Kritizovaní jezevčíci dostali novou verzi. Nad dveřmi metra ukazují už jen jednu linku
Alternativní zjednodušená verze jezevčíků v pražském metru. Foto: PID
Alternativní verze jezevčíků doplnila ty předchozí ve třech soupravách metra. Porovnávat je půjde do března.
Dobrý den, nikde jsem se dosud nedozvěděl oficiální důvod změny, některé důvody zde zmíněné jsou fabulace a odhady či zbožná přání diskutujících, ale oficiální vyjádření: „měníme to protože … a máme důvod změny podložený tímto …“ jsem nezaznamenal.
Mám pocit, že hlavními důvody změny je potřeba sladit s novým systémem orientace. V zásadě je to ale blbina. Mohl by pořád zůstat starý způsob, dokud nebude metro D.
Vzhledem k tomu, že teoreticky pořád vlaky mohou přejíždět, tak je třeba vyznačení jen aktuální trasy, nesmysl. Ostatně, vlaky M1 půjdou časem na linku B kvůli novým soupravám pro linky C a D.
Důvody změny jsou ty, aby to bylo součástí nového orientačního systému, který se á zásadně vylepšit oproti současnému stavu. Vylepšit samotné jezevčíky (např. aby byly lépe přístupné pro hůře vidící), připravit je na na linku D.
Až půjdou vlaky M1 na linku B, fakt není problém ty jezevčíky přelepit.
S tím vylepšením pro hůře vidící ovšem dost koliduje to černé pozadí. Vím, o čem mluvím.
Nevím, tohle vypadá jako blbost. Možná by se hodilo to udělat tak, že by člověk věděl i z jezevčíku, kde je a kam míří, ale to by chtělo zásah do vozů, a k tomu ještě hned připravit na to, že bude metro D. Takhle je to ale jen změna pro změnu, což je blbé.
Nějaké úvahy o jezevčících displejových tu myslím také byly prezentovány.
Původní byla lepší…ať tam nechají rozpis všech stanic i u připojovacích linek….! To tam můžou dát jen žlutou čáru a nápis Zličín a Černý most….ať dostaví raději okruh….
Tak já třeba nejsem Pražák a když jedu do Prahy, tak ocenim v metru původní koncept se všemi linkami. Hned vidím kde a na jakou linku mám přestoupit. Pokud tam je jen aktuální trasa, tak pro mimoprazskeho člověka je to obtížné
Na jakou linku přestoupit asi víte, než do metra vlezete. A kde na tu linku přestoupit na tom plánku najdete.
Jezdíte metrem? Z vlastního pozorování vím, že mimopražští cestující na těch jezevčíkách hledají cílové stanice na jiných linkách a odvozují, na které stanici přestoupit (a počítají, kolik stanic mají jet).
Ovšem, pokud místo reklam budou v metru viset i kompletní plánky sítě metra, pak prosím, jednolinkové jezevčíky budou přijatelné, ale ne s černým pozadím, pls.
Mě to připadá praktické, zvlášť jestli bude písmo větší, než na stávajících, takhle z fotek to nepoznám. Akuálního jezevčíka osobně *skoro* přečtu odkudkoliv, ale čitelnost vylepšit rozhodně jde.
Zase výmysl, aby nějací grafici mohli sosat veřejné peníze… Dokud jsou pouze tři linky metra, není třeba vymýšlet nové schéma a vynakládat na takovou malichernost zajisté statisíce.
I na mě to tak působí.
Stoprocentní souhlas. Proč vymýšlet nèco, co už bylo vymyšleno. Původní schéma bylo naprosto přehledné a praktické.
Právě, stávající schéma bylo přehledné a praktické i pro nepražáky nebo i pro pražáky, kteří jedou na druhý konec Prahy jednou za uherský rok. A že by současný jezevčík nedokázal absorbovat ještě jednu linku – to se mi nezdá. A i kdyby nedokázal, tak můžeme dát plán metra tam, kde visí přeprabí řád a reklamy a reklamy dát do prostoru jezevčíků nad dveřmi. Pro cestujícího jsou důelžitější informace kam jede než reklama na nějaký produkt.
A ktere to puvodni schema teda mate na mysli? To bile neni puvodni, a ted se podrzte, predtim bylo dokonce nekolik desetileti cerne!
A co říkáte nepřesnosti zakreslení jihozápadní části béčka na schématu u dveří. Má to být takové účko, které více odpovídá lokalizaci, tohle, co namalovali, je přímka a takhle metro nevede. Může to být problém při porovnávání schématu s mapou. Co vy na to?
Je to schéma, ne mapa.
Právě v tom spočívá rozdíl mezi mapou a schématem.
Když tam tedy bude pouze jedna linka, líbilo by se mi ještě, kdyby byla linka orientovaná podle směru jízdy. Takže dva protilehlí jezevčíci by byly zrcadlově orientovaní.
