Kupé není retro. Jižní expresy zůstanou i v novém období bez velkoprostorů
Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD

Novinkou bude rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části.
Novinkou bude rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části.
Podle mne by měly být vícevozové rychlíky namixovány jak kupíčkama tak velkoprostorama, aby si cestující mohl vybrat. Já jsem kupíčkář, ale znám spoustu lidí, co preferují velkoprostory, zvláště ženy, co se v nich cítí bezpečněji. Ideál jsou Mnichováky, kde je obojí. Zato chebáky (jak přes Plzeň tak přes Ústí), jsou pro kupíčkáře za trest.
Chápu, že ne vše se dá obnovit najednou, ale vždy když čtu, že nebude béčko jezdit na posilových vozech (tedy většinu týdne bude zřejmě někde „hnít“), zatímco jinde béčka i nadále jezdí zcela běžte, nejsem z toho nadšený…
Retro neretro, v kupátku se mi cestuje líp, než ve velkoprostoráku.
Je vcelku známé, že většina lidí to má opačně 😉.
V kupé nemám kam dát noťas. Osmisedačkové kupé je za trest.
Kdyby aspoň nemlžili a řekli na rovinu – nemáme! Hystoricky měly ČD velkou převahu kupéček (velkoprostory se vyskytovaly hlavně u technicky „slaších“ řad které se vyřazovaly jako první) a v nákupech z druhé ruky taky převažovaly kupáky.
Jako neříkám že musíme kupé zakázat, ale aspoň by bylo potřeba směřovat (blížit se, ne vzdalovat) k paritě, a pak už je to na volbě cestujících a správně prováděné statistice…
Velkoprostory byly prevazne osobni vozy. Kupe rychlikove. V nove dobe chceme ale i v rychlikove doprave velkoprostory. A s tim se kdysi nepocitalo. Nikde.
V době nákupu těch vozů ne, to je naprosto pochopitelné, i když z dnešního hlediska nešikovné. Ale nedalo se při rekonstrukcích (které zase nebyly tak dávno) pár těch rychlíkových vozů na velkoprostory předělat? Při velké modernizaci by to zas takový problém nebyl, ne?
Bylo by to velmi drahé, takže kupé vozy dojezdí ve své současné podobě.
Nejake velkoprostory snad mozna i znpar bmz jsou, ale fakt to je za 20-30 mio Kc / vuz
Především by se předělávaly z kupé na velkoprostor vozy, které modernizaci interiéru nepotřebují, proto vozy Bmz nejspíš dojezdí v původní podobě. Nehledě na to, že vozy odpovídajcí Intertjetu mají proběh do vyvazovací opravy 1,2 milionu km, kdežto starší vozy Bmz asi 0,75 milionu km.
Řešení samozřejmě existuje, musejí ale na něj být alespoň nějaké peníze.
ÖBB si u Leo Mobility loni najaly (včetně zajištění údržby) 33 použitých vagonů DB.
Viz článek zde z 13.04. 2024 – „Nový byznys Leoše Novotného. Pronajímá osobní vozy rakouským drahám“
https://www.youtube.com/watch?v=gd0uVX8QcHU
Zkrátka a jednoduše, tisíc lidí, tisíc názorů. Všem najednou se nezavdecite!!! A k tomu ta naše Česká mentalita
Tak o tohle moudro by se mohlo rozšířit železniční desatero… I když ona je to možná jenom kombinace už existujících paragrafů.
Preference cestujících se samozřejmě zjistit daj a na jejich základě sestavovat soupravy.
Noooo já myslím, že v tomhle případě by to zavděčení se všem bylo velmi jednoduché. Stačilo by vrátit stav o rok zpátky.
Respektive nechat dětský oddíl, první třídu, jedno kupé a 3 velkoprostory. Poměr trefený podle toho, jak rychle mizely z rezervace oproti kupé.
Při čtení některých zdejších příspěvků nesmiřitelných obhájců jediné správné vnitřní dispozice vagónu se mi vybavila hádka nimrodů v Hájence Kersko o to, jestli jim má hospodská udělat kance se šípkovou omáčkou, nebo se zelím.
Zdá se, ža půl století, od napsání knížky „Slavnosti sněženek“ panem Hrabalem, se česká mentalita zas až tak moc nezměnila.
https://www.youtube.com/watch?v=tAm1YAK0c0A
Vyztine napsáno
Tak to si určitě taky pamatujete jak to tam vyřešili
Já jo, teď už jen zbývá, aby se na filmovou verzi „Sněženek“ podíval taky někdo od dotyčného dopravce.
Jen se obávám, aby ho více nezaujala tato pasáž:
https://www.youtube.com/watch?v=TkSJ0BzjCnE
protože v tomto případě jsem na pochybách, jestli se jedná o kupé, nebo velkoprostor. 🙂
V každém případě to ale má výkonnou air condition.
Veškerý komfort pro dálkové cestování, narvaný v klaustrofobickom kupé s 5 cudzími ľuďmi. ČD by niekto mohol vysvetliť že je 21. storočie a ľudia majú nejaké nároky na aspoň elementárny komfort.
Novy vuz stoji cca 50-60 mio Kc. Sorry, ale na ruseni kupatek aktualne nejsou prachy, k tomu dojde az postupne nahradou stavajicich vozu za jednotky. Ktere jsou velkoprostory
A pak se železničáři diví že jsou nekonkurenceschopní…jak může jeden vůz stát tolik co několik autobusů a přitom být technicky výrazně jednodušší?
Musíte započítat náklad na výběrová řízení + opravy, + nejspíše by se objednávalo X kusů
Stejne prachy stoji u DB, CD, OeBB aj
U autobusů pro dopravní podniky jsou stejné nebo podobné podmínky nestojí kvůli tomu 50 ale zhruba 10.
Hodně přitlač… dálkový bus pod 15 mio a spíš je to 18-20
Tak to bych zrovna nerekl, ze je zeleznicni vuz jednodussi nez bus. Ktery bus je tlakotesny? A snese rychlosti 230km/hod? A jeho zakladni konstrukcni celky snesou provoz 30-50 let.
Přijde vám motor, převodovka, řízení atd. složitější než trocha těsnění?
A k čemu je že to dokáže jezdit 30-50 let když po dvaceti do toho nastoupí jenom cestující který nemá k dispozici auto?
Nový hnisák busák patrový pro 80 lidí dnes stojí cca 18 milionů, má jejich hromadu autokarem.cz/české kormidlo. Jenže po 1,5 mil km je vyřazují a vagon jde na první z mnoha vyhazovaček…
Jestli ZSSK Bdteery splňují nároky na komfort…
A kde jsou prosím ta Pendolina, ktera se na tuto trať uz přes rok slibují a testují?
