Kritická železniční neděle. Stojí koridory do Prahy od jihu i západu

Stanice Praha - Radotín, původní stav. Foto: ŠJů/Wikimedia CommonsStanice Praha - Radotín, původní stav. Foto: ŠJů/Wikimedia Commons

/aktualizováno 16.9. 6:00/Dopravu do Prahy komplikovaly v neděli dvě poruchy trakčního vedení na koridorech z Českých Budějovic a od Plzně.

116 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TomikV

Zdravím všechny a tady jen pro vyobrazení situace, jak to na trase Praha – Plzeň funguje, když se daří. Například dnes. Pospíchal jsem a potřeboval jsem se dostat opravdu co nejdříve do Berouna. Na Hl.n. jsem dorazil ve 13:50 a jaké bylo překvapení, u nástupiště 3J stála souprava se zpožděním 40 minut směr Beroun. Rychlík měl jet ve 14:15 a tak jsem si řekl, že to risknu, pár minut k dobru se hodí a pojedu hold zpožděným osobákem. No zkrátím to z osobáku mě pomoci hlášení o možném ukončení již v Řevnicích, vykopli na Smíchově. Řekl jsem si, dobrá, nebudu… Číst vice »

libor

nojo, když se sypou mld. do projektů jako je peronizace Pačejova apod., pak není na důležité a vytížené dopravní cesty. Hrbatá měla být zadrátovaná s větší propustností už dávno a 171 už taky mohla být v lepším stavu za ty roky. nečekat na tunel!

Kamui

Není problém, že by nebyly peníze. Problém je v „papírech“.

Ferenc Futurista

Jasně, nějaký zlý papíry neumožňujou SŽDC (a předtím ČD a ČSD) už asi tak 50 let investovat na 171 pořádně do údržby. Určitě.

Leinad

Problém je, že jak se řekne něco jako „koridor“, „tunel“ atd, tak se podle logiky SŽDC stane z údržby sprosté slovo,

Martin

Jel jsem v osm večer z Plzně do Prahy, až do berouna bylo vše pořešené kvalitně, ve Zdicích jsme za asistence personálu ve vestách naskákali do busů a v 21.10 byli v Berouně. Tam kupodivu už nebyl nikdo z personálu, který by nás nějak nasměroval, lidi z rychlíku se začali cpát do toho dvouvozového osobáčku (elefant?), který čekal na odjezd 21.20. Mně se tomu nechtělo věřit, tak jsem čekal, co bude a za chvíli zahlásili , že na koleji 7 odjede rychlík do prahy, tak lidi zase hromadně vystupovali :-). Hlavní bohužel bylo, že namísto avizovaného odjezdu 21.30 jsme vyjeli… Číst vice »

Peppa

Když výpravčí nedostane správné informace od dopravce tak bohužel nemůže nic hlásit maximálně, že se stala mimořádná událost a další informace budou hlášeny později. V době Vašeho příjezdu byla skutečně jediná regionova na rudenku připravená k odjezdu do Prahy. Poté se ohlásil strojvedoucí ,že 777 je pohotová – jen si nevšiml toho nejdůležitějšího, že nemá četu a ta přijela za 20 minut a lážoplážo se kráčela k vlaku a jako perlička bylo ještě nakládání invalidy toho jste jsi jistě všiml…. Díky této kvalitní práci dopravce , který nekomunikoval se odjezd zpozdil o 30 minut a panťák dostal 15 minut a… Číst vice »

TomikV

Tomu se samozřejmě dá rozumět, ale vymlouvat se na vlakovou četu a nakládání invalidy, no nevím, nevím. V každém případě, jak jsem již psal, jezdím z Berouna hnedle denně a rozhodně to pokaždé neproběhne lážo plážo, obzvláště pokud se jedná o nějaké komplikace na trati a tady se vymlouvat na dopravce opravdu snad nebudete.