Neznamenalo by to je co půl roku (nebo jak často se ty soupravy obrací) přelepovat?
Zrovna ve středu jsme s nimi byl na výzkumu těch tabulí na Jířáku. Zkoumali tabule ve stanici – směrové i jezevčíka. Úkol podle směrových tabulí kolej 1 Depo Hostivař, kolej 2 (c) Centrum Nemocnice Motol zkuste vymyslet, jak byste jel na – teď to pozměním, abych nevyzrazoval – Senovážné náměstí … Jsem slabozraký, hodně špatně vidím, takže zvl. písmenka na těch panelech v soupravě jsem neviděl, jsou menší, než na bílých. Doufám, že teď na tom novém jezevčíkovi to bude o něco větší. Takovýhle podobný jezevčík býval v 70. letech na céčku. Já bych byl pro digitálnín zobrazování cesty, kde… Číst vice »
Takze nejdriv vymysli zmenu pro zmenu a lak ji jeste „upgradujou“. Boha jeho …
Výborný nápad… Takže přijedu do Prahy a najednou se nebudu moci snadno jedním pohledem ujistit, kam že to přesně jedu a kde přesně přestupovat. Hm, soudruzi z DP, metrem jezdí i přespolní. A možná to i chcete, proto jsou snad P+R parkoviště, ne?
Budete to mít u dveří, soudruhu z vesnice
U dveří je to v přecpaném metru určitě skvěle viditelné
Soudruhu z pražské bubliny, u dveří na tom plexiskle je to ale nízko, takže při narvaném metru bude potřeba obtěžovat ty co tam budou stát a zavazet, zatímco v původní verzi, kde je to nad hlavami všech stačí jen vzhlédnout.
Když už jste v soupravě metra, tak snad víte, kam jedete. Nebo vy když přijedete do Prahy, vlezete náhodně do nejbližší soupravy metra, a tam teprve začnete zjišťovat, že jste měl jet na opačnou stranu?
Hele, a víte, že občas ano?
Kvůli podivným minoritním způsobům použití není možné upozaďovat hlavní způsob použití. To byste taky mohl chtít nad dveřmi pražského metra schéma metra v Paříži, protože občas v metru plánujete cestování po Paříži.
Pro tenhle váš způsob použití budete mít kompletní plánek vedle dveří.
Dle Vaseho vysvetleni vlastne nepotrebujeme jezevciky zadne, protoze prece vsichni vime kam jedeme jeste nez nastoupime do metra, ze? Jsem prazak a kdyz vim, ze se mam s nekym srazit napr na jiriho z podebrad, tak proste skocim na kacerove do metra smer centrum a ve vagonu se kouknu kde prestoupim, protoze z hlavy nevim ani po 30ti letech kde je stanice na kterou skoro nejezdim…
Podle jezevčíka poznáte třeba to, jestli jedete správným směrem nebo kolik zastávek ještě zbývá (abyste vystoupil na té správné). Pokud nevíte, že Jiřího z Poděbrad je na A, tak se holt budete muset podívat na ten plánek vedle dveří.
Mně se to líbí. Nad dveřmi stačí jednoduchý přehled, abych si mohl spočítat stanice, vedle dveří úplná mapa pro celkovou orientaci. Černý podklad je fajn (podobně jako tmavý ciferník hodinek v kombinaci se světlými ručičkami pomáhá k rychlejšímu odečtení času).
Spočítat stanice si může člověk ale jen tehdy, pokud ty názvy přečte, což je u tohoto barevného nesmyslu dost problém. Plus nemůžete plánovat cestu s přestupem najednou, jelikož v novém návrhu uvidíte jen aktuální linku.
Takže: užitečnost na nic, designově nesmyslné a neladící s prostředím vozidel metra, zjednodušení použití v záporných hodnotách…
Nechapu proc misto puntiku stanic udelali dernou pasku a ze symbolu vozicku (preskrtnuteho) pouzili carku… nedava to smysl…
Navic jezevcici v zahranici nekdy byvaji elektronicke se zobrazenim konkretni stanice a nasledujicich stanic…
Já teda chápu že se všichni v ty Praze ztratíte, když nejste schopní najít to mapu co je hned vedle dveří ve očí, kde jsou zobrazeny všechny stanice metra na mapě tak, že je to pro turistu užitečnější, než nějaký jezevčík.
Sice jo, ale jezevčík je také užitečný – když je nával.
To souhlasím, ale primární účel jezevčíka je si kontrolovat, za kolik stanic budete vystupovat. Když nevíte, kam jedete a kde přestoupit a doufáte, že se to dozvíte až v soupravě, to prostě není dobrá strategie.
Přestupní body tam jsou zakresleny.
