Kratina: Za rekordem Letiště Brno je hlad po dovolených, chceme se koupat v moři krize nekrize

Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings při odletu z Brna. Foto: Pavel Rája / ČedokBoeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings při odletu z Brna. Foto: Pavel Rája / Čedok

Týden v Marsa Alam nebo v Antalyi vyjde finančně lépe než v Beskydech. A to může být game changer, říká šéf letiště Milan Kratina.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdena

Po přečtenych diskusích bych se chtěla vrátit k letišti Brno. Prostě stále začínají. Třeba bude pro nás někdy větší nabídka. Chybí mi zimní lety. Nelyžuji, tak teď bych si třeba zaletěla na prodloužený víkend někam kde je o něco tepleji než tady.V doletu třeba 3 hodin. Jen tak, odpočinout, dát si něco dobrého, projít se.Po cestě na letiště do Prahy a zpět, je prodloužený víkend na odpočinek málo. Těšíme se s kamarádkami,až nějaký podobný let,za rozumné peníze uvidíme v letovém řádu letiště Brno.

Vilém Bacsko

Mluvil pan Kratina také o něčem jiném než o letních charterech na jih? Mám si ten podcast vůbec zapínat?

Zdeněk

Každý národ touží po tom, co nemá. Např. Holanďané milují dovolenou na horách, podobně jako naši lidé dovolenou u moře. Takže není nic divného, že naprostou většinu leteckých cestujících v Brně tvoří koupáci. Mně jakožto cestujícího na vlastní pěst netoužícího po organizovaném zájezdu v nějaké velkokapacitní velkovýkrmně all inclusive však mrzí skutečnost, že cestovky si pro sebe a své klienty zarezervují plnou kapacitu letadel, a nenechají ani pár míst v letadle volných pro další cestující. Přitom ne vždy celou kapacitu letadla naplní, zejména pak v okrajových termínech. Ale to už je mimo téma článku…

Kopr

My jsme jednou uplne nahodou videli, ze c k Neckermann nabizi pouze let na Zakhyntos za asi trojku tehdy, byla to extra neprodana kapacita, pouze jsme s nimi leteli a zbytek si poresili sami. Je ale fakt, ze jsem obdobnou nabidku nikde vystavenou nevidel

kpt. Blacky Černý

U některých letů tohle Smartwings nabízí (pokud si CK nekoupí celé letadlo), problém je v tom, že takové letenky jsou fakt drahé 2h lety po Evropě vycházejí kolem 8k bez zavazadel a občerstvení. Za to se už dají sehnat třeba letenky do New Yorku.

Gomon

Dokud do Brna nezačne létat velký síťový dopravce typu KLM (AMS) nebo Lufthansa (MUC) je toto letiště odsouzeno ke stagnaci a být záložním letištěm pro Vídeň.

Tomáš Gottschalk

Pořád se tady omílají přímořské destinace, ale co takhle zimní chartery do Alp? Ono trmácet se do Francie (pokud někomu teda nevadí bydlet tam v panelácích) 20 hod. v busu je docela masochismus. a Už vzdálenější střediska v AT (západní Tyrolsko) by taky stály za úvahu pokrýt spojením do INN.

Air Traveller

A bude se do te francie a innsbrucku trmacet aspon jednou tydne dostatek lidi, kteri nejen ze budou chtit vyrazit z prahy, ale budou chtit z prahy vyrazit ve stejny den, a budou ve francii chtit do cca stejne oblasti? a zustat na tech hlrach stejnou dobu? si to asi trosku idealizujete – byť se tedy pohybuji v socialni bubline, ktera se nema vubec spatne a zimni lyze za hranicemi si dopřejí klidne i dvakrat i trikrat behem zimy, tak vsichni tam jezdi auty spokojeni, ze muzou delit naklady na benzin a nikoho by nikdy nenapadlo tam letet. nemluve o… Číst vice »

Kamil Novotný

Nesouhlasím. Být rozumná cena do Francie, jako je nyní Turecko, tak tam letím hned. Představa autobusu, nebo nedej bože 13 hodin za volantem pro mě znamená do Francie ne.

Kubrt

Francie za cenu Turecka, to dává smysl.
Taky nejsem fanoušek dlouhého řízení, ale letadlo z Brna do Alp na lyže mi taky reálné nepřijde.

