Kraj zavádí autobusy vedle trati, kde chtěl omezit provoz. Nejde o přípravu na konec vlaků, tvrdí
Motorový vůz RegioSprinter společnosti Die Länderbahn CZ mezi Lužnou a Žatcem. Foto: Doprava Ústeckého kraje
Kraj na jaře začal mluvit o omezení vlaků z Lužné u Rakovníka směrem do Žatce. Teď bude jezdit po trase více autobusů než vlaků.
Vlakem jezdí málo lidí – není divu, díky nevyhovujícím jízdním řádům … interval Os 2 hodiny je vhodný pro dálkovou dopravu v Rusku, nikoli pro StČ kraj …. na všech tratích
Pane Zikmunde , spojení “díky něčemu “ se užívá zásadně v kladném smyslu, tedy, že výsledek je žádaný a přijímaný s díky . Jinak se pro negativní věc užívá slůvko “ kvůli “, děkuji …
Dovolím si selský rozum, neboť pohledem do mapy člověka z druhé strany republiky je jasné, že trať byla postavena pro nákladní přepravu. Samá klička, zastávky v poli daleko od obcí, kolik lidí jezdí z Lužné do Žatce? Pokud by kraj měl zájem o zachování dopravy, a to asi nemá, stejně tak jako spousta jiných krajů v republice, tak by pro změnu přepravy z nákladu na přepravu osob měl pro to taky něco udělat. Mám na mysli, že za posledních 100 let se neinvestovalo do zefektivnění železničních vedlejších tratí, jen se rekonstruuje 100let stará myšlenka. Vidím to i u nás na… Číst vice »
Přesně, z autobusu se může hupsnout přímo do pangejtu, zatímco nástupiště na dráze musí být jako ranvej. To k hospodárnosti určitě nepřidá.
Napojení Žatce s využitím VRT Praha – Most se dá najít třeba tady.
https://datashare.spravazeleznic.cz/index.php/s/ygfxDim1siuv78a/download?path=%2FA.%20Textov%C3%A1%20%C4%8D%C3%A1st%2FA_02_P%C5%99epravn%C3%AD%20progn%C3%B3za&files=A_02_Zdroj%202_A.II.3-P%C5%99epravn%C3%AD%20progn%C3%B3za%20CEDOP.pdf
V úseku Žatec – Lužná jezdí ve vlaku nejvíce lidí mezi Milostínem a Lužnou. Takže Stč chtěl aby vlaky ze Žatce končily v Deštnici. Úžasné.
Vždy je třeba udělat řádnou analýzu dojížďky, plus polohy zastávek busů, vlaků, rychlosti spojů atd. Plus ekonomické hodnocení. Jenže to vše dokáže správně zhodnotit málokdo. I na kraji. Mám obavu, že IDSK se v tom plácá. Navíc nemá snahu dělat VHD pro lidi, ale nějak to uplácat, aby se neřeklo. A navíc smrduté prapodivnosti typu smlouvy s KŽCD.
Věřte, že jsou tak do očí bijící příklady, že to jde často i bez analýzy. Tím nechci říct, že se nedělá. Samozřejmě že se dělá. Ale železnice na takových a podobných tratích z toho opravdu nevychází dobře.
pricemz nejvic znamena, ze tam jedou ctyri a pak jede jen jeden?
Jezdívaly tam klasiky Da + 4 B, M 262.0 + 2 Balm-k + M 262.0
Nepochybně, ale nejvíce lidí jede z Lužné až do Žatce či dále směr Chomutov.
Kolik autobus pojme kočárků invalidních vozíků či v případě rozměrnějších zavazadel? Paralelní linka existuje i z Ústí do Děčína tak že vlak také skomírá.
Která stávající autobusová linka trpí nedostatečnou kapacitou pro vozíky, kočárky a rozměrná zavazadla?
Vlak skomírá, protože jede na Střekov, zatímco bus projíždí město. Počty cestujících ukazují, co jim právě zde vyhovuje více.
Ale vlak navazuje na rychlíky bývalé Ploučnice a na straně druhé na rychlíky Střekov do středu republiky.
To je pěkné, ale vozit 0-5 lidí vlakem je docela drahý špás. Samozřejmě je to věc kraje, co se svými penězi udělá, ale určitě nevidím cestu v tom, zrušit zde busy. To by nevedlo k lepšímu využití vlaku, ale k nárůstu IGK.
V případě úseku Ústí centrum-Malé Březno busy pokračují na Verneřice/Úštěk. V případě úseku ML Těchlovice-Děčín zase staví častěji než jsou zastávky vlaku. Vlak z Boletic/ Těchlovic/ Velkého Března tak využívají leda studentky pedagogické školy v Litoměřicích, které ze Střekova dále pokračují pravobřežkou právě do Litoměřic. V Opačném směru možná tak studenti z děčínské dopravky. Jiný level je v letním období turistický provoz do Zubrnic, snad co nejdříve do Lovečkovic:)
V Žatci a v Rakovníku? 🙄
Běžný autobus pojme kočárky dva. A zhruba 20 párů lyží. Lokálkový etalon, řada 810, pojme těch lyží o něco víc.