Však právě! Takže jedině k čemu by jiné linky byly je zjistit na kterou linku vlastně přestoupit
Už bylo na ČT, jak se nedodržoval starý design, a tak se dělá nový. Je to o nezvyku, ale černá není dobrá. Ty mínusy místo vozíčku – to radši úplně zrušit – takové informace lidé mají, tak to zbytečně kazí design. To už by byl lepší displej, který je uź v autobuse či tramvaji. To se bude měnit rychleji až z toho cestujícím bude přecházet zrak. Tyto věci ale slouží k orientaci a orientační vodítka by se měla měnit co nejméně, aby z toho nebyla dezorientace. Designéři ale musejí být z něčeho živi…
Byl bych pro symbol vozíčkáře, ale také pro symbol nevidomého – panáka s bíélou holí u stanic, které mají vodící pásy – vyfrézované žlábky, hlasové majáčky na vysílačku VPN a trochu špatně taktilní bezpečnostní pásy. Nejsou to stejné stanice jako bezbariérové pro tělesně postižené. Ale jinak souhlasím – displeje podobné těm v autobusech, ale ty prý Čitelná Praha budou taky předesignovávat, tak nevím, co z toho zůstane.
Vodící pásy mají všechny stanice. A když už budete do zobrazeného schématu přidávat symboly pro nevidomé, nezapomeňte ještě do akustického hlášení přidat informace pro neslyšící.
Možná se ptám blbě, ale opravdu nevidomým pomůžou nakreslené piktogramy, které neuvidí? (Ani ti slabě vidoucí)
Za mě úplně nejhloupější varianta, statusu quo nesahá ani po kotníky…
Kolikrát se mi stává, že na lince jedné ve voze studuju stanice linky jiné, abych doladil trasi nebo odhadl čas…
Tak od toho máte krásnou mapu vedle dveří, kde si můžete pomoct i tramvajemi 🙂
Doufám, že to vylepili pouze nad dveře nad jednou stranou aoupravy (A-B na severní, C východní bočnici), když už je takto orientovaná trasa. Alternativou by vylo mít i zrcadlově otočené trasy.
Ono se vystupuje z vlaků metra jen na jedné straně?
No, spíše jde o to, zda se povedlo na A,B vylepit správný směr, tj. mít zrcadlově otočené teploměry pro pravé a levé dveře. Na C stačí jeden typ neb se po čase otáčí na trianglu a jezdí obráceně.
Zatím se to testuje na áčku na jedné straně na třech soupravách, ale soupravy metra se neotáčejí, navíc i béčko má na Černém mostě břehová nástuipiště. Dobré by byly i takové tabule, které jsou v tramvajích a které ukazují na které zastávce se nacházíte. Hlásí to, ale pak tu jsou lidé, kteří neslyší …
Proč jen jedna linka?
Nechápu ten dnešní úchylný trend do všeho vrtat a překopávat to, co se za léta osvědčilo. Pro Pražáky se to nedělá a pro mimopražské návštěvníky a pro ty co jezdí jen občas je samozřejmě lepší mít jezevčíka se všemi linkami. Takto bude zmatek a zbytečný čas strávený u velké mapy s linkami na nástupišti při přestupu. Také mi není zapotřebí si gúglit mapu metra v mobilu, nebo se plánuje vydávat papírové mapky se všemi linkami u přepážky?
No otázka do diskuze – jak se pozná, že se něco „osvědčilo“? Že to tak bylo posledních 10 či 20 let a za tu dobu se to neměnilo? Já neříkám, že se má dělat jen změna pro změnu a ať už je v tomto konkrétním případě lepší nová verze či původní, ale jen že se mi zdá, že je určitá část lidí, co je prostě konzervativní a jakákoliv změna je pro ně automaticky změnou k horšímu už jenom proto, že je to změna. A nejsou schopní a ani ochotní se bavit nad jednotlivými argumenty, proč si třeba autoři nového řešení… Číst vice »
Veci se casem meni, to je v poradku, ale ten stary jezevcik se tremi linkami byl pro nas, kdo jezdime do Prahy jen zridka, opravdu praktictejsi a predpokladam, ze Prazaci se vyznaji i bez nej…
Kdyby nic jiného, tak se staví linka D, která jaksi na těch osvědčených schématech není. Což mi připadá jako dostatečný důvod ke změně. Nebo budeme linku D na jezevčících tajit, protože se přece nebude měnit něco, co se osvědčilo?
A jak tedy zjistím, kde se nachází zastávka mimo linku? Stávající řešení je asi to nejlepší, co může být. Vysvětlí mi někdo důvod, proč je nutné stávající přehledné schéma za každou cenu měnit?
To budete už muset juknout na čtvercové schéma vedle dveří, no.
Ale ani tam samozřejmě nenajdete, kde je Jungmannovo nebo Senovážné náměstí, či zda můžete vystoupit na Petřinách, když jedete na Sídliště Petřiny, protože Hloubětín neznamená autobaticky Sídliště Hloubětín (je to o zasávku tramvají nebo busem dál) a to už vůbec nemluvím o tom, že Rajská zahrada by měla být prohozena s Černýám mostem, i dkyž teď je tam už CČM, ale správně je to přesně naopak.
