Kupé není retro. Jižní expresy zůstanou i v novém období bez velkoprostorů

Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČDInteriér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD

Novinkou bude rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části.

Odebírat
Upozornit na
guest
156 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Samo

Veškerý komfort pro dálkové cestování, narvaný v klaustrofobickom kupé s 5 cudzími ľuďmi. ČD by niekto mohol vysvetliť že je 21. storočie a ľudia majú nejaké nároky na aspoň elementárny komfort.

Vojta Svobodný

A kde jsou prosím ta Pendolina, ktera se na tuto trať uz přes rok slibují a testují?

Jan

Ono by pro začátek stačilo dodržovat aspoň plánované řazení. Včera i dnes R17 3x Bmz + 2x Bdpee bez jedničky i služebáku. Dva týdny zpátky točila souprava Ex 7 s chybějícím bistrem/jedničkou několik obratů. Nedávno na Ex 7 pro změnu 5x Bmz bez jedničky/bistra a služebáku. Poslední dobou je to tak 50 na 50 že přijede co má.

Pavel Q

Nemám to podloženo čísly, ale řekl bych, že ČD mají teď už dost moderních velkoprostorových i oddílových vozů tak, aby je mohly namíchat tak, že na každém vlaku bude výběr.

Avlaky

Ano, ale každá linka má jinou minimální kapacitu

A pro ČD je lepší zařadit 3x velkoprostor (80mist)
Než 4x Bmz (66mist)

Petr Šimek

Chtělo by to na koridor na jih nějakou komerční konkurenci. Ne že jančurovy rozpadlé vozy byly nějaká sláva, ale aspoň by to snad ČD motivovalo nasadit něco lepšího, než pouze dobytčáky bez adekvátního prostoru k sezení…

Libor

Hlavně na R11 a R31… To je hrozný hnůj… V podání ČD… Zlatá Arriva

Petr Šimek

Otřesný. Cestování v 21. Století jim evidentně nic neříká. Kupé už by dávno měla být ve šrotě. Prostor na nohy je v nich nulový, stolečky na práci neexistující a soukromí žádné, když s dalšími 5 lidmi sedíte v místnosti velikosti koupelny a vidíte si až do krku. Kupé jsou vhodná jen na cesty ve skupině a na to by stačil jeden vagon v celém vlaku.

Gwann

Nejsem priznivcem kupe, ale v cem je lepsi…krom stolecku ctyrka ve velkoprostoru?

Nejsou tam dvere a jinak nicim. Navic velkoprostory maji na sirku 8 mist, bmz pouze 6.

Takze asi mate nejakou fobii, racionalita tam neni

Stráťa

Minimálně ve velkoprostoru neexistuje neoblíbené prostřední sedadlo.

No a pak by mě docela zajímalo jak do kupé dáte letecké uspořádání které přináší většinu výhod velkoprostoru.

Gwann

Jen tezko propojite…stolecek a letecke usporadani. Ten laptop na te vyklopne hruze moc nejde pouzivat

Stráťa

Zase mi něco zatajili! Notebook na stolečku v leteckém uspořádání používám běžně.

Jaroslav

Velkoprostor má úzké sedačky! Pokud mám vedle cestujícího a sklopené madlo tak jsem vysloveně stlačen jak sardinka ! Kupé i při 8 cestujících jako dřív nedej bože při šesti jako po rekonstrukci je proti tomu ..válenda“ ! U rekonstrukcí bonus seřiditelná výška opěrek hlavy.

krteček

2 x velkoprostor s místem na kola + 2 x kupé s místem na kola + servisák + 1. třída s bistrem. WiFi a zásuvky v celým vlaku a všichni budou spokojeni

Jiří Bílý

Jiří Bílý
Jiří Bílý
Před 2 hodinami

Konečně to někomu došlo!

Že každý nechce poslouchat telefony, křik dětí, ani hovor stovky lidí ve vagónu, o smradech z toho, když dost lidí by bez jídla nepřežilo ani hodinovou jízdu, natož delší a vytáhne z plastových krabiček postupně celou tabuli o pěti chodech, nemluvě.

Leinad

Když jedeme parta kolem 6 lidí, je kupé lepší. Když jedu sám, hrozí mi v kupé všechno zmiňované. 😀

JaK

Souhlasím, osobně bych jeden oddilovy vuz pro tyto skupiny nechal, zbytek velkoprostor

Petr Horálek

Velkoprostorové jsou naopak směr jih perfektní

JaK

Železnice dělá vše proto aby o zákazniky přicházela. Nehledě na to že Ex7 má fungovat na ryze komerční bázi.

