Krakov zahalil smog, majitelé aut jezdili vlaky zadarmo

Krakov Zdroj: Flickr.com - MayastarKrakov Zdroj: Flickr.com - Mayastar

Při kontrole jízdenek se ve dnech s vysoce znečištěným ovzduším stačí prokázat technickým průkazem vozidla s platnou technickou kontrolou.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hala D

Zajímavé. Autíčkáři výrazně přispějí ke smogové situaci a pak jezdí vlakem zadarmo. To je asi jako platit zloději, za to, že nebude krást. Sankce bych autíčkářům napařil, budou platit léčbu pacientům s dýchacími potížemi místo pojištoven.

Chleba Nakup

Ještě, že to nebyla miasma, ale jen smog.

Pan Pravda

Ja zazil smog v Parizi a cela MHD byla tri dny zadarmo pro vsechny, vcetne nas, turistu.

Honza

To mohli udělat i v tomto případě, kolikrát jede v autě více lidí, ne jen majitel vozu (a tady to vypadá to, že zadarmo jel jen majitel)

Martin

Ha😂😂 dovede si někdo představut, že by u nás ČD vozily majitele aut zadarmo? 😂😂😂🙈

Petr

A proč ne? Když můžou důchodci a děti jezdit přecpanou MHD zadarmo, když může bejt nedostatkový parkování (skoro) zadarmo, tak proč bych si nedovedl představit, že majitelé aut budou jezdit zadarmo vlakem?

Martin

Tak MHD je něco jiného. Tu obyčejně zřizuje město jako službu pro obyvatele. Ale v podmínkách ČD (i jiných českých) vlakových dopravců je to opravdu hodně nereálné. Kromě toho, že nikdo z „mocipánů“ takovou vyhlášku (zákon) neudělá (vládě a vlastně všem našim vládám jsou a byli kromě placení daní a případné mobilizaci občané naprosto ukradení), tak s tím samozřejmě nepřijde v rámci zlepšení životního prostředí ani např. vedení ČD (proč taky?… zbláznili jste se?). Naopak, jak tak znám některé průvodčí, výpravčí apod…tak ti by to takovým „automobilistům“ ve vlaku ještě patřičně okořenili a dali sežrat…. Kromě speciálního příplatku už slyším… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Neopírejte se zbytečně do důchodců. Chválabohu, že jezdí MHD, jinak by bylo o hodně více husto na ulicích Prahy.

Jiný Petr

Umím 😉. Ale musely by zrušit tu podmínku o platné STK. U nás se to dozvíte jen z velkého techničáku – a ten se od tohoto roku ruší. A v malém techničáku nemáte info o STK 😉

Vojta Svobodný

Toto je prosím rozdíl mezi tzv Východem a Západem. Vychod klidně dal vesele používá uhelky, protože proč ne-však to akorát zničí lidem zdraví. Zatímco Západ přešel na obnovitelné zdroje ;). Holt, každý stát má priority jinde.

Weapon001

Kraków v roce 2019 zavedl zákaz topení tuhými palivy. 🙂

Jiří Kocurek

Ale kecy v kleci, Kraftwer Neurath dál pálí hnědé uhlí ve velkém.

mgr.pavel

V tom případě je celé Německo na Východě, když si zavřeli bezemisní jaderné elektrárny a potřebnou energii vyráběli a vyrábějí spalováním uhlí..

Jinak auta se spalovacími motory se prodávají i na Západě.

peter

Pozeram aktualnu produkciu gCo2/kWh. Rano o 6:00 na tom bolo najlepsie Svedsko so svojimy vodnymi a atomovymi elektrarnami. Tam to bolo okolo 20 gCo2/kWh. Za nimi Francuzsko s 80 gCo2/kWh elektrickej energie, ktore byzi najme na atomkach. Najhorsie na tom bolo Polsko, kde produkovali 855 gCo2/ kWh. Cuduj sa svete, hned za nim ide Nemecko, ktore produkuje 651 gCo2/kWh elektrickej energie. Divne, ze Nemecko je prave krajina ktora investuje miliardy eur do OZE. Cesko je 3 a jeho aktualna produkcia bola nejakych 560 gCo2/kWh.

peter

Ked sa pozriem na statistiku za rok 2023. Tak najhorsie je Polsko s 806 gCo2/kWh. Druhe najhorsie je Cesko z 506 gCo2/kWh a tretie najhorsie je cuduj sa svete Nemecko s 416 gCo2/kWh. Tak neviem, kde sudruhovia z NDR urobili chybu.

Matěj

Aha a proč teda musí DE nakupovat elektřinu u nás?

Fučida

Chybu udělal svatej Petr, protože v posledních pár dnech zapomněl v Severním moři a na Baltu foukat.

