Kraj Vysočina odmítl, že by dlužil JHMD 108 milionů korun
JHMD, neprovozní motorové vozy M27. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Dlužník se svým způsobem snaží přesvědčit další věřitele o tom, že je bonitní, napsal Kraj Vysočina na adresu JHMD.
Never ending story: Odvolací soud zrušil konkurs.
https://isir.justice.cz/isir/doc/dokument.PDF?id=56711570
Je to velká škoda. Těžko zjistit, kdo je skutečný hrobař JHMD.
V tomto kontextu jsem si vzpomněl na loňský zdejší rozhovor s p. Čajánkem a uvědomil jsem si – p. Čajánek tam souběžně kritizoval Kraj Vysočina, že tento neplatí částky ve výši, jaká by údajně měla být, a souběžně p. Čajánek kritizoval p. Šatavu, že tento to takto nevýhodně v r. 2009 (coby tehdejší jeden z odpovědných osob JHMD) podepsal. Přijde mi to jako rozpor – buď to teda smluvní závazek pro Kraj Vysočina byl (= lze hovořit o pohledávce JHMD vůči Kraji Vysočina), ale pak to p. Šatava nepodepsal nevýhodně. Nebo to p. Šatava podepsal nevýhodně, ale tím pádem z… Číst vice »
Myslím, že v tom článku rozpor popisuje jako: 1. Je/byla nějak podepsaná smlouva. 2. JHMD tvrdí, že není v souladu se zákonem, resp. je tam ten cenový strop, který ji dělá podnákladovou a tím ztrátovou. A ten strop podepsal Šatava. 3. Kraj Vysočina se logicky chytá toho cenového stropu, protože to je pro ně levnější. 4. JHMD se to nelíbí a poukazuje na to, že to je v rozporu se zákonem. Na to ale kraj neslyší. A tak se perou a asi až soudy ke konci rozhodnou, kdo měl pravdu. Ale když se člověk podívá na to, za jakou cenu… Číst vice »
V roce 2009 ale podepsaly smlouvu s úhradou pouhých 59 (!) Kč/vlkm i ČD s Krajem Vysočina („nabagrovaná“ 10letá smlouva pár dní před začátkem účinnosti).
Tzn. JHMD nebyly jediné. Tzn. rozdíl mohl být jedině ve státním dosypu (dojednaným pár týdnů předtím, na podzim 2009), že by fakt na něj JHMD nedosáhly (?), anebo v rozdílnosti inflačních doložek.
Ale já jsem nic nepsal o tom, že ČD to měli v roce 2009 stejné.
Kdo ví, třeba to měli také ztrátové, třeba tu ztrátu pak kompenzovali jinak (viz zrušení UPDI).
Zas ale musíte uznat, že v posledních letech byl ten rozdíl markantní. Když se podíváte, za kolik ze jezdí za 146 Kč/vlkm. A to je cena, která pokrývá náklady. Ale u JHMD na Vysočině se tváříme, že se ta služba dá jet pod 90 Kč/vlkm. Asi tam je levnější nafta a strojvedoucí. Vlaky se sami opravují :D-
Na druhou stranu, každá nevýhodná smlouva, která přivádí firmu do ztráty/krachu, jde zrušit. Zavázali se prostě za nějakou cenu jezdit, tak buď tedy meli v JHMD tu smlou dodržovat, nebo ji vypovědět a přestat jezdit na Vysočinu. Nemůže si nikdo vymrčovat něco nad rámec platné smlouvy. Jistě by se s i krajem dalo dohodnout na zrušení smlouvy, když teda další prachy za logicky ani dát nemohli-uzavřená smlouva a péče řádného hospodáře. Kraj si mohl za tu cenu objednat bus a JHMD nemusely skončit v insolvenci. Znamenalo by to tedy jezdit jen do Kamenice a Bystřice, ale zase by pořád nějak… Číst vice »
A neni to malo ?
Cena zeleza stoupa, zvlast toho neradiacniho.
Chtelo by to prepocitat na cenu zelezneho srotu a misto koleji udelat cyklostezky.