U dveří je to v přecpaném metru určitě skvěle viditelné
Tak obětujete 3 minuty a podíváte se na mapu na nástupišti.
A co takhle ponechat stávající funkční stav? Není třeba vymýšlet nefunkční nesmysly, které cestujícím ztíží orientaci.
Jasně, necháme stávající „funkční“ stav, linka D bude jenom pro znalce, kteří ji najdou i bez jezevčíka.
Proto se teď nové varianty testují, aby se našla taková forma, která cestujícím orientaci usnadní. To, že něco existuje dlouho, neznamená, že je to nejlepší možné.
uz jen kvuli tem komentarum v diskusich ta zmena stoji za to 😉
No takhle prosím nechat. Celá síť metra s orientací na skle vedle dveří a paráda.
Pro místa přirozeně tmavá, s umělým osvětlením, je černá verze tabule se světlým potiskem jednoznačně vhodnější, je lépe čitelná.
Jezevčík to je zas žargón.
Šotouši, co dodat 🙁
Elektrikáři mají také jezevčíka.
No jo no, tak prostě tomu tak říkají, co naděláte. Ale pro většinovou populaci je to jedno, ti tomu tak říkat nemusí, nebo tomu můžou říkat klidně třeba „dobrman“ nebo prostě jen „plánek“. 🙂
jedna linka asi stačí. je to přehlednější. Jen bych dal jak na jezevčíka tak na tu větší mapu QR kód s odkazem na kompletní mapu.
A jak si načte QR ko’d ten kdo má jenom tlačítkový telefon? I tací lidé ještě jsou.
A co teprve lidé používající holuby?
Ti nejezdí metrem, ale na koních a krávách, takže je netřeba řešit.
Já mám kamaráda, který nevyjde z domu bez slepecké hole. Co takhleu to udělat v braillově písmu?
Copak nemá takovou tu „krabičku“, která mu spouští hlášení? Nevím, jak to funguje přímo ve voze.
Je to VPNka,. majáčky, ve voze to nemá žádnou funkci, ale na stanicích, kde jsou majáčky, tak informují nevidomé o tom, který eskalátor jede nahoru /dolů, v podchodech k metru, který je správný východ, navádí na vstup do vestibulu metra a na nástupištích, pokud přijede souprava a neotevře dveře, tak povelem může vyvolat jejich otevření. Ne tabule v Braillově písmu je nesmysl. Nám zrakově postiženým pomohou aplikace v mobilu. Pppisy stanic metra jsem zpracoval např. zde https://www.mapotic.com/popis-stanic-a-uzlu-pro-zrakace
Přidáním QR kódu cestující s čudlíkáčema téměř o nic nepřijdou, jen o kus estetiky.
Ale nechápu, proč na jezevčíky i na schémata.
protože to zabere jen málo místa a nepředpokládám, že ta mapka se všemi trasami bude u každých dveří, stejně, jako tam není teď. Je tak jedna na celý vagón.
nenačte, stejně jako si ho nenačte pokud tam QR kód nebude. Přidání QR kódu pro něj ale nepředstavuje žádnou újmu a pro ostatní je to benefit.
protože, výsledkem každé takové ankety je nadpoloviční většina pro to, na co už je zvyklá a je úplně jedno, která verze je lepší. Vsadím se, že když se v 70. letech měnil styl z tmavého na světlý, taky spousta lidí reptala, že ten tmavý styl je lepší a není to potřeba měnit.
Vzpomeňte si třeba, jaké byly diskuse kolem změny loga České televize.
Doufám, že v nových soupravách už bude místo téhle nudle displej, který bude ukazovat i na které zastávce se nacházíte. Také by to chtělo doplnit název stanice na nástupiště, ale tak aby byl vidět z vagonu, teď je tam akorát jako dekorace při čekání na vlak.
Proč hned displej? Žere to proud, je to o dost dražší… Jako to ukazování aktuální stanice je fajn, ale viděl jsem už docela dávno myslím v Paříži na některých linkách to řešení, že v místech stanic v papírovém plánu byly žárovičky nebo LEDky a ta v aktuální stanici svítila… Ono se ty stanice a trasy metra zase tak často nemění. V autobuse či tramvaji má asi displej větší smysl, protože vozidlo může být nasazováno na různé linky…
Na displeji zobrazíte různé informace, jako třeba přestupy z dané stanice (tram i autobusy) výluky, atd. A tramvaje je taky mají.
Jo, a taky reklamy. Děkuji, nechci.
Reklamy už ve vlacích jsou tak jako tak a opět, v tramvajích už displeje jsou a reklama na nich není.
