Královéhradecký dopravní podnik nasadí v březnu naostro nový odbavovací systém
Nová vozidla MHD Hradec Králové. Autor: DPMHK
Cestujícím začne sloužit aplikace pro nákup jízdenek i on-line sledování polohy vozidel.
Cestujícím začne sloužit aplikace pro nákup jízdenek i on-line sledování polohy vozidel.
Jestli to bude stejná katastrofa, jako EMX27.9 od EmTestu na Teplicku a Vejprtsku, tak přeju všem co to budou muset trpět upřímnou soustrast.
Neumí to zaslat delší text (nad 20 zn.) na panel, neumí to dvouřádkové zobrazování konečné zastávky, některé zastávky na panelu prostě zmizí a objeví se tam až těsně před zastávkou, SW má tendence bezdůvodně padat, načítání karet IDS je pomalé, bankovní karty nejdou vůbec…
Prostě odbavovací systém 21. století 🙂
Jsem zvědav za jak dlouho to nebude fungovat 😀
Ano, celé to je určitý pokrok, ale vlastně úplně postavený na hlavu. DPMHK nikdy neměl soutěžit vlastní aplikaci, vlastní dispečink a odbavovák pro vlastní tarif, ale měl to koordinovat s krajem a udělat tyhle věci společně v rámci IREDO. Bohužel, nejvhodnější čas pro integraci DPMHK a DPMP se totálně prošvihl, protože oba už mají nebo budou mít svoje vlastní systémy, které na plnohodnotnou integraci nejsou úplně připraveny, a pokud se integrace jednou podaří, zase to bude o úpravách, které mě v případě EMtestu poměrně děsí. :-\
Ale to není problém jen DPMHK. V Česku je obecně tradice vynalézat kolo každý po svém. Vždyť by všem dopravním podnikům stačilo jedno technologické řešení – stejné IT systémy, stejné mobilní aplikace, atd, atd. A také všem krajům. A mohlo to být objednávané a dodávané cetrálně v jednotných technických specifikacích, pochopitelně vzájemně integrované a s možností přizpůsobení pro jednotlivé provozovatele. Bylo by to levnější, protože by stačilo všechno vymýšlet a vychytávat chyby jen jednou. A pro uživatele jednodušší, protože ve všech městech a krajích by to vypadalo a fungovalo podobně, mobilní aplikace by stačila jedna jediná pro celou republiku… Jenže… Číst vice »
Problém je, že žádná kvalitní sw vývojářská firma se takové akce nebude chtít zúčastnit (protože každý ví, jaké je to peklo, když to připomínkuje jedno město, natož kdyby jich to připomínkovalo 100 měst a 13 krajů a stát)
A na tom to celé padne.
Ono by stačilo, aby každý interface byl standardizovaný, ať si tu „mobilní jednotku“ vyrobí každý po svém, ale komunikace se světem bude předem definovaná. Taky můžete volat z iPhone přes Nokia vysílače na Android telefon a dokonce funguje i volání na pevnou, která GSM modul nemá.
PS: Ať žije 15 typů elektrických zásuvek! Nepoučitelní.
Ona již do určité míry je 🙂
Vstupní data obsahující statické JŘ jsou vždycky ve formátu JDF, a většina systému reportuje real-time data na server kraje v XML formátu, jehož náležitosti definoval kdysi dávno ČSAD SVT Praha (dnes spadají pod CHAPS). Koncepce odbavení karet je ve většině regionů též velmi podobná, neboť koncepci dělala opět ČSAD SVT Praha.
Ale tak když se do kompletní integrace nikomu nemá, tak to je pak složitý 😀
IREDO je celé mimo, řešení vidím v podobě plzeňského kraje. Platit licenci Můj vlak a celou dopravu v kraji i městech do toho integrovat. Řešení jsou k dispozici, ale tady zase někdo rozjel tunýlek s 5 letým zpožděním za vývojem…
IREDO je oficiální krajský společný dopravní systém obou krajů.
Má desítky hrubých chyb a nedoszstků. Ale vše se dá napravit, když se chce.
