Kraje přestanou objednávat vlaky na trati Slaný – Louny, provoz z Lužné do Žatce bude jen o víkendu

RegioSprinter Die Länderbahn a Regionova Českých drah v Lužné u Rakovníka. Foto: Petr BoreckýRegioSprinter Die Länderbahn a Regionova Českých drah v Lužné u Rakovníka. Foto: Petr Borecký

Místo vlaků budou jezdit autobusy. Obce ještě řeší, jak provoz zachránit.

397 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Romana

Tak pěkně děkujeme, na trati 110 se dlouhodobě neprodávají jízdenky, ve vlaku vás pošlou sednout, že mají zpoždění, přitom cestující jezdí, protože narozdíl od busu mají ČD ještě docela normální časy jak odjezdů, tak délky jízdy. Z Klobuk do Slaného jede vlak něco málo přes 20 minut, autobus téměř 50 minut, s nesmyslnými přestupy, a ještě po Slaném supluje MHD. To je docela slušný, na to že je to jen cca 12 km, ne?

Honza Vrba

Hodně se zde diskutuje o frekvenci v nácestných zastávkách úseku Slaný – Louny. Vlak je v Lounech vzhledem k poloze nádraží silně v nevýhodě, ale čistě v relaci Slaný – Louny se vlak vůči busu poslední roky zlepšil. Tedy ne že by snad jel rychleji, furt je to těch nekonečných 50 minut, ale linka 389, v úseku Praha – Slaný rychlíková, je pak do Loun vymeták s jízdní dobou 46 minut z autobusáku na autobusák. Doby, kdy ve Slaném co chvíli stavěl pražský dálkař směr Klášterec, Chomutov nebo Most s Litvínovem, s jízdní dobou do Loun okolo 25 minut skončily… Číst vice »

vtvt

Ano, to dává perfektní smysl (ironie).

Přihlížet jak velká část procent dotací z těch víc než 80 dotačních miliard pro železnici „proletí komínem“.

Neboť 27% železničních tratí (transevropských TEN-T) SŽDC zajišťuje 80% pasažérské a 90% nákladní dopravy, ale na tyto vytížené tratě putuje necelých 50% útrat SŽDC.

Třešničkou na dortu je fakt, že provozní dotace dopravcům na nízko-/málokapacitní vlaky jsou násobně vyšší než na autobusy.

Nejhorší na celé věci je fakt, že na železniční dotace si vesměs půjčujeme. A kvůli naší marnivosti/hlouposti zčásti zbytečně zadlužujeme naši generaci a generaci našich potomků

Chada

Trochu to rozepište ať si můžu rozhýbat kolečko u myši😉

MilanSima

A víte, že si tady pujcujeme na všechno? To bysme museli přestat posílat peníze do všeho (školství, zdravotnictví atd)

Vlakem s kolem

Obdivuju, ze te tohle troleni tak bavi. Psat pulroku to samé, porad v novem slovosled, nechceš si misto toho přivydělat radeji psaním teoretické části diplomek pro studenty? To je zhruba na stejne urovni zbytečného slohoveho cvičení a tvou potrebu napsat to samé 50x by to uspokojilo a ještě by jsi si vydělal na to se někdy vlakem svézt. A pokud netrolis a vazne si myslíš, že z tvých srdceryvnych řečí si tu nekdo sedne na zadek a přestane to pouzivat a podporovat, tak je mi tě líto. Asi s tím budeš muset vyrazit spis do ulic… petici za zavírání lokalek… Číst vice »

firexxx

Až na to, že část cestujících přichazí z lokálek třeba jen na části Ostrava Svinov-Suchdol nad Odrou tak jsou na ně navazující lokálky Opava Východ-Ostrava Svinov, Bílovec-Studénka, Veřovice-Studénka, Budišov nad Budišovkou-Suchdol, Fulnek-Suchdol nad Odrou a Nový Jičín-Suchdol nad Odrou ve špičce to klidně může být kolem stovky každou hodinu.

MilanSima

Takže jak se píše v článku, k diskusi s obcemi nedošlo, rovnou se oznámilo, že provoz končí. Jestli ani neproběhla diskuse na téma finanční podíl obcí a rovnou se stanovila částka, je to od p. Boreckého trochu nefér…

Robert Pražák

To jo, ten podíl obcí by byl určitě zásadní. Stejně by to zůstalo hlavně na kraji.

MilanSima

Tak nějaká diskuze proběhnout mohla, když to p. Borecký sliboval.

MartinS.

Tak ale kraj přece řekl, že zajistí základní obslužnost. Pokud chce někdo nadstandard, musí si doplatit. Standardem zde bude autobus. Vlak je nadstandard. Rozdíl mezi standardem a nadstandardem se dá snadno spočítat. To není zrovna téma k diskusi.

MilanSima

Tady ale nejde o standart nebo nadstardant, ale o to, že kraj někdy na podzim uvedl, že bude sv příslušnými obcemi jednat, a pak nakonec zjistíme, že nejednal.

MartinS.

No pokud to náměstek hejtmanky oznámil po jednání se starosty obcí, tak s nimi asi jednal, ne? Jenom o tom jednání měl asi každý jinou představu. Obce si myslely, že to bude smlouvání jak na arabském trhu. Kraj proti tomu přišel s konkrétním požadavkem. Je to podobné jako v Kladně. Kraj řekl, kolik stojí krajské linky, které suplují MHD. Kladno nezaplatilo, kraj linky přeskupil a omezil. Pokud mají být nastavené standardy VHD v kraji, musí platit pro všechny stejně.

soumar

Konečně aspoň něco.

Má-li se železniční doprava rozvíjet, musí se soustředit na náklady (tady je obří, dosud jen spoře využitá konkurenční výhoda železnice, chválím Metrans), hlavní tratě (očekávaná kapacita vlaků 1x 60-120min 300+) a příměsto (1x 15-60min 200+).
Tomuto dát absolutní prioritu.

Ze zbytku ořezat úplné nesmysly; linka, kde špičková kapacita nepřesáhne 50 cestujících, je pro autobus, ne pro vlak. Turistika a šotoušismus (muzea, …) – prodat obcím, krajům, neziskovkám. Ono to stejně zanikne.

Ale kde najít řezníka?

Vlakem s kolem

Řezníků najdeš určitě dost, jen ti ho lidé
ještě musí zvolit. Pokud ti to totiz ještě nikdo neřekl, tak u nás jsou tratě státní, ne soukromé jako v Americe a verejna doprava je dotovana služba, kde jediným parametrem neni cena. Stejne jako u školství, zdravotnictví a dalších a dalších služeb. Takže dokud pro svou originalni myšlenku neseženeš dostatečnou podporu, budeš se muset smířit s rusenim tak akorát v malování na počítači. Tam si můžeš vygumovat kolik trati se ti jen zachce. Užij si to. 🙂

vtvt

Nemyslím, že existuje volba jak ignorovat, že čtvrtina tratí zajišťuje naprostou většinu provozu, ale na tuto čtvrtinu jde pouze necelá polovina útrat SŽDC.

Neboť peníze na železniční dotace si naše vlast vesměs půjčuje.

Tj. daňoví poplatníci nemají o čem hlasovat, neboť z provozu železnice jsou pouze nevelké přímé daňové příjmy.

MilanSima

Na vsechno si tady pujčujeme, vy matematiku 😀

Vlakem s kolem

Vanilková je fajn, ale čokoládová je lepší, zkus.

kubisek

Není ani tak strašné, že se zastaví provoz, ajko to, co má vlak nahradit – autobus 592, který má nově z Klobuk jet přes Peruc a Slavětín do Loun. Jízdní doba z konečné na konečnou cca 2 hodiny…..

MartinS.

Tak autobus 592 nejdřív projíždí 25 minut Slaný jako MHD. Čas z centra do Klobuk je 44 minut, čas z Telců do Loun 38 minut. Takže 85 minut z centra do centra. Ale narozdíl od vlaku, který má 9 zastávek jich má autobus 35, takže o co déle cestující pojedou, o to méně půjdou na zastávku a ze zastávky.

kubisek

Pokud někdo jede do Slanýho, budiž. Pokud ovšem někdo nedejbože využíval vlak pro cestu někam za Slaný (třeba z Peruce do Prahy), tam mu fakt doba ušetřená „cestou na nádraží“ bude k ničemu.

MartinS.

Když ušetřím 10 minut cesty na vlak, potom mi může být jedno, že autobusem nepojedu 38 minut jako vlakem ale 45, protože z domu vyjdu ve stejný čas a ve Slaném přesednu na stejný autobus do Prahy jako dosud. Pokud ovšem někdo jezdil z Peruce až do Prahy jenom vlakem, potom je to mimořádný masochista, protože místo 1:10 hod. jel o 40 minut déle. To není zrovna na denní dojíždění trávit denně 2×2 hodiny na cestě.

vtvt

Tak si to shrňme.

27% tratí SŽDC (tranevropské TEN-T) zajišťovalo cca 80% pasažérské a 90% nákladní železniční dopravy.

Ale z výdajů SŽDC v letech 2017-2020 na tyto tratě šlo něco míň než 50%.

Připadá Vám to normální ?

vtvt

Data o některých výdajích SŽDC 2017-2020 dle jednotlivých tratí

https://zdopravy.cz/prulom-sprava-zeleznic-poprve-zverejnila-kolik-ji-stoji-jednotlive-trate-92753/

MilanSima

A na kterých tratích byste tedy zastavil provoz? Mluvil jste o 75%. Tak buďte konkrétní ne?

vtvt

Vážený pane, bláznům, kteří ignorují kalkulačku jako Vy a jásají nad zbytečným zadlužováním nás a našich potomků, se nemá odporovat.

MilanSima

Já nad ničím nejásám. Zeptal jsem se na konkrétní příklady, vy nemáte argumenty, tak kopete kolem sebe, jak je vaším zvykem 🙂

Petr Herbrik

O investicích SŽ by bylo lépe radši ani nemluvit. To je ostuda světového kalibru. To že někdo zbourá na trati x budov, zruší x nákladišť apod a pak to prezentuje jako investice do trati …

s1mple

To mi nechcete říct že na D7 dělají dva mosty u Chlumčan přes tuto trať zbytečně….

Michal

Ano zbytečně + plno proputstků a přejezdů
Krajský byznys jede

Robert Pražák

Fakt myslíte, že z mostů na D7 má vejvar kraj?

Jiří Kocurek

Ze stavby železničního přejezdu má Kraj fakt vývar. Jo kdyby lidi pracovali zadarmo, ale jim se nechce.

kubisek

Trať se přeci neruší, koleje se netrhají……

Jiří Kocurek

Nákladní vlaky … tu dálnici přeskočí?

Michal

Jaké nákladní vlaky ?
Ty co tu uz 25.let nejezdí?

Jan

Lužná-Žatec, to je romantika. Kilometricky jde o nejkratší spojnici Prahy s K. Vary, ale člověk musí být opravdu velký fanda železnice, aby tuto trasu dobrovolně absolvoval. Časově neobstojí srovnání ani se silnicí, ani s vlakem přes Ústí nad Labem. V 90. letech ještě přežívaly 2-3 páry rychlíků Praha-Chomutov přes pražský Semmering a Lužnou, ale terén mezi Kladnem a K. Vary asi zásadnější zrychlení neumožňuje…

babilon

Přes Blatno je to ještě o 5 km kratší.

Jan

Ještě více romantiky?

ABC

to je přímo zážitková jízda!

libor

jednou jsem jel Praha-Bečov. vlak: 810, to byla romantika…. dnes už bych na to neměl…

ABC

Ale že je to jen o 5 km méně (doopravdy o 8, ale to je jedno) než přes Žatec mě docela překvapilo. Při letmém pohledu na mapu bych čekal větší rozdíl.

Jan

Je to opravdu o 5, přímo do Málkova jen o 1…

Jan

Teď jsem to přepočítal, když to vezmete mimo Chomutov spojkou přímo do Málkova, tak se ten rozdíl sníží na 1 km 🙂

Kubík

Na trati je traťová rychlost 100-110 km/h, to je podle Stč kraje lokálka? Žatec nemá již léta přímé spojení s Prahou, Louny jeden přímý vlak, který je z Kralup zastávkový, nejprve tyto tratě poškodil Ústecký kraj již za Śulce (ODS), teď to dorazí pí.Pecková, hejtmanka Stč kraje a její skvělý radní p.B.(STAN-Pir). Kolem Prahy vznikají nové středočeské Sudety, již po omezení provozu v roce 2006-2014 kolem těchto tratí sídla pustnou a obývají je stále více nezaměstnatelní občané. Navíc je většina obou tratí v Ústeckém kraji. Takže kde je ta nová vstřícnost Ústeckého kraje k železnici? Ta se omezila na Kozí… Číst vice »

MartinS.