DavidS

Ach jo, a já čekal, že je to dočasné a očividně to tak není a téhle debility se nezbavím. Pohodlnost, soukromí, vzduchotechnika to vše je daleko horší než ve velkoprostoru.

Michal M

Není. Buď rád za luxusní spojení do Budějek a Tábora.
A nejen rychlostí, ale i spolehlivostí – kamarádka jezdí u nás na FJB i na I. koridoru a tam jsou zpoždění a nepředvídatelnosti imrvére (zejména pak pátky a neděle).

DavidS

Trať a vagón jsou dvě různé věci…

Radek Strnad

Soukromí ve velkoprostoru???? To jako že posloucháním idiotů řvoucích klidně hodinu do telefonu ve velkoprostoru mám větší soukromí? Nebo sdílením společného prostoru s partou uječených skautů nebo s moderní rodinkou, která nechá ratolesti běhat, řičet a mlátit do všeho kolem???? No nevím….Radši pojedu ve starém kupé, než ve velkoprostoru, kde mě budou „obohacovat“ nevychovaní jedinci.

DavidS

No a ti nevychovaní jsou jen ve velkoprostoru a v kupé jsou všichni super? To je správně debilní úvaha. To se mi líbí.

Nehodnotím kvalitu cestujících, kteří jsou stejní pro oba typy prostoru. Hodnotím to, že mám přímo vedle sebe jednoho a můžu si natáhnout nohy. Naopak v kupé jich mám kolem sebe pět, z nichž jeden sedí naproti.

Twix

Cestující jsou stejní ale mají tendenci chovat se ohleduplněji ve velkoprostoru. Taky bych řekl že častěji mám ve velkoprostoru větší klid.

Jaroslav

Vy jste trpaslík? Já mám 170cm a nohy si tam rozhodně nenatáhnu! Možná na 4 když proti mě nikdo nesedí.

DavidS

175 cm a ve velkoprostoru si je alespoň natáhnu, v kupé mám proti sobě někoho a nemůžu si je natáhnout.

Radek Strnad

Debilní úvaha je ta vaše, když už se chcete bavit tímto způsobem. Ve voze Bmz si můžu sednout do jiného kupé, kde je klid. Ve velkoprostoru je to dost složitější, protože je to, jak již název napovídá, jeden velký prostor. Musel bych do jiného vozu a doufat, že tam bude klid.

DavidS

Přečtěte si vaší poslední větu v příspěvku a řekněte mi, že byste použil jiný výraz pro popis vaší myšlenky. A jestli ano, tak jste se zrovna dozvěděl ten správný. Nemáte zač.

A už jste to zkoušel na téhle lince jet třeba v pátek a neděli odpoledne? Tam bez místenky téměř nemáte šanci sedět jinde. Často nemáte šanci ani sedět.

Pitrys

Rozhodně je to tak. Být zavřený v prostoru 2×3 metry s pěti lidni, z toho 2 telefonujou, to je tedy kauf. Pokud má velkoprostor letadlové uspořádání tak tam nějaké to soukromí mám.

Jarda V.

Ptackove na strese stebetali ze na jizni expresy prejdou Interjety ze Zapadnich, otazka zda vsechny a zda budou stacit.

Pán jeskyně

To je hudba budoucnosti a záleží na kolik souprav je tento turnus. Čtyři soupravy IJ by se asi urvat daly. Stačí to?
Přitom možná bude pro ČD výhodnější šoupnout InterJet na komerční spoje.
Také Pendolino může místo západu uhnout na jih.
Do zvoleného řešení bude promlouvat i rozložení údržby.
Inu budoucnost v otaznících…

Jarda V.

Pinďa asi jen do Budejek, nepredpokladam ze by se v Rakousku vesel na nastupiste, takze dva obratobr 680 a 4ks IJ by pak melo stacit. Protoze posledni a prvni spoj bude potrebovat klasiku kvuli lužku do Curychu.