Peppa

Popisoval jsem danou situaci ,nikoliv každodenní problémy a moc dobře vím, že ne vždy je to vinna dopravce , ale v tomto případě si za tím stojím na 100% a pokud vezmu v potaz poslední výluku na Zdice z Berouna tak všechna omezení co se týká stržené troleje jdou na vrub strojvedoucím dopravce – prostě nesundají sběrač a je konec a za to může také SŽDC……? A o lážoplážo jsem psal o vlakvedoucích na které se čekalo a ani strojvedoucí či dispečer ČD nevěděl kde jsou a nemyslete si, že až v prosinci z Berouna odejdou výpravčí a bude tam… Číst vice »

Martin

Děkuji za osvětlení. Fíry jsme si všiml, právě mi bylo divné, proč teda nejedeme; invalidu jsem přehlédl.

Leinad

Jo fíra nadvlaku ohlásil pohotovost, takže další půlhodinu se ve stanici nesmí hnout ani kolo. Ať si v Berouně stojí vlaky na jakých kolejích chtějí, tak odjezd na Rudnou a na Řevnice musí být kolizní (a výpravčímu na prahlavnim vysvětlete, že když má postaveno na Smíchov, nesmí pustit nic do Vršovic).

(Tím neříkám, že se fíra zachoval správně)

Petr

Kdyby to tak udělal jiný dopravce, tak si hned bude dispečer stěžovat.

TomikV

Nevím za co dostal Martin ta minusová hodnocení. Já jezdím z Berouna skoro denně a rozhodně si tady kolega nic nevymyslel. V krizovějších situacích opravdu personál nepodá žádnou informaci a pak je to peklo. Osobně jsem rovněž zažil pár situací, kdy jsem si na peróně připadal pak jak pitomec.

Petr

Jako bývalý zaměstnanec OTV můžu potvrdit, že stav TV je na hodně místech špatný a to i na dříve modernizovaných tratích. Zaměstnanci z OTV doslova utíkají. Za málo peněz, jen těžká a nebezpečná práce a poslední dobou všude čím dál větší buzerace. Dnes je zcela běžné, že se na koridorovém OTV slouží v počtu 1+1 nebo 2+0 (tzn. i bez strojvedoucího). V provozu chybí 30 – 40 % provozních zaměstnanců, ale vedení a odboráři jsou v pohodě. Proč netlačí na personálního ředitele a není na odvolání, když není schopen zajistit dostatek lidí? Proč se nerozpustí střední managment do provozu? Proč… Číst vice »

TomikV

Tady s Váma naprosto souhlasím.

Zuzana

Nezapomente zdrazit cestovne a za hodinove zpozdeni vracet porad jen 19 Kč. Na ceste do Brna treba se mi jeste nestalo, ze bych nemusela na nahradni autobusovou dopravu. Celodenni vylet je dneska cesta vlakem. Co z toho, ze planuji vlaky s rychlosti strely, stejne budou porad kvuli necemu stat. Stat ve state ty CD. Ani na CP, ani na CD neni metr.

JJV

Za stržené troleje fakt nemůže dopravce ČD. Než začnete kritizovat dopravce, zjistěte si kdo a za co opravdu může 😉

Tronda

Tak jsme si to zjistili a trolej strhnul vlak dopravce ČD nerespektováním návěsti stáhni sběrač, za to že vlaky ČD nerespektují návěsti SŽDC skutečně nemůže. Takže byste spíš vy měl napřed znát fakta, než budete poučovat ostatní.

Jiří Kocurek

Nicméně by bylo dobré podotknout, že nutnost stahovat sběrač je dílem SŽDC. Kupříkladu v Německu, tam Wolfgang Herzog ráno zvedne sběrač, celý den jezdí a stáhne ho až na konci směny. To, že je trakční vedení ve stavu „vždycky se to tak dělalo“ už snad 70 let není zrovna idální stav.

TomikV

Trefná to odpověď.

Matěj

Dopravce je ten poslední, kdo ovlivní náhradní autobusouvou dopravu. Podobně jako autobusový dopravce neovlivní objížďku.

Hřebíček

A to ještě můžete doplnit i problémy s TV v Poříčanech, které začaly v noci ze sobotu na neděli, ještě v neděli dopoledne se jezdilo z Českého Brodu do Poříčan po 1 koleji se sjízdným TV a byla i 50minutové zpoždění. Takže i směr na východ byl v neděli omezen…

XXXD

No jo na 171 klasička. Tady můžeme být rádi, že se to stalo o víkendu a ne v pracovní den ráno.