To, že obce nejsou obsluhovány vlakem, ale nepoměrně levnějším a přitom dostatečně kapacitním autobusem přece neznamená, že je to konec světa. Žatec má denně asi 15 přímých spojů do Prahy s jízdní dobou kolem 1,5 hodiny.

kubisek

Ale třeba u Louny-Slaný neskutečně pomalým autobusem – nyní jede z Klobuk autobus 40 minut – pro ty, co jedou třeba do Prahy to bude nepoužitelné spojení. Nejsem pro vlak za každou cenu, ale navržená náhrada je fakt něco šíleného. Třeba jsem čekal, že se prodlouží linka DÚK 705 přímou cestou přes Peruc, Klobuky do Slanýho.

MartinS.

Velká část obyvatel Klobuk ušetří 10 minut cesty na vlak a autobusem pojede o 10 minut déle. Doba cesty z domu někam do Prahy (školy, práce, nemocnice, na úřad) bude dál kolem 2 hodin. Jen málo lidí bydlí přímo u zastávky vlaku a cíl jejich cesty je také bezprostředně u zastávky vlaku.
Takže ono to moc použitelné není už dnes.

kubisek

Asi se shodneme v tom, že vlak je ve své podstatně málo použitelný. No, ale to je právě ono – proč to má být dále nepoužitelné? Proč se to nemůže udělat použitelné? Třeba v tomto případě jsou v okolí 3 poměrně velké obce – Peruc, Vraný, Klobuky, v součtu i s Telcemi a Vrbičany nějakých 5000 obyvatel. Proč třeba kraj některou z 389, co nyní končí v Hořešovicích, nepošle do této oblasti? Nebo tam není nějaký inteligentní přípoj? Obecně PID staví na tom, že vše musí jezdit do velkého města, ale to přeci není pravda. Tarif je přestupní, akorát se… Číst vice »

Honza Vrba

No vidíte, nějakých 5.000 lidí. Kdyby jim o dráhu opravdu šlo, 10 % se jich sebere a ve svém volném čase se vypraví na Smíchov. Stejně tak by to udělali ve Francii, Německu. Představa, že „on to přeceda z vejboru zařídí“ je mylná. Jo aha, když ona je ta možnost vyjádřit svůj názor teprve 32 let.

Kubík

Bohužel, je to konec světa, ze všech poznatků z ČR i zemí EU po zrušení vlaků vyplývá to samé, devastace okolí tratě, služeb (rušení hostinců proti nádraží, obchodů atp., ale i kin i škol). Autobus nikdy nenahradí plnohodnotně vlak, je nemalé procento lidí co v autobuse ze zdravotních důvodů nemohou cestovat, ale to kraj nezajímá. Navíc žádný politik z vedení kraje u těchto tratí nežije- pí Pecková žije v Mnichovicích (velká četnost příměstských vlaků) a pan B. žije v Úvalech (to samé). Zachování železnice v ČR by se mělo odejmout krajům z podstaty, kraje se řídí jako za komunistů, které… Číst vice »

Vlakem s kolem

Také nechci, aby na těchto tratích skončil provoz, ale argumentovat zdravotními důvody je spíše medvedi služba. Do spousty míst koleje vůbec nevedou a jine řešení verejne dopravy než autobus tak neni. Chce to jine argumenty.

libor

pěkná blbost, dle této logiky by tedy měly být koleje do každé obce? Jak to udělat? Sídla, kam nevedou koleje zrušíme bez náhrady a lidi z těchto míst přestěhujeme do sídel, kam koleje vedou? Nebo…?

MartinS.

Po zrušení lokálky, která převáží 7x denně jednotky lidí se zruší hospoda, konzum, kino a škola? Vážně?
Vůbec nechápu, jak můžou existovat obce, kam nevedou koleje?

vtvt

Třebas 50 tisíc obyvatel Orlova/Petřvald/Rychvald, kteří už dlouho jsou bez kolejové dopravy.

PvvS

Jak je možný že většina obcí v ČR dávno nevymřela a nezměnila se v ruiny ? Když jim tam nejezdí jediná svatá doprava a to kolejová ?

kubisek

jel jste tudy někdy? Tady už nic není, zastávky běžně v polích nebo někde za vesnicí (vyjma Telců, Vrbičan, Pálečku). Nasazením taktu se to domrvilo úplně, protože vlak nejede v době, kdy to lidi potřebují.

T448

Je hrozně vtipné, jak si někteří šotouši vsugerovali, že vlak je dražší než autobus, protože platí za dopravní cestu. A nedochází jim, že důvody jsou úplně jinde. Tak jen taková orientační čísla: a) Pořizovací cena: autobus cca 5 mil. Kč, nejmenší dostupný nový vlak cca 80 mil. Kč b) Financování – budu-li optimisticky počítat peníze za 5 %, máte to na začátku za bus 250 tisíc ročně, za vlak 4 miliony Kč ročně jen na úrocích. c) Údržba. Jen pro představu: po cca 5 letech musíte udělat generálku motorů. Počítejte cca 2 miliony Kč na motor (má-li vozidlo motorů víc,… Číst vice »

Ondřej

A ještě vtipnější, jak z tvé strany zazní věcné argumenty, a pak 13 palců dolů 😀 …

Martin

ten autobus jezdi cca 10 let, nepocita opravy ani generalky autobusu, ale v zel. vizidla si dal zalezet, kdyz gen. je ale tak po 15 letech a jezdit muze 30-40 tel… a svete div se, opravp at musite i ty silnice, jen se to nepocita, protoze tam uz je a byt musi… a ze to ke tak pohodlne jet 2hod autobusem…

Tuto trat nechci soudit, ale argumentovat timto je z logiky veci spatne… spis by me zajimalo hospodareni RSD a SZ…

PvvS

Autobus za 10 let nemá moc GO. Většinou tak žádnou. A ty silnice musí kraj udržovat i kdyby tam žádný autobus nejezdil .

Honza Vrba

Kraj musí udržovat silnice? Tak se na sever od Slanýho přijdťe někdy podívat. Jediná slušná silnice je bývalá I/30, dnes II/118. Ostatní děs běs, a dle pamětníků to tomu tady bylo tak vždy.

Martin

dobrej blabol…

vtvt

Nejhorší je, že na málovyužitých tratí do ekonomiky přepravy jsou maskovány náklady na tratě, které jsou prostě neudržitelné. Neboť pasažérské vlaky loni platily do SŽDC 7 haléřů/místo/km, tj. pouze 4% z dotací do SŽDC.

Připomínám, že kolejový provoz ve městech (metro/tram) za 20 miliard dotací má vyšší pasažérský přepravní výkon než síť SŽDC, která vyžaduje cca 20 miliard dotací pro dopravce a víc než 60 miliard dotací na tratě SŽDC.

Robert Pražák

Nejdůraznější argument pro bus je, že má zastávku na návsi, kdežto na šukafon musíte 2 až 3 kiláky do polí.

erik

Proč se tedy vlaková doprava nezruší úplně na celém území, když je to nevýhodné?

MartinS.

Protože na celém území to nevýhodné není. Pokud se někde ve špičce naplní jednotka pro 300 nebo 400 cestujících každou půlhodinu, pak by tam muselo jezdit 14 autobusů za hodinu. A potom se logicky vyplatí ten vlak, protože mi třeba na celodenní provoz stačí 4 jednotky a 8 strojvedoucích proti třeba 26 autobusům a 35 řidičům.
Ale pokud porovnáváme tratě, které obsluhuje 1 šukafon, potom je to srovnání s autobusem na místě.

KPL

To bylo opravdu ,,jednání,, stylu podání ultimáta a naprostá povýšenecká arogance představitelů SČK a IDSK. Jsem v kontaktu s jedním zdejším přispěvatelem, který má informace o průběhu takovéhoto ,, jednání,, obcí s představiteli arcirušitelů . Borecký tvrdě a nemilosrdně protlačil jeho milované autobusy, nebral ohledy na žádné argumenty starostů ohledně podpory turistického ruchu v této mezikrajské zóně nikoho, návrhy na zkušební provoz turistické linky na 110+121 smetl ze stolu. Toto je výsledek jeho bezohledné politiky optimalizace. Nezbývá než popřát dotčeným obcím, aby v nové autobusové situaci přežívali co nejlépe. Mnoho těch lidí, co rádi jezdily vlaky na výlety z Prahy… Číst vice »

Bjorn

K těm tratím 110 a 124. e nezvratným faktem, že obsazenost tam opravdu velmi kolísá, zažil jsem několikrát totální přecpanost ve staré 810 mezi Slaným a Louny, nyní ve větších a pohodlnějších Stadlerech to bylo občas také plné (spíše víkendy), důvodem jsou hlavně nárazové turistické výpravy partiček důchodců, skupin vandráků a trampů středního věku i dětských oddílů do oblasti západní části Českého Středohoří, občas i na výšlapy v okolí Peruce, Klobuk i Zlonic. Trochu podobné to je i na 124 hlavně v oblasti Džbánu, kam jezdí občas skupinky turistů z Prahy do Mutějovic nebo z Chomutova a Žatce do železničního… Číst vice »

Svojsin

Takové skupiny jsou na 110 za Slaným velká vzácnost, mnohem častěji jede člověk sám.

mocanita

No sám určitě ne pravidelně. Jak se zde již psalo, vytíženost je kolísavá, když se sejde skupina lidí, dětský oddíl na výlet, tak je plno k prasknutí. V kladiva pravidelní dojíždějící mezi Louny-Slaným tak mezi 5-12 osobami + k tomu nepravidelní cca dalších 5-8 lidí. V reportáži ČT1 Zprávy z regionů byla ukázka pěkně naaranžované reportáže ve prospěch pana Boreckého. Natočil se polední spoj Slaný-Louny v němž jelo pět osob a schválně byla vyzpovídána pouze 1 důchodkyně, která sdělila, že jezdí jen 2x do roka za příbuznými. Následně byl záběr ze Zlonic, jak jede boreckého autobus, ale schválně nebylo vidět,… Číst vice »

vtvt

Kdo zaplatí náklady na trať?

Za 2011-2020 šlo na železniční tratě cca 430 miliard Kč. Když člověk jede po vytížených tratí (transevropské), tak ty peníze nejsou vidět. Kam se poděly?

Připomínám, že z loňských cca 63 miliard dotací pro SŽDC zhruba 52 miliard (nebo víc když započtem peníze co posíláme do EU) bylo na dluh nás daňových poplatníků a našich dětí.

Svojsin

Pravidelně ne, ale opravdu natriskany vlak tam těžko někdy uvidíte. Rozhodně nejde o kolisavou obsazenost.

Vlakem s kolem

Na druhé straně, Ústecký kraj financuje vic jak polovinu délky tech trati a kdyby chtěl, mohl tam pozměnit výkony tak, aby za stejne peníze fungoval aspon omezeny počet spojů denně. Nebo třeba ty víkendy na 110. Misto toho to cele škrtne a veze se na úspoře peněz. Takže vinit jen Boreckeho, ač je to bezesporu zlomyslny člověk, který nenávidí zeleznici na venkově, je v tomhle případě nefér a hlavne nesmysl. Borecky nepotopil nemalou cast tech trati v Ústecký kraji, tam někoho rozhodovat o ničem,tady je skodnou někdo jiný..

Michal

A to fýra nevybírá jízdné

Ondřej

To píšete dobře – „Doba se zásadně změnila včetně priorit a hodnot společnosti. Dnes hraje největší roli rychlost a přesnost, vše se neustále zrychluje. Lidé si zvykají vždycky snáze na nejnovější a nejrychlejší možnosti. “ Mně ale přijde, že tohle není nic, za co by se lidi měli stydět. Neexistuje rozumný důvod, proč dobrovolně zabíjet delší čas méně pohodlným dojížděním. Nadto ještě když si vezmu, že v případě řešených tratí se nedá mluvit o žádných velkých ekologických přínosech těch tratí, pokud na nich jezdí starší motorové vlaky s vyšší spotřebou nafty, než moderní autobusy… Tady je problém, že ty tratě… Číst vice »

Ondřej

oprava – nerušil bych Lužná – Rakovník, ale Lužná – Žatec samozřejmě… 😀

fous

Lužná – Žatec jezdí nějaké náklady, takže nerušit, trať, ale omezit osobní dopravu na víkendy, jak plánují.