Avlaky

IJ, muže taky vést klasiku

Wlasta

Taky se může stát, že tam skončí soupravy z Berounek. Dnes 4xkupé + 1x velkoprostor „mimořádně“ nahrazený starým béčkem s kupé po osmi. Nevěřil jsem, že to někdy řeknu, ale těším se na Arrivu :-/

Juraj

„Linka R17 má také mnohem větší počet zastávek a větší výměnu cestujících, […] velkoprostorový vůz je pro tento charakter vlaku vhodnější než oddílový.“

A proto budeme od Budapešti až po Kodaň posílat velkoprostorový ComfortJet? Ten Šťáhla už si fakt nevidí do huby. Chápu, že mluvčí musí držet linii, ale tady by bylo snad i lepší mlčet.

Honza Ajznboňák

Co máte proti tomu?

Plecháč

Nové se kupují jenom velkoprostory, ale když už máme ty staré Bmz, tak je logické je využít spíš na linkách s méně častou výměnou cestujících. To neznamená, že je musíme posílat i do Berlína.

Michal M

Do Berlína by je nechtěly DB, které to cálují a potřebují co největší kapacitu.

Michal M

Ono to má dost výraznou úsekovou frekvenci – PU, Brno… Kolik lidí na každém vlaku dojede do Budapešti nevím…

Flek

Comfortjety se pořizovaly hlavně pro rychlost nad 200, respektive 230 kterou se jezdí mezi Berlínem a Hamburkem, sám Krpatec to říkal, že to po nich DB žádala. Další potencionální problém je délka a váha vlaku, kdy některé ty současné vlaky o až 12 vozech na poměrně vytížené a rychle rostoucí lince už není kam dále posilovat a to je samozřejmě vína toho, že ten vlak je sestaven z vozu o kapacitě 56-66 sedadel, vozová jednotka sníží váhu i délku vlaku, s případným posílením o InterJet se to pak dostane na kapacitu, na kterou se vlak z jednotlivých vozu těžko dostane,… Číst vice »

Leinad

Nejsou na trhu nebo je nelze vyrobit? Já bych čekal, že při rozumné poptávce a odběru by se toho někdo ujal.

Stráťa

Někdo by je určitě vyrobil kdyby je někdo chtěl, ale on je nikdo nechce.

Happy

S vybudováním dálnice D20 ztratí lokálka pro dopravu osob veškerý smysl. Jediný použitelný úsek bude pouze mezi Třebíčí a Brnem.

Jaaa

Jojo, co tak místo dálnice postavit ty koleje…

Tomariero

Tak tam se hlavně má stavět postupně obojí.

Michal M

A ta dálnice D20 bude prosím jako kdy?
Asi byste neměl ty vize MD brát tak vážně, nestojí věci naplánované před 30 lety (D3) ba ještě mnohem dříve (D35), SOKP.

Happy

No abyste se nedivil…

Flek

Ono ani dnes mezi Hradcem a Třebíči těmi vlaky moc lidí nejezdí.

Tomariero

Spíš mezi Hradcem a Jihlavou, ostatní úseky jsou v pohodě. A i tomu nejslabšími úseku pomohlo přidání zastávek v Batelove a Dolní Cerekvi.

Jaroslav

Ale mezi Jihlavou a Třebíčí ano!

Jarda V.

Dalnici z Plzne na Brno chgel staveg uh Baťa, tady nejsou schopni postavit 35Km D3 na Prahu a dostavet obchvat kolem Prahy a budou vymejslet neco takoveho…. Do doby kdy to bude realne se bude cetovat helportem a silnice nebudou potreba. Za takove “studie” by zaslouzili kriminal za mrhani statninimi prostredky.

Stráťa

Asi jste nezaznamenal jakým tempem ŘSD poslední roky staví.

Happy

Není většího požitku, než sedět v uzavřeném prostoru s nějakým politickým analfabetem, který celou cestu nezavře hubu a valí do vás politické alternativní sračky….

Jaaa

Máte jedinečnou šanci přesvědčit vy jeho. Demokracie není zadarmo.

Happy

Leda mečem… Tak jak přesvědčovali naši předci ostatní, že naše místo je po staletí uprostřed Evropy a v srdci Svaté říše římské a ne někde ve východních stepích…

Jaroslav

Tak podle Vás Husité tvrdili Tyhle věci? Nebo čeští stavové před Bílou horou? Děte do prdele Vy římskej křižáckej slouho!