No, zrovna na LCDčkách v tramvaji jsem už nějaké reklamy viděl…
Každá souprava má 5 vozů po 10 dveřích. Nad každými dispolej? = 50 displejů na soupravu?
40, ale to nevadí. Co se vám nezdá?
Proto tam nejsou displeje ale papír.
Černá se mi líbí rozhodně víc než bílá, osobně bych byl pro obě verze – na jedné straně nad dveřmi všechny 3 trasy a na druhé aktuální trasa ve směru jízdy.
To by mě zajímalo, jak byste docílil toho, aby to bylo ve směru jízdy, když by to bylo pouze na jedné straně.
Ve směru jízdy bylo myšleno „trvale orientováno dle směru jízdy“. Vzhledem k tomu, že síť metra nemá smyčky ani trojúhelníky, bude to platit vždy. Opravdu netřeba displeje.
Bude to platit do doby než v depu soupravu otočí…
Směr jízdy tu není rozhodující. Pokud takhle, tak bych vzal tu variantu z bílého jezevčíka a prohodil žlutou a zelenou, červená by byla jako nejfrekventovanější uprostřed. Zleená by šla z levého horního rohu do pravého dolního rohu a žlutá z levého dolního rohu do pravého horního, což by trochu i odpovídalo geografickiému směřování linek, kromě té červené. Ale jakmile začne provoz déčka, tak se Vám to tam už skoro nevejde, což řeší tak, že zmenšili písmo a to může být pro řadu lidí, včetně mě, problém.
To by tam musely být displeje, ne cedulky.
Alternativou je, aby na levé a pravé straně vagonu byly ty cedulky „zrcadlově obrácené“, tzn. bylo by přirozeně jasné, kterým směrem se pohybujete už pouhým pohledem z okna a porovnáním s jezevčíkem.
Metro nemá smyčky, ale úvratě, tj. když dáte na jednu stranu vozu tak, vždy ve směru jízdy je konečná, kam jedete. Displeje nepotřebujete. A z okna opravdu nevíte, kterým směrem jedete – ony stanice jsou z obou stran stejné. Metro v Praze totiž jezdí v podzemí.
Vagóny metra se otáčí!
Třeba kvůli nesouměrnému sjíždění brzd.
Nepotřebujete smyčku, když máte kolejový trojúhelník 😉 .
Za mě ta poslední alternativní verze je nejlepsi když už to musí být v černé barve.
Souhlas, vypadá to přehledné, a i to malé souhrnné schéma tras odpovídá skutečné situací (plánu města) a nemate při orientaci.
Původní bílé jezevčíky půjde nahradit jen obtížně. Nic méně tyhle jsou oproti té první verzi o dost lepší. A, jak se zde píše níže, ve městěch, kde se všechny linky na jezevčíky nevejdou, to takto funguje taky.
Bílý „jezevčík“ rozhodně není původní. Původně byli černé.
Fakt? V černém období snad jezevčíci nebyli, jen čtvercová schémata a ve stanicích teploměry, ne?
Ale no tak. https://www.metroweb.cz/metro/M1/DOD-054.JPG
Nerozumím tomu proč se všechno musí testovat. Tohle je věc kterou mají navrhnou designéři, grafici a psychologové v konečné formě, a v té se to pak má používat. Takováhle metoda pokus-omyl působí hrozně amatérsky. Obyčejný člověk nemůže nikdy kvalifikovaně zhodnotit jestli je grafický design dobrý nebo špatný. Sorry jako.
Ty Andreji, jestli ono to nebude o tom subjektivním vnímání designu každého z nás. Třeba vzpomeňme na takovou chobotnici od Jana Kaplického. Ta dokázala značně rozčeřit vody i u odborné veřejnosti…
„každým z nás“
No… A jak to dopadlo. Místo toho, abychom tady měli chobotnici – architektonicky stavbu na světové úrovni, tak tady nemáme nic.
Dobře že tak, do centra se nehodila. Klidně si ji mohli postavit v Letňanech.
na světové úrovni… co je tohle za maloměšťáctví? nestačí, aby stavba byla elegantní, vkusná a účelná? kvůli jakému komplexu je nutné, aby byla přímo světová?
Takhle se to naopak má dělat všude, kde může.
Psychologové ani nikdo jiný nedokáže popsat všechny vstupní podmínky, udělá se první přiblížení (které by samozřejmě mělo být co nejlepší), a pak se to uživatelsky testuje a upravuje.
Naopak, designéři, grafici a psychologové dávno vědí, že nejsou ti nejchytřejší na celém světě. Proto se takovéhle věci už dávno testují. Je fajn, že to dorazilo už i do pražské dopravy. Amatérské je něco u stolu nakreslit, nechat to všude vylepit a teprve pak zjišťovat, v čem to nefunguje.
No a mapu Prahy – kompletní s MHD – by na přístřešky a do metra vrátit nemohli?
