Kupé není retro. Jižní expresy zůstanou i v novém období bez velkoprostorů

Novinkou bude rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části.
Jižní expresy (linka Ex7 Praha – České Budějovice – Summerau/Český Krumlov) budou i v novém smluvním období od prosince letošního roku jezdit bez velkoprostorových vozů 2. třídy. Potvrdily to České dráhy.
Velkoprostory (Bdmpee233) byly z Jižních expresů staženy k nevoli řady cestujících loni v létě. Pětivozovou soupravu tak tvoří tři někdejší rakouské oddílové vagony (Bmz226), vůz pro přepravu invalidů a vůz 1. třídy s bistrem.
„Plánované řady jsou v souladu s objednávkou ministerstva dopravy. Pokud jde o typ vozů oddílový / velkoprostorový, pak stávající velkoprosotrové vozy jsou již vázány na výkonech a ComfortJety nahradí z větší části oddílové vozy klasické stavby,“ sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
„Oddílové vozy na mezistátním vlaku retro nejsou, jsou to stále moderní klimatizované vozy nabízející veškerý komfort pro dálkové cestování, podobně jako moderní velkoprostorové vozy,“ dodal na dotaz deníku Zdopravy.cz Šťáhlavský.
Dráhy velkoprostorové vozy řadí přednostně na linku R17, tedy rychlíky z Prahy na jih Čech. „To vychází z požadavku objednatele na kapacitu alespoň 20 míst pro jízdní kola (oddílové vozy nejsou standardně vybaveny pro přepravu jízdních kol). Linka R17 má také mnohem větší počet zastávek a větší výměnu cestujících než linka Ex7 s pouze jednou zastávkou mezi Prahou a Budějovicemi, velkoprostorový vůz je pro tento charakter vlaku vhodnější než oddílový. Dalším důvodem je snaha sjednotit řazení vlaků a typy vozů pro snazší údržbu a provoz souprav,“ doplnil Šťáhlavský.
Podle něj se počítá s rozšířením provozu posilových vozů a s nasazením moderních vozů na tyto dodatečné posilové výkony. „Na žádné z uvedených linek by se podle plánovaného řazení neměly objevovat starší vozy, tedy ani typ B 209 (bývalá 1. třída),“ připomněl mluvčí donedávna častý nešvar v řazení expresů.
České dráhy získaly novou smlouvu na Jižní expresy a rychlíky na jih Čech loni před koncem roku. Ministerstvo dopravy tím završilo nabídkové řízení, kde byly České dráhy jediným účastníkem. Podle nové smlouvy, která je na šest let, se začne jezdit letos v prosinci.
Konkrétně jde o linky Ex7 Praha – České Budějovice – Summerau/Český Krumlov, R11 Brno – Jihlava – České Budějovice, R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice a R31 České Budějovice – Plzeň.
Novinkou bude rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části. Rameno Plzeň – České Budějovice bude nově obsluhovat samostatná linka R31, spojení České Budějovice – Brno si ponechá označení R11.
Šestiletou smlouvu lze přitom brát jako přechodnou. Stát původně chystal velkou soutěž na 15 let, vypsána měla být už v roce 2023. Názor ale změnil a nově tvrdí, že velkou soutěž o patnáctiletý provoz připraví spolu s rakouskou stranou na období po prosinci 2031. Uvažuje se přitom o přímých spojích z Prahy až do Salcburku (dnes Jižní expresy končí v Linci).