Podklad je hotovy, vyjde to levneji a splnime 10-ti lety plan EU cyklostezek v CR. Z byvalych nadrazi udelat detska hriste, nalevny a nocleh.
win-win situace.
Předně bych škrtl slůvko „my“. Neboť je to privátní majetek.
No, prave
za ty cyklostezky by taky dostali nejake penize, dluhy by byli zaplaceny a nalevny by je pak zivily.
Tahle ocel není neradiační..
Proč se v článcích u pohledávek píše „JHMD dluží 360 milionů. Když se člověk podívá do spisu a není to moc práce, tak přihlášeno je 245 milionů, pokud by se zrušila dráha a uplatnilo by to SFDI, resp. 167 milionů pokud bude dráha pokračovat. Tohle zkreslování je trochu ostuda…
https://isir.justice.cz/isir/doc/dokument.PDF?id=54623159
Vůbec bych se nedivil, kdyby si takových tzv. pohledávek vymysleli ještě pár a postupně je dávkovali, aby se soudy táhly co nejdéle.
Takový technický unikát…a stát o to nestojí? Aha radši výběh ta 1.2 miliardy pro medvědy…
Medvědy si platí město Praha, nikoliv stát.
A k čemu by ta trať byla?
Copak nastal konec světa v Nizozemí, Portugalsku či v UK, kde jim k životu stačí 5x řidší železniční síť než je síť firmy Správa železnic?
P.S. Ten nesmysl ze ZOO, na který upozorňujete, nemá se státem nic společného, to dotaz na pražské komunální politiky.
Jen pro ostatní čtenáře diskuse (není určeno předřečníkovi): dotyčný má na mysli „řídkost“ železniční sítě v přepočtu na obyvatele, nikoliv na plochu (a ještě zaměňuje Nizozemsko na Nizozemí, přičemž oba pojmy jsou geograficky odlišné).
Čímž pádem mu pak u hustě zalidněných států s byť je přiměřeně hustou železniční sítí vychází „značná řídkost sítě“.
Díky náčelníku za doplnění.
Mýlíte se ve svém posledním odstavci. Hustota zalidnění vs. hustota železniční sítě: ČR 340 obyvatel na km2 vs. 0,9 tis. km tratí na milion obyvatel Nizozemí 1100 obyvatel na km2 vs. 0,15 tis. km tratí Portugalsko 290 obyvatel na km2 vs. 0,2 tis. km tratí UK 720 obyvatel na km2 vs. 0,2 tis. km tratí Mnohem důležitější než hustota zabydlení je počet velkých aglomerací. V ČR je jedna aglomerace (pražská) a dvě menší (brněnská a ostravská), kde se vyplácí dálková pasažerská a příměstská železniční doprava Zatímco např. v Hornomoravském/Dolnomoravském úvalu je vysoká hustota zabydlení, ale vesměs jde o velké vesnice,… Číst vice »
Stát? Ač mám úzkokolejku rád, tak stát určitě nemá rovnat byznys neschopného solárního barona, který si chtěl z veřejné dopravy udělat dojnou krávu a myslet si, že mu kraje zaplatí všechno…
Otázkou ovšem je nakolik za to může neschopnost vedení JHMD a nakolik je to jenom nevyhnutelný stav daný strmě rostoucími náklady na provoz a končící životností vozidel a tratí.
Osobně si myslím, že Čajánek to jenom trochu urychlil, a konec by nastal nejpozději s nutností větších investic do vozidel a tratí.
Vždyť toto se dříve řešilo průběžně. Nejprve modernizací T47, která byla velmi povedená a jako další krok měla být modernizace M27, ze které Čejda nechal udělat pouťové vozidlo místo dopravního prostředku. Co se tratí týká, tak JHMD opravilo celou Bystřičku do stavu odpovídajícím jejímu významu, tj. turistické dráhy, zatímco na Obrataňce probíhala klasická údržba, ale třeba také doplnění samovratných výhybek do dopraven, kde se pravidelně křížovalo, PZZ atd. Nemám obavy, že by se nezvládly i větší akce, kdyby se všehoschopný Čajánek nedostal ke kormidlu.