Gajda

Zahalil smog? – by se měli jet kouknout do Asie, jak vypadá když město doopravdy „zahalil smog“

Weapon001

Já v Krakově bydlím. Asi nevíte co to je když Krakov zahalí smog. A ano, Kraków se v žebříčku zanečištění ovzduší dlouhodobě řadí na přední místa. Dnes se zařadil na 1 místo světě z nejhorším ovzduším! https://www.se.pl/krakow/krakow-bardziej-niebezpieczny-niz-delhi-i-wuhan-strach-wychodzic-z-domu-aa-Uu7j-2Qee-XaWL.html Těch dnů se smogem je méně než třeba 10-20 let zpět. Krakov od roku 2019 zavedl zákaz topení tuhými palivy. Problémem však zůstávají vesnice a městečka v okolí Krakova, které jsou položené výše než Krakov, který je usazen v údolí mezi Karpaty a Krakovskou bránou. Jinak co se týče cestování zdarma – dnes bylo možné ceetovat městskou hromadnou dopravou také zdarma. Platilo to… Číst vice »

Laborec425

Díky za aktuální info. Protože pravda a realita je stejně pokaždé až od toho, kdo to zažívá osobně nebo v té oblasti bydlí. Novináři a spekulanti z diskuzí vždy nabízejí polopravdy.

jal

… „jsou položené výše než Krakov“…
Podobně se proto objevují u nás stále Věřňovice a reportéři tam natáčejí kouř z komína některého z baráků.

Že to přišlo z 90% odjinud, není tak zajímavé.
V Ostravě nejede huť a – výsledek je stejný.
To, co ukazují v tv, jak není na pár metrů vidět = mlhu vydávanou za hustý smog, nebylo vidět. Krásně jasno, jen pár metrů nad zemí jakoby jemná průhledná mlha.

Tzn.většina z dopravy, vířená sůl ze silnic, tj. prach.
To bude divení za pár let, až budou všude soláry a elektromobily, že „smog“ je stále přítomen.

Fsp

čím se tam teda topí? plynem dovezeným z ruska přes půl světa nebo elektrikou z těch uhelek?

peter

Chodte do prdele s tym dovezenym ruskym plynom. V roku 2021 sa doviezlo do Europy z Ruska okolo 150 mil. m3 plynu. V roku 2023 sa doviezlo nejakych 25 mil. m3 plynu. To je rozdiel nejakych 125 mil. m3 plynu. Takze by ma zaujimalo, odkial rusi nabrali skvapalnovace na rocnu produkciu 125 mil. m3 ? A ked zacnes tliachat nieco o cinskom plyne, tak rocna kapacita plynovodu Sila sibire je nejakych 25 mil. m3 plynu. Aj kebyze cinania vsetek plyn ktory dostanu od rusov predaju do europy, tak to je stale len tak 1/5 toho co predavali do europy predtym,… Číst vice »

AFO

Nastal nedostatek vody. Ti, kteří vodou celý rok šetřili, ať za ní dál platí. Těm, kteří vodou plýtvali, bude přistavena cisterna zdarma 🙂

mgr.pavel

Nebo taky těm, co tou děravou polovyschlou vodovodní trubkou stále čerpají vodu do svých soukromých bazénků, těm nabídneme vstup na veřejný bazén zdarma, aby už sakra tou vodou neplýtvali.

Zoufalý krok, lepší je tu vodu pořádně zdanit, aby se zaplatily i externality. Jenže voda je základem v ekonomice, to byste podvázal mnohé. A naštval si voliče kterým vše zdražujete. A z pozice města na to nemáte páky, měnit daně. Jako jde aspoň pořádně zdanit parkovací místa či tak něco, ale.. město má malý manévrovací prostor, jak něco zlepšit. Holt zkusilo tento morální slippery slope.

L.

Podle příspěvku výše tam není příčinou problému (automobilová) doprava, ale lokální topení pevnými palivy.

Frantisek

Tak jako tak je ‚odměna‘ za pravidelné využívání aut namísto veřejné dopravy protismyslná.

L.

Tak, v lepším případě je to příležitost, jak ponouknout řidiče automobilů aby MHD zkusili a zjistili, jestli to jí přeci jen není lepší (což by bylo pozitivní).

V horším případě je to snaha přesunout vinu na ně (což by bylo negativní).

libcha

V Krakově byvá za smogu zdarma i MHD, ale to jen když je tak že se nedá venku být, a třeba dobihat tramvaj je o plíce. Jinak tam v zimě je dost strašlivé ovzduší prakticky každý den.

Podle mě, kdo řeší peníze natolik že je pro něj čitelný rozdíl jízdenka versus zdarma, ten asi autem vůbec nejezdí. Jestli přilákat gumkolisty do vlaku, ať už za smogu nebo ideálně pravidelně, tak spíš udělat z té železnice pravidelnou a spolehlivou službu, s co nejjednodušším odbavením, aby se točvolant nemusel bát, že si nebude umět ten bilet koupit.

Jiří Kocurek

„přilákat _gumkolisty_ do vlaku“

Určitě budou rádi jezdit vlakem, když je budete nazývat nadávkou.

Frantisek

Zrovna tohle samo o sobě mi jako nadávka nepřijde, je to konstatování fakta. Urážlivě bych vnímal spíše „točvolanta“.

BND30

Ve vlaku se z nich stane substrát 🙂

tarten

Jde o to, že když je to „zdarma“, nemusí vůbec žádné tarify a jízdné řešit. Jde o snížení prahu, ne o peníze.