Tomáš Gottschalk

V Brně a okolí by se nenašlo za týden cca 200 PAX? Dovolím si pochybovat. Taky si ubytování v AT zajišťuji svépomocí, ale tady jde primárně o cestu. A12 bývá docela stresovou záležitostí – časté zácpy plus otravná IGL 100, plus od roku 2015 hraniční kontroly, takže se šestihodinová cesta může protáhnout i o 2 hodiny. Vím, že můžu jet vlakem – třeba přímo do St. Antonu nebo s přestupem na úzkokolejku do Mayerhofenu, ale alternativa by potěšila.

Vilém Bacsko

Ehm, Praha, to je samozřejmě jiný svět, to bez diskuze, ale tady jste v diskuzi o létání z Brna.

Air Traveller

uzasny.

tak pro pomalejsi Vilemy – nahradte prahu v textu brnem.

Ostatni zda se prerek pochopili. Treba to priste zvladnete taky.

pavel

Chtělo by dost lidí letět s lyžařským vybavením?

kpt. Blacky Černý

Nechtělo pokud má někdo vlastní vybavení, upřednostní cestu door to door vlastním autem. Půjčení vybavení v Alpách cenu lyžování podstatně zvedne. Navíc by tam musel být nějaký transfer z letiště. Tohle je ještě větší masochismus než jet tím autem.

Weapon001

No nevím jestli to je něco nad čím by se mělo tleskat.
Regionální letiště v Polském Krakově jen za letošní Leden odbavilo 691 881 cestujících.
Za minulý rok odbavilo Krakovské letiště 9.5mil. cestujících. A to je Krakov jen regionální letiště, tedy stejně jako Brno. Navíc má Krakov nedaleko konkurenci v Katovicích. Katovické letiště za minulý rok odbavilo 5,61mil. cestujících.

Danny

Krakov je daleko větší jak jako město, tak jako i přidružená aglomerace + je sám o sobě jednou z předních evropských turistických destinací (a hlavní turistickou destinací v Polsku). Srovnáváte nesrovnatelné.

Petr54

Tak hlavně je Krakov druhé největší město v Polsku, (804 tisíc obyvatel podle GUS, podle magistrátu 1,1-1,2mil), je to město kde neustále přibývá obyvatel, (v Polsku jsou jen tři velká města kde z dlouhodobého hlediska přibývá obyvatel, Varšava, Krakov, Vroclav, Gdaňsk), je to nejnavštěvovanější město v Polsku, je to město kde studuje 130 tisíc studentů. Celá Krakovská aglomerace má 1,57 mil. obyvatel, Krakovský kraj (woj. Małopolskie) má celkem 3,43mil. obyvatel.
To spíš porovnávat Prahu a Krakov než Brno a Krakov. 😉

Marty-t

Přesně tak. Slezsko je jednou z nejhustěji obývaných oblastí v našem okolí. Akorát v mém Matrixu jsou Varšava, Krakov, Vroclav, Gdaňsk celkem 4 města… 🙂

Ondřej

Brnu dlouhodobě zoufale k dokonalosti na svoje poměry zoufale chybí nějaká linka(y) na jih plus ideálně další na ostrovy jako alternativa k Londýnu, co se týká nějakého toho Španělska – všude z regionálních letišť kolem nějaká funguje. V kontextu těch mraky destinací nalétávaných cestovkama je to do očí bijící, ale pořád nic.

Ondřej

Brno lze srovnávat jak letiště tak i význam města možná tak S Bydhoští nebo se Štětínem, možná ještě Lublinem nebo menším Řešovem. Tam už to srovnání i těch letišť je mnohem validnější než s Krakovem. Ona i ta Vratislav je dost mimo. Pro Brno by byl obrovský úspěch, kdyby měl pravidelné (zdůrazňuji pravidelné) linky jako třeba Štětín, Lodž nebo Řešov. Toto jsou totiž podobně významná letiště. Charterů už má teď násobně víc než zmíněná letiště.