Ať je to jak chce s platbou od kraje Vysočina. To co je v té společnosti za další dluhy indikuje, že v tom je cosi shnilého.
Přísahám, že stevard nikdy neřekl Erecs piklos nemecsi hungar csepen kámos…
Mě je záhadou, jak z pohledávky 120 milionů po kraji Vysočina je celkový dluh 360. To moc nedává smysl a docela by mě zajímalo, kde se „ztratilo“ těch dalších 240.
Asi Vás zmátlo, že pojem „pohledávka“ je použit pro obě situace:
Firma JHMD dluží ostatním 360 milionů
Firmě JHMD prý dluží Kraj Vysočina 108 milionů
To bude celé podstatně složitější. Mávat „celkovým dluhem“ 360 mio je možná pravda, ale ten kdo to pustil do světa si měl dát tu práci, že by prošel všechny přihlášené pohledávky a zjistil by, kolik z nich jsou „pohledávky podmíněné“. A zjistil by, že se jejich objem blíží možná k polovině. A jsme pak úplně jinde – podmíněná pohledávka se finančně uplatní, pokud nedojde k naplnění podmínek. V tomto případě se jedná o podmínění pohledávek SFDI, jejichž splatnost vznikne jen tehdy, pokud obecně řečeno nedojde k provozování dráhy, resp. dopravy na ní. Tedy česky: pokud na sebe nový nabyvatel vezme… Číst vice »
Vycházíte z předpokladu, že čeští daňoví poplatníci velmi rádi zadlužují své děti a své důchody kvůli libůstkám typu vedlejší tratě.
Ovšem po nedávné/současné vlně protestů je zřejmo, že státní kasa je prázdná a zadlužná.
Je docela možné, že totální umíráček pro dotace do železnice přinese majstrštyk firmy SŽ, která namísto opravy střechy jistého nejmenovaného nádraží, navrhla zbourat celou 40 let starou stavbu a postavit jakousi efemérní pergolu působící na dotčené jako pěst na oko.
Ale Axelíčku. Zase zlobíš a hádáš se s ostatními ? Víš že ti to nedělá dobře. Smiř se s tím, že už na železnici neděláš a buď hodný.
Proč věcně diskutovat s lidmi Vaší vyjímečné úrovně?
Nicméně prokážete-li schopnost věcně diskutovat včetně faktů, tak třebas to přehodnotím.
Prozatím Vy svým projevem zaslouženě patříte do kategorie „LHÁŘ“.
Finanční podpora od státní správy nebo samosprávy se řídí legislativou. Buď si samospráva objedná nějaké výkony, pak jsou to kompenzace do závazku veřejné služby (což není asi moc pravděpodobné) nebo – pokud má samospráva zájem na životě úzké v nějaké podobě bude muset s novým majitelem najít model podpory, vč. financování. Bez vhodné formy spoluúčasti samosprávy je to konečná, to by pro nového nabyvatele bylo příliš, ikdyby byl bohatý a chtěl si tam optimalizovat zisk. Zjistěte si rámcově kolik ročně na vlkm výkonu jako celek stojí Osoblažka. Chce-li to místní samospráva, musí pochopit, že nic není zadarmo a že to… Číst vice »
V ČR je cca 4 tisíce kilometrů privátních železničních tratí, které pokud vím nedostávají přímé dotace z veřejných peněz.
Dalších zhruba 2 tisíce km privátních tratí bylo zrušeno za posledních cca 30 let
Nevím, kde ty čísla berete, 4 000 km privátních tratí… jedině vlečky, ty jsou často neveřejné. Toto je ovšem dráha kategorie regionální. Tedy stejné kategorie, jako tisíce km drah provozovaných SŽ. SFDI na provozní financování drah používá tzv. „Metodiky SUDOP“ (dostupné na stránkách SFDI), používají se k tomu veřejné zdroje, tzn. vlastnictví dráhy těžko může být limitem, že SŽ dám a soukromníkovi ne, byť tedy ze zákona na zdroje SFDI není právní nárok. Pak doporučuji otevřít legislativu k určení poplatku za užití dopravní cesty a zjistíte, to je cena regulovaná a zjistíte, že z poplatku lze s bídou uhradit dispečerský… Číst vice »
Je to z evidence Drážního úřadu.