Cena, cena, cena
Krpatec sliboval letos, tak třeba od prosincového řadu.
Neříká se na konci srpna?
Zcela vazne minena otazka: Muze mi nekdo z lidi „bez stoliku ani ranu“ vysvetlit, k cemu je ten stolik dobrej? Naprosto vazne. Ano, nejsem uplnej hnup, chapu, k cemu je stolik, ale ty ve vlaku? Prilis male, prilis daleko od sedacky a/nebo prilis vysoko. Kdyz chci neco delat na notasu, hm, stolik je k nicemu, stejne je na kline… a je putna, jestli je rec o 12″ tabletu s klabosnici, nebo o velkym 16″ notasu. Mit to jako podlozku pod termosku/flasku… na nasich tratich to vetsinou spatne 🙂 v Bmz to aspon soupnu do rohu sedacky, odtamtud to nespadne, ve… Číst vice »
Tak to teda chápete nebo nechápete? :))) Normálně si tam dáte ten notebook a můžete na tom pracovat.
No nemuzu, datlovani cehokoliv na takto umistenem stolku je o dost min komfortni, nez mit ten notas na kline.
V tech velkoprostorech na vychvalovanych ctyrkach je to strasne vysoko a daleko, hodnotim to jako nekde mezi „neprakticke“ a „zcela k nicemu“.
Pritom nemam nikterak atypicke proporce, takze ocekavam, ze s timto problemem nebudu sam (?).
Prikladmo stoliky v Regiofoxu jsou o neco mene spatne, alespon je clovek muze rozsirit smerem k sobe. O neco mene spatne, ale furt to neni ono.
Tak ony „vychvalované“ čtyřky ve velkoprostoru jsou na přesdržku jen o něco málo méně než samotné kupéčka.
Když velkoprostor, tak uspořádání typu Bdpee rozhodně ne.
Ono by pro začátek stačilo dodržovat aspoň plánované řazení. Včera i dnes R17 3x Bmz + 2x Bdpee bez jedničky i služebáku. Dva týdny zpátky točila souprava Ex 7 s chybějícím bistrem/jedničkou několik obratů. Nedávno na Ex 7 pro změnu 5x Bmz bez jedničky/bistra a služebáku. Poslední dobou je to tak 50 na 50 že přijede co má.
Tak to Bdpee je vlastně velkoprostorový 😇bonus
Nemám to podloženo čísly, ale řekl bych, že ČD mají teď už dost moderních velkoprostorových i oddílových vozů tak, aby je mohly namíchat tak, že na každém vlaku bude výběr.
Ano, ale každá linka má jinou minimální kapacitu
A pro ČD je lepší zařadit 3x velkoprostor (80mist)
Než 4x Bmz (66mist)
Chtělo by to na koridor na jih nějakou komerční konkurenci. Ne že jančurovy rozpadlé vozy byly nějaká sláva, ale aspoň by to snad ČD motivovalo nasadit něco lepšího, než pouze dobytčáky bez adekvátního prostoru k sezení…
Hlavně na R11 a R31… To je hrozný hnůj… V podání ČD… Zlatá Arriva
Na dnešní R11a budoucí R31 jezdím velice často, troufnu si říct že jsem vlakem objel republiku. Když vidím jak se někteří v tom vlaku chovaj, tak se divím, že ministerstvo neobjednává dobytčáky na stojáka, protože na R11a se v těch vlacích chovají nejhůř.
Bpee, Bbdgmee, ABpee jsou opravdu hnůj 😀
jenže kolik procent? loni cca 20-25%, letos 40%? a co zbytek? Béééé
Jo, jet uhlím napřed a přitom cumet do zdi…
To zas argument
Otřesný. Cestování v 21. Století jim evidentně nic neříká. Kupé už by dávno měla být ve šrotě. Prostor na nohy je v nich nulový, stolečky na práci neexistující a soukromí žádné, když s dalšími 5 lidmi sedíte v místnosti velikosti koupelny a vidíte si až do krku. Kupé jsou vhodná jen na cesty ve skupině a na to by stačil jeden vagon v celém vlaku.
Nejsem priznivcem kupe, ale v cem je lepsi…krom stolecku ctyrka ve velkoprostoru?
Nejsou tam dvere a jinak nicim. Navic velkoprostory maji na sirku 8 mist, bmz pouze 6.
Takze asi mate nejakou fobii, racionalita tam neni
Minimálně ve velkoprostoru neexistuje neoblíbené prostřední sedadlo.
No a pak by mě docela zajímalo jak do kupé dáte letecké uspořádání které přináší většinu výhod velkoprostoru.
Jen tezko propojite…stolecek a letecke usporadani. Ten laptop na te vyklopne hruze moc nejde pouzivat
Zase mi něco zatajili! Notebook na stolečku v leteckém uspořádání používám běžně.
Vidíš to, jak jsou na Tebe ti staromilci zlí. Oni totiž noťas ve vlaku nikdy neotevřeli, ale mají s tím plnou hubu zkušeností. Ale jen plnou hubu 😁😁😁.
Tak jste asi sikovnejsi, pro mne je to zcela nouzova az nepouzitelna kombinace, hlavne kvuli nemoznosti pouzivat mys.
Přesně tak, prostřední sedadlo v kupé je nejméně oblíbené.
Racionalita tam je – velkoprostorový vůz druhé třídy má kapacitu 8/6 kapacity kupé vozu druhé třídy. To je první plus, druhé plus je, že když jsou v kupé voze obsazena všechna místa u okna, tak ve velkoprostorovém voze je jich obsazeno teprve padesát procent. Třetí plus je, že když jsou v kupé voze obsazena i neoblíbená místa u dveří, tak až nyní jsou ve velkoprostorovém voze obsazena všechna místa u okna. A teprve, když se v kupé voze zaplní ta nejhorší místa v kupé, což jsou ta prostřední místa a vůz již je zcela plný (ostatní musí už překážet v… Číst vice »
Tak jed autem nebo busem. Smitec
Jak jste na tuhle zkratku dosel? Ja se jen snazim mirnit fobie a extremni nazory jak je jedno uzasne a druhe lepsi jet zvenku na narazniku nez v kupe…
Na to, aby se nemuselo jezdit venku na nárazníku, jsou lepší velkoprostorové vozy, které mají 8/6 kapacity kupé vozů. Co je na tom tak těžkého pochopit?!? Dále jsou velkoprostorové vozy mnohem lepší z hlediska bezpečnosti, což je také nezvratitelný fakt.