A invalidní vozík nepojme žádný
Na plošině pro kočárky může vozit i vozíčkáře.
A taky se tam vozí.
Ty si ale neuvědomuješ, že z těch 5 lidí ve vlaku je 8 vozíčkářů a 6 dětí v kočárku. Kam bys to chtěl v autobusu nacpat?
A z toho čtyři vozičkáři budou cestou potřebovat na záchod a tři děti přebalit!
Tj fakt, jsem prostě málo uvědoměly. Vždy si u těch šukafonu v Klobukach apd. říkám, kde se těch 10 maminek a 12 kočárků najednou vzalo..
Láďo, zapomněl jsi na jízdní kola! To abys z nádraží mohl dojet do města/obce kam jsi původně potřeboval!
Střekov – Děčín typická trať pro 809; osídlení řídké, nasazení 628 DE / 845 CZ nebo jakkoli „luxusní“ EJ tak cestující nevykouzlí …
Podobně trať přes Úpořiny – Stadice ….
To není o nekvalitních vozidlech, nýbrž o osídlení. Větší kapacitu by měly nabídnout vlaky navážející zaměstnaneckou frekvenci „na šichtu“. Kde nic není, ani zubatá s kosou nic nebere.
Zavedou paralelní autobusovou linku. Sníží počet cestujících ve vlaku, aby měli důvod linku zrušit.
Když říkají, že vlak na té trase je dražší, tak ještě dotují navíc autobus. Ta logika je dost ujetá.
O ekologii, s ohledem do budoucna, ani nemluvím.
To ale mluvčí Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Oldřich Buchetka odmítá. „Obavy nejsou na místě,“ řekl.
Na konci je citovan, že i KU v Ousti si uvědomuje stav věcí a to ještě zatím linka 405 neodjela ani jeden spoj.
Co se ekologie týká, tak autobus musí plnit nejen přísnější emisní limity, ale má také menší spotřebu.
S ohledem do budoucna přijdou elektrobusy. Ty výfuk nemají… a někdo bude stále prosazovat 810 jako ekologištější vozidlo.
Elektrobusy neřeší znečištění z otěru pneumatik. A místo 810 taky přijde něco jiného.
Otěr pneumatik a co třeba spotřeba oleje, která je úplně jiná u nové setry a jiná u 810.
A co prosím pěkně místo 810 přijde?
Parciální 810, na konečné se bude dobíjet a jezdit bude z baterie.
Elektrobusy mají navíc „výfuk“ v elektrárně, na to by se nemělo zapomínat.
Myslíš ten stejný, co mají elektrické vlaky?
Kdežto nafta spadne z čistého nebe a její výroba nepředstavuje vůbec žádnou zátěž.
Když už se tu řeší souběh vlaků a busů na Buštěhradce tak přidám ještě něco z jiného místa trati
https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/347/20210901/347_(2116_3)Z.pdf
https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/1365/20201213/1365_(2116_301)T.pdf
Kolik invalidů na vozíku nebo maminek s kočárkem nebo cyklistů s kolem odveze autobus?
Jestli ten autobus nebude levnější protože výše uvedené druhy cestujících nemusí vozit, o tom že v buse není WC nemluvě.
U nás jezdí linkové busy pobírající dva kočárky/vozíky a stačí to.
V JMK i tři. Občas čtyři, to už ale vadí ostatním cestujícím.
Pokud by byl takovy zajem u cyklistu, tak neni problem pripojit vlek na kola a pak jich odveze vic nez vlak. U invalidu a kocarku jich nebyva tolik, aby se nevesli.
Podle této logiky do jaké dědiny nevedou koleje, se tam musí postavit. 😀
Nikam koleje tahat nechci, jen poukazuji na to že pokud někde na lokálce má být vlak tak je běžně v požadavcích převézt několik kočárků nebo 6 – 8 kol a WC přístupné i pro invalidu na vozíčku. Pokud má být vlak nahrazen autobusem tak nic z toho není najednou potřeba, pak jasně je autobus levnější.
a kolik invalidu realne to spojeni muze vyuzivat? to je luzna bezbarierova stanice, stejne jako polni zastavky dale po ceste?
A kolik jezdí vozíčkářů/kočárků/cyklistů na této trati? Nebo jste prostě jen další šotouš, kterej si nenechá sáhnou na vláčky, ačkoliv jsou naprosto nevyužívané?
A jaky vyznam ma ukonceni v Luzne?
Kdyz bus jede az do Prahy…
V Lužné lze přestoupit na vlak do Prahy, Kladna i Rakovníka
to ja prece vim… ale radeji jedu primym spojem nez s prestupem, a to presto, ze mi prestupy nevadi…
Ono to v tomto pripade neni moc pohodlne…
Je takovy problem pripojit vlak z Zatce k vlaku do Prahy? A samozrjme obracene? Je takovy problem mit pohodlna nastupiste a kvalitni trat s dobrymi vlaky?
Bohuzel, je to problem…
Jednotky by musely byt kompatibilni, idealne s automatickým sprahlem a řízení vsech jednotek vlaku jedním strojvedoucím.