Vlakem s kolem

Z pohledu cyklisty, který není místní a dk te oblasti musi dojet, ten zanik provozu na 110 zase tolik nebolí, přeci jen cyklovylety se obvykle nedělají na 10-20km a tak se do te oblasti porad dostat půjde od trati 114, 120 nebo od Slaneho. Ale z pohledu pěšího turisty je to zabite, bez vlaku tam jezdit krkolomně s přestupy na bus, to fakt může ten turista jet jinam. No a i z pohledu místního cyklisty to bude zabite, protože ten náhradní bus asi kola nevezme, takže s výlety jinak než okružní kolem baráku skoncil. Protoze jinak bude ke každému vyletu… Číst vice »

Honza Vrba

To nejsou jen lidé z Prahy. Pokud vysloveně nemrzne, tak některé vlaky v sobotu a neděli jsou narvané slanskými skauty, důchodci s holema atd. Zrovna teď v neděli 4.12. to byl vlak 9713. A nedělní 9715, která sebrala po zrušení nedělního, o ½ hodiny pozdějc jezdícího Sp Most – Praha jeho frekvenci, je obsazená pravidelně, když je hezky, ale zároveň je ještě výuka, nesednete si. Obecně jsou ty vlaky přes víkend prostě plnější, i výstup/nástup Zlonice. Přes týden to sebere ve stejném čase jedoucí bus. V jednu chvíli totiž v relaci Zlonice – Slaný jedou 4 linky (650, 590, 592… Číst vice »

jarda V.

Trochu mimo téma. Podpořil bych myšlenku zakrývání vybraných příspěvku a celých vláken které zahájil vybraný „diskutér“.

Pietro

Nějakou dobu v nedávné minulosti jsem trávil v Peruci… Cestoval jsem každý den do Prahy a zpět. Vlakem. Málokdy autobusem a když autobusem tak přes Louny. Nicméně, brzo ráno jezdil spěšný vlak z Loun do Prahy, který se k večeru vracel do Loun. Poslední vlak dojel do Peruce kolem osmé večer a kdo jel z Prahy později, tak musel 14 km od autobusu z Třebíze pěšky nebo stopem. Mezi ránem a večerem pendlovalo mezi Slaným a Louny několik spojů na které navazovali spoje ze Slného do Kralup. Netroufám si říci, že by se vozil z a do Slaného od Loun… Číst vice »

Martin

Slany Louny by chtělo trošku narovnat, ale nikdy do toho nebude investovat, takže to je začarovaný kruh

svojsin

Co to je „trošku narovnat“ , tak aby trať byla mnohem lépe použitelná pro tzv. ZDO?

Petr David

Srovnejte to s tím, jak se 30 roků narovnávají silnice. U železnice jde o poloměry oblouků, které přímo souvisí s rychlostí.

svojsin

Někde se silnice narovnávají, někde ne.
Mne by zajímal přímo úsek železnice Slaný – Louny.
Děkuji,

Petr David

Tak tu trať neznám, vyjadřoval jsem se obecně.

svojsin

U plánování (zajišťování) veřejné dopravy je třeba bavit se konkrétně.
Článek je zejména o Louny – Slaný a 124

Petr David

O tom není pochyb

Jarda

o narovnání se uvažovalo, ale nikdo nechtěl nic podobneho slyšet, raději všem tvrdí, že nejde, neexistuje. Možná by se to podařilo ještě někde vygooglit to narovnání. Už to tu i někdo psal.

fous

Narovnat by to chtělo ne trochu, ale hodně. Ovšem když se podíváte na sklony, tak zjistíte, že to nejde narovnat skoro vůbec. A v ČR je řada tratí, které by narovnat šly a jezdí po nich řádově více lidí než mezi Slaným a Louny.

vtvt

To je ale spousta názorů, jako kdyby šlo o teoreticky důležité železniční spojení třeba Brno-Trenčín…

V 2017 pan Pohl udával, že 41% železničních tratí zabezpečuje 4% procenta pasažerské dopravy

MilanSima

Jenom 41%?

PvvS

Kéž by jen tak málo..

novotný

Borecký by měl jít pryč ze své funkce, než zničí ještě další lokálky, které sice nemají tolik cestujících, ale třeba provoz ve špičkách pracovních dnů pár spoji by to zachránil, když už Správa železnic do nich investovala. Následně už se to bude těžko napravovat, když se omezí či zastaví provoz úplně. Možná by stálo i přemístit některé ze zastávek blíže obcím, aby byly dostupnější pro cestující. To nemůže Rada Středočeského kraje Boreckého konečně odvolat, to jim to není zvláštní, jak poškozuje tímto jednáním Středočeský kraj těmi svými opatřeními, nejenom na lokálce Louny- Slaný, ale celkově zdražováním veřejné dopravy v příštím… Číst vice »

David

Opravdu inteligentní příspěvek, ze kterého moudrost úplně tryská. Borecký by se měl naklonovat po všech 13-ti krajů, nikoliv odcházet. Jednoduše je potřeba si připustit, že nějaká část sítě (a to nejenom lokálky) je přežitá a cestující hlasují nohama, jednoduše je jim na ten vlak chodit nechce – jako například v Klobukách do kopce (a z určitých částí obce nejdříve z kopce a pak do kopce na nádraží, v Peruci na konec městyse, ve Zlonicích na konec města. A to jsou v zásadě 3 nejdůležitější zdroje frekvence na této trati. Když už Vám a podobným dojde, že trať stavěná v 19-tém… Číst vice »

vtvt

Je jedno jestli Borecký bude pokračovat nebo ne.

Stát už nemá těch víc než 60 miliard dotací ročně pro SŽDC, aby provozovala a látala nynější železniční síť. Na ty dotace si z cca 90% půjčujeme za úrok který už dnes je dost vysoký.

Budu rád, když to dopadne podobně jako v Německu, že hustota české dotované železniční sítě bude na úrovni německé tj. poloviční.

Kdybych byl ale realista, tak spíše se přiblížíme belgickému modelu = veřejné peníze poplynou do cca 25% současné české kolejové sítě.

Zbytek tratí bude převeden např. na kraje, např. pro transport štěpky https://www.e15.cz/nazory/petr-paukner-vazme-si-vic-biomasy-muze-pomoci-s-energetickou-krizi-1395248

Přednosta

Ale přitom ten stejný stát má x miliard na pražské metro D, a mnoho dálnic které moc ani dálnicemi nejsou….takže to není o tom, že by ty peníze nebyly. A ten stejný stát má x miliard na nesmyslné přesuny nádraží v Brně a podobné nesmysly. A jestli si někdo myslí , že tím, že se zastaví tu a tam provoz osobních vlaků, že se to projeví na velikosti aparátu na SŽ a GŘ, to asi faaakt nee.

vtvt

Stát na pražské metro D nedal dotaci, pokud vím.

Praha dle poslední účetní závěrky měla v bance přes 100 miliard, čili nové kolejové tratě metra a tramvají si platí Praha sama nebo na úvěr, zatím.

Předpokládám, že Praha bude žádát o peníze z EU „Oper.program Doprava 3“ na další kolejové tratě (tramvají), což asi dává smysl vzhledem k tomu že je splněn předpoklad pro optimální využití kolejové dopravy = vysoká poptávka.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/tramvaje-trolejbusy-metro-mhd-opd-iii.A220819_141055_eko-doprava_cfr

Na přesun nádraží v Brně nejsou a asi nikdy nebudou peníze.

BDT

Vážně srovnáváte pražské metro s 461 milionů / rok cestujících s lokálními tratěmi? Dost to o vás vypovídá.

Petr David

To je zjednodušené vysvětlení. Jako kdybych napsal, že vedení vn se do té a té obce nepostaví, že tam je předpokládaný malý odeběr. Regiony se vylidňují, zmiňovaná Praha praská ve švech, kvalitní doprava je pro regiony základ a pokud předem neřekneme, že ta místa odepíšeme, musíme investovat. Já bych začal šetřit peníze na straně hospodárnosti, nikoli na službách.

Stráťa

Praha má docela nízkou hustotu zalidnění takže ve švech rozhodně nepraská. A o odepsání regionů už jsem psal níže, má vůbec smysl snažit se je zachránit nebo je urbanizace přirozený vývoj? Vesnice vznikly aby to obyvatelé neměli daleko na své políčko ale dnes to své políčko málokdo má a ještě míň lidí obhospodařuje.

fous

Správně! Občanstvo je třeba soustředit tak do 200 měst a zbytek území státu nechat loupežníkům.

Vtvt

Já bych hlasoval, aby si peníze utopené ve vedlejších tratí, šly přímo do regionů, kde si rozhodnou svobodně za co ty peníze utratí.

Bohužel to je utopie, neboť takovou šanci si svobodně zvolit jsme měli tak před 20, možná 30 lety.

Dnes už si zvolit nemůžem, neboť peníze které jdou do železnice jsou z větší části od věřitelů. Čili brzy ty peníze do železnice zčásti vyschnou, neboť věřitelé nám už nepůjčí na slušný úrok… už dnes je ten úrok velmi vysoký

hank

“ A ten stejný stát má x miliard na nesmyslné přesuny nádraží v Brně…“

Nemá, jenom to ještě nechce veřejně přiznat.

Ostatně soudím, že rola se stěhovat nebude.

Vojtěch Suchan

107 je polovina ze 121 :DDD

vtvt

Nerozumím ???

Chada

Zajímavý názor. Mohl by jste ho trochu více rozepsat?

MilanSima

Máme tady zhruba 200 osobních tratí. Podle Vás jich zbyde 50. To máme přibližně příměstské linky do Prahy, Brna, Ostravy, možná Plzně, a koridory. A zbytek máte kde 😀 Je vidět že o osobní železniční síti v ČR napříč kraji nevíte vůbec nic.

vtvt

WTF osobní trať ???

Kolejová trať výlučně pro pasažerské vlaky je berlínský S-Bahn/metro i když čistě teoreticky asi dieslový vlak tuto síť může použít

MilanSima

Nedělejte hloupého a nevykrucujte se. Stačí si otevřít jízdní řád, jestli to umíte, a tam zjistíte, že tratí, které SŽ provozuje a různí dopravci je využívají k osobní dopravě, je cca 200.

vtvt

Podle mého jsou všechny tratě SŽDC určeny pro smíšený provoz nákladní/pasažérská doprava.

MilanSima

V jízdních řádech jsou uvedeni nákladní dopravci? 😀

Vtvt

?

hank

„To nemůže Rada Středočeského kraje Boreckého konečně odvolat…“
Nastuduj si, co je to zastupitelská demokracie.

hank

Já se nikoho nezastávám, ale vidím, že mínusáři to potřebují dovysvětlit. To s tou demokracií jsem myslel takhle: Jestli je jednání radního v souladu s politikou jeho strany/koalice, tak proč by ho odvolávali? Vždyť je tam někdo zvolil a protože ta většina, která ho zvolila, nijak neprotestuje, tak se dá předpokládat, že jí jeho postup nevadí nebo že je jí lhostejný. Ono to navíc vypadá, že neprotestuje ani ta menšina, které to vadí (nebo jsem si aspoň ničeho nevšiml), takže se dá těžko čekat, že radního bude někdo odvolávat… Porušuje svým jednáním nějaké zákony nebo program, se kterým šel do… Číst vice »

ABC

a jak s tím souvisí zastupitelská demokracie?

hank

No tak, že si někdo představuje, že někdo někoho odvolá na základě nějakých výkřiků na internetu…

Michal

Fraňek a Borecký jdou hrobari regionální dopravy !
Na co se tedy opravoval trať za X milionů?
Kde sezženou řidiče autobusů ?
Jo plivat na lidi z tepla kanclu velmi dobře placené pozice na kraji to jim jde

vtvt

Holt se smiřte s tím, že dotace do železniční dopravy nejsou kvůli nostalogii po lokálkách a Albatrosech. Priority jsou na páteřních kolejových tratích.

MilanSima

V Pardubickém kraji lidé lokálky využívají a jsou rychlejší než busy. Ty byste taky zrušil? Ptám se Vás asi už podvacáté a, doteď jste mi neodpověděl. Takže umíte argumentovat jen když se Vám to hodí?

svojsin

Všechny také ne. Není lokálka, jako lokálka.
Jestli bych označil nějaký lokálky v ČR za dobře využité, tak např. Vsetín – VK, Studénka – Veřovice, nebo Valmez – Rožnov.

svojsin

V Pardubickém třeba Svitavy – Polička, zatímco takový Chornice tak min. před 30 lety a to se zavřenýma očima.

MilanSima

Chornice možná ano, ale šlo o toto, že ty lokalky jsou v Pb. Kraji povětšinou rychlejsi než busy. Tím tu Axel často argumentuje. Zajímala by mě treba reakce cestujících z Lanškrouna do České Třebové, když by jim Axel řekl: tak vlak je je drahý, vystupte si a místo 20ti minut pojedete hodinu busem 😀

vtvt

Pouze říkám, že těch víc než 60 miliard dotací pro SŽDC není ve státní kase. Už dlouho.

Takže cestování vlakem je na sekeru.

Až pasažéři ve vlaku zaplatí třebas 10x víc, tak zbyde i na železniční tratě, aby snad vyžily.

Všimněte si, že kolejová doprava ve městech (metro/tram) stojí cca 4x míň na dotacích než železniční, při větší pasažerském přepravním výkonu.

MilanSima

Slovo pasažéř není v železniční osobní dopravě definováno. Když už, tak cestující.

Vtvt

?