Stoleček lze používat nejen na čtyřce, ale i v leteckém uspořádání, kde kromě soukromí (sedí vedle vás jen jeden člověk a naproti nikdo) máte i skvělý prostor na nohy. Dveře do kupe mi nechybí, protože ve vlaku nekřičím a zároveň je jejich použití téměř k ničemu, když s váma v kleci sedí dalších 5 cizích lidí…
Takže ne, fobii nemám, ale ani nemám prdel širokou 60 cm, abych se nevešel do sedaček 2+2. Naopak mě více vadí tragický nedostatek prostoru na nohy v kupéčkách…
Velkoprostor má úzké sedačky! Pokud mám vedle cestujícího a sklopené madlo tak jsem vysloveně stlačen jak sardinka ! Kupé i při 8 cestujících jako dřív nedej bože při šesti jako po rekonstrukci je proti tomu ..válenda“ ! U rekonstrukcí bonus seřiditelná výška opěrek hlavy.
Ehm, mam 2 metry a skoro 100 kilo a tenhle problém jsem teda fakt nepotkal. Bojuju všude s místem na nohy samozřejmě, ale na šířku? Možná jestli není chyba na vaší straně příjmace ? (Lze zakoupit 2 jízdenky nebo navštívit fitness centrum 😉 )
V žádném případě nemůže být součet šířek sedaček v „starém“ uspořádání kupé (4vedle sebe) větší než součet 4 sedaček (2 po každé straně středové uličky) ve velkoprosto. To prostě není fyzikálně možné. Krajní ulička v kupáku je (nutně musí být, normy) širší než středová ulička ve velkoprostoru, plus navíc je tam ta tloušťka stěny (ano, je tenká, ale zanedbat se to nedá).
Jen vozy typu bmz maji jen 3 mista vedle sebe….
2 x velkoprostor s místem na kola + 2 x kupé s místem na kola + servisák + 1. třída s bistrem. WiFi a zásuvky v celým vlaku a všichni budou spokojeni
Jiří Bílý
Jiří Bílý
Před 2 hodinami
Konečně to někomu došlo!
Že každý nechce poslouchat telefony, křik dětí, ani hovor stovky lidí ve vagónu, o smradech z toho, když dost lidí by bez jídla nepřežilo ani hodinovou jízdu, natož delší a vytáhne z plastových krabiček postupně celou tabuli o pěti chodech, nemluvě.
Když jedeme parta kolem 6 lidí, je kupé lepší. Když jedu sám, hrozí mi v kupé všechno zmiňované. 😀
Souhlasím, osobně bych jeden oddilovy vuz pro tyto skupiny nechal, zbytek velkoprostor
Jak pravíte, ne každý – ale překvapivě hodně! Nezaměňujte vaši vlastní preferenci s názorem většiny!
Velkoprostorové jsou naopak směr jih perfektní
Naopak jiná linka nemá tak málo zastávek.
Železnice dělá vše proto aby o zákazniky přicházela. Nehledě na to že Ex7 má fungovat na ryze komerční bázi.
A na ty komerční bazi bude fungovat s Jančurou s ještě olezlejsimi kupé vozy?
Ach jo, a já čekal, že je to dočasné a očividně to tak není a téhle debility se nezbavím. Pohodlnost, soukromí, vzduchotechnika to vše je daleko horší než ve velkoprostoru.
Není. Buď rád za luxusní spojení do Budějek a Tábora.
A nejen rychlostí, ale i spolehlivostí – kamarádka jezdí u nás na FJB i na I. koridoru a tam jsou zpoždění a nepředvídatelnosti imrvére (zejména pak pátky a neděle).
Trať a vagón jsou dvě různé věci…
Soukromí ve velkoprostoru???? To jako že posloucháním idiotů řvoucích klidně hodinu do telefonu ve velkoprostoru mám větší soukromí? Nebo sdílením společného prostoru s partou uječených skautů nebo s moderní rodinkou, která nechá ratolesti běhat, řičet a mlátit do všeho kolem???? No nevím….Radši pojedu ve starém kupé, než ve velkoprostoru, kde mě budou „obohacovat“ nevychovaní jedinci.
No a ti nevychovaní jsou jen ve velkoprostoru a v kupé jsou všichni super? To je správně debilní úvaha. To se mi líbí.
Nehodnotím kvalitu cestujících, kteří jsou stejní pro oba typy prostoru. Hodnotím to, že mám přímo vedle sebe jednoho a můžu si natáhnout nohy. Naopak v kupé jich mám kolem sebe pět, z nichž jeden sedí naproti.
Cestující jsou stejní ale mají tendenci chovat se ohleduplněji ve velkoprostoru. Taky bych řekl že častěji mám ve velkoprostoru větší klid.
Vy jste trpaslík? Já mám 170cm a nohy si tam rozhodně nenatáhnu! Možná na 4 když proti mě nikdo nesedí.
175 cm a ve velkoprostoru si je alespoň natáhnu, v kupé mám proti sobě někoho a nemůžu si je natáhnout.
Lze ještě hrát kolenové Tetris. Ale se smradlavým a funícím strejdou s umaštěnými vlasy, jen kvůli kterým mu drží přehazovačka na hlavě, ho hrát opravdu nechci. A s pěknou slečnou či paní v sukni, která proti mne má vystaveny své neméně krásné nohy v punčochách, si ho hrát pro změnu ze společenských důvodů nedovolím 😁😁😁.
Debilní úvaha je ta vaše, když už se chcete bavit tímto způsobem. Ve voze Bmz si můžu sednout do jiného kupé, kde je klid. Ve velkoprostoru je to dost složitější, protože je to, jak již název napovídá, jeden velký prostor. Musel bych do jiného vozu a doufat, že tam bude klid.
Přečtěte si vaší poslední větu v příspěvku a řekněte mi, že byste použil jiný výraz pro popis vaší myšlenky. A jestli ano, tak jste se zrovna dozvěděl ten správný. Nemáte zač.
A už jste to zkoušel na téhle lince jet třeba v pátek a neděli odpoledne? Tam bez místenky téměř nemáte šanci sedět jinde. Často nemáte šanci ani sedět.
Rozhodně je to tak. Být zavřený v prostoru 2×3 metry s pěti lidni, z toho 2 telefonujou, to je tedy kauf. Pokud má velkoprostor letadlové uspořádání tak tam nějaké to soukromí mám.
To ale agresivní staromilci neuznávají. Ti se pohoršují třeba i nad tím, když máma vystrčí prso a chce nakojit své malé dítě. Strašně je to obtěžuje a už jsem musel krotit jednoho takového idiota, který si na kojící mámu (pro mne zcela neznámá cestující žena) otevřel hubu a nadával jí. Prý si nic takového ve vlaku nesmí dovolit.