Zkuste podle českého soutěžního práva vypsat veřejnou obchodní soutěž na dodávku kolejového (nekolejového) vozidla provozně kompatibilního s existujícím vozidlem … například s EJ 471 ?
Podle logiky soutěžního práva je to upřednostnění jednoho výrobce (toho co vyrobil EJ 471), ačkoli najít řešení by měl umět kdokoli z portfolia evropských / světových výrobců kolejových vozidel … Jak to udělá je jeho problém …
Dokud se nepostaví bájná novotrať mezi Novou vsí a Mostem tak v rozlehlé oblasti mezi Kladnem-Mostem-Blatnem a Podbořany nikdy nebude vlak tak populární jako mezi Prahou a Ostravou. Maximálně muzejní jízdy okolo Lužné, z které se podobně jako z České Lípy stává něco jako v Polsku Wolstyn, jedná se však více o osamělé ostrovy v silničním moři.
Nejde jen o trať jako takovou, ale I osídlení. Srovnání s aglomeraci kolem Ostravy a Karviné je poněkud zavádějící, ale jinak souhlas.
Ta matematika je jasná: vlak stojí kraj na kilometru 3x až 4x víc než autobus. Navíc ta trať je tak klikatá, že reálně je to možná 5x víc. Takže za stejný peníze 5 autobusových spojů místo jednoho vlakového. Proti tomuhle se nedá ve prospěch železnice argumentovat ničím.
Klikatější je silnice. Když jsem v Sádku u závor čekal až projede Os, tak jsem byl autem v Lužné pouze o čtyři minuty dříve než vlak.
Při NAD jsou v Lužné rozvázány přípoje směr Kladno.
Takže je vlak pro kraj levnější? Nebo co mi chcete tím příběhem o čekání u závor říct?
To, že vlak je rychlejší. Rozumíte psanému textu?
Z jednoho místa v lese do druhého místa v lese. Ale je rychlejší taky z Rakovníka nebo Kladna do Žatce?
Podívejte se do mapy.
A jak ze Žatce do Nového Strašecí a Stochova?
Novým Strašecím bych se v souvislosti s vlakem moc neoháněl.
Tak do Stochova vlakem 1h 17min a autem 40 min.
Do Strašecí vlakem 1h 9min a autem 36 min.
Takže vlak opravdu rychlejší není.
Autem – nikoli zastavujícím autobusem …
Pište tak, aby vám bylo rozumět.
Pořiďte si lepší úchopové instrumentárium, Mááchu
“ byl autem… o čtyři minuty dříve než vlak“
Vlak je rychlejší.
Vlak je rychlejší než autobus.
Chytrému napověz ….
A co asi ten druhej argument o NAD, jak pozorně vlastně čtete ? Jinak jízda autem a autobusem co se týká rychlosti je asi velký rozdíl. Samozřejmě jedu-li sockou na rychlosti mi nemůže záležet.
Myslíte, že spojení Žatce s Prahou busem 405 bude pomalejší než vlakem? Ale no tak… Chlape!
Přijde na to, v jakém roce, jaké silnice a tratě se postaví.
https://pid.cz/rozsireni-integrace-verejne-dopravy-na-rakovnicku-20211212/?tab=2
V dlouhodobějším výhledu se pomalé tratě buď zrychlí nebo zruší. Tomu prostě zabránit nelze. Stejně jako se rozpadnou nebo zruší 810-814 a nahradí se buď něčím podstatně dražším na elektriku nebo vodík, a nebo ničím (=elektrobusem). Tratím formátu 19. století vzásadě odzvonilo, jde jen o to, jak rychle to bude postupovat.
Když je málo vlaků, tak holt jezdí málo cestujících. Když jezdily na Buštěhradské rychlíky za 2 hodiny 15 minut bez přestupu z Chomutova do Prahy, tak to byly dobré spoje – cestující jezdili z Chomutova, Žatce, Kladna. V 90-ých letech se dalo jet autem Chomutov – Praha za 50 minut, teď je kolona ze Slaného do Loun, takže auto také není úplné terno. Autobusy, nabírají co nejvíce cestujících a tak jedou z Chomutova přes Jirkov a Most a dostává se to dobou jízdy někam na úroveň dřívějších rychlíků. To co jezdí nyní na rameni Lužná – Jirkov je navíc ojetý… Číst vice »
Opomenul jste konstrukci JŘ a přípojů …
Problém je, že z Lužné do Žatce jedou jen tři páry spojů. Pak se nelze divit, že je málo lidí. Přípoje jsou zde udělány dobře, jen jezdí málo vlaků.
No jak kdy , já onehdá jel Ďablice – Chodov 110 minut ..
Milí šotouši. Než začnete psát, že by se na této trati mělo investovat do zvýšení traťové rychlosti a zavést více spojů, podívejte se prosím do mapy. Trať přímo nespojuje žádná města. V Žatci je nádraží na úplně blbém místě a neumožňuje komfortní pěší dostupnost hlavních cílů cest. Ve Středočeském kraji vede trať prakticky zcela mimo osídlení a zastávky nejsou komfortně pěšky dostupné z center sídel. Pouze v Ústeckém kraji je pár jakž takž dostupných zastávek, nicméně u sídel, kde žije nejvýše pár stovek lidí. Tato trať zkrátka nemá potenciál, aby vygenerovala smysluplné přepravní výkony a vzhledem k tomu, jakým územím… Číst vice »
Ten základní směr Praha-Kladno-Rakovník-Žatec-Chomutov by byl fajn i dnes pro osobní i nákladní dopravu (část zátěže z Děčína – za předpokladu, že z Chebu by vedla nějaká použitelná trať do Německa), ale musela by to být prakticky komplet novostavba. Což není na pořadu přístích 100 let, minimálně.