Vlakem s kolem

Takze lide na dráze pracuji zdarma? A kdo jim plati toaletak, jidlo, oblečení? Maji vedlejsak a dráhu vnimaji jako poslání? 😀

Honza Vrba

Toaleťák si kupujete za svý. Byly doby, kdy se fasovala celá jedna role na rok.

Vlakem s kolem

Kdyby se od Moravské Trebove až po Chornici dodělaly zastávky a některé posunuly, tak tam vlak v pohodě muze nahradit autobus. V Mor. Třebové lze přidat zastávku cca 300m od autobusaku, roztahane Linhartice 3 nove zastavky, Radkov, nová zastavka pro Městečko Trnávka, Lázy v polích, ale porad cca 500m k obci, soucasne Chornice projet a nova zastavka u prejezdu. Následně se bus z Chornic do MT může zrusit. V minimalistické verzi by tak jako tak stalo za to udělat novou zastvaku blíže centru a autobusaku v MT. Další dodelavani zastávek by v minimalistické verzi smysl nemělo (nebo jen omezene), ale… Číst vice »

Karl vB.

Jak dlouho tady jste, že jste ještě nepochopil, že v tomto případě vůbec nejde o klasickou diskusi (argument x protiargument), ale pouze o výběr toho, kam dotyčný specialista umístí svoje 100x recyklované moudro.

Vtvt

Tak to Vám gratuluji, že jste zaznamenal diskuzi na bázi argumentů.

Já nic takového nezaznamenal, když disktuji včetně zdrojů informací, že financování české železnice v současném rozsahu je neudržitelné (tak jako to tvrdí finanční ředitel ČD)… Jediná konkrétní odpověď byla před časem, že aby byly peníze na železnici, tak budeme zabíjet (vraždit) eutanazií ty, kdo berou peníze od státu jako např. penzisty…. naprostý úlet.

Michal

Mě ale nejde primárně o ž.dopravu .
Co je platné že se ušetří peníze ale že st.Telce až do loun se nedostanou do Slaného a třeba její nemocnice protože bus tam odtud jezdit nebude

kubisek

Což o to, bus jezdit bude, dokonce i k nemocnici, ale těch cca 15 km vzdušnou čarou pojede hodinu.

MartinS.

Zato teď sice jede vlak do Slaného 25 minut, ale k nemocnici to trvá dalších 25 minut pěšky nebo s přestupem na bus 80 dohromady minut.

Vlakem s kolem

Neuveritelne, kolik toho ten troll napíše, i když většiny jeho prispevku si už nikdo nevšímá. 🙂

Pavel

Jsem zvědav jak to dopadne s „Lunou“ (Sp 1494/95), zda pojede alespoň v úseku Praha-Slaný a zpět. Protože zejména v úseku Kralupy-Praha je vytížen prakticky na 100% a nacpat ještě tyto lidi do už tak přeplněných Os 9613/6922 by byl asi docela problém. V ranním směru snad jedině místo něj zastavit v Kralupech R 603, v opačném EC 170 těžko 🙂

Kubrt

Kvůli vysoké poptávce Kralupy Praha netřeba jezdit z Loun/Slaného. Ta hydří souprava by dokonce místo camrání do Loun a zpět mohla otočit Kralupy-TGM dvakrát v raní a dvakrát v odpolední špičce, ale to by zas spoustu skalních klepla pepka z dieselu pod dráty.

David

V ranní Luně Vám těch 100 % věřím, to mi potvrzuje i kolega. Ale odpolední Luna a 100 % – to by snad musela jet v řazení 854+Bifx, aby to dalo 100 %. Nepřehánějte.

Kosmik

Ranní z Libčic 102, odpolední 30.

kubisek

V plánu je naopak víc přímých vlaků Slaný – Praha (Slaný-Kralupy jako zastavkove).

Tomáš Tichý

Mě by spíš zajímal důvod, proč nově bude většina vlaků na lince S45, projíždět stanicí Kladno-Dubí.
O víkendu nově budou zastavovat jen dva až tři spoje.

smasska

Nový provozní koncept, který ruší dnešní pobyt v Brandýsku a zlepšuje přípoje v Kralupech. Nedá se ale sjet s všemi zastaveními, proto se v méně exponovaných časech projíždí dvě z trojice Dubí, Vrapice, Dřetovice (podle poptávky).

Kernteriér

A může za to Borecký!

David

Nemůže, tento nový provozní koncept se už připravoval asi před 2-mi lety, ještě se jezdilo na Vltavskou.

Kernteriér

Nepochopil…

svojsin

Tak zase příště:-)

Jiříkovák

A trať S23 Neratovice-brandýs-celakovice také zrušíte jen proto že jezdí 809/810kc? Jak by fungovalo přímé spojení Čelákovice – Neratovice bez vlaků? Místo 809/810 bych nasazoval Regionovy ať už jde o S33 či S23… Regionova existuje i v trioverzi

Lukáš David

Nezruší ta trať je co se týče na cestující na tom dobře…

Petr Šimral

No, zde je to otázkou. Trať Neratovice – Čelakovice není využita úplně špatně. Nicméně není to více než na autobus a silnice vede v celém souběhu s tratí s mírně lepší obsluhou.
A teď otázka…
Je lepší vlak v hodinovém taktu nebo autobus v půlhodinovém s mírně lepší územní obsluhou a jako bonus přestanou stížnosti na kravál od vlaků, přejezdů a tlaky na zabezpečení zbylých přejezdů?

micat1

Ta trať je pohodlnější (ta 810 to teda celkem kazí) a taky rychlejší než autobus, který projíždí dost zastavěnou oblastí. To i přes to, že se při poslední rekonstrukci nezrušili „nezabezpečené“ přejezdy a vlak tak neustále brzdí.

Kdyby se rekonstrukce dělala pořádně, mohly se jízdní doby zkrátit o vyšší jednotky minut v obou směrech z Brandýsa, pak už by autobus vůbec nestíhal.

Lidí je v obcích kolem opravdu dostatek na zachování a do budoucna doufám i rozšíření provozu.

Petr Šimral

A kde je odpověď na to, že by autobus mohl jezdit ve třicetiminutě a ještě by se ušetřilo???

Granja

A kdyby se jezdilo vždy když chci (autem) tak by se ušetřilo ještě víc a koleje by se mohly vytrhat a ještě by byl zisk z prodeje železa.

svojsin

Takže případné výhody dop. prostředku kterému nefandíme, po burešovsku odignorujeme .(

Granja

Autobus není výhoda oproti autu a burešovci s tím opravdu, ale opravdu nemají nic společného.

vtvt

rozdíl mezi autobus vs. bus … parking, třeba

Lukáš David

Neušetřili, autobus místo trasy 16 Km jede 22 Km a navíc kvůli chystaným emisním opatřením cena gumokolu vzroste o cca 50 %

vtvt

Drobný detail = kdo zaplatí provoz a údržbu železničních tratí? Na současný rozsah sítě SŽDC prostě ve státní kase ani zdaleka není.

Granja

Zaplatí to ten, kdo totéž vkládá do silnic. SŽDC neexistuje!!!!!!!!!!!!!!

vtvt

Do silnic dávají peníze daňoví poplatníci (DPH, silniční, spotřební daň, mýto, rozpočtové určení daní).

Do železnice dávají peníze vesměs věřitelé, něco málo posílá EU a maličko dopravci z dotací od dotačních úřadů.

Lukáš David

Ony se silnice neudržují??

Vojtěch Suchan

Pane Šimrale, na trati, kde se do jedné 810 dokáže narvat 100 lidí je spíš nedostatečná nabídka, než poptávka. Ti lidé očividně hlasují nohama, a chtějí radši rychlejší vlak, než pomalejší autobus.

Petr Šimral

A opět otázka…
Má smysl řešit nabídku železniční nebo za podobné peníze řešit nabídku autobusovou, ale násobně častější? Nebo snad nasazením většího železničního vozidla snížíte náklady? Pokud se Vám nezvýší tržby?
Já uznávám, že přímá autobusová obsluha je pomalejší než vlak. Ale stojí nám ty tři minuty (málokdo jede kompletně celou trať) za to???

Vojtěch Suchan

Počkejte, ale on tam autobus už ve špičce v 30 min. intervalu je. A lidi s ním přesto jezdí výrazně méně. Takže pravděpodobně nabízí horší službu, než vlak, i přesto, že má lepší intervaly. Naopak tahle trať je přimárním kandidátem na zavedení půlhodinového taktu na ní, a především na nasazení větších vozidel, což se, pokud vím, už řeší. Navíc tam poptávka trvale roste.
A co se jízdních dob týče, tak snad už konečně dojde k napíchání správných rychlostníků a do budoucna by zde mělo být zkrácení JD poměrně významné, a pak už nebudou door to door časy opravdu argument nikde.

Petr David

Rozdílů mezi vlakem a busem je víc.

Lukáš David

Tržby se budou zvyšovat, neb Brandýs má mít za 6 let 30 tisíc obyvatel, rozrůstat se mají i další obce v okolí trati, již teď je dost vidět že se počet obyvatel zvýšil..

Vlakem s kolem

To jako že vazne chcete zavírat trat, kde jezdi dostatek cestujících a kde pri nasazení RS1 a dobudovani semaforu na přejezdech je možnost vyrazne zlepšit pohodlí cestujících a jízdní dobu? Nebo je možné dodělat další 2 zastavky na vhodnych místech, aniz by se jízdní doba natahla. Nenapadá mě lokalka s větším potenciálem ve Středočeském kraji, než prave tato. Prave jste nám zde dokázal, že akorat provokujete a jinak neumíte vic, než vymýšlet jak verejne doprave v kraji uškodit. A to jak jsem pochopil, jste v kraji jen naplavka z úplne jiného kraje. Ale může se vám vas sen splnit. Pokud… Číst vice »

Petr Šimral

Ano, já mou otázku myslel vážně. Opravdu nevidím důvod provozovat železniční veřejnou dopravu sólo motorovým vozem, pokud okolo vede souběžná silnice.

Vlakem s kolem

Ok, pak diskuze s vámi nema smysl. Je to v prvni rade veci místních lidí, kteří tam žijí a cestují, místních obecnich politiků a jejich jednání se středočeským krajem. Vas nazor beru na vědomí, ale povazuji za zbytecne vas přesvědčovat o opaku, když ani nebydlite v okolí te tratě. Ja tu trat obcas vyuziji jako turista, vy nejspíše vubec, tak chapu, ze vám jeji osud lhostejný. Muj bratr by třeba bez mrknutí oka, kdyby mohl, ukončil veškeré dotovani verejne dopravy, protože na to nechce platit daně (a to pracuje v Siemensu na vývoji různé elektroniky prave do vlaků, což je… Číst vice »

vtvt

Aby bylo možné říct, že o místní vlakové dopravě rozhodují místní, tak nejdříve by místní museli zajišťovat (a platit) infrastrukturu.

Proč dosud nedošlo k převedení vedlejších železničních tratí na kraje, po vzoru vedleších silnic = krajské silnice tj. silnice 2. a 3. třídy?

Vlakem s kolem

A oni místní dane neplatí? Seženu v Brandejse pečivo bez DPH? Jestli se něco plati skrze SFDI nebo kraje, to je z pohledu daň. poplatníků uplne jedno. Vylozene
místních dani nebo krajských dani, je minimum. Ve skutečnosti tato decentralizace stoji peníze navíc, ale pokud neobejdeme z EU, tak je to jedna z podmínek členství a není co řešit.

Lukáš David

Nevím jestli 90 cestujících v jednom vlaku (nejvytíženější) je na autobus?? Měly by ve velmi brzké době vylézt letošní výsledky..

Petr Šimral

90 cestujících v jednom motorovém voze? Řady 810? Ne, že bych to v životě neviděl, ale toto pravidelně denně?

Vlakem s kolem

Jel jsem tam naposledy v lete a docela mě zaujal obrat kolem 30 lidi od Celakovic po Neratovice. Coz je na tuctove odpoledne ve všední den v červenci dle mě hodně dobré. Nekde v okolí Orlické přehrady je tohle v lete počet cestujicich, co tam jednotlivé bus linky odvozi za celý den. Tady to bylo v jednom spoji. Od začátku do konce nejel krome strojvedouciho nikdo, proto píšu obrat. A k tomu ještě nutno dodat, že pripoje od Prahy jsou umyslne protazene krajem na 20 min čekání v Čelákovicích. V podstatě mam pocit, ze z lidi co přijeli elefantem od… Číst vice »

Vlakem s kolem

Tim chci rict, ze kdyby nebyl pripoj od/do Prahy umyslne zazděný dlouhým čekáním, mohlo by tech cestujícího byt vice. Protoze si pamatuji, ze před pár lety, kdy se takhle necekalo, lide od Brandýsa bezne prestupovali na elefant do Prahy a obráceně. Asi jim nevadilo, že je to delší cesta, protože cena byla diky PIDu stejná a mohli tak jet až na Masnu.