Jiří Kocurek

Ta trať se rozpadá za provozu 🙁

libor

nene, ta už se dávno rozpadla…

Otmar

Máte tam chybu. Včera netrápila provoz porucha trakčního vedení mezi Vršovicemi a Hlavním nádražím ale jednoduše bagr stavební firmy ve Vršovicích naboural do sloupu trakčního vedení a tím spadla trolej. Takže SŽDC zcela bez viny.

Leinad

Co tam stavební firma dělala, kdo ji objednal?
Jestli je bargrista zaměstnanec SŽDC nebo subdodavatele(tranzitivně) nebo švarcák je docela podobné.

Otmar

Bagrista není zaměstnancem SŽDC a je všeobecně známo že tam probíhá modernizace koridoru za 4,5 mld Kč respektive optimalizace trati Hostivař – Vršovice včetně.

Divočák

Vlaky stojí, auta jedou..

Frantisek

Auta taky stojí, nejede nic. 🙂

J.K.

Kdyby nejelo metro, tak taky jediné co se sežene tak budou dva busy z PIDu? Nebo se u DPP objednávat NAD nesmí? (To bylo jeden čas v Plzni taky)

Obecně asi místo vizí společné jízdenky by veřejné dopravě prospěl společný dispečink, který by v situaci u Berouna a podobných poptal zastavení i dálkových busů u stanice, taxíky, nahodil to do aplikací spolujízdy a dával někam aktuální informace…

Marek

Autobusy PID právě jezdili, ale těžko dokážou odvést v neděli večer nápor z několika plných rychliků.
Z linky 380 PID byly stažené úplně všechny vozy a provoz na lince 380 byl večer zcela zrušen.
Což taky asi není úplně optimální řešení.
Představte si že na ten bus 380 čekali cestující na zastávkách několik hodin a nedočkali se. Pokud neměli přístup na web absolutně bez informací…

Jaroslav

Vážení, jedu cestu Cimelice – Praha-Uhrineves a je to tragédie! Vyjel jsem vlakem v 18:22, informování ve Zdicich nulové, nacpal jsem se do busu, na který v chaosu lidí čekali i dvě hodiny, měl jsem štěstí, že jsem se nacpal do Svejka z3 Berouna do Prahy, o kterém málem SZDC ani neinformovala a samozřejmě hafo lidí o mem nevedelo/nevešlo se a od 21:05 se na hlaváku vesele ruší vlaky a SZDC si informuje způsobem, který jsem ještě neviděl! Nádražní rozhlas mlčí, na tabulich se vlaky tiše ruší. Teď snad ve 22:35 odjede první vlak po hodině a půl směr Benešov.… Číst vice »

Dalibor

Jak ž ebylo to heslo? Vlaky stojí auta jedou?? Zlatá nafta…

Vbb

Nové heslo je: „Dobrá správa – žádná zpráva“ 🙂

TomikV

Ano tak toto znám taky. Zrovna dnes letím na vlak s odjezdem v 14:50 z Hl.n. a hádejte co, nikde ani omylem zmínka že je vlak zrušen a už rozhodně na info tabulích v podchodech pod perónama. Ještě že mi jel v 15:15 rychlík na Beroun. To nepochopíš.

VRT

Inu, dobrá správa!

Dominik

Za chybu strojvedoucího, nejspíš nerespektování návěsti stáhni sběrač (v prvním případě), může SŽDC?
U druhého není příčina specifikována.

VRT

No kalamitní sníh to nebyl… na ten to svádět nemůžeme.

Frantisek

Jo, čím víc všude možně centralizace, tím delší čekání…

Dalibor

drohá příčina byl „rozvášněný“ bagrista.

XXXD

A třetí bylo TV v Radotíně na 171, takže běžná rutina.

HG1985

V pátek jsem strávil pres hodinu v Slonovi u Uhrinevsi. Bez klimatizace a oken co by šly otevřít. Strzena trolej.

