Infrastruktura Silnice Železnice

Jihočeský kraj se chce ujmout podtunelování kolejiště u nádraží v Budějovicích

Mánesova ulice v Českých Budějovicích. Pramen: Swietelsky
Mánesova ulice v Českých Budějovicích. Pramen: Swietelsky
Kraj a město se dostaly do sporu o podobu tunelu pod kolejištěm u nádraží v Českých Budějovicích.

Jihočeský kraj se chce spolu se Správou železnic podílet na projektování nového silničního podjezdu pod kolejištěm nedaleko nádraží v Českých Budějovicích. Uvedl to v pátek hejtman Martin Kuba (ODS). Kraj má být investorem tunelu, projekt má ale nyní na starost město České Budějovice.

Hejtman se setkal s ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. „Pana ředitele jsem poprosil, abychom tyto věci koordinovali a projektovali spolu. To může přinést výrazné úspory. Když se totiž plánují taktového rozsáhlé stavby, málokdo ví, že třeba jen za výluky vlaků musí kraj zaplatit stovky milionů korun,“ uvedl hejtman.

Zkritizoval přitom město, které podjezd připravuje už 20 let. V roce 2014 došlo ke změně projektu, kdy jednodušší variantu rovného tunelu z Mánesovy do Dobrovodské ulice město nahradilo „esíčkem“ s vyústěním až do Plynárenské ulice. Taková podoba tunelu je přitom podle hejtmana nerealizovatelná, neboť jeho vyústění koliduje s parkovacím domem, který chystá Správa železnic.

Hejtmanovi se nelíbí ani vývoj ceny. „My stavbu stále vedeme jako krajskou investici za 800 milionů až miliardu a najednou se dozvídáme, že bude stát 2,5 miliardy,“ dodal Kuba, který chce ke společnému jednání vyzvat i město České Budějovice. Od takzvané rovné varianty přitom město ustoupilo po kasační stížnosti na územní rozhodnutí od lidí, jimž patří domy v Dobrovodské ulici.

Město připravuje esovitou variantu, šikmé propojení křižovatky Dobrovodské s Plynárenskou ulicí. Pracuje na dokumentaci pro územní řízení. „Abychom ji mohli dopracovat, potřebujeme shodu s krajem a potřebujeme i Správu železnic, kvůli podtunelování kolejiště,“ řekl ČTK náměstek primátora pro dopravu Petr Holický (ANO).

Kuba v pátek připomněl, že město za projekční práce na obou variantách zatím zaplatilo téměř 30 milionů korun. Kritizoval, že radnice s krajem stavbu nekonzultovala. Podle Holického měli informace o podjezdu pracovníci hejtmanství. „Je ale možné, že vedení kraje je nedostávalo,“ řekl Holický.

Budějovičtí radní již dříve řekli, že tunel se musí zprovoznit společně s dálničním obchvatem. Stát podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) zprovozní obchvat Českých Budějovic, který je součástí D3, v roce 2024, některé části by mohly být hotové o rok dřív. Nejbližším podjezdem kolejiště je viadukt na křižovatce Nádražní s Rudolfovskou třídou, která je zřejmě nejvytíženější v krajském městě.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda Š.

Když ta stavba nemá zatím ani platné ÚR, tak v r. 2024 určitě hotová nebude. (Reálný, kdyby teď šlo všechno hladce, by mohl být tak II.Q/2026)

Julek

Absolutně nechápu ty jihočeské „třídní“.boje: kraj vs krajské město. To snad ani jinde nemají. A to ať se to týká čehokoliv. Např letiště vs pozemky. To se pak kecá o návratnosti investic. Myslím si, že ten Kuba je tam zadarmo drahý :-/

Karl vB.

Kuba, na rozdíl od jiných konšelů, má na dopravu dost jasný názor a můžeme děkovat, že se o problém začal zajímat. O tunelu pod nádražím se plkalo asi od přelomu století a výsledek?
Stačí se zajímat o historii propojení ulic Strakonická a Horákové…, na adresu města mně napadají expresivní výrazy, které zde neradno psát.

PetrJ

Nějak mi v té debatě „expertů“ chybí cílové vyústění na východě. Dálnice daleko, tak kudy? Co vy na to, z Budějic? Já jsem u vás jen chvíli poctivě učil.

medvěd

Doufám, že hejtman úředníky je pořádně ohodnotí. Podělali to. Bohužel to bude další srandička = spodní voda . Kolik domů se „houpne „? Zaráží mne neznalost (když stavěli poblíž Autobusové nádraží, tak kvůli vodě měli problémy).

