Kraj představil novou variantu silničního tunelu pod budějovickým nádražím, odhadem za 1,5 miliardy

Jihočeský hejtman Martin Kuba představuje plány na nový tunel pod nádražím v ČB. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJihočeský hejtman Martin Kuba představuje plány na nový tunel pod nádražím v ČB. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nový tunel propojí Mánesovu ulici s ulicemi Dobrovodská a U Lávky. Na obou stranách budou podzemní okružní křižovatky.

Jihočeský kraj vypracoval novou variantu silničního tunelu pod kolejištěm nádraží v Českých Budějovicích. Tunel by měl být jižně od nádražní budovy zhruba v ose ulic Průmyslová a Dobrovodská. Na obou stranách budou podzemní okružní křižovatky. Plán dnes představil jihočeský hejtman Martin Kuba.

Kraj převzal přípravu léta připravované stavby loni od města, které Kuba zkritizoval za neschopnost přetavit plán v realitu. Město v roce 2014 sáhlo ke změně projektu, kdy jednodušší variantu rovného tunelu z Mánesovy do Dobrovodské ulice nahradilo „esíčkem“ s vyústěním až do Plynárenské ulice.

Taková podoba tunelu je přitom podle hejtmana nerealizovatelná, neboť jeho vyústění koliduje s parkovacím domem, který chystá Správa železnic. Kraj se proto vrací k rovné kratší variantě, ovšem v omezeném formátu.

Tunel pod nádražím České Budějovice, podzemní uspořádání. Pramen: Jihočeský krajTunel pod nádražím České Budějovice, nadzemní uspořádání.  Červeně výjezdy a vjezdy do tunelu. Pramen: Jihočeský kraj

„Pohybujeme se v jasně definovaném městském území, kde jde vždy o nalezení přijatelného kompromisu. Zdá se nám, že tento model by měl být snadno realizovatelný,“ uvedl Kuba. Tunel nebude mít napojení na Dobrovodskou ulici, přesněji na její část kolmou ke kolejišti, ani na Nádražní ulici. Na druhé zmíněné napojení ale bude udělána příprava. Podle kraje nebude třeba bourat žádné domy.

V úvahu stále připadá i zahloubení Nádražní ulice, která je mírnější obdobou pražské magistrály u Fantovy budovy. Její zahloubení by vrátilo prostoru před nádražím vzhled náměstí. „Mě by se to velmi líbilo, bylo by to ale finančně i technicky velmi náročné,“ doplnil Kuba.

Nový silniční tunel, u kterého kraj aktuálně odhaduje investici na 1,5 miliardy, má pomoci ve městě překonat bariéru, kterou představuje rozsáhlé kolejiště. Nejbližším podjezdem kolejiště je viadukt na křižovatce Nádražní s Rudolfovskou třídou, která je zřejmě nejvytíženější v krajském městě a v dopravě představuje úzké hrdlo. To se ještě zvýrazní s otevřením dálničního obchvatu Budějovic v roce 2024; nový tunel má sloužit i jako součást dálničního přivaděče.

Kraj chce do léta dokončit studii proveditelnosti, poté zadá vypracování společné dokumentace pro územní a stavební řízení. Projektování může podle Kuby trvat zhruba dva roky. Stavět by se mohlo dle současných odhadů v roce 2025, hotovo má být o tři roky později. Tunel bude hloubený.

Jihočeský kraj chce práce koordinovat se Správou železnic, která na českobudějovickém nádraží chystá zmíněnou stavbu parkovacího domu a rozšíření a prodloužení podchodu směrem k Dobrovodské ulici. Zachována by měla být lávka, která dnes zhruba v místě plánovaného tunelu překlenuje kolejiště.

 

Tagy Jihočeský kraj podjezd pod kolejištěm České Budějovice
30 komentářů