Budu radši, když nenávistné staromilce typu Radek Strnad při cestách vlakem nepotkám…
Ptackove na strese stebetali ze na jizni expresy prejdou Interjety ze Zapadnich, otazka zda vsechny a zda budou stacit.
To je hudba budoucnosti a záleží na kolik souprav je tento turnus. Čtyři soupravy IJ by se asi urvat daly. Stačí to?
Přitom možná bude pro ČD výhodnější šoupnout InterJet na komerční spoje.
Také Pendolino může místo západu uhnout na jih.
Do zvoleného řešení bude promlouvat i rozložení údržby.
Inu budoucnost v otaznících…
Pinďa asi jen do Budejek, nepredpokladam ze by se v Rakousku vesel na nastupiste, takze dva obratobr 680 a 4ks IJ by pak melo stacit. Protoze posledni a prvni spoj bude potrebovat klasiku kvuli lužku do Curychu.
IJ, muže taky vést klasiku
to je pravda, ale vejde se 6 vozů + mašina
To bude jen na 6 let, pak tam bude RJ nebo ARR.
Taky se může stát, že tam skončí soupravy z Berounek. Dnes 4xkupé + 1x velkoprostor „mimořádně“ nahrazený starým béčkem s kupé po osmi. Nevěřil jsem, že to někdy řeknu, ale těším se na Arrivu :-/
„Linka R17 má také mnohem větší počet zastávek a větší výměnu cestujících, […] velkoprostorový vůz je pro tento charakter vlaku vhodnější než oddílový.“
A proto budeme od Budapešti až po Kodaň posílat velkoprostorový ComfortJet? Ten Šťáhla už si fakt nevidí do huby. Chápu, že mluvčí musí držet linii, ale tady by bylo snad i lepší mlčet.
Co máte proti tomu?
Nové se kupují jenom velkoprostory, ale když už máme ty staré Bmz, tak je logické je využít spíš na linkách s méně častou výměnou cestujících. To neznamená, že je musíme posílat i do Berlína.
Do Berlína by je nechtěly DB, které to cálují a potřebují co největší kapacitu.
Ono to má dost výraznou úsekovou frekvenci – PU, Brno… Kolik lidí na každém vlaku dojede do Budapešti nevím…
Comfortjety se pořizovaly hlavně pro rychlost nad 200, respektive 230 kterou se jezdí mezi Berlínem a Hamburkem, sám Krpatec to říkal, že to po nich DB žádala. Další potencionální problém je délka a váha vlaku, kdy některé ty současné vlaky o až 12 vozech na poměrně vytížené a rychle rostoucí lince už není kam dále posilovat a to je samozřejmě vína toho, že ten vlak je sestaven z vozu o kapacitě 56-66 sedadel, vozová jednotka sníží váhu i délku vlaku, s případným posílením o InterJet se to pak dostane na kapacitu, na kterou se vlak z jednotlivých vozu těžko dostane,… Číst vice »
Nejsou na trhu nebo je nelze vyrobit? Já bych čekal, že při rozumné poptávce a odběru by se toho někdo ujal.
Někdo by je určitě vyrobil kdyby je někdo chtěl, ale on je nikdo nechce.
S vybudováním dálnice D20 ztratí lokálka pro dopravu osob veškerý smysl. Jediný použitelný úsek bude pouze mezi Třebíčí a Brnem.
Jojo, co tak místo dálnice postavit ty koleje…
Tak tam se hlavně má stavět postupně obojí.
A ta dálnice D20 bude prosím jako kdy?
Asi byste neměl ty vize MD brát tak vážně, nestojí věci naplánované před 30 lety (D3) ba ještě mnohem dříve (D35), SOKP.
No abyste se nedivil…
Ono ani dnes mezi Hradcem a Třebíči těmi vlaky moc lidí nejezdí.
Spíš mezi Hradcem a Jihlavou, ostatní úseky jsou v pohodě. A i tomu nejslabšími úseku pomohlo přidání zastávek v Batelove a Dolní Cerekvi.
Ale mezi Jihlavou a Třebíčí ano!
První ranní rychlík do Jihlavy veze pravidelně 0 lidí, většina cestujících na lince Jihlava Brno, možná i Budějovice Brno, jede jen v tom úseku Brno Třebíč,
Dalnici z Plzne na Brno chgel staveg uh Baťa, tady nejsou schopni postavit 35Km D3 na Prahu a dostavet obchvat kolem Prahy a budou vymejslet neco takoveho…. Do doby kdy to bude realne se bude cetovat helportem a silnice nebudou potreba. Za takove “studie” by zaslouzili kriminal za mrhani statninimi prostredky.
Asi jste nezaznamenal jakým tempem ŘSD poslední roky staví.
Na který rok odhadujete zprovoznění dálnice D20, která by podle vás nahradila „lokálku“?
Konec 30.let
Konec 30. let, tedy do roku 2040, tak to dáváte tomu záměru celých 15 let na realizaci… 🙂
Vzhledem ke svému věku:
– bych byl moc rád, kdybyste měl pravdu a já se mýlil, abych se toho vůbec dožil
– tomu moc nevěřím, protože už jsem toho za svůj život oficiálně naslibovaného a následně nesplněného zažil tolik, že se ze mně léty stal konstruktivní pesimista.
Jen tak pro ilustraci:
Pražský okruh (což je mnohem důležitější stavba, než odklonová D20), se začal plánovat ve 30. letech 20. století; v jakém stavu je dnes, tedy po 90 letech?
Neblbni, to nehrozí ani omylem. Ani rok 2050 mi nepřijde reálný, to bude dálnice v provozu tak možná ze třetiny.
Není většího požitku, než sedět v uzavřeném prostoru s nějakým politickým analfabetem, který celou cestu nezavře hubu a valí do vás politické alternativní sračky….
Máte jedinečnou šanci přesvědčit vy jeho. Demokracie není zadarmo.
Leda mečem… Tak jak přesvědčovali naši předci ostatní, že naše místo je po staletí uprostřed Evropy a v srdci Svaté říše římské a ne někde ve východních stepích…
Tak podle Vás Husité tvrdili Tyhle věci? Nebo čeští stavové před Bílou horou? Děte do prdele Vy římskej křižáckej slouho!
😂😂😂 Navštivte ZŠ a reklamuje tam své vzdělání….