V sobotu hodinu v maďarském Metropolitan co neměl lokomotivu, Bo strzena trolej.

Před týdnem problem u Porican (trolej)

Před cca mesicem problém v Nymburce (trolej) a ve stejný den u Zdic (trolej).

Proc proboha tak často?

Otmar

Protože je podfinancovaná údržba. SŽDC dostává čím dál menší dotace na údržbu. Naproti tomu počet vlaků neustále roste. Výsledkem je situace, kterou popisujete. Takže volte ANO bude líp.

Dalibor

jakže s těmito nehodami souviselo SŽDC? Nějak tomu nerozumím. Ano bylo líp.

Otmar

Pokud dojde samovolně k pádu troleje bez zavinění strojvedoucím nebo např bagrem jako ve Vršovicích pak se jedná o nedostatečnou údržbu ze strany SŽDC která ovšem je v tom asi tak vinna že pokud dostává stále nižší dotace na údržbu tak jak to asi může vypadat. Takže asi tak to souvisí. Když nebudete investovat do údržby svého auta, taky se vám brzy rozbije.

TomikV

No nejsem si jist jak to je s tím pod financováním. Hádal bych, že není vše tak jak se tu obhájci SŽDC snaží vyobrazit.

Kazisvět

Nechte si ty kecy o podfinancování stále žalostnější dopravní cesty na koledu… SŽDC má nejvíce peněz v historii, ale jelikož to řídí dementi, kteří kvůli dotaci raději vyhodí oknem miliardu, než aby investovali milion do údržby, tak to tak bude vypadat dál. Od té doby, co se SŽDC oddělila od ČD, ztratili i minimální zájem o cestující a poté i o dopravce. A jejich taktika, čekat až se vše rozpadne a pak to draze, zbytečně a po všech ohledech špatně rekonstruovat by měla být konečně nějak potrestaná. Nejraději by stejně byli, kdyby žádné vlaky nejezdily, některé tratě se draze rekonstruovali… Číst vice »

Otmar

Vážený pane Kazisvěte. Nejlépe by bylo podložit vaše tvrzení o stále vyšší dotaci pro SŽDC zdroji odkud jste čerpal. Jinak jsou to jen žvásty u piva.

Frantisek

A není ten záměr SŽDC současně záměrem vlády? Proinvestovat, ale příliš nezlepšovat, aby se podíl železnice na dopravě náhodou znatelně nezvýšil? Neříkejte mi, že činnost SŽDC nikdo nekontroluje…

TomikV

Tak a tady máme konečně pořádný námět pro příští článek. Jak je to opravdu s financováním SŽDC. Myslím, že to by zajímalo spoustu čtenářů a třebas by se tu pak přestali i dohadovat a urážet.

Otmar

Kromě toho je obrovský podstav zaměstnanců údržby. Mladí lidé se za podprůměrnou mzdu nehrnou do právě která vyžaduje nasazení za jakéhokoliv počasí, o víkendech a svátcích o vánocích atd. To je problém celé SŽDC. Jen výpravčích chybí přes 400 v rámci celé ČR.

Dalibor

nejen SŽDC. bohužel se „odstartovala“ platová spirála, kdy už ani za 30.000,- montéři nechtějí být montéry…

jirka

jaká spirála? ceny stejné jak v Německu i dvyšší – a platy na třetině ? komu se tohle líbí? mně tedy ne.

Dada

opravdu jsou stejne jakoo v nemecku? teda nevim, ale u nas na Morave mame teda krapet levneji

kakov

máte pravdu, nejsou stejné jako v německu, mnohdy jsou ceny u nás dokonce vyšší,

Ferenc Futurista

Je něco nepochopitelného na tom, že lidi choděj do práce zpravidla kvůli tomu, aby si vydělali peníze? Takže tak nějak logicky by na HPP měli brát tolik, aby „zaplatili složenky“? 30 000 sice může znít někomu jako enormní suma, ale holým faktem je, že z toho vyžije tak jedinec, mít s takovým příjmem třeba ženu na mateřský, můžete maximálně tak dumat o druhém zaměstnání.