Twix

Jaké pravidelné linky má Lodž dnes? Před covidem jsem zaznamenal několik linek Ryanairu do Británie a jednou týdně Atény, dále Lufthansa do Mnichova. Což byly max. 4 odlety denně, spíš méně, některý den nic. Plus samozřejmě v létě chartery. Ale to letiště působilo velmi komorně, na to že Lodž byla ještě nedávno druhé největší polské město. Samozřejmě je pravda že z centra Lodže se pohodlně dojede vlakem za hodinu a půl na letiště Varšava…

marty-t

z Łódźe se léta do Alicante, Bergáma, Charleroi, Dublinu, East Midlands, Londýna-Stanstedu a Málagy… Ale máte pravdu – před pandemií sem létala i Lufthansa z Mnichova. Jo a za rohem (cca 70km po dálnici směrem na Varšavu) jim navíc mají stavět ten slavný CPT… Mít v Brně půlku destinací co má Łódź i přes blízkost WAW (1h20min, 130km), tak jsem spoko. Akorát Łódź má 655k obyvatel (Brno 396k) a jeho aglomerace 1100k (Brno 660k). Tak asi proto má Ryan k Łódźi a Brnu tak rozdílný přístup…

jal

(Nejen) Brno se moc nedá srovnávat s žádným polským letištěm.
Nebo snad je z Brna nějaká významná diaspora v některé evropské zemi nebo USA, která by používala stálé linky a ne hlavně koupácké destinace?

Marty-t

Významné diaspory jsou v ČR v opačném gardu 2 – jedna ukrajinská a vietnamská… Ta první má smůlu v zavřeném vzdušném prostoru nad UA. Snad bude brzy mír a pár linek se z ČR do UA uživí. Ta druhá zase potřebuje naplnit dálkové letadlo a na to je zřejmě i PRG moc malá…

Kubrt

Občané ČR uskuteční asi 5 milionů delších (4 noci a více) zahraničních cest ročně. Část z toho jsou pozemní cíle (Chorvatsko, alpské země, Slovensko atd.), část lidí cestuje vícekrát do roka, takže letecká dovolená je záležitost nějakých 20-30 % populace. A snad nikdo si nemůže myslet, že současné ekonomické turbulence dopadají stejnou měrou na celou populaci – ti, kteří dnes mají problémy, nelétali na dovolenou ani před krizí (krizemi).

Peeetr

Lidé u nás stále tak extrémně bohatnou, že pak jezdí v létě primárně do turistických destinacích, kde je to i s jídlem výjde levněji než dovolená v Beskydech.
Už se těším až budu tak extrémně bohatý důchodce, že v Česku vše prodám, a odstěhuji se do Portugalska, kde je levnější bydlení, potraviny, voda, elektřina i teplo.

Aussiger

Já též…(ironie)

Peeetr

Já teda bez ironie. V příjmech vůči inflaci už jasně chudnu.
Naštěstí jsem s životními úsporami nespekuloval, a dával jsem většinu do nemovitostí. Takže na důchod dnes vychází zcela jasně nejvýhodněji tu vše prodat, a přestěhovat se těsně za hranu nějaké turistické oblasti s běžně používanou agličtinou nebo němčinou v EU Portugalsku, jižní Itálii, Řecku či Bulharsku.

Peeetr

Jediné co v Česku ještě za něco stojí jsou zdarma vyšší školy a zdravotnictví. Pokud by se migrace Čechů zvedla na úroveň běžnou v USA, zákony o volném pohybu v EU tomu již nikterak nebrání, tak tu skončíme primárně s kvanty nepracujících dětí a chronicky nemocných.

Air Traveller

Vidíte to (dost) zkresleně.

V roce 2023 mělo německou průměrnou čistou mzdu 56 100 Kč… což není zas tak mnoho. v čechách je to něco přes 33 tisíc.

Takže volba je celkem jednoznačná – kdybych si měl vybrat mezi žít za průměrnou německou mzdu v německu, nebo za průměrnou českou mzdu v čechách, tak volím ty čechy.

Peeetr

Vy to vidíte zkresleně. Pro mladší lidi nebo poctivě pracující migranty (co by se chtěli usadit), kteří si chtějí koupit vlastní nemovitost, je Česko s třetinovými platy, ale v Německu v podstatě stejně drahým stavebním materiálem, ale i většinou základních životních potřeb, dnes naprosto nekonkurenceschopné.

Air Traveller

Je vidět, že jste v tom německu nikdy nebyl. Možná leda v Lidlu na hranicích na nákupu levnějšího pracího prášku, ale o životních nákladech v Německu nevíte zhola nic.

Mimochodem, zopakujte si základku. V ČR opravdu oproti Německu třetinové platy nejsou.