A navíc ho bude v dálkové osobní dopravě suplovat trať RS 41 Nová Ves – Most…
Hehe, VRT z vesnice. 🙂 Tak určitě, no možná v dálkové, a to ještě blbě, protože opět míjí všechna větší města po trasách D6 i D7.
Bavíme se o Žatci a Chomutovu. Né o vesnicích. Vesničani budou jezdit na VR spoje do Loun, snad i Žatce a nebo zastávky RS Bříza. Ale to spíše ti z Lounska a blízko od Žatce.
Kladno bude mít PRAK. Jen Rakovník bude mít asi smůlu, tam nic nad rámec rekonstrukce svršku a spodku či modernizace zabezpečovacího zařízení v nejbližších desetiletích nenastane. Byť třeba ta nedávná akce z Lužné do Rakovníka přinesla za málo peněž docela hodně muziky. Viz: https://www.opd.cz/galerie/Vysledky-evaluace-vybranych-projektu-SC11-OPD2—infografiky
PRaK definitivně umřel před 16 lety. To že někdo podstatně jinému projektu SŽ někdy říká PRaK je anachronismus.
https://www.spravazeleznic.cz/zeleznice-na-letiste/zakladni-informace/dlouha-priprava-projektu-aneb-od-praku-k-r1spes
Jasně, protože nová silnice je OK, zatímco nová trať „na co“. Tam je ten zásadní mezník v degenerovaném myšlení. 🙂
Všem rozumně uvažujícím je jasné, že je otázkou času, než dojde k vypnutí provozu na všech podobných lokálkách, kde lze spatřit sotva pět cestujících, když je zrovna dobrý den. Udržovat takový provoz je z pohledu veřejných financí doslova zrůdnost a v současné ekonomické situaci tím spíš.
A kdo tedy kdysi jezdil těmi šestivozovými osobáky?
Ti, co tehdy neměli auto a dnes už ano.
To je vážně míněná otázka nebo nějaká recese? Asi tím jezdili podobní lidé jako odpoledním osobákem Praha – Zdice – Protivín, který byl řazen z osmi(!) patráků.
tehdy nebyla dálnice do Příbrami a jedinou výraznější konkurencí byly auta značek Škida, Trabant, Lada a Wartburg+ motorky Pionýr a Simson
Stejně jako do toho Žatce.
Do Žatce nevede dálnice ani dnes a autobusy ČSAD jezdily už před 60 lety.
Ale čile se staví a v části trasy už je, zatímco trať zůstala z hlediska potenciálních uživatelů nedotčena. No, ono až ještě vzroste všeobecná spotřeba, bude energie tak vzácná, že na dálnicí možná vzniknou betonovými bloky oddělené pruhy pro kola a koloběžky…
Až bude nafta tak vzácná, tak roznodně nevyjede ani jedna 810. Žere 2x víc než 10m autobus.
Ten nesmysl vám nakukal kdo ….
Chcete snad popřít, že odpor valivého třeba kolo – kolejnice je vyšší než odpor valivého tření pneumatika – povrch silnice ….
Osmi patráků ?
7901 / 7912 jezdil jedním čtyřvozovým patrem.
Problém šotoušů je, že mentálně zastydli v hlubokém 20. století a nevšimli si, že se mezitím změnilo dopravní chování populace.
Pardon, ale spíš v 19. století. A nějak nezaznamenali, že už se netopí všude uhlím.Také jim uniká, že běžný cestující musí platit nejen za autobus, ale i za vlak.
Pokračovat po jiné trati je zakázáno? V Ústeckém kraji se tak s úspěchem děje. Jižní konec zabíjí ukončení v Lužné zcela zbytečně, když do Rakovníka je to co by kamenem dohodil, přesto se musí přestupovat.
Kamenem by dohodil? Tak to můžete vystoupit v Libni a dojít si do Holešovic pěšky.
A jak byste to pokračování v této relaci chtěl zorganizovat? Jako že by soupravy od Žatce pokračovaly na Kladno, nebo úvratí do Rakovníka? A co spoje Rakovník – Kladno? A nákladní vlaky? Vešlo by se vám to všechno do GVD bez zdržení při křižováních, nebo byste kvůli přímému spojení pro pár desítek cestujících zhoršil spojení pro stovky cestujících ve vytíženější relaci či převedl přepravu tisíců tun nákladu na silnice?
Co třeba kuplování? Ale jistě, nejde to, nikdy se to tak nedělalo.
S těmi stovkami cestujících a tisíci tunami nákladu bych doporučoval si nejdřív ověřit realitu.