Happy

😂😂😂 Navštivte ZŠ a reklamuje tam své vzdělání….

piko

Při poslední jízdě vlakem z Prahy do Ostravy byl celý vlak byl přeplněný, tak jsem si sedl do dámského kupé, kde seděl starý pán, co pil Staropramen. A začal mi povídat o politice, že za válku na Ukrajině může Amerika, pak nějaké kecy o očkování, a že LGBT je jen současný trend, že dříve tady gayové nebyli. Pak mi vyprávěl o svém životě, že byl několikrát ve vězení a pak mi začal ukazovat tetování různě po těle. Po půl hodině jsem to nevydržel a radši jsem zbytek cesty stál v uličce.

Happy

Přesně tohle jsem měl na mysli. Ono nás bude více, co si nějakou podobnou zkušenost zažili…

Karl vB.

Pokud by soupravy na Ex7 a R17 měly identické složení – mix kupat a velkoprostorů, tak by se velmi jednoduše ukázalo, v jakém provedení se jaká část cestujících cítí lépe a pak by se dalo s takouvou informací pracovat a proporce mezi oběma typy vozů vyladit ke spokojenosti obou skupin uživatelů.
Získaný výsledek by se dal promítnout i do požadavků „velké“ soutěže na balíček Jih na 15 let po roce 2031.
Je mi ale jasné, že v době chronické vagonové nouze je takový návrh pouhým teoretickým plácnutím do vody a dopravce je rád, že něco ucházejícího vůbec dal dohromady.

Jakub P

Mam dojem, ze to uz je celkem zname a vyzkousene, ze poptavka je cca 2x az 3x vetsi po velkoprostorech. Pridejte vetsi kapacitu a dalsi vyhody velkoprostoru pro dopravce, napr. snazsi uklid a muj tip je, ze smysluplne maximum kupe ve vlaku je cca 1/4 jeho kapacity.

Bram

Přesně tak, malokapacitní kupé vozy kráčí konečně do historie.

Jaaa

Malokapacitní vozy = větší pohodlí. Nechte mi moje kupátko a sám si jezděte sardinkárnou. Pokud to bude 30 % kupé a 70 % velkoprostor, přijde mi to OK. Ale rušit všechny velkoprostory = musím snášet řev a kravál každé jedné existence ve voze. Teď jelo mimino v Comfortjetu v první třídě. Nic proti miminu, to za to nemůže, ale rodiče nebyli ani schopni sklopit jedno držadlo na kočárku, kterej tak blokoval průchod všem. A díky řevu na celej vagon pohodlí první třídy k ničemu. Nebo před časem jeli v Comfortjetu vodáci, co potřebovali hrát na kytáru, jindy nějaká “pánská jízda… Číst vice »

Michal M

Já teda asi jezdím jinou R17.

Pezos

Až na to, že největší bordeláři si osvojili „krásný“ zvyk, nechat dveře na kupé rozvalené na plno.

Stráťa

Kolik si připlatíte za kupé? Stejné náklady a menší kapacita vozu znamenají vyšší cenu jízdenky.

Jaaa

Klidně dám tu třetinu navíc, co dávám teď za první třídu.

Michal M

Pokud by se jednalo o nové vozy, budou to velkoprostory – z důvodů, které popsal Jakub.

TheBaal

Celý vlak jenom oddílový je špatně, stejně jako je špatně jenom velkoprostor, každé uspořádání má své pro a proti. Především oddíly pro rodiny s dětmi by mělo být vždy kupé.
ARmpee⁸²⁹ by měli deklasovat na 2.tř. a jako 1.tř. tam dát Aee/Ampz. Co se zbytku soupravy týká, tak 2x Bmz a 2x Bd(m)pee, nebo Bpee.

Twix

Ani pro rodiny s dětmi není kupé vždy ideální. Naše děti už nejsou úplně malé, chovat se ve vlaku umějí a nejlepší je tak čtyřka u stolku ve velkoprostoru, kde jsme spolu. Zatímco v kupé všechno sdílíme se dvěma cizími lidmi. Jenže ČD to „vylepšily“ tak, že z každé čtyřky ve velkoprostoru se jedno místo nedá rezervovat, tak nás nutí do toho kupé…

Juraj

Tak zrovna za Aee odmítám připlácet jako za 1. třídu, protože nenabízí vůbec nic navíc a komfortem je horší než Bmz. Ta řada je poplatná konci 90 a už dávno neměla existovat.

The Baal

Já třeba podobně odmítám připlácet za ABpee, které je teď na R11 a R12.
Rozdíl mezi Aee a Bee je v rozteči sedadel a možnosti sedadlo posunout. Kdyby tam místo těch sedadel stylu B(p)ee dali sedadla z Bmz přečalouněná ve stylu 1.tř. tak by to bylo hned o něčem jiném.