Ve státní kase není na dotace ani pro firmu Správa železnice
TVL … v zologicke jsou take male vlacky, v Legolandu take a nikdo je nedotuje. …..
Proste vyskrtnete to jako zeleznici a dejte to do kategorie zabava
Tipuji, že tam také započítal důlní vlacky Solvayovy lomy 😁
V seznamu který uvádí cca 4 tisíce km privátních tratí jsem neviděl žádné důlní vlaky dole v dole, ale třebas jsem se přehlédl
Ty vaše předpoklady. .. já předpokládám že nevíte že je rok 2023
Proč věcně diskutovat s lidmi Vaší vyjímečné úrovně?
Nicméně prokážete-li schopnost věcně diskutovat včetně faktů, tak třebas to přehodnotím.
čeští daňoví poplatníci velmi rádi zadlužují své děti
Statni dluh je cca 3.000 miliard a devizove rezervy 3.000 miliard.
Staci kdyz CNB bude pujcovat statu a likvidovat statni dluh. CNB je nezavisla organizace ale je hezke ze natahli pracovni dobu o 30 minut a za poslednich 8 let zdvojnasobila zisk.
Kdyz to dokaze CNB, dokazou to i jine instituce.
Jste génius, utratit devizové rezervy za státní dluh. Ale zas by to zrychlilo proces postupného krachu této gubernie plně věcné stezujicich si lidi…co si ve skutečnosti nemají na co stěžovat.
Hubert
Trosku jste nepochopil, CNB dokazala vydelat za 8 let pulku soucasneho statniho dluhu, to by meli ostatni statni organizace dokazat take, napr CEZ kdyby nepodnikal mimo stat, usetril mi take miliardy a pod.
Jihočeský kraj ani Vysočina nebudou objednávat na úzkokolejkách pravidelnou dopravu. A obce na trati zřejmě také ne.
Takže trať z odbočky Skrýchov do Obrataně je reálně předurčena k vytrhání kolejí.
Trať do Nové Bystřice by mohla fungovat jako turistická, otázka je, zda-li turistický provoz, mimo údržby souprav, dokáže vydělat na obnovu tratě. Což moc reálné není.
Ano, je to rekracni oblast. Lide se tam chystaji na tury a radi chodi pesky. Tech par mistnich lidi budou poskytovat turistum sluzby a jednou za cas si dojedou autem ci na kole do mesta.
V lesech se obnovi atrace s mistnimi trpasliky.
Úsek Hradec – Včelnice – Kamenice je pro veřejnou dopravu reálně využitelný. V letní sezóně může navíc fungovat pro turisty podobně, jako bystřická větev.
Je otázkou jak po zkušenosti Kraje Vysočina, se postaví ostatní kraje k převzetí vedlejších tratí, které budou bezprizorní.
Neboť se jeví, že jest velmi hluboce zakořeněn názor některých o „základním železničářském lidském právu“ na oněch cca 100 miliard dotací/daňových úlev do železnice.
Tím chci říct, že o nejisté pohledávce se má rozhodovat klasickým obchodním sporem u příslušného tj. okresního soudu, nikoliv insolvenčním soudem tj. krajským soudem.
Ok Axeli, ještě něco? 🙂
Kvík
Ano toť elitní zástupce zasloužilých od ČD, kteří hlava nehlava vymáhájí každoročních 100 miliard dotací/daňových úlev.
Třebas aby mohli donekonečka ve vlaku typu 810 vozit do obce Čejč těch obvyklých NULA pasažérů.
Jeden díl „Jistě pane ministře“ byl o nemocnici, která zaměstnávala stovky odborníků atd. akorát nikoho neléčila kvůli pofidernímu důvodu. Toť Váš vzor pane Jeník?
To byla reakce na elitního zástupce zasloužilých od ČD pana „jenik“, který psal ve svém obvyklém stylu „duševního giganta“.
Patrně proto byl jeho komentář smazán a můj „přeskočil“, jako kdybych chtěl reagovat na sebe. Což nechci.
Konec hlášení