Tak tohle je dobry for, husite a z vetsi casti nemecky mluvici vzboureni stavove nas tahli na vychod…k zkomirajici zlate horde, respektive rozbordelenemu ruskemu statu (v onen okamzik opravdu obzvlaste nefunkcnimu)
Predrecnik byl sice taky ahistoricky ale u vas na to uz neni mira
Jak nás Husité bojující za návrat k původní Kristově víře nebo poněmčení protestantští stavové táhli na východ? Ani v největší nouzi nikdo z nich neposílal prosby o spojenectví do Moskvy nebo Istambulu. Na rozdíl od Francouzů a Angličanů kteří v zájmu toho, aby Ruská říše nerozšířila svůj vliv na Balkán a nezahnala sviňské muslimy zpátky do Anatolie odkud se ve středověku vyhrnuli podpořili Turecko ! A eště ty svině chtějí Turecko přijmout do EU ! A teď mi řekněte co je na tom ahistorického. Ale to jsme se od sporu mezi velkoprostorem a kupé dostali hodně daleko! To je na… Číst vice »
Vy jste ale ukázkový nevzdělanec a hlupák zároveň.
Při poslední jízdě vlakem z Prahy do Ostravy byl celý vlak byl přeplněný, tak jsem si sedl do dámského kupé, kde seděl starý pán, co pil Staropramen. A začal mi povídat o politice, že za válku na Ukrajině může Amerika, pak nějaké kecy o očkování, a že LGBT je jen současný trend, že dříve tady gayové nebyli. Pak mi vyprávěl o svém životě, že byl několikrát ve vězení a pak mi začal ukazovat tetování různě po těle. Po půl hodině jsem to nevydržel a radši jsem zbytek cesty stál v uličce.
Přesně tohle jsem měl na mysli. Ono nás bude více, co si nějakou podobnou zkušenost zažili…
S troskou hrosi kuze lze ignorovat. Onehdy mne obdobne „bavila“ cca 60 leta pani…ve velkoprostoru
Měl jste mu nabídnout kvalitní piko a ty řeči by ho přešly
A vy si myslíte, že typ člověka, který popisujete, se zalekne velkoprostoru a bude v něm mlčet?
Naopak ještě může zesílit hlas, aby měl dosah svých kydů i do vzdálenějších řad.
Na takového politického analfabeta se musí hezky z ostra, například mu pohrozit rozbitím držky, pokud nesklapne. Tihle političtí analfabeti jsou zároveň i pěkní poserové, takže dají ihned pokoj, když se na ně zadupe. Vyzkoušeno několikrát a funguje to zcela bez problémů.
Ono vyhrožovat důchodci násilím je takový pěkný znak sociopata nebo asociala.
Ani ne, protože takové sračky se nedají poslouchat. Když mám místenku, tak se kvůli takovému proruSSáckému pitomci přesouvat nebudu. A samozřejmě taková výhrůžka je plně na místě až tehdy, když se dotyčný nechce po několika upozorněních či dokonce prosbách vůbec zkrotit.
Vyhruzka nasilim kvuli slovnimu projevu, se kterym nesouhlasim, je opravdu ubohost.
Výzvy k násilí ale často zaznívají od těchto „alternativních“ politiků….
Přesně tak, tito proruSSáčtí jedinci jsou dosti agresivní a vytrubují své vadné názory bez ohledu na to, zda je někdo další vůbec chce poslouchat. V naprosté většině případů nechce, ale oni slušné upozornění nereagují a tváří se uraženě, když se jim jen naznačí, že o jejich moudra nikdo nemá zájem. Také nikoho ve vlaku (ale i jinde) neobtěžuji svými názory, tak nevidím důvod, proč bych se měl nechat takto obtěžovat někým jiným. Jen proto, že dotyčný je o pár let starší než já?!? Copak má dotyčný jedinec patent na rozum, když většinou jako absolvent Vysoké školy života žádný nemá?!?
Hodný dědeček, co v mládí udával, měl VUMLa a byl v PS ČSLA, PS VB, či měl jinou krásnou funkci. Vždyť taková Brožová Polednová byla milou babičkou. Ne! O věku to fakt není….
Brožová Polednová si zasloužila vyprášit kožich, taková odporná svině to byla.
Pokud by soupravy na Ex7 a R17 měly identické složení – mix kupat a velkoprostorů, tak by se velmi jednoduše ukázalo, v jakém provedení se jaká část cestujících cítí lépe a pak by se dalo s takouvou informací pracovat a proporce mezi oběma typy vozů vyladit ke spokojenosti obou skupin uživatelů.
Získaný výsledek by se dal promítnout i do požadavků „velké“ soutěže na balíček Jih na 15 let po roce 2031.
Je mi ale jasné, že v době chronické vagonové nouze je takový návrh pouhým teoretickým plácnutím do vody a dopravce je rád, že něco ucházejícího vůbec dal dohromady.
Mam dojem, ze to uz je celkem zname a vyzkousene, ze poptavka je cca 2x az 3x vetsi po velkoprostorech. Pridejte vetsi kapacitu a dalsi vyhody velkoprostoru pro dopravce, napr. snazsi uklid a muj tip je, ze smysluplne maximum kupe ve vlaku je cca 1/4 jeho kapacity.
Přesně tak, malokapacitní kupé vozy kráčí konečně do historie.
Malokapacitní vozy = větší pohodlí. Nechte mi moje kupátko a sám si jezděte sardinkárnou. Pokud to bude 30 % kupé a 70 % velkoprostor, přijde mi to OK. Ale rušit všechny velkoprostory = musím snášet řev a kravál každé jedné existence ve voze. Teď jelo mimino v Comfortjetu v první třídě. Nic proti miminu, to za to nemůže, ale rodiče nebyli ani schopni sklopit jedno držadlo na kočárku, kterej tak blokoval průchod všem. A díky řevu na celej vagon pohodlí první třídy k ničemu. Nebo před časem jeli v Comfortjetu vodáci, co potřebovali hrát na kytáru, jindy nějaká “pánská jízda… Číst vice »
Já teda asi jezdím jinou R17.
Až na to, že největší bordeláři si osvojili „krásný“ zvyk, nechat dveře na kupé rozvalené na plno.
Kolik si připlatíte za kupé? Stejné náklady a menší kapacita vozu znamenají vyšší cenu jízdenky.
Klidně dám tu třetinu navíc, co dávám teď za první třídu.
Samozřejmě, jenže to zastáncům kupé vozů nedochází. Kdyby se prodávala jízdenka do kupé vozů druhé třídy za 8/6 ceny jízdenky do velkoprostorového vozu druhé třídy, neseděl by v kupé voze prakticky nikdo. On je totiž zastánce kupé vozu obvykle velmi citlivý na cenu jízdenky (rozuměj kolenovrt), nebo je držitelem režijky 😁😁😁.
A že se nezruší vozy 1.třídy když v nich skoro nikdo nejezdí! Já osobně jsem jel 1.tř jednou a to omylem , když jsem si v Ústí n. L. vědom katastrofálního obsazení této linky koupil místenku. Pokladní se mě zapomněla zeptat jakou třídu mám a prodala mi místenku k oknu ,ale do jedničky. V kupé jsem byl sám, ostatně skoro v celém vagonu. Tak než bych se přesouval do narvané dvojky jsem si u průvodčího tu jedničku doplatil.