Petr0003

Supr kupé.

Kamui

Já mám kupátka rád – na rozdíl od moderních velkoprostorů se tam dá za tmy alespoň zhasnout. A tři sedačky na šířku vozu jsou také lepší než čtyři.

Beny

Jo, také je mám rád pokud jedu mimo špičku sám. Špičky jsou v nich ale na houby.

Stráťa

Tři sedačky na šířku jsou lepší než čtyři ale neplatí to pokud jsou namačkaný všechny vedle sebe v kupé. Než sedět zmáčknutej mezi dva cizí lidi je asi lepší i stát, takhle pohodlné cestování opravdu nevypadá.

Kamui

Nesouhlasím. Loni jsem absolvoval celkem dlouhou cestu v Polsku na prostřední sedačce v kupé mezi dvěma lidmi, a bylo to mnohem lepší než sedět namačkaný na dvojce mezi dalším člověkem a zdí. Já si celkově myslím, že v dálkové dopravě by u vozů evropského průjezdního profilu mělo být normou mít tři sedačky, čtyři pouze v regionální dopravě, kde se nejede tak dlouho.

SJ

Čtyři sedačky na jedné straně v kupé za komunismu dobově odpovídaly tomu, že po našich silnicích tehdy jezdila zhruba třetina osobních aut než dnes. Kolik manželství ze 70. a 80. let se seznámilo právě v tomto klaustrofobním prostoru. Mnozí z nás by tu tak třeba ani nebyli.

Michal M

Rodiče spolužáka ze základky se seznámili v Os Hranice-Púchov, takže to jde i bez kupátek, milý Marconi…

M474003

Stejně ti někdo rozsvítí. A bude trvat na tom, že se nesmí zhasnout.

Jaaa

To je o domluvě. V takovém případě holt taky začnu dělat naschvály – třeba že nesmím zadržovat prdy. 😉

(Vtip.)

TnM

Velkoprostorovy vuz, to je takový autobus na kolejích. Výhoda vlaku – soukromí, klid, prostor na nohy – jsou pryč.

Herold

Soukromí s pěti cizími lidmi v kostce 3x3x3 metry? To máte o soukromí podivnou představu…

Twix

Ty 3 metry to jsou akorát na tu výšku, ostatní rozměry jsou menší. A taky si jako soukromí nepředstavuju prostřední sedačku bez stolku kde koukám cizím lidem do klína.

Daniel Jablonecký

Kde by se tam vzaly 3 metry? Ty tam nejsou ani v jednom rozměru.

Jakub P

Nic z toho v kupe nenajdete, pokud ho neobsadite cele. V dobre udelanem velkoprostoru to taky neni zarucene, ale sance je vyrazne vyssi.

A. O.

To popisujete správně kupé.
Seděť na ploše sotva 2×3 metry s dalšími až 5 lidmi, které neznám, navíc v uzavřeném prostoru je vážně super. Stoleček apod. neexistují.
Kupé je vhodné pro cestování skupin, kdy se celé osazenstvo kupé zná. Sám, je-li to jenom trochu možné a mám jet sám, snažím se kupé vyhnout za každou cenu.
Ale je to otázka preference. Osobně nicméně pozoruji, že víc lidí preferuje velkoprostor…

Sněhulák

Samozřejmě je hloupé, že na jednom spoji jezdí jen kupé a velkoprostory vůbec. Na druhou stranu je škoda, že se dnes už nové oddílové vozy vůbec nekupuji, na některých dálkových linkách by své uplatnění určitě našly. Třeba i zmíněné Bmz²²⁶, to jsou že mě velice pohodlné vozy

Ondřej

Nechápu rozdělení linky R11, jaký byl proto hlavní důvod, aby se trasa v Budějovicích rozdělila?

JaK

Odradit cestovatele 🙂

Karl vB.