Kromě toho se bojím že z metra zmizí i ta mapa co ukazovala metro+tramvaje (včetně čtvrtí; u tramvají nebyly zastávky, jenom sít)
Je vidět, že mají spoustu času a peněz. Tak možná by se pak měli inspirovat v Japonsku. Například v Tokiu mají velmi propracovaný systém informací pro cestující, díky kterému je téměř nemožné se ztratit. Obsahuje všechny potřebné informace a funguje v 5 jazycích. To je doplněno informacemi o nástupištích až po úroveň ulic. V případě, že opravdu potřebujeme spálit peníze, udělejme z toho světovou třídu, ne leštění starého systému.
Kdy bude konec téhle skupinky nekompetentních, hrajících si na design už konec! Zatím nic, z toho co předvedli není lepší než stávající stav. Po úplně zmatečným prvním jezevčíkovi, přichází tohle… Hlavně že si nastaví svoje gejský odstíny tras a používají označení bezbariérových tras které nepochopí už vůbec nikdo!
Co nedokážete pochopit na „příbalové informaci“, že stanice s mínusem NENÍ bezbariérová? Ve chvíli, kdy je naprostá většina stanic pro vozíčkáře a pro kočárky uzpůsobená, je totiž záhodno upozorňovat právě na ty neuzpůsobené stanice – bezbariérovost MHD je totiž dnes standard.
To mínus je hodně neintuitivní a nicneříkající. Mnohem lepší by byl obrys dvou schodů.
No mohl bych začít třeba platnou vyhláškou, která předepisuje jak má označení bezbariérovisti vypadat. A na vzdory politickému prohlášení, bezbariérovost stanic metra není standart (a v centru ani nikdy nebude) a „příbalovou informaci“ si strčte někam mezi RAL 7016 a 7021, plán má být přehledný – protože většina lidí kteří se podle něj budou orientovat nebude zkoumat drobnou informaci dole. A nikým neschválená změna odstínů tras je už úplná prasárna.
No někdo by zase mohl říct – on Vám Jiřík i napíše, jak se píše slovo standard a Vy to nejste schopný ani správně opsat… Ale když ani nerozlišíte, co je nahoře a dole… Mimochodem, kdo přesně má schvalovat ty změny odstínů? Ono když se změní pozadí z bílé na černou, tak celkem chápu, že i když základní barvy zůstávají stejné (zelená, žlutá, červená), půjde o trochu jiné odstíny těchto barev, aby na tom tmavém podkladu byly více kontrastní. Ale fakt, ona je někde v rámci DPP nějaká komise pro schvalování změn odstínů? Nebo na magistrátu? Na Ministerstvu dopravy? Jinak… Číst vice »
No sice píšete moc hezky a zřejmě bez chyb… Ale to nemění nic na tom že tu rozepisujete akorát svoji dojmologii. I když to nevíte, tak ani opravdu existuje takový piktogram a světe div se, existuje i přímo určená konkrétní barva jednotlivých linek (a to dokonce i pro trasu D) a pokud by se měla měnit, muselo by ji schválit vedení DPP. Nebo si fakt myslíte, že každej grafik co jde kolem si jen tak může měnit označení či Brand značky?
K čemu je vám to, jak má vypadat označení bezbariérovosti, když potřebujete označit ne-bezbariérovost?
To je fakt zajímavá úvaha, na to jste přišel sám? Celý systém označení (na celém světě) je dělaný tak, že vede lidi k bezbariérové cestě, obvykle s šipkou a piktogramem kam se vydat (např. k výtahu) neviděl jsem nikde označení všech schodišť ve stanici jako nebezbarieru, tak nějak nechápu proč by v označování stanic měl ten systém fungovat naopak (a ne opravdu všechny stanice metra bezbariérové nebudou, rozhodně ne v následujících min. 15 letech.).
Bezbariérovost stanic metra je standard, je to normální. Takže je potřeba upozornit na těch několik, které bezbariérové nejsou.
Plánek je něco jiného, než navigace.
Dobrá volba. Podobně to mají v Budapešti a s příchodem linky D to dává ještě větší smysl. Argumentům proti moc nerozumím, ještě když budou tato schémata doplněna celkovou mapou všech linek u dveří.
Podobné měli v Budapešti zhruba do roku 2010. Pak začali přidávat všechna spojení nad názvy stanic a přetékat tabulku informacemi.
https://ujpestmedia.hu/wp-content/uploads/2020/08/3-as-metro.jpg
Uvítal bych, kdyby u stanic označili přestup na tramvaj. Buď by napsali přímo konkrétní čísla linek nebo použili ikonku tramaje nebo jen hnědou tenkou čáru křížící danou trasu. Naopak si myslím, že psát čísla autobusů je nežádoucí. Takový Černý Most nebo Smíchovské nádraží by přetékaly do sousedních stanic.