Paja

Jenomže poblíž dnešního Mercury tekl kdysi potok. Možná proto tam byly problémy s vodou.
A k té neznalosti … možná byste měl poučit město a kraj, jak se staví tunel tak, aby „nebyly problémy s vodou“.

Václav

Mercury je přeci jenom o něco hlouběji, než ten plánovaný podjezd. Ten bude z velké části v navezeném drážním tělese, oproti 2 podzemním patrům Mercury.

PetrJ

U rovných tubusů nevidím problém, u esíčka je ale zásadní, pokud jde o zahloubení na spodní vodu. Celé Budějice jsou postaveny na bývalé bažině a vrací se nám vodné roky. Prognózy suchařů nějak vybledly.

mex

Hahaha, to si pěkně naběhli, jako projektanta si vybrali lidi, kteří se projekčně dokonale podepsali pod tunelem Pohurka, kvůli nim bude mít teď dálnice D3 několik let zpoždění. Z původní firmy je za tu hrůzu, co předvedli na Pohurce, ihned vyrazili, oni se přesunuli do Afry a tam teď páchají opět nenapravitelne škody. Vůbec nechápu, jak si investor může vybrat za projektanty taková nemehla, na západě by si už nikde ani neskrtli. Co jsme komu my Budějovicaci provedli, že nás trestas takovyma amaterama.

Paja

Haha pane 🙂 Neberte to zle, ale vy teda „Budějovičák“ určitě nejste 🙂

PetrJ

Přistěhovalci jsou méněcenní, když nemají v hlavě prázdno?

Tunelar

Házet vinu na jednoho člověka v případě systémového selhání projekční firmy v oblasti řízení projektu, koordinace a KONTROLY prací je to nejjednodušší, co může bývalý zaměstnavatel udělat. Firma, která je držitelem ISO na kvalitu by neměla připustit pochybení jednotlivce. Čili buď nemají být držitelem ISO nebo to nebylo selhání jednotlivce. I kdyby udělali chybu právě a jen oni, system v profesionální firmě i zkušeného investora musí být nastaven tak, aby takové chyby odhalil a napravil včas. Poněvadž projekt dálnice kupodivu nedělá jeden člověk a i tunel se projektuje na základě podkladů, které někdo jiný připraví. A taky tam investor v… Číst vice »

boris

A že by průjezd centrem zpoplatnili nebo rovnou zakázali, to je nenapadlo?
S dokončeným obchvatem by to mělo být samozřejmé.

Jaaaa

Neblbněte, to by naštvali autíčkářského boha.

MHD

Jasně, zakázat je nejlevnější. A nedá to ani moc práce. Ale co to zkusit bez zákazů?

Jiří Kocurek

Tady nejde o obchvat. Tady je o pomstu ze závisti.

Jaaa

Ze závisti k čemu? 😀

Paja

To totiž přesně vyřeší problém aut, který potřebujou jet z Dlouhý louky na Dobrovodskou 🙂 A pardon, ale Mánesova není centrum, ale městký okruh.

PetrB

„Nádražní s Rudolfovskou třídou, která je zřejmě nejvytíženější v krajském městě.“

V Budějcích je nejvytíženější křižovatkou ta na Dlouhé louce (Husova třída x Na Dlouhé louce)

Václav

Co se týče počtu aut, tak ano, ale křižovatka u viaduktu je na mnohem menším prostoru a proto je méně propustná. A počtem aut mnoho nezaostává.

PetrB

Křižovatkou u viaduktu (Rudolfovská x Nádražní) projede cca. 40.000 aut v pracovní den. Křižovatkou Na Dlouhé louce projede v pracovní dny cca. 65.000 aut.

Paja

Ano, jenže to je taky kapacitní křižovatka s minimálně 2×2 pruhy v hlavních směrech. Na rozdíl od Viaduktu.

PetrB

Vytíženost křižovatky se posuzuje podle počtu projetých vozidel, ne podle počtu jízdních pruhů

noerf

Osobně si myslím, že propojení Mánesovy ulice na Nádražní vznikne varianta k viaduktu na Rudolfovské, ale nemyslím, že to nějak zásadně pomůže přetížené Dobrovodská a Nádraží, zejména po otevření úseku D3 Hodějovice – Třebonín v roce 2022, když tunel se možná otevře v roce 2024, kdy se má otevřít úsek Třebonín – Kaplice nářadí.

Paja

Samozřejmě že to pomůže, protože bude alternativa k Viaduktu pro všechny co jedou z východu na Sucháč, Dobrou Vodu nebo na Srubec a dál.
Takže pak před Nádražím budou stát jen ti, co chtějí jet na Rudolfovskou (a i ti budou moct jet tunelem)