Trasa R11 PL – CB – JI – BR je relativně dlouhá.
Důvody pro rozdělení jsou dva:
1. Na trati 190 se bude kopat, stavby SŽ C-04 a C-05, hrozí tedy přenos zpoždění dál.
2. Různý charakter cestující frekvence PL – CB a VNL – JI – Brno
„Důvodem rozdělení jsou výrazné rozdíly v poptávce cestujících. Zatímco mezi Plzní a Budějovicemi je o vlaky zájem i díky neexistující autobusové konkurenci, dále na východ je vytíženost podprůměrná. Je to dáno i zanedbaností infrastruktury, výlukami a nutností měnit lokomotivu.“
https://zdopravy.cz/dalsi-velke-sousto-pro-dopravce-stat-da-letos-na-trh-balicek-jih-zahrne-jizni-expresy-i-rychliky-167007/

A. O.

Důvody, proč je rameno Brno – ČB méně využité můžu podepsat. Buď jedu autobusem (jak je na dálkové cesty nemám rád), nebo jedu „zkratkou“ přes Prahu. Celkový čas cesty je cca. o hodinu delší (způsobeno až hodinovým čekáním v Praze na přípoj), ale to jde přežít.

os.ka.rek

Prý kvůli zamezení přenášení zpoždění + odlišné vytížení v jednotlivých úsecích, kdy od Budějic směrem na Brno jezdí minimum cestujících.

Kandelábr

Z Plzně do Brna je výhodnější jet přes Prahu už teď

Jaaa

Zajímavé, že spousta lidí jezdila třeba Budejovice, Strakonice nebo i tu Plzeň přímo. Hlavně starší lidé se zavazadly nebo rodiny.

Čím by to asi tak bylo?

Prostě ministerstvo snižuje kvalitu služeb a má na to tisíc výmluv. Jen ono může za to, že vlaky nestíhají a nejsou v některých úsecích plné – protože se prostě nestará.

_mm

Ale třeba že Strakonic už ne. A rozumné spojení autobusem je dvakrát za týden.

Pán jeskyně

To ano, ale přes Č.B. se projíždělo i z nácestných směrů jako Strakonice, Písek, Sušice. Kéž by aspoň ta linka Plzeň-Č.B. měla příjezdy do cílových stanic v půl, aby byla garance přestupu…

Mirek3

Pěkný den možná i levnější po hlavní trati

Jaaa

Bez garance návaznosti. Fakt děkuju pěkně.

Jiří Švácha

Dík za info. Takže jedině busem nebo autem. Do kupé mě nikdo nedostane.

anonym

Tak jeste tam jezdej rychliky, ty tusim velkoprostor maji

Honza V.

Pokud vám vaše auto připadá větší než kupé…

M19

V autě vozíte cizí lidi? 😁

Honza V.

Tak přece tam nebudu jezdit sám, ne?

A. O.

To není úplně ideální přirovnání, že?

Marek

Mám to stejně. Dokud jezdili velkoprostorové vozy, tak jsem jezdil vlakem. Ve velkoprostoráči se dalo v pohodě pracovat, v kupé to nejde. Takže jezdím autem.

Adam Tywoniak

V autě máte možnost pracovat?

M19

Ne, ale se započtením doby nutné k přesunu na a z nádraží je to rychlejší. Takže ta doba kdy člověk nemůže pracovat se zkracuje. 😉

A. O.

Tak jezdí poněkud rychlejším prostředkem, ve kterém nemusí sdílet uzavřený prostor max 3×2 metry s náhodnými lidmi.

Marek

Ten uzavřený prostor bych ještě přežil, i když někdy je to teda peklo. Ale když si mám vybrat mezi cestovní dobou necelé dvě hodiny, nebo lehce přes tři hodiny, tak není moc co řešit.

Marek

Nemám, ale autem jsem v kanclu pohodlně za dvě hodiny maximálně, často rychleji. Vlakem to trvá lehce přes tři hodiny. Dokud jsem z těch tří hodin mohl hodinu a půl pracovat, tak se delší doba jízdy dala odůvodnit jako užitečně strávený čas. Jenže když se ve vlaku pracovat nedá, tak už opravdu jenom porovnáváte cestovní dobu mezi autem a vlakem. A tam prostě vlak nevyhraje.

Daniel Jablonecký

Tak se tak neprožívejte, chlape.

Michal_80

Co se týče počtu cestujících, tak ta mezinárodní funkce Jižního Expresu je, až na výjimky kolem různých svátků, spíše okrajová. Je to především rychlé spojení Praha-ČB/Tábor, kde spoustu cestujících cestu využívá k práci na počítači a velkoprostor proto preferovali. A v sezóně je to i turistický vlak směr Lipno, kde to bude masakr, co se týče přepravy kol. Jedno Bbdgmee, které navíc často chybí, nestačí poptávce.
Neříkalo se původně, že sem po příchodu CJ půjdou vozy z Berlinerů??

