Kritický úsek D1 u Humpolce je téměř hotov. Zbývá středový pás a ekodukt
Skanska pro dálnici vyvinula speciální směs s využitím popílku z chvaletické elektrárny.
Řidiči na dálnici D1 mohou od včerejška využívat poslední modernizovanou část úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Šlo o nejproblematičtější část celé modernizace D1. Ředitelství silnic a dálnic muselo ze stavby vypovědět původní česko-italsko-kazašské sdružení poté, co zde před dvěma lety došlo k totálnímu kolapsu dálnice. Modernizaci nakonec převzala společnost Skanska za 1,398 miliardy korun. Řidiče čekají drobná omezení ještě tento víkend a pak až na jaře.
Od včerejšího dne dochází k odstraňování dočasných svodidel a veškerého provizorního dopravního značení. „Vzhledem k tomu, že modernizovaný úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem leží ve vyšších polohách, je důležité, že zhotovitel dodrží harmonogram a ještě před začátkem zimy budou odstraněna veškerá dopravní omezení,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Zakázku původně získalo sdružení Geosan, Toto Costruzioni Generali a SP Sine Midas Stroy. ŘSD jim nakonec vypovědělo smlouvu kvůli jejímu neplnění, zejména termínu.
Projekt modernizace úseku 12 zahrnoval vybudování dvou nových mostů, rekonstrukci dvou stávajících mostních objektů, osazení klenby budoucího nadchodu pro zvěř, vybudování 800 metrů dlouhé betonové protihlukové stěny a kompletní rekonstrukci jedenadvaceti kilometrů jízdních pásů, včetně nových povrchů a odvodnění. Sedm kilometrů levého jízdního pásu Skanska rekonstruovala už vloni.
Při rekonstrukci úseku bylo na dálnici položeno 222 tisíc m² nového cementobetonového krytu. Beton pro dálnici vyráběla Skanska ve dvou vlastních mobilních betonárnách, které v březnu vyrostly téměř v sousedství stavby. „Vyrobili jsme v nich bezmála 100 tisíc m³ betonu určeného do dálničního tělesa. Díky blízkosti betonáren byla pro stavbu nepřetržitě zajištěna zásoba kameniva až na tři dny a mohli jsme tak eliminovat jakékoliv riziko výpadku dodávek tohoto materiálu,“ uvedl projektový manažer společnosti Skanska Michal Vozdecký. Vybouraný cementobetonový kryt z dálnice o objemu téměř 56,5 tisíc m³ stavebníci rozdrtili a bezezbytku použili zpět do stavby.
Povrch z unikátní směsi včetně popílku z Chvaletic
Skanska se v tiskové zprávě pochlubila unikátní recepturou na směs, po které nyní řidiči jezdí. Označila ji SC 0/32 C8/10. „Tuto recepturu vyvinula laboratoř společnosti Skanska před zahájením stavby. Použili jsme do ní velké množství asfaltového recyklátu frakce 0/32, který byl získán z vybouraného asfaltového krytu D1 a upraven na mobilní drticí a třídicí lince, dále přírodní kamenivo a jako příměs k cementu jsme použili elektrárenský popílek z Chvaletic, což znamenalo nejen cenovou úsporu, ale především výrazné snížení uhlíkové stopy,“ upřesnil manažer technologií Skanska Ladislav Vysloužil.
K nové receptuře bylo třeba doložit veškerou dokumentaci a provést potřebné zkoušky. „Přivést nově vyvinutou recepturu k reálnému využití na D1 nebylo jednoduché, ale zato velmi přínosné. Úspora CO2 byla vyčíslena na 554 tun a také na stavbě byla tato novinka hodnocena velmi kladně,“ dodal Vysloužil.
Skanska zvládla termín dodržet i přes pandemii Covid-19. Do výstavby se zapojilo téměř 250 zaměstnanců společnosti Skanska. V příštím roce bude zhotovitel v modernizaci úseku pokračovat. V plánu je dokončení části středního dělícího pásu (km 90-98) a dokončení nadchodu pro zvěř, jehož konstrukci je třeba zasypat zeminou. Dokončení se plánuje v září 2021.