Královna nebes slaví 50 let. Výrobou může přežít i výrazně mladší A380
Několikrát odepisovaný, ale stále létající stroj, o který dopravci ještě neztratili zájem. Boeing dnes slaví výročí 50 let od prvního
Několikrát odepisovaný, ale stále létající stroj, o který dopravci ještě neztratili zájem. Boeing dnes slaví výročí 50 let od prvního úspěšného startu letadla 747. Stroj, který zásadně proměnil leteckou dopravu, se zatím do důchodu nechystá. Živí ho poptávka nákladních dopravců a vývoj posledních týdnů ukazuje, že by se mohl vyrábět dokonce déle než Airbus A380.
Přesně před padesáti lety vzlétl Boeing 747 poprvé. Letadlo s nezvyklý designem v podobě „hrbu“ v části trupu zásadně změnilo zejména cestování na dlouhé trasy. Zatímco osobní dopravci ho postupně vyřazují ze své flotily a několik let už na jeho verzi pro cestující nepřišla žádná nová objednávka, letadlo zažívá „druhou mízu“ u nákladních dopravců.
„Nemá v tuto chvíli na trhu konkurenci, pokud zohledníme kapacitu, dolet a spotřebu,“ říká Dough Menis, šéf letecké nákladní dopravy u logistické společnosti UPS, která loni překvapila trh objednávkou dalších čtrnácti jumb.
Boeing tak má jistotu, že letadla 747 bude vyrábět nejméně do roku 2022. Může se tak stát to, co nikdo nečekal: vyrábět se možná bude déle než výrazně mladší Airbus A380. Jeho výroba měla běžet až do roku 2028, jenže tento týden vyšlo najevo, že největší zákazník pro toto letadlo jedná o zrušení části objednávky.
Letadlo, které získalo pro svoji velikost přezdívku Královna nebes, bylo převratné svojí konstrukcí. Jde o první širokotrupý stroj, do kterého se vešlo dvakrát více cestujících než do McDonnell Douglas DC-8 či Boiengu 707, které do té doby byly na dálkových linkách běžné. Původně přitom inženýři v Boiengu vymýšleli plně dvoupatrové letadlo, tento koncept nakonec rozvinul až Airbus s A380.
Původně mělo jít jen o přechodné řešení než se podaří rozvinout nadzvukovou dopravu, vývoj trval jen čtyři roky. Z dočasného řešení se ale stal symbol dálkové letecké dopravy, který ji zásadně zlevnil díky tomu, že se na palubu vešlo mnohem více cestujících.
Boeing dosud vyrobil 1548 letadel 747 v různých verzích. Největší zájem o něj aerolinky měly v 80. letech a na začátku 90. let, v roce 1990 Boeing získal celkem 122 nových objednávek. Aktuálně zbývá vyrobit ještě 25 těchto letadel, pokud se neobjeví nový zákazník.
I když jumba postupně nahrazují modernější dvoumotorové stroje, podle aktuálních statistik je v provozu stále ještě 512 těchto letadel, tedy třetina všech dosud vyrobených. Více než polovina z nich je už ale v nákladní verzi. Přibývá dopravců, kteří ho úplně vyřadili, nenajdete ho například ve flotile žádné americké aerolinky na linkách pro cestující. Přesto ho díky relativně novému modelu 747-8i ještě cestující na obloze uvidí nejméně dalších dvacet let: poslední osobní verzi převzaly Korean Air v druhé polovině roku 2017.
Pro mnohé letecké fanoušky je dodnes 747 nejkrásnějším letadlem, které bylo kdy vyrobeno (stejně jako pro autora textu). Obdivovat ho budou moci brzy i pod vodou: v Bahrajnu chystají jeho potopení na dno moře do nově vznikajícího potápěčského parku. Další výročí ho čeká příští rok, kdy uplyne 50 let od prvního letu s cestujícími.