Ale tech bmz je spousta, nic extra se nekupuje. A provozovat je bude asi levnejsi nez srot a nove velkoprostory
Pokud by se jednalo o nové vozy, budou to velkoprostory – z důvodů, které popsal Jakub.
Celý vlak jenom oddílový je špatně, stejně jako je špatně jenom velkoprostor, každé uspořádání má své pro a proti. Především oddíly pro rodiny s dětmi by mělo být vždy kupé.
ARmpee⁸²⁹ by měli deklasovat na 2.tř. a jako 1.tř. tam dát Aee/Ampz. Co se zbytku soupravy týká, tak 2x Bmz a 2x Bd(m)pee, nebo Bpee.
Ani pro rodiny s dětmi není kupé vždy ideální. Naše děti už nejsou úplně malé, chovat se ve vlaku umějí a nejlepší je tak čtyřka u stolku ve velkoprostoru, kde jsme spolu. Zatímco v kupé všechno sdílíme se dvěma cizími lidmi. Jenže ČD to „vylepšily“ tak, že z každé čtyřky ve velkoprostoru se jedno místo nedá rezervovat, tak nás nutí do toho kupé…
Tak zrovna za Aee odmítám připlácet jako za 1. třídu, protože nenabízí vůbec nic navíc a komfortem je horší než Bmz. Ta řada je poplatná konci 90 a už dávno neměla existovat.
Já třeba podobně odmítám připlácet za ABpee, které je teď na R11 a R12.
Rozdíl mezi Aee a Bee je v rozteči sedadel a možnosti sedadlo posunout. Kdyby tam místo těch sedadel stylu B(p)ee dali sedadla z Bmz přečalouněná ve stylu 1.tř. tak by to bylo hned o něčem jiném.
ABpee má hodně low cost 1.třídu
Přesto jsem první třídu v tomto voze několikrát rád využil, když jsem se nechtěl při cestě v Železné Rudy do Prahy mačkat ve dvojce. Je to o prioritách, v první třídě je totiž i volno.
Supr kupé.
Já mám kupátka rád – na rozdíl od moderních velkoprostorů se tam dá za tmy alespoň zhasnout. A tři sedačky na šířku vozu jsou také lepší než čtyři.
Jo, také je mám rád pokud jedu mimo špičku sám. Špičky jsou v nich ale na houby.
Tři sedačky na šířku jsou lepší než čtyři ale neplatí to pokud jsou namačkaný všechny vedle sebe v kupé. Než sedět zmáčknutej mezi dva cizí lidi je asi lepší i stát, takhle pohodlné cestování opravdu nevypadá.
Nesouhlasím. Loni jsem absolvoval celkem dlouhou cestu v Polsku na prostřední sedačce v kupé mezi dvěma lidmi, a bylo to mnohem lepší než sedět namačkaný na dvojce mezi dalším člověkem a zdí. Já si celkově myslím, že v dálkové dopravě by u vozů evropského průjezdního profilu mělo být normou mít tři sedačky, čtyři pouze v regionální dopravě, kde se nejede tak dlouho.
Čtyři sedačky na jedné straně v kupé za komunismu dobově odpovídaly tomu, že po našich silnicích tehdy jezdila zhruba třetina osobních aut než dnes. Kolik manželství ze 70. a 80. let se seznámilo právě v tomto klaustrofobním prostoru. Mnozí z nás by tu tak třeba ani nebyli.
Rodiče spolužáka ze základky se seznámili v Os Hranice-Púchov, takže to jde i bez kupátek, milý Marconi…
Stejně ti někdo rozsvítí. A bude trvat na tom, že se nesmí zhasnout.
To je o domluvě. V takovém případě holt taky začnu dělat naschvály – třeba že nesmím zadržovat prdy. 😉
(Vtip.)
Problém je, že někteří jedinci to s tím prděním myslí zcela vážně. Ještě si sundají boty, otevřou si lahváče, rozbalí si romadur a pěkně u toho krkají…
Tak ne kazdý chce spat, ale chce ve vlaku pracovat, číst si…
Velkoprostorovy vuz, to je takový autobus na kolejích. Výhoda vlaku – soukromí, klid, prostor na nohy – jsou pryč.
Soukromí s pěti cizími lidmi v kostce 3x3x3 metry? To máte o soukromí podivnou představu…
Ty 3 metry to jsou akorát na tu výšku, ostatní rozměry jsou menší. A taky si jako soukromí nepředstavuju prostřední sedačku bez stolku kde koukám cizím lidem do klína.
Kde by se tam vzaly 3 metry? Ty tam nejsou ani v jednom rozměru.
Nic z toho v kupe nenajdete, pokud ho neobsadite cele. V dobre udelanem velkoprostoru to taky neni zarucene, ale sance je vyrazne vyssi.
To popisujete správně kupé.
Seděť na ploše sotva 2×3 metry s dalšími až 5 lidmi, které neznám, navíc v uzavřeném prostoru je vážně super. Stoleček apod. neexistují.
Kupé je vhodné pro cestování skupin, kdy se celé osazenstvo kupé zná. Sám, je-li to jenom trochu možné a mám jet sám, snažím se kupé vyhnout za každou cenu.
Ale je to otázka preference. Osobně nicméně pozoruji, že víc lidí preferuje velkoprostor…
Samozřejmě je hloupé, že na jednom spoji jezdí jen kupé a velkoprostory vůbec. Na druhou stranu je škoda, že se dnes už nové oddílové vozy vůbec nekupuji, na některých dálkových linkách by své uplatnění určitě našly. Třeba i zmíněné Bmz²²⁶, to jsou že mě velice pohodlné vozy
Nechápu rozdělení linky R11, jaký byl proto hlavní důvod, aby se trasa v Budějovicích rozdělila?
Odradit cestovatele 🙂
Trasa R11 PL – CB – JI – BR je relativně dlouhá.
Důvody pro rozdělení jsou dva:
1. Na trati 190 se bude kopat, stavby SŽ C-04 a C-05, hrozí tedy přenos zpoždění dál.
2. Různý charakter cestující frekvence PL – CB a VNL – JI – Brno
„Důvodem rozdělení jsou výrazné rozdíly v poptávce cestujících. Zatímco mezi Plzní a Budějovicemi je o vlaky zájem i díky neexistující autobusové konkurenci, dále na východ je vytíženost podprůměrná. Je to dáno i zanedbaností infrastruktury, výlukami a nutností měnit lokomotivu.“
https://zdopravy.cz/dalsi-velke-sousto-pro-dopravce-stat-da-letos-na-trh-balicek-jih-zahrne-jizni-expresy-i-rychliky-167007/
Důvody, proč je rameno Brno – ČB méně využité můžu podepsat. Buď jedu autobusem (jak je na dálkové cesty nemám rád), nebo jedu „zkratkou“ přes Prahu. Celkový čas cesty je cca. o hodinu delší (způsobeno až hodinovým čekáním v Praze na přípoj), ale to jde přežít.