Eman

Co myslíte tím „neříkalo se“? Spekulace a zbožná přání ve zdejších diskuzích? 😀

Flek

To bylo i od někoho z cd, že vozy z Německa mají jít na jiné ec vlaky, kam jinam taky s nimi.

piko

mají jít na komerční spoje praha-ostrava

Michal M

Pokud MD umí platit za špajzák, mohlo by v létě připlatit i za hytlák.
Otázka je jestli nějaký na 180 km/h mají. 🙂

Pán jeskyně

Říkalo, ale MD vypsalo soutěž s požadavky mouchy snězte si mě, kdy na jedinou trať s rychlostí přes 160 v ČR nevyžadovalo ani pro expresní vozbu soupravy na 200. Mají tak, co si objednali a my musíme chápat ČD, že nejsou charita, aby jim dávali nad požadované.

Vojta Svobodný

Tak ono se hlavně říkalo, že sem nasadí pendolina, aby se mohlo jezdit skutečně těch 200 km/h

Matěj

Rozdělení linky Plzeň – České Budějovice – Brno je zbytečné vyrábění přestupu. Kdo potřeboval, mohl se pohodlně dostat bez přestupu napříč celým krajem (a i dál). Dříve byl tento krok zdůvodňován potřebou vyšší kapacity v úseku Plzeň – Budějovice, což, obávám se, už neplatí. Kromě toho i toto se s ohledem na úvrať a pobyt v Českých Budějovicích dá řešit velmi snadno přidáním / odebráním vozů.

Továrna na čokoládu

Ono to bude mít vícero důvodů. V první řadě nejspíš není velká poptávka po přepravě mezi Plzní a Jihlavou či přímo Brnem. A to procento lidí, které takto cestuje hold přežije jeden přestup, který za standardních okolností vychází. Dalším důvodem by mohlo být to, že poptávka po přepravě mezi Plzní a Českými Budějovicemi je větší a v případě nasazení modernějších vozidel či sestavení atraktivnějšího jízdního řádu to dokáže přilákat další lidi. Mně osobně chybí dostat se rychlíkem na sedmou ráno do Plzně. Na celé lince Plzeň-Brno je potřeba tuším osmi souprav. Za současného stavu jste schopen Plzeň-ČB vyjezdit se třemi… Číst vice »

Jaaa

“ A to procento lidí, které takto cestuje hold přežije jeden přestup”

A tak je to na ministerstvu se vším. 😉

Důvody chápu, ale ministerstvo nehnulo prstem k tomu, aby je zmírnilo.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Kromě minima lidí jedoucích celou trasu je dobré zmínit, že trať z Veselí n. L. do Jihlavy je v hodně špatném stavu a nevěřím tomu, že by někdy došlo k nějaké modernizaci, teda na většině úseků spíš k novostavbě.

A. O.

A to je škoda…

A. O.

Kdyby se tam udělalo něco s infrastrukturou (už se dělá) a se soupravami, tak si myslím, že by to té lince docela pomohlo.

Jaaa

Koleje s nejvyšší rychlostí 65 km/h opravdu nejsou dnes konkurenceschopné. Ale jak říkám, ministerstvo bude raději vymýšlet fantasmagorie s D20.

SJ

Kupé opravdu není retro, je to mnohem historičtější kategorie. V legendárním švejkovském filmu Poslušně hlásím se vyskytují jak kupé, tak zákaz fotografování na nádraží. Uplynulo více jak 100 let a máme to tu stále (zase).

Jaaa

Jj, hlavně se tam vyskytují vlaky. Uplynulo 100 let a máme je tu stále…

Vondrák

Posledních šest let. Pak klasika, žluťásek nebo Arriva… bude to lukrativní linka. Vzhledem k tomu, že nejspíš už budou dráty do Krumlova… spojení Prahy, Krumlova a Salzburku, to je velká výzva… Tak ať vyhraje ten nejlepší🙂

Daniel Jablonecký

To je výzva spíš pro autobus. Netuším, kudy by ten vlak z Českého Krumlova do Salcburku měl jet.

Vondrák

Ja taky nikde napsal, že by mělo být přímé spojení Krumlova a Salzburku… Jde spíš o to, že by měl celý balíček jeden dopravce, který s tím umí pracovat… za týden navštívit tyto tři historické unikáty na jednu jízdenku, za dobrou cenu bude lákavé pro turisty…

Daniel Jablonecký

Tak si to zkuste po sobě ještě jednou přečíst.