Vzhledem k neustálému obměňování tramvajových linek a jejich číslování by bylo velmi nákladné měnit nálepky zhruba každý měsíc. Řešením by byly elektronické tabulky, volně měnitelné a schopné přenášet více úrovní informací.
Za mě také čísla nejsou idealní (právě kvůli častým změnám), nejvíce by se mi zamlouvala varianta s tenkou hnědou čárou.
K čemu by ta informace o přestupu na tramvaj byla? Stejně musíte vědět předem, kde a kam chcete na tramvaj přestoupit. Nebo vám by nějak pomohlo v rozhodování, že na nějakou tramvaj můžete přestoupit na Náměstí Republiky, nebo na Můstku, nebo na Národní třídě, nebo na Karlově náměstí, nebo na Andělu? Přičemž ta série stanic, kde můžete přestoupit dál, pokračuje na obě strany – na tom B je to 15 sousedních stanic.
Máte pravdu, že na B je to 15 sousedních stanic a na A 14 sousedních, takže by to bylo nepřehledné.
Za mně je celý jezevec zbytečný. Raději vidím schéma trasy a světýlka se stanicemi, jako je občas vidět v zahraničí. To někomu může i něco říct.
Teploměry jsou fajn. I když opět, více se mi zamlouvá jejich podoba v německém U-Bahnu.
Ta černá je jak v krematoriu…..
Ale vůbec ne, krematoria černá nebývají. Černá je hvězdná obloha (ne v Praze) a podzemí.
A? Stejně tam dost lidí časem skončí, tak to aspoň nebude taková změna…
Mě tedy černá přijde jako podklad pro čtení dobrá ( ostatně tlačítko přidat komentář má stejnou logiku 🙂 . Na druhou stranu třeba ty celo černé zastávkové přístřešky ze stejné grafické řady jsou tedy opravdu trochu moc jako krematorium a před nemocnicí to rozhodně není žádná paráda…. třeba zde https://mapy.cz/s/jefadecoja
pokud vám černý přístřešek připomíná krematorium a ne přístřešek, tak asi chyba není na straně autorů
Hm označit osobní názor za chybu mi přijde poněkud křečovité . Není to žádný zázrak ani ergonomicky, ty lavičky jsou mnohde velmi nízko nad zemí ( špatně se vstává) , černá barva zachytí v létě víc tepla ( čili zbytečná podpora městského “ ostrova tepla“). Nejsem v tom sám, vždyť třeba Spolek pro krásnou Prahu si dovolil upozornit, že tradiční barvy pražského mobiliáře jsou červená a žlutá ( přes sto let) a tedy černá třeba i na informačním sloupku zastávky se mu moc nelíbí 🙂
Mno, ty „tradiční barvy mobiliáře červená a žlutá“ nejsou pražské, nýbrž platily v celé ČSSR od 60. do 80. let. Touto barevnou kombinací byly natřeny kandelábry, označníky zastávek, zábradlí na autobusových i vlakových nádražích, ano i odpadkové koše bývaly červené… Stačí se podívat na barevné fotografie z tehdejší doby.
Ono se stačí podívat na obrázky z doby před tímto. Všechna ostatní města se dělala právě podle pražského schématu.
To, že města v ČSSR převzala v té době zhruba 50 let staré pražské barevné schéma nepopírám, nic to ovšem nemění na faktu, že je to tradiční pražské schéma…
Za mě jednotrasová verze OK pokud bude k dispozici velké schéma na skleněné příčce v prostoru každého páru dveří.
A klidně dvě verze jezevčíků aby byly na každé straně správně směrově orientovány. Soupravy se tak často neotáčí aby se to při případném otočení nepřelepilo čímž se to i sem tam aktualizuje čím třeba zmizí přelepky když přibyde další stanice s výtahem. Ostatně na označení bezbariérových stanic by chtělo ještě zapracovat.
Bezbariérové stanice jsou dnes standardem, proto je není třeba speciálně značit. Naopak je nutné upozornit na bariérové stanice, aby se jim osoby se ztíženou možností pohybu mohly vyhnout nebo se na ně připravit.
Tak stejně se bude muset udělat nový design, když prijde metro D, 4 linky se na starý design vejde stěží
Navrhovaná varianta jezevčíka s jedinou linkou je podle mě lepší. Doplnil bych ji ještě o další informace, jako jsou například přestupy na tramvaj. Jako těžko srozumitelné mi přijde to vyjádření v levém horním rohu, které stanice jsou bezbariérové.
Je to obráceně. Označené stanice nejsou bezbariérové.
Přesně, děkuji vám oběma za názorný příklad, že negativní definice jsou neintuitivní…
Přestupy na tramvaj jsou skoro v každé stanici metra mimo okrajových úseků, to není potřeba zobrazovat. Navíc pokud někdo chce přestoupit na tramvaj, stejně musí dopředu vědět, kde. Dávalo by smysl u přestupů na vlaky přidat symbol linek S, to je dopravní systém srovnatelné úrovně jako metro.
