Kraus z ČD: K pořízení lokomotiv pro rychlost až 230 km/h se vrátíme později

Lokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhyLokomotiva řady 163 v čele osobního vlaku v Litoměřicích na pravobřežní trati z Lysé nad Labem do Děčína. Foto: České dráhy

České dráhy se tento týden rozhodly pro nákup až 90 nových lokomotiv pro rychlost 200 kilometrů za hodinu. Částečně tak

České dráhy se tento týden rozhodly pro nákup až 90 nových lokomotiv pro rychlost 200 kilometrů za hodinu. Částečně tak změnily původní plány, které počítaly s nákupem maximálně 65 strojů, z nichž část měla být pro rychlost 230 kilometrů za hodinu. Na dotazy zaslané e-mailem odpovídá člen představenstva a náměstek pro provoz Michal Kraus. Podle něj nyní není na trhu lokomotiva pro 230 km/h.

Michal Kraus. Pramen: České dráhy

Michal Kraus. Pramen: České dráhy

Jak budou nové lokomotivy financovány?

Kombinací vlastních peněz a prostředků z externích zdrojů.

V jaké fázi je nyní tendr na nákup 180 nových vagonů pro 230 km/h a kdy se počítá s jeho dokončením?

Výběrové řízení v současnosti probíhá. K probíhajícím tendrům neposkytujeme bližší podrobnosti.

Jaké lokomotivy se budou k těmto netrakčním soupravám připojovat, když ČD ustoupily od nákupu lokomotiv pro 230 km/h? Neuvažují dráhy alespoň o pronájmu lokomotiv na 230 km/h? Pokud ano, od kdy?

ČD nadále počítají s pořízením lokomotiv pro maximální rychlost až 230 km/h pro výkony, kde bude tato rychlost požadovaná, například v Německu (Berlín – Hamburk). V rámci tržních konzultací jsme získali informaci, že výrobci takový typ lokomotivy v současnosti připravují, nyní však není na trhu k dispozici. K pořízení lokomotiv pro rychlost až 230 km/h například formou pronájmu nebo nákupu se tedy vrátíme později podle situace na trhu a podle provozních potřeb.

Zároveň je nutné zahájit neodkladnou náhradu dosluhujících lokomotiv a doplnit náš park lokomotivami pro rychlost až 200 km/h. Proto bylo výhodnější záměry rozdělit a nyní připravit samostatný tendr na lokomotivy pro rychlost až 200 km/h, které jsou v současné době v nabídce několika výrobců. Moderní soupravy (vozy – 180 kusů) mohou dopravovat i další moderní lokomotivy, například Taurus (rychlost až 230 km/h).

Jaká je budoucnost provozu ČD na větvi Berlín – Hamburk? Neopustí ji ČD?

Na provozu linky Praha – Berlín – Hamburk chceme spolupracovat s DB i v budoucnosti. Proto také pořizujeme nové soupravy.

Tagy České dráhy lokomotivy Top
128 komentářů