Tisíce tun nákladu byly v době, kdy se tudy vozilo uhlí chomutovskými / kladenskými Sergeji … Noční rychloběžka z Masaryčky do Chebu a naopak … a „novinář“ do Chebu = rozvoz prvního vydání deníků do Chomutova / KV / Chebu …
“ Středočeském kraji vede trať prakticky zcela mimo osídlení a zastávky nejsou komfortně pěšky dostupné z center sídel.“
Zase a znovu ten stejný nesmysl. Jaká „centra“ sídel myslíte? Copak takové obce, jako Krupá, Mutějovice nebo Milostín mají nějaká centra? Pokud je vlak v přijatelné docházkové vzdálenosti (řekněme do 10 min, i když na venkově se na zastávky VHD často chodí i déle a to i na autobusy), tak je použitelný. Opravdu není nutné obsluhovat jen „centra“, i když u menších obcí je pojem centrum zcela nesmyslný.
Centrum znamená střed. Každá obec má střed, těžiště osídlení. Samozřejmě není nutné, aby zastávka VHD byla ve středu obce, ale zastávky Mutějovice a Milostín jsou zase druhý extrém, tam za 10 minut je člověk u prvních baráků, k těm nejvzdálenějším je to tak půl hodiny.
Milostín je opravdu mimo, to uznávám. Ale Mutějovice na tom tak špatně nejsou, nejbližší baráky to daleko nemají. Samozřejmě z těch nejvzdálenějších je to horší, ale nikdy nebude mít každý zastávku pod barákem.
Fakt není nutné obsluhovat jen geometrický střed, plno obcí mají i autobusové zastávky jinde a zajímavé je, že to najednou nevadí. No jo, není to vlak, tak to může vypadat jakkoli a je to vždy nejlepší, že?
Autobusové zastávky „v horoucích peklech“ tu nikdo neobhajuje.
Ano i vesnice mají centra, většinou se jim říká náves. Pokuď uvádíte zrovna Krupou, tak tam je to místo vašich deseti min, 19 minut a to nikdo nebude chodit ani na vesnici. A navíc to není ani nejvzdálenější místo. Dále Mutějovice 18 min. Milostín 20 minut. Vždy brán střed obce. Vlakem z Milostína do Rakovníku je to 33 min a autobusem 30 min a navíc staví v centru obce. Mutějovice 27min bus a 30min vlak. Krupá bus 16min a vlak 26min. Takže ta trať minimálně v tomto úseku je naprosto nepoužitelná. Navíc dálnice se v tomto směru vůbec nevyužije a… Číst vice »
Tak minusari, co neni pravda na tom co jsem napsal?
Z mínusů si nic nedělejte. Šotoušci ve vytahaném svetru s mastnými vlasy a ledvinkou za pasem mají jediný argument: všude musí jezdit vlak. Nákladů se nelekejte, na množství cestujících nehleďte!
U malé vesnice opravdu nejde používat pojem centrum, když tam kromě domů nic není. A opravdu nemusí být zastávka VHD vždy v geometrickém středu obce, aby měla smysl. Zajímavé je, že plno vesnic má autobusové zastávky na kraji, nebo i několik desítek/stovek metrů od obce a najednou to ničemu nevadí. To je měření dvojím metrem.
Autobus může mít v obci těch zastávek víc. Vlak má tom Milostíně jednu, blbě umístěnou a jinou mít nebude.
Hmm, Krupá má zastávku autobusu vedle obchodu, tedy v centru obce , Mutějovice na hlavní a u školy, Milostín na návsi a i v sousední části. Vlak je až kdovíkde. A jestli dojít do středu obce na autobus, nebo někde daleko od obce a po silnici bez chodníku, tak to je snadná volba.
Nejlepší je, že šotouš z Brna přesně ví, co potřebují lidi od někud ze středních Čech. Ale hlavně přece musíme šetřit! A dělat pro šotoušky oběhy a jízdní řády, ať je nad čím se ukájet …
No jestli tam žijí nějací jiní lidé, jak jinde… A nebo je to samej režijkář a šotouš, kterej do vlaku nevleze ?
Zastávka stávající linky 305 je u Šustny, to je pro většinu obce lepší si dojít na ten vlak.
A co 563,584 z návsi ?
A jinak bohužel, zdá se mi, že na Středočeském kraji, resp. IDSK, jsou lidé, kteří mají svojí pravdu, o které jsou skálopevně přesvědčeni, a sebevíc lidí či argumentů je nepřesvědčí o opaku.
Já su z opačnýho konca republiky. Ale když se podívám na vedení trati Lužná-Žatec, je mi jasný, že tam pojede v motoráku třeba 5-10lidí. Zastávky jsou někde v polu, když dobře, tak ve vesnici, kde žije 80 obyvatel (Veletice).
Většina lidí zde přijede rychlíkem směrem z Kladna či osobákem z Rakovníka a jede vlakem z Lužné až do Žatce či dále směr Chomutov. Vlak zde opravdu spíše slouží k mezikrajskému spojení než k obsluze zastávek po trase.
To ale mluvčí Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Oldřich Buchetka odmítá. „Obavy nejsou na místě,“ řekl.
Co doporučujete? Hodinový takt v klasice?
