Krkonošský svazek opět křísí plány na prodloužení železnice z Rokytnice do Harrachova
Propojením železnice podél Jizery by vznikl drážní okruh kolem Krkonoš.
Železniční trať z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou by podle představ oblastní destinační společnosti Svazek Krkonoše mohla být prodloužena až do Harrachova. V minulosti několikrát opakované vize oživil tento týden předseda Svazku měst a obcí Krkonoše a vrchlabský starosta a senátor Jan Sobotka.
„Svazek Krkonoše a Spolek železniční historie Martinice v Krkonoších bude pokračovat v iniciativě propojení kolejí z Rokytnice nad Jizerou do Harrachova, čímž vznikne možnost tzv. zokruhování železniční trati kolem českých a polských Krkonoš. Záměr je zakomponován v zásadách územního rozvoje Libereckého kraje. Jedná se o složitý a nákladný projekt (nové koleje, tunely, mosty), ale jako plán už existuje,“ uvedl na svém facebookovém profilu Sobotka.
Plány na propojení Rokytnice a Harrachova měl už hrabě Jan Harrach na počátku 20. století, nikdy k nim ale nedošlo. Svazek své plány připomněl jen pár týdnů poté, co se pozastavil nad projektem tramvají v Rokytnici nad Jizerou.
Správa železnic s prodloužením nepočítá
„Opakovaně jsem jednal s hejtmanem Půtou a žádal ho o zpracování studie proveditelnosti, která by prokázala technické řešení a odhadla náklady. Bohužel k tomu zatím nedošlo,“ řekl Sobotka.
„Liberecký kraj je připraven o záměru detailněji jednat, pokud bude aktivita přicházet ze strany místních samospráv. Klíčovým problémem, který je nutné vyřešit nejprve, je umístění trasy nové dráhy, respektive zodpovědět otázky územně – plánovací, majetkoprávní, legislativní a především si ověřit, zda je tento záměr ekonomicky proveditelný a udržitelný,“ uvedl statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták
Trať by na pár kilometrech musela překonat značný výškový rozdíl: na zhruba 11 kilometrech 300 metrů. „Propojení Rokytnice a Harrachova je navrhováno odborníky v dopravě ( KORID LK ), hlavně kvůli tomu, aby se v budoucnu napojily sídelní útvary a dávalo to smysl pro základní dopravní obslužnost,“ dodal Sobotka. Podle něj má propojení do Harrachova smysl i kvůli tomu, že by se zokruhovala železnice kolem Krkonoš i přes Polsko. „Tak to měl v plánu již hrabě Harrach,“ dodal Sobotka.
Korid LK, Libereckým krajem vlastněná firma, před časem zpracovala studii o zefektivnění provozu na trati z Rokytnice do Martinic. „Oproti nesporným benefitům prodloužení tratí a jejich případnému spojení stojí velmi vysoké investiční náklady,“ píše se ve studii, v které náklady na 2,8 miliardy korun. Plán počítá s tím, že by trať vedla z harrachovského nádraží k silničnímu obchvatu města do prostoru bývalých dolů, odkud tunelem projde k úpatí Čertovy hory. Odtud by vedla 2,7 km dlouhým tunelem do rokytnického Vilémova, odkud by vedl podél Jizery, za Vilémovem 900 m dlouhým tunelem až do prostoru křižovatky U Kroupů a dál k rokytnickému nádraží. Druhá verze počítá s trasováním přes horní část Rokytnice nad Jizerou.
Trať z Martinic do Rokytnice není příliš využívaná, v úseku z Jablonce do Rokytnice nad Jizerou Liberecký kraj objednává už jen jeden pár vlaků o víkendu. Správa železnic se investici do prodloužení tratě nechystá. „Záměr prodloužení železničního spojení z Rokytnice nad Jizerou do Harrachova Správa železnic zaznamenala. Jednání v této věci zatím neproběhla a současně záměr není blíže sledován v našich plánech,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.