Dada

mohu ze sve zkusenosti potvrdit, ze to jde. mam 32000, zenu na materske a 2 deti. nemam pocit ze bychom trpeli hlady. ano, neni to zadny luxux, ale ja na dovolernou na Maledivach nejak nejsem zhavej. tyden v beskydech v lete, tyden zjara a je tam lip jak nekde v hycu v resortu

Jiří Kocurek

To záleží, jak jste na tom s nájmem, či s jinými náklady na bydlení. Bydlí−li člověk ve svém, tak je 32.000 hrubého docela vpohodě. Platí−li nájem 12.000 (Praha, Brno za 2+1 a to je ještě levné!), je to jiná písnička, zdaleka ne tak veselá.

jirka

při 30000 brutto je čistá mzda kolem 24 000 čistýho což není ani 1000 euro 🙁
pětpodotýkám že ceny v německu potravin je stejné, případně i nižší neč v čr, a hlavně kvalitnější udělejte si výlet za hranice a navštivte třeba kaufland nebo aldi. máloco je dražší a pokud je kvalita je opět jinde. Drogerie je neskutečně laciná, tak za polovinu toho co platíte zde v ćr.

Otmar

To mohu potvrdit. V Německu levnější a kvalitnější např mléčné výrobky a i další potraviny. Může za to i nižší DPH. Naše mzdy jsou na třetině průměru vyspělé EU. Po 30 letech od pádu komunistického režimu je to ostuda.

TomikV

Kam se to tady zvrhlo, nebylo to původně o tom, jaký to byl v neděli průšvih na trati ??

Dada

tak si tam srovnejte cenu domecku. v nemecku bych na vlastni dum vzivote nemel.

Ferenc Futurista

možná by nebylo od věci kouknout se na ceny tamních realit, oproti Praze a okolí je v půlce Německa příjemná láce.

michal

Dovolím si citovat z jiného příspěvku: „A podstav zaměstnanců? Traťovka se může dnes zrušit. Na co držet tlupu budižkničemů, co v 9 vyjedou a v poledne se vrátí po výměně 4 pražců? Stejně většinu práce, i tu po nehodách dávají dělat soukromým firmám…“

Dada

protoze je malo dieselovych lokomotiv.

Danel Brvnišťan

V Zdicích autobusy absolútne nestíhali, odhadom tisícka ľudí (~20 autobusov) z nich veľa čakalo i hodinu a pol. A z Berouna to tiež jazdí s veľkými meškaniami. Ešte že tu ešte žije nádražka 🙂

Svojsin

Danel: A co se čekalo v neděli , že ČD objedná několik 10tek busu , co kdyby se něco stalo ?

Danel Brvnišťan

Veď ja ich nekritizujem, len konštatujem. Ja na rozdiel od väčšiny tých čo tam stáli akosi rozumiem že to neplánovali 🙂
Ale čo možno (neviem, pocit) mohli urobiť lepšie je organizácia na mieste v Zdicích – každý autobus zastavil niekde inde a tie stovky ľudí sa vždy vrhli a obkľúčili chudáka autobusáka ktorý sa nemohol ani otočiť a autobus za ním stál. Nebol tam pred nádražím jediný zamestnanec ČD / SŽDC ktorý by to tam trochu koordinoval.

Leinad

Svojsin: to se čekalo, že 1) ČD nebudou Boblikovi diktovat kraviny jako „spatnost příští rok“ (I když, při ledovkové kalamitě ČD nechtěly diesely ani od své dcery Carga, která je nabídla) 2) PID má nějaké priority. Okrajový spoj vynechat nesmí, ale i neděli jezdí i bus linky s krátkým intervalem, kde by šlo pořadí obětovat. 3) když je průser ve Vršovicích, tak několik vlaků může jet Hostivař-Libeň-Hlavní. A kdo se nevejde, tak prostě v Hostivaři obrací(Hostivař – Hlavní dalším vlakem nebo do centra MHD, lidem z hlavaku už bylo ohlášeno co jede do Hostivaře), při obracení se nemusí vymýšlet kraviny… Číst vice »

Frantisek

Jen by také bylo fajn informovat lidi na těch zastávkách, že teď třeba dvě hodiny nic nepojede. 😉

J.K.

