDI na příští roky navíc znovu osekali.

Reaktor

Rozpočet SFDI
2013: 88 miliard
2014: 86
2015: 116
2016: 83
2017: 92
2018: 101
2019: 114
2020: 109
2021: 127
2022: 127 ( původně schvaleno130)
Plán 2023: 97,4
Plán 2024: 90,6

Asd

Tak nějak. Jak je možné že Španělsko či Řecko si postavilo dálnice za peníze EU a my pár cyklostezek a rozhleden. I Poláci mají spoustu km díky EU. Nemluvě o Chorvatsku kde v horském terénu dokázalo během několika let postavit spoustu km dálnic. Tak v nedostatku peněz to rozhodně nebude.

mirek

Kdyby aspoň ty cyklostezky. Ty jsou potřeba a děsivě v nich zaostáváme. Spíš si obce postavily chodníky a zneužily dotace určené na cyklostezky.

Frantisek

Jasně, takže automobilisté budou nadávat na cyklostezky a cyklisté na chodníky… Jenže když nadále děláme vše pro přesun zátěže z kolejí na silnice, auta vytlačují cyklisty a cyklisté chodce, holt jsou potřeba i ty chodníky. Nebo mají lidé začít chodit kanály, když je ostatní vytlačují z cest? Řešením by bylo začít u prapříčiny, ale to se jaksi nenosí…

Jiří Kocurek

Když ty projekty postavené za pěníze EU vidět nechcete, tak pro vás existovat nebudou, ikdyž je tam cedule.

Asd

Vím že EU dotuje kde jakou blbost a spoustu peněz jsme ani nevyčerpali. Bohužel jsme je nepoužili na to co nás nejvíce trápí a to na dopravní infrastrukturu.

Los Vendelínos

Tak zrovna Chorvatsko bych úplně neuváděl. Dálnice tam postavily a zaplatily zahraniční firmy a peníze. Takže to mýto co tam všichni platí nejde Chorvatům ale ven. Je to něco obdobného jako s vodou u nás… Kdyby tohle bylo u nás tak skoro všichni budou remcat nad tím, že se zisky vyvádí do zahraničí. …

Asd

A proč ne. Neměli dálnice a dnes je mají. Byť v zahraničních rukou. Navíc po nějaké době ty dálnice zůstanou Chorvatům? Co zůstane nám? Tak akorát pomníčky spousty lidí co mohli žít kdybychom měli pořádné cesty.
A vodou bych se moc neodháněl, protože tam to byla dílem naše vlastní blbost a dílem vyloženě protiprávní jednání koncernů.

XYYY

Projekt PPP se zkoušel, ale lidoveckému ministru Šimonovskému ideologicky vadilo, že by to měla stavět izraelská firma, tedy Židé … tak se nestavělo, zacvakla se smluvní pokuta … nikoli ovšem z kasy KDU-ČSL ….

Asd

Osobně si myslím že náš problém není zas tak stavět či financovat dálnice, ale vyřídit všechna povolení. A to je záležitost legislativy, kterou tvoří politici, kteří mají své zájmy. Bohužel pro nás.

XYYY

Chtělo by to porovnávací analýzu právních předpisů v téže věci …

Např. kdo v Chorvatsku vlastní pozemky v těch neobydlených pustinách ? Často kamenitá půda porostlá náletovými dřevinami …. tu a tam ruiny nějaké budovy …

Patrně stát, čili ten nic nevykupuje = úspora nákladů, nemusí se s nikým soudit atd..

XYYY

Polsko není zrovna země, ze které bych si bral příklad …

Asd

Já klidně ano. Ve spoustě věcí jsou napřed. Spoustu věcí prostě dělají lépe než my. Tak proč si z nich nevzít příklad?

gawain

Zahájení stavby Jaroměř – Trutnov v roce 2024 je čirá utopie, nemají ani ÚR a 0m2 vykoupených pozemků.

Asd

Nechte se překvapit. Třeba teď se to povede.

Tomáš

Vidím to stejně. Pokud se podaří nejpozději v příštím roce získat pravomocné ÚR, tak dojde k zahájení stavby možná v roce 2025 a i tento termín považuji za optimistický. Výkup pozemků a další kroky před zahájením stavby zaberou min. 3 roky.

Kodl

Nezbývá, než s vámi souhlasit. Já osobně spíše vidím zahájení začátek roku 2026, bohužel….

Frantisek

Užijte si poslední léta s vlaky a jakžtakž prostupnou krajinou, namísto smutnění pro neexistující další lán asfaltu…

Jiří Kocurek

Mazej pod článek o otevření SuVo a tam bulit, jak se nic nestavcí pro vlaky.

Jaaaa

Jo, jedna trať. Kolikže se nyní staví současně dálnic? 4? 5?

Reaktor

D3 D4 D6 D7 D35 D48 D49 D55