Vojtěch Suchan

V loňském průzkumu to bylo 90, letos už je to přes sto. A ano, je to denně.

Vtvt

Mohu se zeptat znalejších v čem spočívá celospolečenský přínos cestování novým RegioSharkem vs. cestování novým 12 metrovým busem, zastavujícím všude?

Podle mého ta proklamovaná výrazně vyšší energetická účinnost vlaku oproti busu v tomto případě neplatí.

Protože RegioShark je mimořádně těžký (a proto ČD udávají spotřebu přes 100 litrů/100 km). A kvůli častému zastavování/rozjíždění a bez smysluplné možnosti rekuperace je RegioShark možná energeticky náročnější než moderní bus v přepočtu na místokilometr.

Plus extrémní náklady na (leckdy téměř dožilou) kolejovou infrastrukturu.

Má někdo relevantní data? Díky.

55p

Nekrmit. Díky.

Petr David

Přidávám se.

Vtvt

Takže data nemáte. Pouze vulgarity

PepaM

Ty seš taky dobrej magor. Tak ty jeho plky nečti, když ti vadí. Ale odpusť si tyhle projevy.

PepaM

To vím, že já nejsem. Takže ses pokusil o odpověď na úrovni mateřský školky a ještě si jí pokazil? Z jinejch diskuzí tady sem pochopil, že si strojvedoucí – jak si sakra prošel psychotesty?

Granja

Chlapi, neblbněte. Axel nás všechny těmi svými kydy nasí., pardon, irituje schválně, protože je zaujatý proti regionálním tratím jako celku a snaží se za každou cenu zničit pohodové čtení a diskuse na tomto webu.

vtvt

Takže Vy souhlasíte s tím, že na transevropské TEN-T železniční tratě jde pouze cca 50% výdajů SŽDC?

(Připomínám, že transevropské tratě zajišťují cca 80% pasažerské a 90% nákladní dopravy na síti SŽDC)

PepaM

Mně to jeho zbytečné spamování taky vadí. Ale sem dost příčetný na to, abych mu kvůli tomu psal, ať „zdechne“.

Vtvt

Podle dat z podzimu 2019 na trati Slaný-Louny bylo průměrné vytížení kolem 10%. Trochu se to zlepšilo až v úseku Olovnice-Kralupy.

Jde o data před čínským virem. Data jsou od Krajského úřadu Středočeského kraje za vlády koalice ANO+KSČSSD.

xyz

Úsek Olovnice – Kralupy ale není v úseku Louny – Slaný,.

Vtvt

Přesně tak, a proto na tomto úseku zdá se zůstala dotovaná pasažérská kolejová doprava.

Prozatím.

Michal

Dle jakých dat!!!?
Žádná nejsou,lístky nikdo ve vlaku neprodával

vtvt

viz https://www.kr-stredocesky.cz/web/doprava/dopravni-plan str. 154 – jde o data za říjen 2019, kdy Borecký starostoval a ve středočeském kraji pevně vládli jiní

smasska

Přepravní průzkumy na obsazenost se nedělají podle prodaných jízdenek, nýbrž vysláním sčítače na místo, popř. může sečíst personál dopravce.

PvvS

Tim líp. Neprodaný lístky, není obsazenost. Není důvod tam držet tak kapacitní dopravu. Na stejný vykuky dojela i MHD ve Znojmě. A jak se místní divili, že po změně musí platit plnou.

Vtvt

Mohu se zeptat jestli někdo má fakta o aktuálním skutečném vytížení pasažéry?

Něco jako analýzu k trati Mělník-Mšeno-MB
https://www.idsk.cz/resources/Anal%C3%BDza%20vyt%C3%AD%C5%BEen%C3%AD%20trati%20064.pdf

David

Vypadněte spíše Vy, protože když budete obhajovat každou trať, která si svojí práci v historii odvedla, ale v dnešní době smysl moc nemá, tak to nakonec opravdu skončí na tom, že v ČR zůstanou koridory a příměsto – a zbytek objednatele neobjednají.

vtvt

Doufám, že pokud se potkáme ve vlaku, tak nebudete vlak šoférovat.

erik

Taky bych dal přednost, kdybyste vy dva plkali ve vlaku, než-li veřejně na síti.
Ono totiž to poněkud unavuje….

Přednosta

No, a i kdyby čtenář uznal úplně všechny argumenty pana Boreckého, tak je vtipné srovnání s hned následujícím článkem, že nové metro D bude (zatím) stát 52 miliard….. (Takže v reálu to bude kolik 100, 150?) Možná, že by pan Borecký nemusel stále něčím argumentovat. Možná, kdyby ve všech vesnicích řekl, kolik let by za tyto miliardy jezdily úplně všechny lokálky pro všechny zdarma, tak by všichni starostové uznali, že má pravdu, občané by zatleskali, a uznali, že to, že žijí na vesnici je jejich chyba, a ještě by poslali na účet hl.m. Prahy nějaký ten příspěvek na linku E… Číst vice »

FrenkyUL

Praha a Středočeský kraj, to jsou dva rozpočty. Dvakrát politika.

Přednosta

Aha, on je to jiný stát, já zapomněl.

Petr Šimral

Díky RUD (rozpočtové určení daní) ano.

hank

Pochopitelně. Každý kohout v politice potřebuje vlastní hnojiště. Proto máme 14 krajů a ne dvě nebo tři země.

Petr Šimral

Ale tak to je… Praha a Středočeský kraj měl být jednotným správním územím stejně jako Brno a Kraj Jihomoravský nebo Ostrava a Kraj Moravskoslezský…

Petr Šimral

A to už vůbec nekomentuji rozdělení relativně malého Západočeského kraje do krajů Plzeňského a Karlovarského a současně tímto odsouzení Karlovarského kraje do naprosto nejhoršího prakticky ve všech ukazatelích…

Stanislav Domanský

Nejen to, odborné studie i sliby politiků hovořily o návratu k zemskému zřízení, jak se osvědčilo v sousedním Rakousku či Německu, namísto toho se nám však vrátily malé, umělé, bolševické kraje z roku 1949 se všemi jejich nevýhodami.

Karl vB.

Hmm, snad až na to, že ty země v Rakousku mají podobné proporce, jako kraje v Česku.
Rakousko: 9 mil. obyvatel, 9 spolkových zemí,
Česko: 10,7 mil. obyvatel, 14 krajů.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesko#/media/Soubor:Czech_kraje_and_historic_regions.svg
Srovnání s Německem podle mého názoru pokulhává, protože celé Česko má podobný počet obyvatel, jako třetí největší spolková země Bádensko – Württembersko.

Honza Vrba

Tohle rozdělení na pidikraje má tragický přesah nejen do železnice. Po staletí fungující 3(2) české země zrušili komunisté 1949 a roztrhali ji do krajů, jaké známe nyní. To se (kupodivu) neosvědčilo, a tak při další reformě v roce 1960 udělaly kraje velké, což sice taky žádná sláva, ale furt lepší než dnes. Samozřejmě, že on to hned někdo svede na Brusel, že jsme museli kvůli dotacím. No evidentně nemuseli, když pak Ústecký a Karlovarský kraj vystupuje ohledně dotací jako „Severozápad“. A to nejsou jen kraje, ale i počet samostatných obcí, v čemž jsme rekordmany Evropy. Chápu, že je snad ještě… Číst vice »

Přednosta

Pane Šimrale, jak mám před vámi respekt, tak ale teď jste to bohužel netrefil. Teď to říkáte podle toho vtipu když se blondýny ptají, jestli tu pizzu chce rozkrojit na 6 nebo 8 dílků. Na 8 ne, to bych nesnědla….

Ten balík je pořád jeden a je jedno, podle jakého kritéria jej rozdělíme. … Třeba podle počtu buků rostoucích v okolí. Nicméně pořád to jsou ty jedny peníze. A ty buď jsou , nebo nejsou ….

Stanislav Domanský

Já bych řekl, že trefil, máme mnoho malých písečků se svým středem, namísto komplexnějšího plánování širšího území podle přirozených vazeb

Petr Šimral

Děkuji za podporu.

Jiří Kocurek

To má jako Borecký vletět na Magistrát s tím,ž e Déčko bude stát 3x tolik, aby ty prachy na výstavbu poslali jemu, že objedná 1x za 2 hodiny vlak pro 20 lidí?

Tím metrem asi nebudeu jezdit 3-4 lidi na spoj, co myslíte? Ono totiž má smysl protozovat kapacitní dopravu tam, kde je poptávka. A nikoliv tam, kde poptávka není. Mohlo by se ušetřit za vlaky kolem Berounky a místo 2×471 po 15 minutách obnovit trať do Doupova?

David

I kdyby byla Praha a Středočeský kraj jeden územně-správní (nebo bohužel územně-samosprávný) celek, ale i v případě, že by ČR nebyla dělena na žádné kraje/okresy, ale byl to ekonomicky jeden celek, tak tohle je debilní logika ……..nevím, jak to napsat slušně.

Stanislav Domanský

Debilní logika je vznik krajů, už soudruzi model z roku 1949 upravili a od roku 1960 vznikly kraje větší, ale my se vrátili k tomu, co se neosvědčilo, vzniklo více regionálních trafik a kraje si stejně na samosprávu hrají, nepobírají z daní 1/3, ale jen asi 9%, s tím se zázraky dělat nedají.

Granja

No právě, ale bylo potřeba dokázat, že tentokrát se to už osvědčit prostě musí.

PvvS

Až ty lokálny převezou stejný množství cewstujících jako to metro.. Ty za celou dobu jejich existence nepřevezly ani to co metro za jeden rok.

Richard

Můžu se zeptat, na jakých tratích končí provoz už od tohoto GVD?

Jiří Šrámek

Ano, můžete.

svojsin

Měsrec – Křinec

svojsin

Městec

Jarda Š.

Takže zrušení S25? To dává smysl, když paralelně jezdí autobus 538 a nejde o hodně frekventovanou relaci.

Jan Hájek

V aktuální JŘ moc víkendových autobusů Nymburk – Městec nevidím.

gitare3

Ze stránek PID, prosincové změny: linka 538 – zavedení víkendového provozu (5 párů spojů v intervalu 180 minut) jako náhrada za vlaky.

Přednosta

No, tak se poptejte na oú v Křinci a Dymokurech….jak jsou spokojeni, a kolik stížnosti na necekani autobusu apod řeší…. Zn. lidi se na bus vykašlali a jezdí busem….

Přednosta

…a jezdí autem (překlep)

smasska

Ono do Nymburka mají k dispozici i přímější spojení než historickou trasou přes Křinec.

Geralt

O co tady jde? Fajn, tak zrušíme vlaky Slaný – Louny, kde je to asi fakt zabité, ale za ušetřené peníze nechť jsou tedy zavedeny přímé Sp vlaky Slaný – Praha, kde potenciál existuje.

David

Neexistuje. Ten vlak by byl asi tak konkurenceschopný jako rychlík z Prahy do Dobříše.

Honza Vrba

Jak se to vezme. Dnes snad ještě ano, ale doby (vzhledem k neustále narůstajícímu provozu na Evropský), kdy bus Slaný, AN – Dejvická to dával za 30 minut jsou pryč. Dnes se jezdí jen na Veleslavín, pak přestup na metro. Kdo pracuje kolem Kulaťáku, tomu se cesta prodloužila a zkomplikovala. Až za nějakou dobu (tak 50 let) bude rychlodráha, bude bus končit někde na Dlouhý míli. A tak zatímco cestující z Kladna sedne do vlaku a dojede až do centra Prahy, obyvatel Slanýho, který míří někam na Malostranskou třeba, přestoupí na Míli do vlaku, aby pak na Veleslavíně nebo Hradčanský… Číst vice »

Jan Kovář

Za ušetřené peníze se objednaji autobusy + se začne umořovat dluh, který za posledních x let vznikl za zbytečně objednávanou dopravu, tedy za to, že jsme platili něco, co bylo k ničemu.

Jan Kovář

Za ušetřené peníze se objednaji autobusy + se začne umořovat dluh, který za posledních x let vznikl za zbytečně objednávanou dopravu, tedy za to, že jsme platili něco, co bylo k ničemu.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#potenciál

Jméno*

#Petr Jetelina

Profesor

Proč ten chlap tak nesnáší lokálky? To už je snad posedlost. V druhé polovině 90. let nam bylo cpano jak se strašně ušetří když se zruší kde jaká trať, Harrachov, Desná… Nějakej Říman to byl. Kde jsou ty tratě dnes? Měl pravdu tehdy Říman? Neměl. Proč si tedy Borecký hraje na Římana? Často se mluví o tom jak se ušetří a bla bla. Tedy už mám pocit že normálně stačí zbourat lokálky a rázem tu budem jak v Dubaji. Není to pravda. Tam kde ke zrušení došlo, došlo k jen k tomu že nic nejede a trať chátrá. A to… Číst vice »

Přednosta

Naopak, dělá to dobře. ON tu trať nepotřebuje. ON po ní nejezdi. Tak na co…. Já bych zrušil i ty vesnice, kostely a hospody v nich. Přece to stojí jenom peníze. A pak bych zrušil třeba metro v Praze. Já ho nepotřebuju , takže je k ničemu ne ???