Aby autobusovou linku musely schválit nejméně 3/4 železničních odborářů. To by tak hrálo, aby někdo jel z Milostína do Nesuchyně po silnici. Na vlak půjde!
Kašlal na vlak, šel pěšky rovnou, měl to o půl kilometru kratší. z l o č i n e c
Dvouhodinový takt s návaznostmi na R v Lužné (současnými úspornými jednotkami) s efektivními oběhy by byl asi optimální.
Optimální pro koho? Ž by zázračně každé dvě hodiny bylo ve vlaku třeba 40 lidí, aby to mělo jakýs takýs smysl? Tomu snad nevěří ani zarputilí ochránci lokálek
No teď tam jede vlak jednou za 4 hodiny a je výchozí z Lužné, ne Prahy, tak to je asi celkem nepoužitelné….
Přesně tak. Jaká tam asi mají být při tomto jízdním řádu čísla… Kdyby tam byl pravidelný celodenní dvouhodinový takt, zřejmě by se o mnoho nezvýšila turnusová potřeba vozidel (možná vůbec), ale výrazně by to provoz zatraktivnilo. Letos se tam navíc při zachování stejné jízdní doby přidaly dvě zastávky, a stále tam určitá rezerva je, což by mohlo nějaké cestující přilákat, pokud by spojení opravdu bylo pravidelné…
A ještě bych doplnil třeba to proč je na rovince mezi Lužnou a Krupou rychlost jen 80 km/h, když by mohlo být 100 km/h. Kromě toho, že kraj tam objednává pár spojů, SŽ do toho hází vidle naprostým nezájmem na zlepšení parametrů dané trati.
Ani rychlosti 80km/h se neda nezdit, nerovnost trati to neumožňuje.
To je problém, který by SŽ měla řešit, ale vůbec ho neřeší.
A opravdu je ušetření cca jedné minuty zrovna na této trati příčinou, proč tím nejezdí víc lidí?
Z Rakovníka je to na vlak do Lužné „jenom“ 2 hodiny pěšky. Tohle by bylo potřeba nějak zkrátit. Nabízi se spojka u Janova.
A mezi Rakovníkem a Lužnou žádné vlaky nejezdí?
A návaznosti z Rakovníka na Žatec (a opačně) neexistují?
A spojka u Janova by měla jaký přínos (kromě znatelného prodloužení cestovní doby v relaci Praha – Kladno – Žatec)?
Teď tam jezdí jedno vozidlo,při dvouhodinovém taktu by se zvýšila turnusová potřeba o 100 procent (2 vozidla) 🙂
Nezvýšila, ty vozidla jsou dvě, ovšem to druhé jezdí z Jirkova jen do Žatce (případně do Deštnice 😂). Při návaznosti na každý rychlík by měla dvě vozidla stále stačit.
Lidí je ve vlacích málo, ale na druhou stranu kraj objednává směšně krátké soupravy 2-3 vozy, a kapacitu při zvýšené poptavce řeší zdvojováním/ztrojováním jednotek, místo, aby nasadil klasické soupravy s lokomotivou, což je daleko praktičtější, ať už kvůli personálu, tak turnusové potřebě.
Cože? O čem je řeč?
a jsou nízkopodlažní?
V případě těch vlaků mezi Žatcem a Lužnou se však mimo školní spoje nezaplní ani ta dvoudílná jednotka. Přiznejme si že problémem je vedle toho že tato trať byla stavěna především kvůli přepravě uhlí a cukrovky také to, že vede vylidňujícím se a turisticky ne moc atraktivním regionem.
No… turisticky ne moc atraktivním…
oblast od trati 160, podél níž vede zelená značka až na východ od tratě Žatec – Lužná nemá ani kousek značené turistické cesty. V obcích je tu a tam nějaký polorozpadlý zámeček, jinak nic.
O tom regionu bych napsal, že je turisticky nepoužitelný.
Jistě ale nejezdí tady tak velké skupiny krosnařů a jiných baťohářů, lyžařů, nebo v každé druhé zastávce nenastupuje 5-10 cyklistů. V okolí neni výraznější počet kempů a jiných táborových zařízení. Turisticky atraktivní jsou tratě obsluhující pohraniční hory, nebo skalní města typu Adršpach, České Švýcarsko, Úštěcko-Kokořínsko. Ale kdo ví, třeba si i Džbánsko své návštěvníky najde:)
Džbán je dobře obsloužený tratí Louny – Rakovník.
A k čemu by to bylo dobré? Máš to vyčíslené, o kolik by to bylo levnější?
Takže místo motoru dáme brejlovce s jedním B a jednou za rok přidáme druhé B pro zbloudilý školní výlet, suce je to asi tak 8x dražší, ale zase správně šoto.
A to je dobrý nápad. Když je moc i jednotka, tak se tam dá pořádná souprava. Ať je to ještě dražší a je důvod to zavřít..
A to by pomohlo? Turnusová potřeba na noc motorák(jednotka) který bude na špičku do kopřiv, na špičku a do kopřiv místo další jednotky nekompatibilní souprava s jinou údržbou, jinými díly, jiným zaškolením personálu 🙂 a ušetří se, protože v průchozí soupravě ve špičkách může být jeden štíplístek místo dvou.
