Krapinec: Noční vlaky potřebují legislativní podporu

Lůžkový vůz Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLůžkový vůz Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravce dokončuje modernizaci nových lůžkových a lehátkových vlaků.

České dráhy dnes na pražském hlavním nádraží představily službu ČD Night, což je nový název pro noční vlaky s lůžkovými a lehátkovými vozy. Novinkou je především vlak Canopus, který bude zajišťovat spojení Prahy s Curychem severní větví přes Lipsko a Frankfurt. Zaveden bude od nového jízdního řádu.

Canopus má doplnit jižní spojení přes Linec, kam ČD vysílají přímý lůžkový vůz. Podle člena představenstva ČD Jiřího Ješety bývá tento vůz často vyprodán, navýšit kapacitu na jižní větvi přitom nelze kvůli omezením na infrastruktuře v Rakousku.

Canopus bude po Slovakii, která jezdí do Košic a Humenného a vozí i přímé vozy do Polska, a budapešťském Metropolu třetím čistě nočním vlakem Českých drah. Dráhy na noční vlaky postupně nasazují zmodernizované lůžkové a lehátkové vozy, do kterých investovaly 250 milionů korun.

Lůžkové vozy, jejichž modernizaci zajišťuje Škoda Pars, mají například vyměněné součásti lůžek, dosazeno nové LED osvětlení, renovací prošlo obložení stěn, sociální zařízení, sprchy, dosazeny byly zásuvky pro cestovní elektroniku nebo wifi.

Modernizaci lehátkových vozů zajišťuje společnost DPOV, dcera Českých drah. Při modernizaci dochází k výměně klimatizace a centrálního zdroje energie, instalaci nové řídicí jednotky dveří, požární a rozhlasové ústředny nebo WC s uzavřeným systémem. Dosazena je také wifi. Vozy v současnosti procházejí schvalováním u evropské agentury ERA.

Šéf ČD Michal Krapinec přirovnal lůžkové vozy k hotelu a lehátkové k hostelu. Lůžka jsou k dispozici jako single, double a triple v kategoriích Economy a de luxe, kde je k dispozici WC a sprcha. Lehátka pak dráhy nabízejí pro čtyři či šest lidí v kupé, přičemž jsou odděleni muži a ženy.

Dráhy mají k dispozici celkem 21 lůžkových a devět lehátkových vozů, což pokrývá jejich potřebu. Modernizace lůžkových vozů má být hotova v zimě, lehátkových v létě. Další investice do nočních vlaků v příštích pěti letech nechystají.

„Mají-li být noční vlaky konkurenceschopné vůči letecké dopravě, pak je třeba pro ně najít nějakou legislativní podporu,“ řekl Krapinec. Podle něj se uvažuje o dani z leteckého benzinu nebo úlevě z poplatku za dopravní cestu. Podle Krapince České dráhy hodlají provozovat stávající noční vlaky s tzv. černou nulou. „Žádnou z těch linek nechceme a nebudeme provozovat ve ztrátě,“ doplnil šéf ČD.

O služby na palubách nočních vlaků se stará společnost JLV. Novinkou je podle šéfa Bohumíra Bárty například možnost objednání večeře.

Lehátkový vůz ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLehátkový vůz ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLůžkový vůz ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLůžkový vůz ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLůžkový vůz ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLůžkový vůz ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLůžkový vůz Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Canopus

Vlak pojede na našem území v kategorii EuroCity pod názvem Canopus a z Prahy bude odjíždět v 18:25 hod. Zastaví v Praze-Holešovicích, Ústí nad Labem (19:39), Děčíně (20:01) a dál bude pokračovat přes Drážďany a Lipsko. Časně ráno přijede do Frankfurtu nad Mohanem (3:46), Mannheimu (4:39), Karlsruhe (5:07) a dál zastaví ve stanicích Baden-Baden (5:26), Offenburg (5:45), Freiburg (Breisgau) Hbf (6:17), Basel Bad Bf (6:56), Basel SBB (7:20) a do Curychu přijede v 9:05 hod. Opačným směrem bude odjíždět z Curychu v 19:59 hod. a cestující mohou přistoupit ve stanicích Basel SBB (21:13), Basel Bad Bf (21:22), Freiburg (Breisgau) Hbf (21:58), Offenburg (22:31), Karlsruhe Hbf (23:07), Mannheim Hbf (23:42) a Frankfurt nad Mohanem Hbf (00:52). V ranních hodinách bude spoj zastavovat v Lipsku (4:44-5:54), Drážďanech (7:05), Děčíně (7:54), Ústím nad Labem (8:16), Praze-Holešovicích a v 9:35 hod. přijede na pražské hlavní nádraží.

Ve významných přestupních uzlech, jako jsou nádraží Karlsruhe, Basel SBB nebo Zürich HB, je možné přestoupit na navazující spoje do nejrůznějších míst ve Švýcarsku ale také například do italského Milána. Spoj lze využít také na mezinárodní letiště ve Frankfurtu nad Mohanem.

Celoroční noční relace obsluhované vozy ČD
• Praha – Pardubice – Krakov – Varšava
• Praha – Pardubice – Žilina – Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry – Košice – Humenné (autovlak)
• Praha – Bratislava – Štúrovo – Budapešť
• Praha – České Budějovice – Innsbruck – Buchs – Curych
• Praha – Ústí nad Labem – Drážďany – Frankfurt nad Mohanem – Basilej – Curych

Celoroční noční relace obsluhované vozy partnerských železnic
• Štýrský Hradec – Vídeň – Břeclav – Bohumín – Vratislav – Berlín
• Štýrský Hradec – Vídeň – Břeclav – Bohumín – Krakov – Varšava
• Budapešť – Bratislava – Břeclav – Bohumín – Krakov – Varšava
• Budapešť – Bratislava – Břeclav – Bohumín – Vratislav – Berlín
• Praha – Brno – Košice

Sezonní noční relace obsluhované lůžkovými a lehátkovými vozy partnerských železnic
• Bohumín – Gdaňsk – Gdyně – Hel
• Bohumín – Gdaňsk – Gdyně – Łeba
• Bohumín – Poznaň – Białogard – Kolobřeh

Lůžkové a lehátkové vozy Českých drah

Typ WLABmz je lůžkový vůz určený pro maximálně 36 cestujících a může být v provozu na linkách s maximální rychlostí 200 km/h. Nabízí vedle běžných lůžkových oddílů také oddíly Deluxe s privátním sociálním zařízením. V provozu je např. na linkách z Prahy do Curychu, Varšavy, Košic a Humenného. České dráhy provozují dvanáct vozů. Vybaveny jsou např. klimatizací, sprchou, wifi a zásuvkami 230 V.

Typ WLABmee je lůžkový vůz pro maximálně 30 cestujících. Může být nasazen na linky s maximální rychlostí 160 km/h. České dráhy provozují devět vozů, např. na linkách z Prahy do Popradu, Košic a Budapešti. Vybaveny jsou např. klimatizací, sprchou, wifi, zásuvkami 230 V a porty USB.

Typ Bcmz je lehátkový vůz pro maximálně 54 cestujících. Může být nasazen na linky s maximální rychlostí 160 km/h. Vozy byly původně provozované u rakouských železnic ÖBB. České dráhy provozují devět vozů, v letní sezóně budou jezdit např. do Budapešti nebo Varšavy. Po modernizaci jsou vybaveny např. klimatizací, wifi, zásuvkami 230 V a porty USB.

Tagy Canopus ČD Night České dráhy noční vlaky
173 komentářů