(Pro ty co nechápou ironií a nadsázku, at se nevyjadřují)

Jiří Kocurek

Ironie? To je blbé až praští.

A víte proč? Kraj ty vlaky objednává. Jakožto objednatel má právo objednávku neprodloužit.

Jo, kdybyste Vy sám doma odhlásil pevnou linku a přišli vám nadávat odoboráři od „telecomu“, že ji platit musíte, jinak vám uřežou vodvod…

Pavel K.

ON tu trať nepotřebuje nikdo, víte.

Jarda

kdyby aspon nekdo trochu zainvestoval do té tratě aby se zmodernizovala.

Frantisek

Přesně. Jenže tady stát opět rozhodl, že dá přednost silniční dopravě. Namísto pořádných kolejí protne kraj další dálnicí.

ABC

další? ona tam už nějaká je?

Jiří Kocurek

Je to František… Podle něj prostě autous 1x za hodinu vyvolá potřebu dálnice.

Kernteriér

A především ucpe i Jablunkov.

FrenkyUL

Kraj není stát.

PvvS

Když na tratě majitel dlabe, tak tam kraj prostě neobjedná dopravu. Kraj tady není ten zlej.

BDT

A modernizace by vyřešila co prosím? Dva roky by jezdila ND a výsledek by nejspíš byl zkrácení jízdní doby o cca 2-5 minut, nemluvě o penězích, které by mohli být použity na tratě, kde někdo reálné jezdí.

Radek Janata

Tady to nemá smysl modernizovat. Tady má smysl postavit odbočku z VRT na Louny a Most. To má lepší poměr cena/výkon.

Jiří Kocurek

Ale to není správně šoto.

Ondřej

Přesně!! V tom může být budoucnost železnice, pokud se to teda někdy podaří. Ale udržovat za každou cenu časově, finančně a nakonec i komfortem nekonkurenceschopnou trať, je hovadina. „Ušetřené“ peníze se můžou použít pro lokálky, které jsou vedeny „rozumněji“…

Honza Vrba

Já bych odbočoval z VRT, ale z VRT na letišti, kam VRT bohužel ovšem nepovede. To by pak získaly nejen Louny, ale i Slaný.

Jiří Kocurek

A kdo má být ten „někdo“, místní vesnice? A kolik bude to „trochu“?

PvvS

A to do ní má investovat kraj ? Když ani není jejím vlastníkem ? Nemá to náhodou na starosti někdo jinej ?

Honza Vrba

To už měl ovšem udělat někdy onen někdo po válce, kdy by se to i ekonomicky vyplatilo. Tedy v době, kdy tam jezdila i silná nákladní doprava a na propadech rychlostí, ke všemu často mezi spádem a stoupáním, by se nejeden litr nafty (kilo uhlí) ušetřil. Jenže uhlí bylo „levné“, ruská ropa kromě ropných krizí ještě „levnější“. A nemusely by to být extra velké přeložky.

král j

Slaný – Louny je hlavní trať, kde jezdily i rychlíky. Naposledy Emanuel Rádl. Navíc se zapomíná na to, že vlak má tzv. přidanou hodnotu. Je to vyšší kategorie, než autobus.

Adam

Jakou konkrétně má přidanou hodnotu 810 proti autobusu? A vyšší kategorie se pozná tak, že to staví v poli za obcí a ne na návsi?

Miki

Můžeš si odskočit na WC 😀

ABC

záchod!

xyz

Tak hlavně je ostudou, že tam už delší dobu nejezdí aspoň 814.

Plus taky je problém zejména neexistence posilových spojů v odpolední špičce v části tratě patřící Ústeckému kraji + ukončení spojů na okraji Loun bez pokračování dále přes dvě zastávky v blízkosti lounského centra (čímž v této věci naopak vlak ztrácí tu přidanou hodnotu ve prospěch autobusu).

Kubrt

Od jara jezdí v podstatě systematicky 841.

xyz

Pardon, netušil jsem že jezdí i na úseku Slaný – Louny.

Čímž pádem v tomto případě padá ale i předřečníkův argument o (ne)přidané hodnotě 810 oproti autobusu.

Honza Vrba

Už to posílají pomalu pryč, takže je xyz má zase skoro pravdu.

Honza Vrba

A jak byste to chtěl udělat s tím zajížděním, když na ta jednokolejku směr Postoloprty/resp. Rakovník by se toho víc už nevešlo, a zároveň kdysi pražsko-duchcovský úsek 110 ukradla nová koncepce trať na Rakovník s jiným dopravcem? Minimálně ten přestup v Lounech by musel být.

Petr David

Je nesmyslné srovnávat konkrétní historické vozidlo s autobusem. Obecně jde z pohledu pohodlí o velký rozdíl.

Granja

Kategorie R vedená 810??? A ten R přece nebude zastavovat v poli za obcí, ale bude projíždět. Co takhle vymyslet něco přesvědčivějšího?

Jiří Kocurek

Tak to bych se na nižší kategorie vykašlal a objednal rovnou letadlo.

ksz

Kdyby raději starostové zkusili vyjednat něco za něco. Když je tedy bus výrazně levnější, tak ať zajišťované období provozu není stejné jako vlakama (za den, za týden), ale ať organizátor třeba jeden spoj přidá.

Radim

Aspoň tak 4 spoje, když to bude pomalejší, aspoň ať to jezdí častěji, ne?

BDT

Pomalejší to bude, ale obslouží i vesnice kolem trati, které vlakovou zastávku nemají nebo je zastávka naprosto nevhodné umístěna.

Michal

Jenže to vypadá že louny-slany žádný autobus jezdit nebude 🤮

Svojsin

Jezdí už teď, linka 389

BDT

Ale do těch obcí už autobusy jezdí, jde tedy, spíš o doplnění jízdního řadu o nějaké autobusové spoje, které doplní už existující autobusové spoje.

Jiří Kocurek

jasně, protože do autbusu se započítá údržba silnice, jako by tam nic jiného nejezdilo. A mouku ze mlýna budou tahat vrtulníkem, protože vlak do vesnice nejezdí.

Kernteriér

A vlak jezdí autonomně?

Kernteriér

Děkuji za skvělou argumentaci.

vtvt

Podle Ročenky dopravy v 2019 meziměstské busy spotřebovaly zhruba poloviční výši dotaci na osobokilometr než kolik byla dotace na osobokilometr v pasažérském vlaku.

Lidově řečeno = vlak byl 2x víc dotačně náročný než bus při přepočtu na osobokm

Jde o odhady za celou ČR

Honza Vrba

Tak pro trať 110 si to snižte, když to jezdí až na 2 páry spojů sámoška, ve skutečnosti „legálně na černo“. Předpokládám, že do dotací je nějak zahrnuta i (zde odpadlá) mzda za vlakový personál.

Vtvt

Máte data prosím?

Když se podívám na agregované dotace na mimoměstskou autobusou dopravu a na dotace na pasažérskou železniční dopravu, tak je to jednoznačně ve prospěch busů dle přepravního výkonu

Ledaže by se statistika pletla.

zdroj: Ročenka dopravy

Fandík

Tento rok někdy na jaře jsem jako fanoušek železnice se rozhodl jet do Prahy z Chomutova přes Lužnou. Musím potvrdit, že ze Žatce nás jelo možná deset lidí???? Možná kdyby se trať modernizovala a zvýšila rychlost, tak by to mělo smysl. Vždyť ještě v 90letech jezdil rychlík do Prahy přes Lužnou ☝️

Kubrt

A už v těch 90. letech byly tyhle rychlíky zoufalství pro režijkáře.

Frantisek

Ano. A proto místo pořádné tratě válcujeme tím směrem raději pás dálnice. ještě méně vlaků, ještě více aut.

Kubrt

Mě by se hrozně líbila moderní železniční trať Praha-Kladno-Rakovník-Chomutov s odbočkou Kladno-Slaný-Louny-Most. A klidně by mohla koexistovat s D6 a D7 (vě výzmaných dopravních směrech je běžné, že železnice a dálnice vedou vedle sebe a obě mají práce dost). Ale to je bohužel jen sen; ty dálnice jsou aspoň rozestavěné a měly by se dotáhnout, jsou pro rozvoj kraje významné.

Jiří Kocurek

Jenže fanatik nepochopí, že význam má obojí, neboť každé je výhodné k jinému účelu.

Silnice pro malé objemy, železnice pro velké objemy. Podobně jako je fajn sud limonády pro zásobování restaurace, tak na cesty je vhodnější lahev do batohu.

BND30

Ale ten sud by mohl přívézt vlak.

Kernteriér

I tu láhev.

Granja

A číšníka už ne?

PvvS

Jídelní 810..

Granja

Copak to mě taky b se takováto moderní trať líbila, ale …..! Jenže argument vždy bude „ale ona UŽ tam vede dálnice“.

Romanero

To se u nás nedělá..

Twix

Nějaké 3 páry rychlíků z Prahy do Chomutova přes Lužnou jezdily ještě někdy v roce 2008, v Chomutově pak byl dobrý přípoj na rychlík co z Prahy vyjel ve stejný čas 🙂 Pak se to ale docela pochopitelně upravilo na dvouhodinový interval „rychlíků“ do Rakovníka, bohužel už ne s přípojem na Chomutov taky každé 2 hodiny.

xyz

V letech 2008 – 2011 v Lužné ten přípoj každé 2 hodiny byl.

Twix

Aha, tak pak je škoda že se to buď nezachovalo nebo nezrušilo (v pracovní dny) rovnou celé…

Honza

Ono to zrušení rychlíků po Buštěhradce souviselo i s úpravami tarifů ČD – přes Lužnou a Žatec to do Chomutova nebylo rychlejší než přes Ústí, ale v době jízdného přísně podle kilometrů aspoň levnější.
Pak zavedli lepší spojení severních Čech s Prahou podél Labe (taktové rychlíky, co staví od Prahy poprvé až v Ústí) a i nějaké akviziční slevy na trasu Praha-Chomutov, kterou ale myslím krátce poté v tichosti zase zrušili…

Radek Janata

Relační slevy na trase Praha – Most/Chomutov jsou pořád. Akorát mění názvy. Dnes se jmenují „Vázaná jízdenka“.

qwertz

Obce necht se zeptaji v Koutech nad Desnou.

Kubrt

Považujete vedení tratě a strukturu osídlení a krajiny za srovnatelné?

Kernteriér

Jsou tam koleje? Jsou. Co potřebuješ víc?

Jiří Kocurek

Vlečku z každé zastávky do obce.

qwertz

Nemám tušení. Ale to není vůbec podstatné. Důležité je, že pokud obce nesouhlasí, mohou trať převzít a provozovat na vlastní riziko.

Kubrt

To je naopak velmi podstatné, až klíčové, pro perspektivu osobní dopravy na té které trati.
Obce samozřejmě trať a provoz převzít můžou, ale mám tušení, že se tak nestane, s ohledem právě (a nejen) na ty výše zmíněné faktory.

qwertz

A co se vám tedy konkrétně nelíbí? Ty vaše faktory rozhodly o tom, že se trať přestane využívat. Nevyplatí se. Můžete buď souhlasit, nebo trať převzít a provozovat na vlastní riziko. Nemůžete vyjadřovat nesouhlas a současně požadovat aby ten provoz na vlastní riziko platil někdo jiný.

55p

Tak do článku se vyjádřili jen dva starostové, zrovna náhodou oba nesouhlasí… asi by bylo relevantní mít názor od většiny obcí, nemyslíte?

Frantisek

Zajímavé, že stav starší silnice je podnětem k jejím dílčím přeložkám a rozšířením, zatímco stav staré tratě naopak k jejímu útlumu a rušení. Memoranda o podpoře využívání kolejové dopravy zjevně snesou leccos…

MartinS.

Po té starší silnici vám veze pekař rohlíky, pošťák balíky, autobus cestující, zemědělec kejdu nebo obilí, cyklista se projíždí a kochá a i ta záchranka a hasiči přijedou po té silinici a pojedete po ní i vlastním autem. Po té železniční trati pojede 1x za 2 hodiny 810 (nebo 814 nebo 841). Nikdo jiný jí nevyužije. Já tam tedy vidím podstatný rozdíl ve využití, když si vezmu, že cena takové přeložky tratě nebo silnice by byla cenově srovnatelná.

55p

Nebyla, přeložka železnice bude dražší a obtížněji vypapírovatelná.

Granja

V čem bude obtížněji vypapírovatelná? To by mě hodně zajímalo.

Jiří Kocurek

A kdyby chtěl jít někdo po kolejích pěšky, tak dostane 5.000 Kč pokuty.