Prý kvůli zamezení přenášení zpoždění + odlišné vytížení v jednotlivých úsecích, kdy od Budějic směrem na Brno jezdí minimum cestujících.
Z Plzně do Brna je výhodnější jet přes Prahu už teď
Zajímavé, že spousta lidí jezdila třeba Budejovice, Strakonice nebo i tu Plzeň přímo. Hlavně starší lidé se zavazadly nebo rodiny.
Čím by to asi tak bylo?
Prostě ministerstvo snižuje kvalitu služeb a má na to tisíc výmluv. Jen ono může za to, že vlaky nestíhají a nejsou v některých úsecích plné – protože se prostě nestará.
Ale třeba že Strakonic už ne. A rozumné spojení autobusem je dvakrát za týden.
To ano, ale přes Č.B. se projíždělo i z nácestných směrů jako Strakonice, Písek, Sušice. Kéž by aspoň ta linka Plzeň-Č.B. měla příjezdy do cílových stanic v půl, aby byla garance přestupu…
Pěkný den možná i levnější po hlavní trati
Bez garance návaznosti. Fakt děkuju pěkně.
Z Plzně do Brna ano, z CEB do Brna už to tak výhodné není…
Dík za info. Takže jedině busem nebo autem. Do kupé mě nikdo nedostane.
Tak jeste tam jezdej rychliky, ty tusim velkoprostor maji
Pokud vám vaše auto připadá větší než kupé…
V autě vozíte cizí lidi? 😁
Tak přece tam nebudu jezdit sám, ne?
To není úplně ideální přirovnání, že?
Mám to stejně. Dokud jezdili velkoprostorové vozy, tak jsem jezdil vlakem. Ve velkoprostoráči se dalo v pohodě pracovat, v kupé to nejde. Takže jezdím autem.
V autě máte možnost pracovat?
Ne, ale se započtením doby nutné k přesunu na a z nádraží je to rychlejší. Takže ta doba kdy člověk nemůže pracovat se zkracuje. 😉
Tak jezdí poněkud rychlejším prostředkem, ve kterém nemusí sdílet uzavřený prostor max 3×2 metry s náhodnými lidmi.
Ten uzavřený prostor bych ještě přežil, i když někdy je to teda peklo. Ale když si mám vybrat mezi cestovní dobou necelé dvě hodiny, nebo lehce přes tři hodiny, tak není moc co řešit.
Nemám, ale autem jsem v kanclu pohodlně za dvě hodiny maximálně, často rychleji. Vlakem to trvá lehce přes tři hodiny. Dokud jsem z těch tří hodin mohl hodinu a půl pracovat, tak se delší doba jízdy dala odůvodnit jako užitečně strávený čas. Jenže když se ve vlaku pracovat nedá, tak už opravdu jenom porovnáváte cestovní dobu mezi autem a vlakem. A tam prostě vlak nevyhraje.
Tak se tak neprožívejte, chlape.
Co se týče počtu cestujících, tak ta mezinárodní funkce Jižního Expresu je, až na výjimky kolem různých svátků, spíše okrajová. Je to především rychlé spojení Praha-ČB/Tábor, kde spoustu cestujících cestu využívá k práci na počítači a velkoprostor proto preferovali. A v sezóně je to i turistický vlak směr Lipno, kde to bude masakr, co se týče přepravy kol. Jedno Bbdgmee, které navíc často chybí, nestačí poptávce.
Neříkalo se původně, že sem po příchodu CJ půjdou vozy z Berlinerů??
Co myslíte tím „neříkalo se“? Spekulace a zbožná přání ve zdejších diskuzích? 😀
To bylo i od někoho z cd, že vozy z Německa mají jít na jiné ec vlaky, kam jinam taky s nimi.
mají jít na komerční spoje praha-ostrava
Pokud MD umí platit za špajzák, mohlo by v létě připlatit i za hytlák.
Otázka je jestli nějaký na 180 km/h mají. 🙂
Tou rychlosti tam nic jezdit nebude.
Klasicky hytlak nemaji tusim uz ani jeden, rada Ds si myslim hnije max v koprivach. A asi byla 140 max. BDs je na prd, kapacita nic neresi. A Bvt byly sesrotovany.
Říkalo, ale MD vypsalo soutěž s požadavky mouchy snězte si mě, kdy na jedinou trať s rychlostí přes 160 v ČR nevyžadovalo ani pro expresní vozbu soupravy na 200. Mají tak, co si objednali a my musíme chápat ČD, že nejsou charita, aby jim dávali nad požadované.
Což je jedině dobře, protože iomplikovat provoz kvůli zrychleným asi 50 vteřinami nedává vůbec smysl.
Tak ono se hlavně říkalo, že sem nasadí pendolina, aby se mohlo jezdit skutečně těch 200 km/h
Rozdělení linky Plzeň – České Budějovice – Brno je zbytečné vyrábění přestupu. Kdo potřeboval, mohl se pohodlně dostat bez přestupu napříč celým krajem (a i dál). Dříve byl tento krok zdůvodňován potřebou vyšší kapacity v úseku Plzeň – Budějovice, což, obávám se, už neplatí. Kromě toho i toto se s ohledem na úvrať a pobyt v Českých Budějovicích dá řešit velmi snadno přidáním / odebráním vozů.
Ono to bude mít vícero důvodů. V první řadě nejspíš není velká poptávka po přepravě mezi Plzní a Jihlavou či přímo Brnem. A to procento lidí, které takto cestuje hold přežije jeden přestup, který za standardních okolností vychází. Dalším důvodem by mohlo být to, že poptávka po přepravě mezi Plzní a Českými Budějovicemi je větší a v případě nasazení modernějších vozidel či sestavení atraktivnějšího jízdního řádu to dokáže přilákat další lidi. Mně osobně chybí dostat se rychlíkem na sedmou ráno do Plzně. Na celé lince Plzeň-Brno je potřeba tuším osmi souprav. Za současného stavu jste schopen Plzeň-ČB vyjezdit se třemi… Číst vice »
“ A to procento lidí, které takto cestuje hold přežije jeden přestup”
A tak je to na ministerstvu se vším. 😉
Důvody chápu, ale ministerstvo nehnulo prstem k tomu, aby je zmírnilo.