Vondrák

Čtu a pořád tam nikde nevidím přímé spojení z Českého Krumlova do Salzburku….😉

Twix

Flix jede z Krumlova lesem rovnou do Kaplice, v Salcburku pak staví jen na P+R Süd u dálnice, nedokážu říct jak moc se využívá v této relaci 🙂

M19

Autobus Praha – ČK – Salzburg už jezdí. 😉

Ondra K.

Míra lukrativity linky taky bude záležet na tom, jestli se bude soutěžit samostatně nebo zase v jednom balíku s R11. Zrovna R11 díky nutnosti použití HV může atraktivitu značně srazit.

Ondra K.

Z příspěvku mi vypadlo „použití HV dvou trakcí“.

Jakub P

V roce 2025 vypravovat vlak pouze s oddilovymi vozy neni retro. Je to az bizarni retro. Na druhou stranu je aspon clovek varovanej a pojede spis tou R17, kdyz to pujde.

Luděk Štěkala

Za mě v pohodě.

noerf

Až na to, že expres jede trasu Praha – České Budějovice i dvacet minut rychleji než rychlík a bývá solidně obsazen. Rychlik jezdí plně obsazen mezi Prahou a Benešovem a zbytek trasy je obsazen minimálně.

Ondra

To není pravda. Do Veselí nad Lužnicí s ním stále jezdí dost lidí.

anonym

Coz uplne nechapu, proc jizni express s vyjimkou posledniho nestavi i ve Veseli a nejsou na nej udelane navaznosti smer JH a Trebon.

Flek

Třeboň má svůj vlak.

anonym

To sice jo, ale ty nejezdej ani v dvouhodinovem taktu a musej preprahat ve Veseli. Kdyby se to lip nacasovalo, tak by se z JE dalo prestoupit na Luznici/Silvu Norticu a z Prahy do Trebone by to bylo kolem 1h40.
Muj nazor je, ze takhle proste nevyuzivaji potencial a cesta trva o nejakou ca pulhodinu dele, nez by musela.

Jaroslav

Expres spojuje krajská města! Tábor je zastávka jen jako bonus. Proto je o těch 20minut rychlejší než rychlík! Ten obsluhuje i ostatní větší sídla na trase.

Jakub P

Tyhle paušální poučky, přes který nejdede vlak…

Jako základní, výchozí pravidlo je to dobrý, ale pak by bylo fajn vzít v úvahu specifika jednotlivých krajů. Rozlohy, polohy krajských měst, rozložení populace ve zbytku kraje, tratě v kraji… Proto je ten Tábor naprosto jasnej, ne jen bonus. A proto by mohlo dávat jako bonus smysl to Veselí.

Tomariero

Rychlíky jezdí plné minimálně po Tábor (tzn 2-3 na čtyřku) za Táborem to klesá a za Veselím je to většinou 1 človek na čtyřku, případně na kupé. U Expresů je to z Budejc tak 2-3 na kupé a z Tábora tak 5 na kupé.

Michal M

Jet R17 je naprostá blbost, expres je neuvěřitelně rychlej.

Tomariero

Já tedy minimálně pokud se vracím z Prahy tak si kolikrát časují příchod na nádraží tak akorát abych jel domů R17 právě kvůli velkoprostoru, naopak do Prahy jezdím převážně ex7, byť tam je to hlavně z důvodu že jezdím většinou ráno v 6 a to R zrovna nejede.

Jakub P

Rychlost neni vse. 20 min navic mi za velkoprostor misto kupe stoji.

Jaaa

A někdo jiný to má zas naopak. Co tím tedy chcete říct?

Jakub P

Ze sestavit v roce 2025 cely vlak jen z kupe vozu je bizarni retro…

Jaaa

Ne, není. Kupé != retro.

Flek

20 minut rozdil je neuvěřitelná rychlost, hotový sinkanzen.

Frantisek X

A je lepší o 20 minut kratší dobu stát, v lepším případě se mačkat (když víte, kdy pojedete, a s jízdenkou si pořídíte místenku), nebo o 20 minut delší dobu celkem pohodlně sedět, a ještě mít možnost k jihu Prahy (pokud tam směřujete) zamířit už z Vršovic, namísto putování s davy po hlavním nádraží?