Jiří Kocurek

„zatímco stav staré tratě naopak k jejímu útlumu“

Hele, proč nejsi v diskuzích u rekonstrukcí tratí? Ty tě nezajímají, nebo ti rovnou narušují dogma?

Jan Kovář

Jinak nevím, zda to zdejším rezijkarum dochází, ale vedle trati se staví nová dálnice. Takže ano, určitě je zde obrovský potenciál na nové cestující, zvláště když vlakem bude trvat cesta nově 5 x déle🤮

Twix

Dálnice není tak podstatná, protože pro přímou cestu ze Slaného (nebo Prahy) do Loun byla ta železnice mimo i ve srovnání se stávající I/7. Samozřejmě tomu napomohla ta dlouholetá vyháněcí akce, kdy je ve dvouhodinovém intervalu nabízena vysokopodlažní 810, v jeden čas dokonce ve Slaném bez přípojů na Kralupy. Kdyby se to proložilo nějakým dvouhodinovým intervalem Sp z Kralup do Loun (ideálně na Louny město, třeba až do Žatce), mohlo by to dopadnout lépe. A pokud ne, nemají smysl ani ty osobáky.

Tomas

A jaká je poptávka pro relaci Kralupy-Louny?
Spojení Bus pred D7 anebo vlakem přes Kralupy, opravdu nejde srovnávat. Respektive jde, ale autobus díky D7 a budoucímu přestupu na Dlouhé Mili na vlak vyjde o 10 minut rychleji než vlak (závisí samozřejmě na místě kam v Praze chcete jet)

Twix

I tyhle Sp by samozřejmě byly hlavně pro úsekovou frekvenci, ne pro celou cestu z Kralup do Loun. Cílová skupina jsou lidi z obcí na trase do jedou do Loun nebo Kralup (Prahy), přímé busy po dálnici nemá cenu řešit, proti těm dráha nic nabídnout nemůže dokud nebude ta uvažovaná VRT…

Frantisek

Jestli myslíte tu nyní plánovanou VRT odbočku pod Řípem, která mine většinu měst na trase, aby se možná dotkla jen Loun a skončila v Mostě, ta vám od autobusů moc nepomůže. Možná tak cestám do Mostu či Chomutova, případně dále do Krušných hor. Karlovy Vary zabíjí zavržený průtah přes dolní nádraží a Sokolov je tak na hraně výhodnosti.

Twix

Pokud se bavíme o VRT v úseku mezi Louny a Prahou, což jsou města 50-60 km od sebe, co prosím znamená to „minutí většiny měst na trase“? Bavíme se pořád o VRT? A samozřejmě přesně tohle by od autobusů pomohlo nejvíce.

fous

VRT na vzdálenost 50-60 km by všude mimo ČR vyvolalo smích a doporučení k urychlené návštěvě dr. Chocholouška. VRT je k dopravě mezi městy o (aspoň) několika stovkách tisíc obyvatel na vzdálenost několika stovek km. To je v ČR pouze Praha – Brno – Ostrava.

MartinS.

Spěšňák pro úsekovou frekvenci? Aby to byl spěšňák, tak by musel stavět tak v polovině zastávek. Jinak je to osobák a jsme na současném stavu.

Twix

Polovinu zastávek bych klidně projel. A nebo o něco méně, klidně ať si to říká osobák, jde hlavně o to aby tam ve výsledku byl interval hodina a ne dvě.

Jelen

Poptávka je především po spojení obcí mezi Slaným a Louny se Slaným, případně Prahou. Z celé trati se dostanete s jediným přestupem v Kralupech až do centra Prahy, což žádný autobus nezajistí.

Frantisek

Ne všichni ještě (zatím, naštěstí) potřebují až do Prahy. Model „autem až na okraj“ a zbytek vlakem je spíše z nouze ctnost než ideál. Ale pravdou je, že onu trať zcela bez směrových úprav (zkrácení závleků, přiblížení zdrojům a cílům) ta ‚úžasná‘ dálnice (z níž lze sjet bez přestupu) poměrně dost přizabije. Bohužel to takto stále ‚chceme‘.

Honza

Ta trať je přizabitá mnoho desetiletí. A možná ne všichni jedou do Prahy, nicméně osudné té trati je právě to, že NEVEDE až do Prahy. Nebo teda původně vedla, ale bylo to tak klikaté a složité, že to radši zkrátili přes ty Kralupy. Když už se tu objevují „kdyby“, tak si dovolím tipnout, že kdyby tu trať ze Slaného někdy někdo postavil aspoň trochu použitelně až do Prahy (což by ale asi znamenalo náročné stavby kolem Knovíze a spol.), tak by se klikacení přes Zlonice a Peruc nějak sneslo… (třeba přes Neratovice to na Turnov taky není ideální směr ani… Číst vice »

Johnny Cash

Ještě mám v paměti soupravy 714+3xBifx a otázku: Tímhle hnusem někdo ze Slaného každý den fakt dojíždí?

Jelen

Nedojíždí, protože nic takového už tam dávno nejezdí.

Adam

Možná někdo s režijkou.

Platamon

Toto je již historie, jezdí tam 854+2×054. Ze Slaného pár lidí, celá souprava je třeba až z Kralup, kde i nestačí. Ptg navíc nejsou, jinak by to byl vlak jen z Kralup.

ABC

ne, Bifx už byly vyřazeny 🙂

Jelen

Ve srovnání s linkou 389 není vlak o moc delší, rozdíl je pár minut. Navíc na této trati už jezdí převážně RS1, takže ani argument vysokopodlažními 810 není aktuální. Osobáky tam smysl mají, vytíženost většiny vlaků to dokazuje.

MartinS.

Kdo by tím jezdil??? Kolik lidí denně potřebuje jet z Loun (nebo až Žatce) do Kralup? Protože Ti co potřebují jet ze Žatce/Loun do Prahy třeba několikrát týdně do práce nebo školy pojedou raději rychlejším autobusem.

Twix

Viz moje odpověď výše.

Honza Vrba

Z Loun do Kralup? No asi téměř nikdo. Mezi tím totiž leží Slaný. To jsou prostě zcela odlišné frekvence, Slaný – Kralupy, Slaný – Louny.

Jelen

Argumentovat dálnicí D7 je snad ten nejnesmyslnější argument, který se pro obhajobu rušení těchto vlaků dá použít. K čemu je nějaká dálnice obcím, jako Klobuky, Vrbičany, Telce, Peruc atd.? Autobusy beztak po ní jezdit nebudou, pokud mají obsluhovat obce, tak se jí ani nedotknou. Vlak slouží pro obsluhu obcí u trati a k tomu tato dálnice, která je trasována úplně jinudy, prostě neslouží a sloužit nebude, to je absolutní nesmysl.

Michal

Přesně tak!
Ti kecalové si myslí že doprava znamená jen města a v obcích nikdo nebydli

BDT

Pokud se podíváte na to jak trať vede, zjistíte, že trať ani zdaleka neobsluhuje obce po její trase, zastávky jsou daleko od alespoň pomyslného centra obcí (Chlumčany, Blšany, Peruc, Klobuky, Zlonice), umístění žst v Královicích považuji za špatný vtip. Autobus může jako bonus zastavit v obcích Dřínov, Lisovice(je tam žel. Muzeum a ani vlak tam nestaví), Stradonice, Čeradice, Hřivčice a pokaždé cca někde u bližšího centra obce.

Honza Vrba

No a vidíte, zrovna ty vtipné Kralovice mají u poměrně velkého počtu spojů aspoň jednoho cestujícího. Většinou se jedná ale o přískok do Slaného z dost dobrého restauračního zařízení právě v Kralovicích. Samozřejmě teplé víkendy silnější. Zastávku přiblížit obci by jistě šlo, ale bylo by to v oblouku a v dost velkým stoupání. Jedině snad zvednout most a náspy z obou stran, aby vám zůstala jen ten oblouk. A nebo zastávku přímo na mostě, ať jsou světoví. Že je takhle daleko má i své důvody v historii, kdy byla současně hláskou, (prodejem JD nejspíš) a odbočovala zde kusá kolej pro… Číst vice »

Honza Vrba

Sjezd z ní navíc bude (je) ve Slaném (křížení s Karlovarskou) a pak až u Hořešovic. Třebíz, Klobuky nějak přímo napojené nebudou.

Frantisek

A to je právě ta chyba. Kecy o opětovném zvýšení dnes dosti nízkého podílu železnice za současného rozmachu kapacitních dálkových silnic a ponechání železnic na dožití. Zdaleka nejde jen o režijkáře. Jde o celkový model dopravy, jeho dopad do krajiny a cílových míst. Asi nám pramálo záleží na kvalitě životů, když necháme bujet, co nám v důsledku vadí, a snesitelnější alternativy zaniknout.

MartinS.

Moderní železniční vozidla mají minimální kapacitu jako 3 autobusy. Takže železnice se vyplatí tam, kde se naplní aspoň 3 autobusy za 2 hodiny. Jinak ať to jezdí po silnici.

Herold

Co si přejí voliči? Dobudování dálniční sítě anebo rekonstrukce lokálek z 50 na 70 kilometrovou rychlost?

Vtvt

Podle mého si voliči v celé ČR přejí, aby se dálkovým vlakem mohli dopravit několik set kilometrů a po vystoupení aby mohli fungovat.

Několik set kilometrů busem není extra pohodlné.

Na dálkový vlak si klidně dojedu autem nebo regionálním busem několik desítek km.

Herold

Takže se shodneme, že lokálky, po kterých jezdí 810 s pěti cestujícími včetně posádky nemají smysl? To jsem rád.

vtvt

Je lokálkou trať Všetaty – Neratovice -Kralupy?

Podle mého tato trať může sloužit jako objížďka Prahy pro nákladní vlaky = Praha-Libeň bude míň ucpaná vlakovou dopravou.

Naproti tomu u cca 90% tzv. regionálních tratí nechápu proč jsou dotovány z veřejných peněz.

Granja

Tak zrovna já bych určitě namísto autobusem jel těch několik desítek km, jak uvádí Axel, rozhodně/zásadně autem. To znamená nárok na další obří parkoviště kdy vlaky zastavují a další negativa s IAD spojená.

vtvt

Když dojedu dálkovým vlakem z Prahy,, kde cestou dám 2 piva, tak jedu busem. Logicky.

To samé když vstávám na ranní vlak, je lepší bus, abych neměl nervy najít parkovací místo u vlakového nádraží.

Granja

Budete se divit, ale tak jednoznačné, jak to pokládáte to rozhodně není.

Honza Vrba

Voliči si ale zároveň přejí, aby se z městských ulic a náměstí nestávala den ode dne větší a větší parkoviště. Nebyly-li by radnice populistické a další parkoviště na úkor ostatních ploch nebudovaly, bude se muset člověk zamyslet i nad jiným druhem dopravy.

zdenek

A už je postavená?

hank

Argumentační faul. Pro zachování železnic tady argumentují jenom režijkáři?

Jan Kovář

A ten faul je za 2 minuty nebo na 5 a do konce?

Jan Kovář

No však proto je tam snad ten rok, aby se ukázalo, zda tím třeba nově nebude někdo jezdit, ne???

Protože jinak to je fakt na zavření.

Frantisek

Pokud současně nezlepšíte parametry, můžete sledovat, co chcete, ale změnu patrně nezpozorujete.

FrenkyUL

Ať hlasují nohama občané obcí v místě a ne teoretik, který nechce nechat dostavět základní dálniční síť ČR

zdenek

Borecký je prostě kojot. Dost bylo pravicového řádění. Ať se vrátí Babišův tým.

Jan Kovář

Samozřejmě. Tým, který bez koncepce vyhazuje peníze, uzavírá nevypoveditelne smlouvy, jehož ministr svým řízením rozvrátil ministerstvo dopravy a z jehož neschopnosti se tady budeme ještě vzpamatovávat několik let?

Mám vám předepsat nové prášky nebo chcete rovnou doporučit nového doktora?

Johnny Cash

Řekl bych, že měl každý v SČK plné zuby Jermanky.

Ondros

Babiše a jeho lidi bych jako vzor nedával, oproti nim je to s Boreckým z bláta do louže. Což mě ale zklamalo, protože jsem od regionálního politika a vcelku úspěšného starosty Úval čekal víc a je to opět amatérismus bez koncepce a rozvahy.