Za rohem je Praha, to se tam nenajde v neděli pár řidičů a kloubových busů?

HonzaX

najde, na chalupách za Prahou. Nebo ve vlacích domů.

Jiří Kocurek

IDSJMK platí pro tyto případy záložní soupravu. Brejlovec a hádám 5 Honeckerů. Nějkaých 500 lidí to pobere, což je tak 10 busů.

Leinad

Jiří Kocourek: PID má taky nějaké soupravy, dva syslografy(163+2*Bmto+Sysel) a nějaký katr.
Jenže v případě úplného zavření kusu trati není problém, že by chyběly soupravy na sjízdné úseky, problém je že neprojede dalkovina a nejsou autobusy.

Dalibor

a zase to řeknu, ikdyž budou jako obvykle všichni proti a mínusovat. TRAKCE MÁ BÝT NEZÁVISLÁ. porucha jednoho dílu přeci nemůže vyřadit funkci celého SYSTÉMU.

Honza P.

A ještě udělat nezávislé vodovody… Bravo

Danel Brvnišťan

Pitnú vodu voziť tankermi po DOL 🙂

Jiří Kocurek

Cesty vody odpadní … to taky všecko cisternou?
Morbivod nebude mít o čem zpívat.

Dalibor

No doma mám jak nezávislý vodovod (studna), tak tak nezávislý zdroj el. energie (malej MTG). Takž za mne nechť výpadky započnou! Ještě časem musím dobudovat nezávislý topení (mám plynovej kotel, chci „vedle“ dát ještě jeden na tuhá paliva.

Vbb

Hele, a nezávislý ropný vrt máte na zahradě taky? Nebo co budete lít do toho MTG, až dojde nafta v kanystru?

Ferenc Futurista

jistě má i obhospodařený záhumenek a za barákem králíkárnu.

Dada

nikoliv. mam par stromu a „louku“

Dada

no nafta hned tak nedojde. mam prubezne udrzovanou 400l, spotreba MTG je trapny litr za hodinu pri plnym vykonu. kratkej vypadek chyti baterky…. no a pokud by byla jo velka krize tak vypustim nadrz autum, tam se taky neco prubezne vyskytuje.

Ferenc Futurista

Z toho je ihned jasné, že elektrická trakce je nesmysl!

Petr Šimral

No, kdyby stát zrušil u nafty pro železniční účely spotřební daň, tak by to i ekonomicky šlo.
Ale ekonomicky zastavitelný výkon u nezávislé trakce je cca 2000 kW, což je na úrovni elektrických lokomotiv z padesátých let. Tedy při dnešní honbě za rychlostí byste jel z Prahy do Plzně o patnáct minut pomaleji u lehkých vlaků, z Prahy do Ostravy až o hodinu pomaleji.
A to vůbec nechci uvažovat, o kolik by klesla již dnes nedostatková kapacita železniční dopravní cesty.

Martin V.

A to je zajímavé, že tady https://zdopravy.cz/ostravsky-trolejbus-z-ekovy-miri-na-testovani-do-prahy-34146/ si Oldřich Sládek naopak stěžoval, že trakční elektřina je příliš zatížena příspěvkem na OZE a proto je diesel levnější. S Jiřím Kocurkem jsme se mu to snažili věcnou argumentací vyvrátit. 🙂 Co se týká výkonu dieselu a kapacity, řešitelné to je (aniž bych to propagoval!), museli byste jezdit po americku. Dvě až tři lokomotivy, pak půl míle vlaku, další dva diesely, další kus vlaku., další mašina.. Když jsem před rokem hledal něco na otestování nové 4K televize, tak jsem narazil na video s průjezdem jakéhosi vlaku s obilím kaňonem, čuměl jsem na to… Číst vice »

Oldřich Sládek

Jak vyvrátit? Vždyť je to pravda, 300 mil CZK osobní, totéž nákladní i MHD. A vůbec se to nevylučuje s tím, co napsal Petr Šimral. Jenže chceme a podporujeme elektrickou trakci, nikoli diesel.