Jako by nemohl 1 průvodčí „přesedat“ z jedné jednotky do druhé.
Desetivozový valk, ten by ti lidi přitáhl.
Ne vždy musí být vlak a souběžný bus na škodu, pokud teda nepojedou ve stejných časových polohách…
Příkladem souběhu vlak linky U10 Most – Litoměřice (úsek Most – Lovosice) a bus linka 660 Most – Lovosice jedoucí ve stejné časové poloze. Vlak jezdí v 29 min., autobus v 40 min. Jízdní doba mezi počáteční a koncovou stanicí (zastávkou) je u obou dopravních prostředků stejná. Otázkou je jakému dopravnímu prostředku dávají cestující raději přednost.
Tak tak. Kdyby to alespoň jezdilo v tom cca 30 minutovém prokladu…
Nevím tam o tom nic, ale bývá dobrým zvykem, že bus jezdí z výchozí stanice cca 5 min před vlakem a pak zas dlouho nic, holt taková je taktová doprava.
Při vyšší frequenci souběhy nejsou na škodu, ale při nižší frequenci je na místě vymýšlet úsporný effektivní systém bez souběhů.
Rozdělení na kraje byla největší chyba …vůbec to nerespektuje železniční linky a tratě.
Řešení?
Objednávka místní dopravy ministerstvem pro celou ČR?
Co by konkrétně z hlediska objednávky mělo být jinak na této trati?
Resenim je se dohodnout…
Jako že není důležité, odkud kam lidé jezdí, kam spádují, ale kraje by se měly definovat podle toho, jak kdysi někdo postavil železniční tratě s cílem vozit nějaký substrát? No panejo.
Souhlas s těmi tratěmi ale kraje právě často podle spádovosti nejsou ….
Od kdy kraje respektujou spádovost? 😀 Kraje jsou náhodný čáry v mapě a na spoustě hranic krajů je právě díky absolutnímu nerespektování jakékoliv spádovosti totálně mrtvo.
Promiňte, ale toto je úplný nesmysl člověka, který nikdy neslyšel nic o regionální geografii. Doporučuji najít si příslušnou katedru na PřF UK, tam by vám k tomu řekli poměrně dost věcí, že se budete divit. Ano, do vzniku krajů samozřejmě promlouvaly i nějaké politické vlivy (rozdělení PCK/KHK a vznik KVK), nicméně jednotlivé kraje se celkem rozumně podařilo napasovat na přepravní vztahy. Všimněte si například, jak je oblast Jeseníků rozdělená mezi MSK a OCK a když se ponoříte do dat, tak by fakt nemělo cenu je házet třeba celé pod MSK. Celé rozparcelování krajů mělo pravda jeden „zbytkový a vedlejší“ produkt,… Číst vice »
Takže to, že je na hranicích kraje mrtvo, je naopak dobrý příklad toho, že je hranice nastavena správně. Nebo má být mrtvo naopak v centru toho kraje? Holt hranice kraje slouží i jako určité „rozvodí přepravních vztahů“ a pokud ne, tak teprve je její existence problém (viz hradubická aglomerace, kde naopak“není mrtvo“ a krajská hranice by tam být neměla).
Spojený KHK a Pardubický kraj by byl moc rozlehlý.
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.0878337&y=50.2995802&z=9&rm=9g5m4xY-oX9gUT4xYpoR9gMf4ltxbo0xZP1x9fsIGxZoSS9fb40iyY9eyfEx-0M49e7Vni2F9edHex-aI09eQ-41-E93xT4x-vsKcg0dBHgg01b3bn0fCBdN0lSTc10d1a93aVzx-6qi93Df4ijvdn0xZzYHeN0xZm0T936T4cjf935mWxZQ8d1mmxZCeymG0xYfPs9eBf4xYGcw00xX.WB9e4m41fnjn0xXQtn9ej-T38q9fCm4loi9f6t45N09fWM4fJdlG0l62e90xXgyHen0xXrQK9f7M4j4.9gCM4bLQ9gNM4btO9g8t4xXsvvi90gyf5g0fSwkc6g6OhXmk.Hbg0ijDdn02nk00iKMmg0mK5kg0iKGa10xY-Yy
Ty tratě dělají méně než procento osobokilometrů lidí v daném území a provozovat na nich osobní dopravu je minimálně dvě dekány nesmysl…
Ony ani vesnice nerespektují umístění železniční tratě. Co s tím udělat? Jako s kostelem v Mostě?
Jak by tam asi mohlo jezdit víc lidí. Stačí se podívat na počet spojů, na jejich návaznosti, nutné přestupy apod. Tak nevypadá atraktivní doprava, kterou by lidi rádi využívali.
Záleží kam pojedete. Ze Žatce bude minimum cestujících do Lužné u Rakovníka. Ale autobus v trase Žatec – Rakovník – Praha má významnější potenciál. Tato situace souvisí také s trasovanín železničních tratí, kdy některé železniční uzly jsou mimo spádové trasy obyvatel.