95% každodenních cestujících je nevnímá a pro turisty by byly vhodnější všechny trasy najednou…
Na jedné straně dveří může být jedna trasa, naproti celá síť ;-). A v rámci vozu střídavě, tj. 4x jen jedna trasa a 4x celá síť. Každý si vybere, co potřebuje.
V čem? Takto si alespoň turisti budou jistí, na jaké lince se nacházejí a zbytek informací najdou na prosklené příčce u dveří.
Z mé cestovatelské zkušenosti opravdu stačí jen jedna linka. Většinou vím kde budu vystupovat a počítám si dle jezevčíka počet stanic. Když chci více informací tak stejně potřebuju nějakou mapu. A to splňuje ta u dveří, jen škoda, že zmizeli tramvaje.
To vypadá že ty informace jenom snižují.
Jakmile se otevře čtvrtá linka metra, na schéma se zcela jistě nevejde. Tedy zobrazení pouze aktuální linky je do budoucnosti stejně nevyhnutelné.
Protože výsledky ankety, kdy to není testováno v provozu, jsou dost nerelevantní. Musíte mít možnost to reálně srovnat.
No a bude ta anketa potom? Pochybuji.
Jistě nebude, ještě by se ukázalo, že to lidi nechtějí, a to si přeci nemůžou autoři dovolit riskovat 😀
Tato verze je přehlednější, ale pro návštěvníky Prahy a cizince bude mnohem složitější plánování přestupů za jízdy… nerozumím tomu, proč nemohli jen vzít ty původní jezevčíky a sjednotit písma a ikony s jejich novým vzhledem. To původní uspořádání funguje skvěle a není třeba mást cestující tak razantní změnou.
Zas bych ty cizince tolik nepodcenoval.
Zvládnou to v Paříži, Londýně a řadě dalších metropolí – zvládnou to i v Praze.
No ale pro snadnou navigaci je mnohem lepší vidět všechno najednou, prostě je na hlavu když mi někdo řekne na kterou zastávku metra mám třeba dojet, abych musel vyhledávat ceduli kde sou všechny zastávky, v situaci kdy se opravdu všechny na jednu ceduli vejdou, což v těch metropolích co jste psal řekl bych že nemusí nastávat..
Prostě účelem informačního systému má být efektivní sdělení informací, pokud informaci uberete (z cedule která informacemi přeplněná není), tak to těžko vylepšíte..
Více informací neznamená vždy lepší množství informací.
To je obecně pravda, ale jak jsem psal a asi sám víte, aktuální cedule opravdu přeplněností informacemi netrpí, kdyby na stejném prostoru cedule bylo třeba 8 linek, pak ok, pak by byla situace jiná
Víc informací znamená nižší přehlednost.
Když jedu jako turista, potřebuju k rychlé orientaci nějaké základní schéma, detaily řeším až poté.
Je vidět, jak jenom teoretizujete a ani jste si tu situaci nepředstavil. Vy když se chcete zeptat, na kterou stanici máte jet, vlezete dolů do metra, tam vlezete do náhodně vybrané soupravy a teprve tam se ptáte, kam máte jet? Nebylo by lepší zeptat se někoho už na ulici, kdo vás pošle třeba dvě zastávky autobusem úplně jinam, než kam jste se vydal nazdařbůh tím metrem?
Nj zase budeme světový, i když to bude stát víc za H.
Taky mi přijde ohánění s cizinci celkem vtipné, například i u linky 59, jako by to byl najednou konec světa a jediný cizinec už se nedostane z letiště na metro kvůli přečíslování.
To jako fakt? 😀 😀
No mně se sice taky víc líbí ten původní návrh, nicméně je pravda, že po otevření Déčka už si to moc představit nedovedu. Muselo by se to celé dost zmenšit aby se to tam vešlo, a to už by podle mě teda přehlednost utrpěla natolik, že je lepší tohle. Konec konců lze větší celkovou mapu nalepit třeba na ty zástěny vedle dveří místo reklamy.
Jo ono to tam už je, jsem nějak přehlédl 😀 Pardon.
Jaké plánování přestupů? Máme všehovšudy 3 přestupní stanice (za 5 let možná budou 4). Na tom není potřeba nic plánovat.
Přestupy na vlak, na tramvaj, na trolejbus a na autobus snad nejsou přestupy? 🙂
A na přestup na tramvaj snad potřebujete vidět ostatní linky metra?
A za dalších pár let jich bude 6. Ale to je fuk, vlakové linky se do toho stejně nacpat nedají a Metro a Metro-S (příměsto) by se neměly vnímat jako příliš oddělené módy.
6? Zkusíte mi je vyjmenovat?
A to po Míráku a Hlaváku pravděpodobně přijde ještě Náměstí Republiky.
To je scifi, ne blízká budoucnost..