Martin V.

Je nerozporuju, že v ceně elekřiny (i trakční) je i příspěvek na OZE. Jenže vy jste minule napsal, cituji: „Protože kvůli POZE je diesel levnější. 495 CZK/MWh. Tak to je.“ No a tak to prostě není! Protože diesel platí spotřební daň 2620 CZK/MWh, která je pětinásobná a z té spotřební daně navíc platí ještě DPH, která zhruba odpovídá POZE u elektřiny. Takže z nafty erár ždímá mnohem víc než z elektřiny, a podle mě je to tak dobře.

Vbb

Ano, museli by jezdit „po americku“, tj. vlak, aspoň půl hodiny nic a pak další vlak.
A myslíte, že ten míli dlouhý vlak projíždí po tratích s hustou a poměrně rychlou příměstskou dopravou? Myslím, že ne, že „po americku“ jede savanou a prérií a v dostatečné vzdálenosti od větších aglomerací je přesměrován do terminálu či na nákladní obchvat.

Dalibor

je tlak na „zelenou elektriku“ tj výroba nárazová ve špočkách (když svítí, fouká..). je tlak na elektromobilitu (auta na baterky) to vše bude zatěžovat síť, zdroje klasické a přenosovou soustavu. nestaví se nové elektrárny. Tj smiřme se s tím, že výpadky budou, nad rámec podobných nehod, ještě „kolapsy“ sítě. Zlatá „pomalá“ dieselová lokomotiva. Oproti stojícímu 6MW kolosu na ekeltriku bude mít výhodu – pojede dál. Elektrika si v současné době šahá na svý výrobní a „přenosové“ limity. Spotřeba roste, i u železnice. Jaké je řešení??

Martin V.

Řešením je podle mě posílení přenosové soustavy a „chytrá síť“. Mnohem víc se bude muset používat HDO, ne jen na pár bojlerů a akumulační kamna. Třeba zrovna využití tisíců elektromobilů přes noc píchnutých do zásuvky. Nebude možné, aby se plným proudem začaly všechny nabíjet hned jak jejich majitelé přijedou večer domů. Komu bude stačit, že bude mít plně nabité auto ráno v 6:00, ten by měl mít dobití levnější než ten, kdo potřebuje mít nabito hned, aby mohl v noci odjet, bude-li potřebovat. A taky zdroje kombinovat. Fotovoltaika má jiný průběh výroby než větrníky, biomasa a bioplyn se dají aspoň… Číst vice »

Dalibor

Technicky by šlo provést lokomotivu kolem 4MW na podvozku Bo Bo. Zatím se to ekonomicky „nevyplatí“. během pár let, pokud se nepostaví minimálně 8GW nových elektráren, se to začne velmi vyplácet. Jak se začně „ve velkým“ tlačit na elektroauta a pokud se bude víc a víc blbnout s „ekologickejma“ (větráky, fotovoltaiky…) zdrojema, očekávejte častější výpadky sítě.

Ferenc Futurista

bla bla bla bla…

Vbb

A ropa tu bude věčně. Amen.

Frantisek

Nebude. Ale zatím se nikdo nezamýšlí nad snižováním spotřeby. Heslem dne je pořád růst, růst, růst…

Martin V.

Co třeba „Zelená úsporám“? Systematické zateplování domů (a stavba nových podle přísnějších požadavků) je zrovna cesta tímto směrem. Snažil bych se taky udržet teplárenské soustavy tam, kde ještě fungují – KVET, tedy kombinovaná výroba elektřiny a tepla je taky jednou z cest.

Dada

pokud byde narust elektromobility soucasnym a planovanym tempem a nestane se zazrak se siti a zdroji, tak mame problem v horizontu 10 letM ropa vydrze jeste dobrejch 50…

Leinad

Jak to ve Švýcarsku dělají, že nemají diesely a stejně mají spolehlivost větší?