Těžko může v kraji při současné legislativě organizovat dopravu někdo jiný než kraj.
To že by byla jedním možných z prodejních kanálu jízdného aplikace ČD mujvlak, na tom kdo to musí organizovat, nic nemění.
No to je pokrok….už jde zaplatit i kartou. Jsme poslední kdo to ještě nedělá a ta sláva….za 20 let zavedeme wifi, neva, že všichni už jedou sítě 8G….prostě pokrok.
Pokud budou jízdenky placené bankovní kartou ve vozidle pořád o tolik dražší oproti jiným formám nákupu (jak je tomu v testovacím režimu), tak to bude výsměch.
A co platnost tarifu IREDO?
V článku se píše pouze o kartě IREDO jako o možném nosiči jízdenky, ale plnohodnotném zapojení do integrovaného tarifu ani slovo.
To že v „krajském“ městě neplatí v MHD „krajský“ integrovaný systém je opravdu rarita světových rozměrů. Protože MHD je základem každé integrace. Jinak to není integrace, ale veliká parodie.
Tak tarif IREDO neplatí ani v DPMP, tam lze IREDO karta taktéž použít také jen jako elektronická peněženka.
Však ano a to přeci není normální, aby krajský IDS neplatil v krajských městech? IREDO je IDS dvou krajů a neplatí přitom ani v jednom krajském městě těchto dvou krajů.
Většina IDS u nás i ve světě vznikla právě integrací a MHD a regionální dopravy. Takže zde někdo postavil integraci úplně na hlavu.
Kraj a města se musí dohodnout na spolupráci a vzájemné integraci..
Pokud to daní zodpovědní úředníci ani po tolika letech nedokázali, měli by okamžitě skončit na úřadu práce, protože takto se doprava 21. století nedělá.
Je to obrovská dopravní ostuda obou krajů i obou dotčených měst.
Pošlete stížnost na krajský úřad a současně magistrát města, třeba se něco změní… Jak říkáte, je to o lidech a preferencích, do čeho sypat peníze a úsilí nejdříve.
Na Vysočině bohužel taky nejsou zaintegrovaná města v IDS (stačila by alespoň Jihlava), takže to taková rarita není 🙂
Začíná mi čím dál tím víc vadit ten přístup, že co město/IDS, to mobilní aplikace. Je nejvyšší čas to nějak standardizovat, celorepublikově (nebo ještě lépe celoevropsky), aby ta aplikace stačila jedna univerzální.
Ve skutečnosti po ničem takovém není poptávka. Většina lidí co žije třeba v Plzni nikdy nepojede MHD v Brně nebo Ostravě, protože nemají důvod ta města navštívit. Natož pak třeba v Berlíně nebo Varšavě.
A když už z Plzně vyrazím, tak si aplikaci stáhnu během vteřiny. V Brně,Vídni i Benátkách
Přésně. Berlínskou MHD používám, je poměrně náročné se tam vyznat i s jejich skvělou aplikací. Žádná z těch, která se používá v městech české krajské velikosti, by to neuřídila. A proč mít zbytečné funkce v aplikaci pro malé město?
Problém je, že každý IDS si vymýšlí různá specifika. Např. Praha a její slavné dvě minuty na aktivaci jízdenky. Zde by měl vstoupit do hry regulátor (tedy MD) a nastavit nějaká pravidla, například jak má vypadat jízdenka (QR kód), jak ji lze pořídit a jak lze ověřit její platnost (jednotné API).
Nejlepší z pohledu cestujícího by pak byla pak obdoba Švýcarského FARTIQ, tedy to, že zahájíte jízdu v mobilu než nastoupíte, ukončíte po výstupu a aplikace vám pak naúčtuje nejvýhodnější jízdné a je jedno co jste v celé síti použili za dopravní prostředek.
Bohužel to tady bude ještě dlouho sen
Ve výhledu je platnost OneTicketu.
One Tiket je nepovedená zmšenina. Někde 4 x nasobně dražší než jízdenka IDS.