Frantisek

Tak nějak. Možná bych ale větší změnu čekal od Pirátů než od STAN (ačkoli i ti se třeba v Brandýse „vyjevili“ spíše pro auta než zlepšení vlaku), takže mě to zase tak nepřekvapuje.

hank

„Což mě ale zklamalo, protože jsem od regionálního politika a vcelku úspěšného starosty Úval čekal víc a je to opět amatérismus bez koncepce a rozvahy.“ Další z mnoha příkladů, že kvůli zbytečně vysokému počtu samosprávných obcí na obecní úrovni schopné řídící kádry ani odborníci prostě vyrůst nemohou. Máme tu cca 6200 samosprávných obcí. Průměrná velikost české obce je cca 1600 obyvatel. V takovém Dánsku (5 000 000 obyvatel, 98 obcí) je průměrná velikost samosprávné obce 50 000 obyvatel a podle zákona nesmí být menší než 20 000. Ve Švédsku (10 000 000 obyvatel) je těch obcí 290, průměrná velikost cca… Číst vice »

Kubrt

Souhlasím, že je u nás zbytečně moc obcí (a chápu, že jejich nedobrovolné slučování by bylo mezi oidmi silně nepopulární), ale to přece neznamená, že z obecní úrovně nemůže vyrůst kvalitní politik.

hank

Z Murphyho zákonů – Peterův princip:
Každý je povyšován až na úroveň své neschopnosti.

Granja

Jestli ono není lepší, když už se někdo osvědčí jako starosta, aby se radši držel svého kopyta.

S tím se dá v drtivé většině souhlasit, jenže co je to za sílu, která je žene stále za vyšší a vyšší mocí…

hank

Moc je droga.

Oldřich Sládek

Myslíte? A znáte ho osobně? Já ano a myslím, že to má být v hlavě srovnané. Navíc se ŽESNAD.CZ spolupracuje a navzájem se podporujeme v elektrizaci středočeských tratí. Cílovým stavem Středočeského kraje jsou pod objednávkou všechny relevantní tratě a to v elektrické trakci.

PvvS

Spíš je jedinej, kdo má odvahu do toho jít.

Jelen

Rušit vlaky ze Slaného do Loun odporuje jakémukoli zdravému rozumu a není ani trochu pravdy na tom, že jsou slabě vytížené, jel jsem tam mnohokrát v různých denních i ročních dobách a vždy bylo slušně obsazeno. Dokonce jsem zažil i situaci, kdy vlak do Slaného přijel z Loun mnohem vytíženější, než pak odjel do Kralup. Trať prochází přes obce, kromě jedné se jim nevyhýbá a zastávky jsou využívané, kolikrát mají vlaky zpoždění právě kvůli tomu, že si na každé zastávce někdo kupuje jízdenku u strojvedoucího. Jestli to si Borecký naschvál projel ve všední den o prázdninách a ještě proti směru… Číst vice »

MartinS.

Co je to vytížený vlak? A co je to slušně obsazeno? Autobus se považuje za plný, když cestující stojí, protože jsou obsazena všechna místa k sezení, to je 45-55 cestujících podle velikosti busu. Kolik vlaků s 50 cestujícími na spoj tam denně jede?

Honza Vrba

Zpoždění moc nebývá, neboť prodej jízdenek se koná málokdy. Ne že by cestující nechtěli platit. Jenže ekonomicky je asi levnější vozit je zdarma, než na každém vlaku držet vlakvedoucího.

Míla

Je škoda nemít propojena dvě okresní města železnicí, ale tam by to chtělo trať v nové stopě a ze Slaného to napojit dál na Roudnici s přestupy na Prahu. A celou štreku Roudnice, Slaný, Louny zadrátovat. A nejenže lidí přesednout na vlak, ale pojedou i náklady…
V současné stopě a stavu se nedivím tomu, jak to dopadlo.

Kubrt

Podobně je navržena odbočka z VRT do Mostu.

Jakub

Tak tahle větev je zrovna ve stádiu klinické smrti:-), za mě tedy je to ta poslední část, kterou je nutné v rámci VRT budovat, chybí tomu dimenze mezinárodní, nějaký větší potenciál cestujících, výrazná konkurence dálnice…pochybuju, že dělník z Mostu bude dojíždět vlakem do Prahy (drahé), radši busem nebo hromadně autem a kdo vydělává více v kanceláři, sedne do auta nebo busu 2 – 3 x týdně + kombinace s Homeoffice atd. a vlak bude pořád možnost přes Ústí.

Apollo17

No tak ta spojka Most-Roudnice-Praha je jediná možná náhrada tratí 110 a 124,které v minulosti spojovaly K.Vary,Klášterec,Kadaň,Chomutov,Jirkov,Most,Litvínov,Louny s Prahou. To je okolo čtvrt milionů lidí z této oblasti,kteří by měli konkurenceschopné spojení do Prahy.
Nějaké lokálky přes Kladno do Slaného a Loun můžou konkurovat jen linkovému autobusu.

Frantisek

Ano. Most – Louny (okraj?) – pole pod Řípem – Praha. Taková rychlejší spojka pod Krušné hory, ale nic víc. Spíše si dovedu představit protažení navrhované rychlé tratě Praha – Kladno přes Slaný a Louny do Mostu, s možností přímých vozů do Postoloprt a Žatce, pokud jde o variantu k autobusům po (žel nejdříve) budované dálnici.

Adam

Slaný není okresní město.

hank

Je to pověřená obec III. stupně a do r. 1960 okresní město.

Frantisek

Narovnání určitě, ale s tím rozmachem bych to zase nepřeháněl. Zkrácení závleků, zrychlení, zachování blízkosti či přiblížení sídlům, dráty, možná druhá kolej – OK. Tahat trať ze Slaného do Roudnice je nesmysl, to už spíše modernizovat spojení Zlonice – Straškov (s přiblížením Černuci, případně i napojením od Velvar).

MartinS.

Ze Slaného táhnout trať Roudnice pro cesty do Prahy? Z Roudnice do Prahy je to o půl hodiny delší než z Kralup…

Hodně štěstí

Zrušte vlak, hospodu, poštu, obchod, lékaře a následně autobusy a pak se divíme, že se venkov vylidňuje.

Původní Pražák

On se někdo vážně diví tomu, že dnešní generace nechce žít na zapadlych vesnicích, že tráví život jinak než den co den vysedavat v hospodě, že když cela vesnice nakupuje v kaufu ve městě, tak jejich místní obchůdek nemá šanci?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Jakožto člen dnešní generace musím říct, že i když opravdu nechceme vysedávat v hospodě a že si, stejně jako vaše generace, raději nakoupíme ve městě, tak to neznamená, že nechceme žít na venkově. Třeba na jižní Moravě se na venkově žít dá. Doprava do Brna je často na slušné úrovni v porovnání s jinými kraji a pořád se tam něco děje.

Původní Pražák

Kdybyste zachytil slovo „zapadlý“, tak jste mi nemusel vysvětlovat jižní Moravu 🙂 I když třeba Znojemsko taky není zdaleka to samé co Břeclavsko, že?

PvvS

A že na JMK měli odvahu hodit některý tratě do háje a přesunout je na autobusy. A to i vedle vytížené trati, třebas směrem na Vyškov. Místní obsluha je v autobusech, na kolejích jen dálkovka a nosná do větších celků.

hank

To snad taky trochu záleží na tom, jak je ten „obchůdek“ řízen… Na dosah (v docházkové vzdálenosti do 20 minut) mám dvě Coop-Jednoty (jednu v obci s 500 a druhá s 900 obyvateli) a je to nebe a dudy. Ale žijí obě, i když kdekdo jezdí i do těch marketů (nejbližší máme 15 km). Když sem maloobchodní řetězce před 30 lety vtrhly, využily samozřejmě své finanční i marketingové síly a byl by spíš div, kdyby neuspěly, nota bene když se zdejší maloobchod teprve učil, jak se v branži točí kolečka. „…tráví život jinak než den co den vysedavat v hospodě…“… Číst vice »

Kubrt

Copak hospoda a hypermarket je jediný model trávení volného času?
Kvalita života na vesnicích je silně rozdílná, někde to žije a někde chcíp pes.

Původní Pražák

Nenapadá mě, jak bych vám vysvětlil, že z vysedávání městské mládeže v nákupáku vesnická hospoda nic nemá, když se bavíme o tom, proč leckde zanikly nebo zaniknou.

BND30

Když píšete o vedení obchodu, rád se podělím o svou zkušenost z Perninku v Krušných horách. Tam jsem narazil na Krámek u Patrika. Pernink má 600 stálých obyvatel, ale takový obchůdek nepotkáte v lecjakém městě. Prostě úžasný, mohli by tam jiní obchodníci na exkurze, jak se to má dělat ! Je to o lidech. Před i za pultem.

PvvS

A kolik z nich umře s majitelem ?

Jeňýk

a z těch zapadlých vesnic udělat skanzeny nebo rezervace hm. Mělo by to být zájmem krajů aby se venkov rozvíjel, aby tam byly příležitosti, čemuž mimo jiné pomůže i dobrá dopravní obslužnost. Pokud někde jsou koleje a je tam potenciál ty lidi do vlaků dostat tak se zabývat čím tomu pomoci. Jenže to by nesměli páni radní mít rozhled tak max na konec krajského města.

Stráťa

Proč by mělo být zájmem krajů aby se venkov rozvíjel? Není ten venkov pro kraje spíše koulí na noze kterou velká města musí táhnout?

V oblasti dopravy se třeba malé obce obtížně a draze obsluhují veřejnou dopravou, v důsledku toho více dojíždí do města za prací auty kde způsobují kongesce, zabírají parkovací místa atd. Co za to venkov nabízí?
Není v době kdy se řeší jak stavět „města krátkých vzdáleností“ roztahání obyvatelstva do plochy kraje a rozdělení do malých vesnic trochu nesmysl?

Jeňýk

na venkově žije cca 30 % obyvatel a jejich počet roste i když je to dost regionu od regionu různé, prosperující venkov přináší kraji peníze, zanedbaný náklady

Romanero

Přesně. Pro dopravu do místního obchůdku nepotřebujete vlak. Potřebujete vlak, abyste např. dojel do nejbližší civilizace nakoupit v supermarketu, na úřad, za prací atd.

PvvS

Vlak ne, ale rychlou a ve vhodné kapacitě jezdící dopravu. Což někde je minibus, někde autobus a někde vlak. Každá varianta má svoje pole působnosti.

Svojsin

U 110 naprosto v pořádku. Jsem zvědavý na propojení linek, nabízí se více možností.

124 měla být původně bez víkendů, takže pro fanoušky této tratě úspěch, nebo ne?

Jakub

V článku jsou dva překlepy 🤔, ale způsob komunikace s p. Boreckým se zdá být velmi výstižný 😄

noerf

Pokud obce na trati dají dohromady 24 miliónů korun provoz zůstane zachován. Podobně jako Jihočeský kraj platil JHMD 32 miliónů Kč ročně a nyní platí autobusovému dopravci 12 miliónů Kč.
Kraje si budou rozmýšlet čím dál více, kde by se dali nějaké prostředky ušetřit a nahrazení slabě využívaných regionálních vlaků autobusy je jedna z možností. K tomu přispívá i fakt, že nové jednotky se pro 50 – 70 nevyrábí a osazení ETCS do těchto vozidel z toho udělá ekonomický nesmysl.
Další věcí je, že u většiny průmyslových podniků jsou zastávky autobusů, takže se k tomu dají autobusové linky přizpůsobit.

TrBus

Proč platí Jihočeský kraj jen 12 milionů korun? Protože z osmi víkendových železničních spojů v úseku Kamenice n. L. – Jindřichův Hradec jsou spoje pouze čtyři. Viz. autobusová linka 338, která nahrazuje vlaky JHMD.

Svojsin

To bude asi cílová částka, nebo ji jen někdo placnul. Zatím KU v ČB využívá prakticky jen stávající spoje, které tu byly už za úzké. Bylo by zajímavé zjistit, jak k částce q2 mil a za co přišli.

Svojsin

12 mil.

Kubrt

Myslíte kolejovou verzi PAZ 3205 pro Kubu?

Johnny Cash

V H0 nebo TT?

Frantisek

Průmyslové podniky bývaly a nadále mohou a měly by být napojené na železnici. Pokud bude nabídnuto slušné spojení, nemusí být spoj veřejné dopravy dimenzován jen na pár desítek lidí, zvláště pokud souběžně jezdí další stovky po silnici. Chybou je, že se v uplynulých desetiletích upínalo všechno právě na silnice, po vzoru Západu, který už tehdy věděl, že to nebylo úplně nejlepší rozhodnutí. Podmínky jsou dodnes nastaveny tak, že se užití kolejí nevyplatí – hradí se stále větší díl nákladů za horší parametry cesty.

PvvS

A strana a vláda jim ty vlečky prostě nařídí.

Vtvt

Vyrábí se Alstom Lint 27 a PESA Link I (zkrácený jednovagonový RegioShark). Akorát je nikdo nekupuje.

hank

Přesněji řečeno, vyráběly by se, kdyby je někdo kupoval. Takže otázkou zůstává minimální objednací množství, aby jim stálo za to zadat to do výroby a aby cena za vyrobený kus zůstala rozumná.

vtvt

Lint 41 se vyrábí neustále. To samé Linky II (dvouvagonové RegioSharky/RegioFoxy).