Že by tam neměly ani odborníky ze SŽDC, kteří by vysvětlovali, že napájení má být nespolehlivé, postřeh fíry je třeba trénovat stahovačkami

Medvěd

Třeba RhB (Tirano-Chur) má svoje vodní elektrárny a tím utáhnou svoje vlaky. Navíc mají to nastaveno (rekuperaci) tak, že mašina z kopce dodává do sítě a mašina jedoucí do kopce to odebere.

Jiří Kocurek

Reku− co? Tak tohle, se milej mladej, nikdy nedělalo. Jasné! (sice to uměl už Křižík, ale to byl zlý kapitalista)
sarkasmus

Vbb

Mám dojem, že Křižík nerekuperoval (ono moc nebylo kam), jenom EDB-oval.

hedonism.bot

…příspěvkem na železniční infrastrukturu ve výši cca 300€ ročně na občana helvétské konfederace.

Dada

pokud budeme mit elektrizacni sousttavy jjako ve svycarsku, nebudu takovy skeptik

Dushan

Žádná nezávislá trakce by v tomto případě nepomohla, jelikož „provoz byl v místě kvůli probíhající modernizaci omezen na jednu kolej“. Takže po dobu opravy byl zastaven veškerý provoz na trati.

K.S.

Pokud bude systém jen o nezávislé trakci, tak nebude co strhnout.

Dushan

Samotná změna trakce na diesel by nic neřešila (jen by popřela hlavní výhodu vlaku, kterou je ekologický i ekonomický provoz). Pokazí se něco na koleji a bude to stejné. Je třeba si přiznat, že kolejová doprava je kvůli poruchám velice zranitelná.

libor

no elektrická trakce NE= se ekologie . jak se ta elektřina vyrábí? z uhlí? no fůůj..to je podobné jak ty auta na ele.

Frantisek

I diesel je na kolejích ekologický, pokud se zbytečně nebrzdí a nerozjíždí. Úspora se koná především nižším odporem při jízdě po kolejích. Výhodou elektřiny jsou spíše lepší točivý moment a možnost snazší rekuperace, alespoň pokud je mi známo.

Dada

ekologicky provoz?

K.S.

A máte řešení, ekonomické, které je srovnatelné s elektrickou trakcí? Výkon, cena, čistota, spolehlivost, bezpečnost, časová dostupnost? Pokud budu uvažovat baterie, ty budou čisté, ale ne moc ekonomické a časová dostupnost bude mizerná. Navíc by byly pekelně těžké, 1MWh odpovídá 5-70t, dejme střed, tedy 7.5t, nevím kolik si vezme Vectron v průměru, ale na hodinu plného výkonu bude třeba 48t baterií. Na plošinovém voze je k dispozici volných asi 75t, bateriový tendr by měl kapacitu pro 1.5h plného výkonu, šestikolový vagon by dal asi 1:45h plného výkonu, tedy zde cesta nevede. Dobře, můžeme zkusit jezdit na biomasu, jako se o… Číst vice »

Frantisek

I ten vodík se musí nějak vyrobit, pozor.

K.S.

To i ta elektřina, takže co zbývá je místní znečištění.

Dada

pri trose do bre vyle by ten sdruzenej parni stroj s par vychytavkami s ekonomizaci na strane vyfukovy pary mohl jit az k 19%

Jiří Kocurek

A ideálně, aby byl nezávislý na kolejnici. Co kdyby došlo k lomu kolejnice?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sentinel_Waggon_Works#/media/File:Sentinel_DG8_at_Beamish_Steam_Fair.jpg

K.S.

Dobře, jsme na 32MWt, 115GJ a asi 7 t paliva za hodinu. Netvrdím že by to nebylo pěkné, ale… Albatros musel mít tepelný výkon jen 25MW a mašina je to hodně velká. A to je otázka jestli tu jeho účinnost hádám dobře na 8%. Jek velký kotel by byl třeba? Vlezlo by se to vůbec na koleje? Navíc by musela mít minimálně čtyři, možná pět spřažených náprav, což je dost omezující pro rychlou jízdu. Jaká by byla spotřeba paliva pro celoroční provoz ani nechci raději počítat. Horní limit, a to jenom za předpokladu že opravdu Albatros (jedničkový) neměl účinnost přes… Číst vice »