Peeetr

Vy to porovnáváte podle migrantů na dávkách nebo lidech na minijobech s velmi krátkou pracovní dobou, kteří pak zkreslují průměr v hrubých statistikách, ne?
Já to teda beru podle dlouhodobých oficiálních čísel na normálního zaměstnance pracujícího 40 hodin týdně.

Air Traveller

Ty jsi taky migrant. To jsou oficialni nemecka cisla.

Vzhledem k nutnosti neustale cpat nekam
migranty uz asi tusim, odkud vitr vane. Vysoka zivotni s rektorem Tomiem?

Ruby

I mě je jasné, při čtení vašich příspěvků, odkud ten vítr vane. Zřejmě píšete o minimální mzdě, jelikož v D je minimum na hodinu 12€. Ale diskutovat s vámi o něčem je ztráta času. Vy už jste předprogramovanej. Hezký den.

Air Traveller

Ne. O minimalni mzde vubec nikde nepisu.

Peeetr

V Německu jsou dražší hlavně některé služby, které ale šetrnější rodiny mají často uvnitř příbuzenstva „zdarma“ a buddhističtěji žijící i samostatní jedinci téměř nepotřebují.

Třeba já byl naposled u holičky před skoro dvaceti roky, než jsem získal po pár letech dostatečné zkušenosti, koupil si ideální strojek, a přizpůsobil česání vlasů tak, aby stačilo jít na kratšího ježka v dubnu a červenci.

Martin

Numbeo:

Local Purchasing Power in Frankfurt is 88.9% higher than in Prague

Jiří Kocurek

Což není 3x víc, to je 1,9x víc.

Kubrt

Asi to tady zas takový mordor nebude, když migrace Čechů je jaká je (nízká).

marty-t

spíš takový Hobitín… 🙂

J.J.

To si to Portugalsko trochu idealizujete, ten život tam tak lehký není a ceny taky žádná sláva

jal

Když je v Beskydech draho, mohou přece do Krkonoš.
: – )

Jestli to není trochu jiná dovolená- v Beskydech moc slané vody není.

Jiří Kocurek

Tam není ani sůl, musela se tam vždycky dovážet.

Aussiger

Ono je to prosté..vrstva lidí co má a může se možná trochu ztenčila, ale zase si tahle vrstva „dovoluje“ 2× 3x do roka.. plus mladý,který solidně vydělávaj rodinu zatím neřeší..no uvidíme jak se věci vyvinou..spíš do budoucna lidi s možnostma lítat ven ubudou…jedna parta zestárne a druhá bude mít děti a jiný zájmy..takže asi tak za mně:-))..

Adam H

Moment, ani jedna z těch part se neobnovuje? 😀

Peeetr

Jste mimo. Hlavním ekonomickým zlomem v republice do budoucna je, že s dvacátámi léty jsme vstoupili do éry velmi vysokých životních nákladů pro běžné lidi, kdy je pro čím dál větší množství občanů levnější žít v cizině.
To tu bylo masově naposledy v době Josefa Kajetána Tyla, kdy byla napsána česká hymna, a elity se masově snažili, aby místní lidé neutíkali především do Ameriky, ale i dalších zemí.

Air Traveller

Prosím vás, ty pohádky máte z vlastní hlavy? Nebo to se někde dá číst?

Peeetr

Josefa Kajetána Tyla i českou hymnu, by jste měl znát ze školy, pokud jste se tam naflákal. Na ten zbytek už ovšem potřebujete ne tak časté logické myšlení, nebo zájem o historii s pročítáním i badatelských poznámek o úředních statistikách.

DavidS

Tam je všechno: běžní lidé, vymyšlená historie, elity, nějaká vlastenecká nesmyslná odbočka… Ještě pár vykřičníků a Caps-Lock a bude to jak z příručky správného flastence od SPD.

Martin

My lítáme s dětma i babičkama, a je to přesně tak. České hory/Alpy vyjdou na dvojnásobek než Středozemní/Rudé moře. Ideálně na dva týdny, zatímco hory jsou prostě krát dva, u zájezdů není ten příplatek tak velký kvůli stejným fixním nákladům na dopravu, ten hotel už pak není taková darda navíc.
A fakt si nemůžu ani v arabských destinacích stěžovat na kvalitu/čistotu/služby, hodně se to zvedlo.