Jenomže ani ten bus nejede přes Rakovník. Žatec – Praha se jezdí po dálnici. Tohle je pokus o náhradu 1:1, která je v tomhle případě úplně k ničemu – pokud tady něco změnit směrem k větší atraktivitě, tak zavést přímou linku Rakovník – Žatec. Což by ostatně zvládl i vlak, kdyby se chtělo.
Zvládl, jen tam ve stejných časech jede osobák od Kladna, takže spojení na Rakovník funguje s ostrým přestupem v Lužné.
To bych jako důvod nezájmu cestujících úplně neviděl…
Přestup odrazuje dost, byť čtyřhodinový interval je v tomhle případě asi významnější faktor. Každopádně i tohle má řešení, dokonce několik: – s osobákem kuplovat (mohlo být dávno) – změnit polohy toho vlaku na Žatec, aby jel z Rakovníka až po příjezdu rychlíku – to by ale chtělo tu trať trochu zrychlit, aby i nadále vycházely přípoje v Chomutově a znovu vybudovat stanici v Sádku – zrušit na 120 osobáky, které stejně vozí vzduch, a nahradit je přímým Sp z Prahy v prokladu s rychlíky. S novými vozidly a odstraněným Rynholeckým tunelem by se pak tyto vlaky křižovaly s rychlíky až… Číst vice »
Jak jsem psal výše, tak v tomto rozlehlém regionu mezi Kladnem-Mostem-Kadaní a cca Blatnem se jedná o vylidňující se regiony+půlkruh takzvané vnitřní periferie táhnoucí se od Žatecka až k Sedlčanům a Vlašimi. A především ty tratě byly stavěny kvůli nákladní dopravě. Cukrovary zanikly, podniky středně těžkého průmyslu byly vytunelovány, zbývající přešly k silnici a zbývající uhlí jede podkrušnohorskou magistrálou. Rovněž přímý rychlíky z Karlových Varů do Prahy se vyplatil dokud nebyly dálnice D6 a D7.
Jaké podniky „středně těžkého průmyslu“ (ať už to znamená cokoliv) se v oblasti nacházejí?
Nacházejí? Snad nacházely – než byly vytunelovány!
Jména těch vytunelovanych podniků?
STS Chvojkovice – Brod!
Hodně podniků a vleček například bylo v samotném Žatci a Rakovníku. Dále se jednalo také o lehký průmysl, kdy se v každé třetí stanici vykládalo uhlí-obce přešly na plyn. Nakládala se cukrovka, chmel, vykládaly brambory, hnojiva/nafta pro JZD a Státní statky. Další vlečky z přilehlé oblasti byly namátkově: v Jesenici, Kněževsi, na žatecké letiště, v Chráštanech, Hořesedlech, Mutějovicích
Namísto vojenského letiště v Žatci je průmyslová zóna Triangl = cca 300 ha, cca 10 průmyslových výrobních firem, cca 10 tisíc pracovních míst.
Vy mluvíte o původní vlečce na žatecké letiště… která prý ale nebyla použitelná .
Existuje plán na rekonstrukci/novostavbu vlečky do této průmyslové zony, ale žádná z firem nemá zájem o vlečku. Vyloženě preferují silniční dopravu
Na druhou stranu, u té pneumatikárny tam (Nexen?) bych si nějaký zájem o dráhu představit dokázal. Pokud jsem teda nepopletl průmyslové zóny a fabriky.
Také jsem se bavil s několika lidmi od vlečkových dopravců ohledně jejího obnovení, které bych si velmi přál. Bohužel zatím je více IN a COOl kolem vedoucí, byť nedokončená dálnice. Problémem je mimo jiné na dnešní dobu složité zajíždění z Postoloprt a vysoká vzdálenost od koridoru kde jezdí hlavní kontejnerové relace.
A těch 10 000 pracovních míst je obsazeno ?
Brambory vlakem. Protože strana tak nařídila.
Ne, protože je to tak rozumné.
Naposled jsem jel nějakým osobním nebo spěšňákem (Os 12:09?). Docela zájem Chomutov – Lužná (- Praha), trochu zájem Žatec – Praha, kdežto v relaci Chomutov – Žatec (pro mě překvapivě) těžký nezájem.
Jestli to nebude například tím, že nádraží v Žatci není zrovna dobře situované…
On ten Žatec je vůbec dost mrtvé město, na to jak je relativně velký a má zachovalé centrum.
Ano, u nás v Žatci to opravdu moc nežije a tato doba tomu moc nepřispívá. Nádraží jsou velice špatně situována a místní MHD tomu moc nepomáhá, než se dostanete např. ze sídliště Jih na hl.n. tak to je stejný jako jít rychlou chůzí pěšky.
Spíš tím, že jezdí GW Train ve stejné trase.
Jako že někdo v Žatci raději hodinu čeká, aby jel rychlíkem, místo osobákem? Ne, fakt ne, jede s tím, co právě jede..
Obávám se, že takoví exoti opravdu existují.
Prostě nádraží v Žatci nepřesunete, ale vlak může jet po trase Žatec – Žatec západ a spojkou do CH a naopak … Za 2 minuty výměny frekvence přijde strojvedoucí – podobně jako v Rosicích nad Labem …