Frantisek

No jo, ale proč jen pro ty, kteří mají auto? To je nějaké znevýhodnění, jež si říká o bonus?

Laborec425

Však to je pravda. Lidi, co neuměj vylézt z domu bez klíčků od auta a potřebují jet i 100 metrů do obchodu, jsou závisláci a točvolanti. A především neskuteční tlusťoši a lenoši 😀

Pan Pravda

Sam za rok nachodim pesky vic, nez najezdim autem a MHD i vlaky vyuzivam pravidelne, presto chapu lidi, co treba z Jesenice na Zbraslav nebo z Hovorcovic do Zdib jedou radsi autem. Usetrej tim totiz rocne i stovky hodin zivota a nemam jedinej duvod je za to nenavidet nebo urazet.

Jakub P

Jedna vec je kdyz ti lidi na takovych trasach autem jezdej za soucasny situace. To se jim taky nedivim. Druha a o hodne jina vec je, kdyz rozvoji alternativ branej… V tom uz pochopeni nemam.

Frantisek

To je ovšem naprosto odlišný případ, že. 🙂 Jistě, nenávist a urážky nejsou namístě, ale dovedu pochopit odpor, pokud je alternativa a o ty „stovky hodin života“ obírají jiné produkcí škodlivin aj.

Matěj

A vy si všechno jídlo pěstujete u sebe na zahrádce? Oblečení máte vlastní výroby nebo z místního sekáče? Elektroniku jste si taky zbastlil z elektroodpadu? Já jen že za celý život autem neprojezdím a nevypustím tolik škodlivin, jako stálo dopravit všechny vaše věci a uspokojení vašich potřeb. Ano taky vlastním věci, ale aspoň nejsem takovej pokrytec jako vy.

Pan Pravda

Docela by me zajimalo, jestli z hlediska novych pravidel jsou oba vyrazy pripustne, oba nepripustne nebo jeden ano druhy ne.

Fsp

myslete politiky Halík … ***** politicky!

Leštění

Takže kdo má auto jede zadarmo a kdo ne platí? Další motivace ke koupi auta.

Kubrt

Jasně, koupím si auto, abych dva dny v roce mohl jet zadarmo vlakem. To dává smysl.

Frantisek

Tak nejen proto. Ono se pak hodí i na jiné věci, odklon od veřejné dopravy (když je tak „podporována“)…

Jiří Kocurek

Ano, zaplatíš nějakých 10 000 Kč za nejlevnější olítanou Fabii a ušetříš 100 Kč na jízdném ročně. Po 100 letech se ti to vrátí. Binec v tom ale udělá povinné ručení, které stojí přes 2000 Kč ročně.

peter

Zhodou okolnosti som vcera pozeral video, kde chlapik dotiahol z Nemecka 23 rocneho japonca za 10 000 Kc. Auto bolo bez platnej technickej, tak sa ho snazil dat ako tak dokopy aby presiel technickou a mohol ho prihlasit. Auto malo hrdzave lemy blatnikov, diery na podvozku, diery v napojeni blatnika a prahu a ked to daval dole zo zdvihaku, sa mu preboril zdvihak do prahu, ktory bol taky prezraty hrdzou.

Takze k tym nakladom na auto bude treba pridat aj peniaze v popolniku na technickej.

Petr Šimral

To je zajímavé. U nás by musel mít řidič u sebe velký techničák, nikoliv jen malý a co ti, které ti řidiči vozí?
V případě smogové situace bych viděl asi vyhlášení kompletní jízdy zdarma bez omezení a stejně to podle mě nebude mít moc velký vliv…
Mama taxi to neomezí, dodávky městské taky ne, MHD taky bude čoudit stejně…

Twix

Proč velký techničák? Jméno vlastníka i provozovatele je i v malém, velký se nikam vozit nemusí a teď se nově i odebírá. Souhlasím že se to v ulicích moc neprojeví, a zároveň že se to moc neprojeví ani v kompenzaci za vlaky/MHD (o jejich posílení se tam nic nepíše), takže jsou podle mě mimo ty stížnosti že kvůli těmto smogovým akcím se zdraží jízdné.

Kubrt

Chtějí prokazovat, že mám platnou technickou, to z malého nepoznáš. Ale jinak souhlas, je to bezvýznamné gesto.

Twix

Jo takhle, to je pravda. Takže v autě s propadlou technickou nejen že nesmím jezdit, ale nemůžu s jeho doklady jezdit ani zdarma městským vlakem 🙂 Je to bezvýznamné gesto, trochu reklama na městskou železnici, ale jak je vidět, vyvolává to zároveň i zbytečné kontroverze.

jal

Nejlepší je nedělat nic.
🤔

Frantisek

Tak býval k tomu i zákaz, dokud se tomu nepodlézalo. To pak účinek mít mohlo. Kdyby čoudila jen (část) MHD, bude to pořád lepší, než když k tomu čoudí ještě tisíce aut (už zhruba od 5 lidí na autobus, tuším).