Kromě minima lidí jedoucích celou trasu je dobré zmínit, že trať z Veselí n. L. do Jihlavy je v hodně špatném stavu a nevěřím tomu, že by někdy došlo k nějaké modernizaci, teda na většině úseků spíš k novostavbě.
A to je škoda…
Ministerstvu jsou zákaznici někde… Jim to hezky vyjde v jejich tabulkách a jsou spokojeni
Kdyby se tam udělalo něco s infrastrukturou (už se dělá) a se soupravami, tak si myslím, že by to té lince docela pomohlo.
Koleje s nejvyšší rychlostí 65 km/h opravdu nejsou dnes konkurenceschopné. Ale jak říkám, ministerstvo bude raději vymýšlet fantasmagorie s D20.
D20 je nutností, krajské město jako Plzeň a Budějovice si dalnicni spojeni zaslouží a plně jej využijí.
Chybí tam pořadná silnice a železnice
Kupé opravdu není retro, je to mnohem historičtější kategorie. V legendárním švejkovském filmu Poslušně hlásím se vyskytují jak kupé, tak zákaz fotografování na nádraží. Uplynulo více jak 100 let a máme to tu stále (zase).
Jj, hlavně se tam vyskytují vlaky. Uplynulo 100 let a máme je tu stále…
Posledních šest let. Pak klasika, žluťásek nebo Arriva… bude to lukrativní linka. Vzhledem k tomu, že nejspíš už budou dráty do Krumlova… spojení Prahy, Krumlova a Salzburku, to je velká výzva… Tak ať vyhraje ten nejlepší🙂
To je výzva spíš pro autobus. Netuším, kudy by ten vlak z Českého Krumlova do Salcburku měl jet.
Ja taky nikde napsal, že by mělo být přímé spojení Krumlova a Salzburku… Jde spíš o to, že by měl celý balíček jeden dopravce, který s tím umí pracovat… za týden navštívit tyto tři historické unikáty na jednu jízdenku, za dobrou cenu bude lákavé pro turisty…
Tak si to zkuste po sobě ještě jednou přečíst.
Čtu a pořád tam nikde nevidím přímé spojení z Českého Krumlova do Salzburku….😉
Flix jede z Krumlova lesem rovnou do Kaplice, v Salcburku pak staví jen na P+R Süd u dálnice, nedokážu říct jak moc se využívá v této relaci 🙂
Autobus Praha – ČK – Salzburg už jezdí. 😉
Míra lukrativity linky taky bude záležet na tom, jestli se bude soutěžit samostatně nebo zase v jednom balíku s R11. Zrovna R11 díky nutnosti použití HV může atraktivitu značně srazit.
Z příspěvku mi vypadlo „použití HV dvou trakcí“.
V roce 2025 vypravovat vlak pouze s oddilovymi vozy neni retro. Je to az bizarni retro. Na druhou stranu je aspon clovek varovanej a pojede spis tou R17, kdyz to pujde.
Za mě v pohodě.
Až na to, že expres jede trasu Praha – České Budějovice i dvacet minut rychleji než rychlík a bývá solidně obsazen. Rychlik jezdí plně obsazen mezi Prahou a Benešovem a zbytek trasy je obsazen minimálně.
To není pravda. Do Veselí nad Lužnicí s ním stále jezdí dost lidí.
Coz uplne nechapu, proc jizni express s vyjimkou posledniho nestavi i ve Veseli a nejsou na nej udelane navaznosti smer JH a Trebon.
Třeboň má svůj vlak.
To sice jo, ale ty nejezdej ani v dvouhodinovem taktu a musej preprahat ve Veseli. Kdyby se to lip nacasovalo, tak by se z JE dalo prestoupit na Luznici/Silvu Norticu a z Prahy do Trebone by to bylo kolem 1h40.
Muj nazor je, ze takhle proste nevyuzivaji potencial a cesta trva o nejakou ca pulhodinu dele, nez by musela.
Preprahat se brzy nebude.
Expres spojuje krajská města! Tábor je zastávka jen jako bonus. Proto je o těch 20minut rychlejší než rychlík! Ten obsluhuje i ostatní větší sídla na trase.
Tyhle paušální poučky, přes který nejdede vlak…
Jako základní, výchozí pravidlo je to dobrý, ale pak by bylo fajn vzít v úvahu specifika jednotlivých krajů. Rozlohy, polohy krajských měst, rozložení populace ve zbytku kraje, tratě v kraji… Proto je ten Tábor naprosto jasnej, ne jen bonus. A proto by mohlo dávat jako bonus smysl to Veselí.
Rychlíky jezdí plné minimálně po Tábor (tzn 2-3 na čtyřku) za Táborem to klesá a za Veselím je to většinou 1 človek na čtyřku, případně na kupé. U Expresů je to z Budejc tak 2-3 na kupé a z Tábora tak 5 na kupé.
Jet R17 je naprostá blbost, expres je neuvěřitelně rychlej.
Já tedy minimálně pokud se vracím z Prahy tak si kolikrát časují příchod na nádraží tak akorát abych jel domů R17 právě kvůli velkoprostoru, naopak do Prahy jezdím převážně ex7, byť tam je to hlavně z důvodu že jezdím většinou ráno v 6 a to R zrovna nejede.
Rychlost neni vse. 20 min navic mi za velkoprostor misto kupe stoji.
A někdo jiný to má zas naopak. Co tím tedy chcete říct?
Ze sestavit v roce 2025 cely vlak jen z kupe vozu je bizarni retro…
Ne, není. Kupé != retro.
Nepíšu o kupé, píšu o „celém-vlaku-jen-z-kupé-vozů“.
Celý vlak jen kupé je v roce 2025 bizarní retro, na tom trvám.
Jeden dva oddílové vozy ve vlaku proč ne, zejména když je ČD mají a dají se stále za rozumnou cenu udržovat a provozovat. To není nic špatného.
Nejsem ani kategoricky proti pár kupé v jednotkách, aby se vyšlo vstříc vám, kdo je preferujete(čtyřmístná do jedničky, pár šestimístných do dvojky). I když to znamená horší využití prostoru a tím růst nákladů na sedačku.
Ale sestavit celý vlak z kupé vozů je v roce 2025 fakt mimo…
20 minut rozdil je neuvěřitelná rychlost, hotový sinkanzen.
A je lepší o 20 minut kratší dobu stát, v lepším případě se mačkat (když víte, kdy pojedete, a s jízdenkou si pořídíte místenku), nebo o 20 minut delší dobu celkem pohodlně sedět, a ještě mít možnost k jihu Prahy (pokud tam směřujete) zamířit už z Vršovic, namísto putování s davy po hlavním nádraží?